abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131506743
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:46 schreef Hexagon het volgende:
Ik had ook al het idee dat de eurosceptische strapatsen van Philipp Rosler vooral een hoop geloofwaardigheid gekost hebben.
FDP en euro-sceptisch...?

dan heb ik wat gemist... FDP is juist behoorlijk eurofiel en ook in bv de vraag rond eurobonds, was het eerder oppositie vanuit de eigen partij die het Merkel moeilijk maakte...
De FDP stond er janikkend bij, zoals eigenlijk in vrijwel alle europese vragen (hooguit energiepolitiek, maar dat zal zijn wegens bepaalde fluistertonen van de grote duitse energie-reuzen als RWE en E-on)

quote:
2s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:54 schreef 99.999 het volgende:
De muur bestaat :P

[ afbeelding ]
Je ziet idd netjes de Bondslanden die niet deel uitmaakten van de oorspronkelijke Bondsrepubliek van Adenauer...
voormalig oostduitsland én protectoraat Saarland
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_131506751
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 11:01 schreef RM-rf het volgende:

[..]

inderdaad is het zeker niet zo dat alle AfD stemmers 4 jaar terug FDP stemmers waren, maar van de voormalige FDP stemmers die nu niet meer FDP stemmen is wel de een-na-grootste groep naar de AfD overgestapt (430K... slechts een groep is nog groter en dat zijn FDP stemmers die nu niet meer gingen stemmen, dat zijn er 460K).
Je ziet de heeele dikke pijl van FDP naar CDU/CSU over het hoofd? :?
pi_131506902
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:54 schreef 99.999 het volgende:
De muur bestaat :P

[ afbeelding ]
Vind je het gek? Volgens mij zie je in heel Oost-Europa dat de ex-communisten de grootste partij op links zijn, zeg maar equivalent met de PvdA hier of de SPD in West-Duitsland.

Vandaar dat ik het ook zo typisch vind dat de SPD zo ontzettend moeilijk doet over de samenwerking met Die Linke. In het Europees Parlement zitten ze bovendien gewoon in één fractie met al die andere ex-communistische partijen.
pi_131506958
Ik vind het niet gek maar gewoon een aardig plaatje.
  dinsdag 24 september 2013 @ 11:13:38 #80
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131506974
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:52 schreef arjan1112 het volgende:
Hoezo maak je dat op uit dat faz artikel ?
Nee, maar de FDP maakt deel uit van de Europese liberale familie ELDR waar doorgaans vrij pro Europese partijen bij zitten. Dan neem ik aan dat de achterban van de FDP ook redelijk daarbij hoort.
pi_131507052

de grune zitten in het midden van duitsland en het lijkt dat in het westen van het westen, de fdp , de cdu en de spd groter zijn.. best vreemd
pi_131507103

die hebben ook een probleem.. de csu is gewoon linkser dan een nederlander denkt ofzo
pi_131507176
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 11:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee, maar de FDP maakt deel uit van de Europese liberale familie ELDR waar doorgaans vrij pro Europese partijen bij zitten. Dan neem ik aan dat de achterban van de FDP ook redelijk daarbij hoort.
word ook wel grappig als bij de verkiezingen voor het europees parlement d66 en de vvd elkaar gaan aanvallen.. dat is ook een fractie
  dinsdag 24 september 2013 @ 11:25:22 #84
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131507374
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 11:05 schreef RM-rf het volgende:

Je ziet idd netjes de Bondslanden die niet deel uitmaakten van de oorspronkelijke Bondsrepubliek van Adenauer...
voormalig oostduitsland én protectoraat Saarland
Dat Saarland eruit springt lijkt me vooral een gevolg van het Lafontaine-effect.
pi_131507397
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 11:05 schreef Igen het volgende:

[..]

Je ziet de heeele dikke pijl van FDP naar CDU/CSU over het hoofd? :?
klopt, die heb ik een beetje genegeert omdat daartegend e FDP eigenlijk net zo moeilijk campagne kon voeren als dat de SPD het in 2009 moeilijk had om zichzelf als deelnemer in de grote coalitie te positioneren tegenover Merkel..

Het is een beetje eigen ook aan Merkel's stijl dat ze heel veel beleid naar haarzelf toetrekt, zonder zelf in een schotzone te geraken en persoonlijk onder kritiek te staan (als dat dreigt te gebeuren, verdwijnen de betreffende ministers héél snel).

De FDP heeft in de hele kabinetsperiode te weinig eigen uitstraling gehad en die stememrs die naar de CDU gingen waren gewoon tevreden met het huidige kabinet en het huidige beleid, maar zonder de overtuiging dat de FDP daarin een grote rol speelde...
die hebben in 2009 vaak in grote aantallen FDP gestemt, omdat ze toen de CDU wilde dwingen geen grote coalitie verder te voeren.

De FDP had ingezet op een tweede-stemmen campagne die hen in Kohl-tijden ook vaak gered had, toen de CDU dat tolereerde en het een teken was voor mensen die wilden dat de CDU regeerde, maar dan enkel met FDP en niet met de SPD...

Juist dat heeft de CDU in de laatste week van de campagne heel duidelijk niet getollereerd..
op hun plaketen hingen opeens heel duidelijke toevoegsels "Erststimme und zweitstimme CDU"

Dat kan gekomen zijn door de Niedersachsen-wahl in begin dit jaar ... toen de FDP onverwacht sterk toch profileerde maar enkel dankzij een zweit-stimmen campagne en de CDU juist uiteindelijk aardig verloor daardoor en zelf in de problemen kwam.

Maar het stemverlies van de FDP naar de CDU heeft minder te maken met de campagne imho... die kiezers zijn eigenlijk tevreden geweest met het kabinet, maar niet met de gezichtsloze rol die het FDP erin speelde...
Hooguit had het misschien iets geweest dat de FDP had moeten aanspreken in hun campagne, berouw voor de verbroken beloftes van 2009 en analyse van hun falen in het kabinet..
Ook hadden ze misschien wat scherper het 'spook' van Rot-rot-grün moeten voorvoeren, en het idee dat als zij er niet zijn, het CDU hooguit met de SPD kan regeren, en je dus altijd een nog meer naar links neigende CDU krijgt (alhoewel de FDP dat tussen 2009-2013 dus ook niet voorkwam dat merkel doodleuk zover naar centrum-links doorboog)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_131507404
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 11:19 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

word ook wel grappig als bij de verkiezingen voor het europees parlement d66 en de vvd elkaar gaan aanvallen.. dat is ook een fractie
Van Baalen heeft zelf gezegd:

quote:
Het tweede wat Van Baalen naar voren brengt, is dat het verschil tussen VVD en D66 niet groot is. In Europa zitten de partijen in dezelfde liberale fractie. „Over negen van de tien dingen denken wij hetzelfde. Maar dat zeggen we natuurlijk niet in de campagne!”
http://www.refdag.nl/nieu(...)s_parlement_1_762937

De verschillen tussen de VVD en D66 zullen bij de Europese verkiezingen meer voor op de bühne zijn, maar elkaar inhoudelijk aanvallen zal moeilijk gaan en daarnaast hebben ze ook nog eens een lijstverbinding.
pi_131507448
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 11:17 schreef arjan1112 het volgende:
[ afbeelding ]

die hebben ook een probleem.. de csu is gewoon linkser dan een nederlander denkt ofzo
Daar speelt ook een stukje populisme mee. Op federaal niveau is de Energiewende een voorbeeld daarvan: het regeringsbeleid is mateloos impopulair, oppositiepartijen staan op recordhoogte in de peilingen, en dus doet de regeringspartij vol overtuiging een 180 graden omkering van het eigen beleid. Met succes.

Twee leuke artikeltjes hierover uit de TAZ:
http://www.taz.de/!118337/ "Das bayerische System"
http://www.taz.de/!123783/ "Sieg durch Anpassung"
  dinsdag 24 september 2013 @ 11:32:23 #88
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131507564
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 11:15 schreef arjan1112 het volgende:
[ afbeelding ]

de grune zitten in het midden van duitsland en het lijkt dat in het westen van het westen, de fdp , de cdu en de spd groter zijn.. best vreemd
Let alsjeblieft wel even op de schaalverdeling van de kleuren. Die is bij de SPD uiteraard veel grover dan bij de Grünen, omdat de SPD landelijk 27% haalde en de Grünen 8%.

Dit kaartje verklaart redelijk waarom de CDU het in de ene regio beter doet dan de andere. Het geeft de grootste religie weer. Geel = katholiek, paars = protestants, blauw = geen godsdienst. De CDU (en de CSU uiteraard) zijn goed in staat om katholieke stemmers te trekken, maar hebben in de protestantse gebieden meer concurrentie van seculiere partijen.
  dinsdag 24 september 2013 @ 13:05:17 #89
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131510035
DDR als niet religieus??
Kerken waren heel belangrijk bij de Wende
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131510136
licht blauw is zeker 'geen religie' en donkerblauw ' geen opgave ' ?
pi_131510232
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 13:05 schreef Pietverdriet het volgende:
DDR als niet religieus??
Kerken waren heel belangrijk bij de Wende
Blijkbaar. Het kaartje is gebaseerd op de volkstelling van 2011, en de mensen zullen van zichzelf toch wel weten wat voor geloof ze al of niet aanhangen.

Hier in het Wikipedia-artikel staan ook nog een paar kaartjes waarop de belangrijkste richtingen nog eens afzonderlijk zijn weergegeven:
https://de.wikipedia.org/(...)ie_Bundesl.C3.A4nder

Edit: Die kaartjes geven blijkbaar het formele lidmaatschap van een kerk weer. De vraag over de religieuze overtuiging in de volkstelling was slecht geformuleerd en werd door veel mensen niet beantwoord en de resultaten daarvan waren dus nogal nietszeggend.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2013 13:25:32 ]
pi_131513484
Kerk-lidmaatschap is in duitsland ook een belastingtechnische vraag... mensen die ingeschreven staan als lid van een kerk betalen ietwat meer belasting (Kirchen-steuer).
Het is dus niet enkel een vraag over 'gevoel' maar mensen die zich deel voelen van een kerk merken dat maandelijks op hun loonstrookje en dat maakt ook dat er een direkte winst te behalen valt bij het uitschrijven uit een kerk
pi_131514673
een kerken belasting ? geld dat ook voor moslims, hindoes enz ?
pi_131517078
Mooi dat de neoliberalen van de FDP het parlement uitgestemd zijn.

Hopelijk doet goed voorbeeld volgen!
  dinsdag 24 september 2013 @ 17:05:38 #95
45206 Pietverdriet
pi_131518464
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 15:21 schreef arjan1112 het volgende:
een kerken belasting ? geld dat ook voor moslims, hindoes enz ?
Nee
http://de.wikipedia.org/wiki/Kirchensteuer_%28Deutschland%29

die Gliedkirchen der EKD; Konfessionsmerkmal: „ev“ (Kennzahl „61“ bei der Lohnsteuer-Anmeldung)[18]
die Bistümer der Römisch-Katholischen Kirche; Konfessionsmerkmal: „rk“ (Kennzahl „62“)
das Katholische Bistum der Alt-Katholiken in Deutschland; Konfessionsmerkmal: „ak“ (Kennzahl „63“)
die Freireligiösen Gemeinden (Landesgemeinden Baden, Mainz, Offenbach und Pfalz)
die Unitarische Religionsgemeinschaft Freie Protestanten
die jüdischen Gemeinden („Kultussteuer“)
  dinsdag 24 september 2013 @ 17:10:19 #96
45206 Pietverdriet
pi_131518583
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 16:24 schreef Arolsen het volgende:
Mooi dat de neoliberalen van de FDP het parlement uitgestemd zijn.

Hopelijk doet goed voorbeeld volgen!
Voor iemand die tot voor kort Franz Josef Strauss verafgode geef je nu af op de FDP die gewoon Liberaal is en niet Neoliberaal. Franz Josef Strauss daarentegen was een echte Neo Liberaal.
pi_131520579
Noeliberaal? CSU is juist voor een zeer sterke rol van de overheid.
pi_131522780
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:09 schreef Arolsen het volgende:
de VVD ook
  dinsdag 24 september 2013 @ 19:16:17 #99
45206 Pietverdriet
pi_131523021
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 18:09 schreef Arolsen het volgende:
Ja, en? Neoliberalisme is het streven naar een gereguleerde markt, waarbij marktinvloeden gecombineerd worden met overheidsinvloeden.
  dinsdag 24 september 2013 @ 19:18:49 #100
45206 Pietverdriet
pi_131523120
Arolsen fulmineerd al jaren tegen het neoliberalisme maar is er eigenlijk fan van
ROTFLMAOPIMP
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')