quote:LEENDERT WITVLIET
HUN SCHOOL
Op vrijdag staan de brugklassers
bij hun oude school, terug op de basis
dag meester, dag juf,
de meester vraagt dan hoe het gaat
daarginds
en laat ze op het plein
met de bekende tegels, de groene banken
tegen rozenbottels, de beweging
om het heen en weer van de meesters en de juf, ze zijn weer terug,
en spelen mee met de nieuwe zesde klas,
met hartstocht, met inzet.
Dan gaat de bel en weer
trekt de tijd een streep
een rafelige grens
en opeens staan
brugklassers niet weten wat te doen,
met de hele lange middag doen,
op het lege plein, hun plein.
Van achter, ramen klinken tafels.
Eens zo klein. Hun school.
en juist voor die laatste is het belangrijk. en daar spreek ik uit ervaring. zowel persoonlijke als beroepsmatig (ik geef nog steeds bijlessenquote:Op maandag 2 september 2013 13:06 schreef Adnap het volgende:
[..]
automatiseren is zo handig ! Heb een kind dat het wel kan, en een die het dus nu nog moet leren (2 gym) das niet handig maar bekend fenomeen bij zijn 'soort' (let op de haakjes) kinderen
Ik had het dus over commentaar door ouders op van alles en nog wat, wist ik veel dat jullie allemaal leerkrachten waren opeensquote:Op maandag 2 september 2013 13:13 schreef Troel het volgende:
Dit heeft toch niet met het vertrouwen in de leerkracht te maken?
Het is net als bij elke andere baan en in vele andere situaties zijn sommige mensen het vertrouwen niet waard.. Ik denk dat de huidige juf mij ervaart als makkelijk en heel meegaand met alles.quote:Op maandag 2 september 2013 13:10 schreef Luigi het volgende:
Ik vind het, van een afstandje gezien, vaak tegen het bemoeizuchtige aan eerlijk gezegd. Ja, ik snap dat het om 'je kind' gaat en ja, je mag daar best wat van vinden (uiteraard) maar soms even wat vertrouwen aan de leerkracht schenken ipv alles af te katten mag ook wel eens...
Kruistafels. Vet handig appje. We draaien m zo nu en dan even. Want ja, ook hier automatiseringsproblemen.quote:Op maandag 2 september 2013 13:15 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik had het dus over commentaar door ouders op van alles en nog wat, wist ik veel dat jullie allemaal leerkrachten waren opeens. Kritiek vanuit de sector zelf lijkt me alleen maar goed en bruikbaar.
dat werkt op dezelfde manier als dat ezelsbruggetjes werkenquote:Op maandag 2 september 2013 13:23 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Kruistafels. Vet handig appje. We draaien m zo nu en dan even. Want ja, ook hier automatiseringsproblemen.
En oefenen terwijl ze op de trampoline springen of op een skippybal hoppen.geen idee hóe t werkt maar het werkt hier zeker
beroepsdeformatie!quote:Op maandag 2 september 2013 13:27 schreef Luigi het volgende:
Bij automatiseringsproblemen denk ik toch weer aan iets heel anders!
Uitdagingen...quote:Op maandag 2 september 2013 13:27 schreef Luigi het volgende:
Bij automatiseringsproblemen denk ik toch weer aan iets heel anders!
Wát zeg je?quote:Op maandag 2 september 2013 22:08 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Jongste stuiterbal had vandaag haar eerste zwemles en dat beviel zo goed dat ze het jammer vindt dat ze nu weer een week moet wachten tot ze weer aan de beurt is
Hou op schei uit! Ze is oudste kleuter nuquote:Op maandag 2 september 2013 22:09 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wát zeg je?![]()
Zwémt jouw baby al????
Ik ben geen leerkracht, ik zal me je kritiek aantrekkenquote:Op maandag 2 september 2013 13:15 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik had het dus over commentaar door ouders op van alles en nog wat, wist ik veel dat jullie allemaal leerkrachten waren opeens. Kritiek vanuit de sector zelf lijkt me alleen maar goed en bruikbaar.
Wat lief dat je ernaar vraagt.quote:Op dinsdag 3 september 2013 05:36 schreef livelink het volgende:
Gao, hoe is het met jouw kinderen gegaan op school? Voor hen was natuurlijk alles nieuw en dus ook extra spannend. En misschien ook extra wennen na zo'n lange periode van vrij zijn?
Ik bedacht me later dat die afgelopen 3 maanden voor jouw kinderen waarschijnlijk echt zo'n periode is geweest die heel veel voor hen betekend heeft en waar ze nog veel op terug zullen kijken. En voor jou ook natuurlijk.
Dat leert hij daar juistquote:Op dinsdag 3 september 2013 16:50 schreef livelink het volgende:
Huiswerkvrij thuiskomen lijkt me lekker. Wat ik me wel altijd afvraag is of huiswerkbegeleiding nou wel de oplossing is. Ooit moeten kinderen toch leren om zelf te plannen en zelf de discipline op te brengen om aan het werk te gaan. Ik weet het, ik leef nog in de verleden tijd wat dat betreft, maar hoewel ik absoluut de voordelen zie van huiswerkbegeleiding, vind ik het toch ook wel wat waard dat kinderen hun tijd zelf moeten leren indelen.
Spannend maar wel onwijs fijn dat ze dat doen. Bij oudste hebben ze een geschiedenisproject voor plussers : elke periode een x-aantal boeken lezen en hiervan verslagen maken. Daarna met elkaar over deze boeken praten. Eerst zag hij het niet zitten maar nu heeft hij het eerste boek én verslag al afquote:Op dinsdag 3 september 2013 22:22 schreef Grijs het volgende:
Wisselen de klassen dan elk jaar, Rewimo? Wel fijn dat hij al weet dat hij bij een vriendje in de klas komt. In welke klas zit hij ondertussen?
Wij hebben voor D. (2 gymn.) bericht gekregen dat hij mee mag doen met een verbredingstraject. Ze mogen dan een zelfgekozen opdracht doen onder schooltijd (dus ten tijde van de reguliere lessen, die hij dan zelfstandig bij moet houden). Ze willen alleen gemotiveerde leerlingen, dus hij moet het wel zelf willen.
Een paar maand geleden heb ik hem gevraagd of hij dat zou willen als hij daarvoor in aanmerking zou komen en toen gaf hij aan dat hij dat maar niets vond. Nu hij daadwerkelijk in aanmerking komt, lijkt het hem toch wel leuk, als hij maar niet de enige is uit zijn klas. Maar hij verwacht dat een vriendje van hem hetzelfde bericht heeft gekregen. Binnenkort krijgen ze voorlichting daarover. Ik ben benieuwd.
Spannend he, maar echt het went zo snel. Heb je de route geoefend met hem ? T is het echte loslaten en ohh boy dat viel/valt niet mee. Laat hem even een app of sms sturen als hij er is, zit jij ook fijn op je werk/thuisquote:Op woensdag 4 september 2013 06:31 schreef Lovechild het volgende:
Pfff vandaag start mijn oudste op de middelbare school.
Gelijk een dag met 8 lesuren en hij moet bijna al zijn boeken mee. Ik moet nog zo wennen aan de afstand die hij moet fietsen (25 min ipv 10), dat ik van de spanning een uur voor tijd ben opgestaanK zal al snel niet beter weten maar kan nu alleen nog maar aan mogelijk gevaarlijke verkeerssituaties denken. En dan met al die boeken op zijn rug vandaag...
De andere kinderen zijn maandag weer begonnen en zijn allemaal nog lekker enthousiast
Nee, in principe niet maar hij is blijven zitten. En we wisten daardoor niet in welke klas hij zou komen. HIJ zit nu in de 7e klas, dat ligt gelijk met de eerste in NL.quote:Op dinsdag 3 september 2013 22:22 schreef Grijs het volgende:
Wisselen de klassen dan elk jaar, Rewimo? Wel fijn dat hij al weet dat hij bij een vriendje in de klas komt. In welke klas zit hij ondertussen?
Wij hebben voor D. (2 gymn.) bericht gekregen dat hij mee mag doen met een verbredingstraject. Ze mogen dan een zelfgekozen opdracht doen onder schooltijd (dus ten tijde van de reguliere lessen, die hij dan zelfstandig bij moet houden). Ze willen alleen gemotiveerde leerlingen, dus hij moet het wel zelf willen.
Een paar maand geleden heb ik hem gevraagd of hij dat zou willen als hij daarvoor in aanmerking zou komen en toen gaf hij aan dat hij dat maar niets vond. Nu hij daadwerkelijk in aanmerking komt, lijkt het hem toch wel leuk, als hij maar niet de enige is uit zijn klas. Maar hij verwacht dat een vriendje van hem hetzelfde bericht heeft gekregen. Binnenkort krijgen ze voorlichting daarover. Ik ben benieuwd.
Niet iedereen wil er mee gezien wordenquote:Op woensdag 4 september 2013 06:53 schreef Lovechild het volgende:
Ik kan zelf niet zo goed peilen hoe hij eronder is. Van de week zei hij wel dat hij het wel spannend vond maar hij heeft ook wel zin. Gisteren, na het boeken ophalen, was hij enthousiast. Heeft ook al aansluiting met kinderen uit zijn klas, heel fijn. Hij was er ook gewoon wel aan toe om de basisschool af te sluiten.
De route is geoefend en hij heeft hem gisteren al alleen gefietst. Althans, de heenweg![]()
Toen hij klaar was met boeken halen en op de foto gaan, hebben we hem met fiets en al in de auto gefrotGa hem inderdaad een smsje laten sturen als hij is aangekomen, daar hebben we gisteren nog speciaal zijn beltegoed voor opgewaardeerd.
Goh, de eerste woensdagmiddag in zijn leven dat hij niet vrij is om te doen wat hij wil...
Nou als hij met zo'n tas vaker de deur uit moet, ga ik dat zeker overwegen. Hij had nú al pijn in zijn rugquote:Op woensdag 4 september 2013 07:35 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Niet iedereen wil er mee gezien wordenmaar er zijn tassenrekken te koop voor je schooltas. Mijn jongens fietsen allebei 13 km enkele reis en vinden dat erg prettig. Beter voor je rug ook. Je rugtas staat rechtop en zit vast met een band met klipsluiting.
Mijn brugger is juist nog vrij op woensdag middag. Die heeft een afspraak met zijn beste vriend. Om ' af te spreken'
die tas is hoe dan ook zwaar. Ook met minder boeken. Maar zeg ik, niet iedereen wil er mee gezien worden.quote:Op woensdag 4 september 2013 07:39 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Nou als hij met zo'n tas vaker de deur uit moet, ga ik dat zeker overwegen. Hij had nú al pijn in zijn rug![]()
Hij is de deur uit en ik moest bijna huilen, mijn baby...![]()
Hij is gelukkig (nog???) niet zo gevoelig voor hoe dingen eruit zien, of hoe hij eruitziet.quote:Op woensdag 4 september 2013 08:15 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
die tas is hoe dan ook zwaar. Ook met minder boeken. Maar zeg ik, niet iedereen wil er mee gezien worden.
Sterkte hoor.t went heel snel. Gek genoeg heb ik me over kindje 2 nog heel geen zorgen gemaakt
waar ik bij oudste de uren vooruit zat te kijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |