Grote schoorsteen er op en alle ellende is ver weg van je fabriek.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:23 schreef Myph. het volgende:
[..]
Je kunt inderdaad doen met je eigen grond wat je wil. Maar snap je wel dat eigen grond een verantwoordelijkheid gevoel bij mensen geeft. Dat is het tegenovergestelde van publiek goed. Ik zie elke dag aan hoe smerig de straten zijn en hoeveel afval er wel niet op straat wordt geflikkerd. Niemand is verantwoordelijk namelijk, daar zit dus net het probleem.
Dus niet.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Grote schoorsteen er op en alle ellende is ver weg van je fabriek.
Blijft het probleem dus gewoon staan. Hoe beprijs je dat? Of zijn extra doden door milieuvervuiling gewoon de prijs die betaald moet worden voor het ideaal?
En wat als ik jouw eigendomsrechten niet erken? Er is immers geen kadaster meer om geschillen over bezit te beslechten.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:26 schreef Myph. het volgende:
[..]
Als ik het verkoop mag je het hebben hoor.
Waarom zou er geen kadaster meer zijn. Je doet nu net alsof de overheid voor al dit soort overeenkomsten heeft gezorgd. Afspraken tussen individuen of omgeving zijn een prima basis.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En wat als ik jouw eigendomsrechten niet erken? Er is immers geen kadaster meer om geschillen over bezit te beslechten.
Gelukkig heeft het staatsideaal voor geen enkele dode gezorgd, zijn er bijna geen oorlogen geweest waarbij miljoenen mensen zijn omgekomen, zorgt de overheid ook helemaal niet voor extra vervuiling. Ahum.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Grote schoorsteen er op en alle ellende is ver weg van je fabriek.
Blijft het probleem dus gewoon staan. Hoe beprijs je dat? Of zijn extra doden door milieuvervuiling gewoon de prijs die betaald moet worden voor het ideaal?
Dat was er ook allemaal al toen de overheid nog maar een nachtwakersstaat was, hoor.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:31 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Gelukkig heeft het staatsideaal voor geen enkele dode gezorgd, zijn er bijna geen oorlogen geweest waarbij miljoenen mensen zijn omgekomen, zorgt de overheid ook helemaal niet voor extra vervuiling. Ahum.
Het grappige is dat statisten vaak denken dat zonder staat de samenleving in een soort van feodale situatie terechtkomt. Dit, terwijl we nu een feodaal systeem hebben met slaven en eigendomsbelastingen etc.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:31 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Gelukkig heeft het staatsideaal voor geen enkele dode gezorgd, zijn er bijna geen oorlogen geweest waarbij miljoenen mensen zijn omgekomen, zorgt de overheid ook helemaal niet voor extra vervuiling. Ahum.
Ja, de overheid is vrede.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:32 schreef Euribob het volgende:
[..]
Dat was er ook allemaal al toen de overheid nog maar een nachtwakersstaat was, hoor.
Het spijt me heel erg, maar hoe zie je dit voor je in de praktijk? Wie bepaalt verder de regels? Als ik het lopen op mijn eigendom al een overtreding vind mag ik dus iemand overhoop knallen?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:24 schreef Myph. het volgende:
[..]
Op je eigendom gelden jouw regels. Punt.
Ongeacht mijn mening over dat wat je nu zegt, is dat niet mijn punt.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:34 schreef Myph. het volgende:
[..]
Ja, de overheid is vrede.De 20e eeuw is ook kenmerkend voor vrede.
Aha, een centrale administratie van eigendommen blijft dus bestaan? Hoe ga je die club met zijn monopolie dan beteugelen?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:30 schreef Myph. het volgende:
[..]
Waarom zou er geen kadaster meer zijn. Je doet nu net alsof de overheid voor al dit soort overeenkomsten heeft gezorgd. Afspraken tussen individuen of omgeving zijn een prima basis.
Wat is de oplossing van het libertarisme voor deze problematiek? Immers op dit concrete onderdeel heeft onze westerse overheid het stiekem best redelijk geregeld.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:31 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Als dat jouw regel is, ja. Denk niet dat er dan nog veel mensen zullen komen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:35 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het spijt me heel erg, maar hoe zie je dit voor je in de praktijk? Wie bepaalt verder de regels? Als ik het lopen op mijn eigendom al een overtreding vind mag ik dus iemand overhoop knallen?
Dat snap ik. Zelf vind ik het altijd maar een beetje lafjes om te verwijzen naar youtube filmpjes of hele lange stukken tekst waar dan een klein fragment het werkelijke argument van moet vormen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik zou het op prijs stellen als je het zelf zou willen uitleggen. Ik vind het namelijk makkelijker om informatie op te slaan door te lezen, dan door naar een filmpje te kijken waar iemand iets uitlegt.
De gedachte dat anarchie vrij snel vervalt in een soort feodaal systeem is niet zo heel bizar hoor. En dat zal minder prettig leven zijn dan onze huidige overheid.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:33 schreef Myph. het volgende:
[..]
Het grappige is dat statisten vaak denken dat zonder staat de samenleving in een soort van feodale situatie terechtkomt. Dit, terwijl we nu een feodaal systeem hebben met slaven en eigendomsbelastingen etc.
Een administratie gebaseerd op contracten tussen individuen, zeker. Ik heb niks tegen monopolies zolang ze maar niet gecreëerd zijn met dwang.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, een centrale administratie van eigendommen blijft dus bestaan? Hoe ga je die club met zijn monopolie dan beteugelen?
En ja, overheden zijn in allerlei vormen al millennia bezit met gronddisputen. Zodra mensen wat dichter op elkaar kwamen te wonen bleek dat nodig.
Daar denk ik toch echt anders over. In het huidige systeem gebaseerd op dwang lijkt me nou niet echt een privilege om in te leven.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De gedachte dat anarchie vrij snel vervalt in een soort feodaal systeem is niet zo heel bizar hoor. En dat zal minder prettig leven zijn dan onze huidige overheid.
Gezellige boel wordt dat.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:38 schreef Myph. het volgende:
[..]
Als dat jouw regel is, ja. Denk niet dat er dan nog veel mensen zullen komen.
Aha, dus dan mag zo'n club lekker iedereen een poot uitdraaien?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:40 schreef Myph. het volgende:
[..]
Een administratie gebaseerd op contracten tussen individuen, zeker. Ik heb niks tegen monopolies zolang ze maar niet gecreëerd zijn met dwang.
Waar en wanneer in de geschiedenis was het serieus beter?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:41 schreef Myph. het volgende:
[..]
Daar denk ik toch echt anders over. In het huidige systeem gebaseerd op dwang lijkt me nou niet echt een privilege om in te leven.
Daar zit je fout al. Wij prijzen vrijheid verantwoordelijkheid en eigendom. Je moet dus een opt-out van het systeem kunnen hebben. Als 4 van de 16 miljoen nederlanders het huidige systeem beter vinden, ik zou zeggen, ga je gang. Laat ons erbuiten. Of bedoel je dat, mensen liever andere mensen met dwang overhalen bij het systeem te blijven?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:41 schreef 99.999 het volgende:
Nog een praktische vraag.
Hoe denken jullie tot invoering van het libertarisme te komen? Moet dat op democratische wijze? Is de democratie dan plots wel goed? En hoe ga je om met de mensen die het niet zien zitten? Worden die toch maar gedwongen het te accepteren?
Je vrijheid eindigt daar waar die van een ander in het geding komt, simpel. En dat is de standaard regel van geen inbreuk maken op leven, lichaam, eigendom & vrijheid.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:43 schreef robin007bond het volgende:
Nog een vraag aan de libertariërs:
Volgens jullie ideologie is alles oké, tenzij je inbreuk maakt op de vrijheid van anderen. Wanneer tast je precies de vrijheid van anderen aan? Is in het openbaar roken bijvoorbeeld een aantasting van de vrijheid van anderen, omdat ze niet hebben gekozen om mee te roken?
En als iedereen dus het recht in eigen hand neemt, wie bepaalt dan objectief wat wel een aantasting is van vrijheden en wat niet?
Je wilt de huidige systemen toch afbreken? Hoe ga je dat organiseren? Accepteer je dan wel de democratie?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:43 schreef Myph. het volgende:
[..]
Daar zit je fout al. Wij prijzen vrijheid verantwoordelijkheid en eigendom. Je moet dus een opt-out van het systeem kunnen hebben. Als 4 van de 16 miljoen nederlanders het huidige systeem beter vinden, ik zou zeggen, ga je gang. Laat ons erbuiten. Of bedoel je dat, mensen liever andere mensen met dwang overhalen bij het systeem te blijven?Ik heb de keuze al gemaakt.
Tuurlijk accepteer ik democratie voor diegene die dat willen. Ik dus niet.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je wilt de huidige systemen toch afbreken? Hoe ga je dat organiseren? Accepteer je dan wel de democratie?
Op beide punten hetzelfde antwoord: niemand dwingt jou tot afname van wat dan ook. Iedereen heeft de vrijheid van initiatief. Denk jij dat iets beter geregeld kan worden, denk jij dat er meer vraag is naar jouw wijze van uitvoering: realiseer het.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:16 schreef Euribob het volgende:
[..]
Gelukkig stelt de overheid eisen aan de producten, waardoor de producten die ze kopen in ieder geval minder vervuilend worden geproduceerd.
[..]
Dat is maar een beperkt gedeelte van de samenleving, de armen en de dommen kunnen natuurlijk stikken. Om nog maar niet te zwijgen van de bedrijfspropaganda die de kinderkopjes ingestuwd wordt.
Solidariteit verdwijnt niet plots.quote:[..]
Het libertarisme, want daardoor is er geen dijk.
Als je met de (ongefundeerde) instelling dat de massa hongerig, ziek, afhankelijk en machteloos isquote:[..]
Groot, hongerig, ziek, afhankelijk en machteloos gaan prima samen.
[..]
Vond jij, mijn inziens wogen de voordelen niet op tegen de nadelen.
En waarom zouden zij andere regels voor het bewijsrecht hanteren dan een private instelling die consumenten informeert over de milieuverantwoorde productiewijzen van bedrijven?quote:[..]
Natuurlijk wel, dat zeg ik toch? "Een overheid kijkt hoeveel de industrie vervuilt"
Zijn er dan nog handelingen te bedenken die die inbreuk niet maken?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:44 schreef Myph. het volgende:
[..]
Je vrijheid eindigt daar waar die van een ander in het geding komt, simpel. En dat is de standaard regel van geen inbreuk maken op leven, lichaam, eigendom & vrijheid.
Hoe ga je dan praktisch gezien tot je libertopia komen?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:45 schreef Myph. het volgende:
[..]
Tuurlijk accepteer ik democratie voor diegene die dat willen. Ik dus niet.
Met subjectiviteit heb ik niks te maken, laat dat wel duidelijk zijn.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zijn er dan nog handelingen te bedenken die die inbreuk niet maken?
Immers bijna iedere handeling kan geïnterpreteerd worden als een dergelijke inbreuk.
Die grenzen zijn heel arbitrair, dus zo simpel lijkt me dat niet. Hoe zie je dat met roken voor je in het openbaar? Als iemand in het openbaar rookt, dan word je gedwongen die rook in te ademen. Is dat dan een inbreuk op mijn vrijheid? Mag ik diegene dan straffen voor het roken in het openbaar omdat het inbreuk maakt op mijn vrijheid?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:44 schreef Myph. het volgende:
[..]
Je vrijheid eindigt daar waar die van een ander in het geding komt, simpel. En dat is de standaard regel van geen inbreuk maken op leven, lichaam, eigendom & vrijheid.
Leuk maar dit is gewoon heel rationeel te beredeneren, daar zit het probleem dus niet.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:46 schreef Myph. het volgende:
[..]
Met subjectiviteit heb ik niks te maken, laat dat wel duidelijk zijn.
Mensen zouden kunnen is wat voor systeem ze willen leven, in een meer vrijere samenleving met verantwoordelijkheid. Of bijvoorbeeld dat je vrijwillig 50% van je inkomsten afstaat in ruil voor geleverde diensten e.d.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe ga je dan praktisch gezien tot je libertopia komen?
Vergelijkbaar met mijn vraag over diffuse luchtvervuiling. Ben benieuwd of je een antwoord krijgt dat ergens over gaat.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:46 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Die grenzen zijn heel arbitrair, dus zo simpel lijkt me dat niet. Hoe zie je dat met roken voor je in het openbaar? Als iemand in het openbaar rookt, dan word je gedwongen die rook in te ademen. Is dat dan een inbreuk op mijn vrijheid? Mag ik diegene dan straffen voor het roken in het openbaar omdat het inbreuk maakt op mijn vrijheid?
Openbaar? Dat bestaat niet. Als iemand op zijn eigendom roken toestaat lijkt me dat helder. Lijkt je dat niks? Ga er dan niet naartoe.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:46 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Die grenzen zijn heel arbitrair, dus zo simpel lijkt me dat niet. Hoe zie je dat met roken voor je in het openbaar? Als iemand in het openbaar rookt, dan word je gedwongen die rook in te ademen. Is dat dan een inbreuk op mijn vrijheid? Mag ik diegene dan straffen voor het roken in het openbaar omdat het inbreuk maakt op mijn vrijheid?
Ja, ongeveer dezelfde strekking inderdaad.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Vergelijkbaar met mijn vraag over diffuse luchtvervuiling. Ben benieuwd of je een antwoord krijgt dat ergens over gaat.
Daarvoor moeten vele wetten veranderd worden. Hoe ga je dat regelen? En mogen mensen gedwongen worden daar dan maar in mee te gaan?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:47 schreef Myph. het volgende:
[..]
Mensen zouden kunnen is wat voor systeem ze willen leven, in een meer vrijere samenleving met verantwoordelijkheid. Of bijvoorbeeld dat je vrijwillig 50% van je inkomsten afstaat in ruil voor geleverde diensten e.d.
Hoezo gedwongen, mensen zouden prima in dit systeem kunnen blijven. Er zou dus gewoon een opt-out optie moeten zijn.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarvoor moeten vele wetten veranderd worden. Hoe ga je dat regelen? En mogen mensen gedwongen worden daar dan maar in mee te gaan?
Lees anders mijn uitgetypte uitleg van het fragment van Friedman. Mogelijk verduidelijkt dat het een en ander.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:22 schreef Euribob het volgende:
[..]
Dat is allemaal wel van belang in het voorbeeld, want zonder dat alles overtuig je mij er niet van dat de rechten van de mens gerealiseerd worden in een Libertarische sameleving.
Hoe verschilt dat van een democratische overheid?quote:[..]
Als iedereen vindt dat de pedofielen dood moeten dan komt dit in het wetboek? Begrijp ik dit goed? Verder hebben sommige Libertarische samenlevingen geen wetboek, dat komt namelijk te dicht in de buurt van de overheid.
Mogelijk. Ik heb in een ander topic waar het libertarisme ter sprake kwam uitgelegd dat ik persoonlijk meer voel voor een territorialiteitsbeginsel in het afbakenen van jurisdictie in een libertarische samenleving dan een personaliteitsbeginsel. Om dit soort zaken (ook rechtsonzekerheid, want daar ging het in casu over meen ik) te voorkomen. Ik weet niet of ik daarmee op de steun van de meerderheid van libertariërs kan rekenen.quote:[..]
Als de ene persoon wel bij een law-enforcement agencie zit en de ander niet, dan hoef je toch helemaal niet van de wet gebruik te maken? Dan kan je de verdachte toch gewoon neerknuppelen en je "gelijk" halen?
Je moet dus voor iedere strekkende meter weg de contractvoorwaarden uit je hoofd kennen?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:48 schreef Myph. het volgende:
[..]
Openbaar? Dat bestaat niet. Als iemand op zijn eigendom roken toestaat lijkt me dat helder. Lijkt je dat niks? Ga er dan niet naartoe.
Je ontwijkt de vraagquote:Op vrijdag 13 september 2013 17:49 schreef Myph. het volgende:
[..]
Hoezo gedwongen, mensen zouden prima in dit systeem kunnen blijven. Er zou dus gewoon een opt-out optie moeten zijn.
En als er tussen eigendommen conflicten ontstaan, wie gaat er dan bemiddelen voor vrede? Of mogen er gewoon mini-burgeroorlogen afspelen overal?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je moet dus voor iedere strekkende meter weg de contractvoorwaarden uit je hoofd kennen?
En hoe ga je om met de rook die van je eigen naar andermans eigendom waait?
Dan moeten de strijdende partijen het eerst eens worden over ene acceptabele mediator. Gaat leuk wordenquote:Op vrijdag 13 september 2013 17:52 schreef robin007bond het volgende:
[..]
En als er tussen eigendommen conflicten ontstaan, wie gaat er dan bemiddelen voor vrede? Of mogen er gewoon mini-burgeroorlogen afspelen overal?
Ik heb er zelf niet echt een bevredigend antwoord op.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:22 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Geef eens een voorzetje zou ik zeggen. Ik ben ook wel geïnteresseerd in dit soort discussies. In het kort zou ik zeggen uiteraard behoren deze rechten aan de ouder toe, voor zoverre dit niet tot misbruik van enige vorm leidt (grenzen hierin zijn natuurlijk heel subjectief en cultuurgebonden, bv de geloofskwestie).
Vanaf wanneer mag het kind zichzelf rechtsgeldig binden? - Belangrijkste factor hierin lijkt me wederom de ouders, dus als de ouders het kind achten verantwoordelijk en zelfstandig genoeg te zijn.
Mag een ouder bijvoorbeeld het toekomstig vruchtgebruik van zijn kinderen verkopen? Of te kind zelf verkopen aan de hoogste bieder?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:54 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ik heb er zelf niet echt een bevredigend antwoord op.
Dit vind ik dan ook een belangrijker issue dan enkele andere zaken die hier worden besproken. Enerzijds wil je niet hebben dat ouders hun kinderen kunnen binden aan langdurige overeenkomsten. Maar kinderen kun je ook niet de beschikking over zichzelf en hun eigen toekomst geven. Een staat is er niet, wetten die de beschikkingsbevoegdheid regelen in principe ook niet.
Rechten van de mens overhandig je niet aan de markt.quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:49 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Lees anders mijn uitgetypte uitleg van het fragment van Friedman. Mogelijk verduidelijkt dat het een en ander.
Een democratische overheid heeft wel een wetboek, en een grondwet.quote:[..]
Hoe verschilt dat van een democratische overheid?
Die zonder overheid als onafhankelijke factor.quote:Welke libertarische samenlevingen hebben geen wetboek? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
[..]
Ik denk het niet.quote:Mogelijk. Ik heb in een ander topic waar het libertarisme ter sprake kwam uitgelegd dat ik persoonlijk meer voel voor een territorialiteitsbeginsel in het afbakenen van jurisdictie in een libertarische samenleving dan een personaliteitsbeginsel. Om dit soort zaken te voorkomen. Ik weet niet of ik daarmee op de steun van de meerderheid van libertariërs kan rekenen.
...quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Mag een ouder bijvoorbeeld het toekomstig vruchtgebruik van zijn kinderen verkopen? Of te kind zelf verkopen aan de hoogste bieder?
Wie ben jij om over die ouder te oordelen? Toch gewoon de wet van de markt?quote:Op vrijdag 13 september 2013 17:58 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
...
Ten overvloede, het gaat hier om de beschikkingsbevoegdheid van het kind als rechtssubject.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |