Moren in pagepakjes. Zo donker omdat de mensen in het decadente Nederland eigenlijk zelden een donkerhuidig persoon zagen in 1850 en dus de eigenschappen ietwat overdreven. Je kan het vergelijken met de enorme ogen die westerlingen in mangas hebben.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 11:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja ik weet niet wie dit heeft bedacht maar het heeft niks met het originele verhaal te maken. Het zijn negers in page-pakjes die werken voor sinterklaas.
Zwarte Piet is bedacht toen slavernij (en de transatlantische slavenhandel) in Nederland al decennia was afgeschaft. (1814). Ik betwijfel of de gemiddelde analfabete fabrieksarbeider in 1850 veel wist van de plantages in de West, waar slavernij ook al decennialang op zijn retour was.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 11:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja ik weet niet wie dit heeft bedacht maar het heeft niks met het originele verhaal te maken. Het zijn negers in page-pakjes die werken voor sinterklaas. Ik denk dat het gezonder is om daar eerlijk over te zijn naar elkaar en naar onze kinderen (als ze oud genoeg zijn om concepten als slavernij te begrijpen).
1814? Het is toch 1863 (1 juni 1863). Laatst was dat nog in het nieuws. 150 jaar afschaffing slavernij.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 11:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zwarte Piet is bedacht toen slavernij (en de transatlantische slavenhandel) in Nederland al decennia was afgeschaft. (1814). Ik betwijfel of de gemiddelde analfabete fabrieksarbeider in 1850 veel wist van de plantages in de West, waar slavernij ook al decennialang op zijn retour was.
ik ben tegen racisme. ik hoop toch niet dat jij dat onder vrijheid categoriseert, racisme.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 11:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik zie het sinterklaasfeest en het gebruik van Zwarte Piet onverminderd populair zijn eigenlijk. Ik houd nergens aan vast ik kom slechts op voor het recht van mensen om te vieren wat ze willen vieren, hoe ze het willen vieren. Uiteraard zo lang ze maar niet andermans rechten schenden.
Jij, aan de andere kant, lijkt meer dan een harde te krijgen van het idee om mensen hun vrijheden af te nemen.
Als persoon X zegt dat hij niet met negerinnen naar bed wil dan is hij daarin vrij. Ik zie daar geen rol van de overheid in om die persoon te dwingen seks te hebben met negerinnen omdat hij zich anders schuldig maakt aan racisme. Jij wel?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:33 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik ben tegen racisme. ik hoop toch niet dat jij dat onder vrijheid categoriseert, racisme.
kennelijk is het kwetsend voor mensen, dus dan is dat het belangrijkste. lijkt me toch logisch.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Als persoon X zegt dat hij niet met negerinnen naar bed wil dan is hij daarin vrij. Ik zie daar geen rol van de overheid in om die persoon te dwingen seks te hebben met negerinnen omdat je anders een racist bent. Jij wel?
Daarnaast zie ik in deze situatie geen racisme omdat er geen racistische intenties zijn.
Er is een verschil tussen racisme uitbeelden en racistisch zijn. American History X en Django Unchained zijn ook uitbeeldingen van racisme die zelf niet racistisch zijn. Die films ook maar verbieden?
misschien zie jij het niet als racisme, mar anderen dus duidelijk wel.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:37 schreef sp3c het volgende:
het heeft alleen niet zoveel mat racisme te maken
je devalueert de term een beetje als je het overal en nergens op gaat zitten plakken
Waarom is iemand kwetsen belangrijk? Er is altijd wel iemand ergens over gekwetst. Dat is de allerslechtste reden om anderen hij vrijheid in te perken. Bovendien is er geen grens aan vrijheidinperking want mensen kunnen hun gekwetstheid dus dan inzetten om anderen hun mond te snoeren, ook waar dit compleet onwenselijk is.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:44 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
kennelijk is het kwetsend voor mensen, dus dan is dat het belangrijkste. lijkt me toch logisch.
Er zijn genoeg films die racisme neutraal uitbeelden zonder hier per se een waardeoordeel aan te hangen. Zijn die films "tegen de wet"?quote:en die films zijn zelfs aanklachten tegen racisme. het sinterklaasfeest is dat op geen enkele manier.
Oh. Dus laten we die persoon maar opsluiten. Want hij kwetst negerinnen door te weigeren met ze naar bed te gaan. Of dacht jij meer aan een strakke geldboete voor elke negerin die hij afwijst?quote:en iemand dwingen tot sex is verboden. wat een rare voorbeelden.
Zo kan je dus alles wel racisme noemen, het wordt pas echt racisme als de desbetreffende groep er door benadeeld wordt.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:45 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
misschien zie jij het niet als racisme, mar anderen dus duidelijk wel.
En laat dat nou een perfect leermoment zijn om bepaalde wij/jullie gevoelens recht te zetten voor ouders/leraren waar het anders compleet ongecorrigeerd zou blijven.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:50 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Het enige gevolg is dat kleine kinderen je misschien soms associëren met die vriendelijke meneer die je rond 5 december snoep geeft. Nou nou, drama ten top!
Kinderen moeten weer gewoon terug naar de oude leer dat donkere mensen eng en crimineel zijn dus?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En laat dat nou een perfect leermoment zijn om bepaalde wij/jullie gevoelens recht te zetten voor ouders/leraren waar het anders compleet ongecorrigeerd zou blijven.
Ik moest hier zojuist heel hard om lachen en nu voel ik me schuldigquote:
Als het aan pokkerdepok lag dan zouden we gewoon iedereen die iets kwetsends zegt opsluiten. Totdat Nederland 1 groot strafkamp is waar we gewoon ouderwets Sinterklaas en Zwarte Piet vieren in cellencomplex Amsterdam-Centraal op Gevangenen excercitietrerein "de dam". Omdat we allemaal gestraft worden voor onze zonden kan het dan ineens wel met saamhorigheid.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:52 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Kinderen moeten weer gewoon terug naar de oude leer dat donkere mensen eng en crimineel zijn dus?.
dat mensen erdoor gekwetst zijn, moet voor ons reden zijn om erover na t denken of we er wel goed aan doen. en als genoeg mensen vinden dat het terecht is dat deze mensen gekwetst zijn, dan veranderen we het.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:49 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waarom is iemand kwetsen belangrijk? Er is altijd wel iemand ergens over gekwetst. Dat is de allerslechtste reden om anderen hij vrijheid in te perken. Bovendien is er geen grens aan vrijheidinperking want mensen kunnen hun gekwetstheid dus dan inzetten om anderen hun mond te snoeren, ook waar dit compleet onwenselijk is.
[..]
nee maar films zijn commentaar op -en abeelding van de werkelijkheid, kunst in het algemeen is dat. een volksfeest is toch wat anders, lijkt me.quote:Er zijn genoeg films die racisme neutraal uitbeelden zonder hier per se een waardeoordeel aan te hangen. Zijn die films "tegen de wet"?
[..]
nee, als iemand jou dwingt met iemand anders naar bed te gaan, dan is die persoon strafbaar. niet omdat het over wel of niet racisme gaat, maar omdat iemand jou dwingt tot sex...quote:Oh. Dus laten we die persoon maar opsluiten. Want hij kwetst negerinnen door te weigeren met ze naar bed te gaan. Of dacht jij meer aan een strakke geldboete voor elke negerin die hij afwijst?
Of zullen we gewoon maar accepteren dat racisme/discriminatie tot op zekere hoogte gewoon in iemands privedomein is en dat de staat en samenleving daar gewoon eventjes niks mee te maken heeft.
die 'anderen' moeten zich niet zo aanstellenquote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:45 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
misschien zie jij het niet als racisme, mar anderen dus duidelijk wel.
het wordt vals kleinerend ervaren. en terwijl jij er misschien een vrolijke acrobaat in ziet, zien deze mensen er een bagatalisering van het verleden van hun voorouders als slaven in, en ervaren het daarom als beledigend.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:50 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zo kan je dus alles wel racisme noemen, het wordt pas echt racisme als de desbetreffende groep er door benadeeld wordt.
Dat jij je ergens door beledigd voelt is heel wat anders, je wordt als "neger" niet minder vaak aangenomen of hebt niet minder rechten door het bestaan van zwarte piet.
Het enige gevolg is dat kleine kinderen je misschien soms associëren met die vriendelijke meneer die je rond 5 december snoep geeft. Nou nou, drama ten top!
wat een onzin...quote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En laat dat nou een perfect leermoment zijn om bepaalde wij/jullie gevoelens recht te zetten voor ouders/leraren waar het anders compleet ongecorrigeerd zou blijven.
das ook raar want ik als niet blanke vind het wel grappigquote:Op woensdag 9 oktober 2013 13:22 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat is genoeg reden om hier je twijfels bij te krijgen. sterker nog, ik als blanke schaam me ervoor, zo langzamerhand.
Jij vind dat vrijheid van meningsuiting aan perken moet worden gesteld door een meerderheid? Ik denk dat sommige fundamentele rechten compleet buiten het democratische spelletje vallen.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 13:18 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat mensen erdoor gekwetst zijn, moet voor ons reden zijn om erover na t denken of we er wel goed aan doen. en als genoeg mensen vinden dat het terecht is dat deze mensen gekwetst zijn, dan veranderen we het.
ben het met je eens dat we geen amerikaanse toestanden moeten willen, waar 1 iemand iets kan laten verbieden.
Leg uit hoe dat anders is.quote:[..]
nee maar films zijn commentaar op -en abeelding van de werkelijkheid, kunst in het algemeen is dat. een volksfeest is toch wat anders, lijkt me.
Discriminatie en racisme zijn niet verboden in de wetquote:[..]
nee, als iemand jou dwingt met iemand anders naar bed te gaan, dan is die persoon strafbaar. niet omdat het over wel of niet racisme gaat, maar omdat iemand jou dwingt tot sex...
en je kan wel nog meer grappige grensgevalletjes proberen te zoeken, maar discriminatie en racisme is tcoh echt verboden in nederland. staat in de grondwet. dat is dus helemaal geen prive kwestie, niet eens een klein beetje.
kan me niet herinneren dat ik dit gezegd heb, even teruglezen..quote:Op woensdag 9 oktober 2013 12:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Als het aan pokkerdepok lag dan zouden we gewoon iedereen die iets kwetsends zegt opsluiten. Totdat Nederland 1 groot strafkamp is waar we gewoon ouderwets Sinterklaas en Zwarte Piet vieren in cellencomplex Amsterdam-Centraal op Gevangenen excercitietrerein "de dam". Omdat we allemaal gestraft worden voor onze zonden kan het dan ineens wel met saamhorigheid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |