quote:
Op donderdag 19 september 2013 10:51 schreef Postbus100 het volgende:Ik ken zijn naam, maar niet zijn werk. Kan iemand hier een fragment posten van een recensie van hem? Ben nou wel benieuwd waarom hij zo gevreesd werd

PROEFWERK The Kitchen: 4
"Toen ik begin september het nieuwe restaurant van de Bijenkorf, The Kitchen, met een feestelijke toespraak mocht openen - samen met nogal wat BN'ers - was ik diep onder de indruk van de afmetingen en inrichting van deze vijfde verdieping van het warenhuis: over-al glimmend staal, spiegels, plavuizen, moderne designtafels, -stoelen, -bankjes,
-krukken en -bars en een terras aan de achterkant waar je u tegen zegt, met uitzicht op de Beurs van Berlage en de Effectenbeurs. Eén van de bobo's haalde toen zelfs een bordje eten voor me en dat viel niet tegen. Natuurlijk kon ik daar geen oordeel aan verbinden, dus vorige week vrijdag was ik er weer, om een uur of half zes.
Er zijn nu twee roltrappen die je er brengen, en daar sta je dan. Hoe je verder moet handelen, staat nergens. Ik nam dus plaats aan één van de (niet erg schone) tafels met geperst bamboeblad en liet mijn assistent het eten halen dat ik bij mijn tocht langs de lange stalen balies op bordjes aangekondigd had gezien. Omdat er veel wachten aan te pas kwam en er wel zes keer afgerekend moest worden om alles nog warm op tafel te krijgen, was dat allemaal niet makkelijk.
We begonnen met de soepen. Op de soepbalie stonden er twee aangekondigd: tomaten- en Thaise kippensoep (¤4,25). De tomatensoep (oké, meer niet) kwam meteen door; de kippensoep was nog niet warm - een kwestie van 'tien minuten opwarmen'. Toen hij lauwwarm op tafel kwam, bleek hij vol groente te zitten, waarbij vooral de smaak van onfrisse, doorgeschoten ui domineerde. Maar waar was de kip? Ik ging zelf maar naar de balie, waar de 'kok' een lepel van de soep inspecteerde: geen kip. Toen kwam hij op het idee wat dieper te vissen en ja, op de bodem, daar lagen wat flinters kip. Met die kennis moest ik het maar doen: geen extra schep, geen excuses, niets.
De maaltijdsalade, een Caprese 'met mozzarella' (dat zit er per definitie in) was een berg harde, droge andijviesla met bruine randjes, met wat hele minitomaatjes en wat keiharde, droge minibolletjes mozzarella (dat is gemakkelijk werken: je pleurt het er zo uit de bak op, zonder iets te hoeven snijden) vergezeld van een paar pijnboompitjes, een minischeutje zure dressing en twee stukjes toast die beschimmeld leken, maar dat was misschien schraal gesmeerde pesto. Vreselijk (¤8,95).
Het broodje erbij (¤1,25) was slap en volstrekt ongaar. Gelukkig hadden we het laatste minikuipje boter. De vorken waren al een tijdje op.
Sushi dan maar, als tussengerecht: zeven voor ¤9,95. Je zag een kokje nigiri-sushi maken, de rijst tussen zijn handen persend alsof het een gevecht op leven en dood was. De sushi verloor: de rijst was hard en droog, de zalm en de tonijn hadden al lang geleden hun beste tijd gehad.
De hoofdgerechten waren op hetzelfde niveau. De plak gegrilde tonijn - geserveerd met groene asperges, erg matige kwarten aardappel en een groene saus - was dun en daardoor doorgeslagen en smaakte bovendien zurig en verder nergens naar. Desgevraagd kregen we te horen dat het hier om blauwvintonijn ging; die mag je eigenlijk helemaal niet meer eten, als uitstervende vis. (¤12,95).
En dan was er de entrecote garni: ook al zo'n dunne plak, grotendeels doorgeslagen, met wat matige kruidenboter, erg licht gebakken, melige fabrieksfrieten met zoetzure fabrieksmayo en sugarsnaps, waarbij we ook nog wat op 'Dikke Willem' gebaseerde wijnsaus kregen. Overigens was het slechte stuk vlees waarschijnlijk helemaal geen entrecote, maar dunne lende, een ellendelapje, dus niet van 'tussen de ribben', zoals het hoort (wel een gebruikelijke vorm van Hollands bedrog).
De desserttoonbank was zo goed als leeg; Achteraan stonden nog wel bladen met andere, versere spullen, maar die werden pas ingezet 'als de bedrijfsleider dat verordonneerde'. Dus namen we de perenpunt, die smaakloos en zo ongaar was dat je alleen maar rauwe bloem proefde (¤3,25), en een rubberig pistachepuddinkje dat heel groen was en vooral naar amandelessence smaakte en, o ja, wat kers (¤3,50).
Alles bijeen: een schitterende omgeving waar inferieure spullen slecht bereid of opgewarmd worden door te weinig en grotendeels onprofessioneel en/of (door slechte betaling?) volstrekt gedemotiveerd personeel.
Zoiets gruwelijks heb ik in twintig jaar professioneel uit eten gaan nog niet meegemaakt. Ik schaam me dat ik het ooit opende."
Bron:
http://www.parool.nl/paro(...)elijke-Kitchen.dhtml