quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:02 schreef Ryon het volgende:
Een vervolging op grond van art 137c Str. Zou trouwens nog wel eens een kans van slagen hebben als je de reacties op het internet over zwarte pieten erbij betrekt: http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/137c.html
Dan moet je Zwarte Piet dus verbieden. Het feit dat er geen opzettelijke belediging is, maar een kinderfeest met daarin een al jaren bestaand figuur dat ook nog eens een kindervriend is, doet mij inschatten dat het geen schijn van kans maakt. Wel lachen hoor. Ik wil wel eens zien of de deskundigen, kinderen dus, Zwarte Piet zien als een negatief of positief karakter.quote:Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
2
Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie opgelegd.
je bent helemaal niet zwartquote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:09 schreef HeatWave het volgende:
Ik heb hem trouwens altijd als een soort begrip gezien, "zwarte piet" "Ome willem" als een figuur, niet als Piet die Zwart is, en met mij eigenlijk iedereen.
Het feit dat mensen 'Zwarte Piet' mis- of gebruiken om zich beledigend over een bevolkingsgroep uit te laten houdt nog niet in dat 'Zwarte Piet' op zich beledigend IS.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:02 schreef Ryon het volgende:
Een vervolging op grond van art 137c Str. Zou trouwens nog wel eens een kans van slagen hebben als je de reacties op het internet over zwarte pieten erbij betrekt: http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/137c.html
Waarom kinderen bij betrekken? Op grond van internet reacties kan je opmaken dat veel Nederlanders er bewust van zijn dat de maskerade beledigend is voor een andere groep Nederlanders, maar gaan zij er bewust mee door 'want het is traditie'.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:08 schreef Ulx het volgende:
[..]
[..]
Dan moet je Zwarte Piet dus verbieden. Het feit dat er geen opzettelijke belediging is, maar een kinderfeest met daarin een al jaren bestaand figuur dat ook nog eens een kindervriend is, doet mij inschatten dat het geen schijn van kans maakt. Wel lachen hoor. Ik wil wel eens zien of de deskundigen, kinderen dus, Zwarte Piet zien als een negatief of positief karakter.
Het is een volksfeest. Georganiseerd door volwassenen voor de jeugd en voor elkaar. En nee, dat artikel heeft inderdaad niets te maken met PSV en Feyenoord. Hoewel er diverse procedures gevoerd zijn tegen fans van dergelijke clubs en hun neiging om zwarte voetballers uit te maken voor het een en ander en antisemitische opmerkingen richten supporters van een andere bekende Nederlandse club.quote:Dat een paar volwassenen, voor wie het hele feest niet principieel is bedoeld, aanstoot nemen aan iets dat primair positief is, is jammer.
Ik vind het bestaan van PSV en Feyenoord ook een belediging, maar ik weet dat ik ze met dat artikel nooit in de cel ga krijgen. Ik kan het proberen. Maar dan sta ik voor lul.
Ik bespeur een parallel met het kroningsfeest.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:07 schreef RobbieRonald het volgende:
Een demonstratie is natuurlijk ook een totaal verkeerde manier om zoiets aan te pakken vind ik. Op een kinderfeestje nota bene... Kom je direct zo agressief over met dat geroep en al die borden, wekt alleen maar weerstand op bij meerderheid, die gewoon een leuke dag met de kids probeert te hebben. Kijk eerst eens (bijv. dmv een enquête) of er steun is onder de mensen en probeer dan voorzichtig begrip te kweken ipv het direct zo met een hoop kabaal af te willen dwingen. Niet dat ze dan wel kans maken maar misschien iets meer, plus wat minder antipathie.
Ej swa, ik weet waar je huis woontquote:
Sterker nog, je kunt voor het roepen van "schele" naar een brildrager dus een jaar de cel in. Dat gaat de rechtrer echter niet doen. Net zoals een rechter niet zonder meer gaat aannemen dat het rondlopen in een Zwarte Pieten pak een belediging is. Waarom zou hij. Je zult als klagende partij toch met argumenten moeten aankomen, en die waren vanmiddag niet echt overtuigend.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:12 schreef Ryon het volgende:
Het is een volksfeest. Georganiseerd door volwassenen voor de jeugd en voor elkaar. En nee, dat artikel heeft inderdaad niets te maken met PSV en Feyenoord. Hoewel er diverse procedures gevoerd zijn tegen fans van dergelijke clubs en hun neiging om zwarte voetballers uit te maken voor het een en ander en antisemitische opmerkingen richten supporters van een andere bekende Nederlandse club.
Ik weet waar je zwart ziet.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:17 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ej swa, ik weet waar je huis woont.
ik ook, ga er zo naar toequote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:17 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee dat kan niet.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
Sterker nog, je kunt voor het roepen van "schele" naar een brildrager dus een jaar de cel in.
Inderdaad.quote:Dat gaat de rechtrer echter niet doen.
De vergelijking is misplaatst. Als de figuur Zwarte Piet als stigmatiserend en racistisch wordt aangemerkt dan kan het rondlopen in een Zwarte Pieten pak dus als beledigend worden gekwalificeerd.quote:Net zoals een rechter niet zonder meer gaat aannemen dat het rondlopen in een Zwarte Pieten pak een belediging is. Waarom zou hij. Je zult als klagende partij toch met argumenten moeten aankomen, en die waren vanmiddag niet echt overtuigend.
Met een schoorsteen ?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:17 schreef HeatWave het volgende:
[..]
De interpretatie van Schenkman had vooral te maken met dat het in die tijd nog normaal werd gevonden om in rijke blanke families een zwart speelkameraadje voor de kinderen te hebben. Dat kun je gerust racistisch noemen. Het is wel de vertaling van het oudere zwarte archetype dat zwarte piet eigenlijk is. Hij heeft het in de context van die tijd geplaatst.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 15:58 schreef Ulx het volgende:
Voor hetzelfe geld vond die Schenkman het raar om een blank kind bij een bisschop af te beelden, want je zou eens kunnen denken dat de man kinderen had, en koos hij daarom voor een zwart jochie als knecht. Gewoon als contrast.
Kan zo maar.
Loop je eindelijk een keer niet achterquote:
Kenianen en Ethiopiers worden in de arm gesloten qua marathonlopers.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:27 schreef Ryon het volgende:
Gezien de opvallende gelijkenis van Zwarte Piet met mensen van een ander ras en het gedrag dat door Nederlanders (de blanken die ZP spelen) wordt toegeschreven aan Zwarte Piet kan je nog een heel eind komen.
Usain Bolt 9.45quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:28 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Loop je eindelijk een keer niet achter.
Het is een handicap. En gebruik als belediging. Het kan allemaal trauma's opwekken.quote:
Juist, en dat is maar goed ook.quote:[..]
Inderdaad.
[..]
Welk gedrag schrijft men toe aan Zwarte Piet?quote:De vergelijking is misplaatst. Als de figuur Zwarte Piet als stigmatiserend en racistisch wordt aangemerkt dan kan het rondlopen in een Zwarte Pieten pak dus als beledigend worden gekwalificeerd.
Gezien de opvallende gelijkenis van Zwarte Piet met mensen van een ander ras en het gedrag dat door Nederlanders (de blanken die ZP spelen) wordt toegeschreven aan Zwarte Piet kan je nog een heel eind komen.
Houdt de stijve roe vast van een travo.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 17:40 schreef Ulx het volgende:
Welk gedrag schrijft men toe aan Zwarte Piet?
uitgezet nog welquote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:31 schreef S95Sedan het volgende:
Zijn die gekkies inmiddels nog niet uitgezet?
Nog beelden van die hoorzitting trouwens?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |