Nee, maar we worden in wetenschappelijke publicaties wél steeds als voorbeeld gebruikt hoe culturen bij bepaalde tradities weigeren over de minder geslaagde aspecten te discussiëren, terwijl die aspecten voor ieder ander overduidelijk zijn. We juichen het zelfs toe als "janknegers" worden bedreigd (met een steen om hun nek in de gracht gooien enzo) of overdreven hard worden aangepakt, want die vormen een bedreiging voor dat kleine beetje dat Nederland nog echt tot Nederland maakt! Het is een tra-di-tie en het is een feest voor kinderen, dus hoort het bij ons en kan daardoor nooit racistische elementen bevatten!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:59 schreef sp3c het volgende:
heeft de rest van de wereld geklaagd over ons sinterklaasfeest
Ja, die discussie is ook al weer een jaar of 30 oud... een echte Nederlandse traditie dus!quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 00:01 schreef De_Coulance het volgende:
Kijk, deze discussie is inmiddels net zo traditioneel als kruidnoten en chocoladeletters, daarom doe ik er graag aan mee.
Blackface? Was da? Zwartsnuit? Oh, je bedoelt een neger, een mens met een zwarte of donkerbruine huid? Of bedoel je Zwarte Piet, de knecht van Sinterklaas?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 16:59 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
1) Maar het feit blijft dat blackface in de rest van de wereld als racistisch geldt,
Het hele Sinterklaasfeest is een smoesje. Dacht jij nou echt dat Sinterklaas in Spanje woont? Of dat hij uit Turkije komt? En welke gek gaat er nou een heel land cadeautjes geven als hij jarig is? Of op een paard over de daken rijden? Hij is toch niet de opa van Epke Zonderland, of wel soms? Natuurlijk zijn dat smoesjes, sprookjes, praatjes, onzinverhalen. Dat weet toch iedereen die ouder is dan pakweg een jaar of 8.quote:2) dat smoesjes over een eeuwenlange zwartepiet-traditie of dat je van schoorsteenklimmen kroeshaar, zoenlippen en een pagepakje krijgt, uiteindelijk gewoon smoesjes zijn
Er zijn hopen dingen die niet racistisch zijn waarvoor je wel smoesjes moet/kunt/mag/wilt verzinnen. Aardige Nederlandse film: Alibi. Over het tegen betaling smoesjes verzinnen vanwege allerlei redenen. Maar racisme komt er niet in voor.quote:3) (voor iets dat niet racistisch is zou je geen smoesjes hoeven te verzinnen)
Nee, haha. Alsof de kinderen voor wie dit feest bedoeld is deze smoesjes zouden doorhebben. Of zelfs maar begrijpen dat ze een stem kunnen hebben.quote:4) en dat degenen die het hardst roepen dat je een kinderfeest niet mag verpesten niet de kinderen zélf zijn.
Mwa, uit de tijd? Als ik zie hoe hier ter stede nog steeds elk jaar massa's mensen aan de intocht van Sinterklaas meedoen, lijkt deze traditie me niet uit de tijd.quote:5) Dus misschien is deze traditie in de huidige vorm een beetje uit de tijd, is het nou echt zo vreselijk om daar eens over na te denken?
Gelukkig: je speelt de pedofielenkaart niet uit. Nog niet! OK, bewaren we die tot later.quote:6) (En dan heb ik het nog niet eens over die kostbaar uitgedoste kindervriendhogepriester met zijn staf, zak en schimmel tussen zijn benen.)
Zo hé, wat een brutaliteit!quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:20 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Dan zouden we dus ook zo moeten reageren als vrouwen en/of minderheden in andere landen racistisch worden bejegend, gediscrimineerd of onderdrukt. In hún land geldt dat niet als racisme / discriminatie / onderdrukking, dus moeten we daar ook niks van willen zeggen.
Maar nee, dan staan wij opeens vooraan met ons bekende belerende vingertje. Discriminatie! Schande! FOEI! MAG NIET!!(En al helemaal als het iets met moslims is, dan breekt hier pas echt de hel los.)
Nee.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 01:36 schreef Kees22 het volgende:
Blackface? Was da? Zwartsnuit? Oh, je bedoelt een neger, een mens met een zwarte of donkerbruine huid? Of bedoel je Zwarte Piet, de knecht van Sinterklaas?
Aha. Dus zelfs als er geen sprake is van onderdrukking, zelfs als er iemand blijkbaar graag zijn werk doet, zou er sprake zijn van racisme?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:48 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Kijk, dat bedoel ik nou met "smoesjes".Zwarte Piet wordt helemaal niet onderdrukt, dus is het geen racisme!
OK: beantwoord die vragen dan maar eens. Dan komen we daar op terug. Maar dat heeft nog steeds niks met racisme te maken.quote:(Hoewel, niet onderdrukt... betaalt Sint ze de rest van het jaar eigenlijk wel? Draagt hij netjes sociale lasten af of werft hij Pieten via een uitzendburo in het Oostblok? Betaalt Sint ze überhaupt? Hebben de Pieten in Spanje een leuk appartementje, of worden ze met honderden tegelijk in tochtige loodsen opgeslagen? We zien de Pieten immers alleen in de Sinterklaastijd als er camera's op gericht staan, maar hoe is hun leefsituatie in bijvoorbeeld februari en maart? Questions, questions, questions...)
Flauwekul. Er is geen sprake van racisme, discriminatie en onderdrukking. Niet in het echt (alle spelers van het spel doen daar geheel vrijwillig aan mee (zelfs als ze daarvoor betaald worden). En ik kan je nog sterker vertellen: de meeste Zwarte Pieten zijn gewoon zwart gemaakte blanken.) maar ook niet in het sprookje.quote:Racisme, discriminatie & onderdrukking zijn allemaal discriminatoire zaken. Waarom zou je in vredesnaam voor één van die categorieën een uitzondering willen maken ten behoeve van een volksfeest en ten behoeve van een doelgroep die het geen kont uitmaakt zolang ze maar een mooie intocht zien & heel veel snoep + kadootjes krijgen?
Ooit hadden we kiesrecht-alleen-voor-mannen als traditie en toen dat wat gedateerd raakte, hebben we het gemoderniseerd. Waarom is het nou zo onoverkomelijk om eens rustig na te denken over een traditie die in de rest van de wereld als racistisch wordt beschouwd?
(NB. van mij mag Zwarte Piet best blijven hoor, het verbaast me alleen nogal hoe iedereen zo op zijn/haar achterste benen staat om iets te verdedigen waar we bij anderen schande van zouden roepen.)
Ik heb de wikipedia maar aangepast: Ik kreeg al in de jaren 50 en 60 te horen over de schoorsteen, dus niet vanaf de jaren 70 zoals je link schreef.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 01:54 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Nee.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface
(ja, ik heb de rest ook gelezen, maar nu ff geen zin meer om te typen.)
quote:'De Zeurpiet kan nog wel gelijk hebben'
opinie Wie geen begrip opbrengt voor zwarte mensen die worden gekwetst door Zwarte Piet, gaat uit van zijn eigen beleving van het kinderfeest. Een denkfout, schrijft Robert Vuijsje.
Mijn vrouw en ik hebben jonge kinderen. Wanneer wij door de week om half twaalf nog wakker zijn, doen Lynn en ik meestal iets anders dan televisie kijken. Afgelopen maandag vielen we geheel per toeval midden in een uitzending van Pauw & Witteman terwijl Quinsy Gario aan het woord was over Zwarte Piet. Quinsy is een activist die ik nog kende van de bezwaren die hij maakte tegen mijn boek Alleen maar nette mensen en dan vooral de verfilming daarvan.
Hij was een van de zwarte mensen die, vond ik, niet het verschil konden zien tussen een boek over racisme en een racistisch boek. Een van de mensen die alarm sloegen over de beschrijving van de zwarte personages, maar het er kennelijk mee eens waren dat alle blanke bewoners van Amsterdam-Zuid werden afgeschilderd als racisten. Toen ik hem zag was mijn eerste gedachte dan ook: daar gaan we weer.
Gekwetst
Inderdaad vertelde Quinsy weer over zijn bezwaren tegen Zwarte Piet. Lynn is van Surinaamse afkomst en ik niet, toch legde ik haar even uit hoe het werkt: wanneer iemand overal door wordt gekwetst devalueert het de kracht van zijn argumenten. Nu is het een boek, of een film, dan weer Zwarte Piet, volgende keer de kwaliteit van de excuses voor de slavernij.
Je kunt niet het recht opeisen dat iedereen zich maar aan jou moet aanpassen. Vroeger ging ik naar alle thuiswedstrijden van Ajax. Nu heb ik geen zin meer om twee uur lang te luisteren naar tienduizenden mensen die schreeuwen over joden die al dan niet aan het gas moeten. Van die mensen eis ik ook niet dat ze daarmee ophouden.
Lynn vond dat ik stil moest zijn. Ze had meer aandacht voor de reactie op Quinsy van mede-gast Henk Westbroek. Hij had, om het mild uit te drukken, weinig begrip voor zijn verhaal. In de zes jaar dat we samen zijn, had ik Lynn niet eerder zo fel zien reageren op een raciale kwestie. Ze is niet bepaald iemand die zich overal door gekwetst voelt.
Was er iets mis met ons dat wij zes jaar lang over allerlei andere onderwerpen hadden gesproken, zeg maar alsof we gewoon een man en een vrouw waren en niet de vergadering van de Verenigde Naties - en dus nooit onze standpunten over Zwarte Piet hadden uitgewisseld? Ik zei nog dat ik tijdens mijn jeugd ieder jaar Sinterklaas vierde en nooit iemand de connectie zag maken tussen Zwarte Piet en zwarte mensen. Ook op de school van mijn zoon kon ik me niet voorstellen dat ook maar één leerling dat verband legde.
Trein met wagons
De volgende ochtend keek ik nietsvermoedend op Facebook. Guilly Koster is een man die ik leerde kennen toen hij afgelopen oktober alle media inlichtte dat ik met de dood zou zijn bedreigd naar aanleiding van een interview over de verfilming van mijn boek - toevallig bracht hij daarmee en passant zichzelf en zijn programma op de radiozender mArt onder de aandacht. Hij had een link geplaatst naar het P&W-interview en schreef eronder: 'Ik stel voor dat we dat 'gezeik rond 5 mei' ook maar afschaffen en rond die tijd een houten trein met gesloten wagons die mensen oppikt voor de lol door de stad laten rijden ... just for fun.'
Die avond hadden Lynn en ik zowaar weer tijd om op de bank te zitten. Waarom toch, vroeg ik, moeten jullie altijd die vergelijking maken? Zo van, waarom wel al die aandacht voor jullie ding en niet voor dat van ons? Ik vond, of het nu ging over de slavernij of de Tweede Wereldoorlog, we wisten allebei dat het voor blanke Hollanders gezeur over vroeger was waar je ze niet meer mee moest lastigvallen. Samen zouden wij een soort bondgenoten moeten zijn. Lynn vermoedde dat de rol van de joden tijdens de slavernij in Suriname een bondgenootschap in de weg stond, in de ogen van haar soortgenoten.
Ik wist dat we hier het punt hadden bereikt waarop we tegen elkaar op gingen bieden. Tijdens de slavernij bestond de familie van mijn vaders kant uit straatarme joden die in de getto's van Amsterdam woonden. Mijn moeders familie werd in Polen en Rusland door pogroms van het ene naar het andere dorp verjaagd. Ik speelde mijn vaste troefkaart: van mijn voorouders wist ik zeker dat ze niets met de slavenhandel te maken hadden. Lynn is erg donker, maar van lichter gekleurde Surinaamse creolen was het minder zeker dat zij geen afstammelingen waren van slavenhouders.
Oerwoudgeluiden
Ze zuchtte. En vertelde hoe ze het Sinterklaasfeest als kind had beleefd. Dat het ongemakkelijk voelde en pijnlijk en verwarrend. Waarom praatte Zwarte Piet met een Surinaams accent terwijl hij zogenaamd uit Spanje kwam? Zwarte Piet was, iets anders kon je er echt niet van maken, de knecht van Sinterklaas. Hij was geschminkt in dezelfde kleur als Lynn, betekende het dat haar witte klasgenoten haar ook als een knecht zouden zien? Ik pakte mijn telefoon en belde de enige zwarte klasgenoot die ik had op de lagere school. Ook Arnie is iemand die ik in de vijfendertig jaar dat ik hem ken nooit heb horen klagen over complotten die de witte man tegen hem zou smeden. Wij zaten op school in de tijd dat we met de hele klas demonstreerden tegen Deetman en de neutronenbom - als twaalfjarigen waren we politiek bewust. Arnie vertelde dat Zwarte Piet ieder jaar onze klas in kwam en oerwoudgeluiden maakte. Hij had dezelfde eenzaamheid gevoeld als Lynn. Ik kon me helemaal niets herinneren van oerwoudgeluiden.
Op dat moment besefte ik welke denkfout ik had gemaakt: ik was uitgegaan van mijn eigen beleving van het kinderfeest. Mijn eerste instinct bleek te denken vanuit de meerderheid en niet als een minderheid. Het was dezelfde denkfout die Henk Westbroek maakte en iedere niet-creoolse Nederlander die oordeelt of Lynn of Arnie of Quinsy of al die anderen, wel of niet gekwetst mogen zijn door Zwarte Piet. Het is niet relevant wat Henk Westbroek of ik ervan vindt, ons gevoel doet deze keer niet ter zake. Ook had ik dezelfde denkfout gemaakt als Guilly Koster. Zo geobsedeerd zijn door je eigen particuliere leed dat het zicht wordt vertroebeld op vergelijkbare pijnen van andere groepen.
Agressief
Als parafrase op het spreekwoord Just because I'm paranoid doesn't mean they're not out to get me, zou ik willen concluderen: dat iemand een Zeurpiet is (pun intended) niet betekent dat hij niet in dit geval een keer gelijk kan hebben. Quinsy Gario stelde niet voor dat het Sinterklaasfeest moet worden afgeschaft, hij vertelde waarom hij zo wordt gekwetst door Zwarte Piet. Interessant is de vraag waarom Westbroek en vele anderen daar zo agressief op reageerden.
Scholen, burgemeesters en andere feestorganisaties, wat zou het bezwaar zijn tegen het voortschrijdende inzicht om Zwarte Piet te vervangen door een Kleurenpiet, met een rood, geel, blauw, groen of zwart geschminkt gezicht? Kleurenpiet heeft net zoveel lettergrepen als Zwarte Piet, aan onze liedjes hoeft slechts één woord te worden veranderd.
Robert Vuijsje is schrijver van het boek Alleen maar nette mensen.
Bron: Volkskrant
speelt natuurlijk mee, dat zwarte kinderen een minderheid vormen. je kan alles wel willen omdraaien, maar dat is wel essentieel als het om discriminatie gaat.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 13:45 schreef matthijst het volgende:
Aha, dus als het om zijn boek gaat heeft Quinsy ongelijk, maar als het wat minder persoonlijk is, dan mag Quinsy roepen wat hij wil...
Maar goed: op zich wel opvallend dat de enige twee zwarten die hij goed kent schijnbaar vroeger last hebben gehad van zwarte piet. Een 100% score.
Het wordt niet echt duidelijk wat dan het probleem was; een zwart kind denkt dat hij op zwarte piet lijkt en dan misschien voortaan de slaaf van de klas is? Zouden witte kinderen dan denken dat ze op sinterklaas lijken?
Misschien de hele bende maar afschaffen anders?
Hij wordt gekwetst door het scheldwoord zwarte piet. Net zoals iemand die krom loopt wordt gekwetst door het scheldwoord kromme. Of mensen door de scheldwoorden schele of haakneus. Pinda.quote:
quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 15:12 schreef koffiegast het volgende:
Oerwoudgeluiden? Surinaamse accent? wtf...?
Mijn beleving was: overduidelijke geschminkte blanke mensen die gewoon Nederlands praten als ze al wat anders zeggen dan 'HIER!', 'SNOEP!' en 'WEES BRAAF!'.
Als pieten langs de klassen kwamen, dan was het strooien van snoepgoed door de hele klas of zakjes geven het enige wat ze deden.
En tja je kunt beargumenteren 'wat ik beleef is niet per se hoe anderen het beleven'. Maar dat geldt voor elke zaak, ding, evenement in deze wereld. Sommige mensen accepteren het en gaan door met hun leven, andere klagen er een beetje over, andere voeren actie en protesteren, andere gaan het gesticht in, en nog anderen plegen terroristische acties.
Waar wij gezamenlijk naar moeten kijken is naar de reden naar dit alles hiertoe en of dit enigszins gegrond is. Naar mijn interpretatie gaat het hier enkel dat sommige mensen het vergelijken met slavernij en er meer van maken dan van wat het is: een traditie voor kinderen die opgroeien een multiculti in vaak gemixte klassen die vrijwel alleen uitkijken naar snoep en kado's, waar ouderen gezamenlijk een verhaaltje in stand houden.
Dan zou je kunnen beargumenteren dat piet en sint alle kleuren wel kunnen aannemen; de kids letten er toch niet op. Aan de andere kant, kids kunnen best achterdochtig worden als opeens het verhaal verandert en sommigen zullen zelfs bang worden van een blauwe of rode piet. Daarnaast zou ik het persoonlijk jammer vinden dat we de traditie veranderen puur vanwege dat 'het racisme zou zijn'.
Je bent als overheidsinstantie verplicht om te reageren op bezwaren, dus ja, er komt een reactie.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 17:37 schreef sp3c het volgende:
zou er uberhaupt een reactie komen?
denk dat men gewoondoet en vervroegd gaat lunchen
Dit dus! Per slot van rekening vinden 9 van de 10 mensen een groepsverkrachting ook heel leuk. Er is altijd één zeikerd die dan gaat lopen miepen (meestal de vrouw).quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 15:12 schreef koffiegast het volgende:
En tja je kunt beargumenteren 'wat ik beleef is niet per se hoe anderen het beleven'. Maar dat geldt voor elke zaak, ding, evenement in deze wereld. Sommige mensen accepteren het en gaan door met hun leven, andere klagen er een beetje over, andere voeren actie en protesteren.
quote:Op zondag 13 oktober 2013 09:19 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dit dus! Per slot van rekening vinden 9 van de 10 mensen een groepsverkrachting ook heel leuk. Er is altijd één zeikerd die dan gaat lopen miepen (meestal de vrouw).
mooi verhaal ware het niet dat Quiny oo kniet vanuit zijn eigen beleving begon te stuiteren maar omdat zijn moeder onlangs zogenaamd zwarte Piet werd genoemdquote:
En wat ik me dan ook afvraag: dat kinderen vroeger raar opkeken bij mensen met een andere huidskleur, vind ik niet zo vreemd. En kinderen zeggen bijvoorbeeld ook rustig tegen hun moeder, dat die mevrouw zo vreselijk dik is of die meneer zo'n raar gezicht heeft.quote:Op zondag 13 oktober 2013 11:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
mooi verhaal ware het niet dat Quiny oo kniet vanuit zijn eigen beleving begon te stuiteren maar omdat zijn moeder onlangs zogenaamd zwarte Piet werd genoemd
dikke kans dat Quincy zelf vooraan stond toen er snoep uitgedeeld werd ...
De meeste kinderen die bezig zijn met geloven in Sinterklaas zijn nooit zo heel erg bezig met de huidskleur van hun klasgenootjes. Misschien wel eens een keertje, maar dan is dan is snel het nieuwtje of het bijzondere weg. Ze zaniken er meestal niet elk jaar weer opnieuw over door.quote:Op zondag 13 oktober 2013 23:33 schreef Kees22 het volgende:
[..]
En wat ik me dan ook afvraag: dat kinderen vroeger raar opkeken bij mensen met een andere huidskleur, vind ik niet zo vreemd. En kinderen zeggen bijvoorbeeld ook rustig tegen hun moeder, dat die mevrouw zo vreselijk dik is of die meneer zo'n raar gezicht heeft.
Hoe kijken kindertjes in de arme negerlanden tegen blanken aan. Wrijven die ook over armen om te kijken of dat afgeeft?
Nou ja, toen ik klein was hadden we geen negers in het dorp. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik de eerste neger zag, maar dat kan best wel geweest zijn toen ik al 20 of zo was.quote:Op zondag 13 oktober 2013 23:41 schreef Ulx het volgende:
[..]
De meeste kinderen die bezig zijn met geloven in Sinterklaas zijn nooit zo heel erg bezig met de huidskleur van hun klasgenootjes. Misschien wel eens een keertje, maar dan is dan is snel het nieuwtje of het bijzondere weg. Ze zaniken er meestal niet elk jaar weer opnieuw over door.
Uitzonderingen daargelaten.quote:Op zondag 13 oktober 2013 23:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou ja, toen ik klein was hadden we geen negers in het dorp. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik de eerste neger zag, maar dat kan best wel geweest zijn toen ik al 20 of zo was.
Vet van mij!quote:Op zondag 13 oktober 2013 23:49 schreef Ulx het volgende:
[..]
Uitzonderingen daargelaten.
Anno nu breek je zowat continu je nek over ze.
Da's geen traditie, dat is godsdienst! Dat is heilig, daar mag je niet mee spotten, hoor!quote:Op zondag 13 oktober 2013 23:51 schreef Zienswijze het volgende:
Naja, tradities veranderen met de tijd. Als we ons werkelijk aan starre tradities zouden blijven vastklampen dan zouden we nog Wodan vereren, nietwaar mensen?
En we zouden nog slaven hebben.quote:Op zondag 13 oktober 2013 23:51 schreef Zienswijze het volgende:
Naja, tradities veranderen met de tijd. Als we ons werkelijk aan starre tradities zouden blijven vastklampen dan zouden we nog Wodan vereren, nietwaar mensen?
Mwoa, slaven. Slavinnen, mag dat ook?quote:
Tip: uitkijken waar je loopt en niet alle ruimte om je heen opeisen.quote:Op zondag 13 oktober 2013 23:49 schreef Ulx het volgende:
[..]
Uitzonderingen daargelaten.
Anno nu breek je zowat continu je nek over ze.
Nee...... traditie zegt dat het niet mag.quote:Op zondag 13 oktober 2013 23:58 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Mwoa, slaven. Slavinnen, mag dat ook?
Maar hoe kom je dan aan nieuwe slaafjes? Als je alleen de mannetjesslaven houdt en geen vrouwtjesslaven hebt, krijg je nooit jonkies en bovendien worden de mannetjesslaven op een bepaald moment vals.quote:Op maandag 14 oktober 2013 00:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee...... traditie zegt dat het niet mag.
Zwarte Piet is geen traditie, maar een beslissing van een avant la lettre geitewollensokkenonderwijzer uit Amsterdam (Jan Schenkman). Dus er is niks op tegen dat een geitenwollensokkenschool de beslissing neemt om bv regenboogpieten in te zetten en bv een zwarte sinterklaas. Als de meerderheid van ouders van de leerlingen van die school regenboogpieten in wil zetten, moet dat dus ook kunnen. Dat kan dan mooi naast elkaar bestaan, naast de Zwarte Pieten en de blanke (hulp)-sint. Dan heeft niemand wat te zeuren. Of: de "Henk Westbroeken" beginnen weer met "Ellllek jaaaaar dat gezeueueueueur....". Terwijl hij dan zelf de grootste zeurpiet is...quote:Op maandag 14 oktober 2013 00:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee...... traditie zegt dat het niet mag.
Dan levert de SGP geen steun meer in de Eerste Kamer, want duivelse afbeeldingen. Gaat dus niet gebeuren.quote:Op maandag 14 oktober 2013 07:03 schreef Resistor het volgende:
We kunnen de pieten natuurlijk ook weer door Krampus vervangen...
Maar of de kinderen daar nou blij van worden...
Overigens wordt in genoemde publicatie Zwarte Piet geintroduceerd als Pieter-knecht of iets dergelijks (en dus niet als Zwarte Piet). En nu is een knecht veel dingen, maar zeker geen slaafquote:Op maandag 14 oktober 2013 06:40 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Zwarte Piet is geen traditie, maar een beslissing van een avant la lettre geitewollensokkenonderwijzer uit Amsterdam (Jan Schenkman).
Dat is toch echt heel iets anders dan een slaaf.quote:Betekenis ' knecht '
Je hebt gezocht op het woord: knecht.
knecht (meervoud: knechten, knechts)
1
(de; m) mannelijke bediende
2
(de; m,v) (sport) wielrenner die tijdens de wedstrijd zijn kopman ondersteunt
Nee hij is een blackface hèhèquote:Op maandag 14 oktober 2013 09:28 schreef Luigi het volgende:
[..]
Overigens wordt in genoemde publicatie Zwarte Piet geintroduceerd als Pieter-knecht of iets dergelijks (en dus niet als Zwarte Piet). En nu is een knecht veel dingen, maar zeker geen slaaf. Volgens de Van Dale:
[..]
Dat is toch echt heel iets anders dan een slaaf.
Dat soort labels hang je er zelf aan. Heb je iets tegen zwarten ofzo?quote:Op maandag 14 oktober 2013 09:33 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Nee hij is een blackface hèhè
Klopt. De mensen die zo fanatiek aan het huidige Sinterklaasconcept zouden vasthouden, zouden nu nog Wodan vereren, slaven hebben en homo's vervolgen. Dat waren de tradities van vroeger. Maar tradities veranderen door de tijd he. Daarom is het niet zo gek dat dat Sinterklaasconcept met de tijd ook verandert.quote:
Neuh dan zou ik iets tegen mezelf hebben. Hoewel ik meer onder bruin val.quote:Op maandag 14 oktober 2013 09:34 schreef Luigi het volgende:
[..]
Dat soort labels hang je er zelf aan. Heb je iets tegen zwarten ofzo?
Puur en wit. Dat is zoals het nu is.quote:Op maandag 14 oktober 2013 09:33 schreef HeatWave het volgende:
OK, oplossing, gewoon helemaal geen negers meer bij Sinterklaas, puur wit feestje van maken, dat mag dan vast wel?.
Want die Pieten zijn echte negers natuurlijk?quote:Op maandag 14 oktober 2013 09:33 schreef HeatWave het volgende:
OK, oplossing, gewoon helemaal geen negers meer bij Sinterklaas, puur wit feestje van maken, dat mag dan vast wel?.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |