Het is niet zozeer materialisme an sich, maar meer de 'hechting' die daarbij komt kijken waardoor mensen het vaak moeilijk hebben. Je kan best een villa met 15 auto's hebben en toch in het nu leven. De kunst is om dat ook te kunnen blijven doen wanneer je het door omstandigheden kwijt zou raken.quote:Op donderdag 5 september 2013 19:04 schreef Tevik het volgende:
In principe als je afstand neemt van veel materialistische zaken, dan kun je makkelijker in het ‘nu’ leven, dan wanneer je erdoor omringd en afgeleidt wordt. Het zijn vaak die zaken die onze gedachten zo vullen.
Hah, dat verbeeldt het wel mooiquote:
Het is inderdaad de hechting daaraan wat het moeilijk maakt.quote:Op zaterdag 7 september 2013 01:34 schreef Gray het volgende:
[..]
Het is niet zozeer materialisme an sich, maar meer de 'hechting' die daarbij komt kijken waardoor mensen het vaak moeilijk hebben. Je kan best een villa met 15 auto's hebben en toch in het nu leven. De kunst is om dat ook te kunnen blijven doen wanneer je het door omstandigheden kwijt zou raken.
In het nu leven is eerder het loslaten van verzet tegen wat is. Afstand doen is ook op te vatten als een vorm van verzet, al valt te nuanceren qua context waarin het gebeurt.quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:14 schreef Tevik het volgende:
[..]
Het is inderdaad de hechting daaraan wat het moeilijk maakt.
Is het niet zo dat hoe meer je in het nu leeft, hoe meer je zal inzien dat je eigenlijk niet veel nodig hebt en dus vanzelf afstand gaat doen van veel spullen, waardoor je weer beter in het nu kan leven? Is dat misschien ook de reden waarom veel boeddhistische leraren, monniken, mystici, asceten, soefies, etc. op een gegeven moment afstand nemen van materieel bezit?
Heel zwaar. Zoals ik eerder zei soms lijkt het wel alsof ik doodga. Maar op dit moment ben ik gewoon depressief en zijn de kleinste handelingen al pijnlijk boor de geest, en dat afgezien an denken. Nu dit al weken aanhoudt heb ik de stap gezet naar meer medicatie voor een andere stof in mn hersensquote:Op woensdag 11 september 2013 11:00 schreef Hammet het volgende:
Zooo, ik ben momenteel behoorlijk ziek aan het worden en ik merk dat als je je beroerd voelt, mediteren bepaald geen pretje is.
Hoe doen jullie dat? Ik heb geprobeerd juist op dat beroerde gevoel te mediteren, maar dat valt me behoorlijk zwaar.
Zodra je niet langer nadenkt over het nadenken, heb je de belangrijkste of grootste stap al gemaakt.quote:Op maandag 9 september 2013 13:13 schreef Hammet het volgende:
Overigens, ik ben er daadwerkelijk van overtuigd geraakt dat ik verslaafd ben aan het nadenken; ik overanalyseer vrijwel alles in mijn leven, wat mij aanvankelijk een gevoel van controle gaf, maar wat vooral de laatste jaren blokkerend heeft gewerkt. Dit 'verslaafd zijn aan nadenken' wordt regelmatig genoemd, zo ook in de OP, maar het is prettig om dit zelf ook in te zien. Het nadenken is niets anders dan de werkelijkheid ontkennen.
Het ironische is dat dit overanalyserende karakter van mij ook de kop op steekt wanneer ik me bezig houdt met dit onderwerp; ik overanalyseer als ik mediteer, ik overanalyseer als ik mijn emoties over me heen laat komen, ik overanalyseer als ik boeken hierover lees. Ik overanalyseer mijn eigen overanalyserende karakter! Wat een grap!
Ik heb me hier echt vollédig ingestort, zoals ik dat eigenlijk altijd doe als ik me ergens in verdiep, en heb inmiddels veel gelezen. Maar dat is niets anders dan mijn excessieve nadenken vervangen met het excessieve nadenken over nondualisme.
Dat overanalyserende karakter is momenteel iets wat ik maar z'n gang laat gaan (voor zover het lukt), meer dan dat kan niet. Ik ben benieuwd hoe ik er over een jaar of twee in sta.
In plaats van "Nine Levels of Meditation" kan je ook lezen "Nine Levels of Mindfulness".quote:Nine Levels of Meditation
This is a very practical and simplified outline of an ancient and essential teaching on the development of meditative concentration, also called Shamatha.
This teaching outlines nine basic states of consciousness which equate to nine qualities of concentrated attention. Anyone can learn how to improve their own meditation practice by comparing their own experience with the states described here.
Moving from one state to a superior one is achieved by overcoming the obstacles present at each stage. This is precisely the value of this teaching: it allows us to immediately discover how our practice is developing and what we need to do to advance it.
Concentration practice (shamatha) is the basis from which we can retrieve information (insight). Therefore, concentration practice is the ground from which the flower of meditation emerges. However, concentration practice itself is not meditation. Meditation begins once concentration has been established. Actual meditation is defined as a state of consciousness within which we can retrieve information.
1. Placing or Setting the Mind: You are barely able to hold onto the meditation object or image before losing it. You can begin to set the mind on the object or image of meditation but cannot hold it there. You will have to seek and find the object again and again and take hold of it. Conceptuality or discursiveness is being identified so that it may appear that there is more conceptuality than usual. Other types of conceptualization appear more frequently than the object or image of meditation. At this stage you recognize and experience the many disturbing thoughts as they arise.
2. Continuous Placement: You are able to remain focused on an object or image for at least five minutes. Conceptuality is beginning to lessen and some of the mental disturbances are pacified and others appear to slow down a little and become exhausted.
3. Replacement or Resetting the Mind: You are familiar with the object of concentration to the point where you can re-establish your hold on the object immediately after losing it and you no longer need to seek it. You are still bothered by distractions, only you can quickly return to the meditation object.
4. Close Placement or Setting the Mind: The point is reached through the force of intense mindfulness where you can hold onto the meditation object or image to the end of the session without ever breaking the continuity of your concentration. The object of observation or image will not be lost at this level. At this state the mind may begin to be withdrawn through the power of mindfulness. The power of mindfulness is now complete. You can begin to apply the power of discriminating alertness. During both levels 3 and 4 you are easily moved by states of attachment and have difficulty remaining focused. You will not have very long meditation sessions at this level because gross sinking or inattentiveness and excitement will still occur.
5. Controlled or Disciplined Mind: At this level, it is necessary to revivify or heighten the mind to overcome subtle sinking or inattentiveness. You generate the power of introspection and through your own power know the good qualities of meditation. Here we never lose sight of the visualization, and our attention is sharp and focused. Distractions still arise but cannot take us away from the visualization. Yet now, excitement again poses a threat. The gross or more obvious laxity was conquered in the fourth state, so now we look for more subtle forms of laziness of attention, and more subtle forms of excitement.
6. Pacified Mind: Meditation is improved through knowledge of the faults of various obstacles. Due to the heightened awareness there is danger of subtle excitement and laxity. To advance, we simply need to more quickly address them by means of vigilance.
7. Complete Pacification: Powers of mindfulness and discriminating alertness are now complete and your balance cannot be upset by subtle sinking or inattentiveness or by subtle excitement. Attained by the power of effort.
8. Single Pointedness: Very little effort is required to remain focused upon the meditation object for the entire session without experiencing even the slightest interruption to concentration. Yet, effort to concentrate is still required. Attained by the power of effort.
9. Balanced Placement: Ability to place the mind on the object of concentration with equanimity. Without effort you are able to maintain faultless concentration. The mind is tame. This does not mean that the ego is eliminated; it only means that the mind has settled into it’s natural state. This is not enlightenment: it is merely a foundation from which insight into the truth can be acquired.
Tsja, maar niet langer nadenken over nadenken is natuurlijk net zo lastig als niet nadenken an sich.quote:Op woensdag 11 september 2013 19:12 schreef Gray het volgende:
[..]
Zodra je niet langer nadenkt over het nadenken, heb je de belangrijkste of grootste stap al gemaakt.
Thanks! Ik zit bij 1quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:03 schreef Gray het volgende:
Dit kan een goede maatstaf zijn voor je leerweg voor het kalmeren van je geest:
[..]
In plaats van "Nine Levels of Meditation" kan je ook lezen "Nine Levels of Mindfulness".
Heb je helemaal gelijk in.quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:22 schreef Hammet het volgende:
Tsja, maar niet langer nadenken over nadenken is natuurlijk net zo lastig als niet nadenken an sich.
quote:Thanks! Ik zit bij 1.
Ik zit ergens bij 2 en 3.quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:03 schreef Gray het volgende:
Dit kan een goede maatstaf zijn voor je leerweg voor het kalmeren van je geest:
[..]
In plaats van "Nine Levels of Meditation" kan je ook lezen "Nine Levels of Mindfulness".
Dit is vind ik het belangrijkste om in te zien, je zegt nu''ik ging meer nadenken'' alsof er een ik (jij) is die dat doet, en je het ervaart alsof het te maken heeft met jou. Dat is juist 'het' grote punt; er is geen ik die dat doet. Er zijn gewoon gedachten en wanneer jij met je aandacht naar je gedachten gaat ervaar je je gedachten. Daarop volgt dan dat als je in een gedachte gelooft je em waar maakt, die ervaring creëert.quote:Op woensdag 18 september 2013 11:43 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Maar bij het doen van de oefeningen ging ik er alleen maar meer van nadenken en in m'n hoofd zitten, lichamelijke reacties etc..
Gaat vanzelf over en is een kwestie van volhouden. Op t moment dat je je bewust wordt van al je gedachten die door je hoofd razen, lijken ze juist erger te worden in eerste instantie. Net zoals een woeste rivier die veel lawaai maakt, waarbij het lawaai erger wordt wanneer je dichter bij de rivier komt of je aandacht meer op de rivier richt.quote:Op woensdag 18 september 2013 11:43 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Een paar jaar geleden heb ik veel gelezen over mindfulness en interviews met Eckhart Tolle bekeken en dergelijke. Maar bij het doen van de oefeningen ging ik er alleen maar meer van nadenken en in m'n hoofd zitten, lichamelijke reacties etc.. Gaat dit vanzelf over en is het een kwestie van volhouden? Of is het voor sommige mensen gewoon niet geschikt? Heb het idee dat het voor mij één grote mindfuck is.
Klopt inderdaad. nondualiteit is geen methode maar kan/wordt wel vaak in een methode gestoken. Bv. meditatietechnieken, stappenplannen (boeddhisme bijvoorbeeld) enzovoort. Er zijn geen geweldige resultaten op korte termijn, behalve lichamelijke en geestelijke rust. Zodra je je gedachten toe laat zullen ze niet meer worden tegengehouden en dat is dus het rotgevoel door gedachten. Ook zonder gedachten kan het rotgevoel nog blijven.quote:
Wat was die allergische reactie dan? Plotseling jeuk aan je gezicht? Dat gebeurt sowieso wel eens toch. Alleen tijdens meditatie valt het op.quote:Op woensdag 18 september 2013 15:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Gaat vanzelf over en is een kwestie van volhouden. Op t moment dat je je bewust wordt van al je gedachten die door je hoofd razen, lijken ze juist erger te worden in eerste instantie. Net zoals een woeste rivier die veel lawaai maakt, waarbij het lawaai erger wordt wanneer je dichter bij de rivier komt of je aandacht meer op de rivier richt.
Wanneer ik in de tuin ga zitten en ik zet mn gedachten stil dan hoor ik plotseling allemaal geluiden die ik daarvoor niet hoorde. Dus gewoon doordat ik mn aandacht vestig op de omgeving, lijkt die omgeving meer tot leven te komen. Dat gebeurt ook in je hoofd in eerste instantie.
En ik heb ook ooit een lichamelijke reactie gehad. Heb echt nooit allergie gehad of zo, maar 1 keer na een wat intensere realisatie tijdens het mediteren, kreeg ik een allergische reactie in mn gezicht. Heb geen bewijs dat de twee gelinkt zijn, maar mn gevoel zegt dat t zeer duidelijk met elkaar te maken heeft. Allerlei negatieve energie werd losgelaten en dat uitte zich in een lichamelijke reactie denk ik.
Ik snap niet helemaal wat hier staat. eigenlijk. Afgezien van dat dat hele stuk tekst één concept isquote:Conceptuality or discursiveness is being identified so that it may appear that there is more conceptuality than usual. Other types of conceptualization appear more frequently than the object or image of meditation.
Had twee dagen lang een duidelijk gevlekt gezichtquote:Op woensdag 18 september 2013 17:38 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Wat was die allergische reactie dan? Plotseling jeuk aan je gezicht? Dat gebeurt sowieso wel eens toch. Alleen tijdens meditatie valt het op.
Over het algemeen kan het lichaam reageren op stress. En misschien was die stress tijdens de meditatie veel meer aanwezig door het toelaten daarvan.quote:Op woensdag 18 september 2013 17:56 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Had twee dagen lang een duidelijk gevlekt gezicht
Niet echt stress gehad, maar meer een realisatie over hoe denken werkt en hoe het je beïnvloedt. Daarna kreeg ik die reactie.quote:Op woensdag 18 september 2013 17:59 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Over het algemeen kan het lichaam reageren op stress. En misschien was die stress tijdens de meditatie veel meer aanwezig door het toelaten daarvan.
Het is niet belangrijk dat je goed bent in dit proces. Het is aanvaardbaar bij het binnentreden in stilte dat je verstand gedachten blijft voortbrengen waarop het in het moment gefocused is. Richt je simpelweg op stilte, laat je gedachten opkomen als ze opkomen en weer wegvallen, raak er niet bij betrokken, neem ze niet over door ze te onderhouden of door ermee te worstelen, richt je steeds op stilte. Laat je gedachten opkomen en weer wegvallen, opkomen en wegvallen, totdat je jezelf in een toestand vindt waar je vanuit stilte je gedachten aan het ‘bekijken’ bent. Terwijl je in die stilte bent, zullen je gedachten geen betekenis meer hebben, geen gewicht. Je bekijkt ze dan zoals je een film bekijkt, terwijl je je ontspannen en comfortabel voelt. Je bent als het ware vanuit de oppervlakte van de zee, waar een hevige storm woedt, gedoken naar de diepte waar rust en stilte aanwezig is. Het is in die diepte dat je je gedachten kan accepteren, zegenen, vergeven en liefhebben.quote:Op woensdag 18 september 2013 11:43 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Een paar jaar geleden heb ik veel gelezen over mindfulness en interviews met Eckhart Tolle bekeken en dergelijke. Maar bij het doen van de oefeningen ging ik er alleen maar meer van nadenken en in m'n hoofd zitten, lichamelijke reacties etc.. Gaat dit vanzelf over en is het een kwestie van volhouden? Of is het voor sommige mensen gewoon niet geschikt? Heb het idee dat het voor mij één grote mindfuck is.
Je denken gaf het op en toen viel je lichaam je aanquote:Op woensdag 18 september 2013 18:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Niet echt stress gehad, maar meer een realisatie over hoe denken werkt en hoe het je beïnvloedt. Daarna kreeg ik die reactie.
Misschien blow je gewoon teveel.quote:Op woensdag 18 september 2013 18:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Niet echt stress gehad, maar meer een realisatie over hoe denken werkt en hoe het je beïnvloedt. Daarna kreeg ik die reactie.
Het is juist het lichaam wat ontzettend lijdt door het overmatig denken; zaken die in een gezonde verloop op zouden komen en weer weg ebben blijven hangen en gaan 'rotten'. Ontladingen kunnen heftig zijn maar zijn wel een goed tekenquote:Op woensdag 18 september 2013 20:00 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Je denken gaf het op en toen viel je lichaam je aan
Nee ik weet niet hoe dat werkt. Maar lichaam en geest kunnen best op elkaar reageren
Herken ik wel,bij mij lijkt het op een wiet-trip, op een bepaald punt tijdens de meditatie gaat mijn lichaam dan 'gloeien' net als bij wiet trip, geen beelden maar sensaties bij mij, ik concentreer mij dan ook vnl op omgevingsgeluiden en 'bodyscan' ipv de ademhaling, misschien is dit de verklaring. Ik ga er niet bewust naar op zoek, maar als ik het voel dan weet ik dat ik 'in the zone' ben. Maar goed dit is ook weer maanden geleden, momenteel veel last van een gewond ego door conflicten op het werk dus de gedachtenstroom is weer oorverdovendquote:Op woensdag 9 oktober 2013 16:40 schreef Hammet het volgende:
Zo, dit topic maar eens afstoffen. Hoe gaat het hier met iedereen?
Deze ervaring deed mij sterk aan een trip van een psychedelische drug denken. Ik heb ooit één keer truffels gebruikt, en in zo'n trip zie je ook continu beelden, vormen én gedachten voor je zonder dat je er in mee gaat. Iemand die het zien van beelden en vormen herkend? Het was zeker niet zo helder als bij een truffel-trip, maar het was er zeker.
Zo, dit wilde ik even delen! Vanavond ga ik weer mediteren, en zal ik vast te hard m'n best doen om dit te dupliceren, maar dat zien we dan wel weer.
"The zone", welke is dat?quote:Op donderdag 10 oktober 2013 21:58 schreef Hitch_Slap het volgende:
[..]
Herken ik wel,bij mij lijkt het op een wiet-trip, op een bepaald punt tijdens de meditatie gaat mijn lichaam dan 'gloeien' net als bij wiet trip, geen beelden maar sensaties bij mij, ik concentreer mij dan ook vnl op omgevingsgeluiden en 'bodyscan' ipv de ademhaling, misschien is dit de verklaring. Ik ga er niet bewust naar op zoek, maar als ik het voel dan weet ik dat ik 'in the zone' ben. Maar goed dit is ook weer maanden geleden, momenteel veel last van een gewond ego door conflicten op het werk dus de gedachtenstroom is weer oorverdovend
En hoe is het gegaan?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 16:40 schreef Hammet het volgende:
Zo, dit wilde ik even delen! Vanavond ga ik weer mediteren, en zal ik vast te hard m'n best doen om dit te dupliceren, maar dat zien we dan wel weer.
Zoals ik verwacht had, ik probeerde het te hardquote:
Ja, dat is volgens mij hoe het bij een psychedelische drug ook min of meer werkt. Je hersenen gaan razendsnel associëren en zien er vervolgens inderdaad bekende dingen in. Ik hecht er niet per sé waarde aan, maar ik vond het wel bijzondere ervaring. Ik wist niet dat dit effect kon optreden bij meditatiequote:Op donderdag 10 oktober 2013 12:36 schreef Gray het volgende:
Het is echter niet iets waar ik belang aan hechten wil. Bovendien is het een product van de ogen, in mijn geval dan. M'n hersenen zien er bekende vormen in. Leuk om te zien, maar niet boeiend. De tijd vliegt zo wel onmerkbaar voorbij.
Goede instelling. Door te "proberen" creëer je inderdaad voorwaarden waarbij het heel moeilijk wordt om het "toe te laten". Daarnaast merkte ik aan je eerdere post dat je een "verwachting" had, namelijk het dupliceren van dezelfde ervaring. Door iets te verwachten (wat in de toekomst ligt) kun je niet in het 'moment' zijn, daar waar je eerdere ervaring lag.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 13:21 schreef Hammet het volgende:
[..]
Zoals ik verwacht had, ik probeerde het te hard. Het loslaten van het proberen, probeerde ik duidelijk ook te hard. Maar geeft niets, ik ga vrolijk door.
Een psychedelische drug staat veel dichterbij dit topic dan je denkt, veel dichterbij.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 13:59 schreef Hammet het volgende:
[..]
Ja, dat is volgens mij hoe het bij een psychedelische drug ook min of meer werkt. Je hersenen gaan razendsnel associëren en zien er vervolgens inderdaad bekende dingen in. Ik hecht er niet per sé waarde aan, maar ik vond het wel bijzondere ervaring. Ik wist niet dat dit effect kon optreden bij meditatie.
Ik heb dit weekend Nothing Special uitgelezen, inderdaad een aanrader!quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 19:55 schreef hoos het volgende:
Leestip: beide boeken van Charlotte Joko Beck "Alle dagen Zen" en "Niets Bijzonders". Beste wat ik tot nu toe heb gelezen (en dat is best veel).
Baas!quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 01:44 schreef rijsttafel het volgende:
Lieve mensen van dit topic!
Ik was dit topic een tijdje vergeten, zal morgen eens teruglezen.
Maar voor nu misschien leuk om te zeggen dat ik besloten heb boeddhistisch monnik te worden en binnenkort vertrek.Hoe een leven kan veranderen.
WAUW serieus?!quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 01:44 schreef rijsttafel het volgende:
Lieve mensen van dit topic!
Ik was dit topic een tijdje vergeten, zal morgen eens teruglezen.
Maar voor nu misschien leuk om te zeggen dat ik besloten heb boeddhistisch monnik te worden en binnenkort vertrek.Hoe een leven kan veranderen.
Slaap lekkerquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 02:14 schreef rijsttafel het volgende:
Hey pcp en sinterklaas!![]()
Ik kom morgen terug om wat meer te vertellen. Nu eerst even lekker slapen.
Om het belangrijkste maar eerst te zeggen: Nee, je mag geen seks hebben.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 02:09 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Baas!
Maar mag je dan nog wel seks hebben?![]()
Vertel eens wat meer. Waar ga je heen?
Ik heb natuurlijk nog een hele hoop vragenquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 07:02 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Om het belangrijkste maar eerst te zeggen: Nee, je mag geen seks hebben.Ook niet solo.
Het is in een klooster in Australië. Eerst is daar een jaar als niet-monnik om te kijken of je het zeker weet. Ik ga er op dit moment uit dat ik daarna blijf, aangezien een eerder verblijf in een klooster van 40 dagen een van de beste tijden van m'n leven was. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt, mede vandaar dat jaar. Na dat jaar kan ik dan als monnik worden aangenomen. Het is dus nog niet definitief, maar voor het gemak leg ik de rest uit met het idee dat dat wel zo is.
Ik wil dat doen omdat ik merk dat ik mijn geluk steeds meer uit meditatie/mindfulness/het moment (of hoe je het ook wil noemen) haal, en steeds minder uit dingen als carriëre, status, muziek, reizen, hobbies, uitgaan, romantische relaties, etc. Ik heb het gevoel dat ik op die dingen niet kan vertrouwen en dat ik daar dus van weggedreven word. Combineer dat met het feit dat een gelukkige periode van m'n leven in een klooster was en de meest logische optie wordt dan om monnik te worden. Dit idee had ik al veel langer, maar omwille van mijn ouders heb ik eerst mijn studie afgemaakt.
Ook denk (weet) ik dat het verblijven in zo'n omgeving mijn ontwikkeling ontzettend versnelt. Door de omgeving wordt je er continue aan herinnerd aandachtig te zijn en door het ontbreken van externe impulsen wordt je ook gedwongen om verlangens los te laten. Ik zal zeker wel een hoop in m'n geest tegenkomen en dat zal lastig zijn, maar daar doe ik het ook voor. Ook denk ik dat ik uiteindelijk als monnik het beste andere mensen in hun leven kan helpen.
Het lijkt misschien als een beslissing waar je goed over nadenkt, maar het is vooral op gevoel gedaan. Vandaar dat ik het ook lastig vind om er zomaar een hoop over te vertellen. Gevoelens kun je niet goed in woorden beschrijven, in ieder geval dit gevoel niet echt. Als iemand nog iets wil weten, vraag gerust hoor!
Nu even mediteren, dan eten en topic doorlezen.
Thanksquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 11:16 schreef helplesssss het volgende:
Wauw! Wat bijzonder om iets te lezen over de gedachtegang van iemand die zo'n beslissing neemt!
Klaasje! (mooi topic van dat tijdschrift, had ik nog niet gezien)quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 11:45 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Thanks voor de uitleg
Is er nog een soort rangorde? Na een jaar besluiten ze of je langer kan blijven. Kan je op latere leeftijd dan bezoekers rondleiden of een retraite geven oid?
En 't is me nog niet duidelijk hoe lang je het wil gaan doen. Zie je dat wel? Ik denk dat een heel lang bezoek je van alle gehechtheid los kan maken. Maar dan? Nog 20 jaar daar zitten mediteren? Je hebt net een diploma op zak.
Zoals je weet heb ik zelf ook een retraite gedaan vorig jaar. Het was vooral verveling wat me gek maakte maar ook weer rust gaf. Er waren 3 stiltedagen (dus niet praten behalve bij de meetings), waarop ik echt mezelf kapotverveelde. Ik liep maar een beetje door de natuur, ging langs de boerderij geitjes aaien enz enz. Het gaf wel een rust maar mijn lichaam bleef schreeuwen: "Doe iets!! Bereik iets!!"
Bedankt voor deze aandachtskick.. heb het boek hier gewoon klaarliggen.. al een jaar lang.. toch maar eens voorzichtig onder het stof uit halenquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 02:23 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik heb zojuist nog even de recensie pagina's van de drie boeken uit de OP gelezen en het valt echt op dat "Ontwaken in de Droom" van Leo Hartong een geweldig boek is.
Hij heeft op Amazon.com 40 maximale scores, 2 vier-sterren scores en 2 laagste scores. Ken geen enkel ander boek dat zo goed scoort bij lezers!
quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 12:27 schreef Boswachtertje het volgende:
Wat leuk Rijsttafel.. zat meteen te denken aan Ajahn Brahm toen je begon over Australië
Ik kan iedereen aanraden video's van Ajahn Brahm te kijken, of je nou boeddhist bent of niet!
http://www.youtube.com/channel/UC6M_EhnSSdTG_SXUp6IAWmQ
Helder, inzichtelijk en vaak door de humor worden problemen en angsten makkelijker losgelaten.. Dat was in ieder geval in mijn geval
Veel succes en vooral veel inzicht en wijsheid gewenst op jouw pad![]()
Ik herken dit ook met 'alles laten zijn zoals het is'. Dan laat je ook je lichaam zijn. Als er een overdosis energie is kan dit best wel activeren. Kan indd door weinig beweging komen. Niks geks aanquote:Op dinsdag 29 oktober 2013 11:56 schreef rijsttafel het volgende:
Ik had op een gegeven moment wel heel erge onrust in mijn lijf, echt ontzettend, dat ik 's avonds in bed mijn lijf niet kon stilhouden en als een spast bewoog. M'n geest was wel rustig, dus ik geef de schuld aan het gebrek aan sport dat ik daar toen had. Al weet ik niet zeker of het dit was. Het was wel een extra inzicht in dat je je lichaam eigenlijk niet onder controle hebt, dat daar geen zelf in is.
Ik zou het zeker aanraden. Ik begon ooit ook met mediteren, omdat ik niet goed kon slapen. Ik lag ook te piekeren. Al snel na het beginnen met mediteren ging het slapen al veel beter. En nu slaap ik over het algemeen echt heel fijn en diep.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 15:09 schreef Plienn het volgende:
Zouden jullie dit mij ook aanraden, voor ik me hier in ga verdiepen en proberen? Ik zit namelijk met het volgende:
S'avonds in bed, als ik wil gaan slapen, gaat mijn hoofd ook maar door. Ik denk van alles, en het is net of er geen 'uit knop'' op zit. Het gaat voornamelijk veel over stage/studie, waar ik momenteel veel druk van ondervind. Ook heb ik het gevoel dat ik 'op de wekker'' slaap. Ik moet er elke dag om half vijf uit en ik zie op zulke dagen elk uur van de wekker, terwijl ik lichamelijk wel moe ben.
Dit is trouwens niet iets van de laatste tijd, maar zeker van de laatste 4 jaar dat ik moeite heb met inslapen door zoveel gedachten.
Heeft iemand nog tips? Anders dan wat hier beschreven wordt? ( Iets anders dan slaap medicatie)
Alvast bedankt !
Je hebt veel stress, maar waren die slaapproblemen er al zonder die stress?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 15:09 schreef Plienn het volgende:
. Ik moet er elke dag om half vijf uit en ik zie op zulke dagen elk uur van de wekker, terwijl ik lichamelijk wel moe ben.
Dus dan zit ik sowieso in de verkeerde hoek met dit topic begrijp ik..quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 23:51 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Je hebt veel stress, maar waren die slaapproblemen er al zonder die stress?
Zit je de hele dag door te racen en heb je 's nachts pas tijd om te denken?
Dit topic zijn voornamelijk filosofiën en dergelijke maar gewoon beginnen met simpele meditatie-oefeningen kan nooit kwaad. tien minuten ademhalen door het werken door ook niet. In de trein/bus/lopend een rustmoment pakken bv in de vorm van een loopmeditatie. Ik doe het bijvoorbeld als ik naar de supermarkt loop.
In Nederland is mindfullness al jaren poplair ook bij psychologen. Er zijn westerse varianten die meer zijn ingesteld op onze westerse samenleving.
Nondualiteit waar we in dit topic over praten is echter niet iets wat je kan 'toepassen'
Bedankt voor je reactie !quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 16:33 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Ik zou het zeker aanraden. Ik begon ooit ook met mediteren, omdat ik niet goed kon slapen. Ik lag ook te piekeren. Al snel na het beginnen met mediteren ging het slapen al veel beter. En nu slaap ik over het algemeen echt heel fijn en diep.
Rijsttafel, heb jij je wel eens bezig gehouden met lucide dromen? In het boedhisme is er ook een stroming die zich hier vooral op richt.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 16:33 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Ik zou het zeker aanraden. Ik begon ooit ook met mediteren, omdat ik niet goed kon slapen. Ik lag ook te piekeren. Al snel na het beginnen met mediteren ging het slapen al veel beter. En nu slaap ik over het algemeen echt heel fijn en diep.
Hey, graag gedaan.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 17:08 schreef Plienn het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie !
Moet ik daarvoor ook eerst het boek kopen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nee, dat hoeft niet per se. Sommige mensen worden ook niet zo aangesproken door boeken (zoals ik). Anderen halen er wel veel uit. Ik luister liever. Naar dingen op het internet bijvoorbeeld, of ik ga ergens heen. Wat de een aanspreekt, spreekt de ander weer niet aan. Maar veel mensen zijn positief over meditatie, ongeacht wat hun inspiratie was, dus ik zou gewoon kijken wat jou aanspreekt en dat volgen.
Wat mij aanspreekt, is bijvoorbeeld:
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
Ik kan het je zeker aanraden. Ik ben begonnen hiermee door dezelfde klachten die jij had. Ik kon niet normaal slapen en dacht overdag en 's nachts veel te veel en ik had er geen controle over. Dat heeft jaren geduurd en toen ik de Kracht vh Nu las, toen kreeg ik mijn realisatie over hoe het verstand werkt en hoe ik weer controle kan krijgen over mijn verstand.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 15:09 schreef Plienn het volgende:
Zouden jullie dit mij ook aanraden, voor ik me hier in ga verdiepen en proberen? Ik zit namelijk met het volgende:
S'avonds in bed, als ik wil gaan slapen, gaat mijn hoofd ook maar door. Ik denk van alles, en het is net of er geen 'uit knop'' op zit. Het gaat voornamelijk veel over stage/studie, waar ik momenteel veel druk van ondervind. Ook heb ik het gevoel dat ik 'op de wekker'' slaap. Ik moet er elke dag om half vijf uit en ik zie op zulke dagen elk uur van de wekker, terwijl ik lichamelijk wel moe ben.
Dit is trouwens niet iets van de laatste tijd, maar zeker van de laatste 4 jaar dat ik moeite heb met inslapen door zoveel gedachten.
Heeft iemand nog tips? Anders dan wat hier beschreven wordt? ( Iets anders dan slaap medicatie)
Alvast bedankt !
Ik heb wel eens lucide dromen gehad, maar de stroming waar ik me het best bij voel doet daar helemaal niets mee. De houding is: dromen zijn gewoon dromen en that's it. Ik heb wel eens gehoord dat er boeddhistische stromingen zijn die daar dingen mee doen, maar wat mij betreft gaat boeddhisme om zien wat werkelijk is ipv dromen.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 17:22 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Rijsttafel, heb jij je wel eens bezig gehouden met lucide dromen? In het boedhisme is er ook een stroming die zich hier vooral op richt.
Hmm... misschien toch eens wat lezen over die stroming, want ze zien lucide dromen juist als middel om de geest beter te leren begrijpen. Het is voor deze stroming niet zomaar een leuk iets om te doen, maar een instrument om heel diep door te dringen in wat bewustzijn nou werkelijk is.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 17:26 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Ik heb wel eens lucide dromen gehad, maar de stroming waar ik me het best bij voel doet daar helemaal niets mee. De houding is: dromen zijn gewoon dromen en that's it. Ik heb wel eens gehoord dat er boeddhistische stromingen zijn die daar dingen mee doen, maar wat mij betreft gaat boeddhisme om zien wat werkelijk is ipv dromen.
Bedankt, maar ik gebruik de meest betrouwbare teksten van het boeddhisme (de leringen van de boeddha zelf) en daar staat niets over lucide dromen en droomanalyse in.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 17:35 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Hmm... misschien toch eens wat lezen over die stroming, want ze zien lucide dromen juist als middel om de geest beter te leren begrijpen. Het is voor deze stroming niet zomaar een leuk iets om te doen, maar een instrument om heel diep door te dringen in wat bewustzijn nou werkelijk
Hoe denk jij eigenlijk over de dood?quote:Op woensdag 30 oktober 2013 17:57 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Bedankt, maar ik gebruik de meest betrouwbare teksten van het boeddhisme (de leringen van de boeddha zelf) en daar staat niets over lucide dromen en droomanalyse in.
quote:Op woensdag 30 oktober 2013 17:23 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Hey, graag gedaan.
Welk boek? Kracht van het nu?Hier ga ik straks even voor zitten, ben benieuwd, dankje !SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nee, dat hoeft niet per se. Sommige mensen worden ook niet zo aangesproken door boeken (zoals ik). Anderen halen er wel veel uit. Ik luister liever. Naar dingen op het internet bijvoorbeeld, of ik ga ergens heen. Wat de een aanspreekt, spreekt de ander weer niet aan. Maar veel mensen zijn positief over meditatie, ongeacht wat hun inspiratie was, dus ik zou gewoon kijken wat jou aanspreekt en dat volgen.
Wat mij aanspreekt, is bijvoorbeeld:Yeah bitch ! Magnets !
Dat ik er geen zin in heb.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 18:06 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Hoe denk jij eigenlijk over de dood?
En in relatie tot het boedhisme?quote:
Dat was opzich ook in relatie tot boeddhismequote:Op woensdag 30 oktober 2013 18:27 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En in relatie tot het boedhisme?
Een vriend van me heeft dit ook. Zelf heb ik het stukken minder, maar dat is omdat ik wel okay ben met mezelf. Hij en ik gaan ons nu meer focussen op de methode van Ramana Maharshi, die hij self inquiry noemde. Overigens niet te verwarren met de brahmanistische self inquiry. Het zou de meest directe methode zijn naar de bron van gedachten, volgens hem.quote:Op zaterdag 2 november 2013 15:50 schreef Tevik het volgende:
Een vraag over oordelen:
Ik merk soms dat ik op een subtiele niveau zwaar oordeel over een daad/uitspraak van mezelf (zo van: "Je doet/zegt het verkeerd!"). Dit oordelen komt vaak hard op me over, waardoor ik innerlijk 'sluit/blokkeer'. Als ik mezelf er dan aan herinner om niet te oordelen (zo van: "Niet oordelen, niet oordelen!"), dan merk ik dat dit meer toevoegt aan het oordelen waardoor ik meer 'blokkeer'. Volgens mij oordeel ik dan over datgene wat oordeelt. Ja, ik wordt hier helemaal gek.![]()
Vandaag herkende ik dit patroon en herinnerde mezelf eraan om niet te oordelen over datgene wat oordeelt, toen voelde ik dat er een grote last van me afviel en beter in het moment kon zijn. Als ik het anders zou moeten zeggen: Dus in plaats van dat ik keek 'vanuit' het oordelen, om het vandaar te stoppen, keek ik 'naar' het oordelen en oordeelde daar niet over. Het klinkt raar, maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.
Hebben mensen hierin ervaring of uitspraken van bijv. Tolle? Bij voorbaat dank!
Zo te zien zit je al op de goede weg, gezien deze uitspraak.quote:“Focus attention on the feeling inside you. Know that it is the pain-body. Accept that it is there. Don't think about it - don't let the feeling turn into thinking. Don't judge or analyze. Don't make an identity for yourself out of it. Stay present, and continue to be the observer of what is happening inside you. Become aware not only of the emotional pain but also of "the one who observes," the silent watcher. This is the power of the Now, the power of your own conscious presence. Then see what happens.”
― Eckhart Tolle, The Power of Now: A Guide to Spiritual Enlightenment
Thanks manquote:Op vrijdag 1 november 2013 13:34 schreef Urquhart het volgende:
Wow rijsttafel, dat is een mooie en moedige stap! Erg interessant om te lezen, en in ieder geval veel plezier en geluk daar!
Het tegengestelde van zelfkritiek is zelfcompassie, dus misschien is dit wel iets voor jou.quote:Op zaterdag 2 november 2013 15:50 schreef Tevik het volgende:
Een vraag over oordelen:
Ik merk soms dat ik op een subtiele niveau zwaar oordeel over een daad/uitspraak van mezelf (zo van: "Je doet/zegt het verkeerd!"). Dit oordelen komt vaak hard op me over, waardoor ik innerlijk 'sluit/blokkeer'. Als ik mezelf er dan aan herinner om niet te oordelen (zo van: "Niet oordelen, niet oordelen!"), dan merk ik dat dit meer toevoegt aan het oordelen waardoor ik meer 'blokkeer'. Volgens mij oordeel ik dan over datgene wat oordeelt. Ja, ik wordt hier helemaal gek.![]()
Vandaag herkende ik dit patroon en herinnerde mezelf eraan om niet te oordelen over datgene wat oordeelt, toen voelde ik dat er een grote last van me afviel en beter in het moment kon zijn. Als ik het anders zou moeten zeggen: Dus in plaats van dat ik keek 'vanuit' het oordelen, om het vandaar te stoppen, keek ik 'naar' het oordelen en oordeelde daar niet over. Het klinkt raar, maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.
Hebben mensen hierin ervaring of uitspraken van bijv. Tolle? Bij voorbaat dank!
De dood is die van de gedachten. De dood is een gedachte. Alles wat sterft zijn de gedachten ( van of aan de dood ) zelf.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 18:46 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Dat was opzich ook in relatie tot boeddhisme, want daar is doodgaan een van de voornaamste vormen van lijden. Ik geloof ook in wedergeboorte, dat dit dus niet het eerste leven is. Dus geloof ik ook niet dat iedereen die geboren wordt een leeg canvas is, maar dat daar al een heel wezen is.
Heel interessant als ik er zo over lees, maar is het wel goed voor je om je in zoveel verschillende technieken/methoden te verdiepen, aangezien degenen die ze ontwikkelen vaak zeggen dat je ze je hele leven lang moeten navolgen/praktiseren?quote:Op zaterdag 2 november 2013 18:07 schreef Gray het volgende:
[..]
Een vriend van me heeft dit ook. Zelf heb ik het stukken minder, maar dat is omdat ik wel okay ben met mezelf. Hij en ik gaan ons nu meer focussen op de methode van Ramana Maharshi, die hij self inquiry noemde. Overigens niet te verwarren met de brahmanistische self inquiry. Het zou de meest directe methode zijn naar de bron van gedachten, volgens hem.
Misschien ook iets voor jou en anderen hier.
Bedankt voor de quote, die heb ik echt wel nodig. Tolle heeft het hier wel over het pijnlichaam en om niet daarover te oordelen. Wat ik ervaar is meer dat ik innerlijk 'blokkeer' omdat ik oordeel. Als ik mezelf er dan aan herinner om "niet te oordelen" (zoals Tolle zegt), wordt de 'blokkade' erger. Waarschijnlijk omdat ik dan oordeel over het oordelen (zo van dat het oordelen ‘slecht’ is dus moet ik het niet doen, wat op zich een oordeel is). Dus moet ik mezelf eraan herinneren om niet te oordelen over het feit dat ik oordeel, alleen dan lost de 'blokkade' op .... kun je het nog volgen.quote:Een quote van Tolle:
[..]
Zo te zien zit je al op de goede weg, gezien deze uitspraak.
Wat mij helpt is me simpelweg realiseren waar het oordeel vandaan komt, namelijk het ego. Oordelen is heel natuurlijk, het is nou eenmaal wat het ego doet. Omdat het één van de primaire bezigheden van het ego is, is het niet willen oordelen net zo onbereikbaar als geen ego willen hebben.quote:Op zaterdag 2 november 2013 15:50 schreef Tevik het volgende:
Een vraag over oordelen:
Ik merk soms dat ik op een subtiele niveau zwaar oordeel over een daad/uitspraak van mezelf (zo van: "Je doet/zegt het verkeerd!"). Dit oordelen komt vaak hard op me over, waardoor ik innerlijk 'sluit/blokkeer'. Als ik mezelf er dan aan herinner om niet te oordelen (zo van: "Niet oordelen, niet oordelen!"), dan merk ik dat dit meer toevoegt aan het oordelen waardoor ik meer 'blokkeer'. Volgens mij oordeel ik dan over datgene wat oordeelt. Ja, ik wordt hier helemaal gek.![]()
Vandaag herkende ik dit patroon en herinnerde mezelf eraan om niet te oordelen over datgene wat oordeelt, toen voelde ik dat er een grote last van me afviel en beter in het moment kon zijn. Als ik het anders zou moeten zeggen: Dus in plaats van dat ik keek 'vanuit' het oordelen, om het vandaar te stoppen, keek ik 'naar' het oordelen en oordeelde daar niet over. Het klinkt raar, maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.
Hebben mensen hierin ervaring of uitspraken van bijv. Tolle? Bij voorbaat dank!
Dat hoor je inderdaad vaak, en ik kan de redenatie ervan waarderen. Toch is het geen harde regel; mensen als Eckhart Tolle of Ramana Maharshi hebben ook niet een jarenlange methode gevolgd om zelfgerealiseerd te worden. Het overkwam ze gewoon.quote:Op zaterdag 2 november 2013 22:39 schreef Tevik het volgende:
[..]
Heel interessant als ik er zo over lees, maar is het wel goed voor je om je in zoveel verschillende technieken/methoden te verdiepen, aangezien degenen die ze ontwikkelen vaak zeggen dat je ze je hele leven lang moeten navolgen/praktiseren?
Ik vind het altijd lastig zeggen wat nou de goede of slechte weg is. Allereerst omdat ik mezelf nog niet 'gerealiseerd' heb, maar ook omdat wat soms de slechte weg lijkt, precies de goede weg blíjkt. Zo durf ik achteraf te zeggen dat m'n depressie misschien wel het beste is dat me ooit is overkomen.quote:Bedankt voor de quote, die heb ik echt wel nodig. Tolle heeft het hier wel over het pijnlichaam en om niet daarover te oordelen. Wat ik ervaar is meer dat ik innerlijk 'blokkeer' omdat ik oordeel. Als ik mezelf er dan aan herinner om "niet te oordelen" (zoals Tolle zegt), wordt de 'blokkade' erger. Waarschijnlijk omdat ik dan oordeel over het oordelen (zo van dat het oordelen ‘slecht’ is dus moet ik het niet doen, wat op zich een oordeel is). Dus moet ik mezelf eraan herinneren om niet te oordelen over het feit dat ik oordeel, alleen dan lost de 'blokkade' op .... kun je het nog volgen.. Ik wil dus weten of ik hiermee op de goede weg zit en of hierover iets bekend is.
Bedankt voor het delen van je inzicht hierin en tip. Dat realiseren waar het oordelen vandaan komt is vaak heel moeilijk, vooral omdat het bij mij op een zeer subtiele niveau lijkt plaats te vinden (geldt ook voor gevoelens zoals bijv. angst). Een jaar geleden kon ik dat soort gevoelens en innerlijke reacties nog heel duidelijk opmerken, maar nu lijken die gevoelens/reacties heel ‘scherp’, ‘fijn’, ‘vaag’ of hoe je het noemen wilt. Ik kan ze moeilijk ‘aanwijzen’ tenzij ik ‘stil van geest’ ben door een tijdje gewoon te zitten, alleen dan kan ik ze op tijd en duidelijk zien aankomen. Er zit ook zoveel Pijn achter.quote:Op zondag 3 november 2013 11:19 schreef Hammet het volgende:
[..]
Wat mij helpt is me simpelweg realiseren waar het oordeel vandaan komt, namelijk het ego. Oordelen is heel natuurlijk, het is nou eenmaal wat het ego doet. Omdat het één van de primaire bezigheden van het ego is, is het niet willen oordelen net zo onbereikbaar als geen ego willen hebben.
Ik herken me in je verhaal, ik raak ook regelmatig verzeilt in het 'niet oordelen, niet oordelen!' cirkeltje. Zodra ik me dan weer even realiseer dat het niet ik, maar het ego is dat oordeelt, lost dit vrijwel direct op. Het oordeel is misschien niet direct weg, maar de waarde die ik er aan hecht verkleint vrijwel direct.
Hopelijk kun je er iets mee.
Die methode klinkt nuttig en interessant. Maar hoe pas je deze methode toe? De dingen die ik op internet tegenkom kan ik niet echt plaatsen.quote:Op zondag 3 november 2013 12:16 schreef Gray het volgende:
En waar verstand ontoereikend is, zegt intuïtie mij dat de self enquiry zoals van Maharshi een heel directe, zo niet de méést directe, methode is. Maar feitelijk gezien is het niet veel anders dan mindfulness, zij het iets meer gericht op het blussen van de bron van gedachten, en niet slechts het uitdoven ervan.
Zelf stelt hij bij elke gedachte de 'I'-vraag voor, wat niet meer voorstelt dan te vragen naar wie de ik is die dit denkt: Who is this I that thinks this? Let op, het is niet een nieuwe gedachte in de vorm van een vraag, en ook is het niet doel om een antwoord te formuleren! Het is simpelweg je aandacht vestigen op de bron van je gedachten, die hij de eerste gedachte noemt, ofwel de 'I'-thought.quote:Op maandag 4 november 2013 15:08 schreef Detroit het volgende:
[..]
Die methode klinkt nuttig en interessant. Maar hoe pas je deze methode toe? De dingen die ik op internet tegenkom kan ik niet echt plaatsen.
Gedachten blussen in plaats uitdoven lijkt me wel wat..
Leuk dat je het hebt gelezen! Het andere boek was eigenlijk haar eerste. Ik zie Nothing Special eigenlijk als een soort vervolg daar op. Joko is helaas vorig jaar overleden.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 11:58 schreef Hammet het volgende:
[..]
Ik heb dit weekend Nothing Special uitgelezen, inderdaad een aanrader!
Ze schrijft niet zozeer over nondualisme, maar voornamelijk over de praktische kanten van zen. Dit doet ze op een hele toegankelijke en nuchtere manier. Ze benadrukt hoe kinderlijk eenvoudig zen is, maar hoe het tegelijkertijd ook een ontzettende strijd is. Daarnaast ontkracht ze heel helder het idee dat verlichting iets is wat je iets kan bieden, dat je er iets zult vinden. Er is niets te vinden, je hebt het al gevonden. Maar dat wisten we natuurlijk allemaal al.
Wat ik ook prettig vond aan dat boek was dat het geschreven is als sessies met haar zen-studenten. Zo vertelt zij haar verhaal, waarna er op gereageerd wordt door haar studenten. Erg inzichtelijk.
Voegt het andere boek nog iets toe t.o.v. Nothing Special?
Hallo Plienn,quote:Op woensdag 30 oktober 2013 17:08 schreef Plienn het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie !
Moet ik daarvoor ook eerst het boek kopen?
Ja hier hetzelfde, al zat ik midden in een depressie toen.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 17:24 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik kan het je zeker aanraden. Ik ben begonnen hiermee door dezelfde klachten die jij had. Ik kon niet normaal slapen en dacht overdag en 's nachts veel te veel en ik had er geen controle over. Dat heeft jaren geduurd en toen ik de Kracht vh Nu las, toen kreeg ik mijn realisatie over hoe het verstand werkt en hoe ik weer controle kan krijgen over mijn verstand.
Het heeft mijn leven veranderd in ieder geval.
Gebruik dat denken om te plannen, uit ervaring weet ik dat jezelf opfokken en haasten met leren weinig opleverdquote:Op woensdag 6 november 2013 17:02 schreef Martin-Ssempa het volgende:
Zou dit kunnen helpen met studeren? Soms kan ik me niet concentreren op mijn school en stel ik van alles uit, omdat ik steeds moet denken aan de toekomst en het verleden :/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |