abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 4 december 2013 @ 23:18:03 #226
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133929171
Heb ook betere dagen gehad. Vanmorgen voor het eerste uur een huilend meisje uit mijn mentorklas omdat gisteravond haar vader zijn koffer heeft gepakt en vertrokken is.
Dus.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_133929198
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:18 schreef Janneke141 het volgende:
Heb ook betere dagen gehad. Vanmorgen voor het eerste uur een huilend meisje uit mijn mentorklas omdat gisteravond haar vader zijn koffer heeft gepakt en vertrokken is.
Dus.
he bah... zo sneu dat die kids al dat soort dingen moeten meemaken he?
Kwak
  woensdag 4 december 2013 @ 23:19:54 #228
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133929261
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:18 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

he bah... zo sneu dat die kids al dat soort dingen moeten meemaken he?
Klopt. En je kunt ook zo verrekte weinig voor zo'n meiske doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_133934499
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 22:47 schreef thabit het volgende:

[..]

Werkgelegenheid: in elk durp staat wel een school. Er zijn maar weinig sectoren waar zoveel werk in is te vinden.
Dat is echt te kort door de bocht. Met de werkgelegenheid valt het nogal tegen. Op basisscholen bijvoorbeeld. En er zijn dus vakken, zoals maatschappijleer en geschiedenis, waarbij het heel lastig is om een baan te vinden, hooguit wat uurtjes hier en daar. Maar daar kun je, zeker als LB-er, niet van rond komen.

quote:
Werkvastheid: vaak krijg je eerst een jaarcontract en daarna een vast contract. Weinig andere werkgevers waar je een dergelijke luxe hebt.
Daar heb je wel helemaal gelijk in. De zekerheid van een baan. Alhoewel er ook scholen zijn nu die moeten krimpen. Zoals in alle sectoren is het personeel het eerste waarop wordt bezuinigd als het krap wordt. Gelukkig zijn er ook steeds meer scholen die hun personeel vaker beoordelen, en slecht functionerende docenten de wacht aanzetten. Maar dat vind ik dus positief. Overigens geldt die relatieve zekerheid voor meer overheidsbanen. Die relatieve zekerheid wordt echter steeds minder. Waarmee ook een deel van aantrekkingskracht van dit soort banen verdwijnt.. Er zit een positieve kant aan, maar ook een negatieve.

quote:
Arbeidsvoorwaarden: zeer ruime mogelijkheden om part-time te werken. Niet veel werkgevers die dat pikken.
Hier draai je de zaak een beetje om. Als docent heb je meestal helemaal geen keuze. Zoals ik al schreef: bij sommige vakken ben je al blij als je op een school een paar uurtjes kunt werken. Het is soms verdomd lastig om een fulltime baan te vinden. Soms lijkt het wel alsof het onderwijs alleen maar uit parttime banen bestaat. En van een parttime baan is het lastig rondkomen als je alleenstaand bent en in de laagste salarisschaal (LB) zit. Vooral als je in de stad woont, waar de huizenprijzen (zowel huur en koop) niet bepaald laag zijn. Die ruime mogelijkheden tot parttime werken zijn vooral gunstig voor vrouwen met kinderen. Hoe stereotype en treurig ik dat ook vind.

quote:
Doorgroeimogelijkheden: die zijn er misschien niet veel, maar waar zijn die er nou wel? In andere sectoren duurt het ook vaak jaaaren voordat je een keer hogerop komt.
Ja, mee eens. Maar het zou wel prettig zijn als nu eens echt duidelijk werd waaraan een docent moet voldoen om door te groeien binnen zijn vak. Op heel veel scholen is dit niet bepaald transparant, en is het demotiverend als je als docent heel goed werk aflevert, keihard werkt, maar geen idee hebt wanneer en hoe je eens bevorderd zult worden. Een ander probleem is: werk je eenmaal een aantal jaar in het onderwijs dan is een overstap naar een andere sector erg lastig. Op de een of andere manier is het nog altijd een fuik: ben je docent, dan blijf je docent. Solliciteer je na een jaartje of tien op banen buiten het onderwijs dan maak je heel weinig kans. Dat de fuik van het onderwijs. Terwijl het, gezien de aard van het werk, helemaal niet zo raar is dat je na een jaar of tien/vijftien/twintig weer eens wat anders wil doen dan pubers lesgeven.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_133934630
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:09 schreef Omentuva het volgende:
Dat soort inkomensberekeningen hangen van veel te veel factoren af, inclusief sociale huur, plaats in het land, isolatie woning, soort auto, welke periodiek je hebt en nog 242 andere dingen. Moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik daar niet aan hoef te denken als ik mijn (geërfde) kaarten goed speel.

Ja, dat is zo. Ik vind het alleen wel een behoorlijk verschil of je in LB zit, of in LC of LD. En dan hangt het natuurlijk ook nog af van je periodieken. Ik ben binnen een paar jaar van LB naar LD gegaan. Waar ik eerst vond dat ik niet veel verdiende, voel ik me nu gigantisch rijk. Daarom is het ook zo belangrijk dat het doorgroeien naar hogere salarisschalen transparant gebeurt en dat docenten goed weten wat ze moeten doen en hoe ze zich moeten ontwikkelen om die doorgroei te kunnen maken. Ook zouden scholen makkelijker docenten moeten kunnen bevorderen. Nu willen ze vaak wel, maar het geld ontbreekt.

quote:
En ondanks die zeer ruime mogelijkheden om part-time te werken is onderwijs alsnog een bekende sector voor burn-outs. De vraag is dan: is er een causaal verband tussen e.e.a te vinden? Zelfbescherming oid.
Daar heb ik wel vaker iets over geschreven, maar ik ken persoonlijk helemaal geen docenten met een burn-out. Ook vind ik zelf de werkdruk wel meevallen. Dat laatste is nogal afhankelijk van hoe je zelf omgaat met het werk. Een groot deel zit in het organiseren van je taken en efficient te werk gaan en goede keuzes maken (ook met je sectie) over de hoeveelheid toetsen die je geeft e.d. Natuurlijk vind ik ook dat het aantal lesuren voor een fulltime salaris omlaag zou moeten, maar het is naar mijn idee niet zo dat mensen in het onderwijs zoveel meer afgebeuld worden dan in andere sectoren. Als je je lessen goed organiseert, en daarnaast goed nadenkt over welke taken je erbij hebt en voor jezelf daarin opkomt richting schoolleiding (dus niet overal ja op zeggen), dan is het goed te doen.

Ik vind het nog steeds een enorme luxe dat ik op de meeste dagen van de week al rond 15.30/16.00 thuis ben. En dan werk ik 's avonds soms nog wel wat, en in het weekend, maar die tijd kan ik zelf indelen en ik kan ook zelf bedenken wanneer ik vind dat het genoeg is geweest. Lessen voorbereiden vind ik heel leuk om te doen, dus dat voelt nooit als werk. Daarvan krijg ik echt geen burn-out. En als ik geen tijd heb om een les goed voor te bereiden, kan ik altijd wel improviseren.

Het kan wel eens gebeuren dat leerlingen wat langer moeten wachten op een cijfer, omdat ik het niet kon opbrengen om 's avonds nog veel na te kijken. Maar daar zit ik niet mee en ik laat me daarbij niet gek maken. En als iemand daarover gaat klagen dan kan ik prima uitleggen dat ik mijn uren echt wel maak.. En dat ik soms gewoon een streep trek. Ik geef nu 23 uur les en heb daarnaast nog een coordinerende taak en wat kleine taken. Soms werk ik echt heel hard, maar soms zit ik dus ook om 15.00 koffie te drinken in de stad of ik ga even een museum in en vind ik het wel goed voor die dag. Dat ik die vrijheid heb, en niet verplicht tot 17.00 op een kantoor achter een bureau hoef te zitten, vind ik een enorme luxe en een van de belangrijkste redenen om voor het onderwijs te kiezen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_133938484
Het verschilt ook heel erg per vak. Ik ken een wiskundedocent (misschien wel de beste docent van de school) die zich eigenlijk niet voorbereidt en toch toplessen draait. Met proefwerken nakijken is hij zo klaar, ook daar leent het vak zich nu eenmaal voor.

Historici daarentegen, om maar een voorbeeld te noemen, zijn veel meer tijd kwijt aan voorbereiding van lessen (op zoek naar mooi beeldmateriaal, werkvormen, praktische opdrachten voorbereiden), om over nakijken nog maar te zwijgen; een klas aan proefwerken nakijken duurt zo drie à vier uur.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2013 11:47:59 ]
  donderdag 5 december 2013 @ 12:06:58 #232
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133939009
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2013 11:42 schreef Sloggi het volgende:
Het verschilt ook heel erg per vak. Ik ken een wiskundedocent (misschien wel de beste docent van de school) die zich eigenlijk niet voorbereidt en toch toplessen draait. Met proefwerken nakijken is hij zo klaar, ook daar leent het vak zich nu eenmaal voor.

Historici daarentegen, om maar een voorbeeld te noemen, zijn veel meer tijd kwijt aan voorbereiding van lessen (op zoek naar mooi beeldmateriaal, werkvormen, praktische opdrachten voorbereiden), om over nakijken nog maar te zwijgen; een klas aan proefwerken nakijken duurt zo drie à vier uur.
Ook dat is nogal betrekkelijk (geef zelf wiskunde). Een proefwerkje in een 1BK-klas werk je er inderdaad wel in een half uurtje doorheen, maar als je een 3H-proefwerk op een goede manier wil beoordelen ben ik zo 2-2½ uur voor een klas kwijt.
Idem voor lesvoorbereidingen; natuurlijk kun je het jezelf heel makkelijk maken (ik beweer trouwens zeker niet dat die bekende van jou dat doet). Maar voor veel leerlingen is wiskunde gewoon een heel vervelend vak, dus kost het dubbel zoveel moeite om het een beetje interessant te houden. Ik maak regelmatig praktijkgerichte opdrachten, vraagstukken aan de hand van krantenartikelen en nog zo wat van die dingen, maar dat kost stiekem toch een hoop tijd.

En tot slot is differentiëren echt een crime. In iedere klas heb je een aantal leerlingen dat het na 2 minuten uitleg snapt en daarna in drie kwartier een hele paragraaf uitschrijft, terwijl een andere groep het na een half uur praten, voorbeelden geven en oefenen nog maar half begrijpt. Probeer dan maar eens om een klas van 25 allemaal op niveau aan het werk te houden.
Dit laatste geldt natuurlijk voor alle vakken, maar voor mijn gevoel is bij wiskunde de spreiding altijd wat extremer.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_133939543
Wiskunde was qua toetsing misschien niet zo'n goed voorbeeld. Het eindexamen Engels wordt in twintig minuten nagekeken geloof ik. Mijn stagebegeleider deed zo'n drie uur per examen over de beoordeling.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2013 12:54:36 ]
  donderdag 5 december 2013 @ 12:50:24 #234
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_133940250
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2013 12:26 schreef Sloggi het volgende:
Wiskunde was qua toetsing misschien niet zo'n goed voorbeeld. Het eindexamen Engels wordt in twintig minuten nagekeken geloof ik. Mijn stagebegeleider deed zo'n drie uur per proefwerk over de beoordeling.
De verhalen worden nu wel héél mooi, hahaha.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_133940334
quote:
3s.gif Op donderdag 5 december 2013 12:50 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

De verhalen worden nu wel héél mooi, hahaha.
Vooruit, een half uur. Multiple choice O+ .

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2013 12:53:08 ]
pi_133940437
Daarmee wil ik overigens niet beweren dat je met de ene docent meer medelijden moet hebben dan met de andere.
pi_133944994
Het nakijken van het CE van de moderne vreemde talen (en de luistertoets ook) kan een kind van 8 doen (muv brieven). Bekend punt. Zou helemaal leuk zijn als CITO eens goede CEs maakt, maar we kunnen niet alles hebben. CE is echter niet alles...
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_133946446
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2013 12:26 schreef Sloggi het volgende:
Wiskunde was qua toetsing misschien niet zo'n goed voorbeeld. Het eindexamen Engels wordt in twintig minuten nagekeken geloof ik. Mijn stagebegeleider deed zo'n drie uur per examen over de beoordeling.
dat wordt overigens wel langer hoor, er zitten steeds meer open vragen in lijkt het wel, en er is altijd wel gezeik over een paar van die vragen ;)

maar goed, dat t CE voor ons makkelijk is bij MVT wordt wel weer gecompenseerd door al die schrijftoetsen/essays/brieven/boekverslagen die we in de SE's moeten nakijken.
Kwak
pi_133946490
Ja, ik ben als geschiedenisdocent ook een beetje de sjaak als het gaat om nakijken (van CSE maar ook gewone toetsen), maar daar staat tegenover dat wij ook minder toetsen geven. Op die manier kun je als sectie het echt wel een beetje regelen met de werkdruk. En ja, er zijn collega historici van me die uren doen over het nakijken van een examen, maar ik ben zelf nogal van het snellezen dus ik sta soms ook verbaasd te kijken als zij zeggen hoe lang ze erover doen. Ik ben daardoor wel eens gaan twijfelen over of ik het dan wel goed doe, maar ik heb nooit problemen met de tweede lezers, dus volgens mij zit het wel goed. Ik zie gewoon heel snel of de leerling goed redeneert of dat het nergens op slaat. Snel nakijken kun je ook een beetje trainen en sommige docenten vinden het volgens mij ook wel leuk om uren te dubben over een bepaald antwoord. Ik word al moe als ik hoor hoe zij te werk gaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_133946735
quote:
11s.gif Op donderdag 5 december 2013 15:41 schreef Franny_G het volgende:
Ja, ik ben als geschiedenisdocent ook een beetje de sjaak als het gaat om nakijken (van CSE maar ook gewone toetsen), maar daar staat tegenover dat wij ook minder toetsen geven. Op die manier kun je als sectie het echt wel een beetje regelen met de werkdruk. En ja, er zijn collega historici van me die uren doen over het nakijken van een examen, maar ik ben zelf nogal van het snellezen dus ik sta soms ook verbaasd te kijken als zij zeggen hoe lang ze erover doen. Ik ben daardoor wel eens gaan twijfelen over of ik het dan wel goed doe, maar ik heb nooit problemen met de tweede lezers, dus volgens mij zit het wel goed. Ik zie gewoon heel snel of de leerling goed redeneert of dat het nergens op slaat. Snel nakijken kun je ook een beetje trainen en sommige docenten vinden het volgens mij ook wel leuk om uren te dubben over een bepaald antwoord. Ik word al moe als ik hoor hoe zij te werk gaan.
wij geven gewoon achterlijk veel toetsen bij ons op school. er is ooit besloten van hogerhand dat je het aantal uren per klas + 1 aan toetsen moest geven, waarbij minimaal een bepaald aantal eindtoetsen. Ik heb in de bovenbouw echt teveel toetsen vind ik, totaal niet passend bij het studiehuis. Maar goed, hier wordt nu wel over gesproken intern, en ik hoop op veranderingen...

voorbeeld:
4h krijgt deze periode: 1 so idioom, 1 toets grammatica, 1 so wasp reporter, 1 toets wasp reporter, 1 toets luistervaaridgheid en 1 toets leesvaardigheid examenteksten... w.m.b. maken we er 1 toets lezen en 1 toets luisteren van, en is de rest van de stof alleen maar voorbereiding daarop, evt. een gemengde toets grammar en idioom erbij.
Kwak
pi_133946932
Ik ken de 'uren +1' regel wel, maar dan alleen in de onderbouw. Bovenstaande is idd een goede manier om van hogerhand mensen een burnout te geven. :')
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_133947094
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 15:51 schreef Omentuva het volgende:
Ik ken de 'uren +1' regel wel, maar dan alleen in de onderbouw. Bovenstaande is idd een goede manier om van hogerhand mensen een burnout te geven. :')
oh, dan mag je daar nog bij optellen het 'vrijwillige' lesuur in de taakuren om grote groepen te voorkomen en het verplichte compensatieuur dat je extra moet geven omdat je een examenklas draait (of twee bij meer dan twee examenklassen). en het recentelijk ontzettend aangescherpte taakbeleid (bezuinigingen) waardoor collega's met 28 lesuren alsnog ca. 60 uur te weinig aan taken maken en dus mogen opdraven voor steunlessen, huiswerk onder toezicht etc.

:P ik ken wel collega's met burnouts, was er vorig jaar zelf dichtbij en ben nu ook op t randje van overspannenheid, maar dat is meer omdat ik bovenstaande combineer met het afmaken van een studie en een proefschrift.
Kwak
pi_133947180
Hoe gaat die regel in zijn werk? Stel je geeft drie uur in de week aan een klas, dan moet je vier toetsen geven in één periode?
pi_133947217
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2013 15:58 schreef Sloggi het volgende:
Hoe gaat die regel in zijn werk? Stel je geeft drie uur in de week aan een klas, dan moet je vier toetsen geven in één periode?
jup, waarvan minimaal 2 eindtoetsen

in de onderbouw gaat dat prima. daar doen we voor elk hoofdstuk een so en een eindtoets, en dan na een hoofdstuk of 2 een boekje. meestel heb je dan per periode wel twee eindtoetsen of een eindtoets en een boekje. laatste periode extra eindtoetsen lezen en luisteren en een presentatie..
Kwak
  donderdag 5 december 2013 @ 15:59:35 #245
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_133947236
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2013 15:58 schreef Sloggi het volgende:
Hoe gaat die regel in zijn werk? Stel je geeft drie uur in de week aan een klas, dan moet je vier toetsen geven in één periode?
Yep. Hier is het trouwens gewoon 'het aantal uren' met een minimum van 2.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_133947356
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 15:59 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

jup, waarvan minimaal 2 eindtoetsen

in de onderbouw gaat dat prima. daar doen we voor elk hoofdstuk een so en een eindtoets, en dan na een hoofdstuk of 2 een boekje. meestel heb je dan per periode wel twee eindtoetsen of een eindtoets en een boekje. laatste periode extra eindtoetsen lezen en luisteren en een presentatie..
Het is natuurlijk van de zotte; veel scholen besteden zo'n 10% van de lesuren aan toetsing, dat is 100 uur per schooljaar die je kwijt bent omdat schoolleiding en de ouders zo graag wat cijfertjes op een rapport zien staan in plaats van te eisen dat er écht wat geleerd wordt.
pi_133947387
quote:
7s.gif Op donderdag 5 december 2013 16:03 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het is natuurlijk van de zotte; veel scholen besteden zo'n 10% van de lesuren aan toetsing, dat is 100 uur per schooljaar die je kwijt bent omdat schoolleiding en de ouders zo graag wat cijfertjes op een rapport zien staan in plaats van te eisen dat er écht wat geleerd wordt.
anderhalf keer zoveel bijna, want elke toets moet ook besproken (vind ik zelf ook heel belangrijk) en soms duurt dat bijna een hele les, soms kort.
Kwak
pi_133950194
Ja, kwak, dat is inderdaad belachelijk! En dan snap ik ook wel dat er mensen zijn die praten over toetsterreur. Het is voor docenten idioot veel werk, maar voor leerlingen werkt dit toch ook niet?

Ik heb er laatst bij mij op school ook een punt van gemaakt, over toetsen in de bovenbouw. Ik kreeg als sectievoorzitter een mail over het 'probleem' dat het zo moeilijk was om naast de 'gewone' se-toetsweken toetsen in te plannen omdat er zoveel toetsen worden gegeven... Het is al een enorm gedoe om in ieder geval de week voor de toetsweek toetsvrij te maken.

Nu geef ik bij geschiedenis dus alleen toetsen in de toetsweken, tussendoor niets. Maar, leerlingen moeten natuurlijk in die periode wel huiswerk maken en de stof bijhouden. Als ze dat niet doen, dan wordt het leren van die ene toets wel een probleem. Ik toets niet vaak, maar als ik toets dus wel een grote hoeveelheid stof en de toets duurt dan ook twee uur. Dit ter voorbereiding op het CE. Nu is natuurlijk het probleem dat mijn leerlingen in klas 5 tussendoor zoveel toetsen voor andere vakken krijgen dat geschiedenis als prioriteit dus altijd achteraan komt en leerlingen vaak komen met: ik heb mijn huiswerk niet gemaakt, want ik had deze week een toets latijn en een toets wiskunde etc. Ik kan de leerlingen daarin moeilijk ongelijk geven; ze worden ook een beetje gek van die toetsdruk en leven dus van toets naar toets. En dan gaan wij als docenten zeuren dat zij niet goed hun werk plannen....
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_133950875
quote:
8s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:23 schreef Franny_G het volgende:
Ja, kwak, dat is inderdaad belachelijk! En dan snap ik ook wel dat er mensen zijn die praten over toetsterreur. Het is voor docenten idioot veel werk, maar voor leerlingen werkt dit toch ook niet?

Ik heb er laatst bij mij op school ook een punt van gemaakt, over toetsen in de bovenbouw. Ik kreeg als sectievoorzitter een mail over het 'probleem' dat het zo moeilijk was om naast de 'gewone' se-toetsweken toetsen in te plannen omdat er zoveel toetsen worden gegeven... Het is al een enorm gedoe om in ieder geval de week voor de toetsweek toetsvrij te maken.

Nu geef ik bij geschiedenis dus alleen toetsen in de toetsweken, tussendoor niets. Maar, leerlingen moeten natuurlijk in die periode wel huiswerk maken en de stof bijhouden. Als ze dat niet doen, dan wordt het leren van die ene toets wel een probleem. Ik toets niet vaak, maar als ik toets dus wel een grote hoeveelheid stof en de toets duurt dan ook twee uur. Dit ter voorbereiding op het CE. Nu is natuurlijk het probleem dat mijn leerlingen in klas 5 tussendoor zoveel toetsen voor andere vakken krijgen dat geschiedenis als prioriteit dus altijd achteraan komt en leerlingen vaak komen met: ik heb mijn huiswerk niet gemaakt, want ik had deze week een toets latijn en een toets wiskunde etc. Ik kan de leerlingen daarin moeilijk ongelijk geven; ze worden ook een beetje gek van die toetsdruk en leven dus van toets naar toets. En dan gaan wij als docenten zeuren dat zij niet goed hun werk plannen....
precíes wat er bij ons gebeurt. leerlingen hebben soms 7 of 8 toetsen in de week en klagen er al niet eens meer over. maar werkelijk álles wordt op t laatste moment gedaan.
Kwak
pi_133951166
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:44 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

precíes wat er bij ons gebeurt. leerlingen hebben soms 7 of 8 toetsen in de week en klagen er al niet eens meer over.
Leerlingen vragen zelf vaak om meer cijfers bij mijn vak. Dan vinden ze één of twee cijfers per periode toch wel erg weinig.

quote:
maar werkelijk álles wordt op t laatste moment gedaan.
Deed jij vroeger anders? Ik niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')