abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132011963
Politie aan de deur om Whatsappje

SITTARD -
Een Limburgse man kreeg afgelopen week de politie aan de deur omdat hij het woord 'bom' in een Whatsappje aan zijn vader had gebruikt.

De Sittardenaar had kaartjes gekocht voor de voetbalwedstrijd tussen MVV en Fortuna en wilde zijn vader uitnodigen, schrijft De Limburger.

"Vraag pap eens of hij tijd heeft," stuurde hij in een voicebericht naar zijn moeder. Even later kreeg hij een spraakberichtje terug: "Ik ga mee! Lijkt mij leuk, maar hopelijk geen bommetje gegooid daar." De vader refereerde hiermee aan het bomincident vorig jaar bij Fortuna-MVV.

Daarop stuurde de zoon terug: "Doe toch normaal man. Tjsonge tjsonge! Ik heb zelf een bom gemaakt. Dikke bommmm, haha."

Het berichtje aan zijn vader was blijkbaar ook door de politie opgepikt, want toen de man vrijdagavond thuiskwam, stond de politie aan de deur.

"Een VW-gti stopt voor de deur met daarin vier mannen. Kerels met pistolen aan de broekriem komen op me af: 'Ben jij die en die? Het verhaal gaat dat je een bom meeneemt naar het stadion,'" vertelt de man tegen de krant.

Hij vertelt de politie over de Whatsapp-berichten en laat ze in het bijzijn van zijn moeder aan de politie horen. De agenten concluderen dan al snel dat het om vals alarm gaat.

De politie wilde niet reageren.

'PRISM-achtige toestanden'

Privacy-expert Brenno de Winter vindt het een griezelig verhaal. Volgens hem kan het natuurlijk zijn dat één van de partijen in beeld is bij een groter onderzoek, en dat er daarom getapt wordt. Maar als dat niet zo is zou het betekenen dat all het verkeer op Whatsapp in de gaten wordt gehouden. "Als dat zo is heb je het in feite over PRISM-achtige toestanden die zich in Nederland afspelen. Dat zou enger zijn," zegt hij tegen The Post Online.

http://www.telegraaf.nl/b(...)om_Whatsappje__.html
pi_132011981
Wat we al langer wisten, word nu weer bevestigd, Nederland is een politiestaat waar de Gestapo en de DDR in het niet bij vallen.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 18:03:07 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_132011994
Het is heel erg, maar ik hou er al een tijdje rekening mee in mijn communicatie dat ik word afgeluisterd. En blijkbaar is dat terecht.
pi_132012013
Heb je ook een bron van dit kulbericht?
  woensdag 9 oktober 2013 @ 18:04:05 #5
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_132012028
Bron zou handig zijn.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_132012061
Lijkt mij duidelijk dat de politie iets doms heeft gedaan. Een van de twee wordt al langer in de gaten gehouden.
Anders had ik al meerdere malen bezoek moeten hebben gehad van verschillende arrestatieteams. :')
pi_132012099
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:03 schreef BasEnAad het volgende:
Het is heel erg, maar ik hou er al een tijdje rekening mee in mijn communicatie dat ik word afgeluisterd. En blijkbaar is dat terecht.
je weet het van te voren als je een smartphone koopt. als je dingen liever prive houdt dan koop je een normale telefoon.
pi_132012101
Stond ook op regionieuws. Zoonlief zit in de hennepteelt.
blablablabla
pi_132012197
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:05 schreef Elan het volgende:
Stond ook op regionieuws. Zoonlief zit in de hennepteelt.
Eerst was het alleen voor terroristen, erna voor pedofielen, en nu al mensen die hennep telen. Whats next?
pi_132012201
Krankzinnig verhaal, dat ze tweets scannen was mij bekend maar complete whatsapp chats is bizar
٩๏̯͡๏)۶
pi_132012215
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:05 schreef GroningseGast het volgende:

[..]

je weet het van te voren als je een smartphone koopt. als je dingen liever prive houdt dan koop je een normale telefoon.
De naïviteit. :')
pi_132012234
Oh hij werd al in de gaten gehouden, dat maakt het iets minder bizar
٩๏̯͡๏)۶
pi_132012242
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:09 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

De naïviteit. :')
idd, wel alles op hyves/msn/whatever willen delen maar het geheim willen houden voor de politie :')
pi_132012257
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:05 schreef GroningseGast het volgende:

[..]

Ja want sms kunnen ze niet onderscheppen zeker haha
٩๏̯͡๏)۶
  woensdag 9 oktober 2013 @ 18:12:38 #16
270971 Starm
Altijd hard aan het werk
pi_132012325
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:09 schreef Ronaldsen het volgende:
Oh hij werd al in de gaten gehouden, dat maakt het iets minder bizar
Exact dat lijkt mij iets waarschijnlijker.
De politie logt echt niet heel whatsappend Nederland op woorden als bom.
Ik ben de stem uit het kussen, vertel je dromen terwijl je slaapt.
pi_132012418
Mijne lezen ze blijkbaar niet. Anders had er hier een paar dagen geleden wel politie voor de deur gestaan. :P
Wacht maar, over 2 jaar heb ik prachtig lang haar. (Hey dat rijmt!)
pi_132012656
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:12 schreef Starm het volgende:

[..]

Exact dat lijkt mij iets waarschijnlijker.
De politie logt echt niet heel whatsappend Nederland op woorden als bom.
want?
pi_132013075
Dit zal wel vaker gebeuren.
Ура для россии
  woensdag 9 oktober 2013 @ 18:46:20 #20
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_132013361
quote:
14s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:37 schreef Woestijnvos het volgende:
Dit zal wel vaker gebeuren.
Als je zoon in de hennepteelt zit wel ja.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 18:47:44 #21
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_132013406
Als de politie zo'n whatsapp bericht kan lezen waarom hebben ze dan niet door dat dit een grap was? Als je dit gesprek meeleest dan denkt geen normaal mens toch dat dit een gesprek tussen terroristen is...
  woensdag 9 oktober 2013 @ 18:47:48 #22
262 Re
Kiss & Swallow
pi_132013407
dat wordt een bommetje leggen onder whatsapp :')
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_132013497
Tijd om over te gaan op versleuteling.
  Spellchecker woensdag 9 oktober 2013 @ 18:53:08 #24
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_132013624
quote:
Ik weet het, er is al een alternatief op komst.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 18:55:19 #26
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_132013658
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:47 schreef TweeGrolsch het volgende:
Als de politie zo'n whatsapp bericht kan lezen waarom hebben ze dan niet door dat dit een grap was? Als je dit gesprek meeleest dan denkt geen normaal mens toch dat dit een gesprek tussen terroristen is...
Precies. Of zijn het computers die geen context kennen? :')

Dit is zo ontzettend laxerend. :D

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_132013929
Dit zal wel een bom duiten gekost hebben, zal wel in combinatie zijn gegaan met steekwoorden als voetbal en gooien.
Kortom, ik kan nu ook politie verwachten voor mijn deur, lol, zie je ze toch nog eens in je wijk,
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_132013953
Dit nieuws sloeg in als een bom bij zijn familie.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 19:07:29 #29
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_132014107
Bom roepen op het internet moet gewoon net zo behandeld worden als bom roepen op het vliegveld. Als je een beetje kan nadenken dan weet je wel dat je volledig hysterisch op je woorden moet letten want dat maakt de wereld weer een stukje veiliger ofzo.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 19:12:07 #30
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_132014268
Wel grappig, dan kan de NL-politie ze de helft van alle Whatsapp-berichten niet eens lezen want die zijn in het Arabisch/Turks/Berbers/Pools/Bulgaars/Fries/Duits/etc. Hahaha })
Say what?
  woensdag 9 oktober 2013 @ 19:18:09 #31
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_132014470
quote:
15s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:55 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Dan is iedereen in dit forum ook in gevaar.

Laat staan mensen die een overnachting boeken bij http://www.hotel-bom.nl.
pi_132014675
quote:
15s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:55 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Ik begin een patroon te ontdekken, waar komt je ziekelijke fascinatie met fecaliën eigenlijk vandaan?
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_132015043
Geloof er geen reet van. Waarschijnlijk is de helft van het verhaal weer weggelaten, of is het in een groepsgesprek gezegd en heeft iemand naar aanleiding daarvan de popo gebeld.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  woensdag 9 oktober 2013 @ 19:37:46 #34
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_132015209
Ahh wilde deze eigenlijk gisteren al posten, stond in de krant (De Limburger).
Wegens tijdgebrek echter nog niet aan toegekomen.
vind dit nieuws wel frontpage waardig ivm. recente privacy ophef.

Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
pi_132015721
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:37 schreef Pwn_zoon het volgende:
Ahh wilde deze eigenlijk gisteren al posten, stond in de krant (De Limburger).
Wegens tijdgebrek echter nog niet aan toegekomen.
vind dit nieuws wel frontpage waardig ivm. recente privacy ophef.

[ afbeelding ]
Ah, spraakberichtjes. In dat geval ga ik er al helemaal van uit dat er 'gewoon' iemand heeft meegeluisterd toen hij dat zei en de politie heeft ingelicht.
'And I called your name,
  woensdag 9 oktober 2013 @ 19:51:50 #36
3542 Gia
User under construction
pi_132015787
Mijn man's grootvader zei altijd: 'een bom erop!' , als hij zich ergens boos over maakte. Moet je nu dus niet meer doen.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 19:52:06 #37
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_132015795
Whatsapp maakt meer kapot dan je lief is.
pi_132016357
Ah snelkookpannetje nu ook in NL
  woensdag 9 oktober 2013 @ 20:17:59 #39
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_132016886
quote:
10s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:52 schreef Fir3fly het volgende:
Whatsapp maakt meer kapot dan je lief is.
Je doet net of het een of andere (laxeer)drug is. :{

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_132017115
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:33 schreef Me_Wesley het volgende:
Geloof er geen reet van. Waarschijnlijk is de helft van het verhaal weer weggelaten, of is het in een groepsgesprek gezegd en heeft iemand naar aanleiding daarvan de popo gebeld.
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:49 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Ah, spraakberichtjes. In dat geval ga ik er al helemaal van uit dat er 'gewoon' iemand heeft meegeluisterd toen hij dat zei en de politie heeft ingelicht.
Ja inderdaad, als je zo naïef bent als jou dan klopt er niks van.
pi_132020568
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 20:22 schreef DSVM het volgende:

[..]

[..]

Ja inderdaad, als je zo naïef bent als jou dan klopt er niks van.
Ok
'And I called your name,
pi_132020610
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:51 schreef Gia het volgende:
Mijn man's grootvader zei altijd: 'een bom erop!' , als hij zich ergens boos over maakte. Moet je nu dus niet meer doen.
sommige dingen waren vroeger echt beter :P
pi_132021180
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:47 schreef TweeGrolsch het volgende:
Het gaat in dit geval om voiceberichten, dat zouden ze helemaal aan de intonatie moeten kunnen horen of iets een grap is.
pi_132023132
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 19:07 schreef Brum_brum het volgende:
Bom roepen op het internet moet gewoon net zo behandeld worden als bom roepen op het vliegveld. Als je een beetje kan nadenken dan weet je wel dat je volledig hysterisch op je woorden moet letten want dat maakt de wereld weer een stukje veiliger ofzo.
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_132023286
quote:
D66 wil opheldering na mogelijk meelezen politie in Whatsapp
Door: Just Fontein
9-10-13 - 19:09 'Ik ga mee! Lijkt mij leuk, maar hopelijk geen bommetje gegooid daar', stuurde de vader zijn zoon. © ANP.
Na een Whatsapp-conversatie over de voetbalwedstrijd Fortuna - MVV waarin vader en zoon het woord bom gebruikten, werd de zoon later thuis opgewacht door de politie. Dat schreef dagblad De Limburger vorige week. D66 heeft inmiddels opheldering gevraagd aan minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) over het mogelijk meelezen in de Whatsapp van burgers.

Een Fortuna Sittard-supporter © ANP.

'Doe toch normaal man. Tjsonge tjsonge! Ik heb zelf een bom gemaakt. Dikke bommmm, haha'
Een Fortuna Sittard-fan die anoniem wil blijven kocht vorige week drie kaarten voor de derby Fortuna-MVV. 'Vraag pap eens of hij tijd heeft', stuurt hij zijn moeder.

De vader antwoordt in een voicebericht: 'Ik ga mee! Lijkt mij leuk, maar hopelijk geen bommetje gegooid daar'. Een referentie aan het bomincident in december vorig jaar bij de wedstrijd Fortuna-MVV, waarbij zes mensen gewond raakten.

Waarop de zoon weer reageert: 'Doe toch normaal man. Tjsonge tjsonge! Ik heb zelf een bom gemaakt. Dikke bommmm, haha'.
Vier agenten in burger
Vrijdag rond etenstijd wordt de zoon door zijn moeder thuis afgezet. Vier agenten in burger stappen uit een geparkeerde auto. 'Kerels met pistolen aan de broekriem komen op me af: 'Ben jij die en die? Het verhaal gaat dat je een bom meeneemt naar het stadion'.'

De jongen herinnert zich de Whatsapp-berichten. 'Ik heb het woordje bom nergens anders laten vallen.' Hij legt de situatie uit aan de agenten en in het bijzijn van zijn moeder speelt hij de voiceberichten af. 'Ik was in een melige bui en was me absoluut van geen kwaad bewust', aldus de jongen. De agenten komen al snel tot de conclusie dat het hier om vals alarm gaat.

Als de vader het verhaal 's avonds bij de supportersvereniging van Fortuna Sittard vertelt, wordt het herkend door enkele aanwezigen. 'Ah, was dat jouw zoon', krijgt hij te horen.

'Mocht het waar zijn dan is het een duidelijk voorbeeld van hoe de rechten van de staat boven de rechten van de burger komen te staan'
D66-Kamerlid Gerard Schouw
'Allerlei verhalen'
Het staat overigens nog helemaal niet vast of de politie heeft meegelezen en -geluisterd met de Whatsappberichten van de jongen. De politie kan het gerucht niet bevestigen of ontkennen en verwacht morgen met een reactie te kunnen komen, laat de politiewoordvoerder Limburg weten. De voorzitter van de Fortuna Sittard-supportersvereniging zegt 'allerlei verhalen te hebben gehoord, maar niets te kunnen bevestigen'.

D66 ziet de geruchten als goede aanleiding om minister Opstelten aan de tand te voelen. 'Mocht het namelijk waar zijn, dan is het een duidelijk voorbeeld van hoe de rechten van de staat boven de rechten van de burger komen te staan. 'Ik heb niets te verbergen' is vaak de reactie van mensen als het gaat om de privacy. Waar ze dan geen rekening mee houden is dat door een misinterpretatie je opeens vier gewapende politiemensen voor je deur kunt krijgen', aldus D66-Kamerlid Gerard Schouw.
De Persgroep Digital. Alle rechten voorbehouden.
http://www.volkskrant.nl/(...)ie-in-Whatsapp.dhtml
Dus het is wachten op het volgende incident. Als dit waar is vind ik het vrij schokkend eerlijk gezegd.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 22:33:37 #46
348749 dikkedaniel
a.k.a. Big Dick Daniel (BDD)
pi_132023345
Is dit echt? Jezus je kan ook geen grapje meer vesturen op whatsapp ze checken als en vatten alles serieus op!
"Zou Je Haar Geven?? :P"
pi_132023536
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 18:08 schreef DSVM het volgende:

[..]

Eerst was het alleen voor terroristen, erna voor pedofielen, en nu al mensen die hennep telen. Whats next?
Uhm, alle overige criminelen?

Waarom gaat iedereen meteen huilie huilie doen als iemand word afgetapt.
Als je illegaal bezig bent, met wat voor een praktijken dan ook, dan mag je van mij afgeluisterd worden tot in je badkamer.

Je vraagt er zelf om.

Mocht het nou het geval zijn dat ze van iedereen zomaar kunnen aftappen word het een ander verhaal.
Een hennep teler is in mijn ogen nog steeds een crimineel en mogen van mij opgepakt worden.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_132023871
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 22:37 schreef bambino het volgende:

[..]

Uhm, alle overige criminelen?

Waarom gaat iedereen meteen huilie huilie doen als iemand word afgetapt.
Als je illegaal bezig bent, met wat voor een praktijken dan ook, dan mag je van mij afgeluisterd worden tot in je badkamer.

Je vraagt er zelf om.

Mocht het nou het geval zijn dat ze van iedereen zomaar kunnen aftappen word het een ander verhaal.
Een hennep teler is in mijn ogen nog steeds een crimineel en mogen van mij opgepakt worden.
Gelukkig boeit het niet wat van jou wel of niet mag. Het gaat er om of het van de rechter mag. En dat is nu even de vraag.
pi_132023942
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 22:43 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Gelukkig boeit het niet wat van jou wel of niet mag. Het gaat er om of het van de rechter mag. En dat is nu even de vraag.
Persoonlijk lijkt het mij sterk dat ze die lijntjes hebben afgetapt zonder van te voren met het OM of iets dergelijks dat te hebben besproken. Geen garantie natuurlijk maar daar ga ik van uit.

Ik doelde meer op de mensen die het net als mij geen reet aan gaat, maar moeilijk gaan doen omdat iemand word afgetapt.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 22:45:31 #50
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_132023946
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:55 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Het gaat in dit geval om voiceberichten, dat zouden ze helemaal aan de intonatie moeten kunnen horen of iets een grap is.
Precies. Dus als ze het afgetapt hadden was dat wel duidelijk geweest, en hadden ze ook niet naderhand nog eens langs hoeven te komen om het allemaal te horen. Lijkt mij een gevalletje wederhoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')