Luxe kun je vertalen zoals je dat wil. Een dagje rust kan ik prima luxe noemen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 11:28 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Beter het nastreven van welzijn in plaats van luxe aanmoedigen, luxe is materialistisch van aard en geeft echt geen voldoening op langere termijn. Dan dient het volgende object zich weer aan en zo verder.
Een zekere mate van luxe is prettig, maar nu is het verzamelen van luxe het hoofddoel geworden. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Ik denk dat het een golfbeweging is. Ooit was seksuele vrijgevochtenheid wat de maatschappij wilde en was partnerruil met de buren bijkans verplicht, nu is er weer een nieuwe preutsheid.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 11:37 schreef Opnieuw-energie het volgende:
klopt helemaal, het moet een transitie zijn die geleidelijk verloopt, anders vallen er teveel tussen wal en schip. Ik ben er alleen nog niet uit hoe je mensen weer bij elkaar krijgt, en tevens er een zelfde economisch model op nahoudt. Jij ideeën DS4?
Dat is mijn punt. Onze generatie moet hard werken om succes te garanderen. Het gaat niet meer vanzelf.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 11:27 schreef novel het volgende:
[..]
En als al die blabla over die geweldige dynamische wereld voor veel jongeren dan niet opgaat.
En ze dus hooguit een flutbaan met een tijdelijk contract krijgen, tot ze vervangen worden door de volgende lichting. Dan krijg je die stress dus.
Ik kan bijna niet wachten tot deze generatie korte metten gaat maken met die hersenspoeling....
Ik zal van harte meedoen!
Luxe producten kopen zorgt voor banen voor andere mensen. Daarbij is een vakantie iets waar ik wél lange termijn voldoening op over hou.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 11:28 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Beter het nastreven van welzijn in plaats van luxe aanmoedigen, luxe is materialistisch van aard en geeft echt geen voldoening op langere termijn. Dan dient het volgende object zich weer aan en zo verder.
Een zekere mate van luxe is prettig, maar nu is het verzamelen van luxe het hoofddoel geworden. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Alleen is dat eigenlijk best egoistisch. Economisch zorg je er alleen voor jezelf mee, andere mensen worden er niet door geholpen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 12:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Luxe kun je vertalen zoals je dat wil. Een dagje rust kan ik prima luxe noemen.
Samenhorigheid en streven naar individuele belangen staan niet los van elkaar. Door zelf te streven naar een goede baan, kan ik andere mensen financieel helpen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 11:37 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
klopt helemaal, het moet een transitie zijn die geleidelijk verloopt, anders vallen er teveel tussen wal en schip. Ik ben er alleen nog niet uit hoe je mensen weer bij elkaar krijgt, en tevens er een zelfde economisch model op nahoudt. Jij ideeën DS4?
Dat is ook weer waarquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 12:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Luxe kun je vertalen zoals je dat wil. Een dagje rust kan ik prima luxe noemen.
Wat willen we eigenlijk? Misschien is dat wel een vraag die we onszelf niet echt stellen. Althans niet echt heel specifiek, we willen dus luxe, en geld om die luxe aan te schaffen, doorgaans door een baan te nemen die ons dat in enige mate verschaft. Maar veel verder dan dat gaat het kennelijk niet echt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 12:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk dat het een golfbeweging is. Ooit was seksuele vrijgevochtenheid wat de maatschappij wilde en was partnerruil met de buren bijkans verplicht, nu is er weer een nieuwe preutsheid.
Individualisme is doorgeslagen, net als consumentisme. Alle ingrediënten zijn er voor een hernieuwde vorm van saamhorigheid.
Maar dat gaat wel erg langzaam...
Je kunt vooruitgang benaderen vanuit verschillende oogpunten, ik kan mij niet aan het idee onttrekken dat we qua luxeproducten en technische innovaties enorm vooruit zijn gegaan. Maar aan de andere kant zijn we slaven geworden van diezelfde vooruitgang en moeten we daarvoor een behoorlijke prijs betalen in de vorm van arbeid en stress die daarmee gepaard gaat.quote:Roadtrip schreef:
Samenhorigheid en streven naar individuele belangen staan niet los van elkaar. Door zelf te streven naar een goede baan, kan ik andere mensen financieel helpen.
Door niet hard te werken, ben ik uiteindelijk minder nuttig voor de maatschappij. Ik zou een negatieve invloed op de economie hebben, en kan bovendien andere mensen minder goed helpen.
Alle vooruitgang in onze samenleving is voortgekomen uit een drang naar verbetering. Niet een luie drang voor rust.
Ik heb mijn bijdrage al ruimschoots geleverd.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:06 schreef Roadtrip het volgende:
Alleen is dat eigenlijk best egoistisch. Economisch zorg je er alleen voor jezelf mee, andere mensen worden er niet door geholpen.
En die werkt 60 u/wk?quote:Op maandag 30 september 2013 21:56 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Onzin. Zelfs mijn schoonzus zat hier enige tijd geleden behoorlijk te quoten en flink te discussiëren.
Gemiddeld gezien constateer ik dat "we" vrijheid voor onszelf willen, het onwelgevallige zoveel mogelijk willen verbieden, elkaar keihard afrekenen op ieder foutje en de ander gewoon het licht niet in de ogen gunnen.quote:
Heb ik iets gemist? Ik zou ' is' een betere typering vinden..quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gemiddeld gezien constateer ik dat "we" vrijheid voor onszelf willen, het onwelgevallige zoveel mogelijk willen verbieden, elkaar keihard afrekenen op ieder foutje en de ander gewoon het licht niet in de ogen gunnen.
Maar dat meet ik ook erg af aan hoe Nederland was.
Wat ik bedoel is dat als je NL van vandaag vergelijkt met NL ven zeg 15 jaar geleden, dat je dan al snel zo cynisch wordt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:37 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Heb ik iets gemist? Ik zou ' is' een betere typering vinden..
Nee dan snap ik het toch goed. Jammer dat het zo snel gegaan is. Het wiel moet weer opnieuw uitgevonden worden dus, maar ik heb er een beetje een hard hoofd in. We hameren een beetje op de demografische verandering, maar wat zou het werkelijk zijn?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat als je NL van vandaag vergelijkt met NL ven zeg 15 jaar geleden, dat je dan al snel zo cynisch wordt.
Nederland was echt een stuk leuker toen.
Ik denk dat veel mensen een beetje doorgeschoten zijn in het geloof in eigen kunnen, gekoppeld aan de gedachte dat omdat ze zo speciaal zijn, ze ook vooral heel speciaal behandeld moeten worden... Maar dat is slechts een inschatting die ik niet hard kan maken.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:18 schreef Opnieuw-energie het volgende:
We hameren een beetje op de demografische verandering, maar wat zou het werkelijk zijn?
Het zou goed kunnen, dat is ook een beetje wat ik zie in veel mensen nu je het zo zegt. Ook voel je de afstand tussen mensen erg goed, veel argwaan en angst zie je terug bij veel mensen. Waar dat nu precies vandaan komt is mij een raadsel eigenlijk. Al vind ik het niet geheel gek met al die media bombardementen die we dagelijks tot ons nemen. Dat gaat misschien toch meer in ons systeem zitten dan we willen toegeven.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen een beetje doorgeschoten zijn in het geloof in eigen kunnen, gekoppeld aan de gedachte dat omdat ze zo speciaal zijn, ze ook vooral heel speciaal behandeld moeten worden... Maar dat is slechts een inschatting die ik niet hard kan maken.
In mijn optiek leggen mensen zich die druk zelf op, al dan niet uit competitiedrang met hun naaste omgeving. Anders dan werken aan bewustwording is er volgens mij maar weinig wat je daartegen kan doen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:53 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Ik zou eerder zien dat er minder druk op een mens wordt gelegd, streven naar ontlasting en efficiëntie en kwaliteit in plaats van kwantiteit. Meer vrije tijd en vrijheid in keuzes om te ondernemen wat iemand echt zou willen doen zonder de wegen die daar nu voor nodig zijn om die vrijheid te kunnen veroorloven. Dit moet zeker in deze tijden technisch mogelijk zijn.
Eens. Maar lastig dat te zeggen of te onderbouwen zonder in 'vroeger was alles beter' verhalen te verzanden.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat als je NL van vandaag vergelijkt met NL ven zeg 15 jaar geleden, dat je dan al snel zo cynisch wordt.
Nederland was echt een stuk leuker toen.
Absoluut, daar heb je gelijk in! Maar een bewustwordingsproces komt niet zomaar op gang vrees ik, daar is toch wat hulp of stimulering voor nodig. Uit eigen beweging gebeurd het niet zoals te zien is, ja misschien nadat het kapitaal vergaard is en het tijd is om het in boekvorm te gieten voor een extra appeltje voor de dorst..quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In mijn optiek leggen mensen zich die druk zelf op, al dan niet uit competitiedrang met hun naaste omgeving. Anders dan werken aan bewustwording is er volgens mij maar weinig wat je daartegen kan doen.
Zeg!quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:16 schreef Kola het volgende:
O jee wat een tere zieltjes toch ook, raak hun bubbel niet aan of ze barsten!!!!!!
New world order?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:33 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Zeg!Dit zijn nieuwe tijds problemen ja!
quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |