abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131762541
Ik kon geen TT verzinnen die de lading van de gruwelen in Syrië dekt.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 22:56:17 #3
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131762587
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 22:53 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Maar daarom blijft het raar om te denken dat jouw religie wel de juiste zal zijn, omdat je ouders toevallig die religie hebben.
Maar goed, dat is een theologische discussie.
Dat ben ik met je eens hoor :Y
Maar kennelijk zit dat in de mens ingebakken ofzo: "groepjesdenken" ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_131762678
Groepjesdenken is lastig los te laten.
pi_131762748
Ach, religie kan natuurlijk steun bieden in moeilijke tijden en het is ook wel fijn om binding te voelen met een groep mensen enzo, dus op zich valt er ook, behalve extremisten en geweldplegers, niemand iets te verwijten. En het is ook niet dat de wetenschap de waarom-vraag des levens kan beantwoorden voorlopig.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_131762871
Deze afbeelding klopt niet helemaal!

De Sunnie stroming (Ahle Sunnaah wal jamaa'ah) is 1 dezelfde stroming in de Fundamenten, in het Arabisch noemen wij dat Osool of Aqeedah. Dat houdt in dat de manier waarop er in Allaah gelooft wordt en alles wat om dat fundament draait (de geloofsgetuigenis) precies hetzelfde is, tevens is dit ook het belangrijkst van de Islaam! En hierover mag ook geen meningsverschil zijn, want een meningsverschil in dit onderwerp betekent gewoonweg dat je een afvallige bent die niet geaccepteerd wordt als een moslim!

De 4 wetsscholen zijn geen "stromingen" net zoals de Shia en de mu'tazilla! De 4 wetsscholen zijn alle 4 geaccepteerd als wetsscholen voor sunnieten en er bestaat absoluut geen vijandschap tussen de scholen, de bedoeling van deze 4 scholen zijn de manieren waarop bepaalde handelingen worden geïnterpreteerd en wanneer iets wel of niet een bewijs is en de manier waarop wij met de bewijzen om moeten gaan. Een klein voorbeeldje hierover: In de wetsschool van Imaam Maalik zijn de handelingen van de mensen van al medina een bewijs voor een juridisch vraagteken, bij andere scholen is dit weer niet zo. En zo kan ik nog uren doorgaan met de verschillen tussen de wetscholen. Deze meningsverschillen zijn wel toegestaan, waarom? Omdat deze meningsverschillen niet te maken hebben met de Fundamenten van het geloof, maar dit zijn meer aftakkingen waarin de verschillen accepterend zijn over het algemeen.

Hierover kan ik nog lang doorgaan, maar om een lang verhaal korter te maken. De "Wahabieten" in werkelijkheid bestaan uiteraard niet, er is geen sekte op dit moment dat zichzelf "wahabieten" noemt, er is geen sekte in Saudi Arabië dat zichzelf "Wahabies" noemt. De term "wahabieten" is vooral een term dat gebruikt wordt door Sufisten en andere sektes die vijandigheid tonen naar "Ahle Sunnah", Imaam ibn AbdelWahab was een gerespecteerde geleerde die namelijk erg streng was in het bestrijden van polytheïsme en blasfemie. Veel sufies (turkse vooral) deden namelijk aan gravenaanbidding en andere rituelen die reikten naar polytheïsme, het verheiligen van vrome en andere zaken. Daarom worden de studenten van deze Imam (shayk) Wahabieten genoemd. Gewoon vijandigheid meer niet.
pi_131762945
De Sufi's hebben het gedaan mensen, open je ogen!
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 23:04:51 #8
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131763106
quote:
8s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 23:02 schreef De_Coulance het volgende:
De Sufi's hebben het gedaan mensen, open je ogen!
En het is mij (ondanks het schema) nog steeds niet duidelijk waar die sufi's dan weer onder vallen _O- :@ :X

Die lijken overal los van te staan in dat schema.. -O-
pi_131763180
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 23:04 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

En het is mij (ondanks het schema) nog steeds niet duidelijk waar die sufi's dan weer onder vallen _O- :@ :X
Sufies zijn zogenaamd "Mysticus", je vindt ze onder elke sekte.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 23:08:48 #10
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131763326
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 23:06 schreef De_Ilias het volgende:

[..]

Sufies zijn zogenaamd "Mysticus", je vindt ze onder elke sekte.
Dank je.

Niet oneerbiedig bedoelt, maar een soort "medicijnmannen"/ "wijze mannen"?

PS. Die islam is knap ingewikkeld -O-
pi_131763343
Soefi's zijn cool. Ik mag ze wel. Zijn ook veel toleranter dan andere stromingen.

Ze vallen inderdaad niet binnen een bepaalde stroming. Maar een zeer gerespecteerde dichter/geestelijke als Roemi (Mevlana) wordt ook als Soefi gezien.
pi_131763386
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 23:08 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dank je.

Niet oneerbiedig bedoelt, maar een soort "medicijnmannen"/ "wijze mannen"?
Beter gezegd "spirituele mannen/vrouwen". Ik vind ze niet wijs! Hoewel de geschiedenis wel een aantal wijze Sufies heeft gehad.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 23:10:07 #13
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131763389
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 23:09 schreef De_Coulance het volgende:
Soefi's zijn cool. Ik mag ze wel. Zijn ook veel toleranter dan andere stromingen.

Ze vallen inderdaad niet binnen een bepaalde stroming. Maar een zeer gerespecteerde dichter/geestelijke als Roemi (Mevlana) wordt ook als Soefi gezien.
Que?
pi_131763461
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 23:00 schreef De_Ilias het volgende:
Deze afbeelding klopt niet helemaal!

De Sunnie stroming (Ahle Sunnaah wal jamaa'ah) is 1 dezelfde stroming in de Fundamenten, in het Arabisch noemen wij dat Osool of Aqeedah. Dat houdt in dat de manier waarop er in Allaah gelooft wordt en alles wat om dat fundament draait (de geloofsgetuigenis) precies hetzelfde is, tevens is dit ook het belangrijkst van de Islaam! En hierover mag ook geen meningsverschil zijn, want een meningsverschil in dit onderwerp betekent gewoonweg dat je een afvallige bent die niet geaccepteerd wordt als een moslim!

De 4 wetsscholen zijn geen "stromingen" net zoals de Shia en de mu'tazilla! De 4 wetsscholen zijn alle 4 geaccepteerd als wetsscholen voor sunnieten en er bestaat absoluut geen vijandschap tussen de scholen, de bedoeling van deze 4 scholen zijn de manieren waarop bepaalde handelingen worden geïnterpreteerd en wanneer iets wel of niet een bewijs is en de manier waarop wij met de bewijzen om moeten gaan. Een klein voorbeeldje hierover: In de wetsschool van Imaam Maalik zijn de handelingen van de mensen van al medina een bewijs voor een juridisch vraagteken, bij andere scholen is dit weer niet zo. En zo kan ik nog uren doorgaan met de verschillen tussen de wetscholen. Deze meningsverschillen zijn wel toegestaan, waarom? Omdat deze meningsverschillen niet te maken hebben met de Fundamenten van het geloof, maar dit zijn meer aftakkingen waarin de verschillen accepterend zijn over het algemeen.

Hierover kan ik nog lang doorgaan, maar om een lang verhaal korter te maken. De "Wahabieten" in werkelijkheid bestaan uiteraard niet, er is geen sekte op dit moment dat zichzelf "wahabieten" noemt, er is geen sekte in Saudi Arabië dat zichzelf "Wahabies" noemt. De term "wahabieten" is vooral een term dat gebruikt wordt door Sufisten en andere sektes die vijandigheid tonen naar "Ahle Sunnah", Imaam ibn AbdelWahab was een gerespecteerde geleerde die namelijk erg streng was in het bestrijden van polytheïsme en blasfemie. Veel sufies (turkse vooral) deden namelijk aan gravenaanbidding en andere rituelen die reikten naar polytheïsme, het verheiligen van vrome en andere zaken. Daarom worden de studenten van deze Imam (shayk) Wahabieten genoemd. Gewoon vijandigheid meer niet.
Om een lang verhaal kort te maken; dat is hoe jij het ziet.
Wahhabieten bestaan weldegelijk, dat zijn mensen die Mohammed Ibn Abd-Alwahhab volgen. En dat doen zeker niet alle Soenni's.

Verder wat jij zegt over de 'stromingen', ten eerste is dit een taalkundig iets. Hoe het in het Arabisch heet is natuurlijk niet 1 op 1 over te nemen naar het Nederlands. Ten tweede is Al-Azhar het niet met jouw eens. Zij zien zowel soennieten als sjiieten(Ja'fari's heten ze dan) als wetscholen. Volgens mij erkennen ze er 5, de 4 soennitische en de Ja'fari's. En ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat zij hoger staan dan Ibn Abd-Alwahhab.

Ik kan hier nog uren over doorgaan, maar dat ga ik om 2 redenen niet doen.
Voetbal + dit is niet het juiste topic er voor. Terug naar Syrië.
pi_131763498
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 23:10 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Que?
Ja, misschien ongelukkig geformuleerd maar als je een gemene deler zoekt in de sufi-filosofie dan is dat meer tolerantie in mijn ogen.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 23:13:07 #16
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131763546
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 23:10 schreef De_Ilias het volgende:

[..]

Beter gezegd "spirituele mannen/vrouwen". Ik vind ze niet wijs! Hoewel de geschiedenis wel een aantal wijze Sufies heeft gehad.
Ja, maar hoe zit dat dan precies? Kan me er even geen voorstelling van maken. Heb je voorbeelden?

En misschien kan ik beter ergens een topic openen hierover (waar???. En gaan jullie mee dan? Want ik vind het wel echt interessant), want dit gaat natuurlijk helemaal niet meer over Syrië, behalve dan dat daar ook tal van stromingen zullen vechten..
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 23:14:12 #17
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131763590
quote:
8s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 23:12 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Ja, misschien ongelukkig geformuleerd maar als je een gemene deler zoekt in de sufi-filosofie dan is dat meer tolerantie in mijn ogen.
Ok, dank je.
pi_131763612
quote:
8s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 23:11 schreef Peunage het volgende:

[..]

Om een lang verhaal kort te maken; dat is hoe jij het ziet.
Wahhabieten bestaan weldegelijk, dat zijn mensen die Mohammed Ibn Abd-Alwahhab volgen. En dat doen zeker niet alle Soenni's.

Verder wat jij zegt over de 'stromingen', ten eerste is dit een taalkundig iets. Hoe het in het Arabisch heet is natuurlijk niet 1 op 1 over te nemen naar het Nederlands. Ten tweede is Al-Azhar het niet met jouw eens. Zij zien zowel soennieten als sjiieten(Ja'fari's heten ze dan) als wetscholen. Volgens mij erkennen ze er 5, de 4 soennitische en de Ja'fari's. En ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat zij hoger staan dan Ibn Abd-Alwahhab.

Ik kan hier nog uren over doorgaan, maar dat ga ik om 2 redenen niet doen.
Voetbal + dit is niet het juiste topic er voor. Terug naar Syrië.
Kan jij mij een "wahabie" qouten die werkelijk spreekt van een "wahabie sekte"? Wahabieten bestaan niet! Ik leer en lees ook uit de boeken van Imaam Moahmmed ibn abdelwahab, zoals Kitaab atawhied en osol athalata, ben ik nu ook een wahabie?

Al Azhar wordt al jaren niet meer serieus genomen, nu al helemaal niet meer. Vroeger was het inderdaad een school met status, nu is het grap!
pi_131763665
Ik kies voor de lijn-Peunage, als ik tussen de twee zou moeten kiezen.
pi_131763796
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 23:14 schreef De_Ilias het volgende:

[..]

Kan jij mij een "wahabie" qouten die werkelijk spreekt van een "wahabie sekte"? Wahabieten bestaan niet! Ik leer en lees ook uit de boeken van Imaam Moahmmed ibn abdelwahab, zoals Kitaab atawhied en osol athalata, ben ik nu ook een wahabie?

Al Azhar wordt al jaren niet meer serieus genomen, nu al helemaal niet meer. Vroeger was het inderdaad een school met status, nu is het grap!
Als je een volger bent van Ibn Abdelwahhab ben je een Wahhabiet ja :?

Dit topic is hier beter voor geschikt--->
F&L / [Centraal] Vragen over de Islam #12

Ik ben er alleen zelf niet actief.
pi_131763867
quote:
8s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 23:18 schreef Peunage het volgende:

[..]

NWS / Crisis in Syrië # 73
Je linkt naar dit topic.
pi_131763890
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 23:19 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Je linkt naar dit topic.
Je bent zelf een topic.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 23:20:22 #23
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_131763902
quote:
8s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 23:18 schreef Peunage het volgende:

[..]

NWS / Crisis in Syrië # 73
Dat is het huidige topic ;)

Ik heb deze geopend:

F&L / De stromingen in de Islam
pi_131763926
quote:
8s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 23:20 schreef Peunage het volgende:

[..]

Je bent zelf een topic.
:7
pi_131763970
Nou zeg, het was een soort splaakgeblekje. Verkeerde topic gekopieerd. :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')