abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:59:02 #1
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_132210577
Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht? De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.

Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.

Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml

Terechte klacht. Bruine bonen moeten ook worden afgeschaft net als zwartkijkers, maar die zijn toch al kleurenblind.

:)

:P
Haters everywhere but I don't really care.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:59:19 #2
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_132210589
Zo bij P&W weer doorjanken *O* *O* *O* *O* *O*
Haters everywhere but I don't really care.
pi_132210846
Dus 1 zo'n homo krijgt het voor elkaar om.Nederlands misschien wel meest bekende traditie te vertiefen?
Wat een land maar nog erger wát een kneus die Quincy.
Kutland.

[ Bericht 5% gewijzigd door Specularium op 15-10-2013 23:08:10 ]
Digo
pi_132210879
En dus doe je mee met janken en opent dit topic ?
pi_132211015
Hou het even netjes.
  Overall beste user 2022 dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:10:33 #6
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132211057
Heeft de beste man eigenlijk de reclamecodecommissie ingeschakeld wegens het gebruik van Zwarte Piet in commercials en zo?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Trouwste user 2022 dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:11:43 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_132211108
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 23:09 schreef Specularium het volgende:
Hou het even netjes.
Trusten.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_132211116
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 23:10 schreef Ulx het volgende:
Heeft de beste man eigenlijk de reclamecodecommissie ingeschakeld wegens het gebruik van Zwarte Piet in commercials en zo?
Denk het niet, hij vond het vooral erg dat iemand zijn moeder een keer Zwarte Piet had genoemd.
pi_132211144
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 22:59 schreef matthijst het volgende:
Zo bij P&W weer doorjanken *O* *O* *O* *O* *O*
Nee he -O-
pi_132211188
Ook een ramp, negerzoenen.
  Overall beste user 2022 dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:15:26 #11
3928 Ulx
pi_132211243
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 23:12 schreef Specularium het volgende:

[..]

Denk het niet, hij vond het vooral erg dat iemand zijn moeder een keer Zwarte Piet had genoemd.
Dus als zijn moeder was uitgemaakt voor "bomenklimmende bananenvretende roetmop" had hij niet zo'n kabaal lopen maken?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132211301
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 23:15 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dus als zijn moeder was uitgemaakt voor "bomenklimmende bananenvretende roetmop" had hij niet zo'n kabaal lopen maken?
Als er daar een feest voor was had ie zeker geprobeerd het te verbieden.
  Overall beste user 2022 dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:18:39 #13
3928 Ulx
pi_132211379
Probeert hij eigenlijk ook hiphopconcerten te verbieden? Daar staan altijd van die gasten over "Niggers" en zo te schreeuwen?
  Overall beste user 2022 dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:20:23 #14
3928 Ulx
pi_132211454
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 23:16 schreef Specularium het volgende:

[..]

Als er daar een feest voor was had ie zeker geprobeerd het te verbieden.
Het feest gaat nog altijd om Sinterklaas hè, die zwartjoekels die bij hem rondlopen zijn uiteraard maar bijzaak.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:26:54 #15
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_132211714
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 23:20 schreef Ulx het volgende:

[..]

Het feest gaat nog altijd om Sinterklaas hè, die zwartjoekels die bij hem rondlopen zijn uiteraard maar bijzaak.
Ik wil de Krampus terug. Sinterklaas samen met een demoon. Dat lijkt me tof :)
seriously wat een onzin die hetze om Zwarte Piet. Stelletje cultuur barbaren. En ja ik prefereer nog steeds de Krampus.
The Light Is Leaving Us All
pi_132212274
volgens mij begint het gewoon langzaam bij nederland door te dringen wat we eigenlijk voor iets belachelijks doen. wordt tijd.
  Overall beste user 2022 dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:39:05 #17
3928 Ulx
pi_132212311
Ik wil Schmutzli. Met een zwart gezicht.
pi_132212400
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 23:38 schreef pokkerdepok het volgende:
volgens mij begint het gewoon langzaam bij nederland door te dringen wat we eigenlijk voor iets belachelijks doen. wordt tijd.
Vind jij.
Ik vind het schromelijk overdreven en tenenkrommend.
pi_132212494
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 23:40 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Vind jij.
Ik vind het schromelijk overdreven en tenenkrommend.
steeds minder zijn het met je eens.
maar nog maar even zeggen, ze slaan door nou. ik hoef die regenboog pieten ook niet. snap niet waarom we niet gewoon die negertrekjes weghalen, kunnen we zwarte schoorsteen piet houden, is ook iedereen blij.
pi_132212540
Discussie bij P&W nu, :').
pi_132212552
Oh is weer klaar.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:45:24 #22
409903 kristalhelder
geen troebel zicht
pi_132212570
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 23:18 schreef Ulx het volgende:
Probeert hij eigenlijk ook hiphopconcerten te verbieden? Daar staan altijd van die gasten over "Niggers" en zo te schreeuwen?
Ja, maar dat zijn zelf negers, dan is het stoer en mag het wel enzo :')
pi_132212587
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 23:43 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

steeds minder zijn het met je eens.
Het staat anders nog steeds bomvol elk jaar bij de intocht.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:46:44 #24
409903 kristalhelder
geen troebel zicht
pi_132212627
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 23:44 schreef Specularium het volgende:
Discussie bij P&W nu, :').
Wat voor probleem je ook van zo'n kinderfeest kan maken :')
pi_132212842
pi_132212872
Lekker boeiend allemaal.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:52:32 #27
409903 kristalhelder
geen troebel zicht
pi_132212897
quote:
Hehe :')
pi_132212942
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 23:45 schreef Specularium het volgende:

[..]

Het staat anders nog steeds bomvol elk jaar bij de intocht.
gelukkig wel. neimand wil sinterklaas afschaffen.
pi_132213111
quote:
ik zie juist steeds meer zwartwitverschillen hierdoor. Mensen die zich bewust worden daarvan. En mensen die zat zijn van de discussie, van de beschuldiging van racisme, en hun eigen cultuur en tradities willen bewaren. Het loopt nu meer uit de hand. Zwarte piet vergelijken met een racistische moord staat veel te ver van het Sinterklaasfeest af.
pi_132213251
Ik herhaal het nog eens.

Denken dat er iets gaat gebeuren behalve de jaarlijkse rel. :')
Het geld heeft altijd gelijk. ~Eugène Krabs
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 00:03:59 #31
3928 Ulx
pi_132213387
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 23:45 schreef kristalhelder het volgende:

[..]

Ja, maar dat zijn zelf negers, dan is het stoer en mag het wel enzo :')
Onzin. Hij verpest een kinderfeest. Laat hem dan ook even een gangstafeestje verpesten.
pi_132213913
Deze discussie schijnt al sinds 1930 zo ongeveer te lopen. Kan nog wel een tijdje doorgaan dus.
pi_132215064
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 23:57 schreef poemojn het volgende:

En mensen die zat zijn van de discussie, van de beschuldiging van racisme, en hun eigen cultuur en tradities willen bewaren. Het loopt nu meer uit de hand.
Uit de hand ? Nou nee.....
Mensen is het toch niet verboden de tradities te bewaren ?

quote:
Zwarte piet vergelijken met een racistische moord staat veel te ver van het Sinterklaasfeest af.
Zeker...
pi_132215280
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 10:10 schreef HotSummerNight het volgende:
dat kun jij nou wel zeggen, maar zwarte piet is gewoon de slaaf van de sint, of dat uit het verleden komt boeit me geen fuck
Ah ja:
Regel 1: ik heb gelijk.
Regel 2: als ik geen gelijk heb, treedt regel 1 in werking.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132215490
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 10:25 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Waar ik de kriebels van krijg is de felheid waarmee zoveel mensen racistische symboliek verdedigen. Want iedereen weet donders goed dat de critici gelijk hebben en dat zwarte piet wel degelijk racistische elementen bevat. En dan zie ik opeens allemaal blanke mensen zich in allerlei hoeken wringen om recht proberen te praten wat krom is, wordt er eerlijk gezegd een beetje onpasselijk van.
Flauwekul.
Als ik over octopus Paul vertel, die eindelijk een godsbewijs heeft geleverd en Zich dus bewezen heeft als echte Schepper van diepzee, hoogland en wolkenluchten, wordt er heel verschillend gereageerd, ook door gelovigen.
Iemand klaagde dat ze het niet leuk vindt dat ik godsdienst bespot. Een ander begon spontaan te lachen. Hij was op bedevaart geweest naar Rome. Weer een ander begon vragen te stellen. Hij is dominee in een of andere kerk. Anderen begonnen mee te denken.
Hetzelfde verhaal, geheel verschillende reacties. Dat ligt niet aan het verhaal, dat ligt aan de ontvanger.

Als je onpasselijk wordt van de reacties van mensen die Zwarte Piet verdedigen, vertoon je in feite dezelfde reactie. Als je weet waarom je dat doet, heb je misschien een idee waarom mensen Sinterklaas en Zwarte Piet verdedigen.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 01:33:59 #36
3928 Ulx
pi_132215498
-edit- troll

[ Bericht 95% gewijzigd door paddy op 16-10-2013 01:44:41 ]
pi_132215550
Ik ben er voor om gewoon het af te schaffen en er een muliticultureel iets van te maken met uitzondering van de zwarte piet uiteraard. Gewoon te zeggen dat de Sint de pieten niet meer kon betalen, ze dus ander werk hebben gezocht en er nu vrijwilligers zijn om de kinderen wel hun cadeaus te brengen. Opgelost...iedereen blij. Of hebben we dan over een tien jaar ....jullie discrimineren ons, want er zit geen zwarte piet bij!!

En het lijkt mij ook verstandig donkere mensen van reclameborden te halen waar iemand een bezem, achter een vuilniswagen staat, een stofzuiger in de hand heeft, of in een auto aan het rijden is. Ze zouden zomaar kunnen refereren naar de huisslaaf etc. (ja, net zo extreem gezocht als die kliek) Grappig weer dat geen van hun de achtergrond heeft benoemd, nl dat hun voorouderen door eigen landgenoten zijn verkocht. En weer hoor je niets over de blanke slavernij.
quote:
Tussen 1512 en 1693 werden blanke slaven en slavinnen vaak naar het Caribisch gebied gebracht. 10.000 zogenaamde contractarbeiders
uit Bristol naar West-Indië en Virginia. Sommigen kwamen vrijwillig,
anderen waren ontvoerd in de straten van Londen en Bristol.
Hebben we het nog niet over de 10.000 Nederlandse slaven die werden ontvoerd en in de stad Meknes verkocht.

Slavernij is in 1815 afgeschaft in Nederland. Er kwamen machines. 1850 kwam het boekje uit en werd zwarte piet geïntroduceerd in page kleding gehuld. Pagekleding was voorbehouden aan schildknapen (zoek zelf maar op wat voor belangrijke rol die vervulden)

Ik wil niemand kwetsen, dus haal die zwarte pieten er a.u.b uit en vervang ze door mensen met welke achtergrond dan ook die dit feest wel mee willen vieren. Zwarte piet was in ieder geval geen slaaf. Misschien daar maar eens aandacht aan besteden op scholen...wanneer hier over was onderwezen hadden we dit probleem nooit gehad. Had die sukkel nooit tegen zijn zoon hoeven liegen dat het een racistisch feest is. Ik weet pas dat er blanke slavernij is geweest sinds ik van school af was. Nooit iets over gehoord.

[ Bericht 1% gewijzigd door paddy op 16-10-2013 01:45:28 ]
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_132215567
quote:
3s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 10:09 schreef NaturalScience het volgende:
"Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas."

[..]

Geschreven door: Arnold-Jan Scheer
Bron: Volkskrant

Dat de discussie hiermee definitief mag verdwijnen! :)
Tja, ik heb ook wel eens geprobeerd een wat breder verhaal te vertellen. Ik vond met name Hadji Firoez wel leuk, omdat daar de baas die cadeautjes uitdeelt en gedichten maakt, de zwarte is.
Maar zoals je gezien hebt: dat maakt voor de tegenstanders niks uit.

Er is wel een punt, dat het geen pas geeft om gewone mensen uit te schelden voor zwarte piet. Maar het geeft überhaupt geen pas om mensen uit te schelden.

Ik zag een deel van de discussie van vanavond bij P&W en daar werd al wat inhoudelijker gepraat.
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 01:42:33 #39
3928 Ulx
pi_132215587
Overigens verbood de katholieke kerk in al in 922, 1102 en 1172 expliciet de slavernij. Dat een bisschop een slaaf zou hebben lijkt me dus nogal dubieus.
pi_132215590
Oh ja, en door 1 opmerking van die man laat het me maar weer eens zien dat er geen verschil in discriminerende gevoelens is van sommige mensen van welke achtergrond dan ook.
Ode aan deze groep die weet waarover ze praten, maar die ook nooit benoemd mag worden.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_132215592
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 01:39 schreef paddy het volgende:
En weer hoor je niets over de blanke slavernij.

Logisch toch. Dat is een heel ander onderwerp.
Het onderwerp nu is dat sommige mensen het zwartepietgebeuren als onprettig ervaren en dat veel mensen zich daaraan ergeren.
pi_132215637
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 01:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het onderwerp nu is dat sommige mensen het zwartepietgebeuren als onprettig ervaren en dat veel mensen zich daaraan ergeren.
Maar kinderen zien het allemaal niet.

En het blijft een kinderfeest.
Dus.
pi_132215644
quote:

[..]

Zo logisch vind ik dat niet. Ook in dat gesprek kwam weer eens naar voren dat ze eigenlijk hun eigen geschiedenis niet kennen.
pi_132215672
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 01:46 schreef Specularium het volgende:

[..]

Maar kinderen zien het allemaal niet.

En het blijft een kinderfeest.
Dus.
Om het een kinderfeest te laten blijven ben ik voor het laten verdwijnen van de zwarte piet met de uitleg die ik hierboven benoemde. Gewoon ander werk gezocht want Sint had geen geld meer. Een manier vinden zodat je pieten gaat vinden die wel geschminkt gaan worden (en a.u.b niet in die afgrijselijke kleuren) en dan maakt het niet uit of je achtergrond chinees, autochtoon, Duitser etc etc is, zolang de zwarte piet maar vervangen gaat worden. Scheelt enorm veel drama en ergernis van een feest wat een feest hoort te zijn en geen drama ergernissen en haatkwekers (blijkbaar kweekt die man dat al naar Nederland)...voor volwassenen.
pi_132215688
quote:
Ja, hallo.
Natuurlijk is Sinterklaas belachelijk. Net als Koningsdag, de Derde Dinsdag in september, Kerstmis, het Offerfeest, de Jaarmarkt van de Emmaus, Nieuwjaar, een optreden van Nick & Simon, de WK voetbal en nog zowat zaken.
Maar wij (of zij) vinden het leuk om daar een feest van te maken.
pi_132215695
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 01:51 schreef paddy het volgende:

[..]

Om het een kinderfeest te laten blijven ben ik voor het laten verdwijnen van de zwarte piet met de uitleg die ik hierboven benoemde. Gewoon ander werk gezocht want Sint had geen geld meer. Een manier vinden zodat je pieten gaat vinden die wel geschminkt gaan worden (en a.u.b niet in die afgrijselijke kleuren) en dan maakt het niet uit of je achtergrond chinees, autochtoon, Duitser etc etc is, zolang de zwarte piet maar vervangen gaat worden. Scheelt enorm veel drama en ergernis van een feest wat een feest hoort te zijn en geen drama ergernissen en haatkwekers (blijkbaar kweekt die man dat al naar Nederland)...voor volwassenen.
Ben je nou serieus?
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 01:54:06 #47
3928 Ulx
pi_132215709
quote:

[..]

Omdat er keiharde onwaarheden als feit worden gepresenteerd. De sint heeft nooit een slaaf gehad. Er is altijd sprake geweest van een knecht. Het woord "slaaf" heeft helemaal geen verband met sinterklaas. Behalve in het verhaal over Nicolaas die geld gaf aan een man die geen bruidsschat voor zijn dochters kon betalen. En dus zouden zijn dochters in de prostitutie (= slavernij!) moeten gaan. Dat voorkwam Nicolaas juist.

En omdat iemand's mammie ooit een keer is uitgemaakt voor zwartepiet moet nu het kinderfeest van het jaar worden opgeheven, met als argumentatie dezelfde leugens.
pi_132215757
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 01:52 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja, hallo.
Natuurlijk is Sinterklaas belachelijk. Net als Koningsdag, de Derde Dinsdag in september, Kerstmis, het Offerfeest, de Jaarmarkt van de Emmaus, Nieuwjaar, een optreden van Nick & Simon, de WK voetbal en nog zowat zaken.
Maar wij (of zij) vinden het leuk om daar een feest van te maken.
Wow! Ik wist niet eens dat Suriname deze dag vierde
quote:
Sinds 2006 een officiële vrije dag in Suriname. De Nationale Dag der Inheemsen in Suriname is een symbool van respect voor het inheemse deel van het Surinaamse volk en een blijk van erkenning.
quote:
Het zijn de eerste bewoners in het gebied dat nu bekend staat als Suriname. Volgens archeologische vondsten gaat dat terug tot meer dan 6000 jaar. Vroeger werden de Inheemsen door de kolonisten "Indianen" genoemd maar die benaming is controversieel. De eerste bewoners van Suriname kozen er voor om zichzelf Inheemsen te noemen.
Dit wist ik allemaal niet. Zo leer je nog wat bij.
pi_132215787
Mijn vader was boer. Een goede ook nog, maar niet rijk.
Ik ben zelf veel te dom om boer te worden, slim genoeg voor Ir.
Als iemand het heeft over stomme boeren voelt dat niet leuk.
Ik kom uit Brabant, woon in Gelderland. Dus als heel Nederland aangeduid wordt met Holland, voel ik me gekwetst. En soms zeik ik daarover.

Maar ja, dat is een gevecht tegen de bierkaai.
pi_132215816
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 01:52 schreef Specularium het volgende:

[..]

Ben je nou serieus?
Ja, ik wil niet dat de kinderen onderling later nog meer op eilandjes gaan leven dan we nu al doen. Wanneer ouders nu al beginnen met feesten van Nederland te betitelen als een stel racisten naar de Nederlanders toe, lijkt het me verstandig die haat te smoren waar ze hun kinderharten mee vervuilen. Dus ja, vervang de zwarte pieten door alle nationaliteiten behalve de zwarte pieten. Kleding moet hetzelfde blijven. Mijn gevoel zegt me dat de kliek steeds groter gaat worden. Deze mensen hebben allemaal kinderen. Het is een Nederlands feest voor iedereen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')