quote:LEENDERT WITVLIET
HUN SCHOOL
Op vrijdag staan de brugklassers
bij hun oude school, terug op de basis
dag meester, dag juf,
de meester vraagt dan hoe het gaat
daarginds
en laat ze op het plein
met de bekende tegels, de groene banken
tegen rozenbottels, de beweging
om het heen en weer van de meesters en de juf, ze zijn weer terug,
en spelen mee met de nieuwe zesde klas,
met hartstocht, met inzet.
Dan gaat de bel en weer
trekt de tijd een streep
een rafelige grens
en opeens staan
brugklassers niet weten wat te doen,
met de hele lange middag doen,
op het lege plein, hun plein.
Van achter, ramen klinken tafels.
Eens zo klein. Hun school.
en juist voor die laatste is het belangrijk. en daar spreek ik uit ervaring. zowel persoonlijke als beroepsmatig (ik geef nog steeds bijlessenquote:Op maandag 2 september 2013 13:06 schreef Adnap het volgende:
[..]
automatiseren is zo handig ! Heb een kind dat het wel kan, en een die het dus nu nog moet leren (2 gym) das niet handig maar bekend fenomeen bij zijn 'soort' (let op de haakjes) kinderen
Ik had het dus over commentaar door ouders op van alles en nog wat, wist ik veel dat jullie allemaal leerkrachten waren opeensquote:Op maandag 2 september 2013 13:13 schreef Troel het volgende:
Dit heeft toch niet met het vertrouwen in de leerkracht te maken?
Het is net als bij elke andere baan en in vele andere situaties zijn sommige mensen het vertrouwen niet waard.. Ik denk dat de huidige juf mij ervaart als makkelijk en heel meegaand met alles.quote:Op maandag 2 september 2013 13:10 schreef Luigi het volgende:
Ik vind het, van een afstandje gezien, vaak tegen het bemoeizuchtige aan eerlijk gezegd. Ja, ik snap dat het om 'je kind' gaat en ja, je mag daar best wat van vinden (uiteraard) maar soms even wat vertrouwen aan de leerkracht schenken ipv alles af te katten mag ook wel eens...
Kruistafels. Vet handig appje. We draaien m zo nu en dan even. Want ja, ook hier automatiseringsproblemen.quote:Op maandag 2 september 2013 13:15 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik had het dus over commentaar door ouders op van alles en nog wat, wist ik veel dat jullie allemaal leerkrachten waren opeens. Kritiek vanuit de sector zelf lijkt me alleen maar goed en bruikbaar.
dat werkt op dezelfde manier als dat ezelsbruggetjes werkenquote:Op maandag 2 september 2013 13:23 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Kruistafels. Vet handig appje. We draaien m zo nu en dan even. Want ja, ook hier automatiseringsproblemen.
En oefenen terwijl ze op de trampoline springen of op een skippybal hoppen.geen idee hóe t werkt maar het werkt hier zeker
beroepsdeformatie!quote:Op maandag 2 september 2013 13:27 schreef Luigi het volgende:
Bij automatiseringsproblemen denk ik toch weer aan iets heel anders!
Uitdagingen...quote:Op maandag 2 september 2013 13:27 schreef Luigi het volgende:
Bij automatiseringsproblemen denk ik toch weer aan iets heel anders!
Wát zeg je?quote:Op maandag 2 september 2013 22:08 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Jongste stuiterbal had vandaag haar eerste zwemles en dat beviel zo goed dat ze het jammer vindt dat ze nu weer een week moet wachten tot ze weer aan de beurt is
Hou op schei uit! Ze is oudste kleuter nuquote:Op maandag 2 september 2013 22:09 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wát zeg je?![]()
Zwémt jouw baby al????
Ik ben geen leerkracht, ik zal me je kritiek aantrekkenquote:Op maandag 2 september 2013 13:15 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik had het dus over commentaar door ouders op van alles en nog wat, wist ik veel dat jullie allemaal leerkrachten waren opeens. Kritiek vanuit de sector zelf lijkt me alleen maar goed en bruikbaar.
Wat lief dat je ernaar vraagt.quote:Op dinsdag 3 september 2013 05:36 schreef livelink het volgende:
Gao, hoe is het met jouw kinderen gegaan op school? Voor hen was natuurlijk alles nieuw en dus ook extra spannend. En misschien ook extra wennen na zo'n lange periode van vrij zijn?
Ik bedacht me later dat die afgelopen 3 maanden voor jouw kinderen waarschijnlijk echt zo'n periode is geweest die heel veel voor hen betekend heeft en waar ze nog veel op terug zullen kijken. En voor jou ook natuurlijk.
Dat leert hij daar juistquote:Op dinsdag 3 september 2013 16:50 schreef livelink het volgende:
Huiswerkvrij thuiskomen lijkt me lekker. Wat ik me wel altijd afvraag is of huiswerkbegeleiding nou wel de oplossing is. Ooit moeten kinderen toch leren om zelf te plannen en zelf de discipline op te brengen om aan het werk te gaan. Ik weet het, ik leef nog in de verleden tijd wat dat betreft, maar hoewel ik absoluut de voordelen zie van huiswerkbegeleiding, vind ik het toch ook wel wat waard dat kinderen hun tijd zelf moeten leren indelen.
Spannend maar wel onwijs fijn dat ze dat doen. Bij oudste hebben ze een geschiedenisproject voor plussers : elke periode een x-aantal boeken lezen en hiervan verslagen maken. Daarna met elkaar over deze boeken praten. Eerst zag hij het niet zitten maar nu heeft hij het eerste boek én verslag al afquote:Op dinsdag 3 september 2013 22:22 schreef Grijs het volgende:
Wisselen de klassen dan elk jaar, Rewimo? Wel fijn dat hij al weet dat hij bij een vriendje in de klas komt. In welke klas zit hij ondertussen?
Wij hebben voor D. (2 gymn.) bericht gekregen dat hij mee mag doen met een verbredingstraject. Ze mogen dan een zelfgekozen opdracht doen onder schooltijd (dus ten tijde van de reguliere lessen, die hij dan zelfstandig bij moet houden). Ze willen alleen gemotiveerde leerlingen, dus hij moet het wel zelf willen.
Een paar maand geleden heb ik hem gevraagd of hij dat zou willen als hij daarvoor in aanmerking zou komen en toen gaf hij aan dat hij dat maar niets vond. Nu hij daadwerkelijk in aanmerking komt, lijkt het hem toch wel leuk, als hij maar niet de enige is uit zijn klas. Maar hij verwacht dat een vriendje van hem hetzelfde bericht heeft gekregen. Binnenkort krijgen ze voorlichting daarover. Ik ben benieuwd.
Spannend he, maar echt het went zo snel. Heb je de route geoefend met hem ? T is het echte loslaten en ohh boy dat viel/valt niet mee. Laat hem even een app of sms sturen als hij er is, zit jij ook fijn op je werk/thuisquote:Op woensdag 4 september 2013 06:31 schreef Lovechild het volgende:
Pfff vandaag start mijn oudste op de middelbare school.
Gelijk een dag met 8 lesuren en hij moet bijna al zijn boeken mee. Ik moet nog zo wennen aan de afstand die hij moet fietsen (25 min ipv 10), dat ik van de spanning een uur voor tijd ben opgestaanK zal al snel niet beter weten maar kan nu alleen nog maar aan mogelijk gevaarlijke verkeerssituaties denken. En dan met al die boeken op zijn rug vandaag...
De andere kinderen zijn maandag weer begonnen en zijn allemaal nog lekker enthousiast
Nee, in principe niet maar hij is blijven zitten. En we wisten daardoor niet in welke klas hij zou komen. HIJ zit nu in de 7e klas, dat ligt gelijk met de eerste in NL.quote:Op dinsdag 3 september 2013 22:22 schreef Grijs het volgende:
Wisselen de klassen dan elk jaar, Rewimo? Wel fijn dat hij al weet dat hij bij een vriendje in de klas komt. In welke klas zit hij ondertussen?
Wij hebben voor D. (2 gymn.) bericht gekregen dat hij mee mag doen met een verbredingstraject. Ze mogen dan een zelfgekozen opdracht doen onder schooltijd (dus ten tijde van de reguliere lessen, die hij dan zelfstandig bij moet houden). Ze willen alleen gemotiveerde leerlingen, dus hij moet het wel zelf willen.
Een paar maand geleden heb ik hem gevraagd of hij dat zou willen als hij daarvoor in aanmerking zou komen en toen gaf hij aan dat hij dat maar niets vond. Nu hij daadwerkelijk in aanmerking komt, lijkt het hem toch wel leuk, als hij maar niet de enige is uit zijn klas. Maar hij verwacht dat een vriendje van hem hetzelfde bericht heeft gekregen. Binnenkort krijgen ze voorlichting daarover. Ik ben benieuwd.
Niet iedereen wil er mee gezien wordenquote:Op woensdag 4 september 2013 06:53 schreef Lovechild het volgende:
Ik kan zelf niet zo goed peilen hoe hij eronder is. Van de week zei hij wel dat hij het wel spannend vond maar hij heeft ook wel zin. Gisteren, na het boeken ophalen, was hij enthousiast. Heeft ook al aansluiting met kinderen uit zijn klas, heel fijn. Hij was er ook gewoon wel aan toe om de basisschool af te sluiten.
De route is geoefend en hij heeft hem gisteren al alleen gefietst. Althans, de heenweg![]()
Toen hij klaar was met boeken halen en op de foto gaan, hebben we hem met fiets en al in de auto gefrotGa hem inderdaad een smsje laten sturen als hij is aangekomen, daar hebben we gisteren nog speciaal zijn beltegoed voor opgewaardeerd.
Goh, de eerste woensdagmiddag in zijn leven dat hij niet vrij is om te doen wat hij wil...
Nou als hij met zo'n tas vaker de deur uit moet, ga ik dat zeker overwegen. Hij had nú al pijn in zijn rugquote:Op woensdag 4 september 2013 07:35 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Niet iedereen wil er mee gezien wordenmaar er zijn tassenrekken te koop voor je schooltas. Mijn jongens fietsen allebei 13 km enkele reis en vinden dat erg prettig. Beter voor je rug ook. Je rugtas staat rechtop en zit vast met een band met klipsluiting.
Mijn brugger is juist nog vrij op woensdag middag. Die heeft een afspraak met zijn beste vriend. Om ' af te spreken'
die tas is hoe dan ook zwaar. Ook met minder boeken. Maar zeg ik, niet iedereen wil er mee gezien worden.quote:Op woensdag 4 september 2013 07:39 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Nou als hij met zo'n tas vaker de deur uit moet, ga ik dat zeker overwegen. Hij had nú al pijn in zijn rug![]()
Hij is de deur uit en ik moest bijna huilen, mijn baby...![]()
Hij is gelukkig (nog???) niet zo gevoelig voor hoe dingen eruit zien, of hoe hij eruitziet.quote:Op woensdag 4 september 2013 08:15 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
die tas is hoe dan ook zwaar. Ook met minder boeken. Maar zeg ik, niet iedereen wil er mee gezien worden.
Sterkte hoor.t went heel snel. Gek genoeg heb ik me over kindje 2 nog heel geen zorgen gemaakt
waar ik bij oudste de uren vooruit zat te kijken.
Aaah, dank je wel! Ik heb net op de fiets ook echt stiekem heel ff zitten jankenquote:Op woensdag 4 september 2013 08:00 schreef Brighteyes het volgende:
voor jou! Lijkt mij ook echt slikken hoor!
Ik bedoel een Monkey-mee. Niet zo'n bagagerek voorop de fiets. Dat raadde onze fietsenmaker af. Want zo'n gewicht op je voorwiel maakt dat je slechter kan sturen. En zwaarder voor je armen.quote:Op woensdag 4 september 2013 09:05 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Hier rijden ze bijna allemaal met zo`n tassenrek rond. Sommigen hebben daar een uitgehold bierkrat opstaan waar de tas in kan. Ik heb er zelfs bruggers mee rond zien rijden
Jawel hoor.quote:Op woensdag 4 september 2013 09:05 schreef Troel het volgende:
Hebben ze geen kluisjes op school, dat hij overdag daar tenminste een gedeelte van zijn boeken in kan stoppen en dan in de pauze wisselen ofzo?
Dat is weer wat anders inderdaad. Die heb ik hier in de buurt nog niet gezienquote:Op woensdag 4 september 2013 09:08 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik bedoel een Monkey-mee. Niet zo'n bagagerek voorop de fiets. Dat raadde onze fietsenmaker af. Want zo'n gewicht op je voorwiel maakt dat je slechter kan sturen. En zwaarder voor je armen.
Ik geloof die man blind.
Ah, kijk!quote:Op woensdag 4 september 2013 09:08 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik bedoel een Monkey-mee. Niet zo'n bagagerek voorop de fiets. Dat raadde onze fietsenmaker af. Want zo'n gewicht op je voorwiel maakt dat je slechter kan sturen. En zwaarder voor je armen.
Ik geloof die man blind.
Ariel was ook goed.quote:Op woensdag 4 september 2013 09:04 schreef debuurvrouw het volgende:
Haha Assepoester.prinsesambities?
En nog gefeliciteerd met de verjaardag van je middelste.
Eh.. Ik denk dat de volgende eis dan is dat er een blauwe jurk komt... Die van Belle heeft ze natuurlijk al, en sneeuwwitje ook... Maar die van assepoester nog niet.quote:Op woensdag 4 september 2013 09:41 schreef Grijs het volgende:
En sterkte Lovechild! Het went echt heel snel, maar ik vond het vorig jaar ook best wel spannend!
Mijn zoon gebruikt een bagagespin voor zijn rugtas. De tas is te groot om in z'n fietstas te doen (en als het al zou passen, dan heb je het gewicht aan 1 kant hangen). Kan hij z'n fietstassen gebruiken voor regenpak/gymkleren etc.
BE, wat heeft Sasha al veel tanden gewisseld, wat gaat dat snel! Mijn 5-jarige heeft nog geen enkele loszittende tand...
En Assepoester... mijn ervaring is dat je ze maar 5x zo hoeft te noemen en dan zijn ze toch wel weer blij met hun eigen naam. 'k Ben wel benieuwd hoelang die van jou het uithoudt, Ticootje
O, dat had ik niet zo meegekregen, geloof ik. Voor hem dus ook wel spannend vandaag, hopelijk bevalt het hem in z'n nieuwe klas! Hoeveel klassen (leerjaren) zijn er uiteindelijk?quote:Op woensdag 4 september 2013 06:53 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Nee, in principe niet maar hij is blijven zitten. En we wisten daardoor niet in welke klas hij zou komen. HIJ zit nu in de 7e klas, dat ligt gelijk met de eerste in NL.
Wat leuk voor D, extra uitdaging. Lijkt me prima voor hem
Volgens mij had Assepoester eerst andere kleren..quote:Op woensdag 4 september 2013 09:43 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Eh.. Ik denk dat de volgende eis dan is dat er een blauwe jurk komt... Die van Belle heeft ze natuurlijk al, en sneeuwwitje ook... Maar die van assepoester nog niet.
Ja maar ook muizen en vogeltjes...quote:Op woensdag 4 september 2013 09:46 schreef Grijs het volgende:
[..]
Volgens mij had Assepoester eerst andere kleren..
Ik liep op de terugweg langs een dochter+moeder (denk groep 5 of 6) die een te kinderachtig pakje drinken had meegekregen ofzo, 'dan stop je het toch in je zak' - 'nee mam!!', dat gaan we dus ook nog krijgen, dat ze zich voor van alles gaan schamen enzoquote:Op woensdag 4 september 2013 10:30 schreef PM-girl het volgende:
Het zijn echt geen mini's meer he, in groep 4!
Hoe later ze wisselen hoe sterker het gebit.quote:Op woensdag 4 september 2013 10:30 schreef PM-girl het volgende:
Het zijn echt geen mini's meer he, in groep 4!
BE, wat is je oudste al groot!En wisselen, bij onze oudste gebeurt er nog niks... (bijna 7 jaar). Hij maakt zich er een beetje zorgen over geloof ik...
Ah, ik was natuurlijk vanmorgen weer zo'n moeder die uiteraard niets in huis had en even moest stoppen bij het tankstation..quote:Op woensdag 4 september 2013 10:32 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik liep op de terugweg langs een dochter+moeder (denk groep 5 of 6) die een te kinderachtig pakje drinken had meegekregen ofzo, 'dan stop je het toch in je zak' - 'nee mam!!', dat gaan we dus ook nog krijgen, dat ze zich voor van alles gaan schamen enzo.
Is dat echt zo?quote:Op woensdag 4 september 2013 10:32 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Hoe later ze wisselen hoe sterker het gebit.
Ja ook bij doorkomen van het melkgebit... Hoe langer dat duurt hoe beter het gebit..quote:Op woensdag 4 september 2013 10:37 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Is dat echt zo? Nog nooit van gehoord.
PM! Sasha was 12 weken toen zijn eerste tandje door kwam, dus blijkbaar is hij een vlotte met zijn gebit.
Oooh, dat zou ik ook doen denk ik. Sterker nog, als ik er al aan denk zit ik nú al bijna te janken...quote:Op woensdag 4 september 2013 09:07 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Aaah, dank je wel! Ik heb net op de fiets ook echt stiekem heel ff zitten janken
Ja vreselijk. Ik heb laatst eens geteld. Als ik toetsen die in 2 delen worden afgenomen (en dat zijn er best veel) voor twee toetsen tel (want het is immers 2x 30/45 minuten) en ik tel de dictees van de methode mee, kortom, alles waarvoor ze hun tafels in rijtjes moeten zettenquote:Op woensdag 4 september 2013 10:12 schreef Deepfreeze het volgende:
En wat een getest zeg.. In de planning:
In oktober Herfstsignalering groep 3 (taalontwikkeling), in december de wintersignalering (weer groep3-taal), cito in januari/februari en juni, rekentempotoets en Avi's.
Ik blijf dit echt zo bezopen (en zo'n enorm sign 'o the times) vinden he... man oh man. Hokjes galore.quote:Op woensdag 4 september 2013 11:08 schreef Moonah het volgende:
60 á 70 toetsmomenten per jaar geloof ik.
Waarom doen we het dan.quote:Op woensdag 4 september 2013 11:15 schreef lily het volgende:
Ik heb laatst kennisgemaakt met de aanstaande kleuterjuffrouw van onze dochter.
40 dienstjaren, ze gaat in februari met pensioen. Een ontzettend lieve oude dame, een echte kleuterjuf die met hart en ziel haar hele leven met die kleintjes omgaat.
Zij vertelde ook; die toetsen allemaal voor die jonge kinderen, ze vindt het verschrikkelijk, echt heel heel erg en ze neemt ze met pijn in het hart steeds weer af.
Omdat alles en iedereen meetbaar moet zijn zodat we er een labeltje en budgetje aan kunnen hangen, gok ik. Zodat de accountants die dit land regeren tevreden blijven ofzo.quote:
Ah, gelukkig dat ik niet de enige ben!quote:Op woensdag 4 september 2013 11:08 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oooh, dat zou ik ook doen denk ik. Sterker nog, als ik er al aan denk zit ik nú al bijna te janken...![]()
![]()
ik heb een uitgescheurd neusgat en mijn zus mist een voortand door de bagagespin. Die komen er hier dus absoluut niet in!quote:Op woensdag 4 september 2013 09:41 schreef Grijs het volgende:
En sterkte Lovechild! Het went echt heel snel, maar ik vond het vorig jaar ook best wel spannend!
Mijn zoon gebruikt een bagagespin voor zijn rugtas. De tas is te groot om in z'n fietstas te doen (en als het al zou passen, dan heb je het gewicht aan 1 kant hangen). Kan hij z'n fietstassen gebruiken voor regenpak/gymkleren etc.
BE, wat heeft Sasha al veel tanden gewisseld, wat gaat dat snel! Mijn 5-jarige heeft nog geen enkele loszittende tand...
En Assepoester... mijn ervaring is dat je ze maar 5x zo hoeft te noemen en dan zijn ze toch wel weer blij met hun eigen naam. 'k Ben wel benieuwd hoelang die van jou het uithoudt, Ticootje
sinds een jaar of 5 doen ze dat zo op onze school. En het werkt echt.quote:Op woensdag 4 september 2013 11:22 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Ah, gelukkig dat ik niet de enige ben!
Ik vond het erg fijn om hier even te posten vanmorgen en jullie herkenning en geruststelling te lezen![]()
Er komt bij dit kind ook snel een kamp aan en hoewel het natuurlijk iets heel anders is dan een kamp in groep 4 ben ik het wel eens met de leerkracht bij Deepfreeze dat het goed voor de onderlinge band is om het vroeg in het schooljaar te doen.
Denk dat ik bij ons op school ook eens een balletje opgooi om het groep 8 kamp vroeg in het schooljaar te doen. Toen dat geweest was, in mei, had de oudste het pas écht goed naar zijn zijn op school. En dat hoorde ik ook van een andere moeder. Nu ging het toevallig wel om kinderen die later op school ingestroomd waren dus misschien heeft het daar ook nog mee te maken, maar ze doen in groep 8 zoveel samen, dat ik het iedereen wel gun om een leuk laatste jaar te hebben ipv een paar leuke laatste maanden.
Ik moest erg lachen om de opmerking van PietVerdriet dat 'het hele onderwijs vervrouwt is'quote:Op woensdag 4 september 2013 11:22 schreef lily het volgende:
POL / Kleuters onder juk van prestatiemaatschappij. Nog gekker??
ik vind het jammer dat het dus al zo erg is dat je je moet verantwoorden voor zo'n mening. Wat mij betreft al een teken dat emancipatie nog niet erg opschiet.quote:Op woensdag 4 september 2013 11:39 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik moest erg lachen om de opmerking van PietVerdriet dat 'het hele onderwijs vervrouwt is'.
. Met alle respect dus. Het is wel allemaal emotie emotie emotie lijkt het soms en wat minder schop onder je hol en gaan lijkt het. Toevallig dacht ik dat pas ook nog, waarom zie je eigenlijk geen meesters meer voor de klas staan (of heel weinig...). Ik had er vroeger 3 op de basisschool. Dat was erg fijn voor het evenwicht.
disclaimer: verder ben ik helemaal pro vrouwen en yay feminisme he, als ik een bh had zou ik hem verbranden ofzo zeg maar
Ja, ik moest er ook aan denken nav dat speel-topicquote:Op woensdag 4 september 2013 11:43 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ik vind het jammer dat het dus al zo erg is dat je je moet verantwoorden voor zo'n mening. Wat mij betreft al een teken dat emancipatie nog niet erg opschiet.
Het is zó nodig dat er mannen voor de klas staan. Dat het onderwijs ook voor jongens beter geschikt wordt. Voor iedereen beter denk ik. Wat relativerende mannelijkheid voor de klas (en in dit soort topics)
Dan heb ik die dictees ook nog niet genoemd.. Dan kun je wel aardig doortellen..quote:Op woensdag 4 september 2013 11:08 schreef Moonah het volgende:
Ja vreselijk. Ik heb laatst eens geteld. Als ik toetsen die in 2 delen worden afgenomen (en dat zijn er best veel) voor twee toetsen tel (want het is immers 2x 30/45 minuten) en ik tel de dictees van de methode mee, kortom, alles waarvoor ze hun tafels in rijtjes moeten zetten, dan kwam ik op 60 á 70 toetsmomenten per jaar geloof ik.
Mijn zoon heeft in groep 2 met een vriendje hun broek afgetrokken op het schoolplein. Gemoond noemt men dat geloof ik.quote:Op woensdag 4 september 2013 11:46 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ja, ik moest er ook aan denken nav dat speel-topic. Ik zag echt heel veel (lesgevende) vrouwen oeh-en-ah-roepen en weetje, helemaal terecht! Zij zien in de klas echt de meest gekke dingen gebeuren. Zien hoe fout het soms (!) kan gaan. Anderen hebben weer iets van 'joh stel je niet zo aan' en de waarheid zal wel weer ergens in het midden liggen: dat het allemaal wel los zal lopen en dat niet iedereen nu eenmaal dezelfde pedagogische normen en waarden heeft en dat het echt wel goed zal komen met het knulletje, wellicht met een beetje eelt op z'n ziel. En dat is juist die balans die je zoekt. Dat er aandacht is voor ellende en onrecht maar dat er soms ook word gezegd, joh, nou ff niet aanstellen, schouders eronder en maak er wat van.
Dat bedoel ik. Als je ff niet oppast volgt er nog een onderzoek wegens seksuele onregelmatigheden of weet ik veel wat, als je te hard gniffelt schort het nog aan je opvoeding ook... totaal doorgeslagen.quote:Op woensdag 4 september 2013 11:51 schreef lily het volgende:
[..]
Mijn zoon heeft in groep 2 met een vriendje hun broek afgetrokken op het schoolplein. Gemoond noemt men dat geloof ik.
Het drama wat erop volgde..
Wij werden op het matje geroepen samen met de vader van dat vriendje (notabene zelf docent in het basisonderwijs).
De juf totaal ontzet en geschokt en mijn echtgenoot en de andere vader gniffelend achter me.
Erg leuk ook om te zien hoe verschillend mannen en vrouwen met kleine kinderen omgaan. 2 voorbeelden:quote:Op woensdag 4 september 2013 11:43 schreef lily het volgende:
Helemaal mee eens. Ik denk dat het erg goed is voor het basisonderwijs met meer mannelijke docenten voor het evenwicht.
De beste twee jaren voor mijn oudste zoon waren bij een meester. Geweldig hoe hij met hem om kon gaan terwijl hij bij de meeste vrouwen (nu moet ik ook niet meteen generaliseren) als lastig werd ervaren.
Allemaal fabeltjes aldus mijn tandarts.quote:Op woensdag 4 september 2013 10:48 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik heb dat ook gehoord. Laat tanden krijgen, correleert met laat wisselen en met een sterk gebit.
Volgens mijn tandarts niet.. Mijn mama vertelde trots dat de kleine al 8 tanden heeft en zn reactie was dat dat een voorteken kan zijn van een slecht gebit.quote:Op woensdag 4 september 2013 13:05 schreef XXXKarinXXX het volgende:
[..]
Allemaal fabeltjes aldus mijn tandarts.
Meike was ook laat met tanden, of laat, 11 maand was ze toen de eerste tand het levenslicht zag.
Nu is ze 6 en half, en 5 tanden eruit.
Ik stond er niet raar van te kijken, J heeft en slecht gebit, zn vader ook... Dus het komt dan bij mij niet raar over dat het 1 van de tekenen kan izjn van een slecht gebit voor Bram.. Tja, heeft hij vroeg kroon en brugwerk nodig.quote:Op woensdag 4 september 2013 13:26 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Hier was het ook de tandarts die dat beweerde :-D.
En er zijn altijd uitzonderingen he, het zijn maar gemiddeldes, als het al klopt.
mijn bravourekind had zwemles van een meester. in dat bad leerde je eerst drijven, en daarna de zwemslagen. Maar als je kon drijven ging je in het diepequote:Op woensdag 4 september 2013 12:05 schreef Grijs het volgende:
[..]
Erg leuk ook om te zien hoe verschillend mannen en vrouwen met kleine kinderen omgaan. 2 voorbeelden:
1. Elke week loop ik pleinwacht en bij de kleuters staan we dan met z'n 2-en toezicht te houden. Ook een keer met een vader die regelmatig pleinwacht loopt. Komt zo'n kleutertje naar mij toe met een wondje, dan reageer ik vaak meelevend en geef een aai over de bol o.i.d. en vraag of het weer gaat. De andere pleinwacht reageerde naar een (ander) jongetje op een soortgelijke situatie: "Wauw wat stoer! Een beetje kerel heeft een paar littekens, je wordt al een echte vent!" vervolgens even met de vuisten tegen elkaar en het jongetje speelt weer vrolijk verder.
2. Ik zag groep kinderen met leid(st)ers van een kinderdagverblijf ergens lopen. Een aantal kinderen zat in zo'n grote bak met een paar leidsters erbij, vrolijk met elkaar keuvelend de bak te duwen of te trekken. Enkele andere kinderen renden ravottend met een ander leider er omheen.
En het is nogal rolbevestigend, maar ook vaak de praktijk
Ik houd er ook van.quote:Op woensdag 4 september 2013 14:02 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dus hoera voor de relativering van mannen.
Er zijn (voor het gymnasium) 12klassen in totaal. HIj mag dus nog wel effequote:Op woensdag 4 september 2013 09:45 schreef Grijs het volgende:
O, dat had ik niet zo meegekregen, geloof ik. Voor hem dus ook wel spannend vandaag, hopelijk bevalt het hem in z'n nieuwe klas! Hoeveel klassen (leerjaren) zijn er uiteindelijk?
hahaha ja wat dat betreft wel een hoera voor mannen inderdaad, qua benadering vaak net even wat anders! Maar poeh als moeder heb je het dan toch niet meer!!!quote:Op woensdag 4 september 2013 14:02 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
mijn bravourekind had zwemles van een meester. in dat bad leerde je eerst drijven, en daarna de zwemslagen. Maar als je kon drijven ging je in het diepemaar inspringen dus met een slurf. Mijn kind dacht dat ie dat wel zonder kon. Dus ik zie vanachter het glaswandje (al hyperventilerend) mijn zoon zonder drijfdingen het diepe bad ingaan
![]()
![]()
![]()
Maar de meester was er bij. Die vist m omhoog, en ego was weer waar ie zijn moest.
Later vertelde hij (de badmees) dat B. zelf had gezegd dat ie het zonder kon. En hij zei: nou kom maar dan. B's reactie bij boven komen: oh nee, toch niet.![]()
Veel betere manier dan mijn paniekvoetbal. want hij had nu zélf ervaren hoe het was. Insteek meester: hij weet het nu, hij zal nooit meer zomaar in het diepe springen. Daar was ik hiervoor niet zo zeker van.
Goed punt wel
dus hoera voor de relativering van mannen. Zouden ze vaker moeten doen.
Oh, maar dat precies heb ik Jen ook laten doen. Gezeik om het zwemvest en ik kan heus wel zwemmen. Prima schat, ga je gang.quote:Op woensdag 4 september 2013 14:02 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
mijn bravourekind had zwemles van een meester. in dat bad leerde je eerst drijven, en daarna de zwemslagen. Maar als je kon drijven ging je in het diepemaar inspringen dus met een slurf. Mijn kind dacht dat ie dat wel zonder kon. Dus ik zie vanachter het glaswandje (al hyperventilerend) mijn zoon zonder drijfdingen het diepe bad ingaan
![]()
![]()
![]()
Maar de meester was er bij. Die vist m omhoog, en ego was weer waar ie zijn moest.
Later vertelde hij (de badmees) dat B. zelf had gezegd dat ie het zonder kon. En hij zei: nou kom maar dan. B's reactie bij boven komen: oh nee, toch niet.![]()
Veel betere manier dan mijn paniekvoetbal. want hij had nu zélf ervaren hoe het was. Insteek meester: hij weet het nu, hij zal nooit meer zomaar in het diepe springen. Daar was ik hiervoor niet zo zeker van.
Goed punt wel
dus hoera voor de relativering van mannen. Zouden ze vaker moeten doen.
Mijn echtgenoot is juist veel slechter in het loslaten dan ik en dan heb ik het nog over onze zonen. Onze dochter (die pas 3,5 is) sluit ie op tot haar dertigste denk ikquote:Op woensdag 4 september 2013 14:46 schreef Luigi het volgende:
Ja ho ho, ik sterf ook een beetje als mijn dochter van net 7 alleen gaat buiten spelen of iets gevaarlijks doet he. Alleen verbergen wij het beter ofzo.
Nee, ze wonen een stukje verderop, maar prima te doen voor jongste op z'n fietsjequote:Op woensdag 4 september 2013 18:29 schreef livelink het volgende:
Het zullen toch niet de buren zijn.
Ik heb nooit fluoridebehandeling gehad (kreeg wel van die tabletjes thuis, maar nooit iets bij de tandarts) en ik heb onze huidige tandarts er eigenlijk ook nog nooit over gehoord...quote:Op woensdag 4 september 2013 10:37 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Is dat echt zo?Nog nooit van gehoord.
Enige 'probleem' is dat hij nog geen fluor kreeg afgelopen keer bij de tandarts, want dat wordt pas vanaf 6 jaar vergoed.
Kijken of ik iemand kan bedenken die het wel snapt en waar hij eventueel terecht zou kunnen? Kijken in de uitwerkingen of je er wijs uit kan wordenquote:Op woensdag 4 september 2013 21:02 schreef lady-wrb het volgende:
L. snapt een vraag niet van natuurkunde en ik kan er al helemaal geen touw aan vastknopen
hoe helpen jullie bij huiswerk waar je geen bal van snapt
ik ben helemaal niet wijzer, ik zit nog steeds met die opdracht te worstelen. nu wil ik het weten ook!quote:Op woensdag 4 september 2013 21:07 schreef Nijna het volgende:
Hihi lady, je bent in elk geval weer wat wijzer... ik heb het nog niet bij de hand gehad. Lastig.
Hier ook nog geen tanden eruit!
amber heeft ook een paar gesealde kiezen.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:07 schreef lady-wrb het volgende:
bij L. zijn de kiezen geseald toen ze door waren (hij was er extreem vroeg mee)
Misschien had ik beter "wijzer" kunnen schrijven, maar ik bedoelde in de zin dat het dus niet constant aan was, maar die legering ofzo.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:08 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik ben helemaal niet wijzer, ik zit nog steeds met die opdracht te worstelen. nu wil ik het weten ook!
Ik leg hem uit hoe hij tot een oplossing kan komen. Wat de oplossing is mag hij zelf uitzoeken. Als ik alles voorzeg leert hij er nog niks vanquote:Op woensdag 4 september 2013 21:02 schreef lady-wrb het volgende:
L. snapt een vraag niet van natuurkunde en ik kan er al helemaal geen touw aan vastknopen
hoe helpen jullie bij huiswerk waar je geen bal van snapt
dat ben ik helemaal met je eens, maar ik wil het nu gewoon weten. L. vraagt het maar aan de docent, dan mag hij het mij uitleggen "Dquote:Op woensdag 4 september 2013 22:33 schreef De_Taartjesfee het volgende:
[..]
Ik leg hem uit hoe hij tot een oplossing kan komen. Wat de oplossing is mag hij zelf uitzoeken. Als ik alles voorzeg leert hij er nog niks van
heb ik allang gedaan en zelfs dan snap ik er geen bal vanquote:Op woensdag 4 september 2013 22:36 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Als je het zelf graag wil weten dan is Google je beste vriend
gooi het in de groepquote:Op woensdag 4 september 2013 22:40 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
heb ik allang gedaan en zelfs dan snap ik er geen bal van
Lengte dus, want daar vragen ze omquote:Op woensdag 4 september 2013 22:46 schreef lady-wrb het volgende:
maar ik loop al vast op: wat is twee keer zo klein? is dat de dikte of de lengte?
Ik denk het nietquote:Op woensdag 4 september 2013 22:46 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou ja, twee keer zo klein geeft een dubbele ampere.
Dus hoe langer hoe lager ampere en hoe korter hoe hoger ampere?
Of denk ik nu te simpel?
oh wacht, de weerstand wordt hoger als de constantaandraad korter wordt en dus een hoger Amperequote:Op woensdag 4 september 2013 22:44 schreef lady-wrb het volgende:
Bij een bepaalde spanning is de stroomsterkte door een contstantaandraad 0,13 A.
Met een twee keer zo kleine constantaandraad en een even grote spanning is de stroomsterkte 0,26 A.
Let uit hoe lengte en weerstand van elkaar afhangen
maar de vraag gaat over weerstand.... Toch?quote:Op woensdag 4 september 2013 23:07 schreef livelink het volgende:
De stroomsterkte door een constantaandraad is omgekeerd evenredig met de lengte van die draad. Er geldt:
Als de lengte, 2x zo groot wordt, wordt de stroomsterkte, 2x zo klein.
En dus ook als de lengte 2x zo klein wordt, wordt de stroomsterkte 2x zo groot.
De oorzaak van de omgekeerde evenredigheid ligt in het feit dat constantaandraad een constante weerstand heeft volgens mij.quote:Op woensdag 4 september 2013 23:08 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
maar de vraag gaat over weerstand.... Toch?
Dat is het gekke, hij was wel vrij vlot met melktandjes, maar kennelijk plakken die goed! ;-)quote:Op woensdag 4 september 2013 10:37 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Is dat echt zo?Nog nooit van gehoord.
Enige 'probleem' is dat hij nog geen fluor kreeg afgelopen keer bij de tandarts, want dat wordt pas vanaf 6 jaar vergoed.
PM! Sasha was 12 weken toen zijn eerste tandje door kwam, dus blijkbaar is hij een vlotte met zijn gebit.
You get the point...quote:
Het was niet helemaal goed gegaan, want ze dacht dat ze langer had om voor te bereiden. We waren heel vroeg, maar andere kinderen waren heel laat, dus ze werd er tussen gepropt. Maar ze was blij dat ze het gedaan had. Ze zal wel een koor-rolletje krijgenquote:Stoer van je oudste om meteen auditie te doen. Hoe was het gegaan?
Ik kan me je moeheid wel voorstellen trouwens. Wat voor een soort recepten moet ik aan denken?
Ik doe mee met Duitsquote:Op woensdag 4 september 2013 23:20 schreef livelink het volgende:
Volgens mij sturen we Lady alleen maar verder het bos in![]()
Soms verheug ik me wel eens op de middelbare school om die reden. Dan haal ik mijn eigen kennis weer eens op.
dank je dank je dankje!quote:Op donderdag 5 september 2013 20:31 schreef k_i_m het volgende:
Ik ga zo voor je zoeken, als het kind eindelijk in slaap is gevallen.
.
.
selene deed als baby mee met die doekjes testen en ze heeft ze nooit meer losgelatenquote:Op donderdag 5 september 2013 22:11 schreef Grijs het volgende:
Simmu, sterkte!
Ik heb ook nog wel doekjes liggen, maar dat zijn in ons geval hydrofiel doekjes. Daar knuffelt onze jongste nog veel mee voor het slapengaan. Veel gemakkelijker te vervangen.
Onze oudste had een knuffelkonijn, die ik verder nergens meer heb gezien, kapot geknuffeld. Die moest toen begraven worden. Gelukkig mocht dat in de prullenbak!
Vast niet een wittige, met bolletjes op de hoeken als armpjes/pootjes?quote:Op donderdag 5 september 2013 22:15 schreef debuurvrouw het volgende:
Mijn zoon heeft badstof knuffellapjes. Er zat een olifantenkopje op en zijn naam zat erop geborduurd.
Hij heeft er nog 2 maar die liggen echt uit elkaar. Zoek al jaren naar nog zo'n doekje. Nergens te vinden.
Ik heb voor Cas laatst zijn allerlaatste favo (gerafelde) doekje op een nieuw doekje genaaid, daar is ie tot nu toe wel blij mee. Gelukkig heeft ie een leeftijd dat je hem uit kan leggen dat doekjes van Kreta niet zo maar aan te komen isquote:Op donderdag 5 september 2013 22:15 schreef debuurvrouw het volgende:
Mijn zoon heeft badstof knuffellapjes. Er zat een olifantenkopje op en zijn naam zat erop geborduurd.
Hij heeft er nog 2 maar die liggen echt uit elkaar. Zoek al jaren naar nog zo'n doekje. Nergens te vinden.
Isa verzuipt ook in de knuffels, er liggen er nu zeker tien in bed. Waaronder een giraffe van een meter, een mega leeuw van Nici en bij vlagen een enorme Winnie the Poohquote:Op zaterdag 7 september 2013 10:42 schreef livelink het volgende:
Job heeft hardstikke veel knuffels (twee wasmanden vol en dan nog een stuk of 4 knuffels die permanent op zijn bed bivakkeren). En vorige week weer uitgebreid met nog een knuffel. Een beer voor 3 euro op de rommelmarkt kon hij niet weerstaan.
Gelukkig is zijn lievelingsknuffel een kikabeer, dus ik hoef me geen zorgen te maken dat ik die niet kan vervangen. Hij heeft er sowieso al 5![]()
Ik heb gisterenavond de agenda's van beide scholen naast elkaar gelegd. Het zit niet mee dit schooljaar. Vorig jaar kwamen de vakantieperiodes overeen en hadden ze zelfs af en toe toevallig tegelijkertijd studiedag. Dit jaar dus niet. Ze hebben allebei twee weken meivakantie, maar niet dezelfde twee weken. En Job heeft ineens 2 weken herfstvakantie. Dat wordt puzzelen met vakantiedagen
Hij is gevonden en zit nu in de was!quote:Op vrijdag 6 september 2013 08:17 schreef simmu het volgende:
[..]
selene deed als baby mee met die doekjes testen en ze heeft ze nooit meer losgelatenvandaar dat ik het ook hier vroeg, want er was toen een heel battaljon snoozebabydoekjestestende babies
Hut bouwen is leuk!quote:Op zondag 8 september 2013 07:45 schreef livelink het volgende:
Tent bouwen is altijd leuk![]()
De kinderen waren gisteren ook heel verontwaardigd dat ik een grote opruiming heb gehouden onder de lakens, dekens en dekbedhoezen. Nu konden ze geen hut meer bouwen![]()
Daar had ik eerlijk gezegd ook niet aan gedacht.
Rewimo, ik kan me Pais en je zoektocht naar nog-een-pais nog herinneren. Wat leuk dat ze nog steeds favoriet zijn
Wij hebben er een van ivan wolfers, die heeft oudste gelezen. Verder niet echt, het bioboek was een handige aanleiding vorig jaar voor een hernieuwde opfriscursusquote:Op zondag 8 september 2013 19:22 schreef LovelyLady het volgende:
Ik kom even binnenwalsen.
Maar ik ben al een tijdje op zoek naar een leuk leerzaam en duidelijk boek over voortplanting en seksuele voorlichting.
Boekentips iemand?
ik haalde vroeger regelmatig hetzelfde boek.. Moet ff nadenken hoe het ook al weer heet..quote:Op zondag 8 september 2013 19:22 schreef LovelyLady het volgende:
Maar ik ben al een tijdje op zoek naar een leuk leerzaam en duidelijk boek over voortplanting en seksuele voorlichting.
Boekentips iemand?
quote:Op zondag 8 september 2013 19:22 schreef LovelyLady het volgende:
Boekentips iemand?
Leuk boek, draait er niet omheen. Heb hem uit de bieb geleend.quote:Op zondag 8 september 2013 21:20 schreef Troel het volgende:
Hier de kleinere versie van die van Van der Doef: Ik vind je lief oid. Prima voor jongere kinderen!
quote:Op zondag 8 september 2013 21:20 schreef Troel het volgende:
Hier de kleinere versie van die van Van der Doef: Ik vind je lief oid. Prima voor jongere kinderen!
Ik ook, toen had lady-wrb hem ter overname, dus ik heb hem nu ook zelfquote:Op zondag 8 september 2013 21:35 schreef Nijna het volgende:
[..]
Leuk boek, draait er niet omheen. Heb hem uit de bieb geleend.
Vanaf welke leeftijd is die kleinere versie voor de jongere kinderen precies? Zal eens kijken in onze bieb.quote:Op zondag 8 september 2013 21:20 schreef Troel het volgende:
Ruben kwam dus LETTERLIJK met die onderste zinnen thuis. Terwijl het in groep 3 dus niet behandeld wordtquote:Op woensdag 11 september 2013 20:47 schreef Vicky het volgende:
Als ze wil kijken mag ze kijken. Ik kijk niet actief mee.
Volgens mij is het om half 7.
[ afbeelding ]
Dit was het nieuwsbegrip bij Amber vorige week. Groep 4/5
Het is hier ook voor groep 4, maar het is een klas 3/4quote:Op woensdag 11 september 2013 20:56 schreef amaranta het volgende:
Voor zover ik weet is dat er ook niet voor groep 3.
Op de school waar ik les geef starten we er ook mee in groep 4.
Ah, dat zou het kunnen zijn hoor. Vandaag ging het over de dinoquote:Op woensdag 11 september 2013 21:00 schreef amaranta het volgende:
Bij nieuwsbegrip zit een speciaal filmpje. Misschien heeft hij dat gezien?
Het is het jeugdjournaal voor nieuwsbegrip.
Hier ging die van ons ook stuk op idd. Ze zat best met dat hele Syrie verhaal, ik moet zeggen dat ik het zelf ook aan de heftige kant vond. Later is de vrouw nog samen met de uk bij de juf langs geweest omdat ze er zo mee zat. Begreep dat de makers van deze nieuwsbegrip ook best geschrokken waren van de heftige reacties... was dan ook blij dat het deze week over dino's ging.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:47 schreef Vicky het volgende:
Als ze wil kijken mag ze kijken. Ik kijk niet actief mee.
Volgens mij is het om half 7.
[ afbeelding ]
Dit was het nieuwsbegrip bij Amber vorige week. Groep 4/5
Ik vind het toch wel erg jong nog. Spannend hoor. Ook voor jullie denk ik. Bij Job gaan ze met de hele school op kamp, ook met de kleinsten erbij. Dat ging prima, maar het blijft in mijn hoofd iets wat alleen voor groep 8 is weggelegd.quote:Op donderdag 12 september 2013 12:06 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik ben even mijn kind kwijt.. Net met de rest van de klas afgeleverd op de kampeerboerderij. Leuk om te zien waar Chris terecht komt. Mooi plekje onderin het stapelbed, naast zijn beste vriendje, en in de buurt van juf (dat was voor vriendje geregeld). Bij het afscheid kreeg ik nog een halve kus, en ging hij weer verder op in de wereld van zijn klasgenoten.. Heerlijk om te zien.
Op de middelbare school waar ik werk, gebruiken we ook nieuwsbegrip voor leerlingen met een taalachterstand of leesproblemen. Vaak merk ik bij mijn vak (geschiedenis) het wel als leerlingen die in klas 1 bij ons op school komen gewend zijn het nieuws in grote lijnen te volgen.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:37 schreef Troel het volgende:
En een vraagje aan de andere ouders van een kind van rond de zes.
Hier blijken ze op school het jeugdjournaal te kijken en wordt in de schakelklas het nieuws behandeld volgens die site Nieuwsbegrip (vorige week ging het over Syrie, deze week over Tyrannosaurus). Wat mij betreft prima, maar ik merk dat mijn knul veel van dat groep 4 werk mee krijgt.
In hoeverre is het verstandig om dat jeugdjournaal thuis te kijken zodat je ook echt tijd hebt om vragen te beantwoorden. Groep 4 kan dat dus allemaal tijdens de les, maar groep 3 wordt dan geacht zelfstandig te werken. Ergens vind ik het best jammer, had mijn knul graag nog wat klein gehouden, maar besef ook wel dat hij ook best mag weten dat het niet overal op aarde even leuk is.
Hoe dan ook: vanaf welke leeftijd laten jullie je kind het jeugdjournaal zien?
Nu, als de aanbevolen leeftijd voor het jeugdjournaal 9 jaar is, ga ik dat zeker nog niet laten zien. Wel ga ik volgende week met de juf aankaarten of het mogelijk is dat bij zulke beladen onderwerpen, de ouders van groep 3 ook een kopietje krijgen van de besproken tekst, zodat ze weten wat er opgevangen kan zijn.quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:35 schreef mane het volgende:
[..]
Op de middelbare school waar ik werk, gebruiken we ook nieuwsbegrip voor leerlingen met een taalachterstand of leesproblemen. Vaak merk ik bij mijn vak (geschiedenis) het wel als leerlingen die in klas 1 bij ons op school komen gewend zijn het nieuws in grote lijnen te volgen.
En alhoewel ik als docent dus stimuleer dat leerlingen nieuws volgen (voor de algemene ontwikkeling en om te beseffen dat de wereld groter is dan jouw eigen kleine wereldje), schrik ik ook een beetje van de jonge leeftijd die jij noemt en het voorbeeld van gifgas. Vanuit mijn visie als docent ben ik van mening dat je zulke onderwerpen alleen moet aankaarten als je ook de tijd en ruimte hebt om daar uitgebreid over te praten met de kinderen. Als je het alleen maar kort laat zien en daarna overgaat op gewone lesstof dan snappen ze er nog niet veel van en roept het bij een kind mogelijkerwijs vragen op waar een kind het antwoord niet op weet of kan begrijpen. En de kans is aanwezig dat het in hun eigen hoofd inderdaad een eigen leven gaat leiden.
Nog belangrijker dan het laten kijken van het Jeugdjournaal lijkt mij dan ook dat je met je kind praat over wat het op school hoort bij nieuwsbegrip. Zeker als je merkt dat het je kind bezighoudt. Verwerking van wat je hebt gezien en geleerd, is m.i. belangrijker dan weer nieuwe informatie in het hoofd stoppen.
Ah, dan hebben we nog een halve maat om het strikken te oefenenquote:Op maandag 16 september 2013 20:13 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier eentje die graag hippe schoenen wil. Maar met maat 34 kom je dan toch al snel aan de veterschoenen. Dus vorig weekend even bezig geweest, en nu lukt het (meestal)
quote:Op maandag 16 september 2013 21:02 schreef livelink het volgende:
Weer een wens vervuld, maar hij vond het toch gezelliger als ik erbij was, zei hij later.
Fijn dat de schoolarts het nu ook doorheeftquote:Naar aanleiding van het door mij verrichte onderzoek laat ik u weten dat: Daan flink aan het groeien is -> c.q. zijn groeispurt heeft lengte is 164,4 cm. Wat zijn gewicht betreft blijft hij stabiel. Is nu 39,0 kg -> grens normaal gewicht/ondergewicht. Daan eet genoeg voor zijn groei. Dit is prima zo!
Schoolartsen zijn niet leukquote:Op donderdag 19 september 2013 09:49 schreef Grijs het volgende:
Mijn oudste is eindelijk 'goedgekeurd' door de schoolarts! Ik dacht dat ik van dat gezeur af zou zijn toen ik niet meer naar het consultatiebureau hoefde. Daan moest steeds bij de schoolarts terugkomen om gewogen en gemeten te worden. Gisteren heeft hij van de schoolarts een briefje meegekregen dat hij nu gewoon bij de reguliere controles weer gezien wordt (en dus niet meer extra langs hoeft te komen). Ik denk dat ik het ga inlijsten ofzo. Berichtje van het briefje:
[..]
Fijn dat de schoolarts het nu ook doorheeft
Hij hoefde geen kopje kleiner gemaakt te worden?quote:Op donderdag 19 september 2013 11:17 schreef Adnap het volgende:
[..]
Schoolartsen zijn niet leuk
wij hadden ook een leuke, hij was te lang voor t het schema![]()
Dat liep voor een 13 jarige (wat hij nog nét) is tot 180 en hij is 185.6 of zo. Dus ik vroeg waarom niet de gewoon lijst tot 210 maar daar had ie geen antwoord op.
Overigens vond de arts het maar raar dat ik mee was. EHhh iets met mijn kind en arts. Toen de privé vragen kwamen heb ik gevraagd of ik naar de gang moest van zoonlief maar vond hij onzin. *je weet alles mam*
Haha die is goed ja.quote:Op donderdag 19 september 2013 13:31 schreef Grijs het volgende:
[..]
Hij hoefde geen kopje kleiner gemaakt te worden?
Ik zat de groeiboekjes van de kinderen te bekijken (de invulschema's met lengte en gewicht) en zag dat ze alle drie lichtgewichten zijn. Daan en Judith zijn aan de lange kant, Marlien aan de korte kant. Alleen bij Marlien is het dus mooi in evenwicht. Mijn conclusie: Daan is niet te licht voor zijn lengte, maar te lang voor zijn gewicht.
je merkt het ook wel aan andere kenmerken van die ontwikkeling. Vriend van mijn oudste is ook al een kop groter dan ik ben terwijl hij 5 dagen jonger is dan oudste, ook al baard in keel, huid onrustig en andere bouw.quote:Op donderdag 19 september 2013 14:04 schreef Adnap het volgende:
[..]
Haha die is goed ja.
Nee geen kopje kleiner maar oohhh wel zorgelijk dat hij NU al zo lang is.... ehhh vroege groeispurt ??
Hier baard in de keel bij beide, echte mannenstemmen die brommenquote:Op donderdag 19 september 2013 14:11 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
je merkt het ook wel aan andere kenmerken van die ontwikkeling. Vriend van mijn oudste is ook al een kop groter dan ik ben terwijl hij 5 dagen jonger is dan oudste, ook al baard in keel, huid onrustig en andere bouw.
Oudste hier groeit wel maar nog geen spurt. Nog hele zachte trekken, jongensbouw en niks geen puistjes ofzo.En zijn 2 jaar jongere broer nadert met rasse schreden maar ook geen spurt. Die is sowieso groot.
Vriendjes van oudste uit zijn klas groeien nu pas, of hadden afgelopen jaar hun spurt. Die zijn tussen 15 en 16.
grappig. Hier dus nog nul zicht op dat soort dingen. Bij beide oudste jongens niet.quote:Op donderdag 19 september 2013 14:58 schreef Adnap het volgende:
[..]
Hier baard in de keel bij beide, echte mannenstemmen die brommenJongste sinds een week of 3-4, echt lief
![]()
Bij oudste is het gelaat nog echt tusen jongen en man in, wel af en toe lange haren op de wangenVorig jaar is oudste van 1.60 naar 180 gegaan, nu dus 5 cm erbij in een jaar.
Volgens de orthopeed gaat hij nu nog een keer heel hard groeien en vlakt het dan af.
quote:Op donderdag 19 september 2013 18:36 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]Je weet het tot op de millimeter nauwkeurig, dus vanwaar de of zo?
Ik kreeg het van mijn moeder via de foon, die zijn de ofzo erbijquote:Op donderdag 19 september 2013 18:36 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]Je weet het tot op de millimeter nauwkeurig, dus vanwaar de of zo?
Stond net nog even naast hem, toevallig, en hij is gewoon nog maar een halve kop kleiner!quote:Op donderdag 19 september 2013 21:22 schreef Lovechild het volgende:
Mijn 12-jarige nadert me al aardig, ik ben 1.78 m en hij komt zeker tot aan mijn schouder.
Wel aardig, oudste is zo het gareel weer in gedoken, jongste nu met studiebegeleiding bezig. Hopenlijk gaat hij nu inzien dat huiswerk nuttig is/noodzakelijkquote:Op zaterdag 21 september 2013 08:56 schreef Sjeen het volgende:
Ik heb geen echt meisje-meisje... Ze klom een paar jaar terug met haar balletpakje aan in een boom
Nu doet ze aan snorkelen en volleybal en ze zingt, prima mix zo
Hoe gaat het met iedereen op school ondertussen?
roze is hier zoo 2012, blauw is favorietquote:Op zaterdag 21 september 2013 09:15 schreef _evenstar_ het volgende:
Sjeen hier ook zo een half half , wel alles roze maar buiten spelen is met d'r jongens hoe wilder hoe liever
En wat leuk dat snorkelen , is dat bewust met oog op bepaalde vakantie ?
Hier op school gaat het nog steeds super. Tweede spellingtoets wederom 0 fout !
Vind zo knap!
Ach gosh...quote:Op zaterdag 21 september 2013 16:38 schreef Gaoxing het volgende:
Jongste wilde niets nieuws proberen. Erg a-typisch voor hem. Uiteindelijk hebben we samen maar een potje zitten grienen, omdat het allemaal niet meevalt met al die nieuwe dingen die sowieso al moeten
Oeh, ja, Didi vind ik voor meisjes ook erg leuk!quote:Op zaterdag 21 september 2013 17:44 schreef miss_sly het volgende:
maar ook een hele mooie jurk van Didi
Ik heb nooit een Nederlands rijbewijs gehad, dus ik haal steeds rijbewijzen als we weer ergens heen verhuizen. In NL kan ik wel gewoon met m'n Thaise rijden (tenzij ik terug zou verhuizen, dan zou ik een half jaar door mogen rijden, maar daarna moet ik het NLse examen gehaald hebben). Maar hier is het hele rijbewijs gedoe een enorme scam, die heel veel geld en tijd kost. Ik hoop er over een maand mee klaar te zijn....quote:Op zaterdag 21 september 2013 17:18 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ach gosh...![]()
En heb jij geen rijbewijs? Ik dacht dat je in NL wel auto reed.![]()
Chris begint weer ouderwets te mopperen 's ochtends. Eenmaal op gang geen probleem, en in het weekend is hij nog eerder wakker. Gelukkig krijgen we hem wel fatsoenlijk op school..quote:Op zaterdag 21 september 2013 08:56 schreef Sjeen het volgende:
Hoe gaat het met iedereen op school ondertussen?
Yeah! Ze loopt tenminste warmquote:Op zaterdag 21 september 2013 18:47 schreef livelink het volgende:
Katja is teruggekomen met jas en met laarzen.
Allebei niet mijn smaak, maar zo langzamerhand moet ik dat los gaan laten, geloof ik.
Ach Gao, wat moeilijk voor je jongste. Hij kan later waarschijnlijk toch nog wel ergens terecht, of moest dat persé in het begin van het schooljaar allemaal geregeld worden?
En je oudste weer lekker ambitieus. Ik vind het toch bewonderenswaardig hoe 'makkelijk' jouw kinderen zich weer aan nieuwe situaties aanpassen, ondanks dat je jongste het toch even wat minder makkelijk vindt. Hij doet het toch maar allemaal.
Kim heeft nu ook maat 134, iig van bovenkleding. Alhoewel sommige van 128 nog prima passen. Ligt aan het merk denk ik. Maar ik vind veel spul te volwassen ofzo van 134 wat ik tot nu toe heb gezien.quote:Op zaterdag 21 september 2013 19:22 schreef Sjeen het volgende:
Ik vind het heel moeilijk dat Isa nu in de volgende serie komt qua maat... Ik vind de kleren bij H&M vanaf 134 vaak heel lelijk, te semi stoer enzo.
Ja, te volwassen inderdaad... Ik vind het echt helemaal niksquote:Op zaterdag 21 september 2013 20:06 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Kim heeft nu ook maat 134, iig van bovenkleding. Alhoewel sommige van 128 nog prima passen. Ligt aan het merk denk ik. Maar ik vind veel spul te volwassen ofzo van 134 wat ik tot nu toe heb gezien.
Leuke jas!quote:Op zaterdag 21 september 2013 20:24 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ja, te volwassen inderdaad... Ik vind het echt helemaal niks
De nieuwe winterjas van Isa
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |