abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131576045
quote:
Stuff Dutch People Like is a study of all things orange. It investigates and highlights the idiosyncrasies of the Dutch culture and their uncanny ability to talk on a mobile phone, while carrying 2.5 children, 6 bags of groceries, a television set, and a mattress balanced on a gear-less bicycle.

Stuff Dutch People Like exemplifies, questions, celebrates and pokes fun at a nation of orange-loving, guttural-sounding, element-battling, culturally-bemused folk. All in the name of fun.

How, you ask, am I qualified to make such statements?

Simple. If you were to visit a zoo everyday for a year and observe a cage full of monkeys, chances are, you would learn a lot about monkeys. Now try living in that monkey cage, with those monkeys for nearly seven years; you’ll get to know the monkeys pretty darn well. You start talking monkey-language, eating monkey-food, working monkey-jobs, and making monkey-jokes. You get the idea ;)
Het is een komische blog van een expat in Nederland en voor ons kaaskoppen een spiegel van onze cultuur.

Veruit de meeste dingen herken ik (natuurlijk), maar bv 'No. 14: Red & yellow pants' is mij nooit zo bijzonder opgevallen. Dingen als
'No. 6: Three kisses',
quote:
You may well have noticed that Dutch people are a rather kissy bunch. Plop yourself down on any terrace in town and take in the sight of Dutch people all around you greeting & kissing & kissing & kissing then leaving & kissing & kissing & kissing!
'No. 10: Birthday congratulations',
quote:
I’ve never been so confused in my life, as when I first attended the birthday party of a Dutch friend. A group of the birthday boy’s friends walked in and immediately gave me 3 smoochy air-kisses followed by a trio of enthusiastic “Congratulations!”. I smiled awkwardly. That was odd! Congratulations for what? “Congratulations” on knowing someone who happens to be alive another year??
'No. 32: Names that sound ridiculous in English' en
quote:
I will never get used to writing an email that starts with “Dear Joke”, or “Hello Freek”, or better yet, “Taco, I would like to introduce you to Harm”! How about good ol’ Mr. Fokker.
'No. 42: Swearing with diseases'
quote:
Dutch people swear with diseases. Often with old dreaded diseases from the past.
'The birthday circle' zou er ook wel tussen mogen of 'The one cookie rule'. :P

Wat zou er nog meer tussen moeten?

bron: www.stuffdutchpeoplelike.com

[ Bericht 1% gewijzigd door static op 26-09-2013 17:48:05 ]
reset
pi_131576097
De birthday circle en de 1 cookie rule heeft ie het ook wel eens over gehad volgens mij :P

Floor is ook een mooie naam ;)
  donderdag 26 september 2013 @ 00:38:20 #3
350138 aequus
Kwalitatief superieur
pi_131576112
Red White and blue onze kleuren zijn

yankees als naam ontstaan is door de namen Jan en Kees
pi_131576308
TVP.
pi_131576646
Dat we ons eten door elkaar roeren? Ik ben al menig keer raar aangekeken door dat ik alles mix/prak als het ff kan. _O_

In Oost-Azie krijg je veelal een kom/lepel/stokjes bij je eten dus standaard dat ik alles roer en op eet met een lepel. Veel lekkerder dan alles 1 voor 1. Het schijnt iets typisch Nederlands te zijn om je eten zo te "respectloos te behandelen".

edit:
Iets wat misschien minder bekent is maar wat iets 'Nederlands' schijnt te zijn is dat reclame op tv wordt gerecapituleerd na een andere reclame. Ik werd er laatst op gewezen en ben er is op gaan letten en het viel op dat ze dat vrijwel bij iedere reclame die je ziet doen. (Ik bedoel dus reclame A->reclame B->reclame A samengevat->.. etc.

[ Bericht 14% gewijzigd door Straatklinker op 26-09-2013 01:49:00 ]
pi_131576825
Kan je het boek The UnDuchtables anraden, staat helemaal vol met dit soort dingetjes!
  donderdag 26 september 2013 @ 06:01:00 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_131576992
Die zogenaamde "one cookie rule" is wat mij betreft een urban legend. Ik heb dat nog nooit iemand zien doen. Wat ik wel zie is mensen die gewoon de deksel op de pot doen zodat die koekjes niet oud worden en de (geniepig in de auto naar huis) klagende visite die te schijterig was om om nog een koekje te vragen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_131577511
quote:
14s.gif Op donderdag 26 september 2013 02:53 schreef jeroen1976 het volgende:
Kan je het boek The UnDuchtables anraden, staat helemaal vol met dit soort dingetjes!
Ik heb em gelezen en ook zeer vermakelijk.

Het stukje over de 'shit shelf' bv was ook heel leuk en past hier ook. :D
reset
pi_131578715
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 01:42 schreef Straatklinker het volgende:
Dat we ons eten door elkaar roeren? Ik ben al menig keer raar aangekeken door dat ik alles mix/prak als het ff kan. _O_

In Oost-Azie krijg je veelal een kom/lepel/stokjes bij je eten dus standaard dat ik alles roer en op eet met een lepel. Veel lekkerder dan alles 1 voor 1. Het schijnt iets typisch Nederlands te zijn om je eten zo te "respectloos te behandelen".

Zie dat respectloos behandelen meer als "geen zin om te kauwen" reden... ;)
pi_131584755
Dit komt toch van de gelijknamige website www.stuffdutchpeoplelike.com? - magnifiniek geschreven en heerlijk om te lezen - ook als Nederlander. Voor al mijn buitenlandse vrienden is het vooral een feest van herkenning :P

Die gele en rode broeken herken ik helaas wel degelijk. Hangt er vooral mee samen met hoeveel (ex-)corps-ballen je je omgeven ziet ;) Flanerend door Oud-Zuid zie je het overal, zeg maar.
pi_131590101
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 13:48 schreef Knakker het volgende:
Dit komt toch van de gelijknamige website www.stuffdutchpeoplelike.com? - magnifiniek geschreven en heerlijk om te lezen - ook als Nederlander. Voor al mijn buitenlandse vrienden is het vooral een feest van herkenning :P

Die gele en rode broeken herken ik helaas wel degelijk. Hangt er vooral mee samen met hoeveel (ex-)corps-ballen je je omgeven ziet ;) Flanerend door Oud-Zuid zie je het overal, zeg maar.
Zeer grappig en vermakelijk.

Maar ik moet eerlijk zeggen: op dit moment werk ik samen met een Nederlander hier in Canada en daar kan geen Canadees/Amerikaan tegen op. De beste werkmaat die ik heb gehad, betrouwbaar, eerlijk en altijd op tijd.
We lachen ons helemaal een ongeluk omdat we allemaal oude herinneringen ophalen en lekker Mokum"s kletsen. (sarcastische humor)
En de baas (deels van Nederlandse afkomst) is zeer tevreden met de resultaten.
Zegt genoeg denk ik zo.
  donderdag 26 september 2013 @ 17:13:20 #12
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_131590862
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 13:48 schreef Knakker het volgende:

Ik dacht jahaa dat is die website van de OP! Zie ik dat ik die ben vergeten te plaatsen.. :@ :@ :@

Bedankt voor het plaatsen! ^O^ w/
reset
  Moderator donderdag 26 september 2013 @ 17:19:35 #13
9859 crew  Karina
Woman
pi_131591045
Rode broeken zie ik weleens, maar gele? Zelden.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  donderdag 26 september 2013 @ 17:55:27 #14
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_131592083
Kudos naar static voor de brontoevoeging van de OP
reset
  donderdag 26 september 2013 @ 18:35:15 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_131593019
quote:
99s.gif Op donderdag 26 september 2013 17:19 schreef Karina het volgende:
Rode broeken zie ik weleens, maar gele? Zelden.
Die hele site heeft soms een erg "ik zag soms iemand iets geks doen in land X dus dat zal daar wel een ding zijn" gehalte :)
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  Moderator donderdag 26 september 2013 @ 18:46:28 #16
9859 crew  Karina
Woman
pi_131593279
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2013 18:35 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Die hele site heeft soms een erg "ik zag soms iemand iets geks doen in land X dus dat zal daar wel een ding zijn" gehalte :)
Nou ja in ieder geval staat er niet dat we allemaal op klompen lopen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_131608930
quote:

[..]

korreltje zout erbij doet wonderen ;)
pi_131609532
quote:
I’ve never been so confused in my life, as when I first attended the birthday party of a Dutch friend. A group of the birthday boy’s friends walked in and immediately gave me 3 smoochy air-kisses followed by a trio of enthusiastic “Congratulations!”. I smiled awkwardly. That was odd! Congratulations for what? “Congratulations” on knowing someone who happens to be alive another year??
Daar verbaas ik me ook over: KAA / Kaaskoppen in het Buitenland slow Chat deel 16
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_131616319
Ik wordt hier in Hongarije door veertig nationaliteiten raar aangekeken dat ik 's middags niet warm eet maar het bij een broodje laat. Schijnt ook iets typisch w/ te zijn.
pi_131617468
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:23 schreef Budapestenaar het volgende:
Ik wordt hier in Hongarije door veertig nationaliteiten raar aangekeken dat ik 's middags niet warm eet maar het bij een broodje laat. Schijnt ook iets typisch w/ te zijn.
Wij hebben hier Nederlandse stagiaires gehad die er alles aan doen om zo Nederlands mogelijk te leven. Wat dus ook betekent om 's middags een broodje, bij de Subway, te gaan eten.

Ik ben een voorstander van "When in Rome, do as the Romans".
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_131619155
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 14:04 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Wij hebben hier Nederlandse stagiaires gehad die er alles aan doen om zo Nederlands mogelijk te leven. Wat dus ook betekent om 's middags een broodje, bij de Subway, te gaan eten.

Ik ben een voorstander van "When in Rome, do as the Romans".
Ik snap je punt maar ik heb absoluut geen trek in een warme hap tussen de middag.
pi_131620718
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 15:02 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Ik snap je punt maar ik heb absoluut geen trek in een warme hap tussen de middag.
Typisch zuid Europees en Balkan, het twee maal warm eten per dag.
Maar ik zag ook vele mensen in deze regio's tosti's naar binnen werken tussen de middag dus.......
pi_131620719
quote:

[..]

In het begin kan dat tegenvallen, maar zoiets went snel.

De eerste week in Japan ben ik heel enthousiast gaan ontbijten met vis, zeewier en rijst, maar toen voelde ik die vis de hele ochtend zwemmen. Na een tijdje weet je niet beter.
pi_131621051
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 15:59 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

De eerste week in Japan ben ik heel enthousiast gaan ontbijten met vis, zeewier en rijst, maar toen voelde ik die vis de hele ochtend zwemmen. Na een tijdje weet je niet beter.
Ik vind Hongaars eten heerlijk op z'n tijd maar heb geen zin om gewoonten over te nemen die niet bij me passen of waar ik me niet goed bij voel. Dat deed ik in Nederland niet en dat doe ik hier ook niet. En als ik zo eens naar de gemiddelde lichaamsomvang van Hongaren boven de 40 kijk, denk ik niet dat hun eetgewoonten op de lange termijn zo gezond zijn :D
pi_131621527
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:12 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Ik vind Hongaars eten heerlijk op z'n tijd maar heb geen zin om gewoonten over te nemen die niet bij me passen of waar ik me niet goed bij voel. Dat deed ik in Nederland niet en dat doe ik hier ook niet. En als ik zo eens naar de gemiddelde lichaamsomvang van Hongaren boven de 40 kijk, denk ik niet dat hun eetgewoonten op de lange termijn zo gezond zijn :D
Wel eens in de USa of Canada geweest?.. _O_
  vrijdag 27 september 2013 @ 16:36:30 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131621626
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2013 06:01 schreef SpecialK het volgende:
Die zogenaamde "one cookie rule" is wat mij betreft een urban legend. Ik heb dat nog nooit iemand zien doen. Wat ik wel zie is mensen die gewoon de deksel op de pot doen zodat die koekjes niet oud worden en de (geniepig in de auto naar huis) klagende visite die te schijterig was om om nog een koekje te vragen.
Ik wel, mijn moeder deed het, de kids van mijn zus krijgen daar nog lachstuipen van
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131633914
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:31 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Wel eens in de USa of Canada geweest?.. _O_
[ afbeelding ]
Weet niet hoe het in de rest van Canada is maar in Calgary zie je minder dikkers dan in Nederland.

quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik wel, mijn moeder deed het, de kids van mijn zus krijgen daar nog lachstuipen van
Aan de moeders kant van mijn familie gebeurd die tafereel ook bij elke verjaardag :P

Waarom moeten wij Nederlanders eigenlijk iedereen feliciteren op een verjaardag?
pi_131635241
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 23:24 schreef rogier21 het volgende:

[..]

Weet niet hoe het in de rest van Canada is maar in Calgary zie je minder dikkers dan in Nederland.

[..]

Aan de moeders kant van mijn familie gebeurd die tafereel ook bij elke verjaardag :P

Waarom moeten wij Nederlanders eigenlijk iedereen feliciteren op een verjaardag?
omdat iedereen een beetje jarig is als een iemand uit de familie/ vriendengroep jarig is.
pi_131635342
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

is toch ook wel normaal, in een cafe ga je ook niet nog en koekje vragen. 1 per kopje kofie.
is gewoon ouderwetse zuinigheid denk ik, maar wij vreten gewoon dat hele pak gelijk leeg.
pi_131639019
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 00:09 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

omdat iedereen een beetje jarig is als een iemand uit de familie/ vriendengroep jarig is.
Nee, dat is niet zo. Net zoals dat je niet een beetje zwanger kunt zijn, kun je ook niet een beetje jarig zijn. Gelijkheidsaanstelleritus.

Ik heb het blog met smaak gelezen. Als je Nederland met buitenlandse ogen gaat bekijken, dan is het toch wel een erg gek land.

Desalnietemin is bijna iedere buitenlander die er een tijdje gewoond heeft, er enorm over te spreken. Ik ken behoorlijk wat Japanse expats die jaren lang in Nederland hebben gewoond, en je ziet ze opfleuren zodra ze over hun Nederlandse tijd beginnen te praten. Amerikanen, idem dito.
  zaterdag 28 september 2013 @ 09:17:15 #31
45206 Pietverdriet
pi_131639496
Leukste aan die blog zijn de waanzinnig beledigde Nederlanders, vooral over nasty spreads
pi_131641166
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 07:43 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Nee, dat is niet zo. Net zoals dat je niet een beetje zwanger kunt zijn, kun je ook niet een beetje jarig zijn. Gelijkheidsaanstelleritus.

tuurlijk wel, als iemand zwanger is, feleciteerd iedereen ook elkaar. onze felicitaties hebben gewoon een iets andere betekenis dan in andere landen. is er eentje zwanger, dan is iedereen blij.
pi_131641343
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 11:30 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

tuurlijk wel, als iemand zwanger is, feleciteerd iedereen ook elkaar. onze felicitaties hebben gewoon een iets andere betekenis dan in andere landen. is er eentje zwanger, dan is iedereen blij.
Dat iedereen dat doet, maakt het nog niet minder belachelijk of logisch. Het laat meer zien wat voor een kuddevolk we zijn.
pi_131642126
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 11:38 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat iedereen dat doet, maakt het nog niet minder belachelijk of logisch. Het laat meer zien wat voor een kuddevolk we zijn.
niet omdat iedereen het doet, maar ik heb net uitgelegd waarom, dus daarom is het wel logisch. een verjaardag is een groeps gebeurtenis bij ons, niet aleen een feestje voor die ene persoon en niemand anders.
  zaterdag 28 september 2013 @ 22:17:00 #35
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_131658491
Leuke blog. Toch vind ik die (rare) typisch Nederlandse dingen wel weer leuk om te zien/mee te maken als ik in Nederland ben :Y Blijft een beetje een gevoel van 'thuiskomen' denk ik op zo'n moment.
  zondag 29 september 2013 @ 10:53:23 #36
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_131667011
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:12 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Ik wissel het af...dan weer westers..dan weer aziatisch. Ik eet van alles doorelkaar. Als ik 's middags een noodle soupje eet dan wordt het 's avonds iets westers. Soms kan erg warme dagen kleefrijst met geroosterd varkensvlees en een tomatendip onwijs lekker zijn.

Ik zie in elk land mensen die boven de 40 zijn dikker worden. Natuurlijk is het hier minder, maar mensen veranderen gewoon met de leeftijd.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  zondag 29 september 2013 @ 10:55:41 #37
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_131667048
Ik ben trouwens nog steeds blij dat ik niet meer een "Nederlandse verjaardag" hoef mee te maken.
Inderdaad iedereen feliciteren en dan in een kringetje gaan zitten en gaan kleppen als Henk en Ingrid.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_131667151
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 10:53 schreef breaky het volgende:

[..]

Ik zie in elk land mensen die boven de 40 zijn dikker worden. Natuurlijk is het hier minder, maar mensen veranderen gewoon met de leeftijd.
Waar, maar het gehalte dames rond de vijftig dat zich voortbeweegt op een manier en in een tempo alsof ze de zeventig allang zijn gepasseerd en enkel en alleen omdat ze te vet en te veel eten, is hier toch echt opvallend hoog in vergelijking met West-Europa. Het zal er waarschijnlijk mee te maken hebben dat veel mensen hier zich geen fatsoenlijk voedsel kunnen veroorloven. Alleen goedkope, ongezonde troep.
  zondag 29 september 2013 @ 18:17:27 #39
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_131680920
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 11:03 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Waar, maar het gehalte dames rond de vijftig dat zich voortbeweegt op een manier en in een tempo alsof ze de zeventig allang zijn gepasseerd en enkel en alleen omdat ze te vet en te veel eten, is hier toch echt opvallend hoog in vergelijking met West-Europa. Het zal er waarschijnlijk mee te maken hebben dat veel mensen hier zich geen fatsoenlijk voedsel kunnen veroorloven. Alleen goedkope, ongezonde troep.
Vergeet niet dat het voedsel ook word "gemanipuleerd".
In de USA is de gehele graan handel in handen van nietsontziende bedrijven die goudgeld verdienen aan "opgeklopte" granen.
En die bende eten wij.
Heb laatst op de radio gehoord dat het Amerkaanse koren totaal is veranderd qua orginele samenstelling en dat het veel minder voedt als vroeger....dus krijg je weer eerder honger...dus ga je meer eten (lees geld uitgeven).....dus word je sneller dik.....(zucht) :N
  zondag 29 september 2013 @ 22:19:09 #40
203039 pirlo444
adelante chicos!!!!!!!!!!!!!!!
pi_131691870
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 10:55 schreef breaky het volgende:
Ik ben trouwens nog steeds blij dat ik niet meer een "Nederlandse verjaardag" hoef mee te maken.
Inderdaad iedereen feliciteren en dan in een kringetje gaan zitten en gaan kleppen als Henk en Ingrid.
Hoe vier jij nou je verjaardag dan :P
pi_131698934
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 22:19 schreef pirlo444 het volgende:

[..]

Hoe vier jij nou je verjaardag dan :P
Stoelen aan de kant, drank en eten op tafel, muziek aan en gaan. Geen dooie cirkelverjaardagen meer!
pi_131720548
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 01:57 schreef rogier21 het volgende:
Stoelen aan de kant, drank en eten op tafel, muziek aan en gaan. Geen dooie cirkelverjaardagen meer!
Precies!
pi_131739995
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2013 09:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Leukste aan die blog zijn de waanzinnig beledigde Nederlanders, vooral over nasty spreads
Ik snap niet dat ze juist daar dan over vallen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 14:03:38 #44
203039 pirlo444
adelante chicos!!!!!!!!!!!!!!!
pi_131740834
quote:
14s.gif Op maandag 30 september 2013 20:55 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Precies!
Zo vier ik dat al jaren en vieren wij dat in Nederland toch ook gewoon :S
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 16:30:30 #45
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_131745030
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 14:03 schreef pirlo444 het volgende:

[..]

Dat is nog een verjaardag van "de oude stempel" om het zo maar eens te zeggen. :Y

En zo wat? Is het zo gek om eens met je hele familie te converseren en een gezellige avond te hebben?
En ja: politiek is steevast een onderwerp op de agenda en ik denk dat de huidige crisis het ook goed doet.
Misschien dat andere forummers iets kunnen vertellen over verjaardagen vieren in hun nieuwe vaderland? ;)
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 17:05:15 #46
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_131746191
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 15:59 schreef Lyrebird het volgende:

Ohhh.... toen ik zwanger was van m'n oudste was er 1 ding waar ik echt niet tegen kon: vis. En toen ging ik naar Nederland, in m'n eentje, via Tokyo. Vlucht van 12 uur, al wat brakjes van de vlucht van 5 uur die ervoor zat, en de 6 uur wachttijd. Lekker even geslapen, en toen werd er ontbijt geserveerd. Dat viel niet mee.....

quote:

[..]

Ik heb er wel ergere gezien :) Hij brengt het ook meestal met een korreltje zout, maar ik vind 'm opmerkelijk scherp.
pi_131754526
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 14:03 schreef pirlo444 het volgende:
Gaat het toch nog de goede kant op :). Mijn familie houdt de kringetjes-verjaardagen in stand helaas.
pi_131755322
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 16:30 schreef DUTCHKO het volgende:
En zo wat?
In princiepe is er niks mis mee hoor, maar ik heb mij er gewoon nooit echt prettig bij gevoelt. Als andere dit leuk vinden is dat prima, ook op mijn verjaardag, alleen zal er zelf niet zo snel tussen gaan zitten. Je altijd mensen die gesprekken gaan voeren door elkaar heen, dat vind ik vervelend.

Bij mij thuis is iedereen een beetje door het huis en de tuin verspreidt, er zijn verschillende zit- en staanplekken en als je iemand anders wilt spreken ga je naar een ander groepje/persoon. In de benedenverdieping (kelder) meestal muziek aan en boven/buiten is voor de wat rustigere mensen/conversaties.

Alle snacks op een paar tafels door het huis heen dus je kan pakken wat en wanneer je wilt, geen schoteltje met koekjes doorgeven iig.

's Avonds rond het kampvuur in de achtertuin ga je natuurlijk meestal wel in een kringetje er omheen zitten dus dan komen de 'groepsgesprekken' wel een beetje.
  donderdag 3 oktober 2013 @ 17:34:10 #49
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_131814652
Nog een maand [?] en het is weer zover: Zwarte Piet in de straten.

Het houdt de gemoederen wel bezig in de NL expat community.

No.16: Zwarte Piet

De reacties zijn tegen omdat racisme en het achterlopen van minstens een eeuw en voor omdat er geen racisme bedoeld wordt en dat zwarte piet een goede naam heeft.

Ik ben zelf zwarte piet geweest en zie het probleem niet. Een gekleurde vriend van me zegt dat hij juist de mensen die er zo'n probleem van maken racisten vindt. "Zwarte piet is een goed iets! Dan is het toch goed? Net zoals negerzoenen? Dat is toch ook een goed iets? Waarom de positieve dingen demoniseren?"

quote:
I agree that simply saying, we didn’t mean offence, is too easy. However in a way you can say it in this case. Seriously, I never ever saw Zwarte Piet as racist or anything, until I explained the tradition in England, and they thought it to be racist. Zwarte Piet is black, true, but he is also one of the most beloved traditional figures! Maybe I’m too narrow-minded and love Zwarte Piet too much, but I honestly can’t understand how anyone can be offended by Zwarte Piet. He’s just cool!
reset
  Moderator maandag 7 oktober 2013 @ 11:38:38 #50
45833 crew  Fogel
pi_131931249
Zwarte Pieten ja... Was met mijn dochter in een winkelstraat in Nederland net voor sinterklaas. Pieten komen op ons af rennen om snoep te geven, kind half in paniek omdat ze er niks van begreep :P
Maar toen ze eenmaal doorhad dat ze alleen maar goede dingen brengen was het al snel goed.
Eenmaal thuis in Noorwegen zag ze een donkere man in de supermarkt (die hebben we niet zo heel erg veel in het noorden) en begon enthousiast 'zwarte Piet' te roepen. Beetje pijnlijke situatie was dat...
Cultuurcrash? :P
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_131935449
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:38 schreef Fogel het volgende:
Pieten komen op ons af rennen om snoep te geven, kind half in paniek omdat ze er niks van begreep :P
_O-
pi_131935887
Over de verjaardagskalender:

quote:
My father, an American, visited my mom’s family in holland after they were married. he had never seen a bday calendar before and he mistakenly thought you were supposed to use the space to write in your name when you used the bathroom. hahaha.
_O-
pi_131936274
Dat eerste stukje over dat kussen op bv. verjaardagen etc. Dat valt in NL nog behoorlijk mee vergeleken met Frankrijk.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_131936372
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:23 schreef Budapestenaar het volgende:
Is wel een typerende traditie van Nederland, en ook typisch Nederlands gedrag om dat te willen blijven voortzetten. Zelf ben ik naast Nederlands ook Frans van nationaliteit en vind warm eten voor de lunch ook prima. Maar in Frankrijk alleen maar broodbeleg met stokbrood vind ik eveneens prima.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  maandag 7 oktober 2013 @ 14:50:27 #55
45206 Pietverdriet
pi_131936493
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:46 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Is wel een typerende traditie van Nederland, en ook typisch Nederlands gedrag om dat te willen blijven voortzetten. Zelf ben ik naast Nederlands ook Frans van nationaliteit en vind warm eten voor de lunch ook prima. Maar in Frankrijk alleen maar broodbeleg met stokbrood vind ik eveneens prima.
Had een collega in Beieren verteld over het typische nederlandse gebruik boterhammetjes van thuis mee te nemen voor de lunch, jaar of wat later mailde ze me, ze werkte intussen in Zwitserland en dat ze een Nederlandse collega had die dat daadwerkelijk deed. Hilarisch vond ze het als je in de kantine voor een paar euro geweldig warm kan eten.
pi_131937205
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Had een collega in Beieren verteld over het typische nederlandse gebruik boterhammetjes van thuis mee te nemen voor de lunch, jaar of wat later mailde ze me, ze werkte intussen in Zwitserland en dat ze een Nederlandse collega had die dat daadwerkelijk deed. Hilarisch vond ze het als je in de kantine voor een paar euro geweldig warm kan eten.
Tja, dat zal ik dan nooit doen. Zeker niet als het eten in de kantine gewoon gratis is.
  maandag 7 oktober 2013 @ 15:14:09 #57
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_131937227
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 11:38 schreef Fogel het volgende:
Zwarte Pieten ja... Was met mijn dochter in een winkelstraat in Nederland net voor sinterklaas. Pieten komen op ons af rennen om snoep te geven, kind half in paniek omdat ze er niks van begreep :P
Maar toen ze eenmaal doorhad dat ze alleen maar goede dingen brengen was het al snel goed.
Eenmaal thuis in Noorwegen zag ze een donkere man in de supermarkt (die hebben we niet zo heel erg veel in het noorden) en begon enthousiast 'zwarte Piet' te roepen. Beetje pijnlijke situatie was dat...
Cultuurcrash? :P
Ik kan het al bijna zien. :D

Zo'n blond meisje (neem ik maar aan) die eerst angstig is voor het nieuwe onbekende en half achter papa verschuilt, naar toch voorzichtig een lach en dan uitkijkend naar de volgende zwarte piet..

Waar ik in NL vandaan kom waren er ook nauwelijks buitenlanders afgezien van die 1 Marokkaan/Turk/Molukker per klas.
reset
pi_131938808
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En wat als die collega nou 's avonds thuis met zijn gezinnetje warm wil eten? Moet 'ie dan twee keer per dag warm eten alleen omdat het in de kantine zo goedkoop is?

Alle nationaliteiten die ik om mij heen zie houden tot op zekere hoogte vast aan eetgewoonten van thuis - de Nederlanders niet uitgezonderd. Ik geloof niet dat daar nou zoveel mis mee is.

[ Bericht 4% gewijzigd door Budapestenaar op 07-10-2013 16:11:57 ]
  maandag 7 oktober 2013 @ 17:42:43 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_131942006
quote:

[..]

Dat was 50 jaar geleden in NL ook nog heel gewoon.
Het was alleen de enige warme maaltijd op een dag.

In bejaardentehuizen en ziekenhuizen is het nog steeds zo, het is ook vrij nutteloos om al die energie op te nemen als je het niet meer gebruikt, overdag warm eten is veel logischer.
Niet dat ik er wel aan moet denken, maar dat is wat anders.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_131942141
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:42 schreef Leandra het volgende:

In bejaardentehuizen en ziekenhuizen is het nog steeds zo, het is ook vrij nutteloos om al die energie op te nemen als je het niet meer gebruikt, overdag warm eten is veel logischer.
De meeste ziekenhuizen en bejaardenhuizen hebben zich inmiddels ook aangepast; doorgaans de broodmaaltijd 's middags als lunch en 's avonds het warme eten.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 7 oktober 2013 @ 17:48:10 #61
45206 Pietverdriet
pi_131942160
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 16:04 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

En wat als die collega nou 's avonds thuis met zijn gezinnetje warm wil eten? Moet 'ie dan twee keer per dag warm eten alleen omdat het in de kantine zo goedkoop is?

Alle nationaliteiten die ik om mij heen zie houden tot op zekere hoogte vast aan eetgewoonten van thuis - de Nederlanders niet uitgezonderd. Ik geloof niet dat daar nou zoveel mis mee is.
Voel je niet zo aangevallen, Hollander, geef gewoon weer hoe men er tegenaan kijkt.
Doet me denken aan die blog, schuimbekkende reacties over de observaties over de Nederlandse lunch en het broodbeleg.
  maandag 7 oktober 2013 @ 18:25:46 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_131943236
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:47 schreef Isabeau het volgende:

[..]

De meeste ziekenhuizen en bejaardenhuizen hebben zich inmiddels ook aangepast; doorgaans de broodmaaltijd 's middags als lunch en 's avonds het warme eten.
Dat betekent dat ik er lang niet geweest ben....
Mooi ^O^
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 7 oktober 2013 @ 18:30:35 #63
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_131943353
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:06:24 #64
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_131950542
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voel je niet zo aangevallen, Hollander, geef gewoon weer hoe men er tegenaan kijkt.
Doet me denken aan die blog, schuimbekkende reacties over de observaties over de Nederlandse lunch en het broodbeleg.
O, misschien had ik er een smiley achteraan moeten plakken. Ik voelde me namelijk niet zo aangevallen hoor :)
pi_131950963
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Boeren in Nederland eten tussen de middag ook warm. Ik geloof niet dat ik er veel bezwaar tegen zou hebben als ik een home made maaltijd zou kunnen eten, maar als ik naar mijn collega's kijk, zie ik dat ze ofwel belanden in een foodcourt voor een snelle vette hap óf hun prakkie van thuis op het werk in de magnetron opwarmen. Voor beide opties pas ik, (+ :) voordat iemand weer denkt dat ik schuimbekkend aan het fulmineren ben :D)
pi_132239388
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 07:43 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik heb het blog met smaak gelezen. Als je Nederland met buitenlandse ogen gaat bekijken, dan is het toch wel een erg gek land.

[...]
Is volgens mij een kwestie van uit de hand gelopen. Je feliciteerde de jarige en de gezinsleden. Maar je maakt een begroetingsronde en het "hoe maakt u het" ging over in gefeliciteerd met de verjaardag van je/uw moeder/zus/dochter/vriend/partner/blablabla en uiteindelijk werd gefeliciteerd de begroeting voor de hele ronde. 'k Vin'm wel raar en ben overgegaan op wat vaags mummelen.

quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 16:04 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Ik heb een poosje in het bedrijfsrestaurant gegeten, waar je eenvoudige, verse, verantwoorde maaltijden kreeg voor een zacht prijsje. Alleen was het dan 's avonds zo kaal en onwennig met die boterhammetjes. Het vulde ook niet voor de hele avond/nacht.
  donderdag 17 oktober 2013 @ 10:43:51 #68
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132253335
Mijn kapper is een Ier die in Nederland heeft gewoond en afgezien van de grote politieke verandering van de afgelopen 10 jaar was hij verwonderd over het feit dat Nederlanders met ziekten schelden en ook vaak ziekten die al lang niet meer in Nederland voorkomen. :D
reset
  zondag 20 oktober 2013 @ 16:30:46 #69
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_132362731
Als ex-KAA'er kan ik zeggen dat ik sommige van onze gebruiken ook raar vind.

Vooral de felicitatie rondes op verjaardagen (dat doe ik tegenwoordig alleen omdat ik niemand voor z'n schenen wil schoppen), die cirkel verjaardagen en dat zoenen zit ik niet mee.

Boterhammen heb ik altijd al een hekel aan gehad, dus sinds ik weet hoe het anders kan eet ik standaard de maaltijd van gisteren of een verse salade voor de lunch.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_132364399
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 16:30 schreef Tanin het volgende:
Boterhammen heb ik altijd al een hekel aan gehad, dus sinds ik weet hoe het anders kan eet ik standaard de maaltijd van gisteren of een verse salade voor de lunch.
Ik lustte er vroeger wel pap van, van die boterhammen, maar idd, nu ik eet ik toch graag wat anders.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 04:43:31 #71
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132422184
Ik zie in dit topic een paar keer gerefereerd worden naar de schrijver van het blog als een "hij".
Echter, de schrijver van het blog is een vrouw ;)

http://stuffdutchpeopleli(...)ral-drug-free-birth/
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:27:30 #72
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132426536
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 04:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik zie in dit topic een paar keer gerefereerd worden naar de schrijver van het blog als een "hij".
Echter, de schrijver van het blog is een vrouw ;)

http://stuffdutchpeopleli(...)ral-drug-free-birth/
(moest even teruglezen) Ik heb niet naar hem haar als dude gerefereerd, maar dacht het wel idd. ;)
reset
pi_132440236
Leuk toch, al die Nederlandse gewoonten. Ieder land neemt zijn gebruiken mee naar het buitenland en dat maakt in het buitenland wonen, met veel buitenlandse vrienden, ook zo leuk.

Ik zit graag in een kring met verjaardagen, heb het liefst een boterham met kaas voor lunch, ben pro-Piet, heb een verjaardag kalender op de badkamer hangen, en schaam me absoluut nergens voor. Nederlanders zijn zo ongeveer het minst nationalistische volk dat ik ken. Moet je eens bij een Italiaan of Spanjaard thuis komen, die doen veel meer hun best op aan hun gewoonten vast te houden. En daar is weinig mis mee.
Jesus saves but death prevails.
pi_132441687
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:07 schreef Shivo het volgende:
Leuk toch, al die Nederlandse gewoonten. Ieder land neemt zijn gebruiken mee naar het buitenland en dat maakt in het buitenland wonen, met veel buitenlandse vrienden, ook zo leuk.

Ik zit graag in een kring met verjaardagen, heb het liefst een boterham met kaas voor lunch, ben pro-Piet, heb een verjaardag kalender op de badkamer hangen, en schaam me absoluut nergens voor. Nederlanders zijn zo ongeveer het minst nationalistische volk dat ik ken. Moet je eens bij een Italiaan of Spanjaard thuis komen, die doen veel meer hun best op aan hun gewoonten vast te houden. En daar is weinig mis mee.
Ik herinner me de eerste keer dat mijn vriend bij mijn beste vriendin over de vloer kwam en we gingen koken. Hij vroeg of ze nog olijfolie in huis had. Er stond nog een bodempje, volgens haar genoeg, dus ze zei van wel. Toen hij eenmaal ging koken ging hij op zoek naar de volgende fles, omdat een bodempje bij lange na niet genoeg was om een degelijke Spaanse maaltijd te koken _O-
For most of history, Anonymous was a woman.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')