abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131306138
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 09:16 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Je hebt genoeg kans als je jezelf goed kan profileren. Echter men is te lui om te werken, daar zijn ook genoeg onderzoeken naar geweest.

Het zou goed zijn als werkelozen die kunnen werken veel en veel meer koopkracht verloren wat mij betreft. Dat geld kan gebruikt worden voor werkelozen die niet kunnen werken. Zolang ik hoor dat er aspergestekers uit Polen moeten komen omdat het Nederlandse volk te beroerd is om het te doen is er geen echte werkloosheid wat mij betreft.
Ik dacht dat jij PvdA-er was? Of heb ik het mis? Kan ook in de war zijn met die andere 'Fc Utrecht user' Paul. :P

In ieder geval is bovenstaande retoriek niet wat je verwacht van een PvdA-er. Het is bovendien regelrechte bullshit.

Werkgevers hebben bijvoorbeeld allang toegegeven Nederlanders minder interessant te vinden als werknemers dan bijvoorbeeld Polen. Mede dankzij allerlei financieel voordelige constructies. Het is dus niet - alleen - een probleem van luie werklozen, maar vooral dat werkgevers geen Nederlanders willen aannemen. Het ligt dus wel wat genuanceerder.

Het stereotype beeld van de luie werklozen die gestimuleerd moeten worden omdat ze anders liever op de bank blijven hangen is echt overtrokken en ongenuanceerd, natuurlijk zullen er enkelen zijn, maar je mag aannemen dat het merendeel gewoon zo snel mogelijk weer aan het werk wilt, net als ieder ander 'normaal' medemens.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_131306207
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 09:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nou, weet je wat? Leef jij lekker verder in je rozebrillenwereld. Ja hoor, iedereen die werkloos is, is een luie flikker, die niet wil werken en het is allemaal hun eigen schuld.

Ik solliciteer al een tijdje in het rond en de keren dat je zelfs maar antwoord krijgt op je sollicitatie zijn op de vingers van 1 hand te tellen. Maar dat ligt natuurlijk aan de attitude van mijn e-mail en CV. Ik zal ze eens over de knie leggen. Dat ze beter hun best moeten doen.
Het zit diep of niet?
pi_131306268
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 09:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nou, weet je wat? Leef jij lekker verder in je rozebrillenwereld. Ja hoor, iedereen die werkloos is, is een luie flikker, die niet wil werken en het is allemaal hun eigen schuld.

Ik solliciteer al een tijdje in het rond en de keren dat je zelfs maar antwoord krijgt op je sollicitatie zijn op de vingers van 1 hand te tellen. Maar dat ligt natuurlijk aan de attitude van mijn e-mail en CV. Ik zal ze eens over de knie leggen. Dat ze beter hun best moeten doen.
Tip voor jou (serieus): Zet je salaris indicatie op je cv en zorg er voor dat deze concurrend is met die van je mede sollicitanten die wel kansrijk zijn op dit moment. Ik ken genoeg ouderen die een baan vonden nadat hun salariseis eigenlijk helemaal niet zo hoog was als men vermoedde.
  woensdag 18 september 2013 @ 09:48:04 #79
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_131306415
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 09:41 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Tip voor jou (serieus): Zet je salaris indicatie op je cv en zorg er voor dat deze concurrend is met die van je mede sollicitanten die wel kansrijk zijn op dit moment. Ik ken genoeg ouderen die een baan vonden nadat hun salariseis eigenlijk helemaal niet zo hoog was als men vermoedde.
Die staat erop en die pas ik altijd aan aan de zwaarte van de functie.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_131306453
Uit onderzoek blijkt gewoon dat werklozen boven de 50 slechts 2% kans hebben om een baan te vinden, dit onderzoek is al een paar jaar oud. Dus in de huidige situatie lijkt mij die kans nog kleiner.
Merkwaardigerwijs (op het 1e gezicht) zijn er wel veel 65 + ers aan het werk, meestal via zzp etc.
Het is dus allemaal een kosten verhaal, een werkgever zoekt eerst naar:
- illegale MOElanders
- legale MOElanders
- Jongeren onder de 18
- Jongeren boven de 18
- legale ZZP ers
- inhuur op jaarcontracten
- wat oudere werknemers, zeg tot 40

en dan pas als er echt niets gevonden kan worden, of als het toevallig een vriendje in het Old Boys netwerk is of iemand met buitegewone expertise of ervaring .....

dan kiest men voor de duurdere oudere

Overigens hebben werkgevers een totaal verkeerd beeld van ouderen, zij hebben een veel betere kosten/prestatie verhouding dan heel veel jongeren.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_131306472
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 09:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En die is vergelijkbaar met wat er voor zo'n functie uiteindelijk betaald wordt? Dus niet dat je er xx bij doet 'omdat je zoveel ervaring hebt' of 'in die range verdiende ik eerder ook'?
pi_131306543
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 09:35 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik dacht dat jij PvdA-er was? Of heb ik het mis? Kan ook in de war zijn met die andere 'Fc Utrecht user' Paul. :P

In ieder geval is bovenstaande retoriek niet wat je verwacht van een PvdA-er. Het is bovendien regelrechte bullshit.

Werkgevers hebben bijvoorbeeld allang toegegeven Nederlanders minder interessant te vinden als werknemers dan bijvoorbeeld Polen. Mede dankzij allerlei financieel voordelige constructies. Het is dus niet - alleen - een probleem van luie werklozen, maar vooral dat werkgevers geen Nederlanders willen aannemen. Het ligt dus wel wat genuanceerder.

Het stereotype beeld van de luie werklozen die gestimuleerd moeten worden omdat ze anders liever op de bank blijven hangen is echt overtrokken en ongenuanceerd, natuurlijk zullen er enkelen zijn, maar je mag aannemen dat het merendeel gewoon zo snel mogelijk weer aan het werk wilt, net als ieder ander 'normaal' medemens.
Ben geen PVDA'er :) Heb niet echt een duidelijke politieke voorkeur, neig richting SP over algemeen.

Natuurlijk ligt het genuanceerder. Veel genuanceerder zelfs. Mijn post was ook niet genuanceerd bedoeld. Maar mijn algemene beeld lijkt me toch wel te zijn dat er een hoop mensen thuiszitten en dat er Polen en Roemenen ingevlogen worden voor 'simpeler' werk (met alle respect voor het werk). Het is mij een doorn in het oog. Als we mensen te weinig hadden was het een ander verhaal.

Ik weet niet precies op welke voordelige constructies je doelt, maar als die er zijn is dat ook schandelijk. Beter een Nederlander aan het werk met wat subsidie (deel behoud WW of bijstand oid) dan het geld afdragen aan een Pool/Roemeen.
  woensdag 18 september 2013 @ 09:56:13 #83
66444 Lord_Vetinari
pi_131306580
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 09:50 schreef Wokkel het volgende:

[..]

En die is vergelijkbaar met wat er voor zo'n functie uiteindelijk betaald wordt? Dus niet dat je er xx bij doet 'omdat je zoveel ervaring hebt' of 'in die range verdiende ik eerder ook'?
Nee. Ik zoek uiteraard vergelijkbare functies met wat ik nu doe en weet dus ongeveer wat daarvoor het salaris is.
pi_131306592
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 09:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Mijn tip, hou hem laag. Ook bij zwaardere functies. Als je eenmaal binnen bent kan je altijd weer groeien. En zo niet, als er over 5 tot 10 jaar mensen nodig zijn kan je altijd weer de stap omhoog maken.

En ja, dat is makkelijk gezegd. Je zal je hypotheek en andere dingen ook moeten betalen, dus al te laag kan je ook niet gaan. Dat begrijpen we allemaal.
  woensdag 18 september 2013 @ 09:57:28 #85
66444 Lord_Vetinari
pi_131306612
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 09:56 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Mijn tip, hou hem laag. Ook bij zwaardere functies. Als je eenmaal binnen bent kan je altijd weer groeien. En zo niet, als er over 5 tot 10 jaar mensen nodig zijn kan je altijd weer de stap omhoog maken.

En ja, dat is makkelijk gezegd. Je zal je hypotheek en andere dingen ook moeten betalen, dus al te laag kan je ook niet gaan. Dat begrijpen we allemaal.
Ik hou hem laag. Ik ga altijd onderin de range zitten. En ik heb geen hypotheek.
  woensdag 18 september 2013 @ 09:58:28 #86
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131306644

[ Bericht 64% gewijzigd door Paper_Tiger op 18-09-2013 10:01:07 ]
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_131306651
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 09:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee. Ik zoek uiteraard vergelijkbare functies met wat ik nu doe en weet dus ongeveer wat daarvoor het salaris is.
Als er voor een jonger persoon wordt gekozen, dan is ervaring door leeftijd dus geen onderdeel van de criteria? Maar als ik jou goed begrijp krijgt die jongere persoon wel hetzelfde salaris als wat jij ongeveer zou willen hebben?
  woensdag 18 september 2013 @ 09:58:57 #88
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_131306653

[ Bericht 100% gewijzigd door Paper_Tiger op 18-09-2013 10:00:57 ]
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 18 september 2013 @ 10:07:55 #89
66444 Lord_Vetinari
pi_131306871
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 09:58 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Als er voor een jonger persoon wordt gekozen, dan is ervaring door leeftijd dus geen onderdeel van de criteria? Maar als ik jou goed begrijp krijgt die jongere persoon wel hetzelfde salaris als wat jij ongeveer zou willen hebben?
Ja, dat weet ik natuurlijk niet. Dat vertellen ze je niet.

En ervaring door leeftijd is nooit een criterium. Daar moet ook niet op gehamerd worden. Maar als ik aan de opleidings- en ervaringseisen voldoe en zelfs geen antwoord krijg, moet ik er toch van uit gaan, dat er verborgen criteria zijn. En uit diverse onderzoeken is gewoon gebleken, dat leeftijd er daar een van is.
pi_131306949
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 10:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En ervaring door leeftijd is nooit een criterium. Daar moet ook niet op gehamerd worden. Maar als ik aan de opleidings- en ervaringseisen voldoe en zelfs geen antwoord krijg, moet ik er toch van uit gaan, dat er verborgen criteria zijn. En uit diverse onderzoeken is gewoon gebleken, dat leeftijd er daar een van is.
Leeftijd is een nummer, de achterliggende reden is vaak dat men denkt dat je te duur bent, niet in het team past of vaak ziek zal zijn. Te duur kan je afvangen door niet te hoog te zitten zoals Tha Duck al zei, niet in het team is op te lossen door goed te onderzoeken wat voor team ze hebben en vaak ziek is af te vangen door jezelf als fitte 50+ er te presenteren.

Het is echt mijn ervaring dat veel 50+ ers te hoog of onduidelijk zijn met hun eisen bij de sollicitaite en tja, dan kies je maar voor iemand die jonger en dus goedkoper is. Als vooraf duidelijk is dat een ouder iemand niet duur hoeft te zijn ben je al 2 deuren verder.
pi_131307784
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 10:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het is te makkelijk om het alleen op leeftijd te schuiven. Misschien zijn je brieven en CV niet aansprekend genoeg?

Waarschijnlijk wordt er niet veel losgelaten bij een afwijzing, dat is erg jammer. Anders had je je daarop kunnen richten. Mijn advies, ga eens op zoek naar een coach of iets dergelijks.
  woensdag 18 september 2013 @ 11:15:09 #92
66444 Lord_Vetinari
pi_131308279
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 10:52 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Het is te makkelijk om het alleen op leeftijd te schuiven. Misschien zijn je brieven en CV niet aansprekend genoeg?

Waarschijnlijk wordt er niet veel losgelaten bij een afwijzing, dat is erg jammer. Anders had je je daarop kunnen richten. Mijn advies, ga eens op zoek naar een coach of iets dergelijks.
Het is wel heel makkelijk en verleidelijk om de sollicitant de schuld te geven, he? Wat geeft je het idee dat ik een coach nodig heb? Voor zover jij weet, ben ik zelf HR-functionaris of heb ik al 27 sollicitatiecursussen gehad. Waarom wil je gewoon niet accepteren dat er structureel gediscrimineerd wordt t.a.v. de oudere werknemer?
pi_131310981
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 17:04 schreef OeJ het volgende:
Waar het op neerkomt: de overheidsschuld moet op orde gebracht worden, en iedereen gaat dat merken, behalve de laagste inkomens, die worden gespaard. Klinkt allemaal vrij logisch.
Nee dat klinkt het niet.
De overheidsschuld is nu 70% van het BBP, dat was voor de crisis iets van 55% maar door het redden van al die banken is dat iets omhoog geschoten. Tot 2008 had Nederland nog regelmatig een begrotingsoverschot. En een schuld van 70% van het BBP is zowel historisch gezien als vergeleken met andere westerse landen vrij laag.

Dat je die schuld wil afbouwen, prima, maar om dat midden in een crisis te willen doen is dom, om niet te zeggen crimineel naar je bevolking toe, want die lijden er onnodig (!) onder.

Eerst moeten burgers ontschulden, dan het bedrijfsleven, dan de overheid. En niet allemaal tegelijk, want dan houd je de crisis juist in stand. Overigens wordt door bezuinigingen het BBP omlaag geschroefd waardoor je die verhouding staatsschuld/BBP juist weer doet toenemen, dus het werkt ook nog eens averechts.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_131311164
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 11:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het is wel heel makkelijk en verleidelijk om de sollicitant de schuld te geven, he? Wat geeft je het idee dat ik een coach nodig heb? Voor zover jij weet, ben ik zelf HR-functionaris of heb ik al 27 sollicitatiecursussen gehad. Waarom wil je gewoon niet accepteren dat er structureel gediscrimineerd wordt t.a.v. de oudere werknemer?
Echt gast, doe wat aan je houding.

En om eerlijk te zijn, de leeftijd zal het probleem niet zijn. Je attitude, dat is het probleem. Sjee.
  woensdag 18 september 2013 @ 13:02:17 #95
66444 Lord_Vetinari
pi_131311224
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 13:00 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Echt gast, doe wat aan je houding.

En om eerlijk te zijn, de leeftijd zal het probleem niet zijn. Je attitude, dat is het probleem. Sjee.
Dus mijn CV heeft de verkeerde attitude? Want verder kom je tegenwoordig nauwelijks. Gesprekken volgen niet. Hoe zien bedrijven aan mijn CV (dat door diverse coaches en wat al niet bekeken is), wat mijn attitude is?
pi_131311294
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 13:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dus mijn CV heeft de verkeerde attitude? Want verder kom je tegenwoordig nauwelijks. Gesprekken volgen niet. Hoe zien bedrijven aan mijn CV (dat door diverse coaches en wat al niet bekeken is), wat mijn attitude is?
Het is natuurlijk niet alleen een CV. Het is de gehele presentatie van jezelf, dus inclusief brief, inclusief Linkedin profiel (indien dat normaal is voor je functie), inclusief je belletje naar de HR manager vooraf om te vragen wat de baan inhoudt etc.

Met puur een CV sturen zal het heel moeilijk zijn, als oudere maak je echter evenveel kans alleen zal je net dat stapje extra moeten zetten.
  woensdag 18 september 2013 @ 13:16:16 #97
66444 Lord_Vetinari
pi_131311589
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 13:04 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Het is natuurlijk niet alleen een CV. Het is de gehele presentatie van jezelf, dus inclusief brief, inclusief Linkedin profiel (indien dat normaal is voor je functie), inclusief je belletje naar de HR manager vooraf om te vragen wat de baan inhoudt etc.

Met puur een CV sturen zal het heel moeilijk zijn, als oudere maak je echter evenveel kans alleen zal je net dat stapje extra moeten zetten.
Nee, dat is niet waar. Niogmaals, als je de afgelopen maanden opgelet had, had je dat kunnen zien. Er zijn diverse onderzoeken naar buiten gekomen, waaruit blijkt dat oudere werknemers bij de eerste schifting al in de prullenbak gaan, nog voordat het CV gelezen is. Men kijkt naar de geboortedatum en selecteert. het zal niet bij elk bedrijf gebeuren, maar het maakt de kans om als oudere een normale baan te vinden astronomisch klein.

quote:
Uit onderzoek van het UWV Werkbedrijf bleek eind vorig jaar dat de groep 55 tot 65-jarigen nauwelijks profiteert van het herstel op de arbeidsmarkt. Slechts 2 procent van de vacatures in 2010 werd vervuld door 55-plussers, terwijl 22 procent van de werkzoekenden uit deze leeftijdscategorie komt. Marco de Weerd: ‘Een grote groep werknemers wordt nu buitenspel gezet. Deze wordt met het stijgen van de pensioenleeftijd naar 67 jaar alleen maar groter.’

Geen vertrouwen
Naast het feit dat ouderen zich gediscrimineerd voelen vanwege hun leeftijd, heeft ruim de helft van de 55 tot 65-jarigen er geen vertrouwen in dat het UWV hen aan een passende baan kan helpen. ‘De resultaten van het UWV-onderzoek bevestigen het gevoel van de oudere werknemers. Zij hebben de meeste moeite om een baan te vinden. Dat terwijl ze, zo bleek eerder uit het Nationale Werkonderzoek 2010, enorm plichtsgetrouw en gemotiveerd zijn. Werkgevers hebben dus genoeg redenen om wel voor hen te kiezen.’
http://www.penoactueel.nl(...)minatie-PENO006516W/

quote:
Het is een schokkend cijfer. 82 procent van de vacatures in 2009 is vervuld door kandidaten jonger dan veertig.
http://pwdegids.nl/artike(...)ftijdsdiscriminatie/

quote:
Leeftijdsdiscriminatie komt veel voor in Nederland. Eén op de drie sollicitanten zegt wel eens te zijn afgewezen voor een baan vanwege zijn of haar leeftijd. Dit blijkt uit een internetonderzoek van NationaleVacaturebank.nl.

Hoewel werkgevers hun voorkeur voor jongere en goedkopere krachten niet mogen aangeven in vacatureteksten, wordt er overduidelijk wel op geselecteerd. Martijn van der Neut, Marketing Manager bij NationaleVacaturebank.nl: "Het is onbegrijpelijk dat leeftijdsdiscriminatie in zo’n grote mate voorkomt. Iemand moet natuurlijk binnen het team passen, maar leeftijd mag niet de reden zijn voor een afwijzing. Werkgevers mogen dit soort voorkeuren dan ook niet aangeven in vacatureteksten."

http://www.managersonline(...)ering-en-inslag.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')