abonnement Unibet Coolblue
  zondag 15 september 2013 @ 11:55:43 #176
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_131191638
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 23:47 schreef Nibb-it het volgende:
Nice? Of was dat later?
Juist, Nizza werd Nice.

Maar nu nog de manier waarop die gebieden overgingen naar Frankrijk. Het was namelijk geen gewone schenking, maar de Fransen en de Sardijnen spraken of om het een air van legitimiteit te geven.
  zondag 15 september 2013 @ 22:46:20 #177
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_131220624
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 11:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Juist, Nizza werd Nice.

Maar nu nog de manier waarop die gebieden overgingen naar Frankrijk. Het was namelijk geen gewone schenking, maar de Fransen en de Sardijnen spraken of om het een air van legitimiteit te geven.
Mij staat iets bij van een oorlog die werd begonnen, maar de details zou ik niet meer weten. :P
  zondag 15 september 2013 @ 22:57:53 #178
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_131221300
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 22:46 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Mij staat iets bij van een oorlog die werd begonnen, maar de details zou ik niet meer weten. :P
Nee, de schenking gebeurde geheel vreedzaam. Hoewel de beide vorsten (of eigenlijk: de Franse vorst en minister Cavour) al hadden beslist dat de gebieden naar Frankrijk zouden gaan, besloten ze een andere 'legitieme' reden voor de overgang te forceren.
  zondag 15 september 2013 @ 23:27:57 #179
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_131222883
Op het gevaar af het te verraden:

De Nederlandse regering gebruikte enkele jaren terug eenzelfde methode om een beslissing die eigenlijk al genomen was, tegenover het volk te legitimeren. Bij hen mislukte het echter en de regering zag zich genoodzaakt de beslissing een tijd later op een andere manier door te voeren.
pi_131234904
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 13:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
In 1858 tekenden het koninkrijk Sardinië en Frankrijk het verdrag van Plombières. Wat was de deal die daarin vastgelegd werd, en hoe werd die uitgevoerd?

Ik wil een redelijk specifiek antwoord horen.
Volgens mij was dat de overeenkomst tussen Naopoleon III en (eh... de koning van Sardinië, de latere eerste koning van Italië) waaruit het koninkrijk Italië voortkwam; Frankrijk zou Sardinië (die eveneens Piedmont onder zich had) bijstaan om de Oostenrijkers te verjagen uit de Italiaanse gebieden (vooral het noorden) en Savoy(? Gokje) zou vervolgens bij Frankrijk gaan horen.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_131235020
quote:
7s.gif Op maandag 16 september 2013 13:17 schreef Karrs het volgende:

[..]

Volgens mij was dat de overeenkomst tussen Naopoleon III en (eh... de koning van Sardinië, de latere eerste koning van Italië) waaruit het koninkrijk Italië voortkwam; Frankrijk zou Sardinië (die eveneens Piedmont onder zich had) bijstaan om de Oostenrijkers te verjagen uit de Italiaanse gebieden (vooral het noorden) en Savoy(? Gokje) zou vervolgens bij Frankrijk gaan horen.
Spuit 11. :')

In ieder geval, ze lieten volgens mij het volk zelf stemmen of ze ermee akkoord gingen of niet.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  maandag 16 september 2013 @ 14:01:35 #182
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_131236510
quote:
7s.gif Op maandag 16 september 2013 13:21 schreef Karrs het volgende:

[..]

Spuit 11. :')

In ieder geval, ze lieten volgens mij het volk zelf stemmen of ze ermee akkoord gingen of niet.
Juist! Er werd een plebisciet gehouden. Uiteraard werden daarbij maatregelen genomen om te zorgen dat de juiste uitkomst behaald zou worden. Niet verrassend stemden meer dan 99% van de bevolking van het graafschap Nice en het hertogdom Savoie voor aansluiting bij Frankrijk...

50 De_Kardinaal †
3 Iblardi
3 Ser_Ciappelletto
2 Karrs
1 tuurke77
1 Sloggi
1 TitusPullo
1 Polacco
1 Stephen_Dedalus
1 Den_Haag
1 YouriNL
pi_131237026
Welk bekend bedrijf wordt gelinkt aan het verdwijnen van vrijwel alle stadstrambedrijven uit de steden in de Verenigde Staten in de eerste helft van de 20e eeuw? Op welke manier gebeurde dat?

Hint: Het is weliswaar een populaire theorie, maar het was lang niet de schuld van alleen dat bedrijf.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  maandag 16 september 2013 @ 14:32:57 #184
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_131237710
Wut, lees jij Cracked?
pi_131237809
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 14:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wut, lees jij Cracked?
Lees ik wát :?
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_131238122
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 14:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wut, lees jij Cracked?
Krijg nou de t...

Aan iedereen die nou naar Cracked.com wil: niet opzoeken is het devies. ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Karrs op 16-09-2013 15:26:02 ]
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  maandag 16 september 2013 @ 14:43:03 #187
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_131238158
quote:
10s.gif Op maandag 16 september 2013 14:42 schreef Karrs het volgende:

[..]

Aan iedereen die nou naar Cracked.com wil: niet opzoeken is het devies. ;)
Ik vind het ook een beetje valsspelen. Ik zal in ieder geval een ronde overslaan. ^O^
pi_131247555
quote:
7s.gif Op maandag 16 september 2013 14:14 schreef Karrs het volgende:
Welk bekend bedrijf wordt gelinkt aan het verdwijnen van vrijwel alle stadstrambedrijven uit de steden in de Verenigde Staten in de eerste helft van de 20e eeuw? Op welke manier gebeurde dat?

Hint: Het is weliswaar een populaire theorie, maar het was lang niet de schuld van alleen dat bedrijf.
General Motors toch?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_131248817
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 18:55 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

General Motors toch?
Da's half een punt, nu nog hoe ze het deden. :)
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_131249094
quote:
14s.gif Op maandag 16 september 2013 19:23 schreef Karrs het volgende:

[..]

Da's half een punt, nu nog hoe ze het deden. :)
Ze introduceerden goedkopere bussen, waardoor de trambedrijven failliet gingen?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_131249367
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 19:30 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Ze introduceerden goedkopere bussen, waardoor de trambedrijven failliet gingen?
Nope.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_131257364
Mijn tweede antwoord zou zijn ze kochten de trambedrijven gewoon op.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_131261348
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 21:42 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Mijn tweede antwoord zou zijn ze kochten de trambedrijven gewoon op.
Yep.

De VS motoriseerde in rap tempo in de jaren twintig. Ford en General Motors waren blooming en startten agressieve reclamecampagnes om hun voertuigen te promoten en de goeie, ouwe 'streetcar' (de grootste concurrent) in een slecht daglicht te stellen. De tram was maar ouderwets. Publiek transport was out, privé transport (iets totaal nieuws en zeer aantrekkelijk voor de Amerikaanse way of life) was in.

Openbaar vervoer is pas aantrekkelijk als het aan een paar voorwaarden voldoet. Het moet vaak rijden, het moet snel rijden, het moet goedkoop rijden en als het even kan moet het comfortabel rijden. De streetcars deden dat, maar de bussen bepaald niet... GM nam de trambedrijven daarom grotendeels over en verlaagde de frequentie van de tramdiensten. Daardoor werd de tram plots stukken minder aantrekkelijk. De tegelijkertijd ingestelde busdiensten (met door GM geleverde bussen, natuurlijk!) werden juist opgevoerd, zodat het beeld van de verouderde tram versus de moderne bus, steeds sterker werd. Uiteindelijk schakelden de meeste Amerikaanse steden helemaal over op busdiensten.

Dat de bus een stuk oncomfortabeler was, woog toen (en nog steeds) niet op tegen het feit dat de bus een motor had en een tram niet. Tot op de dag van vandaag bestaat in de VS het (imho verkeerde) beeld dat trams ouderwetse vervoermiddelen zijn. Hier in Europa kreeg de autolobby niet zoveel voet aan de grond, zodat hier best veel trambedrijven zijn overgebleven. Uit de middelgrote Europese steden zijn de meeste trambedrijven echter wel degelijk verdwenen - alles wat uit Amerika kwam, was immers populair. ;)

50 De_Kardinaal †
3 Iblardi
3 Ser_Ciappelletto
2 Karrs
1 tuurke77
1 Sloggi
1 TitusPullo
1 Polacco
2 Stephen_Dedalus
1 Den_Haag
1 YouriNL

[ Bericht 6% gewijzigd door Karrs op 17-09-2013 09:47:25 ]
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_131262188
Wat is de naam van het verdrag dat de Ottomaanse provincies in het midden Oosten verdeelde in Britse en Franse invloedssferen? En in welk jaar werd dit verdrag getekend?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  dinsdag 17 september 2013 @ 08:56:03 #195
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_131269674
Sykes-Picot, 1916.
pi_131270755
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:56 schreef Nibb-it het volgende:
Sykes-Picot, 1916.
50 De_Kardinaal †
3 Iblardi
3 Ser_Ciappelletto
2 Karrs
1 tuurke77
1 Sloggi
1 TitusPullo
1 Polacco
2 Stephen_Dedalus
1 Den_Haag
1 YouriNL
1 Nibb-it
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  dinsdag 17 september 2013 @ 16:17:59 #197
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_131282110
Sinds wanneer wordt de troonrede in de Ridderzaal voorgelezen?
  dinsdag 17 september 2013 @ 16:26:28 #198
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_131282384
Sinds de balzaal van het Binnenhof niet meer gebruikt werd.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_131284610
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 16:17 schreef Nibb-it het volgende:
Sinds wanneer wordt de troonrede in de Ridderzaal voorgelezen?
Sinds 13:30 :Y
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  dinsdag 17 september 2013 @ 17:23:39 #200
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_131284707
Sinds het Hare/Zijne Majesteit beschikt heet dat.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')