Nice.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:28 schreef Schurkenstaat het volgende:
Ik volg de discussie op afstand, omdat ik me in de ophef maar heel slecht kan verplaatsen. Maar er lijkt geen ontkomen aan. En niet dat er 200.000 woeste mensen door de straten lopen, of op het Haagse Binnenhof of Malieveld verzameld hebben. Maar het platform wat pakweg 20 columnisten geboden wordt, om racistische aantijgen van de daken te mogen schreeuwen. Hoezo populisme, stemmingmakerij? Ik vind het zelfs een geur van smaad hebben. Ik laat me niet gemakkelijk van racisme beschuldigen.
Waar ik het meest misselijk van word, is de hetze via de (staatsgesponsorde) website joop.nl. Blijkbaar ben ik andersdenkend, dan de luid tringelingende fietsbellen van dit quasi elitaire clubje. Ik vraag me als gevolg hiervan vaak af wat me mankeert, of wat hen mankeert. Zou het de ontembare behoefte zijn om obstinate en provocerende stukjes te schrijven? Ik kan ze namelijk niet betrappen op een goed punt. Laat staan op iets revolutionairs.
De beschuldigende kliek gedraagt zich in mijn ogen onsmakelijk, populistisch, stemmingmakend en beledigend. Met polarisering en stigmatisering tot gevolg. Precies zoals Geert Wilders zich gedraagt ten opzichte van de Islam. Men zal dit een pijnlijke vergelijking vinden, maar ik zie duidelijke paralellen.
Nee hoor totaal niet gebruikelijk maar vroeger was dit wel zo, vond de blanke mens de zwarte mens maar een wilde een niet beschaafd mens en daar is Zwarte Piet een overblijfsel van. Verdiep je maar eens in die schrijver uit 1850 Schenkman naar ik meen. Er zijn nog stukken te vinden over Sinterklaas voor die tijd waar Sint vergezeld werd door zijn knechtje een negroïde figuur. Geen tijd om dit allemaal nogmaals op te gaan zoeken want ik ben aan het werkquote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:29 schreef poemojn het volgende:
[..]
zwart-wit denken. Zwartwitjes. Wit is goed, zwart is fout. Witte magie, zwarte magie. Enz.
Dus ja, nog steeds, alleen over het algemeen niet gekoppeld aan iemands huidskleur. Beweren dat zwarte mensen slechte mensen zijn is niet erg gebruikelijk.
Waarom is dat nu relevant? Het gaat om het feest van vandaag niet van 150 jaar terug.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:39 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Nee hoor totaal niet gebruikelijk maar vroeger was dit wel zo, vond de blanke mens de zwarte mens maar een wilde een niet beschaafd mens en daar is Zwarte Piet een overblijfsel van. Verdiep je maar eens in die schrijver uit 1850 Schenkman naar ik meen. Er zijn nog stukken te vinden over Sinterklaas voor die tijd waar Sint vergezeld werd door zijn knechtje een negroïde figuur. Geen tijd om dit allemaal nogmaals op te gaan zoeken want ik ben aan het werk
dat heb ik gedaan... Maar blijkbaar trek ik totaal andere conclusies dan jij, of vind ik andere info dan jij. Zoals gemengd gehuwde koppels uit die tijd, slaven die vrij werden wanneer ze op Nederlandse bodem kwamen, vrije zwarte mensen in Amsterdam, een getekend portret van een zwarte mevrouw op haar 100e verjaardag (ze werd overigens 105 en leefde in haarlem, in de kleine houtstraat en was vrij), enz. Lang niet alle zwarte bediendes in Amsterdam in die tijd waren slaven. Ze konden echt waar heel gewoon knecht zijn.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:39 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Nee hoor totaal niet gebruikelijk maar vroeger was dit wel zo, vond de blanke mens de zwarte mens maar een wilde een niet beschaafd mens en daar is Zwarte Piet een overblijfsel van. Verdiep je maar eens in die schrijver uit 1850 Schenkman naar ik meen. Er zijn nog stukken te vinden over Sinterklaas voor die tijd waar Sint vergezeld werd door zijn knechtje een negroïde figuur. Geen tijd om dit allemaal nogmaals op te gaan zoeken want ik ben aan het werk
Nee, gelul. De calimerokaart hoort bij mensen die janken om 1 ding, zoals nu zwarte piet, en dan claimen ervaringsdeskundige te zijn omdat ze ook een random andere tint hebben. En daarbij dan vaak roepen dat "ik het al zo vaak heb meegemaakt in dit zogenaamd tolerante land".quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:18 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Hoe vaak ik die al niet gehoord heb. Je moet vooral als minderheid je mond niet open durven trekken, want dan duik je in een slachtofferrol of ben je een calimero
Echt origineel zijn jullie niet hè? Ook al zo eentje die ik al honderdduizend keer gehoord hebquote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:50 schreef matthijst het volgende:
Ga dan lekker in een ander land wonen als het je hier zo tegenstaat; Zweden schijnt mooi.
Ja, en op Black Friday komen winkeliers in de VS eindelijk in de zwarte cijfersquote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:36 schreef Ulx het volgende:
Is Zwarte Magica van Disney racistisch? Ze is tenslotte een boze heks.
Is de term "Zwarte Markt" racistisch? Het gaat tenslotte om iets dat ook niet echt door de beugel kan.
In het begin van de vakantie sta je op Zwarte Zaterdag in de file. Is dat ook een sneer naar minderheden die ook niet zo hard willen bewegen?
Niet zo generaliseren. Van dat Wij vs. Zij denken komt maar ellende.quote:
Hoe wordt dit land verbeterd als zwarte piet niet meer bestaat?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:53 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Echt origineel zijn jullie niet hè? Ook al zo eentje die ik al honderdduizend keer gehoord heb
Ik ga niet naar een ander land, ik trek lekker mijn bek open en probeer dit land te verbeteren. Jammer als dat jou dwarszit, maar je zal het er mee moeten doen
Verbeteren, of naar jouw persoonlijke smaak aan te passen? Daar zit een duidelijk verschil in.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:53 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Echt origineel zijn jullie niet hè? Ook al zo eentje die ik al honderdduizend keer gehoord heb
Ik ga niet naar een ander land, ik trek lekker mijn bek open en probeer dit land te verbeteren. Jammer als dat jou dwarszit, maar je zal het er mee moeten doen
Niet origineel meer, maar daarmee niet minder waarquote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:53 schreef Joanne35 het volgende:
Boeren hadden in die tijd ook gewoon knechten in dienst. Maar daar hoor je niemand over omdat die knechten geen zwartgeverfd gezicht haddenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:49 schreef Ulx het volgende:
Zwarte Piet was in dat boekje gewoon een knecht. Gewoon in loondienst. Met een CAO. Met een pensioenplan. Met een auto van de zaak.
Hoeveel zouden er nou echt voor zwarte piet door kunnen rondom 5 december?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:57 schreef Vasilevski het volgende:
Dus, morgen witte/zwarte rook?
Het blijft een vreemde discussie. We moeten bedenken dat er in Nederland minder dan een miljoen 'zwarten' wonen,.
Dat maakt niet uit, het is minderheden wel vaker gelukt om dingen te veranderen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:57 schreef matthijst het volgende:
En voorlopig zijn er denk ik een stuk minder mensen tegen zwarte piet dan voor
Als Zwarte Piet een neger zou zijn staat er dus dat Nederland beter zou zijn zonder zwarten.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:56 schreef Felagund het volgende:
[..]
Hoe wordt dit land verbeterd als zwarte piet niet meer bestaat?
Hoezo breder? Het is altijd dezelfde Quinsy Gario, gevolgd door aandachtsgeile mediamannetjes als Prem Radhakishun en het nog niet wegbezuinigde deel van 'progressieve' academici.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:00 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, het is minderheden wel vaker gelukt om dingen te veranderen.
De discussie wordt ieder jaar breder en feller, en je kan rustig stellen dat dit jaar het "then they fight you" stadium is bereikt.
Dit, mensen moeten niet zo janken. Je aangesproken voelen door een of ander kakfeest wat al honderden jaren oud is ofzo.. Doe normaal, ik voel me toch ook niet gediscrimineerd met Kerst omdat ik niet geloof.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 23:57 schreef poemojn het volgende:
[..]
ik zie juist steeds meer zwartwitverschillen hierdoor. Mensen die zich bewust worden daarvan. En mensen die zat zijn van de discussie, van de beschuldiging van racisme, en hun eigen cultuur en tradities willen bewaren. Het loopt nu meer uit de hand. Zwarte piet vergelijken met een racistische moord staat veel te ver van het Sinterklaasfeest af.
Ik heb nog geen enkel argument gehoord waarom zwarte piet racistisch zou zijn, buiten dat hij zwart is en voor een witte man werkt.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:00 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, het is minderheden wel vaker gelukt om dingen te veranderen.
De discussie wordt ieder jaar breder en feller, en je kan rustig stellen dat dit jaar het "then they fight you" stadium is bereikt.
Daar is de M.E. voorquote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:00 schreef Joanne35 het volgende:
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:28 schreef Schurkenstaat het volgende:
Ik volg de discussie op afstand, omdat ik me in de ophef maar heel slecht kan verplaatsen. Maar er lijkt geen ontkomen aan. En niet dat er 200.000 woeste mensen door de straten lopen, of op het Haagse Binnenhof of Malieveld verzameld hebben. Maar het platform wat pakweg 20 columnisten geboden wordt, om racistische aantijgen van de daken te mogen schreeuwen. Hoezo populisme, stemmingmakerij? Ik vind het zelfs een geur van smaad hebben. Ik laat me niet gemakkelijk van racisme beschuldigen.
Waar ik het meest misselijk van word, is de hetze via de (staatsgesponsorde) website joop.nl. Blijkbaar ben ik andersdenkend, dan de luid tringelingende fietsbellen van dit quasi elitaire clubje. Ik vraag me als gevolg hiervan vaak af wat me mankeert, of wat hen mankeert. Zou het de ontembare behoefte zijn om obstinate en provocerende stukjes te schrijven? Ik kan ze namelijk niet betrappen op een goed punt. Laat staan op iets revolutionairs.
De beschuldigende kliek gedraagt zich in mijn ogen onsmakelijk, populistisch, stemmingmakend en beledigend. Met polarisering en stigmatisering tot gevolg. Precies zoals Geert Wilders zich gedraagt ten opzichte van de Islam. Men zal dit een pijnlijke vergelijking vinden, maar ik zie duidelijke paralellen.
Niemand walst over je heen en niemand verplicht je Sinterklaas te vieren of naar de intocht te gaan. Als jij dat niet wilt en je kinderen wilt bijbrengen dat knechten niet zwart horen te zijn omdat dat rascistisch is moet je lekker thuis blijvenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 09:50 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ik weet heel goed waarom mensen zwarte piet verdedigen, dat is namelijk exact dezelfde felle reactie die je altijd ziet als minderheden hun plek opeisen en de meerderheid wat moet inschikken en ruimte moet maken. En ja, dat is inderdaad iets waar ik altijd onpasselijk van wordt. Of het nou om zwarte piet of om andere kwesties gaat. Echte tolerantie is namelijk dat je ook rekening houdt met mensen die in de minderheid zijn en niet over ze heen walst omdat jouw groep simpelweg uit meer personen bestaat.
Omdat Zwarte Piet als een karikatuur van een neger werd neergezet zeker jaren geleden. Door de jaren heen is dit aangepast dus waarom het niet nog eens aanpassen zodat deze eigenschappen niet eens meer te zien zijn?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:03 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik heb nog geen enkel argument gehoord waarom zwarte piet racistisch zou zijn, buiten dat hij zwart is en voor een witte man werkt.
Echt, hoe ver staan deze mensen van de realiteit af vraag je je af. Van alles en nog wat veroordelen vanaf hun zolderkamer maar niet snappen waar het écht om gaat.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:07 schreef Ulx het volgende:
[..]
Negatieve beeldvorming? Zwarte Piet is een kindervriend! Hij deelt snoep en cadeautjes uit.
Werd dus, het is geen karaktuur van een neger meer.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:07 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Omdat Zwarte Piet als een karikatuur van een neger werd neergezet zeker jaren geleden. Door de jaren heen is dit aangepast dus waarom het niet nog eens aanpassen zodat deze eigenschappen niet eens meer te zien zijn?
En dan? Maak je hem geel vinden de chinezen het niks, bij rood zeuren Indianen, bij blauw alcoholisten....quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:07 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Omdat Zwarte Piet als een karikatuur van een neger werd neergezet zeker jaren geleden. Door de jaren heen is dit aangepast dus waarom het niet nog eens aanpassen zodat deze eigenschappen niet eens meer te zien zijn?
Joh dit vind ik zo'n nikszeggende opmerking. Als je al die gele pieten opeens spleetoogjes zou maken dan heb je gelijk maar verder slaat je reactie nergens op.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:09 schreef Ulx het volgende:
[..]
En dan? Maak je hem geel vinden de chinezen het niks, bij rood zeuren Indianen, bij blauw alcoholisten....
Of hebben die minder rechten dan zwarten om te klagen?
Waarom wel? Omdat 20 mensen op tv roepen dat het moet, terwijl verder niemand het een probleem vindt?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:07 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Zou het kunnen omdat het een onschuldig kinderfeest is waarbij de normale mensen sowieso geen politieke gedachten hebben?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:12 schreef maniack28 het volgende:
Ik snap trouwens niet dat niemand over Sinterklaas valt. Hij is de karikatuur van de pedofiele bisschop, dat is pas ernstig! We vieren gewoon een pedofeest
Tsja, rijke volwassen blanke mannen voelen zich plaatsvervangend schuldig voor slaafnegers, maar wij hebben dat niet he. Niemand die voor ons opkomtquote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:12 schreef maniack28 het volgende:
Ik snap trouwens niet dat niemand over Sinterklaas valt. Hij is de karikatuur van de pedofiele bisschop, dat is pas ernstig! We vieren gewoon een pedofeest
Chinezen hebben dus minder rechten dan negers?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:12 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Joh dit vind ik zo'n nikszeggende opmerking. Als je al die gele pieten opeens spleetoogjes zou maken dan heb je gelijk maar verder slaat je reactie nergens op.
Normale mensenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:13 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zou het kunnen omdat het een onschuldig kinderfeest is waarbij de normale mensen sowieso geen politieke gedachten hebben?
Ja, normale mensen die zich niet om elk wissewasje dat je niet tegenstaat gaat proberen dingen uit hun verband te rukken en zware ladingen aan kinderfeestjes te geven bijv.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:14 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Normale mensen
sorry, ik lees net mee, maar kan nu al niet meer serieus discussiëren, wat een huilies hier![]()
Want alle Chinezen hebbenquote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:12 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Joh dit vind ik zo'n nikszeggende opmerking. Als je al die gele pieten opeens spleetoogjes zou maken dan heb je gelijk maar verder slaat je reactie nergens op.
Een zwarte piet is ook geen neger. Tenminste die associatie heb ik (en vele anderen) nooit gehad.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:12 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder aangaf; als ik aanstoot neem aan Paarse Pieten dan mag ik onder jouw ideaalbeeld heel het Paarse Pieten idee af laten schaffen. Of vind je dat mijn mening minder waard is dan de mening van Quincy? Ben jij soms zelf een tikkeltje racistisch?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:12 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
In Amsterdam hoef je maar 20 medestanders te vinden, kennelijk.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder aangaf; als ik aanstoot neem aan Paarse Pieten dan mag ik onder jouw ideaalbeeld heel het Paarse Pieten idee af laten schaffen.
dan heb jij nooit iets gelezen van Amerikanen hierover denk ik?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:12 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Misschien omdat je nooit een neger hebt gezien die daadwerkelijk zwart is in plaats van bruin.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:16 schreef Felagund het volgende:
[..]
Een zwarte piet is ook geen neger. Tenminste die associatie heb ik (en vele anderen) nooit gehad.
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:19 schreef Ulx het volgende:
Als Zwarte Piet nou een broek zou dragen die half over zijn reet hangt, en een petje van een of ander amerikaans sportteam op zou hebben. En met een enorme koptelefoon op rond zou lopen met een joint in zijn hand...
Ja, dan zou ik hem wèl een karikatuur van de neger vinden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |