quote:Zo verhogen Zijlstra en Samsom het belastingtarief voor middeninkomens naar 49%.
Voor hogere inkomens naar 59%. En ook voor mensen vlak boven het minimumloon naar 45%.
Alleen het toptarief (voor de echt hoge inkomens) blijft 52%
Het belastingtarief voor de meeste werkende Nederlanders is nominaal 42%. Iedereen die tussen ¤ 19.645 en ¤ 55.991 verdient, betaalt 42% belasting.(technisch: belasting en sociale premies). Dit is het overgrote deel van werkend Nederland. Immers het minimumloon ligt iets boven ¤ 19.000 per jaar. Als je meer belasting wilt binnenhalen, kun je natuurlijk de tarieven verhogen. Dat klinkt heel erg onsympathiek en heet nivellering. Je kunt ook de inkomensafhankelijke zorgpremie fors verhogen. Ook dat is een manier van openlijk nivelleren. Die manier is echter niet overal even populair gebleken het afgelopen jaar. Je kunt ook in het geheim de percentages omhoog schroeven en dat is wat er deze jaren gebeurt. In Nederland hebben we een groot arsenaal toeslagen en aftrekposten. We hebben ook een fors aantal heffingskortingen. Dit zijn bedragen die je in mindering mag brengen op je belasting. Iedereen krijgt de algemene heffingskorting. Die is ¤2001 waard. Het is het besef dat iedereen een stuk inkomen mag verdienen zonder inkomstenbelasting te betalen. Vroeger was dat in de vorm van een belastingvrije voet. Iets boven het minimumloon? 45% belasting
De regering stelt in haar plannen voor dat die heffingskorting inkomensafhankelijk worden. Je krijgt hem straks alleen nog maar in zijn geheel als je maximaal ¤ 19.645 per jaar inkomen hebt.
Verdien je meer? Dan moet je de een stuk inleveren, te weten 2% van wat je meer verdient. Vanaf 2016 zelfs 3% van wat je meer verdient. Dit betekent dus als je ¤20.000 verdient en een loonsverhoging krijgt van ¤100, je meteen ¤42 extra belasting betaalt en daarbovenop ¤2 minder algemene heffingskorting krijgt. Je betaalt dus totaal ¤44 extra belasting en zelfs ¤45 vanaf 2016. Je houdt zelf maar ¤55 over.
Is dat alles? (Anderhalf modaal = 49% belasting) Nee hoor: nu al (sinds de wet uniformering loonbegrip) wordt een andere heffingskorting afgebouwd. Dat is de korting die je krijgt om te compenseren voor de noodzakelijke kosten die je maakt om te kunnen werken: de arbeidskorting.
Die wordt met 4% afgebouwd op het traject tussen ¤40.248 tot ¤69.573. Als je in 2015 ¤45.000 verdient en een loonsverhoging krijgt van ¤100, dan betaal je dus ¤42+¤3+¤4 = ¤49 extra belasting. Je houdt zelf ¤51 over.
En een nog hoger inkomen? (Twee keer modaal = 59% belasting)
Tussen ¤55.991 en ¤69.573 is het nominale tarief nu 52%. Door de afbouw van de heffingskortingen is het effectieve tarief in 2015 daar 58%.
En in 2016 wordt dat 59%, als de kabinetsplannen doorgaan.
Topinkomens? Dat blijft 52%
Voor de echte topinkomens is er niets meer om af te bouwen. De grenzen varieren van jaar tot jaar, maar boven de ¤125.000 is het belastingtarief gewoon 52%
Hoeveel houd ik dan echt over?
Dit verhaal hierboven geldt voor kostwinners met kinderen en alleenstaanden.
Op dit moment is het belastingtarief nog wat lager voor alleenstaande ouders en voor de minst-verdienende partner bij tweeverdieners. Maar ook daar stijgen de tarieven en marginale drukken door plannen met kindregelingen. Het voert hier te ver die uit te leggen.
Niet-werkenden krijgen de arbeidskorting niet en 65+ers betalen geen AOW-premie, zodat ook zij minder betalen.
Andere inkomensafhankelijke regelingen maken het erger.
Mocht je denken bij minimumloon: dan mag ik die ¤55 van de ¤100 verdiend tenminste houden, dan heeft u het mis. We hebben in Nederland nog vele inkomensafhankelijke regelingen die minder worden naarmate je meer verdient
- Huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget
- De WTCG-toeslag (tot hij wordt afgeschaft)
Verder zijn er regelingen waar je meer moet betalen als je meer inkomen hebt. Denk aan eigen bijdragen in de zorg of ouderbijdrage bij de studiefinanciering.
De regering is van plan de afbouw van een aantal van deze toeslagen te versnellen, zodat de marginale tarieven verder oplopen. En er komen nieuwe inkomensafhankelijke regelingen ook bij dit kabinet. Zo moeten ouders gaan betalen voor de gratis schoolboeken. Ouders met lagere inkomens krijgen compensatie, ouders met een hoger inkomen niet.
De werkgever dan.
Een loonsverhoging van ¤100 kost de werkgevers veel meer. Vanwege de premies voor de zorgverzekeringswet, de werkloosheidswet, de arbeidsongeschiktheidswet en pensioenlasten betaalt een werkgever al gauw minstens ¤125 om het loon met ¤100 te verhogen.
Het gevolg: de werknemer houdt in bijna alle gevallen veel minder dan de helft over van wat hij verdient. Soms maar 30%.
Nivelleren is een feest, dat in Nederland soms erg uitbundig gevierd worden
Heeft de regering ook cijfers en berekeningen hiervan?
Ja hoor! Lees dit rapport van november 2012 van het Centraal Planbureau.
Tijdens deze regeerperiode stijgt de marginale druk over de hele linie.
Heel flauw, maar dat weet je dus niet.quote:Op vrijdag 20 september 2013 12:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Letterlijk wat daar staat. Is geen woord Frans aan.
Jij had niet elders geboren kunnen worden, er is geen voorraad zieltjes die op de eerstvolgende worp wacht.
Dat je je niet hoeft te bekommeren om armoedzaaiers in derde wereldlanden, omdat het hun eigen schuld is dat ze daar zijn geboren.quote:Op vrijdag 20 september 2013 12:40 schreef Tem het volgende:
Wat wil piet nou eigenlijk duidelijk maken?
jij weet dat ik een zeer duidelijke mening heb over wat je aan de armoede in de derde wereld kan doen, namelijk hen toegang te geven tot onze markten en hun markt niet verkloten met gesubsideerde EU Landbouwproducten. Jouw bezwaar daarop was dat jij liever kiest voor onze boeren in Europa. Dus verwijt mij niet dergelijke onzin, koos.quote:Op vrijdag 20 september 2013 12:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat je je niet hoeft te bekommeren om armoedzaaiers in derde wereldlanden, omdat het hun eigen schuld is dat ze daar zijn geboren.
Ofzo.
Dat is het punt toch helemaal niet man.quote:Op vrijdag 20 september 2013 12:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
jij weet dat ik een zeer duidelijke mening heb over wat je aan de armoede in de derde wereld kan doen, namelijk hen toegang te geven tot onze markten en hun markt niet verkloten met gesubsideerde EU Landbouwproducten. Jouw bezwaar daarop was dat jij liever kiest voor onze boeren in Europa. Dus verwijt mij niet dergelijke onzin, koos.
Dat is het punt wel koos, jij weet hoe ik er over denkt en toch kom je met dit soort opmerkingen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 12:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is het punt toch helemaal niet man.
quote:Op vrijdag 20 september 2013 12:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is het punt wel koos, jij weet hoe ik er over denkt en toch kom je met dit soort opmerkingen.
En vervolgens kom jij met een of ander lulverhaal over dat je maar op een plek geboren kunt worden.quote:Op vrijdag 20 september 2013 09:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Wel eens gehoord van de filosofie van het sociaal contract van Rawls?
Die stelt kort gezegd dat het puur geluk is dat je met genoeg intelligentie en in het juiste sociale milieu bent geboren om te kunnen gaan studeren en een topbaan te krijgen. Je had net zo goed juist zonder de juiste talenten en aan de onderkant van de samenleving (als zoontje van een werkloze tienermoeder ofzo) geboren kunnen worden. Als je je nou inbeeldt dat je nog niet wist in welke situatie je door geluk of pech terecht zou komen - hoe zou je dan de samenleving inrichten?
Moeite met begrijpend lezen heb je wel, of lees je bewust zo selectief?quote:Op vrijdag 20 september 2013 12:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[..]
En vervolgens kom jij met een of ander lulverhaal over dat je maar op een plek geboren kunt worden.
Ofzo.
Dat is een prive-keuze. Maar ik zie niet in waarom dat bekommeren een belangrijke taak van de Nederlandse staat moet zijn.quote:Op vrijdag 20 september 2013 12:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat je je niet hoeft te bekommeren om armoedzaaiers in derde wereldlanden, omdat het hun eigen schuld is dat ze daar zijn geboren.
Ofzo.
Omdat het anders een bende wordt.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:00 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat is een prive-keuze. Maar ik zie niet in waarom dat bekommeren een belangrijke taak van de Nederlandse staat moet zijn.
Iemand houdt je een spiegel voor met een denkfout en vervolgens begin je over genocide.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moeite met begrijpend lezen heb je wel, of lees je bewust zo selectief?
Omdat dit de grote overheid rechtvaardigt, het gaat niet om de bekommerden, maar om de bekommeraars, het zekerstellen van budgetten en ambtenquote:Op vrijdag 20 september 2013 13:00 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat is een prive-keuze. Maar ik zie niet in waarom dat bekommeren een belangrijke taak van de Nederlandse staat moet zijn.
Volgens Igen dien je de samenleving in te richten, met in het achterhoofd het besef dat je ook in een of ander kutland geboren had kunnen worden.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moeite met begrijpend lezen heb je wel, of lees je bewust zo selectief?
Ik rust mijn zaak.quote:Op vrijdag 20 september 2013 09:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, jij bent jij daar waar jij geboren bent, het is niet zo dat je net zo goed elders geboren had kunnen worden. Dat is iemand anders. Je verzwegen premisse hier is dat er zieltjes zijn die worden verdeeld over geboortes.
Mooie post inderdaad. Die had ik even gemist.quote:Op vrijdag 20 september 2013 12:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[..]
En vervolgens kom jij met een of ander lulverhaal over dat je maar op een plek geboren kunt worden.
Ofzo.
Hij geeft ten eerste geen spiegel, hij snapt mijn opmerking over zijn redeneerfout blijkbaar niet, en begint vervolgens over het doden van homo's.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:02 schreef Specularium het volgende:
[..]
Iemand houdt je een spiegel voor met een denkfout en vervolgens begin je over genocide.
Wie leest hier nou selectief?
En jij snapt dus niet opmerking ook nietquote:Op vrijdag 20 september 2013 13:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Volgens Igen dien je de samenleving in te richten, met in het achterhoofd het besef dat je ook in een of ander kutland geboren had kunnen worden.
Vervolgens roep jij:
[..]
Ik rust mijn zaak.
Iedereen is gek behalve Piet.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En jij snapt dus niet opmerking ook niet
Dat is mijn schuld, geef toe dat ik het niveau van sommigen te hoog inschat
Eat at joe's, a million flies can't be wrongquote:Op vrijdag 20 september 2013 13:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Iedereen is gek behalve Piet.
Leg mij eens uit wat je nu precies bedoelde met die opmerking dan.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eat at joe's, a million flies can't be wrong
Om je denkfout aan te tonen. We straffen mensen niet voor iets waar ze niets aan kunnen doen. Dus straffen we ook geen homo's om hun geaardheid. De doodstraf zou daarom nogal ridicuul zijn. Maar je leest liever dat Igen homo's dood wil hebben.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hij geeft ten eerste geen spiegel, hij snapt mijn opmerking over zijn redeneerfout blijkbaar niet, en begint vervolgens over het doden van homo's.
Dat heb ik hierboven al gedaan, laatste post vorige deelquote:Op vrijdag 20 september 2013 13:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Leg mij eens uit wat je nu precies bedoelde met die opmerking dan.
Jij kon toch zelf niet beslissen waar je geboren ging worden? Dus jij had toch wel degelijk net zo goed in een ander land geboren kunnen worden?
Homo's gewoon effe inwisselen voor een willekeurige andere bevolkingsgroep. Zijn we tenminste af van dat gezeik.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:12 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Om je denkfout aan te tonen. We straffen mensen niet voor iets waar ze niets aan kunnen doen. Dus straffen we ook geen homo's om hun geaardheid. De doodstraf zou daarom nogal ridicuul zijn. Maar je leest liever dat Igen homo's dood wil hebben.
Jij wakkert het gezeik aan koos.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Homo's gewoon effe inwisselen voor een willekeurige andere bevolkingsgroep. Zijn we tenminste af van dat gezeik.
Ik begrijp het niet goed.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat heb ik hierboven al gedaan, laatste post vorige deel
Wat begrijp je nietquote:Op vrijdag 20 september 2013 13:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik begrijp het niet goed.
Dus zou je het misschien nog eens willen uitleggen?
Maar natuurlijk, Pietje. Want jij doet niks verkeerd. Jij doet nooit wat. Heel fatsoenlijk discussiëren enzo. Vooral in het vorige topic.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij wakkert het gezeik aan koos.
"Nee, jij bent jij daar waar jij geboren bent, het is niet zo dat je net zo goed elders geboren had kunnen worden. Dat is iemand anders."quote:
Nee, jij kan alleen maar jij zijn als resultaat van je geboorte en wat er daarna gebeurd is.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:21 schreef theunderdog het volgende:
[..]
"Nee, jij bent jij daar waar jij geboren bent, het is niet zo dat je net zo goed elders geboren had kunnen worden. Dat is iemand anders."
De logica van die redenering ontgaat mij. Jij had toch net zo goed die "iemand anders" kunnen zijn?
Moet jij nodig zeggenquote:Op vrijdag 20 september 2013 13:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar natuurlijk, Pietje. Want jij doet niks verkeerd. Jij doet nooit wat. Heel fatsoenlijk discussiëren enzo. Vooral in het vorige topic.
Maar nu spreek je over het resultaat.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, jij kan alleen maar jij zijn als resultaat van je geboorte en wat er daarna gebeurd is.
Er is geen individu die losstaat van je lichaam die ook ergens anders in een ander lichaam geboren had kunnen worden.
Ja dus? Wat wil je hier nou mee man.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, jij kan alleen maar jij zijn als resultaat van je geboorte en wat er daarna gebeurd is.
Er is geen individu die losstaat van je lichaam die ook ergens anders in een ander lichaam geboren had kunnen worden.
Je neemt het te letterlijk. Je kan toch wel een beetje je voorstellend vermogen gebruiken?quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeg ik dat dan?quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar nu spreek je over het resultaat.
Alleen jij kon in de baarmoeder toch niet beslissen waar je geboren ging worden?
Nee, maar dan erken je toch dat je net zo goed ergens anders geboren had kunnen worden?quote:
Ik wees op een verzwegen premisse in een redenatie.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:27 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je neemt het te letterlijk. Je kan toch wel een beetje je voorstellend vermogen gebruiken?
Dat je niet beslist waar je geboren wordt betekend niet dat jij net zo goed elders geboren had kunnen worden.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, maar dan erken je toch dat je net zo goed ergens anders geboren had kunnen worden?
Je kunt dat immers zelf niet beslissen.
Je snapt het idee achter de redenatie wel, dus je kan daar dan toch op ingaan. Hoe zou jij een samenleving inrichten als jij zelf was geboren in een kansarm gezin?quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik wees op een verzwegen premisse in een redenatie.
Gratis onderwijs, gezondheidszorg en openbaar vervoerquote:Op vrijdag 20 september 2013 13:33 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je snapt het idee achter de redenatie wel, dus je kan daar dan toch op ingaan. Hoe zou jij een samenleving inrichten als jij zelf was geboren in een kansarm gezin?
En jij hebt natuurlijk een perfecte samenleving voor ogen waarin iedereen kan participeren en dat ook doet. Erg realistisch.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als we allemaal zo dachten als jij wel ja.
Ik snap er geen moer van.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat je niet beslist waar je geboren wordt betekend niet dat jij net zo goed elders geboren had kunnen worden.
Je moet nooit verantwoordelijk accepteren zonder de bevoegdheid of mogelijk om iets aan de situatie te veranderen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 12:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ofzo.
Alsof dat relevant is mbt de OP.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:33 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je snapt het idee achter de redenatie wel, dus je kan daar dan toch op ingaan. Hoe zou jij een samenleving inrichten als jij zelf was geboren in een kansarm gezin?
De discussie gaat volgens mij over iets heel wezenlijks.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:33 schreef KoosVogels het volgende:
Ligt het nou aan mij of gaat deze discussie echt nergens over?
Dat sowieso.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:35 schreef Morendo het volgende:
[..]
Je moet nooit verantwoordelijk accepteren zonder de bevoegdheid of mogelijk om iets aan de situatie te veranderen.
Noem eens een moment in de afgelopen 200 jaar dat de onmaatschappelijkheidsbestrijding zo succesvol was dat iedereen keurig z'n steentje bijdroeg.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als we allemaal zo dachten als jij wel ja.
Waarom deze tweede premisse?quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:33 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik snap jouw punt ook wel, maar het weerwoord van Piet gaat naar mijn idee nergens over.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:36 schreef Igen het volgende:
[..]
De discussie gaat volgens mij over iets heel wezenlijks.
Als je ontkent dat je net zo goed in een andere situatie* geboren had kunnen zijn, waarom zou je dan nog empathie tonen? Wat blijft er dan nog voor ethische grondslag over (buiten het recht van de sterkste) om tussen goed en fout te onderscheiden in de omgang met andere mensen?
Ik neem aan dat als je niet gelooft in een ziel die losstaat van het lichaam, dat je dan ook geen aanhanger bent van bijvoorbeeld de Christelijke ethiek. Maar wat voor ethiek blijft er dan wél over?
* En dat gaat niet alleen om het land, maar ook bijv. om geestelijke en lichamelijke capaciteiten en talenten, huidskleur, geaardheid, noem het allemaal maar op.
Ik ga iig niet klakkeloos ervanuit dat 'uitzuigers' een natuurlijk fenomeen is en je derhalve maar sloten met geld die kant op moet sturen, 'omdat dat nu maar eenmaal zo is he, hihi!'.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:34 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
En jij hebt natuurlijk een perfecte samenleving voor ogen waarin iedereen kan participeren en dat ook doet. Erg realistisch.
Jouw idee van Empathie is dus gebaseerd op angst en egoïsmequote:Op vrijdag 20 september 2013 13:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je ontkent dat je net zo goed in een andere situatie* geboren had kunnen zijn, waarom zou je dan nog empathie tonen? Wat blijft er dan nog voor ethische grondslag over (buiten het recht van de sterkste) om tussen goed en fout te onderscheiden in de omgang met andere mensen?
Ik neem aan dat als je niet gelooft in een ziel die losstaat van het lichaam, dat je dan ook geen aanhanger bent van bijvoorbeeld de Christelijke ethiek. Maar wat voor ethiek blijft er dan wél over?
* En dat gaat niet alleen om het land, maar ook bijv. om geestelijke en lichamelijke capaciteiten en talenten, huidskleur, geaardheid, noem het allemaal maar op.
Het is relevant in de discussie.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Alsof dat relevant is mbt de OP.
Dat is geen antwoord op de vragen die ik stel.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jouw idee van Empathie is dus gebaseerd op angst en egoisme
Een totaal onzinnige en irrelevante discussie waarin je je mengt, om maar offtopic te kunnen gaan.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:39 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Het is relevant in de discussie.
Correct, het is een conclusie over jouw idee van Empathie.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op de vragen die ik stel.
Noem eens een moment in de afgelopen 2000 jaar waarin onmaatschappelijkheidsbestrijding een focuspunt was.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:37 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Noem eens een moment in de afgelopen 200 jaar dat de onmaatschappelijkheidsbestrijding zo succesvol was dat iedereen keurig z'n steentje bijdroeg.
Met uitzuigers, overigens een term die ik liever niet gebruik, worden ook mensen bedoeld die een uitkering ontvangen omdat ze niet kunnen werken. En ja die blijf je altijd houden. Ook ben ik benieuwd hoe een bijstandsmoeder haar kind zou moeten onderhouden als de bijstand wegvalt. Er is een manier, vast, maar is het wenselijk? En wat betreft het aantal mensen wat kan werken maar niet wil werken, dat zal vast een kleine minderheid zijn.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ga iig niet klakkeloos ervanuit dat 'uitzuigers' een natuurlijk fenomeen is en je derhalve maar sloten met geld die kant op moet sturen, 'omdat dat nu maar eenmaal zo is he, hihi!'.
Je doet hier een flink aantal aannames, ik denk dat de realiteit van de bijstandsmoeders een andere is.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:42 schreef -Strawberry- het volgende:
Met uitzuigers, overigens een term die ik liever niet gebruik, worden ook mensen bedoeld die een uitkering ontvangen omdat ze niet kunnen werken. En ja die blijf je altijd houden. Ook ben ik benieuwd hoe een bijstandsmoeder haar kind zou moeten onderhouden als de bijstand wegvalt. Er is een manier, vast, maar is het wenselijk? En wat betreft het aantal mensen wat kan werken maar niet wil werken, dat zal vast een kleine minderheid zijn.
Je gebruikt een verkeerde definitie van het woord uitzuigers om de echte groep uitzuigers rugdekking te verlenen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:42 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Met uitzuigers, overigens een term die ik liever niet gebruik, worden ook mensen bedoeld die een uitkering ontvangen omdat ze niet kunnen werken. En ja die blijf je altijd houden. Ook ben ik benieuwd hoe een bijstandsmoeder haar kind zou moeten onderhouden als de bijstand wegvalt. Er is een manier, vast, maar is het wenselijk? En wat betreft het aantal mensen wat kan werken maar niet wil werken, dat zal vast een kleine minderheid zijn.
De droomdanserij en paradepaardjes die betaald moeten worden.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:43 schreef arjan1112 het volgende:
wat heeft deze discussie over wat mensen kunnen enz nog met de inkomstenbelasting te maken ?
Simpel. Als je het niet eens bent met de lastenverzwaring is dat geheel begrijpelijk, maar dan is de vraag wat het alternatief is. En daar komt deze discussie vandaan.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:43 schreef arjan1112 het volgende:
wat heeft deze discussie over wat mensen kunnen enz nog met de inkomstenbelasting te maken ?
Laten we niet doen alsof in de bijstand zitten een feest is.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je gebruikt een verkeerde definitie van het woord uitzuigers om de echte groep uitzuigers rugdekking te verlenen.
quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Noem eens een moment in de afgelopen 2000 jaar waarin onmaatschappelijkheidsbestrijding een focuspunt was.
Voor Scorpie een heel aanlokkelijk gebeuren. Hij blijft er maar op terugkomen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:56 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Laten we niet doen alsof in de bijstand zitten een feest is.
Voor sommigen wel. En dat kun jij je niet voorstellen want je bent een degelijk, fatsoenlijk middenklasse-meisje. En daarom is 'The Veil of Ignorance' ook flauwekul.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:56 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Voor wie dan?quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:02 schreef Morendo het volgende:
[..]
Voor sommigen wel. En dat kun jij je niet voorstellen want je bent een degelijk, fatsoenlijk middenklasse-meisje. En daarom is 'The Veil of Ignorance' ook flauwekul.
http://www.denhaagtekijk.(...)uro%20overhouden.htmquote:Op vrijdag 20 september 2013 13:56 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
De zwart bijklussende steuntrekkert die netto meer bij elkaar graait dan jij met je kantoorbaantje van negen tot vijf.quote:
Voor mensen die in de bijstand zitten en dat als een feestje beschouwen, zeg maar.quote:
Al dat gewauwel over bijstand en politieke voorkeuren. Dit is waar het om gaat en nog op een achterbakse manier ook.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Anyway
De lasten worden verzwaard, de overheid leent meer, en snijdt vooral niet in eigen vlees.
Oh ja, die.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:07 schreef Morendo het volgende:
[..]
Voor mensen die in de bijstand zitten en dat als een feestje beschouwen, zeg maar.
Oh ja, net als die gasten in dat item van GeenStijl. Wat hadden die het naar hun zin, man man man.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De zwart bijklussende steuntrekkert die netto meer bij elkaar graait dan jij met je kantoorbaantje van negen tot vijf.
Goed tegenargumentquote:Op vrijdag 20 september 2013 14:02 schreef Morendo het volgende:
[..]
Voor sommigen wel. En dat kun jij je niet voorstellen want je bent een degelijk, fatsoenlijk middenklasse-meisje. En daarom is 'The Veil of Ignorance' ook flauwekul.
Ik weet dat jij het niet zo nauw neemt met fraudeurs en profiteurs, dat heb je al meermalen aangegeven. Ik vind dat streven niet meer dan terecht, jij zal waarschijnlijk er weinig van merken in jouw huidige leefomstandigheid.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jij beweert dat het reëel is om te streven naar een samenleving zonder profiteurs, niet ik.
Et moi, moi qui suis resté l´plus fierquote:Op vrijdag 20 september 2013 14:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Al dat gewauwel over bijstand en politieke voorkeuren. Dit is waar het om gaat en nog op een achterbakse manier ook.
quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Omdat dit de grote overheid rechtvaardigt, het gaat niet om de bekommerden, maar om de bekommeraars, het zekerstellen van budgetten en ambten
Ja, dat is dan ook precies wat ik zeg.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Oh ja, net als die gasten in dat item van GeenStijl. Wat hadden die het naar hun zin, man man man.
AP'ertje waar ie op geilde wordt vervangen door een SOWquote:Op vrijdag 20 september 2013 14:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, dat is dan ook precies wat ik zeg.![]()
Je bent vandaag een beetje uit vorm Xa1pt, wat is er? Reorganisatietje op de ambtenarenvloer waardoor je een beetje uit je hum bent?
Ja, echt wel. Met Rawls strooien omdat je die bent tegengekomen in 'moderne filosofie voor dummies'. En dan super-cynisch reageren met lachende smileys. Wow, jij bent echt cool en progressief! Tof man!quote:
En vooral niet ingaan op kritiek over het sociale contractquote:Op vrijdag 20 september 2013 14:14 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ja, echt wel. Met Rawls strooien omdat je die bent tegengekomen in 'moderne filosofie voor dummies'. En dan super-cynisch reageren met lachende smileys. Wow, jij bent echt cool en progressief! Tof man!
Je hebt het over Igenquote:Op vrijdag 20 september 2013 14:14 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ja, echt wel. Met Rawls strooien omdat je die bent tegengekomen in 'moderne filosofie voor dummies'. En dan super-cynisch reageren met lachende smileys. Wow, jij bent echt cool en progressief! Tof man!
Het gaat er niet zozeer om of dat terecht is, maar of dat reëel is. En dat ik fraude wel prima vind is dom gelul Scorpie.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik weet dat jij het niet zo nauw neemt met fraudeurs en profiteurs, dat heb je al meermalen aangegeven. Ik vind dat streven niet meer dan terecht, jij zal waarschijnlijk er weinig van merken in jouw huidige leefomstandigheid.
Dat waren volgens jou de uitzuigers. De blij in de bijstand figuren.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, dat is dan ook precies wat ik zeg.![]()
Je bent vandaag een beetje uit vorm Xa1pt, wat is er? Reorganisatietje op de ambtenarenvloer waardoor je een beetje uit je hum bent?
Chagrijnig lopen doen is wat anders dan kritiek hebben.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En vooral niet ingaan op kritiek over het sociale contract
Nee, een filosoof denken te quoten en dan geen filosofisch debat kunnen voerenquote:Op vrijdag 20 september 2013 14:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Chagrijnig lopen doen is wat anders dan kritiek hebben.
Cynisch? Ik vond het serieus een goed tegenargument hoor.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:14 schreef Morendo het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een goed tegenargument want het komt van Sandel himself.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Cynisch? Ik vond het serieus een goed tegenargument hoor.
Maar je hoeft ook niet meteen zo denigrerend te doen, in een doorsnee rechtenstudie (dat heb jij toch gedaan?) zit volgens mij niet meer rechtsfilosofie dan ik in m'n rechtenminor heb gehad.
Open een topic en zet je kritiek eens uiteen Piet. Maar dan wel een beetje a la het niveau van vanmorgen hè. Dus 3 tot 4 kantjes aan doordachte, constructieve kritiek.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, een filosoof denken te quoten en dan geen filosofisch debat kunnen voeren
Dan had je kunnen weten wie Friedrich Carl von Savigny wasquote:Op vrijdag 20 september 2013 14:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Cynisch? Ik vond het serieus een goed tegenargument hoor.
Maar je hoeft ook niet meteen zo denigrerend te doen, in een doorsnee rechtenstudie (dat heb jij toch gedaan?) zit volgens mij niet meer rechtsfilosofie dan ik in m'n rechtenminor heb gehad. Wat uiteraard niet alomvattend is.
Kom je me dan pijpen?quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:29 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Open een topic en zet je kritiek eens uiteen Piet. Maar dan wel een beetje a la het niveau van vanmorgen hè. Dus 3 tot 4 kantjes aan doordachte, constructieve kritiek.
Die gast die naast zijn uitkering een wietkwekerij begon is geen uitzuiger volgens jou? Hoe noem je dat dan precies?quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat waren volgens jou de uitzuigers. De blij in de bijstand figuren.
Een lompe mongool.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Die gast die naast zijn uitkering een wietkwekerij begon is geen uitzuiger volgens jou? Hoe noem je dat dan precies?
Jij niet, de staat wel.quote:Op vrijdag 20 september 2013 08:17 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik ben niet verantwoordelijk voor het leven van een ander, zullen we nou krijgen?! Zij ook niet over mij.
Dit is een zeer beperkte verantwoordelijk. Het is niet dezelfde mate van verantwoordelijkheid als een ouder voor een kind of een persoon voor zijn huisdier.quote:
omdat er dan geheel geen belastinginkomsten meer zijn, iedere economische activiteit stoptquote:Op vrijdag 20 september 2013 15:26 schreef Manke het volgende:
waarom niet gewoon 100% belasting? natte droom van samson en rutte.
Gelukkig ligt daar het volgende plan al weer voor klaar, Piet.quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
omdat er dan geheel geen belastinginkomsten meer zijn, iedere economische activiteit stopt
Ik denk dat de opbrengsten van dit plan ook tegen zullen vallen, de inkomsten zouden zelfs kunnen dalen. Waarom overwerken of extra je best doen om een bonus te scoren als je meer dan de helft mag afgeven.
Tuurlijk, men moet bezig blijven.quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:36 schreef Litpho het volgende:
[..]
Gelukkig ligt daar het volgende plan al weer voor klaar, Piet.
Maar wel de verantwoordelijkheid om burgers te beschermen en bijstand te bieden. Dat staat zelfs in de grondwet:quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:34 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dit is een zeer beperkte verantwoordelijk. Het is niet dezelfde mate van verantwoordelijkheid als een ouder voor een kind of een persoon voor zijn huisdier.
Dit zijn zogenaamde 'Sociale grondrechten'; en die zijn niet rechtens afdwingbaar.quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:51 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Maar wel de verantwoordelijkheid om burgers te beschermen en bijstand te bieden. Dat staat zelfs in de grondwet:
Artikel 20.1: De bestaanszekerheid der bevolking en spreiding van welvaart zijn voorwerp van zorg der overheid.
Artikel 20.2: De wet stelt regels omtrent de aanspraken op sociale zekerheid.
Artikel 21: De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu.
Artikel 22.1: De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid.
Dan nog heeft de overheid zich daaraan te houden.quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:52 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dit zijn zogenaamde 'Sociale grondrechten'; en die zijn niet rechtens afdwingbaar.
Het is een soort intentieverklaring. Bovendien is het van een vaagheid, daar kun je niets mee.quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:53 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dan nog heeft de overheid zich daaraan te houden.
20.1: Volgens mij voelt werkend Nederland zich zeer onzeker in zijn bestaan met het beleid van de politiek.quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:51 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Maar wel de verantwoordelijkheid om burgers te beschermen en bijstand te bieden. Dat staat zelfs in de grondwet:
Artikel 20.1: De bestaanszekerheid der bevolking en spreiding van welvaart zijn voorwerp van zorg der overheid.
Artikel 20.2: De wet stelt regels omtrent de aanspraken op sociale zekerheid.
Artikel 21: De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu.
Artikel 22.1: De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid.
Dom gelul dit, echt waarquote:Op vrijdag 20 september 2013 15:54 schreef Morendo het volgende:
[..]
Het is een soort intentieverklaring. Bovendien is het van een vaagheid, daar kun je niets mee.
Gaat U maar ruschtig slaapen, er is voorthandsch geen enkele reden om werkelijk ongerust te moeten zijnquote:Op vrijdag 20 september 2013 15:55 schreef Worteltjestaart het volgende:
Wat in de hele discussie opvalt, is dat iedereen blind achter de cijfers van het CDA aanloopt terwijl daar onjuistheden in zitten.
Voordat iedereen nou gaat steigeren: wacht tot de uitwerking bekend word en/of bereken eens op basis van wat er NU bekend is, wat de regels voor jou betekenen. Vergeet daarbij niet dat de tarieven alleen over delen van je loon berekend worden, dat de arbeidskorting stijgt én dat het gaat om belastbaar inkomen, dus inkomen ná aftrekken van posten zoals de HRA.
Ik denk dat het werkelijke effect niet zo extreem is als men nu beweert. Zoals ik in het vorige topic al voorrekende, voor mij (anderhalf modaal) lijkt het tot nu toe om een lastenverzwaring van 250 euro per jaar te gaan. Net 2 tientjes per maand.
Waar heb je het dan over?
Nou meneer de professor: stel nu dat de overheid zich er niet aan houdt. Wat voor remedie heb je dan? Kun je dan als burger naar de rechter stappen met een verzoek om 'meer spreiding der welvaart' of een 'betere bewoonbaarheid van het land'? Ja, kan dit?quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:56 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dom gelul dit, echt waar
De overheid moet zich daaraan houden, of het nou vaag is of niet.
Goed argument. Onderbouwd ook. Zoals we van jou gewend zijn!quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Gaat U maar ruschtig slaapen, er is voorthandsch geen enkele reden om werkelijk ongerust te moeten zijn
Je weet wie ik daar citeer?quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:01 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Goed argument. Onderbouwd ook. Zoals we van jou gewend zijn!
Dat doet niets af aan de taken van de overheid en de intentie waarmee gehandeld moet worden, wel?quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:59 schreef Morendo het volgende:
[..]
Nou meneer de professor: stel nu dat de overheid zich er niet aan houdt. Wat voor remedie heb je dan? Kun je dan als burger naar de rechter stappen met een verzoek om 'meer spreiding der welvaart' of een 'betere bewoonbaarheid van het land'? Ja, kan dit?
Ja, ik kan ook gerust een citaat oplepelen. Dat maakt het nog niet van toepassing.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je weet wie ik daar citeer?
Oh sorry, het correct citaat is
" Ik verzoek den luisteraars dan ook om wanneer ze straks hunne legersteden opzoeken, even rustig te gaan slapen als ze dat ook andere nachten doen. Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn."
Ik kijk verder dan mijn eigen situatie, iets wat meer mensen zouden moeten doen. Dan zie ik regering na regering die niet in staat is de uitgaves te beperken, lasten verhoogd en de burger steeds onzekerder maakt. De consumptie loopt terug, de economie blijft sukkelen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:06 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ja, ik kan ook gerust een citaat oplepelen. Dat maakt het nog niet van toepassing.
Reken eens uit wat de planne voor jou betekenen Pietje?
Met duiding waar je cijfertjes vandaan komen hè. Toetsenbordridder.
Dat lijkt me wel. Anders had je in de grondwet wel een duidelijkere taakomschrijving voor de staat inclusief de mogelijkheid tot afdwingbaarheid, door burgers, van die taakstelling.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:04 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dat doet niets af aan de taken van de overheid en de intentie waarmee gehandeld moet worden, wel?
Ach hou toch op.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik kijk verder dan mijn eigen situatie, iets wat meer mensen zouden moeten doen.
wil je een tissue?quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:20 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ach hou toch op.
'Ik kijk verder dan mijn eigen situatie'.
Nou, doe dan! Reken eens wat standaard gezinssituaties door!
En wéér weiger je eerdere onzin die je postte te duiden.
Eigenlijk zou je wegens trollgedrag uit dit topic geschopt moeten worden. Lekker een niet ter zake doende uitspraak van Colijn (toch?) spammen maar weigeren cijfermateriaal aan te leveren.
Toetsenbordridder, dus.
Om de verzorgingsstaat veilig te stellen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:11 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel. Anders had je in de grondwet wel een duidelijkere taakomschrijving voor de staat inclusief de mogelijkheid tot afdwingbaarheid, door burgers, van die taakstelling.
Waarom zou daar niet voor gekozen zijn denk je? Kom op, je kunt het...
Liever een braakzakje.quote:
Omdat je dramatisch doet over een aangekondigde maatregel terwijl je niet kunt duiden hoe dramatisch het wel of niet is, misschien?quote:Waarom zou ik een gezinssituatie door moeten rekenen?
Je gebruikt een historische onjuiste context ook nog eens, met Colijn.quote:Jij komt met een wacht rustig af, valt wel mee, maak je niet ongerust post, waarbij ik aan Colijn moest denken.
Ik heb je verteld waar ik mij zorgen over maak. Dat laat je weg en ga je niet op in
quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:11 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel. Anders had je in de grondwet wel een duidelijkere taakomschrijving voor de staat inclusief de mogelijkheid tot afdwingbaarheid, door burgers, van die taakstelling.
Waarom zou daar niet voor gekozen zijn denk je? Kom op, je kunt het...
ik zie vooral jou hier nogal de dramaqueen uithangen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:28 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Liever een braakzakje.
[..]
Omdat je dramatisch doet over een aangekondigde maatregel terwijl je niet kunt duiden hoe dramatisch het wel of niet is, misschien?
[..]
Je gebruikt een historische onjuiste context ook nog eens, met Colijn.
Ja, je hebt verteld waar je je zorgen over maakt. Offtopic, daarom ga ik daar niet op in. Het ging immers over het stuk van het CDA en de belastingen, weet je nog?
Ik had het over die specifieke post.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:31 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik dramaqueen?
Het aantal bijdragen van mij haalt het niet bij jou gefulmineer met Koos hoor.
Een slimme zakenman. Dat kan dus allemaal makkelijk. Je moet niet de kwekerij stoppen, maar juist de uitkering!quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Die gast die naast zijn uitkering een wietkwekerij begon is geen uitzuiger volgens jou? Hoe noem je dat dan precies?
Drie keer modaal hier met zijn 2en, moeten 2k per jaar netto gaan inleveren.quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:55 schreef Worteltjestaart het volgende:
Wat in de hele discussie opvalt, is dat iedereen blind achter de cijfers van het CDA aanloopt terwijl daar onjuistheden in zitten.
Voordat iedereen nou gaat steigeren: wacht tot de uitwerking bekend word en/of bereken eens op basis van wat er NU bekend is, wat de regels voor jou betekenen. Vergeet daarbij niet dat de tarieven alleen over delen van je loon berekend worden, dat de arbeidskorting stijgt én dat het gaat om belastbaar inkomen, dus inkomen ná aftrekken van posten zoals de HRA.
Ik denk dat het werkelijke effect niet zo extreem is als men nu beweert. Zoals ik in het vorige topic al voorrekende, voor mij (anderhalf modaal) lijkt het tot nu toe om een lastenverzwaring van 250 euro per jaar te gaan. Net 2 tientjes per maand.
Waar heb je het dan over?
Hendrik Colijn in mei 1940 ?quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je weet wie ik daar citeer?
Oh sorry, het correct citaat is
" Ik verzoek den luisteraars dan ook om wanneer ze straks hunne legersteden opzoeken, even rustig te gaan slapen als ze dat ook andere nachten doen. Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn."
Nee, dat wordt vaak gezegd maar het was een radiotoespraak uit 1936quote:
Misgun jij Yousef en Vlad dat geld soms? Bent u een racist, een xenofoob? Nederland is van iedereen en mensen buiten de boot laten vallen, dat gebeurt alleen in verre vieze vreemde apenlanden!!1!1?2!2?1!1?2!1!!quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Drie keer modaal hier met zijn 2en, moeten 2k per jaar netto gaan inleveren.
Als je geen psychopaat bent en het IQ boven de 100 hebt hoef je over het algemeen geen moeite te doen om empathie te hebben/tonen. Empathie is namelijk iets dat in de mens ingebakken zit.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Voor sommige niet en voor sommige wel.quote:Op vrijdag 20 september 2013 13:56 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hij probeert gewoon anderen aan te wrijven dat ze geen empathie hebben, hoewel zijn eigen definitie een puur egoïstische is.quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als je geen psychopaat bent en het IQ boven de 100 hebt hoef je over het algemeen geen moeite te doen om empathie te hebben/tonen. Empathie is namelijk iets dat in de mens ingebakken zit.
Daar zijn genoeg exacte wetenschappelijke studie,s over te vinden.
En dan houd je ook rekening met de stijgende arbeidskorting, 500 euro voor 2 personen?quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Drie keer modaal hier met zijn 2en, moeten 2k per jaar netto gaan inleveren.
Zoals ik al in deel 1 zei, of je het geld nu aan de bank betaald of aan de belastingdienst is lood om oud ijzer.quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
En dan houd je ook rekening met de stijgende arbeidskorting, 500 euro voor 2 personen?
Heb je een koophuis en dus recht op HRA?
En ik zei in deel 1 al, die uitspraak is onzin. De rente bepaalt namelijk je belastbaar inkomen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals ik al in deel 1 zei, of je het geld nu aan de bank betaald of aan de belastingdienst is lood om oud ijzer.
Klopt.quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als je geen psychopaat bent en het IQ boven de 100 hebt hoef je over het algemeen geen moeite te doen om empathie te hebben/tonen. Empathie is namelijk iets dat in de mens ingebakken zit.
Daar zijn genoeg exacte wetenschappelijke studie,s over te vinden.
Ahja, dan heb je gelijk inderdaad.quote:Op vrijdag 20 september 2013 18:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Klopt.
Maar dat gaat in eerste instantie om concrete situaties, bijvoorbeeld wanneer je iemand zou zien die met een gebroken been in de goot ligt te creperen. Daarop richt zich dat wetenschappelijke onderzoek.
In de politieke discussie heb je daaraan niet zo veel, want dat soort situaties komen (gelukkig) nauwelijks voor dankzij onze hoge belastingen en goede sociale voorzieningen. Dan gaat het dus om het vermogen om je in te beelden hoe het zou zijn als je al die regelingen niet (of minder) zou hebben. Ik geloof niet dat je op dat punt ver komt met die instinctieve empathie.
En ik denk dat jij dit gebruikt om de discussie daarover dood te slaan door mensen aan te wrijven een gebrek aan empathie te hebben en daarmee als sociopaten weg te zetten.quote:Op vrijdag 20 september 2013 18:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Klopt.
Maar dat gaat in eerste instantie om concrete situaties, bijvoorbeeld wanneer je iemand zou zien die met een gebroken been in de goot ligt te creperen. Daarop richt zich dat wetenschappelijke onderzoek.
In de politieke discussie heb je daaraan niet zo veel, want dat soort situaties komen (gelukkig) nauwelijks voor dankzij onze hoge belastingen en goede sociale voorzieningen. Dan gaat het dus om het vermogen om je in te beelden hoe het zou zijn als je al die regelingen niet (of minder) zou hebben. Ik geloof niet dat je op dat punt ver komt met die instinctieve empathie.
Nee want daar zie ikquote:Op vrijdag 20 september 2013 18:23 schreef poemojn het volgende:
Hadden jullie deze berekeningen al gezien bij de NOS? http://content1b.omroep.n(...)913_doorrekening.pdf
quote:Copyright
Deze website inclusief de gepubliceerde informatie valt onder het auteurs-, naburig en databankenrecht van de publieke omroepen. Verveelvoudiging en/of openbaarmaking, anders dan voor eigen niet-commercieel gebruik overeenkomstig onze gebruiksvoorwaarden, zijn zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de publieke omroepen niet toegestaan.
Gebruiksvoorwaarden
Deze website is bedoeld voor eigen raadpleging via normaal browser-bezoek. Het is derhalve niet toegestaan om de website op geautomatiseerde wijze te (laten) raadplegen, bijvoorbeeld via scripts, spiders en/of bots.
Eventuele hyperlinks dienen bezoekers rechtstreeks te leiden naar de context, waarbinnen de publieke omroepen content aanbieden. Video- en audiostreams mogen bijvoorbeeld alleen worden vertoond via een link naar een omroeppagina of embedded omroepplayer. Overneming, inframing, herpublicatie, bewerking of toevoeging zijn niet toegestaan. Eveneens is het niet toegestaan technische beveiligingen te omzeilen of te verwijderen, of dit voor anderen mogelijk te maken.
© de publieke omroepen, 2005
En jij zit alleen anderen af te zeiken, zonder je eigen mening te geven en zonder enige constructieve bijdrage aan de discussie te leveren. Laf hoor.quote:Op vrijdag 20 september 2013 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ik denk dat jij dit gebruikt om de discussie daarover dood te slaan door mensen aan te wrijven een gebrek aan empathie te hebben en daarmee als sociopaten weg te zetten.
Verder liet jij al eerder zien dat hoe jij empathie invult, je het vanuit egoïsme vult, en niet vanuit daadwerkelijk gevoel voor de ander.
Ik heb mijn mening een aantal malen gegeven.quote:Op vrijdag 20 september 2013 18:25 schreef Igen het volgende:
[..]
En jij zit alleen anderen af te zeiken, zonder je eigen mening te geven en zonder enige constructieve bijdrage aan de discussie te leveren. Laf hoor.
Die linksen hebben ook geen empathie, die veinzen het slechts. En kapittelen anderen die het er niet mee eens zijn.quote:Op vrijdag 20 september 2013 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ik denk dat jij dit gebruikt om de discussie daarover dood te slaan door mensen aan te wrijven een gebrek aan empathie te hebben en daarmee als sociopaten weg te zetten.
Verder liet jij al eerder zien dat hoe jij empathie invult, je het vanuit egoïsme vult, en niet vanuit daadwerkelijk gevoel voor de ander.
nogal dom dan, met meer bruto loon hou je nog altijd meer netto over.quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:52 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Dit is gewoon pure diefstalWerken wordt dus nog onaantrekkelijker gemaakt door de Haagse roversbende. M'n volgend loonsverhoging verander ik dan maar in minder werken.
SP-linksen of D66-linksen? Daar zit nogal een verschil tussen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 18:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die linksen hebben ook geen empathie, die veinzen het slechts. En kapittelen anderen die het er niet mee eens zijn.
Anders zouden ze namelijk een kritisch onderzoek naar wat er met OW-geld gebeurt wel toejuichen. Of een bende Congolese negertjes in huis nemen. Maar nee, voor hen moet De Ander ervoor opdraaien. En Die Ander is niet de betreffende regering van het land, maar Toos en Willem uit Huissen, ZIJ dienen te betalen voor de oedeembuikjes in Somalie.
Waarom zou je consumptie teruglopen als je er paar tientjes per maand minder overhoud? Alsof je dat überhaupt merkt.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik kijk verder dan mijn eigen situatie, iets wat meer mensen zouden moeten doen. Dan zie ik regering na regering die niet in staat is de uitgaves te beperken, lasten verhoogd en de burger steeds onzekerder maakt. De consumptie loopt terug, de economie blijft sukkelen.
Dat is het probleem, muilheld, niet mij eigen situatie.
Vooral je huis niet aflossen want dan kan je niet aftrekkenquote:Op vrijdag 20 september 2013 19:02 schreef poemojn het volgende:
Koop gewoon een duurder huis, en geniet van de extra hypotheekrenteaftrek
100 euro per maand merk je niet? Ook niet met de stijgende prijzen?quote:Op vrijdag 20 september 2013 18:54 schreef Ludd het volgende:
[..]
Waarom zou je consumptie teruglopen als je er paar tientjes per maand minder overhoud? Alsof je dat überhaupt merkt.
Kikkers, pannenquote:Op vrijdag 20 september 2013 19:26 schreef El_Matador het volgende:
[..]
100 euro per maand merk je niet? Ook niet met de stijgende prijzen?
En dan nog; is dat een argument? Och, we romen nog wat euro's af. "het volk merkt het toch niet".
hoe is de ontwikkeling van de belastingdruk in Duitsland?quote:
lastendruk is hoger dan in Nederland, en erg oneerlijk verdeeld.quote:Op vrijdag 20 september 2013 19:35 schreef DroogDok het volgende:
[..]
hoe is de ontwikkeling van de belastingdruk in Duitsland?
Een keer een tientje niet, maar als het steeds weer een extra tientje structureel is...quote:Op vrijdag 20 september 2013 18:54 schreef Ludd het volgende:
[..]
Waarom zou je consumptie teruglopen als je er paar tientjes per maand minder overhoud? Alsof je dat überhaupt merkt.
In Duitsland hebben de consumptieve uitgaven van huishoudens een groter aandeel in het bbp dan in Nederland, waarbij je in Nederland ook nog eens een dalende tendens hebt (zie grafiekje hierboven). Blijkbaar valt het voor de Otto Normalverbraucher wel mee met de lastendruk i.v.g. Nederland.quote:Op vrijdag 20 september 2013 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
lastendruk is hoger dan in Nederland, en erg oneerlijk verdeeld.
Consumptieve uitgaves stijgen of dalen zegt veel over het vertrouwen in de economie, en welke consumptieve uitgaves kijk jij naar? Woon werkverkeer is in D een prive uitgave om maar wat te noemen, verder zijn huizen goedkoper en de rente lager.quote:Op vrijdag 20 september 2013 19:38 schreef Igen het volgende:
[..]
In Duitsland hebben de consumptieve uitgaven van huishoudens een groter aandeel in het bbp dan in Nederland, waarbij je in Nederland ook nog eens een dalende tendens hebt (zie grafiekje hierboven). Blijkbaar valt het voor de Otto Normalverbraucher wel mee met de lastendruk i.v.g. Nederland.
In Nederland is het toch vast ook geen overheidsuitgave?quote:Op vrijdag 20 september 2013 19:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Consumptieve uitgaves stijgen of dalen zegt veel over het vertrouwen in de economie, en welke consumptieve uitgaves kijk jij naar? Woon werkverkeer is in D een prive uitgave om maar wat te noemen
Daar heeft overheidsbeleid ook een behoorlijke invloed op, dus als dat een compensatie vormt voor een hogere nominale lastendruk (ik weet niet hoe de nominale lastendruk verschilt en of de goedkopere huizen en lagere rente dat volledig compenseren) dan zie ik het probleem niet.quote:verder zijn huizen goedkoper en de rente lager.
Weet wie je de schuld geeft. Griekenland moest en zou bloeden - het Nederlandse kabinet heeft misschien wel het hardst van iedereen gelobby'd voor die strenge 3%-norm, met gedoogsteun van de PVV. En nu krijgen we dat als een boomerang terug.quote:Op vrijdag 20 september 2013 19:42 schreef El_Matador het volgende:
Dat we ons moeten conformeren aan de mafiose EUlite door ze te spekken in hun spilzucht (maar wij absoluut NIET boven de 3% mogen uitkomen; onbespreekbaar!), is allemaal niet van belang.
Het is de schuld van Toos en Willem die een te dure badkamer hebben uitgezocht.
Zoals ik zei, het moet goed inzichtelijk zijn wat consumptieve uitgaves zijn wil je ze vergelijken.quote:Op vrijdag 20 september 2013 20:20 schreef Igen het volgende:
[..]
In Nederland is het toch vast ook geen overheidsuitgave?
[..]
Daar heeft overheidsbeleid ook een behoorlijke invloed op, dus als dat een compensatie vormt voor een hogere nominale lastendruk (ik weet niet hoe de nominale lastendruk verschilt en of de goedkopere huizen en lagere rente dat volledig compenseren) dan zie ik het probleem niet.
ja, dat voordeel hebben kopers t/m 2012 voor op kopers vanaf 2013. Die laatsten zullen meer belasting moeten betalen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 19:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vooral je huis niet aflossen want dan kan je niet aftrekken
Jij denkt dat dit verstandig is? Reken eens uit wat je over een looptijd van 20-30 jaar extra betaaldquote:Op vrijdag 20 september 2013 21:17 schreef poemojn het volgende:
[..]
ja, dat voordeel hebben kopers t/m 2012 voor op kopers vanaf 2013. Die laatsten zullen meer belasting moeten betalen.
Je wil toch hopelijk niet de voorkennis die de eurocraten en nationale politici hadden over de valse voorwaarden waaronder Griekenland het euro-debacle is ingelokt, vergelijken met de totale naiveteit waarmee Toos en Willem gestemd hebben op "hun partijtje"? En dat nog niet eens vanwege die 3%, want partijen schermen met veul meer thema's.quote:Op vrijdag 20 september 2013 20:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Weet wie je de schuld geeft. Griekenland moest en zou bloeden - het Nederlandse kabinet heeft misschien wel het hardst van iedereen gelobby'd voor die strenge 3%-norm, met gedoogsteun van de PVV. En nu krijgen we dat als een boomerang terug.
Toos en Willem zijn dus wel degelijk medeverantwoordelijk - niet vanwege een te dure badkamer, maar wel omdat ze zo vurig wensten dat eurozondaars (lees: Griekenland) keihard aangepakt moesten worden.
Ik denk dat de meeste huishoudens dat niet merken. Het is een argument om aan te geven dat dit soort bezuinigingen de consumptie niet enorm remmen. Zeker niet vergeleken met andere ontwikkelingen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 19:26 schreef El_Matador het volgende:
[..]
100 euro per maand merk je niet? Ook niet met de stijgende prijzen?
En dan nog; is dat een argument? Och, we romen nog wat euro's af. "het volk merkt het toch niet".
Ik denk het toch wel. En zeker als de kosten nog verder stijgen (energie, woon-werkverkeer, geen kinderopvangtoeslag meer, etc. etc.). Het lijken ook gewoon pesterijen te zijn van de overheid; hoe kunnen we de burger zo hard uitknijpen en zolang pesten, tot ze breken...quote:Op vrijdag 20 september 2013 21:42 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste huishoudens dat niet merken. Het is een argument om aan te geven dat dit soort bezuinigingen de consumptie niet enorm remmen. Zeker niet vergeleken met andere ontwikkelingen.
Recesquote:Op vrijdag 20 september 2013 21:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik denk het toch wel. En zeker als de kosten nog verder stijgen (energie, woon-werkverkeer, geen kinderopvangtoeslag meer, etc. etc.). Het lijken ook gewoon pesterijen te zijn van de overheid; hoe kunnen we de burger zo hard uitknijpen en zolang pesten, tot ze breken...
En zelf volgevreten 15 weken recessie per jaar met alle luxe van het "ambt" van volksvertegenwoordiger/kabinetslid.
Maffioos misdadig.
Tikfoutje, je hebt helemaal gelijk.quote:
dat kun je pas over 30 jaar uitrekenen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 21:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij denkt dat dit verstandig is? Reken eens uit wat je over een looptijd van 20-30 jaar extra betaald
Hoeveel procent gaan de 'zwaarst getroffenen' er ook al weer op achteruit in koopkracht?quote:Op vrijdag 20 september 2013 21:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik denk het toch wel. En zeker als de kosten nog verder stijgen (energie, woon-werkverkeer, geen kinderopvangtoeslag meer, etc. etc.).
Waarom zouden ze dat willen?quote:Het lijken ook gewoon pesterijen te zijn van de overheid; hoe kunnen we de burger zo hard uitknijpen en zolang pesten, tot ze breken...
Dat moeten we nog afwachten. Door de complexiteit van de zaken kan je dat pas zeggen als alle plannen geimplementeerd zijn.quote:Op vrijdag 20 september 2013 21:57 schreef Ludd het volgende:
[..]
Hoeveel procent gaan de 'zwaarst getroffenen' er ook al weer op achteruit in koopkracht?
Omdat dat heel normaal is bij het tegenwoordige management. Of het nu bij bedrijven (kostenreductie en productieverhoging) of overheden is.quote:Waarom zouden ze dat doen?![]()
Ik moet bekennen dat ik niet precies weet hoe de vork in de steel zit met de leugens waarmee Griekenland in de eurozone kwam, maar als het is zoals jij het zegt dan ben ik het helemaal met je eens.quote:Op vrijdag 20 september 2013 21:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je wil toch hopelijk niet de voorkennis die de eurocraten en nationale politici hadden over de valse voorwaarden waaronder Griekenland het euro-debacle is ingelokt, vergelijken met de totale naiveteit waarmee Toos en Willem gestemd hebben op "hun partijtje"? En dat nog niet eens vanwege die 3%, want partijen schermen met veul meer thema's.
Zoveel economen, zo veel verschillende theorieën, toch? Er zijn ook voorbeelden van landen, zoals Estland, die met strenge begrotingsdiscipline en keihard bezuinigen (dus niet lasten verhogen) de crisis succesvol zijn doorgekomen.quote:En ja, het was stom van Nederland om daar zo hard op in te zetten. Die 3% is sowieso maar een fictieve grens. Maar stomheid in het verleden rechtvaardigt geen domme beslissingen van nu, zeker niet als alle economen zeggen dat je niet verder moet lastenverzwaren, maar juist moet investeren en consumentenvertrouwen opbouwen...
Het wordt tijd dat we op een ander economisch systeem overgaan; een die echt is gebaseerd op wetenschap en feiten, dan de huidige prut die we nu hebben.quote:Op vrijdag 20 september 2013 23:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik moet bekennen dat ik niet precies weet hoe de vork in de steel zit met de leugens waarmee Griekenland in de eurozone kwam, maar als het is zoals jij het zegt dan ben ik het helemaal met je eens.
[..]
Zoveel economen, zo veel verschillende theorieën, toch? Er zijn ook voorbeelden van landen, zoals Estland, die met strenge begrotingsdiscipline en keihard bezuinigen (dus niet lasten verhogen) de crisis succesvol zijn doorgekomen.
De situatie is ook niet overal hetzelfde. In Griekenland is het in elk opzicht huilen met de pet op; in Italië en Portugal hebben ze een primair begrotings- en handelsoverschot en is het alleen de hoge schuldenlast van vroeger die als een molensteen om de nek hangt; Nederland is internationaal hartstikke concurrerend maar toch geeft de overheid elk jaar meer geld uit, moet steeds de lasten verzwaren en maakt zo het consumentenvertrouwen kapot. In al die verschillende situaties heb je hoogstwaarschijnlijk ook een ander beleid nodig.
Je kan gewoon een projectie maken van de verschillende rentestandenquote:Op vrijdag 20 september 2013 21:50 schreef poemojn het volgende:
[..]
dat kun je pas over 30 jaar uitrekenen.
normaal blijft een spaarhypotheek dan goedkoper. Zeker als je meeneemt dat je bij het maximaal benutten van de hra ook meer toeslagen krijgt, en minder belasting afdraagt. Zoals dus bijv een hogere algemene heffingskorting, om ontopic te blijven.quote:Op vrijdag 20 september 2013 23:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan gewoon een projectie maken van de verschillende rentestanden
Iemand met die leeftijd en dat inkomen zal waarschijnlijk al snel op twee ton aan hypotheek zitten, dus dan loopt het verschil al aardig op. Bovendien kan hij na tien, vijftien jaar prima in de 52% schijf vallen waardoor het verschil alleen groter wordt. In het voordeel van kopers tm 2012 dus.quote:Bij de volgende vergelijking is uitgegaan van een duur van 30 jaar, een geldnemer van 29 jaar oud, een WOZ-waarde van EUR 100.000, een rente van 6,0% voor de spaarhypotheek en 5,8% voor de annuïteit, en een inkomen van EUR 45.000. Bij de kosten van de annuïteit is de premie voor een annuïtair dalende risicoverzekering meegenomen, zodat er een vergelijkbare dekking bij overlijden is.
In die situatie geldt:
Een spaarhypotheek van EUR 100.000 kost over de hele looptijd bruto circa 222.000 en netto 157.000 euro.
Een annuïteitenhypotheek van EUR 100.000 kost in dezelfde periode bruto circa 212.000 en netto 176.000 euro.
Grofweg kan worden gesteld dat wanneer de belastingdruk bij de geldnemer toeneemt (bijvoorbeeld bij een hoger inkomen) het verschil in de nettokosten toeneemt, ten gunste van de spaarhypotheek. Voor de geldnemer zijn bij de vergelijking zowel de netto- als de brutokosten belangrijk: een geldnemer moet in staat zijn de brutokosten te dragen, maar moet tegelijk ook rekening houden met mogelijke fiscale voordelen.
http://www.ideaaladvies.nl/hypotheken/spaarhypotheek.htm
Jep, standaard flat-taxquote:
Dat is de enige manier om dit te ontlopen. Of minder werken natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 september 2013 19:02 schreef poemojn het volgende:
Koop gewoon een duurder huis, en geniet van de extra hypotheekrenteaftrek
Fijn dat je ff toegeeft dat hard werken straks niet meer loont, dat je daar voor bestraft wordt en dat deze maatregel geen hogere belastingopbrengsten gaat geven.quote:Op zaterdag 21 september 2013 09:18 schreef LXIV het volgende:
Op zich vind ik deze verhoging niet zo erg want ik heb toch nog voldoende.
Wel hoop ik dat het mogelijk is om significant minder te gaan werken, zodat ik onder die 56K blijf. Eigenlijk vind ik het wel prima of ik vrije tijd heb of meer geld. Misschien heb ik zelfs liever die vrije tijd.
Vasthouden aan die 3% is natuurlijk goed, want als je daarboven komt dan weet je dat je een veel te grote overheid hebt. Het probleem is alleen dat linkse partijen zoals de VVD in plaats van uitgaven beperken dan juist lasten gaan verzwaren.quote:Op vrijdag 20 september 2013 20:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Weet wie je de schuld geeft. Griekenland moest en zou bloeden - het Nederlandse kabinet heeft misschien wel het hardst van iedereen gelobby'd voor die strenge 3%-norm, met gedoogsteun van de PVV. En nu krijgen we dat als een boomerang terug.
Zolang er geen 100% tarief geldt, loont het.quote:Op zaterdag 21 september 2013 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Fijn dat je ff toegeeft dat hard werken straks niet meer loont
Geweldige fantasie verhaaltjes iddquote:Op zaterdag 21 september 2013 09:39 schreef Boze_Appel het volgende:
Overheden die belastingen verlagen. Goed verhaal SeLang.
Waarom maak jij niet gewoon meer geld over aan de belastingdienst, vrijwillig?quote:Op zaterdag 21 september 2013 09:51 schreef Ludd het volgende:
[..]
Zolang er geen 100% tarief geldt, loont het.
Dat lijkt me wat erg optimistisch. Maar wat vind jij nou van het volgende:quote:Op zaterdag 21 september 2013 09:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Vasthouden aan die 3% is natuurlijk goed, want als je daarboven komt dan weet je dat je een veel te grote overheid hebt. Het probleem is alleen dat linkse partijen zoals de VVD in plaats van uitgaven beperken dan juist lasten gaan verzwaren.
Dus nu bezuinigen (geen lasten verhogen dus) en als de crisis voorbij is en de overheid surplussen draait dan de belastingen verder verlagen.
Hoezo 'we'? Je woont toch in Duitsland?quote:Op zaterdag 21 september 2013 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Fijn dat je ff toegeeft dat hard werken straks niet meer loont, dat je daar voor bestraft wordt en dat deze maatregel geen hogere belastingopbrengsten gaat geven.
Of ben je van mening dat de anderen wel gaan betalen?
Hiermee gaan we de economie dus niet uit de sloot trekken
Wat is dit nu weer voor een rare opmerking?quote:Op zaterdag 21 september 2013 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom maak jij niet gewoon meer geld over aan de belastingdienst, vrijwillig?
Waarom zou hij?quote:Op zaterdag 21 september 2013 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom maak jij niet gewoon meer geld over aan de belastingdienst, vrijwillig?
En hij werkt niet hard.quote:Op zaterdag 21 september 2013 10:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoezo 'we'? Je woont toch in Duitsland?
Bij dat soort mensen staat veel verdienen gelijk aan hard werken. Volgens die redenering werkt iemand die één dagje in de week meer verdient dan iemand die 45 uur per week werkt, toch harder.quote:
Dan krijgt hij zelfs meer dan hij verdient.quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:56 schreef Ludd het volgende:
[..]
Bij dat soort mensen staat veel verdienen gelijk aan hard werken. Volgens die redenering werkt iemand die één dagje in de week meer verdient dan iemand die 45 uur per week werkt, toch harder.
Nee. Waarschijnlijk niet. Hard werken loonde sowieso al niet in Nederland.quote:Op zaterdag 21 september 2013 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Fijn dat je ff toegeeft dat hard werken straks niet meer loont, dat je daar voor bestraft wordt en dat deze maatregel geen hogere belastingopbrengsten gaat geven.
Of ben je van mening dat de anderen wel gaan betalen?
Hiermee gaan we de economie dus niet uit de sloot trekken
Ook wanneer je met hard werken meer zou overhouden dan nu vraag ik me af waarom je niet zou kiezen voor wat minder werken. Voor wie of wat ben jij 12 uur per dag op pad?quote:Op zaterdag 21 september 2013 10:45 schreef kawotski het volgende:
Ik ben al aan t kijken of ik van 5 dagen werken naar 4 dagen terug kan. Het scheelt me sowieso qua reiskosten. Als het verschil niet te groot is ergo waarvoor ik mijn bed niet meer uitkom dan lijkt me dat veel beter. Nu word ik toch alleen maar gedemotiveerd om om 6.00 s'ochtends nog de deur uit te gaan en pas 12 uur later weer thuis te zijn.
quote:98,61% belastingdruk, 278 euro over van 20000 euro. Vader 2 houdt (bijna) net zoveel over als hij drie dagen gaat werken.
Dit is dan een heel specifiek gekozen voorbeeld, maar als je kosten die met arbeid samenhangen, reiskosten, subsidies, goedkoop gesubsidieerd huurhuis etc. gaat meetellen, dan heeft het grootste deel van Nederland, van bijstandstrekker tot 2x modaal, ongeveer dezelfde bestedingsruimte. Plus of min.quote:Op zaterdag 21 september 2013 21:30 schreef poemojn het volgende:
Elbert Dijkgraaf vd SGP is aan het rekenen geslagen: http://sgp.nl/Actueel/Absurde%20belastingen.wli#content
Twee exact dezelfde gezinnen met studerende kinderen. Moeder is thuis. Vader 1 verdient ¤30.000 per jaar, vader 2 verdient ¤50.000 per jaar.
De conclusie:
[..]
Inmiddels heeft Dijkgraaf (SGP, heeft dit artikel geschreven) in een update op Twitter vermeld dat het om 88% gaat ipv 96%. Nog steeds een absurde hoeveelheid. Het gaat om potentieel 20% van alle huishoudens (met een huishoudinkomen tussen de 30-50K), maar ik heb het vermoeden dat het niet ophoudt bij 50K, maar tot 60-70K zo doorgaat. Dan gaat het opeens over potentieel 40% van alle huishoudens in Nederland. en dat is toch best veel.quote:Op zaterdag 21 september 2013 23:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Van die sgp website
"Eerder plaatsten we hier een rekenvoorbeeld. Dit blijkt niet helemaal te kloppen doordat de gebruikte website geen rekening hield met de gezinsgrootte bij de berekening van de studiefinanciering. Maandag plaatsen we een geverifieerd rekenvoorbeeld."
Het was in Zweden ooit 104% boven een bepaald bedrag zeg maar.. Toen moest die van Pipi Langkous aan haar uitgever vragen of ie alsjeblieft niet te veel boeken wou verkopen, want anders had ze te weinig geld om de huur te betalen enzquote:Op zaterdag 21 september 2013 09:51 schreef Ludd het volgende:
[..]
Dat is niet waar als je allerlei toeslagen gaat kwijtraken die losstaan van de belastingschijf, zoals de kindertoeslagen.quote:Op zaterdag 21 september 2013 09:51 schreef Ludd het volgende:
[..]
ook een bron van anders dan het verzamelde werk van Astrid Lindgren?quote:Op zondag 22 september 2013 22:06 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Het was in Zweden ooit 104% boven een bepaald bedrag zeg maar.. Toen moest die van Pipi Langkous aan haar uitgever vragen of ie alsjeblieft niet te veel boeken wou verkopen, want anders had ze te weinig geld om de huur te betalen enz
quote:Op zondag 22 september 2013 22:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
ook een bron van anders dan het verzamelde werk van Astrid Lindgren?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Astrid_Lindgrenquote:Ze sprak zich uit als tegenstander van de opname van Zweden in de EU, ze verdedigde de rechten van het dier en nam deel aan milieudebatten. Haar verhaal Pomperipossa i Monismanien, dat verscheen in de avondblad Expressen, was het begin van een belastingrel in Zweden, die indirect leidde tot het verliezen van verkiezingen najaar 1976 door de regering van Olof Palme. Daarna kwamen de sociaaldemocraten voor de eerste keer in 44 jaar niet in de regering.
Het verhaal schreef ze nadat ze erachter was gekomen 102% belasting te hebben betaald (het gaat hier om de marginale belastingdruk) en de Minister van Financiën Gunnar Sträng spottend beweerde dat de uitgeverij een rekenfout gemaakt had. Later moest hij erkennen dat dit niet het geval was.
Ah, bedankt. Weer wat geleerd.quote:Op maandag 23 september 2013 15:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Astrid_Lindgren
Ondanks die gruwelijke belastingdruk die er was, wist Zweden ook nog een staatsschuld op te bouwenquote:Op maandag 23 september 2013 16:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ah, bedankt. Weer wat geleerd.
85%, het is nu bijgewerkt op de site. Maar hun voorbeeld is veel specifieker dan de algemene berekeningen van de NOS, en zij nemen ook meer toeslagen ed mee, juist om te berekenen wat dat eenverdienersgezin overhoudt van de ¤20.000 extra aan salaris.quote:Op maandag 23 september 2013 15:47 schreef Worteltjestaart het volgende:
Nou, ik ben inmiddels wel benieuwd naar dat rekenvoorbeeld van de SGP.
Nou ja, de afbouw van heffingskorting raakt de topinkomens natuurlijk wel relatief minder. Denk dat dat bedoeld wordt.quote:
Noordelijker.quote:Op maandag 23 september 2013 19:20 schreef arjan1112 het volgende:
10 keer goedkoper ? woon je in Laos ofzo ?
Hier klopt volgens mij niets van.quote:Op maandag 23 september 2013 17:42 schreef poemojn het volgende:
85%, het is nu bijgewerkt op de site. Maar hun voorbeeld is veel specifieker dan de algemene berekeningen van de NOS, en zij nemen ook meer toeslagen ed mee, juist om te berekenen wat dat eenverdienersgezin overhoudt van de ¤20.000 extra aan salaris.
De ouders worden geacht een bijdrage te geven die omgekeerd evenredig is met de stufi, dus vanuit het standpunt van de overheid is het wel degelijk juist om een vermindering van de stufi als lastenverzwaring voor de ouders ipv. als inkomstenvermindering voor de student te zien.quote:Op maandag 23 september 2013 19:41 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Daarnaast is stufi voor de kinderen, niet voor de ouder. Dat meenemen vind ik dubieus.
De situatie van een traditioneel kostwinnersgezin met vier kinderen waarvan er minstens 3 gaan studeren is natuurlijk niet erg veelvoorkomend nee. Dat is dat ene kleine stipje ergens helemaal aan de rand van de puntenwolk van het koopkrachtplaatje.quote:Al met al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de SGP wel heel erg heeft moeten zoeken om hun ideeën kracht bij te zetten...
Misschien, ja.quote:Op maandag 23 september 2013 21:42 schreef Igen het volgende:
De ouders worden geacht een bijdrage te geven die omgekeerd evenredig is met de stufi, dus vanuit het standpunt van de overheid is het wel degelijk juist om een vermindering van de stufi als lastenverzwaring voor de ouders ipv. als inkomstenvermindering voor de student te zien.
Inderdaad: wat mij betreft doet de SGP op deze wijze extreem aan cherry picking.quote:De situatie van een traditioneel kostwinnersgezin met vier kinderen waarvan er minstens 3 gaan studeren is natuurlijk niet erg veelvoorkomend nee. Dat is dat ene kleine stipje ergens helemaal aan de rand van de puntenwolk van het koopkrachtplaatje.
Ja, dat is dus vreemd.quote:Op maandag 23 september 2013 22:38 schreef poemojn het volgende:
Ik de k dat de proefberekening op toeslagen.nl niet uitgebreid genoeg is voor deze specifieke situatie. Misschien worden de drie studerende kinderen verder wel meegenomen en verhoogt dat de bedragen.
Oh ja, dat geloof ik wel. Maar de meest extreme situatie (èn 4 kinderen, èn 3 tegelijk studeren) wordt gebruikt.quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:13 schreef poemojn het volgende:
Cherry picking om aan te geven dat grotere gezinnen nu wel heel erg zwaar belast worden vind ik niet verkeerd. Ik ken genoeg gezinnen met meer dan drie kinderen, ook als ze idd een inkomen tussen 30-50k hebben.
Nee, dat vind ik niet. De last door een lagere stufi is geen belasting en mag dus ook niet meetellen in de berekening van belastingdruk. Hooguit in een koopkrachtplaatje, al vind ik het van zichzelf al een discussiepuntje of je blind de stufi en te verwachten ouderbijdrage daarin mee mag nemen.quote:Dat de extra last van studiefinanciering, veroorzaakt door de overheid, wél en extra last door een kapotte auto níet wordt meegenomen lijkt me ook normaal zeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |