Net zoiets als het over Nederlands talige literatuur hebben.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:10 schreef hakunamatafaka het volgende:
[..]
Zoveel boeken gelezen en dan een veelvoorkomend literair woord als 'bedoelt' fout schrijven.
Sinds wanneer is foutloos schrijven een vereiste om een goed boek te kunnen waarderen?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:10 schreef hakunamatafaka het volgende:
[..]
Zoveel boeken gelezen en dan een veelvoorkomend literair woord als 'bedoelt' fout schrijven.
Het was een grapje man, helemaal niets. Maar omdat jij mijn OP niet las deed mij tot deze sneer overgaan omdat je mijn narcistische brein ermee aantast.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:12 schreef hottentot het volgende:
[..]
Sinds wanneer is foutloos schrijven een vereiste om een goed boek te kunnen waarderen?
Ben toch blij dat je het als literatuur gekwalificeerd.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:11 schreef Zaktabak het volgende:
TS klaagt over dat niemand literatuur leest en duidt dat met een openingspost die teveel literatuur bevat, waardoor niemand hem zal lezen.
De ironie
Eens. Schrijvers die een groot publiek laten lezen moeten gekoesterd worden.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:07 schreef hakunamatafaka het volgende:
[..]
PRECIES DAT, dat is dus precies wat ik met dit topic wil aangeven. Dat is dus totaal niet zo, dat dacht ik dus ook en dat is ook hetgeen wat in in het onderwijssysteem er wordt ingegooid bij scholieren. Literatuur is totaal niet alleen moeilijk doen, er zijn zoveel simpele literaire werken die net zo makkelijk weglezen als bijvoorbeeld een Donald Duck. En literatuur kan natuurlijk ook spannend zijn. Ik vind overigens dat schrijvers als Stephen King, J.K Rowling, Tolkien en dergelijke ook bij literatuur geclassificeerd kunnen worden, al zijn de serieuze literaire 'critici' het daar vaak niet mee eens. Maar dat zijn doorgaans dan ook die elitaire mensen.
Inmiddels uit nieuwgierigheid toch je posting gelezen, en kan niet anders stellen dan dat ik het helemaal met je ééns ben. Ik heb wel een hekel aan mensen die zich een beter mens voelen omdat ze “De gebroeders Karamazov” gelezen hebben. Het is een schrijfstijl waardoor veel mensen een beperkte hoeveelheid plezier aan het boek zullen beleven.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:15 schreef hakunamatafaka het volgende:
[..]
Het was een grapje man, helemaal niets. Maar omdat jij mijn OP niet las deed mij tot deze sneer overgaan omdat je mijn narcistische brein ermee aantast.
Het is niet dat ik niet geïntresseerd ben in de OP, maar ik vind hem net iets te lang voor een echt stevig statement.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:15 schreef hakunamatafaka het volgende:
[..]
Ben toch blij dat je het als literatuur gekwalificeerd.
Ik kan zo even niet 1,2,3 iets daarvan noemen omdat ik welhaast geen thrillers lees. Maar in literaire boeken noemen ze het ook bijna nooit thriller of iets dergelijks, maar vaak is het dat dan wel. Maar ik zou je bijvoorbeeld American Psycho kunnen aanraden van Bret Easton Ellis .quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:10 schreef Karina het volgende:
Dat idee had ik al, dat je dat er mee voorhad.
OK noem eens een goede literaire thriller/spionageroman? Liefst Engels, ik lees meestal toch wel Engelstalige boeken![]()
Al heb ik Het Gouden Ei wel gelezen. Niet voor school overigens
Maar nogmaals mijn vraag dan: waaraan herken je literatuur? Wat is de 'formule' om het zo maar te noemen.
Die heb ik gelezen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:22 schreef hakunamatafaka het volgende:
Maar ik zou je bijvoorbeeld American Psycho kunnen aanraden van Bret Easton Ellis .
Ja dat was een beetje mijn punt. Volgens mij is er niet echt een definitie voor. Ach wie weet heb ik wel heel veel literatuur gelezen zonder dat ik het wistquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:22 schreef hakunamatafaka het volgende:
Ja en het lastig om te stellen waaraan je literatuur herkent. Het zijn vaak wel zorgvuldig geformuleerde zinnen en het probeert iets teweeg te brengen of spreekt iets uit... Dat is het voor mij, maar ik vind het lastig om die vraag te beantwoorden.
Nou Bret Easton Ellis staat wel degelijke te kennen als een literair genie in contreienquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:24 schreef Karina het volgende:
[..]
Die heb ik gelezen.
[..]
Ja dat was een beetje mijn punt. Volgens mij is er niet echt een definitie voor. Ach wie weet heb ik wel heel veel literatuur gelezen zonder dat ik het wist
Dit soort heldere opmerkingen kan ik altijd wel waarderen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 15:58 schreef TwentyFourr het volgende:
[..]
Minder Fok!ken wellicht een optie?
Wat voor boeken raad jij aan voor de beginnende lezer?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:26 schreef hakunamatafaka het volgende:
[..]
Nou Bret Easton Ellis staat wel degelijke te kennen als een literair genie in contreien, dus dat is wel zeker literatuur. Waarschijnlijk had jij een heel ander beeld van literatuur inderdaad. Maar eigenlijk is bijna alles literatuur, behalve streekromans, in mijn opinie.
Der Schimmelreiter geen literatuur?quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:26 schreef hakunamatafaka het volgende:
[..]
Nou Bret Easton Ellis staat wel degelijke te kennen als een literair genie in contreien, dus dat is wel zeker literatuur. Waarschijnlijk had jij een heel ander beeld van literatuur inderdaad. Maar eigenlijk is bijna alles literatuur, behalve streekromans, in mijn opinie.
Pinkeltje.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:32 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
Wat voor boeken raad jij aan voor de beginnende lezer?
Geen idee wat ik zou moeten lezen.
LOL, storm valt wel zeker onder literatuur.quote:
Erg veel plezier aan beleefd vroeger, complete serie nog steeds klaarliggen voor een kind in de familie dat boeken als meer beschouwd dan overtollig slaapkamervulsel waar met vette chipsvingers verveeld zo snel mogelijk doorheen geworsteld dient te worden.quote:
Welke onderwerpen vind je leuk? Dan kan ik misschien wel wat titels noemenquote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:32 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
Wat voor boeken raad jij aan voor de beginnende lezer?
Geen idee wat ik zou moeten lezen.
Ik lees zo weinig dat ik niet echt iets kan bedenken.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:40 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Welke onderwerpen vind je leuk? Dan kan ik misschien wel wat titels noemen
Dan Simmons - Space opera seriequote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:48 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
Ik lees zo weinig dat ik niet echt iets kan bedenken.
Ik heb hier nog het eerste boek liggen van Game of Thrones, iets met de middeleeuwen of sci-fi o.i.d.
Mythologische verhalen lijken me ook leuk (fantasy genre?), ik had gelezen dat dante's inferno ook een leuk boek zou zijn.
Inderdaad, voor mij is lezen gewoon iets voor de ontspanning. Of het onder literatuur valt ben ik niet mee bezig.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:04 schreef Karina het volgende:
[..]
Eerlijk? Dan denk ik aan 'moeilijk doen'. Ik wil iets lezen wat spannend is en makkelijk wegleest. Ludlum, Stephen King, dat soort schrijvers.
Maar goed: WAT is literatuur? Waaraan herken je dat? Bepaalde schrijvers? Manier van schrijven? Ik lees een boek omdat ik het 'leuk' vind ...
Tenzij je goed thuis bent in de Who's Who van het Florence uit die periode, regel een geannoteerde vertaling. Het is veel leuker als je weet waarom de diverse martelingen verdiend zijn (volgens Dante).quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 18:48 schreef Dimachaerus het volgende:
ik had gelezen dat dante's inferno ook een leuk boek zou zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |