ik ga het niet eens lezen, dank je.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:21 schreef OudeBok het volgende:
Wie geeft deze gast eens een schop onder de reet?
KLB / Leraren die zeiken over werk
klopt! Staan goede dingen inquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:23 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Och, als ik me om elke post over leraren druk zou moeten maken....
Dat boek van Teitler was "Lessen in Orde", toch? Nog niet gelezen.
Hah, medestudent! (denk ik?)quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:20 schreef Dragonberry het volgende:
Volgens mij is hier het boek van Peter Teitler weleens genoemd toch? Net een lezing van hem gehad, was heel leuk en leerzaam Niet echt nieuwe dingen gehoord die niet in het boek stonden, maar wel leuk om het van hem zelf te horen ipv lezen. Ik vind het voor mezelf wel wat toevoegen, omdat waar hij het over had precies is waar ik nu even flink mee aan de slag ben op stage. Orde en straffen. Nu nog gaan toepassen..
quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:36 schreef kwakz0r het volgende:
ik ben ook wel enthousiast over dit boek:
http://www.bol.com/nl/p/teach-like-a-champion/1001004008105507/
Beetje hysterisch Amerikaans, maar wel veel praktische handvatten om meer uit je leerlingen te halen. In het inkijkexemplaar van het bijbehorende praktijkboek/werkboek (waar je ook goed zonder kunt) kun je de technieken opgesomd zien:
http://www.amazon.co.uk/g(...)62081&seller=&sr=8-2
ik zeg niet dat elke vmbo zo is, maar een hoop echt wel. En zoals bram zegt, op vwo vindt je dit soort types echt niet.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:07 schreef danzazlol het volgende:
[..]
Ach zo'n filmpje is alleen maar stoere praat. Het is gewoon hip om school te 'haten'. Dat is op elke stroming.
Wat voor stappen heb je ondernomen om dit gedrag te stoppen?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 10:57 schreef Wizzor het volgende:
Pff, heb echt één klas waarbij zoveel excuusleerlingen in zitten. Ze hebben constant smoesjes dat ze hun werk niet af hebben waarbij niet geschuwd wordt om elkaar te overtroeven. Het varieert van open bruggen, lekke banden, kapotte kettingen, tot bijna-aanrijdingen-waardoor-wij-zo-geschrokken-zijn-en-daardoor-tien-minuten-te-laat-zijn-smoesjes, en uiteraard de welbefaamde familielid X is overleden.
Word er een beetje geërgerd van. Echt zo apart dat de sfeer in de ene klas zo anders kan zijn dan de ander, want met andere klassen heb ik dit dus niet.
Ik heb een tijdje in mijn lokaal een grote poster aan de muur gehad die vol stond met dit soort smoezen. Deze:quote:Op donderdag 10 oktober 2013 10:57 schreef Wizzor het volgende:
Pff, heb echt één klas waarbij zoveel excuusleerlingen in zitten. Ze hebben constant smoesjes dat ze hun werk niet af hebben waarbij niet geschuwd wordt om elkaar te overtroeven. Het varieert van open bruggen, lekke banden, kapotte kettingen, tot bijna-aanrijdingen-waardoor-wij-zo-geschrokken-zijn-en-daardoor-tien-minuten-te-laat-zijn-smoesjes, en uiteraard de welbefaamde familielid X is overleden.
Ik herken het uit mijn beginperiode. Komt wel goed.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 17:58 schreef Tha_Bartman het volgende:
Het gevoel hebben dat wat je ook zegt ze je niet serieus nemen, en steeds vervallen in geroezemoes.
Ik moet eerder groter durven ingrijpen, ik weet van mezelf dat ik het altijd op de vriendelijke manier probeer en dat dat niet altijd de weg is maar ik vind het lastig om die knop om te zetten.
Ik maak me ook nog geen zorgen zo in mijn eerste jaar (al zie ik natuurlijk wel parallellen met vorig jaar, en mijn leerpunten van toen). Ik heb de afgelopen weken ook wel flink ingezet op contact leggen, dat begon natuurlijk bij namen leren, maar ook regelmatig even praatjes maken (ook met " moeilijkere" leerlingen) zo leren zij mij kennen en leer ik hen kennen. De volgende stappen, strakkere regie en dergelijke die zijn gevoelsmatig nu aan de beurt.quote:Op donderdag 10 oktober 2013 20:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik herken het uit mijn beginperiode. Komt wel goed.
Geen huiswerk enkel accepteren met een ondertekende brief van de ouders. Zo niet: met gestrekt been erin. Dwz: huiswerkcontrole aankondigen en bij geen huiswerk: de les uit. (Ook dit aankondigen.) Ja, zo heb ik er wel eens 17 tegelijk uitgestuurd. Maar dan heb je:quote:Op donderdag 10 oktober 2013 20:33 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Ik maak me ook nog geen zorgen zo in mijn eerste jaar (al zie ik natuurlijk wel parallellen met vorig jaar, en mijn leerpunten van toen). Ik heb de afgelopen weken ook wel flink ingezet op contact leggen, dat begon natuurlijk bij namen leren, maar ook regelmatig even praatjes maken (ook met " moeilijkere" leerlingen) zo leren zij mij kennen en leer ik hen kennen. De volgende stappen, strakkere regie en dergelijke die zijn gevoelsmatig nu aan de beurt.
ik heb vorig jaar succes gehad in 4H met een soortgelijke maar iets zachtere methode. de teamleider wilde liever niet dat ik mensen echt de les uit stuurde, en deze methode werkte misschien wel beter.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:12 schreef ErikT het volgende:
[..]
Geen huiswerk enkel accepteren met een ondertekende brief van de ouders. Zo niet: met gestrekt been erin. Dwz: huiswerkcontrole aankondigen en bij geen huiswerk: de les uit. (Ook dit aankondigen.) Ja, zo heb ik er wel eens 17 tegelijk uitgestuurd. Maar dan heb je:
1. een rustige les met leerlingen die hun huiswerk hebben gemaakt. Dan geef je les zonder het gevoel dat jij weer de enige bent die wat doet in de klas.
2. je punt duidelijk gemaakt.
Cruciaal is wel dat je dit doorspreekt met je afdelingsleider, die moet achter je staan. Anders krijg je achteraf geëmmer. Ze moeten daar aankomen en tegen een muur oplopen, anders werkt het niet. En spreek precies door hoe je het doet: inclusief aankondiging in de klas, en inclusief goed opletten dat het huiswerk in de agenda komt.
Dit alles uiteraard nadat je 2 weken al verschillende keren hebt aangegeven dat huiswerk gemaakt dient te worden, etc etc. Ik maak op uit je verhaal dat je al op dat punt bent.
Als je verder een redelijk tot goede band hebt met genoeg leerlingen, dan pikken ze dit wel van je. Ze weten namelijk zelf heus wel dat het niet klopt wat ze doen.
Het gaat niet zozeer om huiswerk meer om het algemeen opvoeren van instructies. Dingen als stilte vragen is ook stilte krijgen en niet nog een paar leerlingen die zitten te smoezen achterin accepteren en dan toch maar starten omdat je graag door wil met je les. Niet steeds het nakijken moeten onderbreken omdat jan en alleman zijn plannen voor de rest van de dag met de leerlingen om zich heen moet bespreken.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:12 schreef ErikT het volgende:
[..]
Geen huiswerk enkel accepteren met een ondertekende brief van de ouders. Zo niet: met gestrekt been erin. Dwz: huiswerkcontrole aankondigen en bij geen huiswerk: de les uit. (Ook dit aankondigen.) Ja, zo heb ik er wel eens 17 tegelijk uitgestuurd. Maar dan heb je:
1. een rustige les met leerlingen die hun huiswerk hebben gemaakt. Dan geef je les zonder het gevoel dat jij weer de enige bent die wat doet in de klas.
2. je punt duidelijk gemaakt.
Cruciaal is wel dat je dit doorspreekt met je afdelingsleider, die moet achter je staan. Anders krijg je achteraf geëmmer. Ze moeten daar aankomen en tegen een muur oplopen, anders werkt het niet. En spreek precies door hoe je het doet: inclusief aankondiging in de klas, en inclusief goed opletten dat het huiswerk in de agenda komt.
Dit alles uiteraard nadat je 2 weken al verschillende keren hebt aangegeven dat huiswerk gemaakt dient te worden, etc etc. Ik maak op uit je verhaal dat je al op dat punt bent.
Als je verder een redelijk tot goede band hebt met genoeg leerlingen, dan pikken ze dit wel van je. Ze weten namelijk zelf heus wel dat het niet klopt wat ze doen.
Hm, ik heb dat in mijn derde jaar nog steeds wel eens hoor. Wordt elk jaar beter, dat wel.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:46 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om huiswerk meer om het algemeen opvoeren van instructies. Dingen als stilte vragen is ook stilte krijgen en niet nog een paar leerlingen die zitten te smoezen achterin accepteren en dan toch maar starten omdat je graag door wil met je les. Niet steeds het nakijken moeten onderbreken omdat jan en alleman zijn plannen voor de rest van de dag met de leerlingen om zich heen moet bespreken.
Ik moet veel meer (en ook effectiever) bovengedrag gaan vertonen, sneller mijn ordeladder opgaan en durven ingrijpen, op papier weet ik het wel, maar nu moet het er ook uit gaan komen.
Ja, ik verwacht ook geen wonderen dit jaar, het is een het begin van een lange periode van leren & groeien. Sommige mensen hebben dat overwicht van nature (mijn begeleider van vorig jaar bijvoorbeeld) en bij mij is dat iets wat zal moeten groeien, en dat weet ik, dus geef ik mezelf ook daar gewoon de tijd voor. Dat neemt niet weg dat je er soms van kan balenquote:Op zaterdag 12 oktober 2013 09:05 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Hm, ik heb dat in mijn derde jaar nog steeds wel eens hoor. Wordt elk jaar beter, dat wel.
Ach, ik heb dit ook hoor, terwijl ik regelmatig van men te horen krijg er 'dominant' uit te zien (kale kop, baard). Het probleem is dat je zo'n nieuwe rol absoluut nog niet gewend bent en je als volwassene veel te redelijk bent. Ik ben ook te veel geneigd om maar uit te gaan van vanzelfsprekende fatsoensnormen, terwijl je als docent ook je moet laten gelden en assertief de orde moet opeisen. En da's best apart in het begin.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:46 schreef Tha_Bartman het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om huiswerk meer om het algemeen opvoeren van instructies. Dingen als stilte vragen is ook stilte krijgen en niet nog een paar leerlingen die zitten te smoezen achterin accepteren en dan toch maar starten omdat je graag door wil met je les. Niet steeds het nakijken moeten onderbreken omdat jan en alleman zijn plannen voor de rest van de dag met de leerlingen om zich heen moet bespreken.
Ik moet veel meer (en ook effectiever) bovengedrag gaan vertonen, sneller mijn ordeladder opgaan en durven ingrijpen, op papier weet ik het wel, maar nu moet het er ook uit gaan komen.
Dit kan ook zeer zeker wanneer je eenmaal een "naam" hebt opgebouwd op school en de leerlingen je kennen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 09:50 schreef Friek_ het volgende:
Het probleem is dat je zo'n nieuwe rol absoluut nog niet gewend bent en je als volwassene veel te redelijk bent. Ik ben ook te veel geneigd om maar uit te gaan van vanzelfsprekende fatsoensnormen,
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |