Hij verdedigde zich niet. De overvallers waren al op de vlucht geslagen.quote:Op woensdag 11 september 2013 21:57 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ah, de moral highground.
Als iemand een juwelier overvalt dan vind ik dat het het grondrecht is van die juwelier om zich te verdedigen.
Mag je vinden, de wet denkt daar gelukkig iets anders over.quote:In dat geval vind ik het ook absoluut geen ergere onrechtmatige daad, nee.
Over droomwereld gesproken.quote:Sterker nog, die overvaller lokt geweld tegen zichzelf uit, dus hij is dubbel schuldig, aan de overval en het geweld tegen zichzelf.
Voeg er nog even 'hardwerkende' aan toe.quote:Die arme juwelier had helemaal niemand hoeven dooschieten en hiermee moeten verderleven als die mongool hem niet had overvallen.
Ik leef niet in een wereld waarin moord gerechtvaardigd is. Die lijkt dus vooral voor jezelf te gelden.quote:Succes verder in je droomwereld.
Ik quote mezelf maar even. Ja, je kunt dat wel beargumenteren. Maar het basale feit dat een overvaller wellicht wordt gedood dor degene die hij overvalt vind ik geen misdaad.quote:Op woensdag 11 september 2013 21:48 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Hij kiest zelf te overvallen, dus hij neemt het risico een ander zodanig in het nauw te brengen dat dez ehem doodt.
Ik ben blij dat deze wereld een stuk tuig armer is.
Dat de juwelier hem niet had mogen achtervolgen en doodschieten kun je nog beargumenteren evenals het gevaar dat de juwelier de anderen in brengt.
Maar dat de overvaller een enorm risico met zijn leven neemt vind ik duidelijk en ik heb dan ook geen medelijden.
Waar leg je de grens? Wel/niet bij messen of honkbalknuppels? Of mag het alleen bij vuurwapens? Hoe oud moet de overvaller zijn? Is de buit van belang of mag de bedrijfsleider van de AH een kind dat een rol topdrop jat ook neerschieten?quote:Op woensdag 11 september 2013 22:05 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik quote mezelf maar even. Ja, je kunt dat wel beargumenteren. Maar het basale feit dat een overvaller wellicht wordt gedood dor degene die hij overvalt vind ik geen misdaad.
Hangt helemaal af van de omstandigheden. Als een overvaller met doorgeladen wapens een winkel in komt lopen en de juwelier met de dood bedreigd terwijl er een loop op z'n kop gezet is valt er nog e.e.a. te zeggen voor handelen uit zelfverdediging of noodweer. Niet verstandig wellicht omdat het negen van de tien keer eindigt in een bloedbad en de verdediger ook een laken over z'n lichaam gedrapeerd krijgt, maar goed, daar denk je op zo'n moment niet over na. In dit geval is er echter geen sprake van noodweer of zelfverdediging.quote:Op woensdag 11 september 2013 22:05 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik quote mezelf maar even. Ja, je kunt dat wel beargumenteren. Maar het basale feit dat een overvaller wellicht wordt gedood dor degene die hij overvalt vind ik geen misdaad.
Jep. Zeker als je het risico loopt het met je leven te bekopen.quote:Op woensdag 11 september 2013 22:21 schreef Re het volgende:
Maar in principe ben je toch verzekerd, dus sowieso dom om eigen rechter te spelen voor iets materialistisch
Verstandig heb ik he tniet over en het achtervolgen en doodschieten is inderdaad iets waar je iemand voor zou kunnen vervolgen. Wat dat betreft ben ik het met je eens.quote:Op woensdag 11 september 2013 22:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hangt helemaal af van de omstandigheden. Als een overvaller met doorgeladen wapens een winkel in komt lopen en de juwelier met de dood bedreigd terwijl er een loop op z'n kop gezet is valt er nog e.e.a. te zeggen voor handelen uit zelfverdediging of noodweer. Niet verstandig wellicht omdat het negen van de tien keer eindigt in een bloedbad en de verdediger ook een laken over z'n lichaam gedrapeerd krijgt, maar goed, daar denk je op zo'n moment niet over na. In dit geval is er echter geen sprake van noodweer of zelfverdediging.
Spreek je jezelf niet tegen hier?quote:Op woensdag 11 september 2013 22:31 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Verstandig heb ik he tniet over en het achtervolgen en doodschieten is inderdaad iets waar je iemand voor zou kunnen vervolgen. .
Maar het doodschieten van een overvaller vind ik in principe geen misdaad.
Dit.quote:Op woensdag 11 september 2013 14:41 schreef CherryOnTop het volgende:
Dat ie maar snel weer wordt vrijgelaten.
Nee.quote:Op woensdag 11 september 2013 22:56 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Spreek je jezelf niet tegen hier?
Het is in principe geen misdaad, maar je zou iemand er wel voor kunnen vervolgen?quote:
Ja, in het geval dat hij de overvaller achtervolgt en dan doodschiet terwijl hij vlucht bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 11 september 2013 23:03 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Het is in principe geen misdaad, maar je zou iemand er wel voor kunnen vervolgen?
In principe is het altijd een misdrijf, maar in het geval dat hij nog bedreigd wordt heb je strafuitsluitingsgrond noodweer.quote:Op woensdag 11 september 2013 23:04 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ja, in het geval dat hij de overvaller achtervolgt en dan doodschiet terwijl hij vlucht bijvoorbeeld.
Sowiesoquote:Op woensdag 11 september 2013 21:21 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Klopt, maar toch heb ik gen medelijden emt de overvaller; eigen schuld...dikke..
Als overvaller neem je het risico iemand tegen het lijf te lopen die niet gediend is van criminaliteit. Deze heeft dat me de dood bekocht. Granted, da's een beetje te veel van het goede, maar ik kan er toch écht geen medelijden mee hebben.quote:Op donderdag 12 september 2013 00:21 schreef Zwoerd het volgende:
Ik vind het vreemd dat mensen vinden dat die dader zelf heeft gekozen voor een kogel in z'n rug. Het is een erg foute gedachte dat een crimineel al zijn rechten verliest, dat lijkt me toch niet in een beschaafde maatschappij passen.
Je hoeft ook geen medelijden te hebben. Ik heb met zoveel mensen geen medelijden. Echter, waarom wens je een maatschappij waarbij mensen zonder proces de doodstraf krijgen wegens diefstal? Omdat iemand ergens niet van gediend is is het terecht dat hij hem ter plekke afschiet?quote:Op donderdag 12 september 2013 03:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Als overvaller neem je het risico iemand tegen het lijf te lopen die niet gediend is van criminaliteit. Deze heeft dat me de dood bekocht. Granted, da's een beetje te veel van het goede, maar ik kan er toch écht geen medelijden mee hebben.
Vieze smerige lafbekkige jatratten verdienen het inderdaad om doodgeschoten te worden, want dat zijn geen mensen. Er kan dan ook nooit sprake zijn van moord, hoogstens van ongediertebestrijding. Enig jammere is dat die ander heeft kunnen ontkomen.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:40 schreef Me_Wesley het volgende:
Ja, dieven moeten door het slachtoffer direct geëxecuteerd worden. Zonder tussenkomst van een rechter. Prima idee man
Terecht dat hij is opgepakt, want dit is niets minder dan moord.
En de daders hadden een buit he. De winkelier wilde zijn spullen terug, de daders gaven het niet.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:09 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Hoezo? Als hij niet overvallen wordt, schiet die juwelier niemand dood. Het is niet zo alsof die juwelier naar buiten is gerend en een willekeurig persoon heeft neergeknald.
Had hij de buit maar terug moeten geven. Daar heeft hij inderdaad zelf voor gekozen. De winkelier heeft hem niet gedwongen hem te overvallen en te beroven onder bedreiging van een vuurwapen.quote:Op donderdag 12 september 2013 00:21 schreef Zwoerd het volgende:
Ik vind het vreemd dat mensen vinden dat die dader zelf heeft gekozen voor een kogel in z'n rug. Het is een erg foute gedachte dat een crimineel al zijn rechten verliest, dat lijkt me toch niet in een beschaafde maatschappij passen.
Hoe moet politie handelen als zij een vermeend overvaller willen oppakken? Executeren en daarna vragen en/of kijken of hij het wel gedaan heeft ?quote:Op donderdag 12 september 2013 10:37 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Vieze smerige lafbekkige jatratten verdienen het inderdaad om doodgeschoten te worden, want dat zijn geen mensen. Er kan dan ook nooit sprake zijn van moord, hoogstens van ongediertebestrijding. Enig jammere is dat die ander heeft kunnen ontkomen.
Die zouden ook gericht schieten in deze situatie.quote:Op donderdag 12 september 2013 10:43 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hoe moet politie handelen als zij een vermeend overvaller willen oppakken? Executeren en daarna vragen en/of kijken of hij het wel gedaan heeft ?
En justitie, die moet de doodstraf eisen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |