Sport1 hield z'n bek dus je kon goed luisterenquote:
Webber had water problemen, en dat ging de laatste 5 ronden steeds minder.quote:Op zondag 22 september 2013 16:10 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Hou je kop kutDuutser praat niet door de coureurs heen.
Éenstoppers waren niet gebeurd.quote:Op zondag 22 september 2013 16:14 schreef Montov het volgende:
Eerste helft was heel saai, gelukkig kreeg je verschillende strategieen op het eind dankzij de SC waardoor er nog leuke gevechten waren. Er moet iets gebeuren zodat dat vaker gebeurd. Saaie eenstoppers worden nu meer de norm waardoor er weinig variatie mogelijk is.
quote:Op zondag 22 september 2013 16:18 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Echt ik wil die Duitser die er doorheenlult wurgen.
Mee eens, daar stoor ik mee echt aan hierquote:Op zondag 22 september 2013 16:18 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Echt ik wil die Duitser die er doorheenlult wurgen.
RTL kijken, Stream luisteren en tijdens reclames de stream kijken, best of both worlds.quote:Op zondag 22 september 2013 16:19 schreef Nattekat het volgende:
Je moet ook geen RTL kijken... enkel als het echt niet anders kan.
Het kan echt niet anders. Ik ben in Duitsland met alleen analoge tv en een internetverbinding via mijn telefoon met GPRS-snelheid.quote:Op zondag 22 september 2013 16:19 schreef Nattekat het volgende:
Je moet ook geen RTL kijken... enkel als het echt niet anders kan.
Dat jaquote:Op zondag 22 september 2013 16:20 schreef SiGNe het volgende:
[..]
RTL kijken, Stream luisteren en tijdens reclames de stream kijken, best of both worlds.
Voor mij ook helaas niet, TV geeft alleen ruis vandaag (ook analoog)quote:Op zondag 22 september 2013 16:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat ja
Helaas was dat voor mij niet echt een optie vandaag.
Massa had meer slijtage. Het oorspronkelijke plan was voor hem ook geen extra stop.quote:Op zondag 22 september 2013 16:20 schreef Nattekat het volgende:
Nu ben ik wel erg benieuwd waarom Massa een prutstrategie kreeg en Alonso een perfecte...
Mijn analoge TV heeft dus geen RTL heb ik net ondektquote:Op zondag 22 september 2013 16:22 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Voor mij ook helaas niet, TV geeft alleen ruis vandaag (ook analoog)
Had Massa niet een nieuwe vleugel die nog even voor Alonso getest moest worden of was dat alleen in de FP?quote:Op zondag 22 september 2013 16:20 schreef Nattekat het volgende:
Nu ben ik wel erg benieuwd waarom Massa een prutstrategie kreeg en Alonso een perfecte...
Ja, meer acties zoals gisteren. Rosberg voorbij laten bij de start bijv.quote:Op zondag 22 september 2013 16:24 schreef _Administr8or_ het volgende:
Dat boe geroep bij Vettel is belachelijk
De rest is gewoon te langzaam, wat moet Vettel doen? Wachten?
Dat Rosberg in de race maar gewoon wat sneller gaat rijden.quote:Op zondag 22 september 2013 16:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, meer acties zoals gisteren. Rosberg voorbij laten bij de start bijv.
Ik haat die saaie races die er nu zijn sinds de oude banden terug zijn.quote:Op zondag 22 september 2013 16:27 schreef _Administr8or_ het volgende:
[..]
Dat Rosberg in de race maar gewoon wat sneller gaat rijden.en dan nog is dat geen reden om Vettel te haten
Alonso heeft achter Hamilton slim zijn banden gespaard en had daarna op de ver weg gelopen Vettel niemand meer voor zich, waardoor hij zonder zijn rubbers te veel te forceren naar de finish kon rijden.quote:Op zondag 22 september 2013 16:22 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Massa had meer slijtage. Het oorspronkelijke plan was voor hem ook geen extra stop.
Oude banden? Onzin. Het is exact hetzelfde als vorig jaar. Op een gegeven moment hebben alle teams door hoe de banden werken en dan kun je dus qua strategiequote:Op zondag 22 september 2013 16:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik haat die saaie races die er nu zijn sinds de oude banden terug zijn.
Die banden van de eerste paar races, dat maakte het spannend. Sinds die oude banden terug zijn is het enkel Vettel, Vettel, Vettel.quote:Op zondag 22 september 2013 16:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Oude banden? Onzin. Het is exact hetzelfde als vorig jaar. Op een gegeven moment hebben alle teams door hoe de banden werken en dan kun je dus qua strategie
weinig variëren.
Zijn exact dezelfde banden. Welke 'oude' banden heb je het in vredesnaam over?quote:Op zondag 22 september 2013 16:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Die banden van de eerste paar races, dat maakte het spannend. Sinds die oude banden terug zijn is het enkel Vettel, Vettel, Vettel.
Nu rijden ze met de banden van vorig jaar, niet op de hoogte?quote:Op zondag 22 september 2013 16:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zijn exact dezelfde banden. Welke 'oude' banden heb je het in vredesnaam over?
Ja ik snap het ook niet. Hun gedachtegang gaat ongeveer zo: "Mijn favoriet wint niet. Mijn favoriet wint steeds niet omdat Vettel steeds wint. Ik heb de intelligentie van een koe. Boeeee!"quote:Op zondag 22 september 2013 16:24 schreef _Administr8or_ het volgende:
Dat boe geroep bij Vettel is belachelijk
De rest is gewoon te langzaam, wat moet Vettel doen? Wachten?
Wat Vettel doet is erg knap, alleen maakt hij het hierdoor saai. Dat is niet zijn probleem maar van de rest van de teams die dan maar beter hun best moeten doen om het beste pakket te krijgenquote:Op zondag 22 september 2013 16:39 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Ja ik snap het ook niet. Hun gedachtegang gaat ongeveer zo: "Mijn favoriet wint niet. Mijn favoriet wint steeds niet omdat Vettel steeds wint. Ik heb de intelligentie van een koe. Boeeee!"
Vorig jaar reden ze op singapore op medium en hard, nu op soft en medium.quote:Op zondag 22 september 2013 16:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nu rijden ze met de banden van vorig jaar, niet op de hoogte?
Nee hoor. Ze gebruiken de compounds van 2013 met een constructie gebaseerd op de banden van vorig jaar.quote:Op zondag 22 september 2013 16:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nu rijden ze met de banden van vorig jaar, niet op de hoogte?
Dit zijn 2012 banden met enkele 2013 eigenschappen. Aan het begin van het seizoen was de rangorde compleet anders, toen deze banden terugkwamen was het gewoon weer Red Bull.quote:Op zondag 22 september 2013 16:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee hoor. Ze gebruiken de compounds van 2013 met een constructie gebaseerd op de banden van vorig jaar.
En Lotus het enige team wat beiden weet te managen.quote:Op zondag 22 september 2013 16:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit zijn 2012 banden met enkele 2013 eigenschappen. Aan het begin van het seizoen was de rangorde compleet anders, toen deze banden terugkwamen was het gewoon weer Red Bull.
Andersom.quote:Op zondag 22 september 2013 16:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit zijn 2012 banden met enkele 2013 eigenschappen.
Schumacher die Häkkinen een lift gaf in Spanje in ik geloof 1999quote:Op zondag 22 september 2013 16:48 schreef Geralt het volgende:
Schumi Fisico weet ik nog. Is dat daarna nog een keer gebeurd? Volgens mij wel, maar ik weet niet meer wie met wie.
Iemand?
Toch Hakkinen? Ik twijfelde welke eerder was.quote:Op zondag 22 september 2013 16:50 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Schumacher die Häkkinen een lift gaf in Spanje in ik geloof 1999
moet mij corrigeren. Was 2001quote:Op zondag 22 september 2013 16:50 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Schumacher die Häkkinen een lift gaf in Spanje in ik geloof 1999
Volgens mij heb ik die race compleet gemist!? Staat me niets van bij. Ik wist met Fisico en met Mika nog.quote:Op zondag 22 september 2013 16:52 schreef Nattekat het volgende:
Dit is de laatste, Alonso en Webber maar dan andersom.
Dit is veel te vaak gebeurdquote:Op zondag 22 september 2013 16:48 schreef Geralt het volgende:
Schumi Fisico weet ik nog. Is dat daarna nog een keer gebeurd? Volgens mij wel, maar ik weet niet meer wie met wie.
Iemand?
Ah, daarom stond Alonso met de rug naar hem toe.quote:Op zondag 22 september 2013 16:58 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Vettel en Alonso lijken tegenwoordig ook vriendelijker tegenover elkaar dan vroeger. Waarschijnlijk omdat Vettel toch zo ver voorligt dat het allemaal weinig meer uitmaakt.
Vroeger ja, maar ik heb het de laatste 10 jaar niet meer gezien. Ja die ene keer dan wat ik kennelijk gemist heb.quote:Op zondag 22 september 2013 16:58 schreef ButtonenLiverpoolfan het volgende:
[..]
Dit is veel te vaak gebeurd
Dat is een paar keer vorig jaar gebeurd hoor. 1x op Silverstone volgens mij. Barcelona ook denk ikquote:Op zondag 22 september 2013 17:01 schreef Geralt het volgende:
[..]
Vroeger ja, maar ik heb het de laatste 10 jaar niet meer gezien. Ja die ene keer dan wat ik kennelijk gemist heb.
Op het podium schudden ze tussendoor nog eens handen terwijl dat niet verplicht of gewenst was op dit moment. Dat doe je niet als je een hekel aan elkaar hebt.quote:Op zondag 22 september 2013 17:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ah, daarom stond Alonso met de rug naar hem toe.
zo mooi was datquote:Op zondag 22 september 2013 16:50 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Schumacher die Häkkinen een lift gaf in Spanje in ik geloof 1999
dan let je misschien niet goed op Alonso z'n houding tov van Vettel, althans als de camera erbij isquote:Op zondag 22 september 2013 16:58 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Vettel en Alonso lijken tegenwoordig ook vriendelijker tegenover elkaar dan vroeger. Waarschijnlijk omdat Vettel toch zo ver voorligt dat het allemaal weinig meer uitmaakt.
Whehe.quote:Op zondag 22 september 2013 16:23 schreef WEST het volgende:
Ik ga maar eens kijken hoe Ajax hopelijk gehakt maakt van die ledlampen.
Tot de volgende keer maar weer.
twitter:andrewbensonf1 twitterde op zondag 22-09-2013 om 18:10:36Reprimands for Alonso and Webber after Alonso gave him lift back to pits. Means 10-place grid penalty for Webber as third reprimand of year reageer retweet
Beetje klein is het wel. Vorig jaar wilde hij zich er ook zo graag op voor laten staan dat die Ferrari van hem zo kut was en dat het allemaal zijn verdienste was, iets wat de pers ook maar wat graag vertelde. Maar voor het team is het natuurlijk niet leuk. Dan kan Vettel ook weer flauw doen en zeggen dat Massa liet zien dat die Ferrari behoorlijk snel was. Dan wordt het zo'n kinderachtig gedoe.quote:Op zondag 22 september 2013 18:04 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
dan let je misschien niet goed op Alonso z'n houding tov van Vettel, althans als de camera erbij isAlonso is een van de weinige die zijn directe tegenstanders ook langs de baan probeert te verslaan. In dat ene kamertje na de race gewoon Vettel mijden oa. en zeggen dat ie tegen Newey racet ipv tegen Vettel.
belachelijk om daar een waarschuwing voor te gevenquote:Op zondag 22 september 2013 18:31 schreef OEM het volgende:
twitter:andrewbensonf1 twitterde op zondag 22-09-2013 om 18:10:36Reprimands for Alonso and Webber after Alonso gave him lift back to pits. Means 10-place grid penalty for Webber as third reprimand of year reageer retweet
Pfffft.quote:Mark Webber will receive a ten-place grid penalty for the next race after being given a lift to the pits by Fernando Alonso after today’s Singapore Grand Prix.
Alonso stopped to pick up his rival after his car broke down on the final lap of the race. Webber rode back to the pits on Alonso’s sidepod.
The stewards ruled Webber had “entered the track without the marshal’s permission between the commencement of the formation lap and the time when the last car enters parc ferme” and handed him a reprimand.
As this is Webber’s third reprimand of the year he will automatically receive a ten-place grid penalty for the next race. His previous reprimands came in Bahrain, for contact with Nico Rosberg, and in Canada, for going too quickly while yellow flags were displayed.
It is the second time a driver has received a grid penalty for collecting three reprimands – Pastor Maldonado also did at the Brazilian Grand Prix last year.
Alonso was also given a reprimand for driving “in a manner which could be deemed potentially dangerous to other drivers or any other person”. The stewards added “two cars had to take avoiding action” when Alonso stopped to pick Webber up. This is Alonso’s first reprimand of the year.
quote:Op zondag 22 september 2013 16:02 schreef Zorro het volgende:
WEER Webber die de problemen heeft, het zal ook eens een keer Vettel zijn zeker
Fabeltje. Laatst op Autosport-forum nog uitgezocht.quote:
Omdat Vettel altijf voorop rijdt, en Webber niet. 1x25 is even veel als 5x5.quote:Op zondag 22 september 2013 18:41 schreef wimderon het volgende:
[..]
[..]
Fabeltje. Laatst op Autosport-forum nog uitgezocht.
http://forums.autosport.c(...)ability-at-red-bull/
Het verschil in verloren punten door mechanische problemen is zelfs zeer duidelijk in het nadeel (!) van Vettel.
Welja. Waarom ook de moeite nemen de link te lezen als je ook gewoon meteen dom kunt blaten.quote:Op zondag 22 september 2013 18:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Omdat Vettel altijf voorop rijdt, en Webber niet. 1x25 is even veel als 5x5.
Volgens dat artikel heeft Webber ook de meeste pech gehad dit jaar, teamorders qorden ook meegenomen.
quote:4.5 year score card
Sebastian Vettel: 39 issues (32 mechanical issues, 3 team order, 2 team-mate clashes, 2 significant pit stop issue), 8 leading to a DNF
Mark Webber: 45 issues (33 mechanical issues, 3 team orders, 2 team-mate clashes, 7 significant pit stop issues), 3 leading to a DNF
Ik heb het gelezen, en daaruit de resultaten van dit jaar alleen genomen.quote:Op zondag 22 september 2013 18:59 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Welja. Waarom ook de moeite nemen de link te lezen als je ook gewoon meteen dom kunt blaten.
[..]
Duur ritjequote:Op zondag 22 september 2013 18:37 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
http://www.f1fanatic.co.u(...)er-lift-from-alonso/
[..]
Pfffft.
die waarschuwing niet, wel die 10 plaatsen terug op de grid, wat een blunderquote:Op zondag 22 september 2013 18:35 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
belachelijk om daar een waarschuwing voor te geven
Nee hoor. Dat hebben ze juist ingevoerd omdat voorheen waarschuwingen niet bestraft werden en iedereen vrolijk die waarschuwingen negeerden. Nu worden ze wel bestraft en zien we er opeens een flink stuk minder (in mijn beleving).quote:Op zondag 22 september 2013 19:57 schreef THEFXR het volgende:
[..]
die waarschuwing niet, wel die 10 plaatsen terug op de grid, wat een blunder
F1 is een baby klasse geworden, als je elkaar al bijna raakt krijg je al een waarschuwing of andere straf, in andere klassen is dat niet.quote:Op zondag 22 september 2013 20:34 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nee hoor. Dat hebben ze juist ingevoerd omdat voorheen waarschuwingen niet bestraft werden en iedereen vrolijk die waarschuwingen negeerden. Nu worden ze wel bestraft en zien we er opeens een flink stuk minder (in mijn beleving).
Tuurlijk is het vervelend dat je hiervoor bestraft wordt, maar als de waarschuwing terecht is, is de straf dat ook.
In andere klassen is het nog erger. Daar krijg je al een waarschuwing als je je lijn verdedigt (zoals in de IndyCar). Als je daar later dan diegene die achter je rijdt van je lijn afgaat wordt het gezien als blokken en krijg je een waarschuwing. Als het meerdere keren gebeurt moet je je plek opgeven of je krijgt een drive through. Dat is in de F1 toch beter (al is het niet meer zoals vroeger).quote:Op zondag 22 september 2013 20:37 schreef THEFXR het volgende:
[..]
F1 is een baby klasse geworden, als je elkaar al bijna raakt krijg je al een waarschuwing of andere straf, in andere klassen is dat niet.
Eens, maar een grid penalty van 10 plaatsen is wel erg streng.quote:Op zondag 22 september 2013 20:46 schreef Weltschmerz het volgende:
Die lift geven mag volgens mij al jaren niet meer. Het is ook nergens goed voor, het ziet er leuk uit maar als er een keer iets misgaat ziet het er ineens heel onsmakelijk uit. Dan vind ik het wel logisch dat het verboden is en er dus ook een sanctie op staat.
Na Duitsland 2011 zijn er ook geen waarschuwingen gegeven, zo oud is die regel nog niet.quote:Op zondag 22 september 2013 20:46 schreef Weltschmerz het volgende:
Die lift geven mag volgens mij al jaren niet meer. Het is ook nergens goed voor, het ziet er leuk uit maar als er een keer iets misgaat ziet het er ineens heel onsmakelijk uit. Dan vind ik het wel logisch dat het verboden is en er dus ook een sanctie op staat.
Ik vind het wel meevallen eigenlijk, 10 plaatsen winnen is niet meer zo bijzonder als een aantal jaar geleden, de kwalificatie is gewoon minder bepalend geworden. Bovendien is het voor meerdere incidenten, en zijn dit van die dingen waarvan je weet dat het niet mag en alle rust besluit om toch te doen. Dan heb ik meer moeite met gridpenalties omdat een coureur zich verremt en iemand raakt.quote:Op zondag 22 september 2013 20:47 schreef Geralt het volgende:
[..]
Eens, maar een grid penalty van 10 plaatsen is wel erg streng.
Webber zijn laatste jaar, he doesn't give a fuck, RB wel vanwege het kampioenschapquote:Op zondag 22 september 2013 21:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het wel meevallen eigenlijk, 10 plaatsen winnen is niet meer zo bijzonder als een aantal jaar geleden, de kwalificatie is gewoon minder bepalend geworden. Bovendien is het voor meerdere incidenten, en zijn dit van die dingen waarvan je weet dat het niet mag en alle rust besluit om toch te doen. Dan heb ik meer moeite met gridpenalties omdat een coureur zich verremt en iemand raakt.
Een teamplayer is het nooit geweest.quote:Op zondag 22 september 2013 21:06 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Webber zijn laatste jaar, he doesn't give a fuck, RB wel vanwege het kampioenschap
moet je ook niet zijn als coureurquote:Op zondag 22 september 2013 21:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een teamplayer is het nooit geweest.
Het is een lastige spagaat als je de mindere van je teamgenoot bent, maar de meesten gaan daar toch een heel stuk beter mee om dan onze onsympathieke Australiër.quote:
hij is nooit onsympathiek geweest, maar als je hem naait pakt die je ook terug.quote:Op zondag 22 september 2013 21:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is een lastige spagaat als je de mindere van je teamgenoot bent, maar de meesten gaan daar toch een heel stuk beter mee om dan onze onsympathieke Australiër.
yeah, right.quote:Op zondag 22 september 2013 21:27 schreef THEFXR het volgende:
[..]
hij is nooit onsympathiek geweest, maar als je hem naait pakt die je ook terug.
Ze kregen beiden een waarschuwing, omdat dit de 3e van Webber was krijgt hij die straf.quote:Op zondag 22 september 2013 21:36 schreef SiGNe het volgende:
Vreemd dat Alonso geen grote straf kreeg, hij was degene die voor Webber stopte en zo een "gevaarlijke" situatie creëerde.
En echt veilig is het natuurlijk ook niet, er hoeft maar een klein iets te gebeuren en Webber ligt op het asfalt maar da's niet echt 10 plaatsen gridstraf waard.
En ok, het is de 3e overtreding van Webber maar dat is ook geen 10 plaatsen gridstraf waard.
10 plaatsen is een te zware straf, doe dan 5 plaatsen of een drive-throughquote:Op zondag 22 september 2013 21:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ze kregen beiden een waarschuwing, omdat dit de 3e van Webber was krijgt hij die straf.
gewoon downloadenquote:Op zondag 22 september 2013 22:54 schreef iAvani het volgende:
Ergens de mogelijkheid om een samenvatting terug te kijken? (Engels / NL)
Hoe kun je nou na de race nog een drive-through opleggen?quote:Op zondag 22 september 2013 21:41 schreef SiGNe het volgende:
[..]
10 plaatsen is een te zware straf, doe dan 5 plaatsen of een drive-through
Absoluut wel. Je rijdt in dienst van een team. F1 is geen individuele sport.quote:
Tuurlijk. Het slaat alleen nergens op als je toch al uitgevallen bent.quote:Op zondag 22 september 2013 23:27 schreef Peterselieman het volgende:
wel een tijdstraf die gelijk staat aan of ietsje zwaarder is dan een drive-through is wel mogelijk
nee hoor, als coureur wil jij kampioen worden en voor welk team of met welke teamgenoot dat zal zijn boeit niet, elke topsporter is gewoon een ras egoïst !quote:Op zondag 22 september 2013 23:30 schreef k_man het volgende:
[..]
Absoluut wel. Je rijdt in dienst van een team. F1 is geen individuele sport.
Heb je die BBC-docu over Hunt vs Lauda gezien? Daarin kwam het even heel duidelijk naar voren. Lauda lag bijna dood te gaan in een ziekenhuis en ondertussen was Ferrari vooral bezig om een vervanger te vinden. "Enzo only cared about the championship - drivers are very replaceable". Oftewel: het doel van een F1 team is om kampioen te worden, de coureur is daarbij slechts een van de onderdelen.
Ja, je kunt wel simpelweg blijven herhalen wat je eerder zei, maar ik heb hierboven beargumenteerd waarom dat niet klopt. Ga er eens inhoudelijk op in.quote:Op zondag 22 september 2013 23:33 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nee hoor, als coureur wil jij kampioen worden en voor welk team of met welke teamgenoot dat zal zijn boeit niet, elke topsporter is gewoon een ras egoïst !
Omdat er anders geen rijdersklassement zou zijn als F1 geen individuele sport was!quote:Op zondag 22 september 2013 23:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, je kunt wel simpelweg blijven herhalen wat je eerder zei, maar ik heb hierboven beargumenteerd waarom dat niet klopt. Ga er eens inhoudelijk op in.
nee, ik niet, ze laten ook altijd eerst de rijdersstanden zien en optioneel het team klassement.quote:Op zondag 22 september 2013 23:38 schreef k_man het volgende:
De rijderstitel is een ondergeschikte titel. De constructeurstitel ziet men als belangrijker.
Hoe kan je een gridstraf uitdelen na de race? Gewoon de volgende race inlossenquote:Op zondag 22 september 2013 23:26 schreef k_man het volgende:
[..]
Hoe kun je nou na de race nog een drive-through opleggen?
Ik niet, zegt ie. En wie ben jij dan wel?quote:Op zondag 22 september 2013 23:39 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nee, ik niet, ze laten ook altijd eerst de rijdersstanden zien en optioneel het team klassement.
ik snap niet dat je voor bepaalde overtredingen een boete krijgt en nu een waarschuwing grid penaltyquote:Op zondag 22 september 2013 23:41 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Hoe kan je een gridstraf uitdelen na de race? Gewoon de volgende race inlossen
je vader en je had allang op bed moeten liggen, want je moet morgen weer vroeg op voor school!quote:Op zondag 22 september 2013 23:43 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik niet, zegt ie. En wie ben jij dan wel?
Ja natuurlijk los je een gridstraf pas bij de volgende race in. Met een drive-through zou dat echter nogal raar zijn, aangezien het nogal uitmaakt wanneer je die precies ondergaat. In het begin van de race is een drive-through veel erger dan 10 plaatsen grid-penalty.quote:Op zondag 22 september 2013 23:41 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Hoe kan je een gridstraf uitdelen na de race? Gewoon de volgende race inlossen
Och, och. Je argumenten zijn echt op he? Dan maar beledigend worden... Staat je netjes.quote:Op zondag 22 september 2013 23:44 schreef THEFXR het volgende:
[..]
je vader en je had allang op bed moeten liggen, want je moet morgen weer vroeg op voor school!
Dat is zeker zo. Maar veel mensen kijken er nu eenmaal met een bepaalde jongensboekachtige blik naar, alsof het een soort helden zijn waarvan de meest meedogenloze wint. Maar buiten de race om is het natuurlijk ook gewoon een serieuze baan, waarin je samenwerkt met de engineers, de beste coureur is dan degene die het beste de data door kan geven.quote:Op zondag 22 september 2013 23:46 schreef k_man het volgende:
[..]
Och, och. Je argumenten zijn echt op he? Dan maar beledigend worden... Staat je netjes.
Het is een feit dat de constructeurstitel door de meeste teams gezien wordt als belangrijker dan de rijderstitel. Dat jij daar anders over denkt doet daar bijzonder weinig aan af.
en de kijkende klant/ F1 fan betaald er tenslotte voor.quote:Op zondag 22 september 2013 23:54 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is zeker zo. Maar veel mensen kijken er nu eenmaal met een bepaalde jongensboekachtige blik naar, alsof het een soort helden zijn waarvan de meest meedogenloze wint. Maar buiten de race om is het natuurlijk ook gewoon een serieuze baan, waarin je samenwerkt met de engineers, de beste coureur is dan degene die het beste de data door kan geven.
Voor het team niet, voor de coureur wel. De coureur vindt het rijderskampioenschap belangrijk, het team de constructeurstitel. Dat is een spagaat waar je als coureur mee te maken hebt. Zeker als je feitelijk (op basis van de stand of op basis van de pikorde binnen het team) de nummer twee bent. De ene coureur kan daar beter mee overweg dan de ander.quote:Op zondag 22 september 2013 23:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, je kunt wel simpelweg blijven herhalen wat je eerder zei, maar ik heb hierboven beargumenteerd waarom dat niet klopt. Ga er eens inhoudelijk op in.
Wat jij als individu wilt doet er niet toe. Het teambelang hoort voorop te staan. Als je dat te vaak negeert, kun je op zoek naar een ander team.
Zie Vettel in de 21 affaire bijvoorbeeldquote:Op zondag 22 september 2013 23:59 schreef sasquatsch het volgende:
Maar je moet wel egoistisch zijn om kampioen te worden.
Is maar hoe je het bekijkt. Het rubber is hetzelfde als de banden van begin dit seizoen, alleen is de stalen binnenconstructie van de banden vervangen door de kevlar constructie van vorig jaar. Hierdoor zijn de eigenschappen van de band met betrekking tot (vervorming van) het loopvlak en de temperatuur huishouding van de banden meer zoals ze vorig jaar waren.Net zoals dat de banden weer symmetrisch zijn ten opzichte van de asymetrische stalen constructie Hier heeft Red Bull dus duidelijk baat bij gehad want met de stalen constructie hadden ze nogal wat problemen aan het begin van het seizoen.quote:
Vond het wel weer meevallen, wat is dankzij Albers.quote:Op maandag 23 september 2013 13:46 schreef Breaker.Faker het volgende:
De formule 1 flitsen staan weer online op Sport1. Altijd leuk om weer naar te kijken hoe Sport1 elke keer op de domste manier de formule1 uitzend.
http://www.sport1.nl/nieu(...)dist-en-negeert.html
http://video.sport1.nl/main/clips/34572/kimi-buitenom-bij-button dit stukje laat weer zien dat Sport1 het gewoon niet kan. Wat een stelletje zeikers zijn dat zeg Ronald en Albers bij mekaar.
Kan allemaal nog makkelijker. Gewoon fatsoenlijke banden zoals nu en bijtanken weer toestaan.quote:Op maandag 23 september 2013 15:28 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Is maar hoe je het bekijkt. Het rubber is hetzelfde als de banden van begin dit seizoen, alleen is de stalen binnenconstructie van de banden vervangen door de kevlar constructie van vorig jaar. Hierdoor zijn de eigenschappen van de band met betrekking tot (vervorming van) het loopvlak en de temperatuur huishouding van de banden meer zoals ze vorig jaar waren.Net zoals dat de banden weer symmetrisch zijn ten opzichte van de asymetrische stalen constructie Hier heeft Red Bull dus duidelijk baat bij gehad want met de stalen constructie hadden ze nogal wat problemen aan het begin van het seizoen.
Het was ook niet voor niets dat Red Bull vanaf het begin van de problemen met de banden aan het zeuren was om de oude banden van 2012 weer terug te krijgen, terwijl verplicht opvolgen van de aanwijzingen van Pirelli met betrekking tot de bandenspanning en het verbieden van het omwisselen de problemen ook opgelost zou hebben.
Bijtanken ben ik op tegen want sinds dat verbod op bijtanken zijn de races er een stuk leuker op geworden (uitzonderingen daargelaten). Al in 2010 waren er veel meer inhaalacties (dus zonder DRS) dan in de 15 jaar ervoor.quote:Op maandag 23 september 2013 16:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Kan allemaal nog makkelijker. Gewoon fatsoenlijke banden zoals nu en bijtanken weer toestaan.
Heeft daar niet zoveel mee te maken. Teams zaten dicht bij elkaar, min of meer bij toeval.quote:Op maandag 23 september 2013 17:08 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Bijtanken ben ik op tegen want sinds dat verbod op bijtanken zijn de races er een stuk leuker op geworden (uitzonderingen daargelaten). Al in 2010 waren er veel meer inhaalacties (dus zonder DRS) dan in de 15 jaar ervoor.
Klopt, komt onder andere door de engine freeze. F1 is veel te veel de kant van de endurance op gegaan.quote:Op maandag 23 september 2013 21:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Heeft daar niet zoveel mee te maken. Teams zaten dicht bij elkaar, min of meer bij toeval.
Vind ik ook jammer inderdaad. Gaan ze nu in MotoGP ook doenquote:Op maandag 23 september 2013 21:14 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Klopt, komt onder andere door de engine freeze. F1 is veel te veel de kant van de endurance op gegaan.
Nee... Het kippenvelgeluid verdwijnt compleet. (In het jaar van mijn eerste f1 race op circuitquote:Op maandag 23 september 2013 21:34 schreef Fir3fly het volgende:
Maar in ieder geval volgend jaar nieuwe, interessante motoren.
Vandaar dat het aantal inhaalacties op de baan sinds het bijtanken drastisch is verminderd en sinds het verbod erop weer is vermeerderd.quote:Op maandag 23 september 2013 21:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Heeft daar niet zoveel mee te maken. Teams zaten dicht bij elkaar, min of meer bij toeval.
Valt wel mee. Ik heb de oude turbo era meegemaakt en het geluid van die turbomotoren was nog steeds indrukwekkend.quote:Op maandag 23 september 2013 21:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee... Het kippenvelgeluid verdwijnt compleet. (In het jaar van mijn eerste f1 race op circuit)
quote:Op maandag 23 september 2013 23:14 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Vandaar dat het aantal inhaalacties op de baan sinds het bijtanken drastisch is verminderd en sinds het verbod erop weer is vermeerderd.
Het is gewoon een feit dat er in de periode met bijtanken meer in de pits werd ingehaald dan op de baan en er ervoor en erna meer op de baan werd ingehaald. En de periode van bijtanken liep van halverwege de jaren '90 tot 2010.quote:Op maandag 23 september 2013 23:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]. De jaren 80 vergelijken met nu is nogal naïef.
Ja ik heb dat dus gemist, maar als ik achter mijn Lancia Delta stond en iemand anders reed volgas weg dan klonk dat toch behoorlijk gaaf dat geblaas. Die auto hoorde je op een kilometer afstand nog gewoon doorschakelen.quote:Op maandag 23 september 2013 23:15 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Valt wel mee. Ik heb de oude turbo era meegemaakt en het geluid van die turbomotoren was nog steeds indrukwekkend.
Maar in 2011 waren de races helemaal niet spannend. Zelfs niet met behulp van DRS.quote:Op maandag 23 september 2013 23:32 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Het is gewoon een feit dat er in de periode met bijtanken meer in de pits werd ingehaald dan op de baan en er ervoor en erna meer op de baan werd ingehaald. En de periode van bijtanken liep van halverwege de jaren '90 tot 2010.
En het is waar dat het veld nu competitiever is, maar dat was in 2009 ook al zo en toch werd er in 2010 meer ingehaald en waren de races spannender dan in 2009. De enige verklaring die ik zo heb is het verbod op bijtanken (iets wat toen ook door Olav Mol is gezegd).
Ik waag het te betwijfelen omdat er dan weer veel meer in de pits ingehaald wordt En dus niet op de baan.quote:Op maandag 23 september 2013 23:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar in 2011 waren de races helemaal niet spannend. Zelfs niet met behulp van DRS.
Het probleem dat je nu hebt is dat strategie alleen met de banden kan en zo richting het einde van het seizoen zijn er maar een zeer beperkt aantal strategieën bruikbaar. Zonder safetycar in Singapore was iedereen gewoon weer voor 2 stops gegaan.
De combinatie deze banden + bijtanken + DRS levert veel meer spektakel op. Zonder dat de banden half aan flarden vliegen.
Dat kan ook mooi zijn, remember bijv Schumi zijn 4 stopper in Frankrijk, dat was strategisch grandioos en Schumacher die het perfect uitvoerde met een paar ultra snelle laps toen zijn tank bijna leeg was. In de race gaan ze nu amper tot de limiet.quote:Op maandag 23 september 2013 23:41 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik waag het te betwijfelen omdat er dan weer veel meer in de pits ingehaald wordt En dus niet op de baan.
Op de baan wordt ook vrij weinig ingehaald. Het ligt allemaal aan de banden, de coureurs kunnen nooit voluit gaan. Behalve dus in de laatste 10 ronden.quote:Op maandag 23 september 2013 23:41 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik waag het te betwijfelen omdat er dan weer veel meer in de pits ingehaald wordt En dus niet op de baan.
Hoe die auto door die chicane's glijdtquote:Op maandag 23 september 2013 23:43 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Dat kan ook mooi zijn, remember bijv Schumi zijn 4 stopper in Frankrijk, dat was strategisch grandioos en Schumacher die het perfect uitvoerde met een paar ultra snelle laps toen zijn tank bijna leeg was. In de race gaan ze nu amper tot de limiet.
Dit is gewoon puur racen, elke ronde voluit.
Dat is een keuze die de coureur en/of het team maakt. Met deze banden kun je ook voluit gaan zoals Alonso in Spanje liet zien. Maak je een extra pitstop en ga je voluit, of probeer je een extra pitstop uit te sparen en ga je niet voluit.quote:Op maandag 23 september 2013 23:43 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Dat kan ook mooi zijn, remember bijv Schumi zijn 4 stopper in Frankrijk, dat was strategisch grandioos en Schumacher die het perfect uitvoerde met een paar ultra snelle laps toen zijn tank bijna leeg was. In de race gaan ze nu amper tot de limiet.
Dit is gewoon puur racen, elke ronde voluit.
Hij ging helemaal niet voluit, dan ben je echt geen 6sec langzamer dan de poletijd, hij koos voor een hogere pace dat is wat anders. Tegenwoordig is het gewoon pacen, en met bijtanken waren ze aan het racen, dat is het verschil.quote:Op maandag 23 september 2013 23:54 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat is een keuze die de coureur en/of het team maakt. Met deze banden kun je ook voluit gaan zoals Alonso in Spanje liet zien. Maak je een extra pitstop en ga je voluit, of probeer je een extra pitstop uit te sparen en ga je niet voluit.
Dat laatste deed Alonso in Singapore en dat heeft hem de tweede plaats opgeleverdquote:Op maandag 23 september 2013 23:54 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat is een keuze die de coureur en/of het team maakt. Met deze banden kun je ook voluit gaan zoals Alonso in Spanje liet zien. Maak je een extra pitstop en ga je voluit, of probeer je een extra pitstop uit te sparen en ga je niet voluit.
Helleuwh. De eerste races van 2011 staan in mijn geheugen gegrift als wellicht de mooiste reeks OOIT. Melbourne begon tam, daarna werd het iedere race beter (barcelona, gevecht down the wire vettel vs hamilton .6 sec verschil) Monaco met een top 3, waarvan nr 3 het snelst was en nr 1 het langzaamst (vettel) en dus naar elkaar schoof, tot een crash voor code rood zorgde... En als klapstuk Canada, de race van 4 uur.quote:Op maandag 23 september 2013 23:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar in 2011 waren de races helemaal niet spannend. Zelfs niet met behulp van DRS.
Het probleem dat je nu hebt is dat strategie alleen met de banden kan en zo richting het einde van het seizoen zijn er maar een zeer beperkt aantal strategieën bruikbaar. Zonder safetycar in Singapore was iedereen gewoon weer voor 2 stops gegaan.
De combinatie deze banden + bijtanken + DRS levert veel meer spektakel op. Zonder dat de banden half aan flarden vliegen.
Maar alleen door de safetycar.quote:Op dinsdag 24 september 2013 00:04 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat laatste deed Alonso in Singapore en dat heeft hem de tweede plaats opgeleverd
Ik ga er vanuit dat de teams een SC-periode meenemen in hun strategie als ze in Singapore zijnquote:
Zelfs met bijtanken zouden ze aan het pacen zijn. Bijtanken verandert niets aan de karakteristiek van de banden. Daar zit het probleem, niet in het verbod op biijtanken.quote:Op maandag 23 september 2013 23:58 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Hij ging helemaal niet voluit, dan ben je echt geen 6sec langzamer dan de poletijd, hij koos voor een hogere pace dat is wat anders. Tegenwoordig is het gewoon pacen, en met bijtanken waren ze aan het racen, dat is het verschil.
Ik weet niet of wij als kijkers dat allemaal zo merken of ze voluit gaan of niet, uiteindelijk is het altijd zo snel als het materiaal het toelaat, met daarin verschillende tactische mogelijkheden.quote:Op dinsdag 24 september 2013 08:32 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Zelfs met bijtanken zouden ze aan het pacen zijn. Bijtanken verandert niets aan de karakteristiek van de banden. Daar zit het probleem, niet in het verbod op biijtanken.
Ik vergelijk weer met 2010, toen ze nog reden op Bridgestones. Toen gingen ze voor zover ik weet wel voluit en werd er niet bijgetankt.
Helaas wil de FOM er een kunstmatig spektakel van maken door snel slijtende banden te introduceren, waardoor de coureurs meestal niet meer voluit gaan. Ik had liever banden zoals de Bridgestones gezien.
De vraag is in hoeverre het een probleem is. Voor mij is het dat sowieso niet en wel hierom:quote:Op dinsdag 24 september 2013 08:40 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik weet niet of wij als kijkers dat allemaal zo merken of ze voluit gaan of niet, uiteindelijk is het altijd zo snel als het materiaal het toelaat, met daarin verschillende tactische mogelijkheden.
Grootste probleem momenteel is de dominantie van RBR/Vettel, het is aan de andere teams/rijders daar wat aan te doen.
ja, maar dan moet je zo slim zijn om ervan te kunnen profiterenquote:
Het maakt mij niet zoveel uit wie er uiteindelijk kampioen wordt maar een spannend kampioenschap helpt zeker bij mijn kijkplezier, als je op zaterdag al weet wie er zondag gaat winnen vind ik het toch wat minder.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:51 schreef Marks het volgende:
[..]
De vraag is in hoeverre het een probleem is. Voor mij is het dat sowieso niet en wel hierom:
Mensen hebben het, ook hier, vaak over dat vroeger alles beter was in de F1. Daarbij worden ook oude coureurs genoemd, die zo geniaal waren. Ook Senna. Hoe die met iets van 40 seconden voorsprong in Monaco zich vergaloppeerde en de muur in ging. Dat was mooi.
En Vettel, die ook 30 seconden wint, is niet mooi. In zekere zin laat hij dingen zien die Senna destijds ook liet zien.
Op de frontpage staat een special over de eerste winst van Senna en de reactie eronder zegt het ook [F1 Historie] Senna's eerste overwinning
Had ik Senna maar zien rijden. Natuurlijk, dat had ik ook graag gewild, maar ik ben zelf ook ''blij'' dat ik Vettel heb mogen zien. Hij is de Senna van nu, qua prestaties. Of misschien staat hij daar zelfs al boven...
Het probleem voor mij is dat de races de laatste tijd minder spannend en leuk zijn, al ging de tweede helft van Singapore wel goed.
In 2011 was Vettel zo mogelijk nog dominanter, maar bijna elke race was echt fantastisch om te zien. Dan maar geen spannend kampioenschap, de mooie races zijn dan belangrijker. Hopelijk gaat dat dit seizoen ook nog gebeuren.
quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:54 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het maakt mij niet zoveel uit wie er uiteindelijk kampioen wordt maar een spannende kampioenschap races helpt zeker bij mijn kijkplezier, als je op zaterdag al weet wie er zondag gaat winnen vind ik het toch wat minder.
Staat natuurlijk in vergelijking. Een race wordt spannender als er ook gevochten wordt om het kampioenschap. Het is niet gek dat 1992 over het algemeen als een saai seizoen wordt gezien, en 1997, 1999, 2003 of 2008 als een leuk seizoen. Je weet niet vooraf wie er wint en daardoor wordt het kampioenschap meteen spannender.quote:
Natuurlijk heeft het relatie met elkaar. Maar ik vind het beter als de races spannend zijn en toch elke keer dezelfde coureur wint, dan dat het kampioenschap spannend is.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Staat natuurlijk in vergelijking. Een race wordt spannender als er ook gevochten wordt om het kampioenschap. Het is niet gek dat 1992 over het algemeen als een saai seizoen wordt gezien, en 1997, 1999, 2003 of 2008 als een leuk seizoen. Je weet niet vooraf wie er wint en daardoor wordt het kampioenschap meteen spannender.
De rijders met name. Webber mag dan een ontzettende eikel zijn die wordt overschat en niet alleen door anderen, een prutser is het zeker niet. En Webber is wel binnen bereik, om het zacht uit te drukken.quote:Op dinsdag 24 september 2013 08:40 schreef Tarado het volgende:
Grootste probleem momenteel is de dominantie van RBR/Vettel, het is aan de andere teams/rijders daar wat aan te doen.
Jij wil er altijd een rijders contest van maken en in het geval van Webber heb je wel gelijk maar die anderen hebben toch ook met het materiaal te maken wat ze krijgen, ik ben het dus ook niet eens met jou wat dat betreft.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De rijders met name. Webber mag dan een ontzettende eikel zijn die wordt overschat en niet alleen door anderen, een prutser is het zeker niet. En Webber is wel binnen bereik, om het zacht uit te drukken.
Hamilton is te wisselvallig en komt niet los van Rosberg, Alonso laat het vaak liggen op de cruciale momenten en Raikkonen is gewoon niet snel genoeg. Presteren die net zo consistent, zijn ze ook op hun best als het er echt om gaat en maken ze qua snelheid ook telkens weer het verschil, dan hadden we de afgelopen jaren 4 ipv 2 echt spannende wk's gezien.
Ik vind Vettel goed, erg goed. Maar 4 op een rij is ook voor hem teveel eer.
Liever dat dan elke race een andere coureur die lichtjaren voor ligt ja.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:18 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft het relatie met elkaar. Maar ik vind het beter als de races spannend zijn en toch elke keer dezelfde coureur wint, dan dat het kampioenschap spannend is.
Dan zijn we het daar in ieder geval over eens.quote:Op dinsdag 24 september 2013 08:32 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Helaas wil de FOM er een kunstmatig spektakel van maken door snel slijtende banden te introduceren, waardoor de coureurs meestal niet meer voluit gaan. Ik had liever banden zoals de Bridgestones gezien.
Kijk, F1 hoeft natuurlijk absoluut niet een Nascar te worden. Maar enkele fundamentele elementen zijn bijvoorbeeld meer vermogen ten opzichte van downforce bij een Nascar bak. Dit kan men zo bij de F1 toepassen. Gewoon weer 950 pk, en minder downforce, feitelijk pleit ik dus voor de F1 wagens zoals deze 10 jaar terug waren.quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:00 schreef Peterselieman het volgende:
een NASCAR-bolide is een tank op wielen. Die dingen zijn een tikkie lastiger te besturen dan een F1-auto.
en bij ieder blaadje op de baan wordt er al een full course yellow gegeven, zodat er pitsstops kunnen volgen.
Dat de safety car in de F1 zolang in de baan bleef komt door het teruggeven van een rondje aan achterblijvers. Met die Marussia's duurt het even voordat ze weer aangesloten zijn. Een rondje eerder naar binnen had in dit geval ook gewoon gekund.
Ehhh ... pardon?quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:00 schreef Peterselieman het volgende:
een NASCAR-bolide is een tank op wielen. Die dingen zijn een tikkie lastiger te besturen dan een F1-auto.
op de gewone circuits glijden de NASCAR-auto's veel meer dan F1-bolides zouden doen.quote:
Ja, dat is meer het idee van F1 wagens uit de jaren 80 qua glijden enzo.quote:Op woensdag 25 september 2013 09:30 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
op de gewone circuits glijden de NASCAR-auto's veel meer dan F1-bolides zouden doen.
quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:05 schreef Marks het volgende:
[..]
Kijk, F1 hoeft natuurlijk absoluut niet een Nascar te worden. Maar enkele fundamentele elementen zijn bijvoorbeeld meer vermogen ten opzichte van downforce bij een Nascar bak. Dit kan men zo bij de F1 toepassen. Gewoon weer 950 pk, en minder downforce, feitelijk pleit ik dus voor de F1 wagens zoals deze 10 jaar terug waren.
En met de banden, wel meerdere keuzes geven, maar verder geen verplichtingen. Dat levert dan als het goed is verschillende strategieën op, meer dan nu het geval is.
De wagens van toen hadden een belachelijke 200 pk meer dan nu(!)quote:Op woensdag 25 september 2013 15:09 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]! Waarom denk je dat er nog zo veel ronderecords uit 2004 stammen? Onder andere omdat die wagens zo ongelooflijk veel downforce hadden dat er zelfs de dreiging was dat de coureurs de g-krachten binnen afzienbare tijd niet meer aan zouden kunnen. Daarna is de beweging ingezet om de wagens langzamer te maken, vooral (maar niet alleen) in de bochten.
Moderne Formule 1-wagens hebben veel minder downforce door strenge regels die de diffuser beperken en een veel minder groot vleugeloppervlak.
Wat een flauwekul, ze zijn helemaal niet sneller dan in 2004. Vergelijk de kwalificatietijden maar eens, en dan moet je ook nog rekening houden met het feit dat ze in 2004 met racebrandstof kwalificeerden dus ze konden nog een stuk sneller. Die auto's in 2004 hadden meer downforce en meer power, alleen het nadeel van de gegroefde banden.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:27 schreef Marks het volgende:
[..]
De wagens van toen hadden een belachelijke 200 pk meer dan nu(!)
Inmiddels is er dus zoveel downforce, dat het gebrek aan vermogen wordt gecompenseerd en de rondetijden, met uitzondering van circuits als monza, sneller zijn dan toen. Dus ze hebben nu meer downforce.
En ook de engine mapping etc. is in mijn ogen doorgeslagen.
Nee, het gaat mij om de verhouding downforce/vermogen.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:44 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Wat een flauwekul, ze zijn helemaal niet sneller dan in 2004. Vergelijk de kwalificatietijden maar eens, en dan moet je ook nog rekening houden met het feit dat ze in 2004 met racebrandstof kwalificeerden dus ze konden nog een stuk sneller. Die auto's in 2004 hadden meer downforce en meer power, alleen het nadeel van de gegroefde banden.
Je zegt net dat de rondetijden tegenwoordig sneller zijn, dat is onzin. Enige nadeel in 2004 waren de gegroefde banden, waardoor ze wat verloren op tractie, maar qua downforce waren ze superieur aan de auto's van nu.quote:Op woensdag 25 september 2013 17:06 schreef Marks het volgende:
[..]
Nee, het gaat mij om de verhouding downforce/vermogen.
Als je vergelijkt met de 2e vrije trainingen, welke volgens mij nog het best te vergelijken is met nu qua format, zie ik even dat op albert park en hongarije, het verschil rond een seconde was van de snelste tijd, in het voordeel van 2004.
Met dus 200 pk meer. Er is dus veel meer grip, waardoor dat verschil in vermogen grotendeels gecompeneerd wordt.
Natuurlijk, ze haalden op het rechte stuk bij kemmel 330 zonder kers en drs, waar ze nu amper 320 halen met alle toeters en bellen.
En maleisie scheelt 2 seconden.
Williams 1992, met active suspension enzo, soms in de kwalificatie ruim 2 seconden voorsprong op het eerstvolgende teamquote:Op woensdag 25 september 2013 20:28 schreef Geralt het volgende:
Dat plakken aan het asfalt was nog veel eerder hoor en veel beter ook
De Williams vlogen over de curbs zonder dat de wielen loskwamen van de grond. Als de Ferrari's dat probeerden sprongen ze 15 cm omhoog.quote:Op woensdag 25 september 2013 22:04 schreef Bluurgh het volgende:
[..]
Williams 1992, met active suspension enzo, soms in de kwalificatie ruim 2 seconden voorsprong op het eerstvolgende team
Eind jaren '70, begin jaren '80 was dat.quote:Op woensdag 25 september 2013 22:40 schreef Geralt het volgende:
Ik had het meer over ground effect
Mogen ze van mij wel weer invoeren.
Dus?quote:Op woensdag 25 september 2013 09:30 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
op de gewone circuits glijden de NASCAR-auto's veel meer dan F1-bolides zouden doen.
Maak daar maar 20 of 30 jaar van.quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:05 schreef Marks het volgende:
Gewoon weer 950 pk, en minder downforce, feitelijk pleit ik dus voor de F1 wagens zoals deze 10 jaar terug waren.
twitter:EliGP twitterde op vrijdag 27-09-2013 om 18:12:58Random comment of the day from Giancarlo Minardi, who stops shorts of accussing Red Bull of irregular stuff... http://t.co/taS2oWJw4p reageer retweet
Ik vind het wel meevallen, hij komt tenminste met argumenten en een no no is hij natuurlijk nietquote:Op vrijdag 27 september 2013 18:26 schreef Fir3fly het volgende:
Wat een zeikerd zeg. Waarom zijn er toch zoveel mensen die twijfelen aan Vettel's talent? Wat moet hij doen om te bewijzen dat hij toch echt de beste coureur in het veld is?
Beetje afgunst, denk ik.
Hij roept wat maar kan het niet onderbouwen. Volgende keer moet ie maar eens een geluidsopname maken.quote:Op vrijdag 27 september 2013 18:34 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik vind het wel meevallen, hij komt tenminste met argumenten en een no no is hij natuurlijk niet
quote:Op vrijdag 27 september 2013 18:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hij roept wat maar kan het niet onderbouwen. Volgende keer moet ie maar eens een geluidsopname maken.
Hoeveel duizenden mensen waren er op dat circuit tijdens de race? Hoeveel mensen hebben dat geluid niet gehoord?quote:
Wie zegt dat? Ik vond het gewoon leuk om te plaatsen, dat betekent toch niet dat ik het er mee eens ben, jij reageert wat overdreven.quote:Op vrijdag 27 september 2013 18:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoeveel duizenden mensen waren er op dat circuit tijdens de race? Hoeveel mensen hebben dat geluid niet gehoord?
Kom op zeg, dit is een gevalletje confirmation bias. De informatie is compleet onbetrouwbaar en niet onderbouwd en toch neem je het serieus.
het is interessant, maar stel dat er TC was dan had dat wel gevonden moeten worden lijkt mequote:Op vrijdag 27 september 2013 18:22 schreef Tarado het volgende:
twitter:EliGP twitterde op vrijdag 27-09-2013 om 18:12:58Random comment of the day from Giancarlo Minardi, who stops shorts of accussing Red Bull of irregular stuff... http://t.co/taS2oWJw4p reageer retweet
ik hoop dat ze vettel er mee pakken, die andere vuile duitser kwam er mee weg!quote:Op vrijdag 27 september 2013 18:22 schreef Tarado het volgende:
twitter:EliGP twitterde op vrijdag 27-09-2013 om 18:12:58Random comment of the day from Giancarlo Minardi, who stops shorts of accussing Red Bull of irregular stuff... http://t.co/taS2oWJw4p reageer retweet
Control ECU. Kan dus niet.quote:Op vrijdag 27 september 2013 20:10 schreef sasquatsch het volgende:
Hij wil gewoon een verklaring hebben over hoe dat mogelijk is en waarom de motor van Vettel anders klonk dan bijvoorbeeld Webber.
Doet me denken aan 1994 toen Senna langs de zijlijn luisterde naar de Benetton en ervan overtuigd was dat er traction contol inzat. Waar hij achteraf gelijk in bleek te hebben, maar toen was het voor hem te laat.
Die ECU bevat ook de verschillende engine mappings, dus is per team verschillend. De vraag is hoeveel controle er op is.quote:
Meer dan genoeg.quote:Op vrijdag 27 september 2013 23:04 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Die ECU bevat ook de verschillende engine mappings, dus is per team verschillend. De vraag is hoeveel controle er op is.
Webber was 1 sec sneller dan vettel bij top gear.quote:Op vrijdag 27 september 2013 22:49 schreef LWD-Godius het volgende:
Ik kan me nog herinneren dat Mark Webber in Canada een hele vreemde burnout maakte bij het uitkomen van de hairpin, toen hij tegen Van der Garde aanbotste volgens mij. Toen werd er ook al gespeculeerd over een mogelijke TC-systeem op de RBR.
Een f1 auto besturen is totaal anders dan een normale auto.quote:Op vrijdag 27 september 2013 23:44 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Webber was 1 sec sneller dan vettel bij top gear.
het is precies dezelfde auto, dus de coureur maakt het verschil.quote:Op zaterdag 28 september 2013 01:43 schreef Marks het volgende:
[..]
Een f1 auto besturen is totaal anders dan een normale auto.
Daarbij zijn al die tijden natuurlijk met een knipoog.
Omstandigheden?quote:Op zaterdag 28 september 2013 02:42 schreef THEFXR het volgende:
[..]
het is precies dezelfde auto, dus de coureur maakt het verschil.
en die tijden met een knipoog is een subjectieve veronderstelling
Talentje voor de Toyota Yaris Cup?quote:Op vrijdag 27 september 2013 23:44 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Webber was 1 sec sneller dan vettel bij top gear.
Daarom, het zegt ook helemaal niks, voor zover die tijden al kloppenquote:Op zaterdag 28 september 2013 11:04 schreef rockstah het volgende:
Ze hebben de coureurs die ze het meest mogen ook terug laten komen, Webber heeft dan ook een herkansing gehad en Vettel niet. In zijn eerste ronde was hij nergens. Daarnaast was het vrij duidelijk dat ze hem boven Vettel wilden hebben dus het zou me niets verbazen dat ze hem langer hebben laten oefenen of iets dergelijks.
Zo hebben ze ook Hamilton terug gehaald op een droge dag omdat ze hem vooraan wouden hebben.
tov van dat Vettel 2.5 sec voor heeft op Webber, wil ik best geloven dat het niet dezelfde F1 auto's zijn.quote:Op zaterdag 28 september 2013 12:03 schreef Tarado het volgende:
[..]
Daarom, het zegt ook helemaal niks, voor zover die tijden al kloppen
Ben helemaal geen expert mbt het mechanische gedeelte van F1 auto's maar Webber is al meerdere malen dit seizoen verteld dat hij verder achter degene die voorhem rijdt te gaan rijden omdat de turbilente lucht slecht voor zn eigen auto was (volgens mij iets met remmen die te heet werden? weet echt niet meer). Het scheelt natuurlijk ook dat Vettel vaak in 'clean air' rijdt en je weet ook niet of de auto's dezelfde afstelling hebben. En natuurlijk reed webber ook in een auto die uiteindelijk de finish niet haalde, je weet niet hoelang dat defect al speelde bij de auto en hoe dat de preformance beinvloedde.quote:Op zaterdag 28 september 2013 12:21 schreef THEFXR het volgende:
[..]
tov van dat Vettel 2.5 sec voor heeft op Webber, wil ik best geloven dat het niet dezelfde F1 auto's zijn.
Ook dat zou kunnen maar als je vooraan rijdt zijn de omstandigheden sowieso de meest gunstige, zeker bij die RBR scheelt dat nogal.quote:Op zaterdag 28 september 2013 12:21 schreef THEFXR het volgende:
[..]
tov van dat Vettel 2.5 sec voor heeft op Webber, wil ik best geloven dat het niet dezelfde F1 auto's zijn.
De RBR wagens hadden beide in Spa ook al een ander soort motor/uitlaat geluid dan de andere Renault-aangedreven wagens. Was goed te horen op het stuk tussen Rivage en Pouhon. Ik zei nog al lachend tegen m'n kameraad dat die wel eens TC konden hebben, zo'n soort ''gepruttel'' kwam er uit de uitlaten van beide wagens.quote:Op vrijdag 27 september 2013 18:22 schreef Tarado het volgende:
twitter:EliGP twitterde op vrijdag 27-09-2013 om 18:12:58Random comment of the day from Giancarlo Minardi, who stops shorts of accussing Red Bull of irregular stuff... http://t.co/taS2oWJw4p reageer retweet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
In de bioscoop.quote:
Oh...quote:Op zaterdag 28 september 2013 22:16 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
In de bioscoop.
Ik ben vandaag naar de voorpremiere van Rush geweest.
quote:Op zaterdag 28 september 2013 18:14 schreef Sinister-D- het volgende:
En dan deze nog![]()
![]()
[ afbeelding ]
Ze hebben het toch verbeterd![]()
http://www.heart.co.uk/sh(...)d-beckham-singapore/
WTF! Ik ben jaloersquote:Op zaterdag 28 september 2013 22:16 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
In de bioscoop.
Ik ben vandaag naar de voorpremiere van Rush geweest.
Ik zag hem op het witte doek.quote:Op zaterdag 28 september 2013 22:58 schreef Geralt het volgende:
[..]
WTF! Ik ben jaloers
Heb je hem ook nog gesproken? Of alleen gezien?
Tevens of het een mooie film was. Dat was mijn vraag
quote:Op zaterdag 28 september 2013 23:03 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik zag hem op het witte doek.![]()
En ja, de film is een aanrader.
Niet alleen voor de F1 fan. Maar voor de fan (zeker als je van de geschiedenis houdt) een absolute must.quote:Op zaterdag 28 september 2013 23:04 schreef Geralt het volgende:
[..]!
Ik dacht dat je hem in de bios gezien had of iets. En dan niet op het doek
Aanrader voor elke F1 fan denk ik wel of niet?
Ik ga hem ook in mn favo bios kijken binnenkort. Biertje erbij, portie bittergarnituur en ju
quote:Indien u al een abonnement heeft op Film1 of Sport1 bij Ziggo, kunt u kiezen voor het toevoegen van Film1 dan wel Sport1 aan uw bestaande abonnement. U betaalt voor deze toevoeging de eerste drie maanden een abonnementsvergoeding van EUR 5,00 per maand in plaats van het reguliere tarief van EUR 15,50 per maand.
Juist ja. De vaste klanten worden weer genaaid.quote:U komt alleen in aanmerking voor deze actie indien u op het moment van aanmelding, en in de daaraan direct voorafgaande periode van 6 maanden, geen abonnement heeft (gehad) op de dienst(en) waar u voor kiest
Ben benieuwd, ga hem ook zeker zijn.quote:
Kan ik niet, maar zal ik zeker een keer gaan kijken.quote:Op zondag 29 september 2013 00:00 schreef Marks het volgende:
[..]
Ben benieuwd, ga hem ook zeker zijn.
Mijn vraag alleen, heb je ook ´´The Dale Earnhardt Story´´ wel eens gezien? Tot nu toe is dat mijn favo racefilm, bijna eng echt zijn sommige acteurs daar ook waaronder Earnhardt zelf.
Hij staat helemaal op youtube, mocht je zin hebben. Is wel een aanrader dus, misschien wel mooier als je het een en ander van NASCAR weet misschien...
uhm wat?quote:Op zondag 29 september 2013 00:55 schreef Beach het volgende:
Driven is ook wel een hele goede racefilm. Zelfs Montoya zit erin.
quote:Op zondag 29 september 2013 00:55 schreef Beach het volgende:
Driven is ook wel een hele goede racefilm. Zelfs Montoya zit erin.
McDriven?quote:Op zondag 29 september 2013 00:55 schreef Beach het volgende:
Driven is ook wel een hele goede racefilm. Zelfs Montoya zit erin.
Ik twijfelde nog om te gaan, toch maar doen dus, na dit weekend toch wel beperkt qua tijden en locaties zie ik.quote:
Zou ik zeker doen. Las vandaag zelfs een review van een niet autosport fan en zelfs die vond het een goede film.quote:Op zondag 29 september 2013 13:20 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik twijfelde nog om te gaan, toch maar doen dus, na dit weekend toch wel beperkt qua tijden en locaties zie ik.
quote:...
Rush is going on my list of all-time favorite sports dramas. It has a fantastically satisfying ending as well. These two men spent years trying to beat each other, but without each other they would have been nothing. This is one of those films that needs to be seen. I highly suggest you watch it as soon as you get a chance. This film has everything that we love about the movies.
Wat een triest berichtquote:Op maandag 30 september 2013 14:34 schreef Marks het volgende:
Barrichello misschien dit jaar al terug in de F1
'Barrichello kan op Interlagos voor Sauber racen'
het is geen koekenbakker die wat roept. In de F1-wereld laat men nooit het achterste puntje van de tong zien, zeker niet als het nog niet rond is. Over het algemeen geld wel dat waar rook is ook vuur is.quote:Op maandag 30 september 2013 17:56 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Wat een triest berichtdus omdat een of andere Braziliaanse journalist Barrichello telefonisch niet te pakken kreeg zou het wel eens mogelijk zijn dat ie in de Sauber rijdt tijdens de laatste race
En Rubinho reageert met een "Wie weet" als die het leest, want de man heeft inderdaad geen sarcastische/humoristische kant..........
Ben ik volledig met je eens. Maar het hele bericht oogt zo triest, om de reden wat ik al zei.quote:Op maandag 30 september 2013 19:28 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het is geen koekenbakker die wat roept. In de F1-wereld laat men nooit het achterste puntje van de tong zien, zeker niet als het nog niet rond is. Over het algemeen geld wel dat waar rook is ook vuur is.
Het is geen Braziliaans, maar Portugees.quote:Op maandag 30 september 2013 20:32 schreef Geralt het volgende:
http://blogs.estadao.com.br/livio-oricchio/
Hier kun je lezen wat deze (al dan niet) koekenbakker allemaal roept.
Ik spreek geen Braziliaans, dus ik heb geen idee wat ie roept
Het is een Braziliaan las ik ergens. Braziliaans en Portugees zijn 2 dingen hoor.quote:Op maandag 30 september 2013 20:49 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Het is geen Braziliaans, maar Portugees.
En hier is de vertaling: http://translate.google.nl/translate?act=url&hl=nl&ie=UTF8&prev=_t&sl=auto&tl=nl&u=http://blogs.estadao.com.br/livio-oricchio/&sandbox=0&usg=ALkJrhiluqzcYBaZE6hLsCfmqjYMVxUCQw
Klinkt allebei niet.quote:Op maandag 30 september 2013 20:52 schreef Geralt het volgende:
Vergelijk het een beetje met Venloos en Maastrichts dialect. Die verstaan elkaar ook, maar het klinkt heel anders.
Junkequote:
Go, dat kan ik lezen.quote:Op maandag 30 september 2013 20:57 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
JunkeDich wits dus oach al neet wat'se hie an ut roope bis
Het is een Portugees dialect, maar nog steeds Portugees (al zal het waarschijnlijk anders klinken dan in Portugal).quote:Op maandag 30 september 2013 20:52 schreef Geralt het volgende:
[..]
Het is een Braziliaan las ik ergens. Braziliaans en Portugees zijn 2 dingen hoor.
Ze verstaan elkaar best goed, maar toch klinkt het heel anders. Zelfs voor een leek.
Vergelijk het een beetje met Venloos en Maastrichts dialect. Die verstaan elkaar ook, maar het klinkt heel anders.
Das Belgisch, heeft ook weer weinig te maken met Limburg. Behalve dan dat ik voorstander ben dat ze de 2 Limburgen bij elkaar voegen en er een belastings voordelig land van maken zoals Luxemburg. Maargoed, dat heeft niet meer veel met de discussie te makenquote:
Ik heb er familie wonen.quote:Op maandag 30 september 2013 21:03 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Das Belgisch, heeft ook weer weinig te maken met Limburg. Behalve dan dat ik voorstander ben dat ze de 2 Limburgen bij elkaar voegen en er een belastings voordelig land van maken zoals Luxenburg. Maargoed, dat heeft niet meer veel met de discussie te maken
En Sasq heeft gelijk met het Portugees in Brazilië
Dat zeg ik tochquote:
Volgens het Italiaanse blad AutoSprint zou het wel eens kunnen komen door de engine mapping die zij gebruiken. Daarmee krijgen ze ondanks de inspanningen van de FIA toch weer een geblazen diffuser effect voor elkaar. Ook hebben zij een video met het geluid van Vettel in Singapore.quote:Op zaterdag 28 september 2013 17:57 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
De RBR wagens hadden beide in Spa ook al een ander soort motor/uitlaat geluid dan de andere Renault-aangedreven wagens. Was goed te horen op het stuk tussen Rivage en Pouhon. Ik zei nog al lachend tegen m'n kameraad dat die wel eens TC konden hebben, zo'n soort ''gepruttel'' kwam er uit de uitlaten van beide wagens.
Niet serieus op ingegaan verder omdat ik ervan uit ben gegaan dat dat komt door de constructie van de uitlaat.
Met de regels voor volgend jaar zou dit niet meer kunnen.quote:Oct.1 (GMM) Sebastian Vettel's dominance is being powered by a clever post-'exhaust blowing' solution, a specialist Italian magazine claims.
After the reigning world champion extended his 2013 points lead with a dominant performance in Singapore, former F1 team boss Giancarlo Minardi raised doubts about the legality of Vettel's Red Bull.
Minardi, watching trackside at Marina Bay, said Vettel's car displayed worryingly good handling, while his Renault engine "sounded similar to past seasons when traction control went into action".
Indeed, Autosprint has now revealed an exclusive video that depicts the odd mid-corner sound of Vettel's car in Singapore.
It can be seen at http://autosprint.corrier(...)ore-di-vettel/10584/
The cover of the latest edition of Autosprint reads 'Il segreto di Vettel' (Vettel's secret), and reveals reportedly "confidential information" about the German's recent dominance.
Autosprint, however, doubts Red Bull is using some kind of 'traction control', but rather a clever engine mapping that mimics the behaviour of exhaust-blown diffusers in the wake of the FIA's clampdown in that area.
British journalist James Allen, writing on his blog, agrees: "Rather than traction control, some kind of mapping to blow into the exhaust within the rules is more likely".
Toto Wolff, Mercedes' competition boss, is quoted by Speed Week: "In this form, Sebastian could win all the remaining races of the season."
That could lead to more booing on the podium.
Pirelli boss Paul Hembery told the German newspaper Bild: "Sebastian will only be popular again when he loses.
"He will have to stand up in defeat, laugh and be humble. Nobody likes a bad loser.
"Maybe we can help him out by supplying him with only three tyres?" he joked.
Dat zeiden ze voor dit jaar ookquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:17 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Met de regels voor volgend jaar zou dit niet meer kunnen.
Alleen is er volgend jaar slechts één uitlaat, die omhoog moet wijzen en boven de diffuser moet uitkomen. Lijkt me een stuk lastiger dan.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:56 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Dat zeiden ze door dit jaar ook
Ik dacht dat de uitlaat achter de diffuser ging uitkomen?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:58 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Alleen is er volgend jaar slechts één uitlaat, die omhoog moet wijzen en boven de diffuser moet uitkomen. Lijkt me een stuk lastiger dan.
dat dacht ik ook ja.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:01 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Ik dacht dat de uitlaat achter de diffuser ging uitkomen?
quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:01 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Ik dacht dat de uitlaat achter de diffuser ging uitkomen?
Dat bedoel ik ook. Boven de diffuser langs en er achter uitkomend, zoals te zien is in dit plaatje van Scarbs. Dat maakt het nog moeilijker om de uitlaat voor een geblazen diffuser te gebruiken. Dat is het sterke punt van Red Bull dit jaar dat ze volgend jaar dus kwijt zijn.quote:
De andere 2 sterke punten houden ze echter wel, te wetenquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:27 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
[..]
Dat bedoel ik ook. Boven de diffuser langs en er achter uitkomend, zoals te zien is in dit plaatje van Scarbs. Dat maakt het nog moeilijker om de uitlaat voor een geblazen diffuser te gebruiken. Dat is het sterke punt van Red Bull dit jaar dat ze volgend jaar dus kwijt zijn.
[ afbeelding ]
Vettel is imho niet beter dan Alonso of Hamilton. De combinatie met Red Bull's geblazen diffuser maakt hem echter op dit moment onverslaanbaar. Ik hoop dat dat volgend jaar voorbij is als de geblazen diffuser niet meer mogelijk is.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:33 schreef Marks het volgende:
[..]
De andere 2 sterke punten houden ze echter wel, te weten
Newey
&
Vettel
Doe ik ook niet, maar aan de geblazen diffuser komt volgend jaar een eind. Ben benieuwd wat hij nu weer uit de hoge hoed tovert om de concurrentie te slim af te zijn.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:27 schreef Peterselieman het volgende:
De Neweyfactor moet je niet onderschatten
Ik was ook Hamilton fan, maar ben nu toch van mening dat hij een stap minder is dan Vettel en Alonso. Ik vraag me zelfs af of Kimi daar wel bij hoort, maar daar gaan we volgend jaar antwoord op krijgenquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:52 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Vettel is imho niet beter dan Alonso of Hamilton. De combinatie met Red Bull's geblazen diffuser maakt hem echter op dit moment onverslaanbaar. Ik hoop dat dat volgend jaar voorbij is als de geblazen diffuser niet meer mogelijk is.
Ik deel die mening in ieder geval niet. Ik denk dat het aan het materiaal ligt. (En dat Rosberg beter is dan eerst werd gedacht). Vorig jaar heeft Hamilton aan het eind van het seizoen in de McLaren laten zien nog steeds bij de absolute top te horen en als hij door problemen niet een aantal keer in leidende positie was uitgevallen had hij kampioen geworden in plaats van Vettel.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:00 schreef Marks het volgende:
[..]
Ik was ook Hamilton fan, maar ben nu toch van mening dat hij een stap minder is dan Vettel en Alonso. Ik vraag me zelfs af of Kimi daar wel bij hoort, maar daar gaan we volgend jaar antwoord op krijgen
In 2007 was Hamilton toch aantoonbaar van gelijk niveau als Alonso. Zelfde aantal punten en 9-8 in de kwalificatie.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:00 schreef Marks het volgende:
[..]
Ik was ook Hamilton fan, maar ben nu toch van mening dat hij een stap minder is dan Vettel en Alonso.
Idd. De auto is behoorlijk bepalend. Vorig jaar was de McLaren wel snel, m.n. in de 2e helft van het seizoen, maar ook erg onbetrouwbaar. Hamilton toch een aantal keer uitgevallen door technisch mankement terwijl hij aan de leiding lag.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:03 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik deel die mening in ieder geval niet. Ik denk dat het aan het materiaal ligt. (En dat Rosberg beter is dan eerst werd gedacht). Vorig jaar heeft Hamilton aan het eind van het seizoen in de McLaren laten zien nog steeds bij de absolute top te horen en als hij door problemen niet een aantal keer in leidende positie was uitgevallen had hij kampioen geworden in plaats van Vettel.
Dus kans op een leuke of geen racequote:Op woensdag 2 oktober 2013 12:53 schreef Marks het volgende:
BREKEND:
Orkaan (Tyfoon omdat het in die contreien is) kan zondag aan land gaan in Zuid Korea.
http://www.accuweather.co(...)ble-typhoon/18325242
en
http://grandprix247.com/2(...)-grand-prix-weekend/
In potentie wel, maar het bleek ook al snel een coureur die onder druk hele grote fouten ging maken en dan vaak ook gewoon niet zo snel meer was. Dat heeft hij nog steeds.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:03 schreef Wombcat het volgende:
[..]
In 2007 was Hamilton toch aantoonbaar van gelijk niveau als Alonso. Zelfde aantal punten en 9-8 in de kwalificatie.
Het enige dat Vettel op dit moment beter maakt dan Alonso of Hamilton is de Red Bull. Vorig jaar wist Hamilton in een gelijkwaardige wagen Vettel een aantal keer te kloppen en viel een aantal keer uit met technische problemen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 14:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In potentie wel, maar het bleek ook al snel een coureur die onder druk hele grote fouten ging maken en dan vaak ook gewoon niet zo snel meer was. Dat heeft hij nog steeds.
En Alonso maximaliseert ook niet helemaal, maar is als het er echt om spant niet op zijn best. Dat is een beslissend verschil met Vettel.
Dat. En 2007 is niet nu, alonso heeft zich denk ik meer verbeterd dan lewisquote:Op woensdag 2 oktober 2013 14:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In potentie wel, maar het bleek ook al snel een coureur die onder druk hele grote fouten ging maken en dan vaak ook gewoon niet zo snel meer was. Dat heeft hij nog steeds.
En Alonso maximaliseert ook niet helemaal, maar is als het er echt om spant niet op zijn best. Dat is een beslissend verschil met Vettel.
Hoe kom je erbij dat die wagen gelijkwaardig was?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:17 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Het enige dat Vettel op dit moment beter maakt dan Alonso of Hamilton is de Red Bull. Vorig jaar wist Hamilton in een gelijkwaardige wagen Vettel een aantal keer te kloppen en viel een aantal keer uit met technische problemen.
Ik geloof niet dat coureurs zomaar sneller worden in hun carriere. Alonso is mij juist wat tegengevallen met zijn presteren op de belangrijkste momenten. Dat heeft hem 2 titels gekost.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:25 schreef Marks het volgende:
[..]
Dat. En 2007 is niet nu, alonso heeft zich denk ik meer verbeterd dan lewis
Volgens die analogie is Button dus ook van hetzelfde niveau als Hamilton, en dat zelfs met drie seizoenen aan referentie.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:03 schreef Wombcat het volgende:
[..]
In 2007 was Hamilton toch aantoonbaar van gelijk niveau als Alonso. Zelfde aantal punten en 9-8 in de kwalificatie.
Qua scores wel, Button kwalificeert zich echter minder goed, da's 43-14 in het voordeel van Hamilton.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:16 schreef wimderon het volgende:
[..]
Volgens die analogie is Button dus ook van hetzelfde niveau als Hamilton, en dat zelfs met drie seizoenen aan referentie.
Het hoeft niet per se snelheid te zijn, maar ook het kunnen inschatten van momenten.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat die wagen gelijkwaardig was?
[..]
Ik geloof niet dat coureurs zomaar sneller worden in hun carriere. Alonso is mij juist wat tegengevallen met zijn presteren op de belangrijkste momenten. Dat heeft hem 2 titels gekost.
Hamilton laat het gewoon te vaak liggen om echt structureel mee te doen om de titel. De rare fouten en het kinderlijk gedrag worden iets minder, dat heeft hem al meerder jaren gekost waarin hij anders een goede kans op de titel had gemaakt, maar hij presteert nog steeds vaak een weekend zwak.
is Button dan beter dan gedacht, of Hamilton minder goed?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:21 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Qua scores wel, Button kwalificeert zich echter minder goed, da's 43-14 in het voordeel van Hamilton.
Iig was het verschil tussen Button en Hamilton veel kleiner dan (vrijwel) iedereen van te voren had verwacht.
Button, dat is voor mij DE meest onmogelijke rijder om te beoordelen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:21 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Qua scores wel, Button kwalificeert zich echter minder goed, da's 43-14 in het voordeel van Hamilton.
Iig was het verschil tussen Button en Hamilton veel kleiner dan (vrijwel) iedereen van te voren had verwacht.
Op het engelstalige autosport-forum heeft er zo wel eens iemand aangetoond dat Danica Patrick beter was dan Schumacher.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:32 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
is Button dan beter dan gedacht, of Hamilton minder goed?
Misschien moet Weltschmerz eens een reversed engineering maken van Button -> Hamilton -> Rosberg -> Schumacher -> Barrichello -> terug Button. Blijkbaar kun je zo alles onthullen wat met de mantel der liefde bedekt wordt door chauvenistische fans
Ja, maar vaak lukt het hem ook niet om gas te geven als het moet. Dan is hij ineens veel minder snel dan hij zou moeten zijn. En dan hebben we nog de incidenten waarin hij aldoor verzeild raakte. Het is vaak een beetje kinds, zeuren dat zijn auto niet goed genoeg is als hij zelf zijn teamgenoot niet weet af te troeven, stoer doen dat hij gewoon hard wil gaan en de banden verneuken. Wil je nou een keer iets winnen, of wil je de stoere jongen uithangen?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:32 schreef Marks het volgende:
[..]
Het hoeft niet per se snelheid te zijn, maar ook het kunnen inschatten van momenten.
Zoals het dan ook vaak wordt gezegd:
Een kampioen weet niet alleen wanneer hij voluit moet gaan, maar ook wanneer het tijd is om gas terug te nemen''.
Aan het laatste ontbreekt het Hamilton soms te veel.
Een goede Hamilton liet Button gewoon ruim achter zich, zoals voorspeld door onder andere mij. Maar dat deed hij dan niet constant, en ging hij brokken maken.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:32 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
is Button dan beter dan gedacht, of Hamilton minder goed?
Misschien moet Weltschmerz eens een reversed engineering maken van Button -> Hamilton -> Rosberg -> Schumacher -> Barrichello -> terug Button. Blijkbaar kun je zo alles onthullen wat met de mantel der liefde bedekt wordt door chauvenistische fans
Je ziet de tegenspraak in dit stukje zeker ook niet?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Een goede Hamilton liet Button gewoon ruim achter zich, zoals voorspeld door onder andere mij. Maar dat deed hij dan niet constant, en ging hij brokken maken.
Mijn inschatting van de snelheid van coureurs is heel consistent hoor, ik hoef dan ook geen smoesjes te verzinnen waarom de ene coureur ineens een stuk langzamer zou zijn geworden en waarom de ander nog steeds heel snel is, ook al laat hij dat niet zien.
Proficiat......quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Een goede Hamilton liet Button gewoon ruim achter zich, zoals voorspeld door onder andere mij. Maar dat deed hij dan niet constant, en ging hij brokken maken.
Vertel mij dan eens van wie ik fan ben.quote:Mijn inschatting van de snelheid van coureurs is heel consistent hoor, ik hoef dan ook geen smoesjes te verzinnen waarom de ene coureur ineens een stuk langzamer zou zijn geworden en waarom de ander nog steeds heel snel is, ook al laat hij dat niet zien. Jij wil gewoon dom blaten dat de coureur die je het leukst vindt ook het snelste is, en als de feiten daar dan niet mee kloppen dan kom je wel met een enorm kontverhaal dat dat zou verklaren en dan heb je weer mooi jezelf in de maling genomen. Alleen mij niet.
SPT / 2013 Formula 1 GP's #56 - F1 SINGAPORE GRAND PRIX - Deel 4quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:03 schreef Waffle het volgende:
http://www.racecar-engine(...)ion-secret-revealed/
Ik ben benieuwd heeft Red Bull iets geniaals uitgevonden? Daarnaast raar dat de auto van Webber het niet heeft...
Helemaal gemist. Mijn excuses.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:10 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
SPT / 2013 Formula 1 GP's #56 - F1 SINGAPORE GRAND PRIX - Deel 4
De storm lijkt de Grand Prix te gaan missen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 12:53 schreef Marks het volgende:
BREKEND:
Orkaan (Tyfoon omdat het in die contreien is) kan zondag aan land gaan in Zuid Korea.
http://www.accuweather.co(...)ble-typhoon/18325242
en
http://grandprix247.com/2(...)-grand-prix-weekend/
quote:The progress of Tropical Storm Fitow has occupied the attention of F1 weather-watchers in recent days as it originally looked to be on course to interfere with this weekend’s Korean Grand Prix.
However the latest weather models indicate the storm will veer to the west of South Korea, missing the area where the Korea International Circuit, venue of this weekend’s race, is situated.
The storm is expected to bring winds in excess of 75 knots (86mph) by Sunday which could have jeopardized the running of the race.
de kans hierop is plots een stuk kleiner geworden. De storm beweegt minder snel dan verwacht en volgt zoals eerder al gezegd een heel ander pad dan eerder voorspeldquote:Op woensdag 2 oktober 2013 23:02 schreef Marks het volgende:
We gaan het zien, bijzonder moeilijk te voorspellen zo'n tyfoon.. ..kan zo alsnog recht over circuit trekken maar dan gaat de race niet door dus dat schiet ook niet op
Dat is toch geen nieuws?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 13:26 schreef Peterselieman het volgende:
het komt dus toch voort uit de banden ...
nee, maar als dit waar is dan hoeven de resterende races niet meer verreden te worden, want de winnaar is al bekend.quote:
Hoe weet jij nou weer dat hij dag en nacht aan het werk is en net zo gedreven is als Senna? Wie zegt dat Schumi of Prost niet meer gedreven waren dan Senna en Vettel?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 16:33 schreef Marks het volgende:
Vettel![]()
Dag en nacht bezig met zijn werk, opperste input en Sennaeske gedrevenheid. Maarja, je moet blijkbaar dood zijn om echt fans te krijgen en voordat men je gaat waarderen.
Eerder Schumi's gedrevenheid zou ik zeggen, ik waardeer hem wel hoor, alleen zie ik liever een spannend kampioenschapquote:Op donderdag 3 oktober 2013 16:33 schreef Marks het volgende:
Vettel![]()
Dag en nacht bezig met zijn werk, opperste input en Sennaeske gedrevenheid. Maarja, je moet blijkbaar dood zijn om echt fans te krijgen en voordat men je gaat waarderen.
Yup.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 13:11 schreef sasquatsch het volgende:
Het lijkt erop dat de engine mapping in combinatie met de rijder de oorzaak is van de overmacht van Vettel.
Wat ik uit het artikel (in het Duits) opmaak is het volgende:
De teams moeten de engine mapping aan het begin van het jaar inleveren en mogen hier gedurende het seizoen slechts twee procent van afwijken. Red Bull schijnt de engine mapping zodanig te hebben afgesteld dat het vooral in lage snelheidsbochten een voordeel oplevert met tractie. Dat was aan het begin van het seizoen niet echt mogelijk door de banden, omdat die te snel sleten toen hier gebruik van gemaakt werd, maar met de Kevlar constructie zou dit probleem opgelost zijn.
De crux zit hem in de 'vier cylinder modus' die ervoor zorgt dat de motor bij het terug schakelen en het opschakelen even voor een periode van 50 milliseconden de uitlaat met 4 cilinders volblaast, waardoor je dus een soort off-throttle geblazen diffuser creëert. Dit werkt alleen als het gaspedaal op minder dan 50% van het toerental van de motor draait.
De coureur is hier dus van essentieel belang. Vandaar dat dit vooral voor Vettel werkt en minder voor Webber omdat Vettel hier blijkbaar beter in is en ook dag en nacht (zoals in het artikel staat) in de simulator zit om hier op te trainen. En dit voor elk circuit opnieuw omdat de mapping voor elk circuit wordt aangepast.
Andere teams kunnen zich hier niet op aanpassen omdat ze dan niet binnen de twee procentsregel zitten waarmee ze met hun engine mappings mogen afwijken van de mappings die aan het begin van het seizoen zijn ingeleverd.
Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het huidige snelheidsverschil tussen Vettel en Webber, maar het roept dan weer vragen op waardoor het verschil in het verleden ook al heel vaak zo groot was.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 13:11 schreef sasquatsch het volgende:
De crux zit hem in de 'vier cylinder modus' die ervoor zorgt dat de motor bij het terug schakelen en het opschakelen even voor een periode van 50 milliseconden de uitlaat met 4 cilinders volblaast, waardoor je dus een soort off-throttle geblazen diffuser creëert. Dit werkt alleen als het gaspedaal op minder dan 50% van het toerental van de motor draait.
De coureur is hier dus van essentieel belang. Vandaar dat dit vooral voor Vettel werkt en minder voor Webber omdat Vettel hier blijkbaar beter in is en ook dag en nacht (zoals in het artikel staat) in de simulator zit om hier op te trainen. En dit voor elk circuit opnieuw omdat de mapping voor elk circuit wordt aangepast.
Eigenlijk baal ik er van, want gung Vettel het gewoon niet. Maat ik heb onwijs veel respect voor mensen, metname Newey, die echt alles uit een auto proberen te haken binnen de marges v de huidige wet.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 17:22 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Yup.
Vettel geeft bij het uitkomen van de bocht vol gas. En net als de motor in de hoge toeren vol vermogen wil gaan leveren laat hij het gaspedaal weer voor de helft opkomen.
Bij vier cilinders (waarvan 3 in de binnenbocht) wordt de ontsteking dan zo geschakeld dat ze geen vermogen, maar vooral uitlaatgassen produceren.
Daardoor wordt de auto, die lichter geveerd staat dan de concurrentie, in de binnenbocht omlaag getrokken. Daarmee wordt dan meteen het rollen van de auto naar de buitenbocht gecompenseerd waardoor er meer contact met de baan is en met veel meer downforce.
Dus:
• legale traction control,
• eerder op het gas
• extra downforce
• een auto die ook in de bocht vlak ligt
• waardoor de ride height en veerweg ook weer nauwkeuriger af te stellen zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |