abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 september 2013 @ 22:20:13 #1
215895 Sjaapje
Maar zeg Sjaap
pi_131260203

Dit topic is voor alle hardlopers, van hardlopende beginners tot helden van de RoPaRun. Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of bij een vereniging loopt: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over hoe het gaat, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat..Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen :).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er zijn 2 hardlooptopics gaande:
[LIF] Topicreeks: Hardlopen voor beginners (heet inmiddels Hardlopen) :
Alles over hardlopen! Kleding, schema's, lappenmandopvang, motivatie, wedstrijdjes..you name it!
[SPT] Topicreeks: Centraal topic voor amateurhardlopers :
Dit topic is voor de hardlopers die geen beginners meer zijn, al aardig wat wedstrijden lopen, flink op de tijden letten maar toch nog amateurs zijn.

Kijk en post gezellig mee in het topic wat voor jou van toepassing is :)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gebruik je Endomondo om je voortgang bij te houden? Meld je dan aan bij het Fok! Endomondo team en laat zien dat Fok!kers ook buiten komen *O* Stuur even een PM/DM naar Lady Oracle als je je hebt aangemeld :)

SPOILER: Schema's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Diverse links
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Apps voor op telefoons
SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer?
SPOILER: 2013 Challenge
SPOILER: Verlopen Challenges
SPOILER: Formule voor het berekenen van je maximale hartslag
SPOILER: PRs bijhouden
SPOILER: Ten commandments for the runner
SPOILER: Juli-squat challenge
Facebook groep

SPOILER: Why we run
Ik bijt!
(Zachtjes)
  maandag 16 september 2013 @ 22:20:41 #2
215895 Sjaapje
Maar zeg Sjaap
pi_131260234
Vergeet ik de topictitel aan te passen... Ik wou iets sneeuwigs...
Ik bijt!
(Zachtjes)
pi_131260278
En iets 600etopicindereeksigs? :P
pi_131260401
Roept u maar!
Ja doei.
pi_131260728
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 22:20 schreef Sjaapje het volgende:
Vergeet ik de topictitel aan te passen... Ik wou iets sneeuwigs...
Moblo kan veel sjaap ;)
  maandag 16 september 2013 @ 22:30:22 #6
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_131260853
Wijk aan Zee O+
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_131261012
O, ja, ik doe mee in Wijk aan Zee!

Nu planken! Morgen extra hard werken en kijken of ik vroeg naar huis kan :P
  maandag 16 september 2013 @ 22:50:39 #8
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_131262025
Een dijk van een tt vraagt slackert.

Dus dan zou ik de tt "een dijk" noemen.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
pi_131262043
Was eigenlijk wel benieuwd hoe dat programma dat vorige week hier werd genoemd verder zou gaan, maar ik kan niet meer op de naam komen. Was als ik het goed heb met 5 mensen die wilden afvallen en vorige keer niet meer dan 200m konden hardlopen, iemand die weet welk programma dat ook al weer is?
  maandag 16 september 2013 @ 22:53:02 #10
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_131262161
Morgen 9 uur een sollicitatie en dan om 3 uur Smiddags weer 1. Mooie de tijd tussendoor voor een ldl. Al rennend gesprek evalueren en de volgende voorbereiden in gedachten.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
pi_131262250
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 22:50 schreef Piet90 het volgende:
Was eigenlijk wel benieuwd hoe dat programma dat vorige week hier werd genoemd verder zou gaan, maar ik kan niet meer op de naam komen. Was als ik het goed heb met 5 mensen die wilden afvallen en vorige keer niet meer dan 200m konden hardlopen, iemand die weet welk programma dat ook al weer is?
Obese heet dat dacht ik...
Of was dat dat andere.... 8)7
Teveel van dat soort 'reality shows ' voor mij om het bij te houden...
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
  maandag 16 september 2013 @ 22:56:24 #12
9342 abraham
[Smart statement Pending]
pi_131262314
niet alleen de deelnemers aan lopen hard, deze reeks ook! Morgen weer lekker rondje doen. Wel eindelijk lampjes halen want duisternis komt al weer veel te vroeg.
If at first you fail, re-define your objective.
pi_131262555
Leuk! Krijg net mailtje van de trainers; woensdag avond krijgen de loopbegeleiders een eerste van 6 avonden cursus over hoe les te geven, loopscholing, techniek etc.
Omdat ik ook wel eens gezegd had om zoiets te willen doen heb ik een uitnodiging gekregen om te komen. Soort mix van theorie en praktijk, heb er nu al zin in :Y
  maandag 16 september 2013 @ 23:02:48 #14
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_131262603
Zondag Run fatboy run op Fox. Filmtip..
pi_131262763
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2013 22:50 schreef Daywalk3r het volgende:
Een dijk van een tt vraagt slackert.

Dus dan zou ik de tt "een dijk" noemen.
De afsluitdijk.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_131262923
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2013 22:54 schreef Guard het volgende:

[..]

Obese heet dat dacht ik...
Of was dat dat andere.... 8)7
Teveel van dat soort 'reality shows ' voor mij om het bij te houden...
Was een andere ja. Begon vorige week en dacht dat ze in Rotterdam liepen. Ik kan er niet meer op komen, wat vervelend is dat ook altijd.
pi_131263729
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 23:08 schreef Piet90 het volgende:

[..]

Was een andere ja. Begon vorige week en dacht dat ze in Rotterdam liepen. Ik kan er niet meer op komen, wat vervelend is dat ook altijd.
Ik kon het niet hebben dat ik het ook niet meer wist, dus ik ben speuren: Operatie NL fit heet het...
  maandag 16 september 2013 @ 23:35:41 #18
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_131264368
Nou, daar ging ik weer vanavond op mijn fietsje: onweer en hagel. Terugweg gewoon veel regen :r

Arquero: leuk! Ga je het doen?
pi_131264373
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2013 23:22 schreef Guard het volgende:

[..]

Ik kon het niet hebben dat ik het ook niet meer wist, dus ik ben speuren: Operatie NL fit heet het...
Ah dat was hem ja, probeerde hem via google te vinden, maar daar kreeg ik ook al niks. Dacht dat het ook programma van commerciële omroep was, maar niet dus.
pi_131266819
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2013 14:06 schreef Jero_nimo het volgende:

[..]

Dat de schoenen in de voorvoet zo breed zijn klopt trouwens hoor. Dan hebben je tenen wat ruimte om uit elkaar te gaan als je neerkomt. Dit bevordert de natuurlijke beweging van de voet. Hoe het verder voelt is natuurlijk totaal verschillend. Ik heb hele smalle voeten dus hierzit het verder wel goed.
Hmm, ja, dat heb ik bij de Omni's ook wel. Nu ik er zo over nadenk, zijn ze qua vorm best gelijk aan de Omni's.
Heb gisteren ook eens één Kinvara aangetrokken en één Omni en daar merkte ik ook wel dat de Omni wat aan de smalle kant is voor m`n voet, maar niks geks (ben super tevreden over de Omni's!) Als ik de Kinvara's goed vast bind (wat ik de eerste keer met die foto's dus niet heb gedaan) is het al een stuk minder.
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 14:13 schreef Quoi het volgende:
Beetje wel ;) Best gewaagd hoor, die schoenen. Beetje verbaasd dat je schoenen bestelt zonder te passen, terwijl je normaal gesproken toch best alle scenario's aan een uitgebreide analyse onderwerpt ;) Maar hoop van harte dat de schoenen OK zijn voor je :)
Opsich valt het wel mee.. Als ze niet goed zijn breng ik ze terug en krijg ik m`n geld terug. Eigenlijk hetzelfde als passen in de winkel, maar dan thuis en voor een paar dagen. Heb in ieder geval 100 dagen om te beslissen of ik ze wil hebben of niet.. Enige voorwaarde is dat ik ze niet buiten mag proberen, althans, ze mogen het niet zien aan de schoen ;)

Ik ga straks eens doen wat Nirak zei, tegen een schuin oppervlak en kijken hoe dat voelt
pi_131268085
En ik ben thuisgekomen met de Mizuno Wave (type weet ik even niet), voor 97 dollar. Niet gek!

Mijn oude schoenen waren precies in het midden gesleten dus ik heb weer hetzelfde pronatieprofiel gekregen, maar dan schoenen die wat lichter zijn en wat beter passen. Ze zijn vrij ugly, nogal hoog aan de achterkant alsof het basketbalschoenen zijn, maar ik heb er wel meteen lekker op gelopen vandaag! En één van de eerste schoenen die ik niet helemaal hoef in te snoeren, en ik stapte in een diepe geul waar je normaal gesproken door je enkels gaat, en dat gebeurde met deze schoenen niet.

Ben ook meteen lid geworden van hun running club, voor 30 dollar kreeg je een nike shirtje, + altijd 15% korting op aankopen, en er is elke woensdag en zondag training en best vaak extra clinics en evenementen. Morgen ga ik naar een core workout van ze.

En dit was mijn run: http://www.endomondo.com/workouts/246663901/11367364

Geen horloge om dus op gevoel gelopen, ook wel eens lekker!

[ Bericht 0% gewijzigd door La_Tramposa op 17-09-2013 04:15:02 ]
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_131268097

Ah deze zijn het, Wave Inspire 9.

De verkoper was trouwens helemaal geen fan van minimal shoes, hij zei dat iedereen het wilde proberen en met blessures terugkwam ;)
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  dinsdag 17 september 2013 @ 05:45:55 #23
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_131268526
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 02:21 schreef La_Tramposa het volgende:
[ afbeelding ]

De verkoper was trouwens helemaal geen fan van minimal shoes, hij zei dat iedereen het wilde proberen en met blessures terugkwam ;)
Ik denk dat veel verkopers zich willen indekken en het nu aan durven om minimalistische schoenen aan te raden, voor het geval dat er blessures ontstaan
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_131268544
quote:
[ afbeelding ]

Dat ligt denk ik meer aan die mensen zelf dan aan de schoenen denk ik. Je moet de overstap ook voorzichtig doen. Je gaat opeens spiergroepen iets anders belasten.
pi_131268787
:D
34 lopers die aan een evenement mee doen dit weekend waarvan 1 ovb.
_O_ _O_ _O_
  Moderator dinsdag 17 september 2013 @ 07:20:16 #26
155227 crew  Guppy
dus
pi_131268811
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2013 07:16 schreef streamnl het volgende:
_O_ _O_ _O_
Vind ik ook stoer *O*
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_131268819
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2013 06:02 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]

Dat ligt denk ik meer aan die mensen zelf dan aan de schoenen denk ik. Je moet de overstap ook voorzichtig doen. Je gaat opeens spiergroepen iets anders belasten.
Dit dus. Het is ook een stukje advies wat vanuit de winkel moet komen als ze minimalistische schoenen verkopen. Maar mensen zijn ook wel gewoon erg eigenwijs en denken "voorzichtig, mweh, zal wel".
  Moderator dinsdag 17 september 2013 @ 07:22:26 #28
155227 crew  Guppy
dus
pi_131268826
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 21:52 schreef Sjaapje het volgende:

[..]

Is de kleur er dan niet uit als je het gewassen hebt?

(ik ga ervanuit dat je niet in een ongewassen looptshirt slaapt ;))
Ik heb m inderdaad uitgewassen, dus alle kleurpoeder is er weer uit :+ en het is geen functioneel shirt, dus het slaapt lekker
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 17 september 2013 @ 07:35:31 #29
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_131268908
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2013 07:21 schreef hatsaflats het volgende:

[..]

Maar mensen zijn ook wel gewoon erg eigenwijs en denken "voorzichtig, mweh, zal wel".
zal dat ook niet komen doordat minimalistisch lopen door sommigen gezien wordt als een wondermiddel wat je zo snel mogelijk moet proberen en zichzelf daardoor geen tijd gunnen?
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_131268982
quote:
[ afbeelding ]

^O^
vind je ze ugly omdat ze niet "atomic" gekleurd zijn?
pi_131268996
quote:
_O_ _O_ _O_
We moeten eigenlijk ons eigen verenigingsnummer aanvragen bij de atletiek unie :D
  dinsdag 17 september 2013 @ 07:56:10 #32
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_131269062
:D Dat zou tof zijn!

Ik wilde hier advies gaan vragen over hoe te 'trainen' de laatste week voor de 10 tot ik me bedacht dat ik zelf nog het schema van renate voor de Kluizenaar had opgezocht. 8)7
pi_131269083
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 07:35 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

zal dat ook niet komen doordat minimalistisch lopen door sommigen gezien wordt als een wondermiddel wat je zo snel mogelijk moet proberen en zichzelf daardoor geen tijd gunnen?

Zou ook kunnen. Al is het denk ik wel een beetje mens-eigen om te denken dat het bij hen wel mee zal vallen, met die blessures. En rustig opbouwen op minimalistische schoenen is net zo moeilijk als rustig opbouwen in het begin. Je bent zo lekker aan het lopen en wilt verder en meerrrrr en *poef* je zit geblesseerd op de bank.

Onder het motto van blessure voorkomen ga ik vanavond ook maar op de bank zitten. Pijntje in m'n voet vond de 18km van zondag niet erg tof. Even kijken of ik van de week nog even een beetje ga loslopen of het laat rusten tot zaterdag.
pi_131269174
quote:
[ afbeelding ]

Die heb ik ook! Maar dan de blauw met gele mannenversie! Ik vind hem super lopen.

En ja, ik snap die verkoper wel. Er is namelijk niemand meer die van nature op z'n tenen loopt.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
  Moderator dinsdag 17 september 2013 @ 08:14:56 #35
155227 crew  Guppy
dus
pi_131269239
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:07 schreef mosselmossel het volgende:

[..]

Die heb ik ook! Maar dan de blauw met gele mannenversie! Ik vind hem super lopen.

En ja, ik snap die verkoper wel. Er is namelijk niemand meer die van nature op z'n tenen loopt.
Maar als je toch al lekker loopt, waarom zou je het dan per se willen...? Misschien om te proberen hooguit...?
pi_131269305
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:14 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Maar als je toch al lekker loopt, waarom zou je het dan per se willen...? Misschien om te proberen hooguit...?
Ik wil het heel graag proberen, omdat het me op een of andere manier heel erg aanspreekt, terug naar waar je lichaam als die tienduizenden/honderdduizenden jaren naar toe is geevolueerd.
En het kan natuurlijk nog fijner zijn als dan het nu al is...
Maar het is niet iets waar ik mezelf hals over kop instort, dat ga ik volgend jaar eens een keer op mijn gemak uitdokteren :)
pi_131269426
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:24 schreef Guard het volgende:

[..]

Ik wil het heel graag proberen, omdat het me op een of andere manier heel erg aanspreekt, terug naar waar je lichaam als die tienduizenden/honderdduizenden jaren naar toe is geevolueerd.
En het kan natuurlijk nog fijner zijn als dan het nu al is...
Maar het is niet iets waar ik mezelf hals over kop instort, dat ga ik volgend jaar eens een keer op mijn gemak uitdokteren :)
Dus ook geen cola meer, geen huis, geen trein, geen espresso? En alleen vlees geroosterd boven een kampvuurtje, wat noten en vruchten., Geen normale kleren meer, alleen sandalen. Echt. Je kan niet meer
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_131269431
Ik ben ermee begonnen om minder op m'n hak te gaan landen en m'n voeten sterker te maken. En dat werkte prima! En ik loop er nu dus heerlijk op.

Ik weet nog niet of ik nog minimalistischer wil of niet. Ik was met de b2b eigenlijk ook wel bijzonder tevreden met mn Mirage's. 4mm drop, maar wel evengoed vrij veel ondersteuning.
pi_131269445
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:36 schreef mosselmossel het volgende:

[..]

Dus ook geen cola meer, geen huis, geen trein, geen espresso? En alleen vlees geroosterd boven een kampvuurtje, wat noten en vruchten., Geen normale kleren meer, alleen sandalen. Echt. Je kan niet meer
jawel hoor ga ik allemaal zelf maken :6
pi_131269464
Sjaapje, mag deze in de OP er bij?
1
2
[b]3 November 2013 - [url=http://bosloopmalden.nl/]Bosloop (Malden)[/url][/b]
[*] ..-._---_-.- - 10km
pi_131269574
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:07 schreef mosselmossel het volgende:

[..]

Die heb ik ook! Maar dian de blauw met gele mannenversie! Ik ben vind hem super lopen.

Ik wel, maar alleen op blote voeten /sokken. In gezelschap let ik er altijd op dat ik dat niet doe, omdat ik me er dan belachelijk bij voel. Ik verbaas me over mensen die dus echt op hun hielen landen, dat lukt me niet eens. Kan me niet anders herinneren dan dat ik in huis op mijn tenen loop of in ieder geval eerst mijn tenen de grond raken.

Met schoenen aan is het lastiger. Bij mijn oude schoenen (Nike Vomero) had ik het gevoel dat die hak veel te dik was en in de weg zat. Ze lijken wel gemaakt om je tot haklanding te dwingen.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_131269644
quote:
_O_ _O_ _O_
En 8 verschillende evenementen ook! Ik ben benieuwd naar de verslagen *O*
pi_131269679
quote:
[ afbeelding ]

Ik vind ze mooi. Wou dat mijne leuke kleuren hadden, maar daar schijnt het niet om te gaan. ;-)
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_131269686
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 23:35 schreef Quoi het volgende:
Arquero: leuk! Ga je het doen?
Ja, zeker.
Ben heel erg benieuwd :)
Loopscholing en -techniek is ook een van de redenen dat ik lid ben geworden van een vereniging.
pi_131270000
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:56 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Ik vind ze mooi. Wou dat mijne leuke kleuren hadden, maar daar schijnt het niet om te gaan. ;-)
Wel hoor. Stiekem vind ik m'n Omni's natuurlijk alleen niet lekker lopen omdat ze zo saai zijn :P
pi_131270016
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:56 schreef Arquero het volgende:

[..]

Ja, zeker.
Loopscholing en -techniek is ook een van de redenen dat ik lid ben geworden van een vereniging.
Tof! Het lijkt mij ook nog wel leuk om zo'n trainerscursus te doen. Later, als ik een grotemensenbaan heb.
pi_131270268
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:14 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ik loop op zich wel lekker op m'n 12 mm drop, maar alleen als ik langzaam loop. Wil ik versnellen dan krijg ik klachten. Dus ik ga proberen om met wat lessen op de "oer" manier te lopen. Ik weet alleen nog niet welke schoen ik daarbij ga nemen: naturalrunning of beduidend minder drop. Ik ga in de run2day daarvoor wat dingen uitproberen en me laten adviseren :)
pi_131270294
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2013 09:31 schreef Nirak het volgende:

[..]

Ik loop op zich wel lekker op m'n 12 mm drop, maar alleen als ik langzaam loop. Wil ik versnellen dan krijg ik klachten. Dus ik ga proberen om met wat lessen op de "oer" manier te lopen. Ik weet alleen nog niet welke schoen ik daarbij ga nemen: naturalrunning of beduidend minder drop. Ik ga in de run2day daarvoor wat dingen uitproberen en me laten adviseren :)
De drop zal echt niet veel uitmaken als je techniek niet goed is. Je kan beter gaan letten op je techniek en daarna je schoenen uitkiezen als je de techniek al wat beter onder de knie hebt. Volgens mij is het recipe for disaster om nu over te stappen naar weinig drop/minimal als je techniek bout is.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  dinsdag 17 september 2013 @ 09:34:01 #49
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_131270303
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:56 schreef Arquero het volgende:

[..]

Ja, zeker.
Ik ook :Y
Wij hebben va volgende week ook 2 mensen vd Atletiekunie bij de club, voor de trainersopleiding. Als ik meer tijd had....
pi_131270365
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 09:33 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

De drop zal echt niet veel uitmaken als je techniek niet goed is. Je kan beter gaan letten op je techniek en daarna je schoenen uitkiezen als je de techniek al wat beter onder de knie hebt. Volgens mij is het recipe for disaster om nu over te stappen naar weinig drop/minimal als je techniek bout is.
Ja, dat is ook de reden dat ik lessen chi running ga nemen om ervoor te zorgen dat ik die boute techniek kwijt raak ;)
Overigens is haklanden niet persé bout, maar bij mij werkt het niet, en met mijn huidige schoen lukt het me simpelweg niet om niet op mijn hak te landen. Dus zal een naar schoeisel moeten dat dit wel kan, overigens ook op advies van de bewegingswetenschapper die me vrijdag voor het eerst vooruit gaat helpen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')