abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 oktober 2013 @ 15:52:06 #1
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_132263795
De Fyra verkeert in zwaar weer, en da's niet best want een sneeuwbui is al levensgevaarlijk. Discussier hier over het Fyra/HSL-debacle.



Relevante artikelen
26 cruciale fouten. Dit is er volgens de Belgen allemaal mis met de Fyra (NRC)
Tweede Kamer houdt parlementaire enquete naar debacle Fyra (NRC)
Fyra-dossier (De Volkskrant)
Het Fyra-dossier: van bestelling tot problematische levering (treinreiziger.nl)
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 17 oktober 2013 @ 15:55:19 #2
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_132267071
quote:
De NS en de NMBS hebben voorgesteld om meer intercity's te gaan laten rijden tussen Amsterdam en Brussel. Ook zullen de Thalys en de Eurostar vaker worden ingezet. Deze vervoerders stelden tijdens het gesprek vraagtekens te hebben bij de uitvoerbaarheid van de plannen van Arriva.
bron

Ja, geen verassing natuurlijk.
pi_132267342
Omdat de Belgische infrabeheerder moeilijk gaat doen? Die houden zoveel mogelijk anderen buiten de deur..
dag
pi_132269945
leuk dat Thalys en Eurostar meer worden ingezet, maar daar heeft de riziger weinig aan, Eurostar rijdt er uberhaupt nog niet en beiden zijn flink duurder dan de Fyra was.

En die doen allebei Den Haag ook niet aan, net als Fyra zelf niet deed.

Dan is Arriva toch een prima alternatief als de NS dat zelf niet wil bieden.
pi_133216164
quote:
Fyra gaat Intercity Direct heten
De Fyra-lijn tussen Amsterdam en Breda gaat met ingang van de dienstregeling van 2014 door het leven als Intercity Direct.

Op 15 december verdwijnt de naam Fyra daarmee van het Nederlandse spoor. Dat heeft NS Hispeed dinsdag bevestigd, na berichtgeving van Treinreiziger.nl.

Op het traject tussen Rotterdam en Breda zal de toeslag verdwijnen die nu moet worden betaald. Die hoeft nu ook niet te worden betaald tussen Amsterdam en Schiphol. Reizigers tussen Schiphol en Rotterdam moeten wel een toeslag betalen. Die bedraagt 2,30 euro per enkele reis tweede klas en 3 euro voor de eerste klas.

Op de Fyra-lijn over het HSL-spoor wordt gebruikt gemaakt van snelle Traxx-locomotieven en een reeks Intercity-rijtuigen. De treinen die nu worden gebruikt op deze lijn zullen wel wat uiterlijke wijzigingen ondergaan.

"Door de toevoeging Direct wordt duidelijk dat de trein over de snellere HSL-route rijdt en daarmee een kortere reistijd heeft dan andere Intercity-verbindingen over bijvoorbeeld Haarlem", laat NS Hispeed woordvoerder Erik Kroeze weten. "Er liggen geen plannen om meer lijnen deze naam te geven."

Volgens Kroeze komt de naam Fyra niet meer terug. "Die naam was bedoeld voor HSL-treinen naar Brussel en Breda, maar dat worden onder andere Eurostar treinen."
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_133450943
quote:
Kamer wil eerder snellere treinen voor HSL
De Nederlandse Spoorwegen moeten gaan onderzoeken of het mogelijk is intercity's aan te schaffen die harder kunnen rijden dan 200 kilometer per uur. Bovendien moeten die treinen al vanaf 2018 worden ingezet. Dat besloot de Tweede Kamer dinsdag.

De NS-plannen ging uit van nieuwe snelle intercity's vanaf 2021. Maar een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat NS eerder de nieuwe treinen koopt. NS ging in haar plannen uit van treinen met een maximum snelheid van 200 kilometer per uur. Maar de meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat niet snel genoeg.

Volgens VVD-Kamerlid Betty de Boer gaan intercity's tot wel 30 jaar mee en is het daarom van groot belang om toekomstbestendig materieel in te kopen. Ze wil dat treinen in de toekomst daar waar mogelijk, harder dan 200 kilometer per uur kunnen gaan rijden. Dat kan bijvoorbeeld op het HSL-spoor. Maar snelle treinen zijn ook van belang voor bijvoorbeeld de Hanzelijn, waar nu al 200 kilometer per uur mag worden gereden. In de praktijk rijden de treinen op de Hanzelijn echter niet harder dan 140 kilometer per uur.

Eerder schreef Mansveld aan de Tweede Kamer dat de nieuwe bestelling zou bestaan uit 300 treinstellen. Waarschijnlijk gaat het niet om 300 treinstellen, maar om minder treinstellen met totaal 300 rijtuigen. Toen schreef Mansveld ook dat de nieuwe treinen niet sneller geleverd konden worden. "Het traject om te komen tot een commerciële introductie behelst naast de daadwerkelijke productie ook een aantal andere fases die de doorlooptijd in grote mate bepalen. Dit zijn onder andere: het specificeren van eisen, aanbesteden conform Europese richtlijnen, ontwerpen, toegelaten worden, testen en commercieel inregelen van de trein," aldus Mansveld in de eerdere brief.

Richting België hoeft NS van de Tweede Kamer geen snellere treinen te kopen. Daarop had de ChristenUnie aangedrongen, maar die motie werd vorige week verworpen. De treinen naar België krijgen 160 kilometer per uur als maxiumsnelheid.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_133451456
Wat een zooitje.

Eerst is die hele aanbesteding een lachertje.
Vervolgens voldoen de treinen zogenaamd niet.
Vervolgens wordt de gloednieuwe rails niet meer benut, want de NS blijft de monopolie-positie houden.
NS komt vervolgens wederom met halfbakken ideeën om iets van een hoge snelheidstrein te realiseren.
En nu komt de kamer weer met kortzichtige eisen om 200 km/u te rijden.

Het zal me niks verbazen als de NS (lees: de staat) vol moet gaan bloeden voor AndsaldoBreda. Iets zegt me dat de NS en NMBS veel te vroeg conclusies hebben getrokken.
En waarom blijft de hand boven de NS gehouden worden? Ze falen keer op keer, wanneer mag een andere partij het een keer proberen?
pi_133451705
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2013 16:20 schreef Aether het volgende:

[..]

Gaat de Kamer nu voor spoorbedrijf spelen? :') De Kamer moet zich bezig houden met de vraag of NS de concessie na komt. En NS moet bepalen hoe zij de concessie na gaan komen. Dat zou de gang van zaken moeten zijn, maar nu wordt het gegarandeerd een nog grotere puinhoop dan het nu al is. De Kamer weet namelijk niks van treinen.

Het zou goed zijn als Brussel orde op zaken komt stellen en de Nederlandse overheid een boete geeft en dwingt de concessie van NS in te trekken en een nieuwe aanbesteding uit te schrijven. NS moet vervolgens een boete krijgen wegens het niet nakomen het al twee keer niet nakomen van de oorspronkelijke concessie. Verder moet NS volledig geprivatiseerd worden en het hoofdrailnet moet opengesteld worden voor andere partijen. Alleen zo kan er eind gemaakt worden aan de huidige perverse situatie, waar overheid en NS elkaar de hand boven het hoofd houden en waar de treinreiziger de dupe van is.
pi_133843993

http://www.nshispeed.nl/n(...)eda/intercity-direct

Zonder Toeslag tussen Rotterdam en Breda
Vanaf 15 december betaalt u geen Toeslag meer voor de Intercity direct tussen Rotterdam en Breda. U kunt op dit traject gewoon met uw NS-vervoerbewijs reizen. Tussen Amsterdam en Schiphol reist u al langer zonder Toeslag. U hoeft dus alleen nog maar een Toeslag te kopen tussen Schiphol en Rotterdam.

Nieuw op het perron: de Toeslagzuil
Om het reizen met de Intercity direct nóg makkelijker te maken, kunt u vanaf 15 december uw Toeslag kopen bij de Toeslagzuil op het Intercity direct-perron. U hoeft alleen bij vertrek uw OV-chipkaart voor de kaartlezer van de Toeslagzuil te houden. De Toeslagzuil bepaalt automatisch de juiste klasse met het bijbehorende tarief.

U koopt bij de Toeslagzuil alleen uw Toeslag voor het traject Schiphol - Rotterdam met de Intercity direct. In- en uitchecken blijft u doen zoals u gewend bent, bij de OV-chipkaartpoortjes of -palen van NS. Het blijft ook na 15 december mogelijk om uw Toeslag bij de NS-kaartautomaten, aan de balie of online aan te schaffen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_133844058
Bij vertraging wijzigt men de naam naar IC Zodirect
Wanneer er een omleiding is, wordt het de IC Indirect
Mocht er een trein uitvallen dan mag je verder reizen met de IC Redirect
pi_133875431
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_134224329
quote:
Plan voor Fyra-enquete veel te duur
De parlementaire commissie die de Fyra-enquête voorbereidt moet haar huiswerk opnieuw doen. Het onderzoek zou veel te duur worden. Dat meldt RTL Nieuws. De enquête zou 2,5 miljoen gaan kosten, iets wat het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer veel te duur vindt. Het onderzoeksplan is daarom naar de prullenbal verwezen en met overnieuw.

De parlementaire enquête naar het Fyra-debacle moet begin volgend jaar van start gaan en moet duidelijk maken wat er allemaal is mis gegaan rond de aanschaf van de hogesnelheidstrein V250 van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Het debacle heeft de schatkist al honderden miljoenen euro's gekost. En nu de treinen uit de dienst zijn genomen duurt het nog jaren tot er een goed alternatief is.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_134453156
quote:
Eind 2014 openbare verhoren Fyra-commissie
De parlementaire enquêtecommissie naar het debacle rond de hogesnelheidstrein Fyra gaat waarschijnlijk volgend jaar december openbare verhoren houden met de hoofdrolspelers. Dat blijkt uit het onderzoeksvoorstel van de tijdelijke commissie, waar de Kamer naar verwachting donderdag mee instemt.

De Kamer besloot eerder al tot het houden van een parlementaire enquête naar de Fyra, maar de afgelopen week waren er nog vragen van verschillende fracties over het eerste onderzoeksvoorstel van de voorbereidende commissie. Er zou onenigheid zijn over het budget waar de commissie om had gevraagd. De kosten van de enquête worden nu begroot op 2,16 miljoen euro.

De tijdelijke commissie staat onder voorzitterschap van CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg. Zij zal - als de Kamer er donderdag mee instemt - ook de enquêtecommissie gaan leiden. In de commissie zitten verder Ard van der Steur (VVD), Mei Li Vos (PvdA), Vera Bergkamp (D66), Machiel de Graaf (PVV) en Henk van Gerven (SP).

De parlementaire enquête is nodig omdat de Fyra V250 in december vorig jaar na enkele dagen uitviel wegens grootschalige technische mankementen. Daarop bliezen de NS en de Belgische vervoerder NMBS het hogesnelheidsproject af. De enquête moet opheldering geven over het aanbestedingstraject, dat eindigde met de gunning aan het Italiaanse AnsaldoBreda. Ook kijkt de commissie naar het verstrekken van vergunningen voor de treinstellen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_135224298
Gebrek transparantie nekt Fyra onderzoek België
Het Belgische Rekenhof stopt met zijn onderzoek naar de Fyra. Reden is een gebrek aan transparantie bij de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS en de terughoudendheid van zowel de NMBS als de Nederlandse autoriteiten om informatie vrij te geven.

Het onderzoeken van het Fyra-debacle wordt het Rekenhof naar eigen zeggen onmogelijk gemaakt. ''De betrokken partijen willen vermijden dat iets publiek wordt gemaakt'', zo schrijft voorzitter Philippe Roland in een brief aan Kamervoorzitter André Flahaut, die de Belgische krant De Morgen publiceerde.

Nederlandse rekenkamer
Documenten zoals het aankoopcontract, de ondertekening, bankgaranties en de ingebruikstelling mochten niet worden ingezien. ''Dat heeft gevolgen voor alle delen van het onderzoek'', aldus Roland. Hij hekelt ook de houding van de Nederlandse Rekenkamer, die weigert informatie uit te wisselen.

Reactie NMBS
''Wij hebben absoluut niets te verbergen'', reageert de NMBS. ''Alle documenten liggen op tafel, maar ze moeten natuurlijk in onze gebouwen blijven. We moeten extra voorzichtig zijn met al die gerechtelijke procedures.''

V250
De Fyra V250-trein had Amsterdam met Brussel moeten gaan verbinden. Afgelopen zomer werd het project door zowel de Nederlandse als de Belgische spoorwegen afgebroken wegens de vele technische gebreken.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_135599337
quote:
Onderzoek België naar aanbesteding Fyra stopt
Het Belgisch Openbaar Ministerie (OM) stopt met het onderzoek naar mogelijke onregelmatigheden bij de aanbestedingsprocedure voor de Fyra-treinen. Dat maakte minister Annemie Turtelboom van Justitie deze week bekend.

De voormalige topman van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, Marc Descheemaecker, had een onderzoeksrapport van advieskantoor Ernst & Young doorgestuurd naar justitie. Het OM gaat niets doen met het rapport, aldus Turtelboom.

De minister stelde verder dat de Belgische justitie niet is betrokken bij procedures tussen de NMBS en de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. In Nederland en Italië lopen wel zaken.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_136056774
OV-Magazine: 200 kilometer per uur vanaf 2016 op HSL haalbaar
Al in 2016 zou NS met 200 kilometer per uur met intercity's over de hogesnelheidslijn kunnen rijden. Dat stelt het vakblad OV-Magazine in een nieuwsbrief. In de NS plannen gaan er pas vanaf 2021 intercity's rijden die 200 kilometer per uur kunnen. Tot die tijd rijden de intercity's 160 kilometer per uur. Alleen Thalys rijdt tot die tijd harder.

Volgens het vakblad kunnen de nieuwe Traxx locomotieven van Bombardier in 18 maanden geschikt gemaakt worden voor 220 kilometer per uur, in plaats van 160. Om ook de rijtuigen geschikt te maken voor 200 kilometer per uur, zou 24 tot 30 maanden nodig zijn.

Een Treinreiziger.nl lezer wijst erop dat de door NS eerder van DB geleasde ICL-rijtuigen al geschikt zijn voor snelheden van 200 kilometer per uur. De Deutsche Bahn heeft een groot aantal van deze rijtuigen over. In de periode 2006 - 2010 leasde NS al deze rijtuigen om het materieeltekort op te vangen.

NS is echter niet van voornemens om de Traxx locomotieven en de huidige rijtuigen geschikt te maken voor 200 kilometer per uur. "Dat is niet aan de orde. Als we dat zouden doen duurt het langer voordat we frequenties kunnen uitbreiden. Bovendien is het duurder en levert het een beperkte tijdwinst op" reageert NS woordvoerder Eric Trinthamer. Hij wijst erop dat de eerste nieuwe Traxx voor 160 kilometer per uur al eind dit jaar geleverd worden. Als de locomotieven omgebouwd zouden moeten worden, dan zouden de nieuwe treinen dus pas later beschikbaar komen.

De Tweede Kamer heeft NS gevraagd om in of voor 2018 met nieuwe snelle treinen te komen, bij voorkeur treinen die harder dan 200 kilometer per uur kunnen. De nieuwe snelle treinen zullen niet alleen op de HSL worden ingezet, maar ook elders op het intercitynet.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_136058182
Wat een gekut zeg. Repareer gewoon die Fyra. En Intercity Direct, wat een kut naam :')
pi_136665046
quote:
Ministerie bleek zeer kritisch over NS-evaluatie Fyra
Soms lijkt het ministerie van Infrastructuur vooral de belangen van NS te vertegenwordigen. Maar achter de schermen blijkt het ministerie soms toch heel wat kritischer tegen het grote spoorbedrijf. Dat blijkt uit stukken die zijn vrijgegeven na een WOB verzoek van de NOS.

Eind april stuurde NS een concept evaluatie over het Fyra drama naar het ministerie. Dat concept voldoet duidelijk niet aan de wensen van staatssecretaris Mansveld. "Ons valt op dat vooral vanuit NS gekeken is naar de rol en handelingen van andere partijen en niet naar de NS organisatie zelf" schrijft het ministerie van Mansveld in reactie destijds op dit concept.

Ook op tal van andere punten heeft het ministerie in een lange brief van tien kantjes kritiek. Bijvoorbeeld over het gebrek aan inzicht in de financiële en juridische relaties tussen NS en AnsaldoBreda. Ook vond het ministerie dat in de concept evalualite onvoldoende werd toegelicht waarom NS koos van AnsaldoBreda en niet voor bestaande treinconcepten van gerenomeerde treinbouwers met kortere produceertijden. Verder is onduidelijk of NS een risicoanalyse heeft uitgevoerd en maatregelen heeft genomen om risico's te vermijden, zo schrijft het ministerie op 29 mei 2013 in de lange brief.

Pikant is dat deze brief is verstuurd op de dag dat besloten is om met de Fyra V250 te stoppen. Een dag eerder, op 28 mei, heeft staatssecretaris Mansveld nog overleg met de Belgen. Op dat moment liggen er nog twee opties open: doorgaan met de Fyra, of stoppen en een alternatief ontwikkelen.

Vlak voor het moment dat NS na de NMBS de stekker uit de Fyra trekt, blijkt het spoorbedrijf nog op herstel van de Fyra te mikken. "NS verwacht momenteel dat de eerste vier V250's commercieel kunnen worden ingezet in het eerste kwartaal van 2015" meldt een notulen van een overleg van 23 mei. En verder "NS kiest voor een beheerst ingroeimodel. Redenen hiervoor zijn dat vanaf het moment de V250's weer gaan rijden, zoals bij elke treinintroductie, zich problemen zullen voordoen die niet naar voren komen tijdens de testritten".

Na 23 mei verandert NS echter rigoureus van opinie. NMBS communiceert op 31 mei de stekker uit de Fyra te trekken. NS wil dan nog niet reageren. Een paar dagen later blijkt ook NS opeens met de V250 te willen stoppen. Nieuw onderzoek zou de reden zijn. Die uitkomsten zijn echter nooit openbaar gemaakt. In de beeldvorming ontstaat echter het beeld dat NS stopt omdat NMBS de stekker eruit heeft getrokken. NS heeft dat altijd ontkent.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_137865956
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_138651025
http://www.parool.nl/paro(...)van-Fyra-terug.dhtml

Ook de Intercity Direct nu offline :W 8)7 Betaal ik dan een abbo voor.
pi_138651141
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 14:55 schreef videonatic het volgende:
http://www.parool.nl/paro(...)van-Fyra-terug.dhtml

Ook de Intercity Direct nu offline :W 8)7 Betaal ik dan een abbo voor.
Is een terugroepactie van de fabrikant. Best bijzonder aangezien dit type trein in heel Europa naar tevredenheid van iedereen rondrijdt
pi_138657857
Zucht.
  dinsdag 8 april 2014 @ 18:36:42 #24
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_138659179
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 14:55 schreef videonatic het volgende:
http://www.parool.nl/paro(...)van-Fyra-terug.dhtml

Ook de Intercity Direct nu offline :W 8)7 Betaal ik dan een abbo voor.
Het is dus een waardige opvolger van de Fyra :')
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_138699518
Volgens de dienstregeling rijdt dat kreng gewoon nog.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 9 april 2014 @ 19:27:26 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_138699573
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 19:26 schreef Mutant01 het volgende:
Volgens de dienstregeling rijdt dat kreng gewoon nog.
Volgens de NS ook nog op tijd.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_138873555
quote:
Reis met Beneluxtrein duurt langer

Mensen die met de Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel rijden, zijn voorlopig meer reistijd kwijt. De Nederlandse Spoorwegen en het Belgische spoorbedrijf NMBS zien pas in 2017 mogelijkheden om de rijtijd te verkorten.

Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) maandag aan de Tweede Kamer gemeld. De Beneluxtrein zal er volgend jaar en waarschijnlijk ook in 2016 gemiddeld 201 minuten over doen. Dat is 25 minuten langer dan de rijtijd van de vroegere Beneluxtrein, die in december 2012 werd afgeschaft en vervangen door de hogesnelheidstrein Fyra. Nadat die flitstrein al vrij snel door problemen uit de dienstregeling was gehaald, werd de Beneluxtrein (intercity Amsterdam - Brussel) weer ingevoerd.

De langere rijtijd heeft volgens Mansveld onder meer te maken met de nieuwe dienstregeling in België. Aan die veranderingen is jaren gewerkt, waarbij geen rekening is gehouden met een terugkeer van de Beneluxtrein.

De NS verwacht dat er vanaf 2017 een reistijd van 194 minuten mogelijk is, omdat de Beneluxtrein dan deels over de hogesnelheidslijn zal rijden. Ook wordt de dienstregeling in Nederland in dat jaar opnieuw bekeken.

Mansveld had de Kamer beloofd met informatie te komen over mogelijkheden om de rijtijd van de Beneluxtrein nog verder in te korten. Ze vindt het 'vervelend' dat de NS en de NMBS er niet in zijn geslaagd om dat op korte termijn voor elkaar te krijgen.

Sneller alternatief
De NS komt in de loop van 2015 wel met een sneller alternatief voor internationale reizigers van of naar Amsterdam en Schiphol. Die kunnen dan toeslagvrij reizen met de Intercity Direct, de opvolger van de Fyra, tussen Amsterdam en Breda en in Rotterdam overstappen. De reistijd tussen Amsterdam en Brussel komt dan uit op 185 minuten, aldus Mansveld.
bron
pi_138892810
Godver dus die intercity direct word nog drukker door toeslagvrije overstappers. Het is nu al zover dat er tussen rotterdam en amsterdam gepropt moet worden op het gangpad.
pi_139152981
Boete dreigt vanwege problemen Hogesnelheidslijn
Voor het eerst in de geschiedenis dreigt NS (formeel HSA) beboet te worden vanwege de slechte prestaties op de hogesnelheidslijn. Vorig jaar viel de Intercity Direct - die toen nog Fyra heette - 6x vaker uit dan is toegestaan. Voor het zomerreces zal Mansveld de Tweede Kamer informeren hoe daarmee wordt omgegaan, meldt het ministerie van Infrastructuur aan Treinreiziger.nl.

In 2013 reed in totaal bijna zes procent van de snelle treinen via de hogesnelheidslijn niet. In ruim de helft van de situaties kwam dat door een aan NS verwijtbare oorzaak. Dat is zes keer zo vaak als toegestaan. Die conclusie trekt Treinreiziger.nl op basis van de 33e en 34e voortgangsrapportage van de HSL-Zuid.

Vooral in het eerste en vierde kwartaal van 2013 vielen veel treinen uit: bijna acht procent. Tijdens de andere twee kwartalen bedroeg de uitval iets minder dan vier procent. Een deel van de uitval valt niet aan NS (formeel HSA) toe te rekenen. Daar is bijvoorbeeld sprake van als een trein uitvalt door problemen aan de infrastructuur. Echter, het grootste deel van de uitval - zo'n 3,3 procent - valt wel toe te rekenen aan NS. Volgens het HSL-contract mag dit slechts maximaal 0,5 procent zijn. Iets wat in de afgelopen vijf jaar nog nooit is gelukt.

De vooruitzichten voor het eerste kwartaal 2014 zijn niet gunstig: recent werd de trein korte tijd aan de kant gezet vanwege problemen met de locomotief. De reiziger krijgt bij uitval (= 30 minuten vertraging) nu nog het complete bedrag van zijn treinticket terug. Per 2015 wordt die vergoeding gehalveerd, omdat de lijn bij de rest van het hoofdrailnet wordt gevoegd. Redacteur Hildebrand van Kuyeren vindt dat onbegrijpelijk. "In mooie bewoordingen wordt altijd gezegd dat de reiziger voorop staat. Waarom moet de vergoedingsregeling van de trein die het vaakst uitvalt dan versoberd worden?" vraagt hij zich af.

Alhoewel NS nog nooit de beloftes uit de HSL-concessie heeft weten te realiseren, is het bedrijf daarvoor tot nu toe nog nooit beboet. Oud minister Eurlings meldde destijds aan NS dat de afspraken niet gehandhaaft zouden worden. Die brief is vorig jaar ingetrokken, waardoor handhaving mogelijk wordt. Daardoor dreigt er nu voor het eerst in de geschiedenis een boete voor de slechte prestaties op de hogesnelheidslijn.

Een woordvoerd van Mandsveld erkent dat de prestaties op de hogesnelheidslijn onder de maat zijn. "HSA voldoet, net als in de vorige verslagperiode, niet aan de norm voor het aan HSA toerekenbare uitvalspercentage van treinen. De staatssecretaris zal de Tweede Kamer voor het zomerreces informeren over de wijze waarop zij hier mee om zal gaan, vanuit het oogpunt dat deze prestaties in de toekomst moeten verbeteren" reageert een woordvoerder van Mansved.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 april 2014 @ 20:48:33 #30
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_139158227
hoe heet die staatssecretaris nu? Mansveld, Mandsveld of Mansved? Daar bij treinreiziger.nl weten ze het blijkbaar niet.
Nothing lasts forever but the certainty of change
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')