abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 3 oktober 2013 @ 19:47:27 #1
37843 lady-wrb
kortaf
pi_131818381

quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 19:45 schreef Adnap het volgende:

[..]

Livelink het maakt het voor ons als docenten ook zo irritant, we willen zo graag maar je voelt je zo macheloos.
Het was de keuze van de ouders :') want ze willen dat het kind een gewoon diploma haalt.
In elk geval heb ik voor de komende 2 weken geregeld dat we een stagaire krijgen die hopenlijk kan helpen bij het 1 op 1 begeleiden.
Wij hebben drie groepen van 20-25 lln per stuk tegelijk op het plein, die werken in groepjes van 6 leerlingen op 8-10 verschillende werkvelden. dat is normaal al aanpoten voor iedereen maar nu dus helemaal
is er geen rugzakje?
  donderdag 3 oktober 2013 @ 19:56:52 #2
386633 Adnap
I love Life !
pi_131818755
jawel maar dat is maar zo beperkt helaas. die zijn zo uitgekleed en door haar overstap van VSO naar regulier ook nog eens minder geworden, dat snap ik dus niet
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_131818771
Adnap, het klinkt niet alsof het de meest wijze beslissing is van die ouders... (maar goed wie ben ik om daarover te oordelen...) maar het lijkt me toch ook niet gewenst dat het een soort van uitputtingsslag wordt voor die leerling... (en voor jullie een soort spagaat)
Fake it till you make it...
pi_131819066
Net bij Jon Stewart (die ook veel voor autistische kinderen doet) op TV: http://www.amazon.com/The(...)Autism/dp/0812994868
  donderdag 3 oktober 2013 @ 20:43:15 #5
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_131820785
Ik kan het me toch ook wel voorstellen dat de ouders het willen proberen. Maar als het niet gaat, gaat het niet. Regulier onderwijs lijkt voor dit kind dan toch te hoog gegrepen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 3 oktober 2013 @ 20:53:43 #6
386633 Adnap
I love Life !
pi_131821402
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 20:43 schreef livelink het volgende:
Ik kan het me toch ook wel voorstellen dat de ouders het willen proberen. Maar als het niet gaat, gaat het niet. Regulier onderwijs lijkt voor dit kind dan toch te hoog gegrepen.
Dat is helaas ook mijn idee, ouders hebben helaas zo'n ideaal beeld (of verkeerd beeld) van bijv VMBO of VSO. en dan is het dus anders in de praktijk
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 18:37:41 #7
11682 Moonah
Jolie femme
pi_131850550
Ach die Job... Moeilijk voor hem, en jullie.
Ik wens jullie een goed weekend!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 19:11:17 #8
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_131851214
wat is vso?
voortgezet speciaal onderwijs? middelbare school?

kennen jullie trouwens "transporters"? dat is een dvdset met treinen. een soort thomas de trein maar dan met echte gezichten. hierbij wordt heel expliciet verwezen en gewezen op de emoties van de mensen op het scherm. is speciaal gemaakt voor kinderen met autisme of speciale gedragsstoornissen.
er zitten ook quizzes bij, zodat je echt samen met je kind kunt oefenen met de emoties.
Eli heeft er wel wat aan, heb ik het idee.

Ik heb ook een boek uit de bibliotheek over emoties. is ook een mooie kapstok om te leren over emoties. en Aviva heeft er ook lol mee, we lezen het iedere avond voor, erg leuk.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 19:38:18 #9
35189 Troel
scherp en bot
pi_131851963
Ik ken het niet. Ik heb een boekje over emoties met eendjes als hoofdrolspelers geloof ik, dat is hier wel regelmatig gebruikt, maar staat nu gewoon in de boekenkast.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131856303
Ik had laatst deze uit de bieb, daar heeft M. veel in zitten lezen en kijken.

Transporters ken ik niet...
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 13:25:22 #11
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_131871434
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 21:31 schreef Nijna het volgende:
Ik had laatst deze uit de bieb, daar heeft M. veel in zitten lezen en kijken.
[ afbeelding ]

Transporters ken ik niet...
deze hebben we precies!
de teksten zijn soms een beetje jammer, maar de l
plaatjes en onderwerpen zijn stof voor gesprek :)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 16:33:16 #12
37150 livelink
pi_131875418
Vraagje: Komen jullie nog ergens met je autistische kinderen? Ik kan Job eigenlijk nergens mee naartoe nemen waar het ook maar enigszins druk lijkt te zijn of te worden. Laatst hebben we nog een poging gedaan om naar het circus in Utrecht te gaan, maar toen hij de rij bij de kassa zag zijn we toch maar weer omgedraaid.
Bussen trekt hij nog wel qua drukte, maar hij heeft ook wat nare ervaringen met veel te drukke treinen, dus ik krijg hem ook de trein niet meer in. Ik kom dus zo ver als de bus ons kan brengen. In de praktijk is dat Utrecht, Zeist of Amersfoort. Nou wilde ik vandaag met hem naar de dierentuin in Amersfoort, maar dat durfde hij ook niet aan omdat hij bang was dat het te druk zou zijn.
Gisteren hebben we dan nog wel van het mooie weer genoten door vanuit school richting huis te lopen. Maar dat is het dan ook wel :')
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 17:12:11 #13
11682 Moonah
Jolie femme
pi_131876121
Livelink, kijk eens bij de Cliniclowns. http://circusboemtata.cliniclowns.nl/
Dat is echt supergeweldig! Wij zijn er drie keer geweest (waarvan 2x met school) en elke keer was het zo prachtig. Alle medewerkers zijn zo bevlogen, werken met heel veel liefde en aandacht voor de kinderen. Er is alle ruimte en respect voor eigenaardigheden van de diverse kinderen.

Oh, zie nu op de site dat het bijna is afgelopen. T/m 8 oktober nog in de regio Drachten.

Maar geef je iig op voor de mailinglist. Dan krijg je als er tzt weer een voorstelling komt vanzelf bericht.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 17:37:09 #14
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_131876593
's Avonds is waarschijnlijk ook niet zo'n goed idee? Anders komende week in Dierenpark Amersfoort
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 18:25:30 #15
37150 livelink
pi_131877792
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 17:37 schreef Gaoxing het volgende:
's Avonds is waarschijnlijk ook niet zo'n goed idee? Anders komende week in Dierenpark Amersfoort
Dat hebben we een keer gedaan in Ouwehands Dierenpark. Dat was geen succes. Job vond het vreselijk dat hij als aparte categorie werd behandeld. En het was toen ook nog best wel druk, eigenlijk.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 18:35:36 #16
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_131878012
Ik had al zo'n flauw vermoeden. Van beide redenen, eigenlijk. En ik kan het me ook goed voorstellen.

Hoewel ik me bijvoorbeeld bij een bioscoop kan voorstellen dat de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 20:29:59 #17
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_131881043
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 17:12 schreef Moonah het volgende:
Dat is echt supergeweldig! Wij zijn er drie keer geweest (waarvan 2x met school) en elke keer was het zo prachtig. Alle medewerkers zijn zo bevlogen, werken met heel veel liefde en aandacht voor de kinderen. Er is alle ruimte en respect voor eigenaardigheden van de diverse kinderen.

Oh, zie nu op de site dat het bijna is afgelopen. T/m 8 oktober nog in de regio Drachten.

Maar geef je iig op voor de mailinglist. Dan krijg je als er tzt weer een voorstelling komt vanzelf bericht.
ze staan hier zo'n beetje in de achtertuin. Maar da's bijna geen doen zonder openbaar vervoer. Ik wil jullie best van station Groningen of (misschien beter, want niet druk) Heerenveen halen mocht je willen gaan en vervoer is een probleem. Het circus staat vlakbij een camping met caravans mocht je willen overnachten ofzo.

Oh wacht, denkfout, trein gaat ook niet. -O-
En volgend jaar zijn ze er vast weer en staat het aanbod. Een ding is zeker, druk is het hier niet ;)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 21:19:58 #18
35189 Troel
scherp en bot
pi_131882473
livelink, je hebt ook autismevriendelijke dagen van de NVA uit, is dat dan wellicht wat voor jullie?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 21:23:25 #19
37150 livelink
pi_131882596
Ik ga me wel aanmelden via die maillist van de cliniclowns. Ze komen vast ook wel in Utrecht een keertje.

Troel, ik had al gekeken bij de NVA. En daar zijn inderdaad in Zeist auti-actiedagen. Maar ik kom er maar niet achter wat het dan precies inhoudt.
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 22:24:21 #20
35189 Troel
scherp en bot
pi_131884681
Auti-actiedagen zijn dagen waarop vrijwilligers aan de slag gaan met autisten met specifieke onderwerpen. Vaak is het dezelfde begeleider bij hetzelfde kind. Ik zou echt even contact opnemen met de coördinator van Zeist, die kunnen ongetwijfeld meer vertellen!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131887499
Livelink wat ben je toch een geweldige vrouw. Ik lees hier altijd mee. Maar echt wow hoe jullie met de situatie omgaan!

Ik heb een vraagje. Hoe hebben jullie het gedaan met zwemles?
Hier zijn de groepen 12 of 6 kinderen. Ik twijfel heel erg of ze het wel aan kan. Laatst waren we zwemmen en toen werd het echt duidelijk dat ze gewoon geen prikkels om haar heen moet hebben en vooral geen andere kinderen.
mama van 3 kids!
pi_131891648
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 17:12 schreef Moonah het volgende:

Daar is Thijs afgelopen week met school (MOD) geweest. Hij vond het heel erg leuk!
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  zondag 6 oktober 2013 @ 08:56:56 #23
35189 Troel
scherp en bot
pi_131891945
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 23:47 schreef Popples het volgende:
Livelink wat ben je toch een geweldige vrouw. Ik lees hier altijd mee. Maar echt wow hoe jullie met de situatie omgaan!

Ik heb een vraagje. Hoe hebben jullie het gedaan met zwemles?
Hier zijn de groepen 12 of 6 kinderen. Ik twijfel heel erg of ze het wel aan kan. Laatst waren we zwemmen en toen werd het echt duidelijk dat ze gewoon geen prikkels om haar heen moet hebben en vooral geen andere kinderen.
Ruben zit in een groep met 8 kinderen en dat gaat prima gelukkig. Ze hebben hier ook een speciale groep voor kinderen van bijvoorbeeld speciaal onderwijs, dat zijn kleinere groepjes en de zwemjuf heeft daar een speciale opleiding voor gehad. Hier is dat op de vrijdagmiddag, dus voor ons sowieso geen optie.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131892133
quote:
7s.gif Op zondag 6 oktober 2013 08:56 schreef Troel het volgende:

[..]

Ruben zit in een groep met 8 kinderen en dat gaat prima gelukkig. Ze hebben hier ook een speciale groep voor kinderen van bijvoorbeeld speciaal onderwijs, dat zijn kleinere groepjes en de zwemjuf heeft daar een speciale opleiding voor gehad. Hier is dat op de vrijdagmiddag, dus voor ons sowieso geen optie.
Wat onze behandel coördinator zei was dat ze echt heel prikkelarm moet zwemmen.
Voor ze echt in aanmerking komt voor 1 op1 dan moet ze eerst een jaar in een groep gezwommen hebben.
Laatst waren we in een zwembad en het was echt rustig misschien 12 mensen met ons eigen gezin erbij geteld en nog was ze afgeleid. Ze wil heel graag leren zwemmen maar ik zie dit gewoon niet in een groep gebeuren na onze laatste zwemervaring.
mama van 3 kids!
  zondag 6 oktober 2013 @ 09:21:37 #25
35189 Troel
scherp en bot
pi_131892248
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 09:14 schreef Popples het volgende:

[..]

Wat onze behandel coördinator zei was dat ze echt heel prikkelarm moet zwemmen.
Voor ze echt in aanmerking komt voor 1 op1 dan moet ze eerst een jaar in een groep gezwommen hebben.
Laatst waren we in een zwembad en het was echt rustig misschien 12 mensen met ons eigen gezin erbij geteld en nog was ze afgeleid. Ze wil heel graag leren zwemmen maar ik zie dit gewoon niet in een groep gebeuren na onze laatste zwemervaring.
Maar zelfs 1 op 1 zwemmen zal niet zo zijn dat de rest van het zwembad leeg is lijkt me? Plus, wordt ze niet ook al afgeleid door de stoelen in het zwembad, de dingen die aan het plafond hangen, noem maar op?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131892439
M zit in een groep met 10-12 (volgens mij) kinderen en dat gaat eigenlijk best wel goed. En dan zwemt er nog zo'n groep naast... Maar het is verder een vrij klein zwembad, puur zwembad, en een rand van 2 meter en dan muren. Er zitten verder geen ouders ofzo bij, alleen de kinderen die zwemmen en de badjuffen.
Het viel mij erg mee, ik had verwacht dat ze er meer last van zou hebben. Ze zwom tot en met augustus met oordopjes ivm buisjes, nu zwemt ze zonder en dat gaat eigenlijk ook wel goed.
Ik heb soms wel het idee dat ze zich dan een soort afsluit en het niet zo in de gaten heeft allemaal. Want op school ook als ze iets op het podium doen ofzo, lijkt ze helemaal niet in de gaten te hebben dat er ook nog mensen zitten te kijken...
Alleen het omkleden vind ze minder, die kleedkamer galmt en als het dan druk is dan is het toch wel veel na een zwemles. We zijn daarom ook niet meer meer in de grote kleedkamer voor de kinderen, maar in de herenkleedkamer, waar vaak maar een paar kinderen tegelijk omkleden. Dat scheelt.

Popples, als het het geluid is, zou je eens bij een audiciën kunnen vragen of daar geen oordopjes voor zijn, die die ze gebruiken als kinderen buisjes hebben dempen wel iets, maar er is misschien ook nog wel iets met meer demping, misschien scheelt dat voor haar? Ik heb geen idee.
pi_131892632
Alles lijd idd af Troel. Maar hoe meer mensen er zijn hoe sneller ze afgeleid is.
Zo ver ik gehoord heb van de behandelcoördinator zijn er speciale groepen en dan is er verder niets in het zwembad te doen. Maar wij moeten dan 30 km(enkele reis) rijden.

Misschien moeten we haar dan maar in de groep van 6 laten starten. 12 gaat hem niet worden.

Dat is wel een goede tip Nijna ze kan heel slecht tegen geluid. Dank je wel.
mama van 3 kids!
  zondag 6 oktober 2013 @ 13:19:57 #28
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_131897447
hier ook in groepjes van 5 à 6 kinderen gezwommen, en dat ging goed. belangrijk dat ook de juf/meester het water mee in gaat, zodat ze ook echt fysiek voor doen en bij kunnen sturen. gesproken instructies alleen waren hier niet genoeg.
in de haak.
pi_131900002
Dat zoeken we dus juist trui dat ze mee het water in gaan. Eerst dachten we dat kan ze wel maar bleek dus na ons zwemavontuur niet zo te zijn. Toen we haar 1 op 1 namen ging het redelijk maar nog niet zoals het zou moeten. Ik ben gewoon bang dat er iets gebeurd dat ze weer bang word voor water.
mama van 3 kids!
  zondag 6 oktober 2013 @ 15:04:38 #30
11682 Moonah
Jolie femme
pi_131900736
Thies (niet autistisch, wel erg prikkelgevoelig) zwemt hier. In een groepje van 4 kinderen, met een instructeur én een of twee assistenten in het water. Er is ook één op één les. Het is elke keer een onderneming, ongeveer 2 uur bezig voor een half uurtje zwemmen. Maar we zijn erg tevreden, dat wat hij nu bereikt heeft was never nooit gelukt in een reguliere groep.
Wellicht is het qua vervoer te doen voor je. En anders zou ik mailen, mss weet ze wel andere van dergelijke zwemscholen. :)
pi_131902426
Moonah dank je wel voor de tip. Ik zal eens mailen naar ze.
Het is voor mij lichamelijk niet te doen anders had ik het zo gedaan.
Dat ziet er echt goed uit.
mama van 3 kids!
pi_131904764
Hallo,

Ik ben moeder van een zoontje van bijna 6. Hij heeft de diagnose nu ruim een half jaar.
Toch is het nog steeds iets wat ik soms lastig vind.. Ben wel al aan "het label" gewend, maar er komt gewoon op verschillende fronten meer bij kijken dan bij anderen zeg maar..
Er zijn wat dingetjes waar ik erg benieuwd naar ben..
Hoe ging je ermee om toen je het hoorde? En hoe gaat het nu op school en thuis? Doet jouw kind wel of niet aan sport? Wel of geen medicatie en waarom?
Hoop dat er mensen zijn die hun persoonlijke verhaal en ervaringen willen delen.
Ik heb had een topic geopend en iemand gaf toen deze link, dus vandaar dat ik mijn vraag hier opnieuw stel :)

Groetjes
Love the life u live, live the life u love.
pi_131910992
Dat je het lastig vind is toch ook niet gek. krijg je hulp?

Wij weten nu 2 weken wat uit de testen van onze dochter is gekomen(wij wisten natuurlijk dat er iets was). Maar het blijft toch een 'klap' als je hoort wat er met je kind is. Ze is en blijft zichzelf. Ze denkt en doet soms dingen anders of extra. Het zij zo.
medicatie doen wij dus echt niet tenzij ze echt op school tegen dingen aan loopt. Maar eerst gaan we met school naar mogelijkheden kijken.
Wij krijgen binnenkort psycho educatie aangeboden en ik hoop dat we dan inzichten krijgen.
mama van 3 kids!
  zondag 6 oktober 2013 @ 21:35:59 #34
35189 Troel
scherp en bot
pi_131916563
Medicatie zou ik pas aan beginnen als je de handvatten die je hebt gekregen niet blijken te werken. Door een diagnose te krijgen, heb je ineens wellicht een andere invalshoek en die zou je moeten benutten voordat je naar medicijnen grijpt. Natuurlijk zijn er situaties waarin medicijnen echt gewoon nodig zijn, maar dat voel je als ouders denk ik ook wel aan. Bovendien zal je waarschijnlijk zelfs dan twijfelen of het echt wel goed is, dus ik zou niet bang zijn dat je te vroeg medicijnen geeft. Ik ken tenminste niemand in mijn omgeving die dat zonder blikken of blozen gedaan heeft en het eigenlijk heel moeilijk vond.

Tja, hier weten we het al tijden lang en ook de jongste zit nu in het proces om getest te worden en als ook daar een diagnose uitkomt, sta ik er niet raar van te kijken. Of het iets zal veranderen? Nee, dat denk ik niet, omdat je ook voor een diagnose al probeert om zaken te regelen of zo in te plannen dat je kind er het beste bij vaart. Bij de oudste hield dat een rugzakje in, maar dat zal bij de jongste waarschijnlijk niet meer gaan lukken, dus straks maar afwachten hoe dat allemaal zal gaan. Op school gaat het met de oudste eigenlijk prima, hij zit dus met een rugzakje nu op het regulier onderwijs in groep 3, heeft vorig jaar groep 1 en 2 in één jaar gedaan nadat hij bijna een volledig schooljaar op het speciaal onderwijs heeft gezeten in combinatie met een medisch kleuterverblijf. Het gaat hem echt supergoed en gaat elke dag met plezier naar school en kan goed meekomen. School staat ook echt open voor eventuele aanpassingen die nodig zijn (koptelefoon, iets meer afzondering tijdens het werken indien nodig, noem maar op). Niet alleen bij oudste, maar ook bij andere kinderen op school en dat is heel erg prettig. De jongste gaat na de herfstvakantie pas echt naar school, die went nu één keer in de week. Dat wennen gaat prima, maar ik heb het gevoel dat we bij jongste tegen meer dingen aan gaan lopen dan bij de oudste.

Qua sport kunnen ze hier vanaf hun vierde dus op zwemles. Dat is ook de planning voor de jongste.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131919693
Popples, ik hoop dat het wat uitmaakt dat geluid, zwembaden zijn qua akoestiek gewoon hardstikke beroerd als je daar gevoelig voor bent.
Bij ons is juf wel in het water, pas nu ze voor B bezig is staat juf wat regelmatiger op de kant, maar in het begin was juf continu in het water.

KoninginCherr, hier nu ruim een jaar een diagnose (M wordt deze maand 6). Ik vind dat het lastig blijft in bepaalde opzichten.
Ik had wel verwacht dat er iets in deze richting uit zou komen en het was voor mij meer een bevestiging, mijn man schrok enorm.
Was boos op mij, want ik had eigenlijk min of meer aangestuurd op onderzoek. Hij dacht dat er niks uit zou komen.
Op school gaat het best goed tot nu toe. Morgen weer evaluatiemomentje met juf, hebben we regelmatig.
Het lijkt wel of ze op school "alle zeilen bijzet" om in de pas te lopen en thuis reageert ze meer met huilen/krijsen/duwen/slaan.
Dat vind ik wel lastig, op zich fijn dat ze er enige controle over heeft, maar ik vind het wel lastig soms.
M. zwemt 2 keer in de week, is nu bezig voor B diploma. Ze wil wel graag op ballet. Iets van een teamsport zie ik haar niet zo gauw doen, maar
je weet maar nooit, als ze wil mag ze best proberen, maar tot nu toe is het vooral ballet wat haar interesse lijkt te hebben.
Als het eind van de zwemlessen in zicht komt gaan we wel een keer een les meekijken.
Geen medicatie.
  zondag 6 oktober 2013 @ 23:24:49 #36
37150 livelink
pi_131922875
Hier de diagnose toen hij 7 was. En ik moet zeggen dat we op alle fronten moeilijkheden ervaren.
Hoewel mijn zoon zeer sportief is, is het onmogelijk gebleken om hem op een reguliere sport te krijgen.We hebben zwemmen, judo, paardrijden en turnen geprobeerd en in alle gevallen werd er na enige tijd toch met spijt gevraagd om hem er weer van af te halen. Dit heeft ons ook heel veel geld gekost en we durven het nu niet meer te proberen. Dat vind ik eigenlijk wel heel erg, dat dat gewoon niet gelukt is.
Vooral dus omdat hij bij elke sport duidelijk goed was en hij beweging ook nodig heeft. Nu proberen we veel met hem te lopen en fietsen om er toch wat beweging in te houden.

School gaat moeizaam, hij zit wel op het speciaal onderwijs, maar ook daar gaat het niet vanzelf.

Thuis gaat het wel, maar dat kost wel heel veel tijd en energie. Ik kan niet een avondje met vriendinnen op stap of een weekendje weg of wat dan ook. Als ik er niet ben, gaat het thuis mis.

Op vakantie gaan lukt niet meer. Langere autoritten (bijvoorbeeld naar familie in Limburg) gaan ook niet goed.

Hoewel hij momenteel geen medicatie heeft, heeft hij dat wel gehad. Hij heeft antidepressiva, antipsychotica en ritalin gehad. En als er een medicijn was waarmee alles makkelijker zou zijn voor hem en voor ons, dan zou ik geen seconde twijfelen.
  maandag 7 oktober 2013 @ 08:32:45 #37
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_131927433
Livelink, wat een zwaar traject toch, waar jullie met z'n allen in zitten. :'( Hoe moet dat nou, dit kun je toch niet eindeloos volhouden. Er rust ook wel erg veel op jouw schouders... Ik hoop zó dat er ook nog wat lichtere tijden in 't verschiet zijn. Ik vind 't heel knap hoe je 't allemaal rooit tot nu toe, respect! Maar blijf jezelf ook goed in de gaten houden he. :*

Zijn jullie nog aan 't zoeken naar andere opvangmogelijkheden om tijdelijk soms wat rust/ruimte voor de rest van 't gezin te creëren?

KoninginCherr, hier net iets voor 't 5e jaar de diagnose, en ze is nu ruim 8,5. 't blijft af en toe lastig om te accepteren dat er iets 'is' met je kind, maar ik ben wel blij dat we haar door die diagnose beter kunnen begrijpen en begeleiden. Het gaat heel goed, dus ik heb ook geen klagen. Ze zit op dansles en vindt dat leuk (een teamsport zie ik haar niet zo gauw doen), ze heeft net (na lang ploeteren) haar zwemdiploma gehaald en deze week ook ineens leren fietsen zonder zijwieltjes. *O* Sommige dingen gaan dus wat langzamer dan bij de meeste kinderen maar 't lukt haar uiteindelijk wel. Op school gaat 't ook goed, medicijnen heeft ze tot nu toe niet nodig (behalve melatonine om in slaap te komen). Vrienden zoekt ze in iets jongere leeftijdsgroep, en omdat ze in een combinatieklas zit met jongere leerlingen komt dat heel goed uit.
in de haak.
  † In Memoriam † maandag 7 oktober 2013 @ 08:47:26 #38
37843 lady-wrb
kortaf
pi_131927561
ik vind het niet moeilijk om te accepteren dat hij is zoals hij is. soms ben ik heel verdrietig dat anderen hem niet accepteren.
soms vraag ik me af hoe het nou toch in de toekomst moet. nu kan ik hem nog helpen en is er hulp.
maar wat als hij volwassen is straks? kan hij studeren? zo ja wat? en wat als hij een relatie krijgt misschien?
daar kan ik soms enorm over piekeren. en soms voel ik me schuldig.
maar er is niets of niemand op de wereld waar ik meer van hou, en waar ik absoluut voor door het vuur ga. mijn zoon is juist mooi door degene te zijn wie hij is.
  maandag 7 oktober 2013 @ 11:41:12 #39
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_131931318
dat ervaar ik ook heel sterk zo, lady-wrb, ik vind m'n dochter echt geweldig, (on)gewoon zoals ze is. O+ maar die grotere kwetsbaarheid, ja, die baart wel zorgen voor de toekomst inderdaad....
in de haak.
pi_131933246
Er zijn ook zwembaden waar niet alleen zwemdiploma's maar ook zwemcertificaten gehaald kunnen worden. Dat systeem is meer individueel gericht. Misschien is dat bij jullie in de buurt mogelijk en helpt dat al om je kind in elk geval waterveilig te krijgen? Wij hadden een kanofeestje gegeven afgelopen zomer, en toen was er een kind mee met een zwemcertificaat ipv diploma. Daarom weet ik dat dat bestaat. Het moet in heel NL mogelijk zijn, niet alleen in onze regio.
Hier is meer info te vinden http://www.npz-nrz.nl/index.php?sid=195&l=ned
pi_131933298
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:56 schreef poemojn het volgende:
Er zijn ook zwembaden waar niet alleen zwemdiploma's maar ook zwemcertificaten gehaald kunnen worden. Dat systeem is meer individueel gericht. Misschien is dat bij jullie in de buurt mogelijk en helpt dat al om je kind in elk geval waterveilig te krijgen? Wij hadden een kanofeestje gegeven afgelopen zomer, en toen was er een kind mee met een zwemcertificaat ipv diploma. Daarom weet ik dat dat bestaat. Het moet in heel NL mogelijk zijn, niet alleen in onze regio.
dat klopt, certificaten zijn voor kinderen die misschien niet technisch perfect kunnen zwemmen, maar wel zichzelf goed kunnen redden in diep water. al zwemmen ze op zn hondjes, zolang ze goed boven blijven is het goed voor een certificaat :)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_131963105
Ik wil jullie bedanken voor het delen van jullie ervaringen!
Mijn zoontje heeft nu ruim een half jaar de diagnose. Op dit moment gaat het nog heel stroef, waardoor ik soms niet zo goed weet hoe ik ermee om moet gaan. Ik probeer hem te begrijpen, maar dat lukt niet altijd even goed. Soms zorgt dat voor onzekerheid. Doe je het wel goed?
Hij heeft op verschillende vormen van onderwijs gezeten. Regulier, Sbo, dagbehandeling icm onderwijs en nu cluster 4 so voor kinderen met een autisme stoornis. Op het kinderdagverblijf heeft hij ook 1:1 begeleiding gehad van een orthopedagoog.

Ik hoopte dat hij de rust zou vinden en lekker zou kunnen meedraaien. Helaas is dit niet het geval. Veel strijd, boosheid en moeite met veranderingen. Hij heeft ook wel goede dagen, maar vrijwel elke dag wel een aanvaring met een leerkracht.
De angst om weer op zoek te moeten naar een andere school ontstaat hierdoor. Vandaar dat ik benieuwd was naar hoe dit nu bij andere gaat. Begrijp wel dat elke situatie anders is..
Heb hem nu ook voor een sport aangemeld. Eerste keer ging super en de tweede keer totaal niet.. Maar we houden vol..
Omdat we nu voor mijn gevoel veel geprobeerd hebben, begin ik aan medicatie te denken. Ik weet dat het troep is en dat zorgt voor twijfels. Maar omdat hij nu bijna niet aan leren toe komt, ben ik het aan het overwegen.
Vind het heel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die het soms moeilijk heeft ermee.

[ Bericht 2% gewijzigd door KoninginCherr op 08-10-2013 10:23:19 (Zinnetje hoorde in een andere post en moest eruit ) ]
  † In Memoriam † dinsdag 8 oktober 2013 @ 10:22:54 #43
37843 lady-wrb
kortaf
pi_131963128
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:21 schreef KoninginCherr het volgende:
Ik wil jullie bedanken voor het delen van jullie ervaringen!
En wat de afbeelding betreft, ik vatte hem verkeerd op sorry.
Mijn zoontje heeft nu ruim een half jaar de diagnose. Op dit moment gaat het nog heel stroef, waardoor ik soms niet zo goed weet hoe ik ermee om moet gaan. Ik probeer hem te begrijpen, maar dat lukt niet altijd even goed. Soms zorgt dat voor onzekerheid. Doe je het wel goed?
Hij heeft op verschillende vormen van onderwijs gezeten. Regulier, Sbo, dagbehandeling icm onderwijs en nu cluster 4 so voor kinderen met een autisme stoornis. Op het kinderdagverblijf heeft hij ook 1:1 begeleiding gehad van een orthopedagoog.

Ik hoopte dat hij de rust zou vinden en lekker zou kunnen meedraaien. Helaas is dit niet het geval. Veel strijd, boosheid en moeite met veranderingen. Hij heeft ook wel goede dagen, maar vrijwel elke dag wel een aanvaring met een leerkracht.
De angst om weer op zoek te moeten naar een andere school ontstaat hierdoor. Vandaar dat ik benieuwd was naar hoe dit nu bij andere gaat. Begrijp wel dat elke situatie anders is..
Heb hem nu ook voor een sport aangemeld. Eerste keer ging super en de tweede keer totaal niet.. Maar we houden vol..
Omdat we nu voor mijn gevoel veel geprobeerd hebben, begin ik aan medicatie te denken. Ik weet dat het troep is en dat zorgt voor twijfels. Maar omdat hij nu bijna niet aan leren toe komt, ben ik het aan het overwegen.
Vind het heel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die het soms moeilijk heeft ermee.
welke sport heb je gekozen?
pi_131963208
Ik heb voor kickboksen gekozen, omdat hij dat wel leuk vond. En omdat ik zelf enige ervaring heb met kickboksen en het resultaat. Omgaan met boosheid ed.
  † In Memoriam † dinsdag 8 oktober 2013 @ 10:39:50 #45
37843 lady-wrb
kortaf
pi_131963529
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:25 schreef KoninginCherr het volgende:
Ik heb voor kickboksen gekozen, omdat hij dat wel leuk vond. En omdat ik zelf enige ervaring heb met kickboksen en het resultaat. Omgaan met boosheid ed.
mijn zoon heeft ook gekickbokst. voor hem was het de manier om zijn motoriek te verbeteren.
hij vond het trainen heerlijk, maar het sparren was een ramp omdat hij niet terugsloeg en op een gegeven moment een woedeaanval kreeg en dan vol in de aanval ging. het lukt niet en daar zijn we maar mee gestopt omdat het een martelgang voor hem werd.
(ik heb nog kickboksspullen liggen, mocht je die toevallig zoeken)

we hebben nog voetbal geprobeerd, maar een teamsport lukte gewoon niet.
hij zit nu op roeien en dat gaat goed.
pi_131963702
Wat voor medicatie denk je aan?
Ritalin is heel zuiver kan echt geen kwaad. Wat het doet met je kind is rustig maken en afvlakken.
Rustig bedoel ik in het hoofd. Mijn man heeft add en bij hem werkt het rustig in zijn hoofd zodat hij lichamelijk meer energie heeft.

poemojn bedankt voor de tip. Nooit geweten dat er certificaten waren.
mama van 3 kids!
pi_131964520
Lievelink, hebben jullie wellicht eens aan een reddingsbrigade gedacht? Die trainen/oefenen ook gewoon in zwembaden in de buurt. Ik heb bij een RDB gezeten en daar waren heel veel kinderen met een autisme stoornis te vinden. En vaak heb je daar 2 docenten op een paar kinderen staan en is de begeleiding heel erg 1:1 waar nodig en proberen ze toch een gedeelte van de les samen te werken als dat gaat. Misschien is het voor Job iets?
pi_131966444
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:39 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

mijn zoon heeft ook gekickbokst. voor hem was het de manier om zijn motoriek te verbeteren.
hij vond het trainen heerlijk, maar het sparren was een ramp omdat hij niet terugsloeg en op een gegeven moment een woedeaanval kreeg en dan vol in de aanval ging. het lukt niet en daar zijn we maar mee gestopt omdat het een martelgang voor hem werd.
(ik heb nog kickboksspullen liggen, mocht je die toevallig zoeken)

we hebben nog voetbal geprobeerd, maar een teamsport lukte gewoon niet.
hij zit nu op roeien en dat gaat goed.
Lief van je, alleen we hebben na de eerste goede les van alles gekocht uit enthousiasme. Achteraf was het beter om even te wachten en na een paar keer pas over te gaan op spulletjes aanschaffen.
Fijn voor jouw zoon dat hij zijn sport gevonden heeft! Hoe lang heeft hij op kickboksen gezeten?
Bij mijne ging het mis door de grootte van de groep. Het is een gemengde groep van 6 tot 12 jaar. Hij is 1 van de kleinste. Hij trok het niet meer die laatste les en begon te schreeuwen dat het te druk is. Hij raakte van slag en deed ook helemaal niet mee aan de oefeningen. Halverwege de training heb ik besloten weg te gaan.
De eerste training werd door iemand anders gegeven, dus hoop dat die lessen goed zullen gaan. Afwachten hoe het uitpakt..
pi_131966518
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:47 schreef Popples het volgende:
Ritalin is heel zuiver kan echt geen kwaad. Wat het doet met je kind is rustig maken en afvlakken.
Rustig bedoel ik in het hoofd. Mijn man heeft add en bij hem werkt het rustig in zijn hoofd zodat hij lichamelijk meer energie heeft.

Fijn dat jouw man de juiste medicatie heeft gevonden. Ik heb zelf helemaal geen idee over welke medicatie geschikt zou zijn voor mijn zoontje. Heb net een verwijzing opgehaald en ben van plan om ook op school te vragen hoe zij erover denken. Ritalin is misschien indd iets wat zou kunnen helpen. Heb begrepen dat dit middel ook voor PDD NOS gebruikt kan worden. Misschien dat er nog anderen zijn die medicatie gebruik op het forum? Zo ja, welke?
  † In Memoriam † dinsdag 8 oktober 2013 @ 13:58:30 #50
37843 lady-wrb
kortaf
pi_131968625
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 12:33 schreef KoninginCherr het volgende:

[..]

Lief van je, alleen we hebben na de eerste goede les van alles gekocht uit enthousiasme. Achteraf was het beter om even te wachten en na een paar keer pas over te gaan op spulletjes aanschaffen.
Fijn voor jouw zoon dat hij zijn sport gevonden heeft! Hoe lang heeft hij op kickboksen gezeten?
Bij mijne ging het mis door de grootte van de groep. Het is een gemengde groep van 6 tot 12 jaar. Hij is 1 van de kleinste. Hij trok het niet meer die laatste les en begon te schreeuwen dat het te druk is. Hij raakte van slag en deed ook helemaal niet mee aan de oefeningen. Halverwege de training heb ik besloten weg te gaan.
De eerste training werd door iemand anders gegeven, dus hoop dat die lessen goed zullen gaan. Afwachten hoe het uitpakt..
hij heeft er 3 jaar opgezeten. (6 t/m 9 jaar) daarna is hij op zwemles gegaan
hij zat ook in zo'n groep van 6 t/m 12 maar kon zich daar (als kleinste) maar de groep was niet heel groot.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 16:23:30 #51
35189 Troel
scherp en bot
pi_131972927
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:47 schreef Popples het volgende:

Laten we het er op houden dat de meningen erover verdeeld zijn ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 8 oktober 2013 @ 16:36:20 #52
147316 crew  DJMO
#trut
pi_131973320
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 16:23 schreef Troel het volgende:

[..]

Laten we het er op houden dat de meningen erover verdeeld zijn ;)
Voor de één kan ritalin heel goed werken, terwijl een ander meer gebaat is bij bv concerta of doodsimpel een training .. zoveel mensen, zoveel wensen.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 16:53:02 #53
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_131973896
inderdaad, de werking is niet voor iedereen gelijk. dat maakt het ook lastig er iets in 't algemeen over te zeggen.
in de haak.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 17:16:01 #54
35189 Troel
scherp en bot
pi_131974624
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 16:36 schreef DJMO het volgende:

[..]

Voor de één kan ritalin heel goed werken, terwijl een ander meer gebaat is bij bv concerta of doodsimpel een training .. zoveel mensen, zoveel wensen.
Ik doelde meer op de zuiverheid en dat het geen kwaad kan ;) Los van of het wel of niet kan of zou werken :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_131974877
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 17:16 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik doelde meer op de zuiverheid en dat het geen kwaad kan ;) Los van of het wel of niet kan of zou werken :)
Dat is ons verteld, ik moet eerlijk zeggen dat ik de gebruiksaanwijzing of wat dan ook niet gedaan heb.
Ik heb zelf genoeg aan mijn kop dat ik daar eerlijk gezegd nog niet aan toe ben gekomen.
Maar hij heeft nu nog een kinderdosis en die werkt bij hem. Beter nu met dan zonder.
mama van 3 kids!
pi_131975046
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 12:36 schreef KoninginCherr het volgende:

[..]

Fijn dat jouw man de juiste medicatie heeft gevonden. Ik heb zelf helemaal geen idee over welke medicatie geschikt zou zijn voor mijn zoontje. Heb net een verwijzing opgehaald en ben van plan om ook op school te vragen hoe zij erover denken. Ritalin is misschien indd iets wat zou kunnen helpen. Heb begrepen dat dit middel ook voor PDD NOS gebruikt kan worden. Misschien dat er nog anderen zijn die medicatie gebruik op het forum? Zo ja, welke?
Je hebt de diagnose gekregen en toen nog hulp gehad?
Wij hebben bijv. een behandelcoördinator als er iets is dat ik daar naar toe kan bellen.
mama van 3 kids!
pi_131975403
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 17:28 schreef Popples het volgende:

[..]

Je hebt de diagnose gekregen en toen nog hulp gehad?
Wij hebben bijv. een behandelcoördinator als er iets is dat ik daar naar toe kan bellen.
Nee, heb verder geen geen hulp gehad. Wel bij het uitzoeken van een geschikte school.
pi_131976170
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 17:41 schreef KoninginCherr het volgende:

[..]

Nee, heb verder geen geen hulp gehad. Wel bij het uitzoeken van een geschikte school.
Kan je huisarts niks voor je beteken?
mama van 3 kids!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 8 oktober 2013 @ 18:35:32 #59
147316 crew  DJMO
#trut
pi_131976753
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 18:13 schreef Popples het volgende:

[..]

Kan je huisarts niks voor je beteken?
zou dan eerder aan MEE denken ...
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:14:52 #60
37150 livelink
pi_131977848
Als je over medicatie denkt, zul je je wel echt tot een kinderpsychiater moeten wenden. Volgens mij mogen huisartsen dat niet zomaar voorschrijven aan kinderen.

Over medicatie kan ik je het volgende vertellen in ieder geval. Mijn zoon heeft antidepressiva gehad tegen zijn angsten, antipsychotica om de overgangen makkelijker te maken en ritalin om zijn onrust weg te nemen. Niet alledrie tegelijkertijd overigens.
Ritalin eigenlijk alleen om te proberen. Ritalin kent behoorlijk wat bijwerkingen waar mijn zoontje heel gevoelig voor was. Zo sliep hij nog slechter door de Ritalin en hij had minder eetlust. Bovendien gaf hij zelf aan dat het niks voor hem deed. Op school merkten ze wel resultaat trouwens.

Antidepressiva heeft heel goed geholpen tegen zijn angsten. Dat heeft hij ook het langst geslikt. Op een gegeven moment zei hij zelf dat hij het niet meer nodig had. En zijn angsten zijn ook niet teruggekomen, althans niet in de hevigheid zoals het was. Kennelijk had hij goed aangevoeld dat het niet meer nodig was.

Antipsychotica hielp goed. Eerlijk is eerlijk. In de periode dat hij antipsychotica slikte is hij na 9 maanden opname weer thuisgekomen en naar een hele nieuwe school gegaan waar hij ook nog met een taxi naar toe moest. Ik denk dat dat zonder antipsychotica een onmogelijke opgave was geweest. Maar de psychiater was met ons van mening dat je een kind niet te lang antipsychotica moet geven. Dus daar zijn we vervolgens ook weer snel mee gestopt. Het is het enige pilletje waar mijn zoon om blijft vragen trouwens :{

Nu dus al een tijd zonder medicatie, maar ik denk er wel sterk over om binnenkort met de psychiater een afspraak te maken om hem misschien weer tijdelijk antipsychotica te geven, omdat het hem maar niet lukt om aan het nieuwe schooljaar te wennen. En gisteren weer een gesprek gehad met school en eigenlijk zijn zowel wij als de school een beetje uitgedacht als het om oplossingen gaat. Dus misschien toch maar weer medicatie.
pi_131978450
Livelink, ik lurk al een tijdje en lees steeds over de strijd (in vele opzichten) die je voert.
Is er al eens overwogen om het CCE in te schakelen?
Zij kunnen op veel manieren advies geven en meedenken.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_131984847
Bar en nog iemand hier gaven met de tip van het boekje: Mick.
Vandaag in huis en samen gelezen, de oudste herkende er wel wat van, ik hoop dat het voor haar iets meer duidelijkheid geeft op een of andere manier.
Het "grappige" was dat de jongste (4) haar zus er wel in herkende. En toen mijn man daar wat over vroeg, opmerkte dat samen spelen wel lastig was, met haar zus.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_131985063
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 18:35 schreef DJMO het volgende:

[..]

zou dan eerder aan MEE denken ...
Ik dacht eerder om haar op een goede plek te krijgen zodat ze geholpen word. Ik weet verder niets van instanties af. ;)
Ik krijg vanuit de stichting waar ze getest is van alles aangeboden en tips enz.
mama van 3 kids!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:34:30 #64
147316 crew  DJMO
#trut
pi_131985240
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 21:31 schreef Popples het volgende:

[..]

Ik dacht eerder om haar op een goede plek te krijgen zodat ze geholpen word. Ik weet verder niets van instanties af. ;)
Ik krijg vanuit de stichting waar ze getest is van alles aangeboden en tips enz.
MEE is een (overkoepelende) organisatie die overige instanties zoals bv een kinderpsych met versnelde hulp kan inschakelen. kortweg: zij kunnen deuren openen die anders gesloten blijven

pi_131985885
Livelink wat een strijd voeren jullie. Ik vind het echt knap hoe je dit doet!

DJMO dat wist ik dus niet.

Nijna ik herken veel in je verhaal. De jongste die anders speelt als de oudste :D Dat is hier precies zo.
mama van 3 kids!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:52:49 #66
147316 crew  DJMO
#trut
pi_131986391
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 21:44 schreef Popples het volgende:
Livelink wat een strijd voeren jullie. Ik vind het echt knap hoe je dit doet!

DJMO dat wist ik dus niet.

Nijna ik herken veel in je verhaal. De jongste die anders speelt als de oudste :D Dat is hier precies zo.
doe er je voordeel MEE ;-)

pi_131987171
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 21:52 schreef DJMO het volgende:

[..]

doe er je voordeel MEE ;-)
:D

Wij krijgen goede begeleiding en hier in de buurt hebben ze een speciale stichting voor deze kinderen. ;)
mama van 3 kids!
pi_131990542
Oh ja de MEE, daar ben ik bekend mee. Mijn zoontje heeft op het Kdv begeleiding gehad van een orthopedagoog. Dit is ook vanuit de MEE geregeld. Thanks, ga dat is uitvogelen, wat zou voor mij kunnen betekenen.
pi_131990791
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 19:14 schreef livelink het volgende:
Als je over medicatie denkt, zul je je wel echt tot een kinderpsychiater moeten wenden. Volgens mij mogen huisartsen dat niet zomaar voorschrijven aan kinderen.

Over medicatie kan ik je het volgende vertellen in ieder geval. Mijn zoon heeft antidepressiva gehad tegen zijn angsten, antipsychotica om de overgangen makkelijker te maken en ritalin om zijn onrust weg te nemen. Niet alledrie tegelijkertijd overigens.
Ritalin eigenlijk alleen om te proberen. Ritalin kent behoorlijk wat bijwerkingen waar mijn zoontje heel gevoelig voor was. Zo sliep hij nog slechter door de Ritalin en hij had minder eetlust. Bovendien gaf hij zelf aan dat het niks voor hem deed. Op school merkten ze wel resultaat trouwens.

Antidepressiva heeft heel goed geholpen tegen zijn angsten. Dat heeft hij ook het langst geslikt. Op een gegeven moment zei hij zelf dat hij het niet meer nodig had. En zijn angsten zijn ook niet teruggekomen, althans niet in de hevigheid zoals het was. Kennelijk had hij goed aangevoeld dat het niet meer nodig was.

Antipsychotica hielp goed. Eerlijk is eerlijk. In de periode dat hij antipsychotica slikte is hij na 9 maanden opname weer thuisgekomen en naar een hele nieuwe school gegaan waar hij ook nog met een taxi naar toe moest. Ik denk dat dat zonder antipsychotica een onmogelijke opgave was geweest. Maar de psychiater was met ons van mening dat je een kind niet te lang antipsychotica moet geven. Dus daar zijn we vervolgens ook weer snel mee gestopt. Het is het enige pilletje waar mijn zoon om blijft vragen trouwens :{

Nu dus al een tijd zonder medicatie, maar ik denk er wel sterk over om binnenkort met de psychiater een afspraak te maken om hem misschien weer tijdelijk antipsychotica te geven, omdat het hem maar niet lukt om aan het nieuwe schooljaar te wennen. En gisteren weer een gesprek gehad met school en eigenlijk zijn zowel wij als de school een beetje uitgedacht als het om oplossingen gaat. Dus misschien toch maar weer medicatie.
Wauw dat is een heel lijstje! Wel fijn dat de meeste medicatie wel wat voor jullie gedaan heeft. Heette die anti psychotica toevallig Risperdal? Heb hier het een en ander over gelezen en scheen voor nog iemand wel goed te werken. Maar ben er door jouw verhaal ook weer achtergekomen dat dat dus niet voor een langere periode een hulpmiddel mag zijn.
Is dat trouwens lastig in het begin? Als je net met de medicatie start krijg je verschillende doses mee om te testen had ik begrepen. En dan aangeven welke het beste hielp. Klopt dat?
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 23:15:44 #70
37150 livelink
pi_131990965
Het was inderdaad Risperdal en wij hebben alle medicatie alleen in de laagste doseringen gehad en ook nooit verhoogd. Wel werd er voordat we met de Risperdal begonnen zijn een bloedonderzoek gedaan en dat werd na een maand herhaald om te kijken of de Risperdal geen kwaad deed. Dat hoefde niet voor de antidepressiva en de Ritalin.
pi_131991904
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 23:15 schreef livelink het volgende:
Het was inderdaad Risperdal en wij hebben alle medicatie alleen in de laagste doseringen gehad en ook nooit verhoogd. Wel werd er voordat we met de Risperdal begonnen zijn een bloedonderzoek gedaan en dat werd na een maand herhaald om te kijken of de Risperdal geen kwaad deed. Dat hoefde niet voor de antidepressiva en de Ritalin.
Ohh oke, ze zitten er dus wel bovenop. Maakt het al een stukje minder eng als ouders :).
Heb vandaag mijn verwijzing opgehaald en ga deze week op school praten hoe zij dat nou allemaal zien. Ben benieuwd.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 00:05:20 #72
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_131993176
als ik je verhalen zo lees lijkt het me geen gek idee Livelink, om nog eens over die antipsychotica te gaan praten inderdaad.
in de haak.
pi_131995922
Livelink, ik weet niet van wie je gehoord hebt dat Risperdal tijdelijk mag?
Want mijn zoon zit al jaren aan de Risperdal en kan echt niet zonder functioneren.
Het enige is wel dat je van deze medicatie behoorlijk aan kan komen en daardoor overgewicht kan ontwikkelen die weer je gezondheid negatief kan beinvloeden.

Toen mijn zoon zo enorm was aangekomen en er klachten door kreeg is wel besloten om aan ander middel Abilify te proberen, alleen werd hij hier enorm agressief van en werd geweldadig met uiteindelijk het resultaat dat hij zijn juf de hele klas door gesleept heeft.
Er is toen toch weer besloten om terug te gaan naar Risperdal en het ging gelijk weer okay.
Onze psych zegt soms moet je toch voor iets kiezen wat niet de meeste fijne optie is maar als in kind daardoor wel thuis kan blijven wonen is dat een groot goed.
Daarbij komt ook nog eens dat mijn zoon echt nooit meer zonder wil!

Dus ik zou echt kijken of, als de Risperdal zo fijn helpt en hij er zelf om vraagt, jullie hier toch niet beter voor kunnen kiezen en je eventueel door meer mensen hierover te laten informeren.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 9 oktober 2013 @ 08:08:13 #74
147316 crew  DJMO
#trut
pi_131995955
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 22:04 schreef Popples het volgende:

[..]

:D

Wij krijgen goede begeleiding en hier in de buurt hebben ze een speciale stichting voor deze kinderen. ;)
Ik heb nu hulp van Parlan en Jan staat op de wachtlijst voor het MKD. Vooralsnog is er een uitgestelde diagnose, hij is nog te jong om een duidelijke diagnose te krijgen. Verder willen ze eerst uitsluiten dat het puur een ontwikkelingsachterstand is en dat zijn gedrag niet ligt aan een communicatiestoornis tussen mij en de kinderen. Vanaf volgende week krijg ik video hometraining, en ik hoop echt dat daaruit en uit het MKD iets naar voren komt. Niet dat ik nou zo nodig mijn kind een sticker wil opplakken, maar omdat een evt. diagnose wel deuren opent die anders gesloten blijven. Bovenstaande hulp heb ik dus via MEE (en deels via vrijwillige jeugdzorg, want indicatie MKD) weten te krijgen, zonder hen was ik nu nog steeds aan het struggelen geweest.

woensdag 9 oktober 2013 @ 10:21:14 #75
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_131997979
Landurig gebruik van Risperdal kan wel meer bijwerkingen hebben dan alleen aankomen in gewicht. Het geeft kans op een verhoogde prolactinespiegel, waardoor er bij jongens borstvorming kan ontstaan en/of erectiestoornissen op latere leeftijd bijv.

Wat ik in mijn werk zie is dat de volwassenen die antipsychotica gebruiken, daarnaast ook medicatie hebben om de bijwerkingen tegen te gaan. Zoals zenuw- en/of spierpijn of dyskinesie.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_131998528
Mocht Risperdal niet het gewenste effect hebben (of als er sprake is van veelbijwerkingen), dan wordt ook nog wel eens Dipiperon voorgeschreven. Het is vaak zoeken naar de juiste weg. Wat voor de één wel werkt, werkt voor de ander totaal niet.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_132002428
She-Wolf,

Uiteraard weet ik dat, dat er meer bijwerkingen zijn.
Mijn zoon is 13 jaar en heeft idd ook borstontwikkeling maar ik probeer duidelijk te maken dat je soms uit 2 kwaden moet kiezen.
En als mijn zoon dit medicijn niet zou gebruiken had al jaren geleden niet meer thuis kunnen wonen omdat hij een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving vormde.
Hij geeft zelf ook aan dat hij nooit meer zonder Risperdal wil.
En ik begrijp dat en heb daarin ook zijn mening mee gewogen.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 15:29:54 #78
37150 livelink
pi_132006925
Als ik geen andere mogelijkheden zag, zou ik ook die keuze maken, Retteketet. Gelukkig konden wij de keuze maken om te stoppen. Van gewichtstoename had mijn zoontje overigens weer geen last.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 15:57:06 #79
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_132007829
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 13:05 schreef rettekettet het volgende:
She-Wolf,

Uiteraard weet ik dat, dat er meer bijwerkingen zijn.
Mijn zoon is 13 jaar en heeft idd ook borstontwikkeling maar ik probeer duidelijk te maken dat je soms uit 2 kwaden moet kiezen.
En als mijn zoon dit medicijn niet zou gebruiken had al jaren geleden niet meer thuis kunnen wonen omdat hij een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving vormde.
Hij geeft zelf ook aan dat hij nooit meer zonder Risperdal wil.
En ik begrijp dat en heb daarin ook zijn mening mee gewogen.
Ik begrijp dat er soms geen andere keuze is hoor, voor de cliënten waar ik mee werk is leven zonder de medicatie ook niet te doen. Het is de enige manier waarop ze bijv. nog wel zelfstandig kunnen wonen of gewoon überhaupt hun leven door komen.

Maar in gevallen waarin die keuze er wel is, lijkt het me goed de negatieve bijwerkingen op lange termijn ook mee te laten wegen. En daar niet te licht over te denken. Daar reageerde ik op, op jouw stukje

quote:
Het enige is wel dat je van deze medicatie behoorlijk aan kan komen en daardoor overgewicht kan ontwikkelen die weer je gezondheid negatief kan beinvloeden.
Want dat is niet de enige mogelijke negatieve bijwerking.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_132013268
She -Wolf,

Ik begrijp jou reactie volkomen hoor, maar ik reageerde op een ander stukje van livelink waarin ze aan gaf dat haar zoon eerder baat had bij Risperdal en ze het misschien weer overwoog en dat haar zoon zelf ook vraagt naar deze medicatie.
Ik lees al heel lang mee hier en weet dus wel hoe hun situatie is, tenminste van wat zij hier zelf vertelt.
En dus ook hun enorme worsteling met school, taxi enz.
Een zeer herkenbaar verhaal en ik begrijp dat er dus nog andere opties zijn in plaats van medicatie uit haar laatste reactie en die van jou.
Maar in dat stukje waar ik nu op doel kwam zo naar voren wel/niet medicatie dat ik dacht ik zeg er toch wat over.

Ik heb ook in mijn stukje gezet dat ze er misschien met anderen over kan praten (anderen in de zin van arts, en anderen die hier deskundig in zijn) om de vorens en tegens af te wegen.
Er zijn idd bijwerkingen die je in je overweging moet meenemen maar soms moet je een keuze maken voor je kind die misschien niet fijn is maar wel veel oplevert.

Mijn zoon kan niet functioneren zonder Risperdal, en ik heb er heel veel moeite mee gehad omdat ik echt anti medicijnen was.
Maar als ik zie wat het hem heeft opgeleverd, hoe hij gegroeid is dan ben ik nu echt wel blij dat ik hier voor gekozen heb.
En ik wil eigenlijk alleen maar zeggen dat ik het heel goed begrijp als zij hier wel voor kiezen, want het is echt niet niks zowel voor hun gezin als voor haar zoon zelf.
Het was eigenlijk alleen maar heel lief bedoeld.
o
pi_132018812
Ik denk dat je in geval van medicatie de voors en tegens moet afwegen, niet eenvoudig lijkt me, helemaal niet als het om je kind gaat.
Ik ben blij dat ik niet voor die keuze sta.

En voor degenen die wel voor die keuze staan, heel veel succes/sterkte met het maken van die keuze.

We hebben hier morgen een jarig meisje, ze sliep al om kwart over 8. Ze is volgens mij ook hardstikke moe van oa de spanning e.d. heb ik het idee. Wallen tot op haar knieën, prikkelbaar (om over mezelf maar ff te zwijgen, ik lijk wel een of ander lichtontvlambaar goedje) en stuiterig.
Ik ben blij als we het weekend hebben gehad 8)7
  donderdag 10 oktober 2013 @ 18:56:48 #82
37150 livelink
pi_132044336
Nijna, van harte gefeliciteerd met je dochter w/

Hoe is het vandaag gegaan? Heeft ze de spanning een beetje onder controle weten te krijgen? En jij?
pi_132046412
Stuiterballetje was zonder moeite gelijk wakker vanmorgen toen ik naast haar bed stond, ze dendert ook gewoon door heb ik de indruk. Maar wel genoten thuis en op school (en dat ondanks alle anders dan andere dingen... juf moest onverwacht even weg, andere juf (en stagiaire) deed de verjaardag, M had mogen kiezen of ze het op de gewone tijd wilde met een andere juf f dat ze het met haar eigen juf wilde maar dan later op de dag. 's Middags terug op school zijn ze nog even wezen wandelen omdat hun lokaal even bezet was door iemand die niet lekker was geworden en daar aan het bijkomen was. Maar ze heeft het goed gedaan!

Maar ze is druk, net als de jongste die stuitert lekker mee en ik loop op mn tandvlees, maar goed het is even niet anders. Adem in adem uit, Volgende week weer gewoon...
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 14:50:31 #84
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_132069134
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 21:23 schreef livelink het volgende:
Ik ga me wel aanmelden via die maillist van de cliniclowns. Ze komen vast ook wel in Utrecht een keertje.

Troel, ik had al gekeken bij de NVA. En daar zijn inderdaad in Zeist auti-actiedagen. Maar ik kom er maar niet achter wat het dan precies inhoudt.
boemtata geweldig,Roy genoot zo intens, idd de aandacht de tijd alles helemaal top.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 14:58:44 #85
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_132069392
Wij gaan zo in gesprek met de orthopedagoog, om handvaten vragen.
we komen er maar niet wat een goede manier is om Roy straf te geven. Voor nu is alles voor Roy nog een spel,en lacht ons vierkant uit.
en hij is weer zo druk,moeilijk stuurbaar,en weer vollop aan het gooien met alles.

vragen genoeg en opgeschreven,Opa die thuis komt oppassen zodat we in alle rust kunnen praten.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 15:44:16 #86
37150 livelink
pi_132070686
Succes Bar! Straffen is ons eigenlijk nooit gelukt. Werkte alleen maar averechts. Wij hebben het geluk dat we met Job nu afspraken kunnen maken. Maar ja, zo ver zal Roy misschien nog niet zijn qua communicatie? Ik hoop dat ze jullie goede handvatten kunnen geven.

Nijna, nog even volhouden :*
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 21:03:28 #87
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_132080730
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 15:44 schreef livelink het volgende:
Succes Bar! Straffen is ons eigenlijk nooit gelukt. Werkte alleen maar averechts. Wij hebben het geluk dat we met Job nu afspraken kunnen maken. Maar ja, zo ver zal Roy misschien nog niet zijn qua communicatie? Ik hoop dat ze jullie goede handvatten kunnen geven.

Nijna, nog even volhouden :*
bij Roy missen we ook nog het stukje begrip.
Echt handvaten helaas niet gekregen :{ de reden jullie doen het goed,ik heb eigenlijk niks toe te voegen zei de orthopedagoog...

de enige uitleg/verklaring die we kregen was dat de fase waar wij ons in bevinden een fase is die hier langer duurt dat bij andere kinderen. De peuterpuber/kleuterpuber fase. Zelf doen,nee,uitproberen.
dat dit hier langer duurt weten we aangezien we hier al jaren mee lopen puzzelen.

we gaan er maar een nachtje over slapen,en maar eens zien wat mogelijke oplossingen Zijn.

en de verklaring voor het niet kunnen straffen heeft te maken dat Roy het gewoon weg niet begrijpt. Dat heeft ook zijn tijd nodig.

verder nog het een en ander besproken over extra hulp in de vorm van zorgboederij of hulp aan huis. Dat word nu ook in hang gezet.
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 21:08:35 #88
37150 livelink
pi_132080970
Ja, ik was er al een beetje bang voor dat ze jullie niet veel konden bieden op dit punt. Kwestie van heel veel geduld en wijsheid dus. En bijtanken op het moment dat Roy op het mkd is. Sterkte :*
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 21:55:04 #89
378192 -mandy-
I am who I am
pi_132083774
Kim heeft ook meer dan een jaar gezwommen in een klein zwembad, in een groep van 6-7 leerlingen maar een succes was dat ook niet. De eerste lessen, was in een groepje van 3 en daar maakte ze wel sprongen vooruit.
Djeez en ik, hebben samen met Ingrid nu aan BJZ gevraagd of ze vanuit haar PGB, 1 op 1 zwemles kan krijgen. Alleen zo jammer dat het zo lang duurt vooraleer je antwoord krijgt.

Kim krijgt met haar PDD NOS alleen melatonine voor het slapen gaan en verder geen medicatie.
Mijn leven begon voor de 2de keer toen ik Djeez ontmoette en werd compleet op 26 april 2013 met de geboorte van onze zoon.
pi_132102169
KInderfeestje gehad vandaag, het was denk ik lang zat voor M.
Maar ongemerkt trok ze zich even terug in de keuken terwijl we de rest even zoet hielden met een dvd-tje in de tijd dat we de broodjes smeerden.
Het naar huis brengen heeft ze ook flink gedaan, iedereen kreeg zelfs een zwaai en tot maandag O+.
Maar ze vind het ook heerlijk dat ze weer lekker het rijk voor zichzelf heeft volgens mij.
pi_132134845
Vandaag kwam er ook nog visite en dat was wat mij betreft gewoon echt teveel.
Doen we niet weer zo. Het was ook eigenlijk niet het plan, toen we iedereen uitgenodigd hadden voor vandaag, bleek dat er maar een paar mensen zouden kunnen (als in een stuk of 4). Leek ons dan handig om het feestje de dag ervoor te doen gezien het beperkte aantal gasten zondag.
Maar nadat de uitnodigingen voor het feestje de deur uit waren bleken er ineens veel meer mensen toch te komen.
In elk geval wijze les voor een volgende keer, dit doen we niet weer op deze manier in elk geval... maar M. heeft het knap gedaan en is ontzettend verwend ;).

Ze kreeg het dolfje weerwolfje spel, nou ik denk dat dat haar wel wat aanzet tot toch af en toe een spelletje, want nadat de meeste visite weg was, wilde ze toch nog even spelen. En wat ik wel mooi vind is dat het niet zozeer gaat om "winnen", maar om het bevrijden van opa weerwolf en blijkbaar voelt dat toch anders dan winnen of verliezen.
Want verliezen vindt ze erg lastig en hier werd ze met een glimlach 2e :D. Lijkt me een mooie tussenstap om te leren dat je bij een spel niet altijd de 1e kan zijn...

Morgen weer gewoon "gewoon", lekker :D.
  zondag 13 oktober 2013 @ 20:43:22 #92
37150 livelink
pi_132135183
Fijn dat het achter de rug is, maar vooral fijn dat het toch een succes is geweest, vooral voor M.
pi_132151209
Precies livelink :). Tnx
Hoe is het daar? Hebben jullie deze week herfstvakantie?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:33:33 #94
147316 crew  DJMO
#trut
pi_132305599

vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:50:51 #95
35189 Troel
scherp en bot
pi_132306402
Hmm, jammer, leek wel interessant!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:31:16 #96
147316 crew  DJMO
#trut
pi_132311455
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 20:50 schreef Troel het volgende:
Hmm, jammer, leek wel interessant!
ja sorry dat ik er zo laat mee kwam, het was echt een laatste moment dat ik op tvgids keek of er nog wat te zien was :{ maar het was wel een vrij goede film moet ik zeggen. Ik zat iig op het einde met tranen in m'n ogen :@

de film kan ik zo snel niet vinden op internet, maar hier wel het engelstalige boek: http://www.bol.com/nl/p/miracle-run/1001004006440055/
is dus ook nog gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

zaterdag 19 oktober 2013 @ 07:28:18 #97
35189 Troel
scherp en bot
pi_132317516
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 22:31 schreef DJMO het volgende:

[..]

ja sorry dat ik er zo laat mee kwam, het was echt een laatste moment dat ik op tvgids keek of er nog wat te zien was :{ maar het was wel een vrij goede film moet ik zeggen. Ik zat iig op het einde met tranen in m'n ogen :@

de film kan ik zo snel niet vinden op internet, maar hier wel het engelstalige boek: http://www.bol.com/nl/p/miracle-run/1001004006440055/
is dus ook nog gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Ow, ik zag het later dan jij het postte hoor, dus zelfs al had je het eerder gepost ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 20 oktober 2013 @ 14:38:51 #98
37150 livelink
pi_132358198
Job heeft al een tijdlang een hele moeizame relatie met zijn vader. Volgens mij is het grootste probleem dat J. nog steeds niet wil accepteren dat Job autistisch is en hij houdt daar ook op geen enkele manier rekening mee. Het gevolg is dat het altijd fout gaat als J. alleen thuis is met Job. En als het met Job escaleert, dan escaleert het heftig. Ik ben altijd bezig met het voorkomen dat het escaleert, maar J. ziet het als een persoonlijke machtsstrijd en zal dus nooit proberen het te voorkomen.

Onbedoeld gevolg is dat ik dus degene ben die altijd thuis moet blijven met Job (die al helemaal nergens naartoe wil). Ik kan eigenlijk nauwelijks weg en als ik echt weg moet, dan zit ik continue in de zenuwen omdat ik bang ben wat ik bij terugkomst thuis aan zal treffen. En nu is het dus al een paar dagen superlekker herfstweer en ben ik veroordeeld tot tuin en huis, terwijl ik zo graag naar buiten zou willen voor een lange wandeling.

J. is daarentegen continue weg en aan het genieten van het mooie weer. Zo wordt hij eigenlijk beloond voor zijn slechte verstandhouding met Job. En ik weet dat de oplossing zou zijn om het gewoon maar te laten gebeuren, maar dan geniet ik ook niet van het wandelen, vanwege de zenuwen.

Het liefst zou ik willen dat die verstandhouding eens wat zou verbeteren, maar dan moeten ze daaar allebei hun best voor doen en op geen van beiden heb ik enige grip wat dat betreft.

edit: ik heb Job net met de belofte van een patatje overgehaald om toch met mij te gaan wandelen. Dus kan ik toch nog even genieten van het mooie najaarsweer.

[ Bericht 5% gewijzigd door livelink op 20-10-2013 14:50:44 ]
  † In Memoriam † zondag 20 oktober 2013 @ 14:57:48 #99
37843 lady-wrb
kortaf
pi_132358900
heeft j. misschien ook op de één of andere manier autistische trekjes?

wat vervelend voor jou dat je altijd maar bezig bent met het onder controle houden van situaties. het lijkt me dodelijk vermoeiend voor jou
het is iets wat ik hier thuis ook wel herken. mijn partner houdt ook weinig rekening met L. en ik ben ook regelmatig bezig ze uit elkaars vaarwater te houden om escalaties te voorkomen.
het vreet energie :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')