abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132034172
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 11:50 schreef sp3c het volgende:
nu blijf ik erbij dat er niets racistisch aan is maar het valt wel op dat de raarste racisten iedere keer komen bovendrijven als dit soort topics maar lang genoeg duren ... :r
Yip...... de felle reacties zijn dubieus. Kennelijk wordt elk jaar een zenuw geraakt .
Voer voor psychologen. Onderhuidse discriminerende sentimenten komen boven drijven.
Mensen hebben eindelijk een goede reden om dat 'legaal' te uiten.
http://www.joop.nl/leven/(...)_zwarte_piet_betoog/
pi_132034189
quote:
2s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 11:42 schreef Voorschrift het volgende:
Negers moeten maar gewoon een keer accepteren dat ze hier niet in Afrika zijn, en lekker onze tradities maar moeten ondergaan. De rest van de zeikende Nederlanders die zogenaamd politiek correct willen zijn moeten maar eens ten rade gaan waarom of alles en iedereen moet wijken voor hun mening altijd.

Als je geen intocht wilt zien dan ga je toch lekker niet, en als je je ergert aan zwarte piet dan zet je de tv maar niet aan of je zapt weg. Stel idioten.
Doe eens gewoon. Ik erger me kapot aan dat kliekje, maar in Groningen wonen genoeg nuchtere negers. Nu ben je net zo aan het generaliseren als dat kliekje
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  † In Memoriam † donderdag 10 oktober 2013 @ 11:58:45 #123
137949 Disana
pi_132034231
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 11:57 schreef paddy het volgende:

[..]

Heb ik het niet over. Wat begrijp je niet aan "verdelen"? Jullie kunnen het allemaal wel lekker vinden, maar dorpen lopen leeg. Steeds meer jongelui verhuizen naar het midden of westen. Ik heb nergens gezegd dat het een tweede Amsterdam moet worden. Zal ook niet gebeuren want je kan niet zomaar verhuizen naar een andere stad

Ik had het niet tegen jou. Doe toch niet altijd zo stekelig.
  Moderator donderdag 10 oktober 2013 @ 11:59:45 #124
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132034261
ik raak in de war, ik zat net ook in een ander topic dat hetzelfde was maar nog wel over zwarte piet enzo ging en nu zit ik weer hier en gaat het over werk verdelen in Amsterdam aan de waddenzee -O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_132034275
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 11:58 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik had het niet tegen jou. Doe toch niet altijd zo stekelig.
Dit was een oude reactie. de nieuwe had je al op gereageerd
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_132034291
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 11:59 schreef sp3c het volgende:
ik raak in de war, ik zat net ook in een ander topic dat hetzelfde was maar nog wel over zwarte piet enzo ging en nu zit ik weer hier en gaat het over werk verdelen in Amsterdam aan de waddenzee -O-
Mijn schuld denk ik :')
  † In Memoriam † donderdag 10 oktober 2013 @ 12:00:47 #127
137949 Disana
  Moderator donderdag 10 oktober 2013 @ 12:01:23 #128
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132034318
terug naar zwarte piet dan maar *O*
  Moderator donderdag 10 oktober 2013 @ 12:01:38 #129
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132034329
en Voorschrift zijn rariteiten :')
pi_132034339
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:00 schreef Disana het volgende:
Ben weg uit dit topic.
Oke, om de reactie van mij of van VS? Want las in het vorige topic wel erger
pi_132034395
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:01 schreef sp3c het volgende:
terug naar zwarte piet dan maar *O*
Waar menig kind jaloers was op die taak :P Zelfs ik! Terwijl mij het verhaal van sinterklaas nooit is wijsgemaakt :P
pi_132034581
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 09:57 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ah, das mooi, daar wonen toch geen negers :P.
Dat weet ik zo net nog niet.... ;)

Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_132034642
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 11:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij ook toch ? Iedereeen

[..]

In deze zin zeg je dat Nederlandse negers niet tot de groep "onze" hoort.
Dat kon je 100 jaar terug zeggen, maar nu allang niet meer.
Wat mij lijkt, tradities zijn er voor om afgeschaft te worden ooit.
Maar je ontzegt mensen op basis van hun ras bepaalde rechten ?
Apartheid van Zuid-Afrika is nog steeds je ideaal ?
.

[..]

Je zit te liegen.? Of je denkt echt zo verwrongen?

[..]

Zo is het.... Niet kijken als je het niet leuk vindt. Of niet dit topic lezen als je het zo ergerlijk vind
Nee, zo denk ik er gewoon over, als ze zich ergeren aan onze tradities dan slikken ze het lekker maar.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_132034649
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 11:57 schreef paddy het volgende:

[..]

Doe eens gewoon. Ik erger me kapot aan dat kliekje, maar in Groningen wonen genoeg nuchtere negers. Nu ben je net zo aan het generaliseren als dat kliekje
Nou dat zijn dan de goede.

De rest leert er maar mee leven, we hoeven ons echt niet aan te passen in eigen land aan de lange tenen van iemand die niet begrijpt waar de traditie vandaan komt. Waarom zouden we stupiditeit prefereren boven nuchterheid.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_132034676
Interessante schoorstenen wel in Nederland. Je krijgt er grote rode lippen en kroeshaar van begrijp ik :)
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132034690
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:15 schreef De_Coulance het volgende:
Interessante schoorstenen wel in Nederland. Je krijgt er grote rode lippen en kroeshaar van begrijp ik :)
Nee, ze zijn zwart omdat in de tijd dat die goede man leefde de negers gewoon slaven waren en dus ook helpers. Al dat gezeik eromheen is onzin, ze representeren gewoon slaven, klaar.

Moeilijk doen, we zijn toch volwassen of niet?
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  Moderator donderdag 10 oktober 2013 @ 12:19:07 #137
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132034763
quote:
2s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:16 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Nee, ze zijn zwart omdat in de tijd dat die goede man leefde de negers gewoon slaven waren en dus ook helpers. Al dat gezeik eromheen is onzin, ze representeren gewoon slaven, klaar.

zwarte piet is er bij verzonnen op een moment dat de slavernij al was afgeschaft

ik snap dat jij het graag zo ziet maar van alle mogelijke verklaringen is dat slaven verhaal wel de minst plausibele
pi_132034848
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:15 schreef De_Coulance het volgende:
Volgens mij is zwarte piet nog maar sinds 1850 in Nederland geïntroduceerd. Als knecht met een pagepak.
St Niklaas zal vast knechten hebben gehad, maar het ware verhaal van de knecht is verzonnen in 1850 voor Nederland
Men sprak niet over slaaf, maar knecht in page kleding. Als in een schildknaap.
quote:
Deze functie was meestal gereserveerd voor afstammelingen van adellijke families.
Hebben we het wel over Nederland dus. Eerst was die zwarte piet er nog niet in Nederland.
pi_132034870
quote:
2s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:16 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Precies wat jij zegt, ze represnteren zwarte slaven, dus het is racistisch.

Echter wil ik ook niet degene zijn die kinderen hun feestje ontneemt of tradities verpesten. Ik hecht er zelf ook nostalgische waarde aan. De NTR had wel een goede oplossing met regenboogpieten. De samenvatting is dat de vorm en naam van Piet moet veranderen.

En het is sowieso kinderachtig en een fantasie allemaal. Er bestaat geen onsterfelijke man die met de boot cadeautjes brengt uit Spanje. Er was ooit een bisschop in Myra. De rest is er bijverzonnen en heel vaak aangepast. Het zal ook geen kwaad doen om Piet een beetje aan te passen. Het enige wat het doet is dat het aan de eigendunk en het ego komt van bepaalde mensen die zich superieur willen voelen. De rest zal met ratio wel begrijpen dat niemand Sinterklaas kapot wil maken, nee, we willen het juist duurzaam maken, geschikt voor de nieuwe normen en waarden.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132034912
quote:
1s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:24 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Precies wat jij zegt, ze represnteren zwarte slaven, dus het is racistisch.

Echter wil ik ook niet degene zijn die kinderen hun feestje ontneemt of tradities verpesten. Ik hecht er zelf ook nostalgische waarde aan. De NTR had wel een goede oplossing met regenboogpieten. De samenvatting is dat de vorm en naam van Piet moet veranderen.

En het is sowieso kinderachtig en een fantasie allemaal. Er bestaat geen onsterfelijke man die met de boot cadeautjes brengt uit Spanje. Er was ooit een bisschop in Myra. De rest is er bijverzonnen en heel vaak aangepast. Het zal ook geen kwaad doen om Piet een beetje aan te passen. Het enige wat het doet is dat het aan de eigendunk en het ego komt van bepaalde mensen die zich superieur willen voelen. De rest zal met ratio wel begrijpen dat niemand Sinterklaas kapot wil maken, nee, we willen het juist duurzaam maken, geschikt voor de nieuwe normen en waarden.
Ik kan posten wat ik wil he. Neeee, het is niet opgezet als slaaf van sint.
pi_132034926
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

zwarte piet is er bij verzonnen op een moment dat de slavernij al was afgeschaft

ik snap dat jij het graag zo ziet maar van alle mogelijke verklaringen is dat slaven verhaal wel de minst plausibele
Piet verzonnen: 1850.
Slavernij afgeschaft: 1859 in Indonesie, 1863 Suriname & Antillen, 1910 in Sumbawa

Helaas.
pi_132034932
Hm oke paddy en spec, dat wist ik niet. Maar dan is er toch uberhaupt geen bezwaar meer om het uiterlijk van Piet een beetje aan te passen? Dus niet allemaal kroeshaar en zwart, maar gewoon allemaal een gek kleurtje en gek haar. Waarom werd iedereen zo boos op het mooie verhaal van NTR, waar de Stoomboot door een regenboog valt?
pi_132034950
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:25 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik kan posten wat ik wil he. Neeee, het is niet opgezet als slaaf van sint.
Ik was al bezig met deze post voordat ik jouw post zag.

Los daarvan ziet Zwarte Piet er wel heel erg uit als het 'Blackface' stereotype uit de 19de eeuw. Wat op zich al vrij fout is. :P
  Moderator donderdag 10 oktober 2013 @ 12:28:05 #144
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132034984
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:25 schreef Grouch het volgende:

[..]

Piet verzonnen: 1850.
Slavernij afgeschaft: 1860 in Indonesie. 1910 in Sumbawa

Helaas.
close enough, het is niet alsof zwarte piet vanaf 1850 ineens gemeengoed was ofzo
  donderdag 10 oktober 2013 @ 12:28:21 #145
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_132034991
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:26 schreef De_Coulance het volgende:
Hm oke paddy en spec, dat wist ik niet. Maar dan is er toch uberhaupt geen bezwaar meer om het uiterlijk van Piet een beetje aan te passen? Dus niet allemaal kroeshaar en zwart, maar gewoon allemaal een gek kleurtje en gek haar. Waarom werd iedereen zo boos op het mooie verhaal van NTR, waar de Stoomboot door een regenboog valt?
Omdat het dom is. :')
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_132035023
quote:
7s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:13 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Nee, zo denk ik er gewoon over, als ze zich ergeren aan onze tradities dan slikken ze het lekker maar.
Jij hoeft niks te slikken ?Want je ergert je de kolere dat mensen "jouw traditie" niet leuk vinden.
Maar gaat het je wel om die traditie?
Vier je eigenlijk wel het zwartepietenfeest ?
pi_132035037
quote:
99s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:28 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Omdat het dom is. :')
Wat is er dom aan? Het hele concept is voor kinderen en vaak aangepast.

Als kinderen geloven in een magische onsterfelijke man met een stoomboot die door radiators kruipt , geloven ze ook wel in dat regenboog verhaal. Ben je ook van het gezeik af en kan Sinterklaas weer 100 jaar mee! :Y
  Moderator donderdag 10 oktober 2013 @ 12:32:18 #148
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_132035104
ik ben eerder bang dat je dan binnen 5 jaar van heel het sinterklaasfeest afbent
  donderdag 10 oktober 2013 @ 12:32:54 #149
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132035118
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:32 schreef sp3c het volgende:
ik ben eerder bang dat je dan binnen 5 jaar van heel het sinterklaasfeest afbent
Weg met ons!
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_132035133
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')