Waarom zit je zo vol angst? Je maakt je druk om niks, in mijn optiek. Laat het gewoon op je af komen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:02 schreef Fairybell het volgende:
Reactie op laatste post:
Gelukkig, dat vind ik een geruststelling. Die vriendin van me had de pech dat ze een begeleider had die haar weinig tips gaf. Als iets mis ging dan zei hij altijd maar van "ik weet het ook niet'. Ik ben bang dat ik ook zo'n begeleider tref, straks. Zeker als je geen ervaring hebt is het moeilijk om te bedenken waarom iets fout gaat, helemaal omdat je de boeken niet uit je hoofd kent.
ik weet nog wel hoe eng ik het vond de eerste keer, en vooral van te voren. toen kon ook iedereen zeggen dat ik het op me af moest laten komen maar ik probeerde me ook zo goed mogelijk in te dekken van te vorenquote:Op dinsdag 10 september 2013 21:10 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Waarom zit je zo vol angst? Je maakt je druk om niks, in mijn optiek. Laat het gewoon op je af komen.
Lekkere begeleiderquote:Op dinsdag 10 september 2013 21:02 schreef Fairybell het volgende:
Reactie op laatste post:
Gelukkig, dat vind ik een geruststelling. Die vriendin van me had de pech dat ze een begeleider had die haar weinig tips gaf. Als iets mis ging dan zei hij altijd maar van "ik weet het ook niet'. Ik ben bang dat ik ook zo'n begeleider tref, straks. Zeker als je geen ervaring hebt is het moeilijk om te bedenken waarom iets fout gaat, helemaal omdat je de boeken niet uit je hoofd kent.
Precies, met goochelen en spelen kom je vaak zoveel verder dan boos worden!quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
KLAS STOPT NIET MET KLETSEN
- Ga rustig voor de klas zitten, achter je bureau, en ga lezen, of een puzzel in vullen.
Ik geef altijd een paar positieve punten, plus een aantal "aandachtspunten".quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:39 schreef Fairybell het volgende:
J-D, wat doe jij met je stagiaires als de lessen niet goed gaan? Bespreek je alles tot in de puntjes?
Eerst proberen de bal bij hem/haar neer te leggen en vragen te stellen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:39 schreef Fairybell het volgende:
J-D, wat doe jij met je stagiaires als de lessen niet goed gaan? Bespreek je alles tot in de puntjes?
En soms, als een stagiair er helemaal doorheen zit en op het punt staat om het bijltje erbij neer te gooien, alleen de tops.quote:
Een klas keert zich niet tegen jou, dat is les 1.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:34 schreef Fairybell het volgende:
En met praten over hoe je je voelt bedoel ik vooral dat je ook bespreekt hoe het is als een klas zich opeens tegen je keert, en meer van zulks. Want ik weet gewoon dat ik het moeilijk ga hebben daarmee.
quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:42 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
En soms, als een stagiair er helemaal doorheen zit en op het punt staat om het bijltje erbij neer te gooien, alleen de tops.
In 4H heb ik vorig jaar op een gegeven moment afgesproken met de teamleider dat ik begin van de les het hw controleerde. mensen met iets niet in orde zette ik achterin de klas (boeken of hw niet in orde). de deal was: ik hoor je de hele les NIET. geen vragen, geen aandacht, geen storende dingen - anders naar de teamleider. de kinderen die hun spullen wel in orde hadden kon ik toen een goede les mee draaien.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:27 schreef merry77 het volgende:
Goede start tips!
Had dit jaar een 3 havo sportklas (altijd al drukker) en die waren vanaf moment 1 niet stil te krijgen. Kwam niet eens door mijn introductie of even de namen van de plattegrond opschrijven.
Ongetwijfeld fout, maar ik heb er 5 de paragraaf laten overschrijven en 2 uitgestuurd (na 5x strafwerk uitdelen gingen die nog steeds door). Volgende les flink aantal niet gemaakt en heb ik op de gang gezet om het strafwerk daar te maken. 3 nog steeds niet gemaakt en heb ik direct die dag de ouders van gebeld.
Deze klas is bij een aantal andere docenten ook druk. Met die hitte donderdag vielen ze bij mij mee, bij andere strenge docent niet. Afgelopen maandag was weer vanouds, 6 die door blijven praten en dus ook weer strafwerk. Ze weten nu wel dat ze het gelijk aan het begin van de les moeten inleveren.
Voorlopig blijf ik dit maar even volhouden, maar af en toe vraag ik me af hoe ik zo'n klas stil krijg.
Een andere 3havo die de eerste les ook drukker was hielp het geven van strafwerk aan 2 lln erg goed, die klas is nu vrij rustig. Nog een 3havo klas die ik heb met veel meiden heerst een prettige sfeer en heb kan ik voorlopig met wat mondelinge waarschuwingen prima mee door.
Ben nog niet aan de 5 jaar van onderwijs, dus ik sta altijd open voor ideeen.
Ja, deed ik ook. Zeker als zo iemand zich helemaal uit de naad gewerkt had voor de klas, maar 't nét even niet wilde lukken.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:42 schreef TheSilentEnigma het volgende:
En soms, als een stagiair er helemaal doorheen zit en op het punt staat om het bijltje erbij neer te gooien, alleen de tops.
Precies, of bij stagiairs die nog niet genoeg zelfvertrouwen hebben en alleen de negatieve kanten van een les kunnen benoemen. Die kunnen echt opbloeien van positieve feedback. De tips zijn dan even niet zo interessant, die komen een volgende keer wel weer.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ja, deed ik ook. Zeker als zo iemand zich helemaal uit de naad gewerkt had voor de klas, maar 't nét even niet wilde lukken.
Bijzonder. Bij ons heeft de sectievoorzitter niets te maken met stagiaires. Dat gaat bij ons via het servicebureau. Maar goed, elke school kan dat anders invullen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:49 schreef kwakz0r het volgende:
Ben benieuwd, ik heb vandaag de vraag gekregen of ik vanaf volgend jaar sectievoorzitter wil worden. Dan zal ik ook vaker met stagiairs etc. te maken krijgen denk ik...
In onze sectie zou ik bedanken voor de eer.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:57 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Bijzonder. Bij ons heeft de sectievoorzitter niets te maken met stagiaires. Dat gaat bij ons via het servicebureau. Maar goed, elke school kan dat anders invullen.
Sectievoorzitter is wel een leuke, uitdagende taak, vind ik.
Wij zijn een opleidingsschool en de sectieleider inventariseert doorgaans of er interesse is/plek is in de sectie. Vaak is zij ook de vakcoach voor een stagiair of docent in opleiding.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:57 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Bijzonder. Bij ons heeft de sectievoorzitter niets te maken met stagiaires. Dat gaat bij ons via het servicebureau. Maar goed, elke school kan dat anders invullen.
Sectievoorzitter is wel een leuke, uitdagende taak, vind ik.
Er was verder ook niemand die het wilde, waarom wil jij het niet?quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In onze sectie zou ik bedanken voor de eer.
Omdat er twee 55+'ers in het bovenbouwteam zitten die er vooral op uit zijn om elkaar vliegen af te vangen en het beter te weten, en het verder niet de moeite doen om te luisteren naar anderen. Geen zin om daar tussenin te gaan zitten.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:05 schreef kwakz0r het volgende:
Er was verder ook niemand die het wilde, waarom wil jij het niet?
Het is precies zoals anderen ook schrijven: dat moet je proberen los te laten. Hoge eisen aan jezelf stellen, is heel goed. Maar je kunt niet meteen een perfecte docent zijn. Je zult vlieguren moeten maken. Mijn eerste twee jaar voor de klas voelde als een achtbaan: de ene keer kwam ik bij wijze van spreken juichend een les uit omdat het zo goed gegaan was, de andere keer zwaar gefrustreerd omdat het helemaal niet gegaan was zoals ik wilde. Relativeren, en tegelijk ook nadenken over hoe het anders kan.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:22 schreef Fairybell het volgende:
YourAsset, ik ben iemand die heel perfectionistisch is en hoge eisen aan haarzelf stelt. Ik wil geen fouten maken.
Haha. Ja, ik zit ook in een uitdagende sectie, zullen we maar zeggen. Maar aan de zijlijn staan en toekijken, vond ik nog vervelender dan aan het roer gaan staan.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat er twee 55+'ers in het bovenbouwteam zitten die er vooral op uit zijn om elkaar vliegen af te vangen en het beter te weten, en het verder niet de moeite doen om te luisteren naar anderen. Geen zin om daar tussenin te gaan zitten.
Ah, snap ik. Aan de andere kant, zijn er naast die twee nog anderen in de sectie die wel oren hebben naar wat je wilt met de sectie? Dan kun je ook denken: laat die twee maar hun eigen plan trekken, dan doen we in elk geval met een deel van de mensen iets goeds/anders... maar wel frustrerend ja...quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat er twee 55+'ers in het bovenbouwteam zitten die er vooral op uit zijn om elkaar vliegen af te vangen en het beter te weten, en het verder niet de moeite doen om te luisteren naar anderen. Geen zin om daar tussenin te gaan zitten.
sjeses mane, wat zitten we op één lijn vanavondquote:Op dinsdag 10 september 2013 22:10 schreef mane het volgende:
[..]
Haha. Ja, ik zit ook in een uitdagende sectie, zullen we maar zeggen. Maar aan de zijlijn staan en toekijken, vond ik nog vervelender dan aan het roer gaan staan.
Doen we ook, met de mensen van het vmbo-team hebben we de zaken prima voor elkaar, hebben een mooie taakverdeling en zijn druk bezig met het verfijnen van leerlijnen een maatwerkprogramma's. Maar sectiebreed zie ik dat nog echt niet gebeuren.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:10 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ah, snap ik. Aan de andere kant, zijn er naast die twee nog anderen in de sectie die wel oren hebben naar wat je wilt met de sectie? Dan kun je ook denken: laat die twee maar hun eigen plan trekken, dan doen we in elk geval met een deel van de mensen iets goeds/anders... maar wel frustrerend ja...
Bij ons is er wel sectiebreed beleid, maar het zijn wel altijd dezelfde mensen die zuchten en steunen. Alleen zorgt onze huidige sectievoorzitter er voor dat we gewoon wel alle beleid implementeren in het sectieplan, waardoor de mensen die zich daar niet aan houden in principe daar ook gewoon op aan te spreken zijn. Vind ik wel prettig.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Doen we ook, met de mensen van het vmbo-team hebben we de zaken prima voor elkaar, hebben een mooie taakverdeling en zijn druk bezig met het verfijnen van leerlijnen een maatwerkprogramma's. Maar sectiebreed zie ik dat nog echt niet gebeuren.
Ja, gezellig he.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:11 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
sjeses mane, wat zitten we op één lijn vanavond![]()
jaja, alles voor 1 november (proefschrift deze maand, ICLON deze maand ook als het lukt met uitloop naar november...)quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:18 schreef mane het volgende:
[..]
Ja, gezellig he.
Maar leuk: sectievoorzitter. Moet je doen. Wel eerst even zelf ICLON afronden..
Hmm, die is best goed verzonnen. Ga ik ook eens proberen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Heb je nu tot aan het einde van het blok alle spullen netjes bij je, heb je een 10 op je lijst er bij". (Die telt dan als een SO'tje, 1 x). Wel goed bijhouden dan! Vooral eerste en tweedeklassers vinden dit geweldig.
quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:29 schreef Fairybell het volgende:
Ik ga trouwens de opleiding op de VU doen, die vriendin deed het op de ILO en daar schijnen ze heel afstandelijk te zijn. Ze heeft niet het idee dat ze daar echt gehoord werd zegt ze. Volgens mij bieden ze wel een vak aan waar je kan praten over hoe je je voelt, maar dat is niet verplicht. Weet iemand hoe dat op de VU is?
Ja, precies. En dat maakt het ook heel spannend, want je gaat elke dag met een besef naar school dat er dingen kunnen gebeuren waarvan je nu nog niet weet hoe je ermee omgaat. Ik heb een jaar of vier in het voortgezet onderwijs gewerkt en ben dat gevoel nooit kwijtgeraakt, maar ik hield me dan ook voor een groot deel bezig met brandjes blussen (het opvangen van leerlingen die eruit gestuurd waren of op een andere manier een conflict hadden met een docent).quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:08 schreef mane het volgende:
[..]
Het is precies zoals anderen ook schrijven: dat moet je proberen los te laten. Hoge eisen aan jezelf stellen, is heel goed. Maar je kunt niet meteen een perfecte docent zijn. Je zult vlieguren moeten maken.
Klinkt goed! Al klinkt het ook meteen alsof je jezelf weer heel veel op de hals haalt. Het zit gewoon in je, hè?quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:19 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
jaja, alles voor 1 november (proefschrift deze maand, ICLON deze maand ook als het lukt met uitloop naar november...)
Ja, dat! Fijn om te lezen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:20 schreef Omentuva het volgende:
Mag ik Baba even bedanken voor een heel erg leuk lijstje met tips en trucs? Bookmarked.
Ik vraag me af of het nuttig is om zo tegen leerlingen aan te kijken. Niemand is een type en niet meer dan dat. Bovendien denk ik dat er één aanpak is die bij iedereen werkt: respectvolle omgang. Ik heb dit boek gelezen toen mijn eerste kind net geboren was:quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:31 schreef Fairybell het volgende:
Ik lees hier net een lijstje met verschillende typen mensen, kan iemand die voor mij maken met typen leerlingen en hoe je die aanpakt?
Ik vind het veel, maar aan de andere kant: bij ons is er afgelopen jaar wat verloop geweest, dan heb ik het over een docente die elders is gaan werken omdat ze het niet naar haar zin had op onze school en één dio die ermee gestopt is omdat het niet beviel. Daarnaast een pensioen. De school groeit dus er komt meer nieuws bij dan er weggaat. Op een team van 80 man is dat in totaal al snel een man of 12 die komen of gaan. Dat is ook al 15 procent!quote:Op woensdag 11 september 2013 15:19 schreef Netelig het volgende:
In het vorige topic had ik een vraag gesteld over lesgeven aan vmbo-tl. Gelukkig viel het heel erg mee, ik ben er open in gestapt en ook vmbo-leerlingen blijken soms net mensen te zijn.![]()
Ik sprak pas geleden een andere docent over het verloop op scholen. Op zijn school was elk jaar een groot verloop, ongeveer 20% van de docenten stopt daar elk jaar. Er zijn dus ook elk jaar 20% nieuwe docenten op die school. Hij vond het een extreem hoog aantal, maar kon er niet goed de vinger op leggen wat de oorzaak was. Kennen jullie dit van jullie eigen scholen? Is 20% verloop elk jaar veel of weinig in jullie ogen?
Haha. Ik zou daar wel een mooie opmerking over plaatsen om die leerling toch even terecht te wijzen.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:50 schreef mane het volgende:
"Godverdomme, er komt elke keer ChristenUnie uit!"
Tja, en aan de buitenkant kun je nooit zien wat er aan de binnenkant afspeelt. Even een voorbeeldje, in de categorie "de pestkop" - vorige week meegemaakt. Een leerling, die door 95 procent van zijn docenten als grote lastpak wordt gezien, vertelt mij dat hij "soms boos wordt". Ik vraag door en bleek dat hij zich heel erg zorgen maakte over zijn moeder (kanker). Hij sliep hier slecht door en zijn zorgen werden vertaald in boos, irritant gedrag. Dus terwijl dat jochie op school van zijn docenten strafwerk op strafwerk kreeg omdat hij soms snel boos werd, was hij alleen maar bezig met zijn moeder thuis. En zo zijn er meer. Kom je alleen maar achter als je werkt aan een goeie band met je leerlingen.quote:Op woensdag 11 september 2013 13:50 schreef Fairybell het volgende:
Maar je hebt altijd wel de verlegen, stille leerling, de kletskous, degene die altijd verveeld uit het raam kijkt, de pestkop, enzovoort.
Zoiets zou eigenlijk toch bij alle betrokken leerkrachten bekend moeten zijn?quote:Op woensdag 11 september 2013 18:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Tja, en aan de buitenkant kun je nooit zien wat er aan de binnenkant afspeelt. Even een voorbeeldje, in de categorie "de pestkop" - vorige week meegemaakt. Een leerling, die door 95 procent van zijn docenten als grote lastpak wordt gezien, vertelt mij dat hij "soms boos wordt". Ik vraag door en bleek dat hij zich heel erg zorgen maakte over zijn moeder (kanker). Hij sliep hier slecht door en zijn zorgen werden vertaald in boos, irritant gedrag. Dus terwijl dat jochie op school van zijn docenten strafwerk op strafwerk kreeg omdat hij soms snel boos werd, was hij alleen maar bezig met zijn moeder thuis. En zo zijn er meer. Kom je alleen maar achter als je werkt aan een goeie band met je leerlingen.
ja, laten we lekker fysiek geweld gaan promoten!quote:Op woensdag 11 september 2013 20:09 schreef Sloggi het volgende:
Kort door de bocht: meteen een tik uitdelen als je gepest wordt.
Het mag niet, het helpt wel.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:11 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ja, laten we lekker fysiek geweld gaan promoten!
Toen mijn broertje en keer uithaalde naar een pestkop hielp dat anders niks. Het tegenovergestelde.quote:
Bij jongens wil dat nog wel eens op hetzelfde neerkomen.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:14 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Weerbaar leren opstellen: ja. Slaan: nee.
Nooit?quote:Ik vind dat je nooit moet slaan. Punt.
quote:Op woensdag 11 september 2013 20:14 schreef kwakz0r het volgende:
Ik vind dat je nooit moet slaan. Punt.
Haha. Zit wat in.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:18 schreef Sloggi het volgende:
Feminisering van het onderwijs en zo.
Als je verbaal niet zo sterk bent, is het fysiek uiten van je grenzen wel degelijk een middel. Je moet toch wat. En soms kan het wel degelijk helpen. Ik zou het niet direct helemaal afkeuren. Wel alternatieve manieren bespreken.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:14 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Toen mijn broertje en keer uithaalde naar een pestkop hielp dat anders niks. Het tegenovergestelde.
Weerbaar leren opstellen: ja. Slaan: nee.
Ik vind dat je nooit moet slaan. Punt.
Hij had het nog nooit aan iemand van school verteld.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:05 schreef Bleie het volgende:
Zoiets zou eigenlijk toch bij alle betrokken leerkrachten bekend moeten zijn?
Maak je het dan bekend aan andere leraren? Of denk je "de leerling heeft alleen mij het toevertrouwd en dat vertrouwen wil ik niet beschamen"?quote:Op woensdag 11 september 2013 22:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Hij had het nog nooit aan iemand van school verteld.
Dit, en ze het ook niet laten opeisen. In bepaalde gevallen heeft een school een meldplicht.quote:Op woensdag 11 september 2013 22:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je moet nooit geheimhouding aan een leerling beloven. Dat mag toch wel duidelijk zijn.
Gaat het jou dan voornamelijk om het inzicht dat die Kieskompas/Kieswijzer (in veel gevallen) niet al te betrouwbaar is en om welke redenen dat zo is? Dit in de bredere context van het goed leren redeneren.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:50 schreef mane het volgende:
Vandaag liet ik leerlingen de kieskompas en de stemwijzer doen. Om een beetje te kijken hoe het werkt, wat eruit komt en wat je er nu eigenlijk aan hebt. Leerling roept op een gegeven moment gefrustreerd door het lokaal: "Godverdomme, er komt elke keer ChristenUnie uit!"
Ik leg mijn leerlingen op dit gebied niet bepaalde inzichten op en ik leid ze ook niet naar bepaalde conclusies.quote:Op woensdag 11 september 2013 23:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gaat het jou dan voornamelijk om het inzicht dat die Kieskompas/Kieswijzer (in veel gevallen) niet al te betrouwbaar is en om welke redenen dat zo is? Dit in de bredere context van het goed leren redeneren.
Ik heb ook wel zulke dingen aan de hand gehad en in dat soort gevallen vind ik het altijd vreemd dat de ouders het niet aan school hebben doorgegeven. Ik snap best dat ze andere zaken aan hun hoofd hebben hoor, maar dit lijkt me toch belangrijk.quote:Op woensdag 11 september 2013 22:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb gezegd dat ik het zeer verstandig vond als hij dit aan de teamleider ging vertellen (contact met mentor is niet zo goed). Dat begreep hij en leek hem ook beter. Ik heb daarna gezegd dat ik aan de teamleider zou vragen of hij langs geweest was. Dat bleek naderhand zo te zijn.
Je moet nooit geheimhouding aan een leerling beloven. Dat mag toch wel duidelijk zijn.
Dit. Ik snap wel dat het voor een kind heel moeilijk is om zoiets te vertellen - zeker als je niet zo'n goede band hebt met je mentor, die daar toch de eerst aangewezen persoon voor is. Maar ouders moeten m.i. dit soort grote dingen (net als een scheiding bijv.) toch even doorgeven aan de school.quote:Op donderdag 12 september 2013 07:19 schreef mane het volgende:
[..]
Ik heb ook wel zulke dingen aan de hand gehad en in dat soort gevallen vind ik het altijd vreemd dat de ouders het niet aan school hebben doorgegeven. Ik snap best dat ze andere zaken aan hun hoofd hebben hoor, maar dit lijkt me toch belangrijk.
Gaaf Claudia!quote:Op donderdag 12 september 2013 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb vandaag mijn eerste stagedag gehad! Ik vond het super. En ik ben ontzettend moe.
Volgende week mag ik al zelf een les geven.
Leuk om te lezen! En kan me goed voorstellen dat je moe bent. Zoveel nieuwe indrukken en nieuw gezichten, dat hakt er inderdaad wel even in!quote:Op donderdag 12 september 2013 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb vandaag mijn eerste stagedag gehad! Ik vond het super. En ik ben ontzettend moe.
Nou, poeh! M'n hoofd zit boordevol. Het hielp ook niet mee dat m'n kinderen al vanaf vier uur 's nachts zaten te spoken. Als je voor jezelf werkt, kun je dan een dagje rustig aan doen, maar in het onderwijs gaat alles gewoon door.quote:Op donderdag 12 september 2013 20:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Leuk om te lezen! En kan me goed voorstellen dat je moe bent. Zoveel nieuwe indrukken en nieuw gezichten, dat hakt er inderdaad wel even in!
Ik zeg liever niet precies welke school, maar het is een school net ten noorden van Amsterdam. En het gaat om een groep 7. De klas is heel gemengd en de kinderen hebben uiteenlopende achtergronden, soms heel schrijnend zelfs. Het is precies de doelgroep waarmee ik later zou willen werken. De leerkracht zei dat hij dat nog steeds een van de grootste uitdagingen vindt, om de enorme verschillen in het tempo waarmee leerlingen werken te ondervangen.quote:Op donderdag 12 september 2013 20:52 schreef Bleie het volgende:
Leuk Claudia! En t klinkt als een begeleider waar je veel van kunt leren, dat is fijn, heb ik indertijd gemist (hoewel dat zeker ook voor een deel aan mezelf lag). Waar loop je stage? En welke groep?
Ja, kan ik me voorstellen. In het voortgezet onderwijs heb je die verschillen natuurlijk ook nog wel en in het basisonderwijs hoeven ze niet groot te zijn; sommige scholen trekken een vrij homogene groep leerlingen aan.quote:Op donderdag 12 september 2013 21:06 schreef Bleie het volgende:
Snap ik, dat je de school niet wilt noemen. Spannend zo'n gemengde klas. Ik vind t ook super bij ons, al die verschillende achtergronden. Als zijn de intellectuele verschillen natuurlijk wel kleiner, want ze hebben t allemaal tot t hbo geschopt. Maar toch is er best verschil tussen de havo'ers en de mbo'ers.
De begeleider klinkt fijn. Als hij/zij ook uitstraalt dat jij er helemaal bij hoort, en de kinderen je nu zo benaderen dan kun je denk ik wel een potje breken. Je hoort en leest altijd veel zogenaamde horrorverhalen over hoe je als beginnend docent het heel zwaar kunt hebben met een klas, maar andersom heb ik me ook vaak verbaasd over hoe 'vergevingsgezind' kinderen/leerlingen zijn. Soms vind ik dat ik enorm heb lopen klungelen, maar dan blijven zij lief en aardig en meewerkend.quote:Op donderdag 12 september 2013 20:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik blijf het bijzonder vinden om te zien hoe open en ontvankelijk leerlingen zijn. Ze hebben me vandaag voor de eerste keer gezien en ik ben al meteen "juffie" en "komt u gauw weer?" en "hoe heet uw man?". Maar ik heb ook al voorbodes gezien van lastige situaties. De docent die me begeleidt is ontzettend geroutineerd, gaat heel gestructureerd te werk en houdt de leerlingen strak maar is duidelijk ook dol op hen. Dat gaat me natuurlijk nooit zo goed lukken en ik ben benieuwd hoe de klas daarop gaat reageren (en hoe ik daar weer op reageer).
Dan is nu vooral zaak om te gaan werken aan de klassensfeer en een band op te bouwen met je klassen, denk ik. Vooral op vmbo extreem belangrijk. In gesprek gaan met die vier, zorgen dat daar de angel uitgetrokken wordt, anders blijft dat doorsudderen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 19:08 schreef Buitendam het volgende:
Mij lukte het vandaag echt weer voor geen meter. Vier leerlingen eruit gezet, eentje smeet met de deur, er werd gescholden, de overige 10 helemaal in een deuk.
Het ligt er wel heel erg aan hoe dat laatste gezegd/geinterpreteerd wordt hoor...quote:Op zaterdag 14 september 2013 07:09 schreef Friek_ het volgende:
Persoonlijk vond ik dat ook altijd genieten geblazen als leerling; gefrustreerde docenten. Als stagiair moet ik ook best gniffelen om de economiedocent die plots tegen twee leerlingen uit VWO6 zei dat ze een stel 'koekebakkers' waren (vanwege voor het zoveelste maal vergeten van het werkboek).
Ach ja, pedagogisch natuurlijk niet correct, want frustratie uiten of afreageren is altijd verkeerd. Maar valt eigenlijk in het niet vergeleken bij een universitair vakdidacticus die tegenover een publiek van leraren in opleiding (o.a. maatschappijleer en Nederlands) stelde dat het C&M-profiel afgeschaft diende te worden. Dat is natuurlijk nog beter: de helft van het publiek dat je wil opleiden maar intellectueel beledigen.quote:Op zaterdag 14 september 2013 07:12 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Het ligt er wel heel erg aan hoe dat laatste gezegd/geinterpreteerd wordt hoor...
Ik neem aan dat het hier bloedserieus was, en dan is het niet zo handig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |