"Ogenblikkelijk". Dat is NU METEEN. In een opwelling. Een vlieg doodslaan direct nadat je hem ziet is "ogenblikkelijk".quote:Op vrijdag 13 september 2013 16:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
Hij ging zich niet wreken, hij wilde 2 misdadigers stoppen. Die er met zijn bezittingen vandoor gingen.
Jullie doen net alsof hij dagen later zijn berover op straat zag en hem in koele bloede neerschoot.
rare manier van discussiëren heb jij.quote:Op vrijdag 13 september 2013 15:18 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Tsja, wijze woorden zijn helaas nu eenmaal niet voor alle mensen.
Dat moet hij als burger niet doen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 16:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
Hij ging zich niet wreken, hij wilde 2 misdadigers stoppen. Die er met zijn bezittingen vandoor gingen.
Jullie doen net alsof hij dagen later zijn berover op straat zag en hem in koele bloede neerschoot.
maar wel als juwelierquote:Op vrijdag 13 september 2013 22:33 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Dat moet hij als burger niet doen.
jij ook, zijn we het daar over eens.quote:Op vrijdag 13 september 2013 21:23 schreef kibhaon het volgende:
[..]
rare manier van discussiëren heb jij.
En dat deed de juwelier dan ook.quote:Op vrijdag 13 september 2013 15:44 schreef Xa1pt het volgende:
"Niet strafbaar is hij, die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed, tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding."
kan je dat toelichten?quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:04 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
En dat deed de juwelier dan ook.
Hoe dat echter ook maar enigerlei kan goedpraten dat hij een wapen pakt, achter de daders aan gaat en bewust er één om zeep helpt, snap ik wel. Er was immers sprake van acuut gevaar, zelfverdediging en noodweer.quote:Op vrijdag 13 september 2013 16:04 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Blijkbaar is het bij een stel users vrij moeilijk om te begrijpen dat het afkeuren van de daad van de juwelier niet per se betekent dat er geen kritiek op het justitiële gegeven kan worden.
Natúúrlijk is de pakkans te laag. Natúúrlijk had de overval in den beginne sowieso niet eens mogen plaatsvinden, en natúúrlijk zal de juwelier daar emoties over hebben.
Hoe dat echter ook maar enigerlei kan goedpraten dat hij een wapen pakt, achter de daders aan gaat en bewust er één om zeep helpt, terwijl er van acuut gevaar, zelfverdediging of noodweer gezien de verlopen tijd tussen overval/vlucht en het afschieten van de overvaller, snap ik niet.
Iedereen die dit goedpraat mist een fundamenteel rechtsgevoel, namelijk het ten allen tijde recht hebben op een eerlijk proces.
datquote:Op woensdag 11 september 2013 15:04 schreef Catkiller het volgende:
Die kan best nice schieten dan als hij ze raakt terwijl ze op een motor rijden?
ah ik begrijp het. als iemand een tuinkabouter uit m'n achtertuin rooft, dan mag ik 'm opjagen met een shotgun en 'm uitschakelen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:12 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Hoe dat echter ook maar enigerlei kan goedpraten dat hij een wapen pakt, achter de daders aan gaat en bewust er één om zeep helpt, snap ik wel. Er was immers sprake van acuut gevaar, zelfverdediging en noodweer.
Iedereen die dit niet goedpraat mist een fundamenteel rechtsgevoel, namelijk het ten allen tijde recht hebben op een eerlijke verdediging in de door de dader gecreëerde noodweer.
Wat een nergens op slaande vergelijking.quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:20 schreef kibhaon het volgende:
[..]
ah ik begrijp het. als iemand een tuinkabouter uit m'n achtertuin rooft, dan mag ik 'm opjagen met een shotgun en 'm uitschakelen.
beide prive terrein toch ?quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:39 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Wat een nergens op slaande vergelijking.
Jouw achtertuin is geen juwelierszaak,
hoe weet jij dat?quote:een tuinkabouter is niet iets waar jij jouw inkomen uit haalt
vergunningquote:Maar hoe kom jij aan die shotgun?
Je hebt een vergunning én je weet niet wat het verschil is tussen een winkel en een achtertuin? Nou in jouw geval mag je je shotgun nooit op een mens richten.quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:43 schreef kibhaon het volgende:
[..]
beide prive terrein toch ?
[..]
hoe weet jij dat?
[..]
vergunning
quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:04 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
En dat deed de juwelier dan ook.
Niet dus.quote:De Hoge Raad heeft uitgemaakt dat de 'enkele vrees' voor een wederrechtelijke aanranding niet voldoende is voor een succesvol beroep op noodweer. Er dient tenminste sprake te zijn van een onmiddellijk dreigend gevaar voor een dergelijke aanranding. Dit moet redelijkerwijze kunnen worden afgeleid uit het gedrag van de ander. Zodra de aanranding is afgelopen, kan er geen sprake meer zijn van rechtvaardigende noodweer. Noodweer gaat dus niet op als men zijn aanvaller later tegenkomt en hem dan "terugpakt". Als de aanrander zich terugtrekt, is de aanranding afgelopen (onmiddellijkheidsvereiste). Ook als de oorspronkelijke verdediger een 'klap na' uitdeelt, is er geen sprake (meer) van noodweer. De wetgever houdt echter rekening met de emotionele impact dmv. de bepaling betreffende noodweerexces. De aanranding moet ogenblikkelijk zijn. Hiermee heeft de wetgever benadrukt dat de aanranding moet plaatsvinden op het moment dat men zich verdedigt. De wetgever was beducht voor verdediging tegen een nog niet bestaande aanranding, of verdediging tegen een aanranding die reeds was afgelopen.
Prima vergelijking. Als iemand iets jat en wegrent is er vanaf dat moment al geen sprake meer van noodweer. Zie de post hierboven.quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:39 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Wat een nergens op slaande vergelijking.
Jouw achtertuin is geen juwelierszaak, een tuinkabouter is niet iets waar jij jouw inkomen uit haalt en.. ach laat ook maar. Als je met zo'n vergelijking komt, verwacht ik niet dat je ook maar iets gaat snappen.
Maar hoe kom jij aan die shotgun?
Verboden (vuur)wapenbezit staat een beroep op noodweer (en noodweer-exces) niet in de weg.quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:51 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Je hebt een vergunning én je weet niet wat het verschil is tussen een winkel en een achtertuin? Nou in jouw geval mag je je shotgun nooit op een mens richten.
Ik snap best de gedachte achter de redenatie van sommigen hier. Daar ligt verder een fundamenteel meningsverschil tussen de twee kampen waar je tot in den treure over door kunt discussiëren.quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:12 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Er was immers sprake van acuut gevaar, zelfverdediging en noodweer.
En dat zou veranderd moeten worden. Verdedigen van je eigendom zou niet moeten eindigen als iemand dat van je afgepakt heeft.quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:02 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Prima vergelijking. Als iemand iets jat en wegrent is er vanaf dat moment al geen sprake meer van noodweer. Zie de post hierboven.
Dus zoiets van. Ze gaan er met mijn eigendom vandoor en als ik nu niet IETS doe dan zie ik mijn eigendom nooit meer terug en ook de kans dat ze de daders pakken schat ik erg laag in, maar wacht ik heb nog iets waarmee ik mijn eigendom misschien alsnog kan terugkrijgen.....een wapen! En dan gebruik je je wapen. Uiteraard met het doel dan om je eigendom terug te krijgen, niet om iemand te vermoorden.quote:Op zaterdag 14 september 2013 10:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
En dat zou veranderd moeten worden. Verdedigen van je eigendom zou niet moeten eindigen als iemand dat van je afgepakt heeft.
Mag ook, alleen met gepaste middelen (aanhouding, vrijheidsberoving). Als dat niet mogelijk is wordt het een zaak voor de politie. Het middel moet wel in verhouding staan.quote:Op zaterdag 14 september 2013 10:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
En dat zou veranderd moeten worden. Verdedigen van je eigendom zou niet moeten eindigen als iemand dat van je afgepakt heeft.
Dus je mag wel levensdelict begaan zolang het maar een achtervolging betreft? En wat als de dader ontsnapt, wat mag er dan door het slachtoffer, politie en wat mag en moet justitie?quote:Op zaterdag 14 september 2013 10:31 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dus zoiets van. Ze gaan er met mijn eigendom vandoor en als ik nu niet IETS doe dan zie ik mijn eigendom nooit meer terug en ook de kans dat ze de daders pakken schat ik erg laag in, maar wacht ik heb nog iets waarmee ik mijn eigendom misschien alsnog kan terugkrijgen.....een wapen! En dan gebruik je je wapen. Uiteraard met het doel dan om je eigendom terug te krijgen, niet om iemand te vermoorden.
Als de daders ook gewapend zijn en jij een vergunning heb ja.quote:Op zaterdag 14 september 2013 10:31 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dus zoiets van. Ze gaan er met mijn eigendom vandoor en als ik nu niet IETS doe dan zie ik mijn eigendom nooit meer terug en ook de kans dat ze de daders pakken schat ik erg laag in, maar wacht ik heb nog iets waarmee ik mijn eigendom misschien alsnog kan terugkrijgen.....een wapen! En dan gebruik je je wapen. Uiteraard met het doel dan om je eigendom terug te krijgen, niet om iemand te vermoorden.
Dit is in Frankrijk. En ja, aangezien er geen doodstraf op een overval staat, hoef je ook niet doodgeschoten te worden omdat je inbreker/overvaller bent. "Dan moet je maar geen overvaller worden" is dan ook een drogreden, want die kan je bij alle misdrijven of overtredingen toepassen.quote:Op zaterdag 14 september 2013 11:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
Als de daders ook gewapend zijn en jij een vergunning heb ja.
Maar jij vindt dat als je tas gestolen wordt, dan mag je er niet achteraan met een paraplu, want ojee als de dader maar niet gewond raakt ? Denk maar aan die tasjesdief die is doodgereden, heb je daar meelij mee ?
Dan moet je maar geen overvaller worden. Het is in Nederland absurd hoe daders beschermd worden.
Nee goed lezen, ik zei dat noodweer niet zou moeten eindigen als je spullen zijn gestolen, maar ook zou moeten gelden bij de achtervolging.quote:Op zaterdag 14 september 2013 11:21 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dit is in Frankrijk. En ja, aangezien er geen doodstraf op een overval staat, hoef je ook niet doodgeschoten te worden omdat je inbreker/overvaller bent. "Dan moet je maar geen overvaller worden" is dan ook een drogreden, want die kan je bij alle misdrijven of overtredingen toepassen.
Wat heeft het ermee te maken dat de daders ook gewapend zijn eigenlijk? Het ging toch om het doodschieten van mensen voor het beschermen van je spullen?
Nee, maar die kans is aanzienlijk natuurlijk.quote:Op zaterdag 14 september 2013 11:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee goed lezen, ik zei dat noodweer niet zou moeten eindigen als je spullen zijn gestolen, maar ook zou moeten gelden bij de achtervolging.
En wie zegt dat de juwelier hem wilde doodschieten. Vind je niet dat hij een scherpschutter zou moeten zijn om iemand op een motor express dood te schieten ?
Iemand dan maar doodschieten staat alleen totaal niet in verhouding met het doel. Als die juwelier die jongens flink op hun bek had laten gaan was het weer een ander verhaal geweest.quote:Op zaterdag 14 september 2013 10:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
Hier kan slechts geconcludeerd worden dat je geen idee hebt.quote:Op vrijdag 13 september 2013 23:12 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Hoe dat echter ook maar enigerlei kan goedpraten dat hij een wapen pakt, achter de daders aan gaat en bewust er één om zeep helpt, snap ik wel. Er was immers sprake van acuut gevaar, zelfverdediging en noodweer.
Iedereen die dit niet goedpraat mist een fundamenteel rechtsgevoel, namelijk het ten allen tijde recht hebben op een eerlijke verdediging in de door de dader gecreëerde noodweer.
bewustquote:Op zaterdag 14 september 2013 12:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Hier kan slechts geconcludeerd worden dat je geen idee hebt.
Hoe je de afwezigheid van de overvallers duidt als nog steeds bestaand acuut gevaar is zó krom, de honden lusten er geen brood van.
En dan dus nog: je praat eigenrichting goed. Dit kán nooit goedgepraat worden.
Iedereen heeft recht op een eerlijk proces. Daarbij is waarheidsvinding een belangrijk goed.
Wat nu als de juwelier zich vergiste en een ander tweetal dat ook op een motor reed maar toevallig in de buurt was, belaagde omdat de juwelier in zijn adrenaline even níet de ene van de andere motor kon onderscheiden?
Wat als de juwelier per ongeluk een langslopend persoon had geraakt?
Er is geen ontkomen aan dat de juwelier bewust een enorm risico neemt, en het is op basis van de gegeven informatie objectief vast te stellen dat er géén sprake meer is van noodweer of noodweerexces, omdat het acute gevaar (het gevaar op zelf vermoord te worden bijvoorbeeld) allang geweken was.
De vergelijking met de tuinkabouter is, anders dan jij zegt, wel degelijk goed. Er is sprake van een onwettige handeling, en de eigenaar reageert daar op op een execessieve en niet nooodzakelijke wijze. Daar komt bij dat de straf (dood) in geen verhouding staat tot het misdrijf (diefstal, eventueel geweldspleging).
Als je de doodstraf hier goedkeurt ben je niet goed snik. Waar leg je de grens? Het is sowieso al goed dat de doodstraf niet wordt uitgevoerd in de meeste Westerse landen, maar als je dit gaat goedkeuren bij wet is het hek van de dam.
Dus als je in een waas handelt ben je niet strafbaar. Dan is alles toegestaan.quote:Op zaterdag 14 september 2013 13:19 schreef JerryLee het volgende:
[..]
bewust![]()
Juwelier dacht o kut daar gaat mijn waar .
opende zijn wapenkast gespte zijn trouwe magnum om en nam nog een freshmint.
In zo'n situatie denk je niet rationeel.
Als de afhandeling van politie/verzekering net zo goed geregeld is als in nederland ,
zal die een knappe waas voor zijn ogen gehad hebben .
je word bedreigd en ze nemen jou bezittingen af ,
heb je dan de mogelijkheid dan handel je,simpel .
De kromheid is bij jou meer aanwezig dan bij mij, dat sowieso (als het bij mij al aanwezig is). Maar ik zal er een andere keer meer op ingaan.quote:Op zaterdag 14 september 2013 12:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
Hier kan slechts geconcludeerd worden dat je geen idee hebt.
Hoe je de afwezigheid van de overvallers duidt als nog steeds bestaand acuut gevaar is zó krom, de honden lusten er geen brood van.
Nee,ik zeg niet dat het dan is toegestaan .quote:Op zaterdag 14 september 2013 13:28 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dus als je in een waas handelt ben je niet strafbaar. Dan is alles toegestaan.
Dat iets logisch is in jouw ogen, betekent niet dat het daarom onbestraft moet blijven.
En hoe kom je erbij dat een verzekering niet uitkeert bij een overval
Het handelen in een waas, zou (in dit geval) nooit gebeuren wanneer criminelen/mensen beginnen met het breken van de wet.quote:Op zaterdag 14 september 2013 13:28 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dat iets logisch is in jouw ogen, betekent niet dat het daarom onbestraft moet blijven.
Dus niks is toegestaan wanneer je slachtoffer bent?quote:Op zaterdag 14 september 2013 13:28 schreef Me_Wesley het volgende:
Zwart-wit gesproken niet >eigen richtingquote:Op zaterdag 14 september 2013 13:33 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dus niks is toegestaan wanneer je slachtoffer bent?
Nee, de domste is Starla of KoosVogels (weet nog niet wie dommer is). Vandaar dat ik het niet erg vind dat je dit soort onzin over mij uitkraamt, want je weet nu eenmaal niet beter.quote:Op zaterdag 14 september 2013 11:00 schreef starla het volgende:
CynicusRomanticusRob moet echt wel de domste user zijn die momenteel rondloopt. Wat een waterval aan drogredenen en stierenschijt loopt hij hier te verkondigen.
Klopt, en die overvallers moeten ook gestraft worden voor het breken van de wet. Echter, het ene misdrijf praat het andere nog niet goed.quote:Op zaterdag 14 september 2013 13:32 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Het handelen in een waas, zou (in dit geval) nooit gebeuren wanneer criminelen/mensen beginnen met het breken van de wet.
Wel dus in dit geval.quote:Op zaterdag 14 september 2013 13:35 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Klopt, en die overvallers moeten ook gestraft worden voor het breken van de wet. Echter, het ene misdrijf praat het andere nog niet goed.
Helemaal mee eens hoor.quote:Op zaterdag 14 september 2013 13:32 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Nee,ik zeg niet dat het dan is toegestaan .
Ik zeg hoe je handelt in zo'n situatie
Ooit iets soortgelijks meegemaakt ,in mindere mate
Vonnis :Excessief geweld,situatie in aanmerking genomen blijft het dan bij voorwaardelijk.
je bent niet koel en berekend na zoiets ,dat behoort wel in de strafmaat meegenomen te worden
Dan verschillen we daar van mening.quote:Op zaterdag 14 september 2013 13:37 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Wel dus in dit geval.
Wel dusquote:
1quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:00 schreef Xa1pt het volgende:
De Hoge Raad heeft uitgemaakt dat de 'enkele vrees' voor een wederrechtelijke aanranding niet voldoende is voor een succesvol beroep op noodweer. Er dient tenminste sprake te zijn van een onmiddellijk dreigend gevaar voor een dergelijke aanranding. Dit moet redelijkerwijze kunnen worden afgeleid uit het gedrag van de ander. Zodra de aanranding is afgelopen, kan er geen sprake meer zijn van rechtvaardigende noodweer. Noodweer gaat dus niet op als men zijn aanvaller later tegenkomt en hem dan "terugpakt". Als de aanrander zich terugtrekt, is de aanranding afgelopen (onmiddellijkheidsvereiste). Ook als de oorspronkelijke verdediger een 'klap na' uitdeelt, is er geen sprake (meer) van noodweer. De wetgever houdt echter rekening met de emotionele impact dmv. de bepaling betreffende noodweerexces. De aanranding moet ogenblikkelijk zijn. Hiermee heeft de wetgever benadrukt dat de aanranding moet plaatsvinden op het moment dat men zich verdedigt. De wetgever was beducht voor verdediging tegen een nog niet bestaande aanranding, of verdediging tegen een aanranding die reeds was afgelopen.
Precies.quote:Op zaterdag 14 september 2013 10:00 schreef macca728 het volgende:
Verdedigen van je eigendom zou niet moeten eindigen als iemand dat van je afgepakt heeft.
Ja alleen wie bepaalt wanneer het middel in verhouding staat en wie zegt dat degene die dat bepaalt gelijk heeft?quote:Op zaterdag 14 september 2013 10:44 schreef Me_Wesley het volgende:
Mag ook, alleen met gepaste middelen (aanhouding, vrijheidsberoving). Als dat niet mogelijk is wordt het een zaak voor de politie. Het middel moet wel in verhouding staan.
Dat kunnen we blijven herhalenquote:Op zaterdag 14 september 2013 13:39 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dan verschillen we daar van mening.
Neu, omdat ik vind dat iedereen voor een rechtbank moet worden gestraft voor zijn daden. De overvallers voor de overval, de juwelier voor het doodschieten. In overweging nemende alle feiten en strafuitsluitingsgronden.quote:Op zaterdag 14 september 2013 13:59 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dat kunnen we blijven herhalen(kunnen we elkaar wel steeds gelijk geven)
Maar waarom verschillen we van mening?
Omdat jij andere definities geeft aan sommige woorden? Ik weet het niet, ik gok maar iets.
Volgens mij liggen de meningen niet zover uit elkaar en zijn er vooral kleine irritaties.quote:Op zaterdag 14 september 2013 14:00 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Voorstanders en tegenstanders, 12 pagina's lang discussiërend.
Maar waarom? Wat is nou datgene wat er voor zorgt dat men of het ene of het andere denkt?
Heel mijn rechtsgevoel geeft de juwelier gelijk. Mag iedereen dan zomaar iedereen neerknallen, nee natuurlijk niet. Maar iedereen mag ook zeker niet zomaar iedereen overvallen.
Ik voel misschien een beetje woede richting degenen die het opnemen voor de dader, alsof de dader geen doodstraf heeft verdiend. Klopt, de dader heeft ook geen doodstraf verdiend, maar zeker wel een straf. En het is zeker geen straf wanneer een slachtoffer als dader wordt gezien.
Wanneer je zelf de wet hebt overtreden heb je niet evenveel recht als ieder ander om volgens de wet veroordeeld te worden.quote:Op zaterdag 14 september 2013 14:12 schreef Me_Wesley het volgende:
omdat ik vind dat iedereen het recht heeft om volgens de wet veroordeelt te worden.
Je hebt alleen het recht om volgens de wet veroordeeld te worden als je de wet niet hebt overtredenquote:Op zaterdag 14 september 2013 14:22 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Wanneer je zelf de wet hebt overtreden heb je niet evenveel recht als ieder ander om volgens de wet veroordeeld te worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |