bronquote:De NS en de NMBS hebben voorgesteld om meer intercity's te gaan laten rijden tussen Amsterdam en Brussel. Ook zullen de Thalys en de Eurostar vaker worden ingezet. Deze vervoerders stelden tijdens het gesprek vraagtekens te hebben bij de uitvoerbaarheid van de plannen van Arriva.
quote:Fyra gaat Intercity Direct heten
De Fyra-lijn tussen Amsterdam en Breda gaat met ingang van de dienstregeling van 2014 door het leven als Intercity Direct.
Op 15 december verdwijnt de naam Fyra daarmee van het Nederlandse spoor. Dat heeft NS Hispeed dinsdag bevestigd, na berichtgeving van Treinreiziger.nl.
Op het traject tussen Rotterdam en Breda zal de toeslag verdwijnen die nu moet worden betaald. Die hoeft nu ook niet te worden betaald tussen Amsterdam en Schiphol. Reizigers tussen Schiphol en Rotterdam moeten wel een toeslag betalen. Die bedraagt 2,30 euro per enkele reis tweede klas en 3 euro voor de eerste klas.
Op de Fyra-lijn over het HSL-spoor wordt gebruikt gemaakt van snelle Traxx-locomotieven en een reeks Intercity-rijtuigen. De treinen die nu worden gebruikt op deze lijn zullen wel wat uiterlijke wijzigingen ondergaan.
"Door de toevoeging Direct wordt duidelijk dat de trein over de snellere HSL-route rijdt en daarmee een kortere reistijd heeft dan andere Intercity-verbindingen over bijvoorbeeld Haarlem", laat NS Hispeed woordvoerder Erik Kroeze weten. "Er liggen geen plannen om meer lijnen deze naam te geven."
Volgens Kroeze komt de naam Fyra niet meer terug. "Die naam was bedoeld voor HSL-treinen naar Brussel en Breda, maar dat worden onder andere Eurostar treinen."
quote:Kamer wil eerder snellere treinen voor HSL
De Nederlandse Spoorwegen moeten gaan onderzoeken of het mogelijk is intercity's aan te schaffen die harder kunnen rijden dan 200 kilometer per uur. Bovendien moeten die treinen al vanaf 2018 worden ingezet. Dat besloot de Tweede Kamer dinsdag.
De NS-plannen ging uit van nieuwe snelle intercity's vanaf 2021. Maar een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat NS eerder de nieuwe treinen koopt. NS ging in haar plannen uit van treinen met een maximum snelheid van 200 kilometer per uur. Maar de meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat niet snel genoeg.
Volgens VVD-Kamerlid Betty de Boer gaan intercity's tot wel 30 jaar mee en is het daarom van groot belang om toekomstbestendig materieel in te kopen. Ze wil dat treinen in de toekomst daar waar mogelijk, harder dan 200 kilometer per uur kunnen gaan rijden. Dat kan bijvoorbeeld op het HSL-spoor. Maar snelle treinen zijn ook van belang voor bijvoorbeeld de Hanzelijn, waar nu al 200 kilometer per uur mag worden gereden. In de praktijk rijden de treinen op de Hanzelijn echter niet harder dan 140 kilometer per uur.
Eerder schreef Mansveld aan de Tweede Kamer dat de nieuwe bestelling zou bestaan uit 300 treinstellen. Waarschijnlijk gaat het niet om 300 treinstellen, maar om minder treinstellen met totaal 300 rijtuigen. Toen schreef Mansveld ook dat de nieuwe treinen niet sneller geleverd konden worden. "Het traject om te komen tot een commerciële introductie behelst naast de daadwerkelijke productie ook een aantal andere fases die de doorlooptijd in grote mate bepalen. Dit zijn onder andere: het specificeren van eisen, aanbesteden conform Europese richtlijnen, ontwerpen, toegelaten worden, testen en commercieel inregelen van de trein," aldus Mansveld in de eerdere brief.
Richting België hoeft NS van de Tweede Kamer geen snellere treinen te kopen. Daarop had de ChristenUnie aangedrongen, maar die motie werd vorige week verworpen. De treinen naar België krijgen 160 kilometer per uur als maxiumsnelheid.
Gaat de Kamer nu voor spoorbedrijf spelen?quote:
quote:Plan voor Fyra-enquete veel te duur
De parlementaire commissie die de Fyra-enquête voorbereidt moet haar huiswerk opnieuw doen. Het onderzoek zou veel te duur worden. Dat meldt RTL Nieuws. De enquête zou 2,5 miljoen gaan kosten, iets wat het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer veel te duur vindt. Het onderzoeksplan is daarom naar de prullenbal verwezen en met overnieuw.
De parlementaire enquête naar het Fyra-debacle moet begin volgend jaar van start gaan en moet duidelijk maken wat er allemaal is mis gegaan rond de aanschaf van de hogesnelheidstrein V250 van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Het debacle heeft de schatkist al honderden miljoenen euro's gekost. En nu de treinen uit de dienst zijn genomen duurt het nog jaren tot er een goed alternatief is.
quote:Eind 2014 openbare verhoren Fyra-commissie
De parlementaire enquêtecommissie naar het debacle rond de hogesnelheidstrein Fyra gaat waarschijnlijk volgend jaar december openbare verhoren houden met de hoofdrolspelers. Dat blijkt uit het onderzoeksvoorstel van de tijdelijke commissie, waar de Kamer naar verwachting donderdag mee instemt.
De Kamer besloot eerder al tot het houden van een parlementaire enquête naar de Fyra, maar de afgelopen week waren er nog vragen van verschillende fracties over het eerste onderzoeksvoorstel van de voorbereidende commissie. Er zou onenigheid zijn over het budget waar de commissie om had gevraagd. De kosten van de enquête worden nu begroot op 2,16 miljoen euro.
De tijdelijke commissie staat onder voorzitterschap van CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg. Zij zal - als de Kamer er donderdag mee instemt - ook de enquêtecommissie gaan leiden. In de commissie zitten verder Ard van der Steur (VVD), Mei Li Vos (PvdA), Vera Bergkamp (D66), Machiel de Graaf (PVV) en Henk van Gerven (SP).
De parlementaire enquête is nodig omdat de Fyra V250 in december vorig jaar na enkele dagen uitviel wegens grootschalige technische mankementen. Daarop bliezen de NS en de Belgische vervoerder NMBS het hogesnelheidsproject af. De enquête moet opheldering geven over het aanbestedingstraject, dat eindigde met de gunning aan het Italiaanse AnsaldoBreda. Ook kijkt de commissie naar het verstrekken van vergunningen voor de treinstellen.
quote:Onderzoek België naar aanbesteding Fyra stopt
Het Belgisch Openbaar Ministerie (OM) stopt met het onderzoek naar mogelijke onregelmatigheden bij de aanbestedingsprocedure voor de Fyra-treinen. Dat maakte minister Annemie Turtelboom van Justitie deze week bekend.
De voormalige topman van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, Marc Descheemaecker, had een onderzoeksrapport van advieskantoor Ernst & Young doorgestuurd naar justitie. Het OM gaat niets doen met het rapport, aldus Turtelboom.
De minister stelde verder dat de Belgische justitie niet is betrokken bij procedures tussen de NMBS en de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. In Nederland en Italië lopen wel zaken.
quote:Ministerie bleek zeer kritisch over NS-evaluatie Fyra
Soms lijkt het ministerie van Infrastructuur vooral de belangen van NS te vertegenwordigen. Maar achter de schermen blijkt het ministerie soms toch heel wat kritischer tegen het grote spoorbedrijf. Dat blijkt uit stukken die zijn vrijgegeven na een WOB verzoek van de NOS.
Eind april stuurde NS een concept evaluatie over het Fyra drama naar het ministerie. Dat concept voldoet duidelijk niet aan de wensen van staatssecretaris Mansveld. "Ons valt op dat vooral vanuit NS gekeken is naar de rol en handelingen van andere partijen en niet naar de NS organisatie zelf" schrijft het ministerie van Mansveld in reactie destijds op dit concept.
Ook op tal van andere punten heeft het ministerie in een lange brief van tien kantjes kritiek. Bijvoorbeeld over het gebrek aan inzicht in de financiële en juridische relaties tussen NS en AnsaldoBreda. Ook vond het ministerie dat in de concept evalualite onvoldoende werd toegelicht waarom NS koos van AnsaldoBreda en niet voor bestaande treinconcepten van gerenomeerde treinbouwers met kortere produceertijden. Verder is onduidelijk of NS een risicoanalyse heeft uitgevoerd en maatregelen heeft genomen om risico's te vermijden, zo schrijft het ministerie op 29 mei 2013 in de lange brief.
Pikant is dat deze brief is verstuurd op de dag dat besloten is om met de Fyra V250 te stoppen. Een dag eerder, op 28 mei, heeft staatssecretaris Mansveld nog overleg met de Belgen. Op dat moment liggen er nog twee opties open: doorgaan met de Fyra, of stoppen en een alternatief ontwikkelen.
Vlak voor het moment dat NS na de NMBS de stekker uit de Fyra trekt, blijkt het spoorbedrijf nog op herstel van de Fyra te mikken. "NS verwacht momenteel dat de eerste vier V250's commercieel kunnen worden ingezet in het eerste kwartaal van 2015" meldt een notulen van een overleg van 23 mei. En verder "NS kiest voor een beheerst ingroeimodel. Redenen hiervoor zijn dat vanaf het moment de V250's weer gaan rijden, zoals bij elke treinintroductie, zich problemen zullen voordoen die niet naar voren komen tijdens de testritten".
Na 23 mei verandert NS echter rigoureus van opinie. NMBS communiceert op 31 mei de stekker uit de Fyra te trekken. NS wil dan nog niet reageren. Een paar dagen later blijkt ook NS opeens met de V250 te willen stoppen. Nieuw onderzoek zou de reden zijn. Die uitkomsten zijn echter nooit openbaar gemaakt. In de beeldvorming ontstaat echter het beeld dat NS stopt omdat NMBS de stekker eruit heeft getrokken. NS heeft dat altijd ontkent.
Is een terugroepactie van de fabrikant. Best bijzonder aangezien dit type trein in heel Europa naar tevredenheid van iedereen rondrijdtquote:Op dinsdag 8 april 2014 14:55 schreef videonatic het volgende:
http://www.parool.nl/paro(...)van-Fyra-terug.dhtml
Ook de Intercity Direct nu offline![]()
Betaal ik dan een abbo voor.
Het is dus een waardige opvolger van de Fyraquote:Op dinsdag 8 april 2014 14:55 schreef videonatic het volgende:
http://www.parool.nl/paro(...)van-Fyra-terug.dhtml
Ook de Intercity Direct nu offline![]()
Betaal ik dan een abbo voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |