Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Nee dat begrijp ikquote:Op maandag 9 september 2013 14:49 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Sjit....die nadelen heb ik ook. En ik ben niet autistisch schijnt
Maar ik heb ze enigszins zonder controle nu, en kan vrij nornaal functioneren, dus misschien zit iets in die richting er voor jou tzt ook in dan![]()
Waarmee ik jouw klachten niet wil bagatelliseren overigens
De vraag is alleen maar, hoe gaan we voorkomen dat je nergens last van gaat krijgen?quote:Op maandag 9 september 2013 14:51 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Voor mij geldt niet dat ik me beter voel als een ander ook moet inleveren. Ik kijk puur naar wat -ik- moet inleveren (als ik me druk ga maken om anderen, dan is voor mij de weg zoek). Het enige verschil is dat terwijl die ander zijn 2e vakantie moet inleveren, ik mijn internet en telefoon moet gaan inleveren (iets dat ik absoluut wil voorkomen, voor mij is internet de enige luxe die ik mezelf toeken), maar dan moet m'n telefoon ook weg en heb ik straks alleen nog maar mijn 8 jaar oude prepaid telefoon
Ik kom misschien best wel egoistisch over zo, maar ik moet gewoon alles op mezelf focussen in zo'n situatie omdat ik anders de weg kwijt raak met alle gevolgen van dien (ik wil ab-so-luut niet in de situatie komen dat ik noodgedwongen m'n huis uit moet, echt als dat gebeurt dan gaan er erge dingen gebeuren vrees ik)
[..]
Ik geloof dat het wegvallen van die regeling (die van ¤150 tot ¤500) wel doorgaat, dus ik ga er hoe dan ook op achteruit
De vraag is alleen maar, hoeveel ga ik er op achteruit?
Klopt, de eisen van de wajong zijn best wel streng (en ook strenger geworden).
Hah, zo erg is het niet hoor!quote:Op zondag 8 september 2013 23:24 schreef minthy het volgende:
[..]
Geef van tevoren even door waar het is, dan kan ik uit de buurt van je brute en bronstige hormonen blijven
Je zult de geschiedenis boeken in gaan mocht het je lukken maar ik denk echt dat het verspilde moeite is. Ik wil je niet negatief uitdagen, maar ik denk echt dat je je energie in iets anders kunt steken. Het is alleen maar goed bedoeld advies.quote:Op maandag 9 september 2013 15:23 schreef Comp_Lex het volgende:
Nu ik me wat beter voel, voel ik me alleen maar meer gemotiveerd om wat te doen aan deze corrupte, anti-sociale, verkankerde kutwereld. Het wordt nu alleen maar duidelijker voor me wat er mis is. Gelukkig is mijn tool modulair opgebouwd en is het makkelijk te modificeren.
Maar nu eerst naar de kapper
Wat is deze?quote:Op maandag 9 september 2013 15:23 schreef Comp_Lex het volgende:
Nu ik me wat beter voel, voel ik me alleen maar meer gemotiveerd om wat te doen aan deze corrupte, anti-sociale, verkankerde kutwereld. Het wordt nu alleen maar duidelijker voor me wat er mis is. Gelukkig is mijn tool modulair opgebouwd en is het makkelijk te modificeren.
Maar nu eerst naar de kapper
Check mijn signaturequote:Op maandag 9 september 2013 15:25 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je zult de geschiedenis boeken in gaan mocht het je lukken maar ik denk echt dat het verspilde moeite is. Ik wil je niet negatief uitdagen, maar ik denk echt dat je je energie in iets anders kunt steken. Het is alleen maar goed bedoeld advies.
Ik heb een tijdje terug bij het Leo Kannerhuis gelopen en daar is mij verteld dat er weinig aan te doen is. Dat komt mede omdat mijn hersenen door dat autisme gewoon anders bedraad zijn.quote:Op maandag 9 september 2013 15:18 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De vraag is alleen maar, hoe gaan we voorkomen dat je nergens last van gaat krijgen?
Het komt inderdaad wat egoistisch over, maar iedereen heeft wel wat egoistische trekjes. Heb je een spaarpot? Heb je een buffer? Kun je op je ouders/familie/vrienden terugvallen?
Kun je wat opbouwen? Financieel gezien?
Ik typ in, Gray & Buddhism op google en de 1e foto was ..quote:Op maandag 9 september 2013 15:21 schreef Gray het volgende:
[..]
Hah, zo erg is het niet hoor!
Meteen suggestie voor TT: Bruut en bronstig!
Hier ben ik het wel mee eens.quote:Op maandag 9 september 2013 15:25 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je zult de geschiedenis boeken in gaan mocht het je lukken maar ik denk echt dat het verspilde moeite is. Ik wil je niet negatief uitdagen, maar ik denk echt dat je je energie in iets anders kunt steken. Het is alleen maar goed bedoeld advies.
Checkquote:Op maandag 9 september 2013 15:28 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik heb een tijdje terug bij het Leo Kannerhuis gelopen en daar is mij verteld dat er weinig aan te doen is. Dat komt mede omdat mijn hersenen door dat autisme gewoon anders bedraad zijn.
Soms is er voordeel te behalen met medicatie, maar dat heeft zowel voordelen als nadelen.
Om eerlijk te zijn, ik weet gewoon niet of het ooit met mij gaat goedkomen. Eerlijk gezegd denk ik dat ik in het beste geval slechts gedeeltelijk zou kunnen werken op een aangepaste werkplek, maar zover is het nog niet.
Ik heb geen buffer, maar kan wel altijd op familie terugvallen. Sparen gaat wel (na volgend jaar niet meer dus), maar dat geld gaat altijd op aan dingen die mijn leven verbeteren (op mijn verlanglijstje staan o.a. een vrieskist, ik kan nu geen voedsel invriezen en daar heb ik toch wel dagelijks last van) of voor extra uitgaven zoals kleding (ik koop altijd een hele sloot tegelijk omdat ik dus ook moeite heb met shoppen en kleding aanpassen) of fietsreparatie.
Gelukkig kan ik op familie en vrienden terugvallen!
Maar ik moet wel zeggen, het is toch wel een gevecht de hele dag en tegelijkertijd vind ik mezelf soms ook gewoon lui omdat ik dan voor mijn gevoel niets heb gedaan (behalve dan een beetje huishouden ofzo), maar ik heb die pauzes gewoon nodig omdat ik steeds maar weer zo snel overspannen raak -_- wat dus weer met dat autisme te maken heeft
Verwachtingen en hoop voor Lexie. Tsjah, ik vrees dat als het besef komt dat je er niks aan kunt veranderen de klap misschien nog wel groter kan zijn.quote:Op maandag 9 september 2013 15:30 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens.
Maar aan de andere kant kan het ook zijn dat c_l dit gewoon nodig heeft om door een fase te komen (zolang je maar inziet dat het een hobby zal blijven en dus op een bepaalde manier verspeelde moeite, maar zie maar wat je ermee doet!).
Ik heb echt iets van "Dit kan niet mensen. Wat bepaalde mensen als ik hebben meegemaakt en het algehele gebrek aan hulp, dat kan echt niet. Ik wist niet eens dat ik hulp moest zoeken. Het moet helemaal anders."quote:Op maandag 9 september 2013 15:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Verwachtingen en hoop voor Lexie. Tsjah, ik vrees dat als het besef komt dat je er niks aan kunt veranderen de klap misschien nog wel groter kan zijn.
Ik zou zeggen probeer juist vooral je eigen leven te volgen, en probeer te vinden waar je goed in bent. Ga dat uitbuiten. Maar ik ben ook maar een boerenkinkel uit het Hoge Noorden.
Gelezen! Maar ik weet niet zo goed wat ik met dit artikel aan moet.quote:Op maandag 9 september 2013 15:30 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Check
Ben je overigens jaloers op mensen met geld?
Het feit dat je hersenen anders 'wired' zijn moet je echt proberen gebruik van te maken.
Dat kan, maar hoeft niet. Zelf ben ik vrij snel over mijn "mislukkingen" heen gekomen, maar das dan weer het voordeel van vergeetachtigheidquote:Op maandag 9 september 2013 15:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Verwachtingen en hoop voor Lexie. Tsjah, ik vrees dat als het besef komt dat je er niks aan kunt veranderen de klap misschien nog wel groter kan zijn.
Ik zou zeggen probeer juist vooral je eigen leven te volgen, en probeer te vinden waar je goed in bent. Ga dat uitbuiten. Maar ik ben ook maar een boerenkinkel uit het Hoge Noorden.
Je wist niet dat je hulp moest zoeken? Die begrijp ik nietquote:Op maandag 9 september 2013 15:39 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik heb echt iets van "Dit kan niet mensen. Wat bepaalde mensen als ik hebben meegemaakt en het algehele gebrek aan hulp, dat kan echt niet. Ik wist niet eens dat ik hulp moest zoeken. Het moet helemaal anders."
Niet op z'n minst proberen om er wat aan te doen is in mijn ogen zelfverraad.
Ik bedoel dat je voordat je op zo'n nieuwsbericht afgaat om er wat rustiger onder te zijn misschien beter eerst kunt bekijken wat voor consequenties dat voor jou persoonlijk gaat hebben. Bijvoorbeeld ja, zolang je indicatie hetzelfde blijft hoef je niet te vrezen voor minder uren hulp maar het zou wel zo kunnen zijn dat je daarvan meer zelf moet gaan betalen inderdaad en dat kan consequenties hebben voor je besteedbare inkomen. Wel is het zo dat als dat omlaag gaat je vaak weer in aanmerking kunt komen voor particuliere initiatieven zoals de kledingbank, waardoor je ook euro's kunt besparen.quote:Op maandag 9 september 2013 15:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Niet geheel realistisch? Ik heb al aangegeven dat ik zelf ook nog niet weet in hoeverre ik er last van ga krijgen, maar elke euro minder per dag ga ik zeker weten voelen.
Kun je misschien uitleggen wat je precies bedoelt met voorzieningen? Ik krijg wel hulp bij het huishouden om dat op de rails te houden, bedoelde je dat?
Ook moet je er rekening mee houden dat iemand ind e wajong meestal ook hogere kosten heeft dan iemand die alleen maar zonder werk zit.
Gaat het met jou al beter na je laatste posts hier?quote:
Ik moest jouw reactie 2 keer lezen voor ik hem snapte!quote:Op maandag 9 september 2013 15:49 schreef eefje801 het volgende:
[..]
Ik bedoel dat je voordat je op zo'n nieuwsbericht afgaat om er wat rustiger onder te zijn misschien beter eerst kunt bekijken wat voor consequenties dat voor jou persoonlijk gaat hebben. Bijvoorbeeld ja, zolang je indicatie hetzelfde blijft hoef je niet te vrezen voor minder uren hulp maar het zou wel zo kunnen zijn dat je daarvan meer zelf moet gaan betalen inderdaad en dat kan consequenties hebben voor je besteedbare inkomen. Wel is het zo dat als dat omlaag gaat je vaak weer in aanmerking kunt komen voor particuliere initiatieven zoals de kledingbank, waardoor je ook euro's kunt besparen.
Het rotte is inderdaad dat gemeentes niet voorgeschreven krijgen waaraan ze de compensatiegelden moeten besteden en dat veel mensen ook niet weten waar ze moeten zijn daarvoor. Laat je dus goed informeren als het voor jou relevant is.
Oh ik ben er prima mee bekend hoor met wat voor kosten daar allemaal bij komen kijken. Het vergelijken met iemand die "alleen maar" zonder werk zit is overigens appels met peren vergelijken. In de WW gelden veel minder toeslagen en potjes terwijl er mensen zijn die met minder moeten rondkomen dan een Wajong in de WW. We weten allemaal waarom deze regelingen er zijn en zijn ook grotendeels terecht maar het is echt niet zo dat Wajongers de enige groep mensen zijn die het erg voelen en gaan voelen nu, om het maar zo te zeggen.
Daarnaast heeft men vanuit de Bijstand/WIJ om de instroom van jongeren te verlagen ook onterecht veel teveel jongeren "weggesluist" in de Wajong, enige jaren geleden. Echt zonde want daar zat veel potentieel bij voor de arbeidsmarkt. Een zogeheten "beperking" kan soms juist een nieuwe mogelijkheden bieden al ben je misschien niet meteen fulltime aan de bak. Dat is meer mijn persoonlijke frustratie (als lerares en met ervaring in het werkbemiddelingsveld) daarmee.
En wat je zegt over persoonlijk succes zoals in de liefde; dat is nou juist niet iets dat zich laat leiden door geld. Ja, sommige lieden wel maar neem aan dat je dat ook helemaal niet wil. Zat mensen zijn daar niet zo oppervlakkig in hoor.
Ik kan dat wel begrijpen, heb jarenlang doorgemodderd zonder hulp te gaan zoeken. Heb zelfs een directe handrijking van mijn toenmalige huisarts geweigert "want ik had het niet nodig en kon het toch allemaal zelf welquote:Op maandag 9 september 2013 15:48 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je wist niet dat je hulp moest zoeken? Die begrijp ik niet
Wat ik bedoelde was meer, dat ik niet snap dat je hulp moet zoeken?quote:Op maandag 9 september 2013 16:02 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik kan dat wel begrijpen, heb jarenlang doorgemodderd zonder hulp te gaan zoeken. Heb zelfs een directe handrijking van mijn toenmalige huisarts geweigert "want ik had het niet nodig en kon het toch allemaal zelf wel", gek die ik was!
![]()
Maar ik wist toendertijd gewoon niet beter en dacht echt dat ik het zelf kon oplossen. Pas toen ik echt aan het einde was, ben ik (toevallig ook nog, maar ik leverde in elk geval geen weerstand meer) hulp gaan krijgen.
De 1e reeks gesprekken bij de toenmalige RIAGG hebben me toen doen inzien dat er wel meer loos was bij mij (ik werd er ietswat emotioneel van, zeg maar).
Ik vind het goed dat lex hulp is gaan zoeken en vind het ontzettend tof voor hem dat hij zo'n lucky break heeft met zijn nieuwe vriendengroep![]()
(maar pas wel op wie je je vrienden noemt he lex?).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |