Alles wat in de toekomst ligt is een aanname, net als de aanname dat ie het nooit meer in zijn greep krijgt.quote:
Weet je, het is niet meer de regering Bush. Het is nu de regering Obama. En die heeft last van wat Bush heeft gedaan.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:20 schreef Jian het volgende:
[..]
Gelukkig gaat het de VS alleen maar om rechtvaardigheid
Dat zeg ik ook niet, maar ik claim dan ook niet dat hun woord oprecht zou zijn 'of intelligent' overkomt.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:20 schreef Jian het volgende:
[..]
Gelukkig gaat het de VS alleen maar om rechtvaardigheid
Aanname .... ik zeg van wel (ja, ja, ik weet 't ook een aanname)quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Niet dankzij zijn eigen (leger)capaciteiten. Er komt hulp van buitenaf - o.a. Hezbollah en Iran. Overigens zal hij de situatie nimmer volledig onder controle krijgen.
Hoezo dat? Wat in Syrië gebeurt heeft helemaal niks met Bush te maken. Obama had ook kunnen zeggen "dit is een interne aangelegenheid, ik bemoei me er voor de verandering niet mee".quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:22 schreef DeToffifee het volgende:
[..]
Weet je, het is niet meer de regering Bush. Het is nu de regering Obama. En die heeft last van wat Bush heeft gedaan.
Een aanname die tot nu toe de werkelijkheid is.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:23 schreef Jian het volgende:
[..]
Aanname .... ik zeg van wel (ja, ja, ik weet 't ook een aanname)
Ik zeg dit, omdat het duidelijk is dat de beoordeling op wat Obama doet wat dit aangaat, beinvloed wordt door wat er in 2003 is gebeurd aangaande Irak.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:23 schreef Peunage het volgende:
[..]
Hoezo dat? Wat in Syrië gebeurt heeft helemaal niks met Bush te maken. Obama had ook kunnen zeggen "dit is een interne aangelegenheid, ik bemoei me er voor de verandering niet mee".
Basta, klaar.
Al-Qaeda en Al-Nusra zijn beide pro sharia wetgeving.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Incorrect, het is geen collectief en vaak hangen ze niet dezelfde ideologie aan.
je vindt / vind jequote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:19 schreef DeToffifee het volgende:
[..]
NeeJe kan nl. voor "je" ook jij zetten, en dan is het vind.
Je bent dus voor een aanval op Syrie omdat er een zwarte president is. maar tegen een aanval op Iraq terwijl die honder duizenden slachtoffers met chemische wapens heeft gemaakt waaronder 5000 koerden in het meest bekende incidentje?quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:27 schreef DeToffifee het volgende:
[..]
Ik zeg dit, omdat het duidelijk is dat de beoordeling op wat Obama doet wat dit aangaat, beinvloed wordt door wat er in 2003 is gebeurd aangaande Irak.
En nee, ik vind het juist goed wat Obama doet nu. Er zijn verdragen afgesloten lang geleden, en die moeten nageleefd worden. Wat hebben die verdragen anders nog voor zin.
Als het je verder niet boeit, hou dan je kop er verder over.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:30 schreef Jian het volgende:
[..]
je vindt / vind je
het verschil tussen je/jij stam+t en stam je/jij , ga je huiswerk nog maar eens doen. Niet dat het me verder boeit, maar als je een ander corrigeert ...........
Assad is gewoon aan de winnende hand, waar baseer jij je stelling op?quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:20 schreef Hierro het volgende:
[..]
En dat baseer je op wat? De afgelopen twee jaar? Feit is dat de rebellen te sterk zijn om uitgeroeid te worden. Maar als jij iets weet wat ik niet weet, dan hoor ik het graag.
Ja en de rebellen hebben geen wapens uit het westen gekregen?quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:20 schreef McNulty het volgende:
[..]
Kan zijn. Desondanks heeft Rusland de toelevering opgevoerd gedurende het conflict.
Omdat er een zwarte president is?? Waar lees je dat uit wat ik zei?quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:31 schreef PrepperNL het volgende:
[..]
Je bent dus voor een aanval op Syrie omdat er een zwarte president is. maar tegen een aanval op Iraq terwijl die honder duizenden slachtoffers met chemische wapens heeft gemaakt waaronder 5000 koerden in het meest bekende incidentje?
Denk jij echt dat het Obama en de VS om de verdragen gaat? Weet je dan niet dat ze nogal selectief zijn omtrent verdragen en mensenrechten?quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:27 schreef DeToffifee het volgende:
[..]
Ik zeg dit, omdat het duidelijk is dat de beoordeling op wat Obama doet wat dit aangaat, beinvloed wordt door wat er in 2003 is gebeurd aangaande Irak.
En nee, ik vind het juist goed wat Obama doet nu. Er zijn verdragen afgesloten lang geleden, en die moeten nageleefd worden. Wat hebben die verdragen anders nog voor zin.
Hoe kon ik het vergeten, die zijn heuuuuul eerlijk en oprechtquote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:22 schreef DeToffifee het volgende:
[..]
Weet je, het is niet meer de regering Bush. Het is nu de regering Obama. En die heeft last van wat Bush heeft gedaan.
quote:Geen twee maar minstens zeven partijen in Syrië’s oorlog - DNP
1) Assads regeringsleger
De eerste en grootste partij is het Syrische regeringsleger van president Assad. Zij hebben ongeveer de helft van Syrië in handen waaronder de belangrijke in het westen gelegen steden Damascus, Latakia, Homs, Hama en het westen van Aleppo. De meeste soldaten bestaan uit soennieten, Alawieten en christenen. Omdat het regeringsleger wapens krijgt uit Rusland en Iran en de oppositiestrijders niet, hebben Assad’s troepen onlangs gebied veroverd op de oppositie nabij Homs en Damascus. Rond Aleppo, in het noorden, verliezen Assad’s troepen trouwens behoorlijk. Ook op het platteland ten oosten van de kuststad Latakia, het hart van de Alawieten, lijken Assad’s troepen niet erg zeker van hun zaak.
2) Hezbollah
Assad’s regeringsleger wordt gesteund door de tweede partij; de sjiitische moslimmilitie Hezbollah uit het naburige Libanon. Hezbollah krijgt al decennia wapens van Syrië (en Iran) om de strijd tegen Israel te voeren. Nu Assad in het nauw zit, heeft Hezbollah tussen de drie- en vijfduizend strijders naar Syrië gestuurd om het regime te helpen. Het is voor Hezbollah cruciaal dat Assad aan de macht blijft. Als het regime in Syrië verdwijnt en het land wordt overgenomen door radicale soennieten, is het in zuid-Libanon gebaseerde Hezbollah namelijk plotseling omsingeld. Vanuit het oosten door Syrië’s radicale soennieten, vanuit het noorden door Libanon’s soennieten die nog een appeltje te schillen hebben met Hezbollah, die ze verantwoordelijk houden voor de moord op Libanon’s ex-premier Rafiq Hariri, een soenniet, in 2005. In het zuiden grenst Hezbollah’s deel van Libanon dan aan Israel, dat grijnzend ziet hoe Hezbollah steeds zwakker wordt omdat zij haar krachten moet verdelen tussen Syrië en zuid-Libanon.
3) Het Vrije Syrische Leger
Regimeleger en Hezbollah vechten gezamenlijk tegen de derde partij: De gematigde islamisten van het FSA of Vrije Syrische Leger. Zij begonnen eind 2011 de gewapende opstand tegen Assad toen vreedzame protesten met geweld werden neergeslagen. De laatste tijd verliezen ze op de grond veel steun en invloed.
Hoe Islamitisch het FSA is, is moeilijk te zeggen omdat het bestaat uit een groot aantal lokale groepen. Enigszins te vergelijken met het Moslim Broederschap. Wel duidelijk is dat het FSA geen seculiere club is in de Westerse betekenis van het woord. De FSA is dus geen Arabisch D66. Maar het staat ook ver van Al-Qaeda, dat kenmerken heeft van een Islamitische doomsday sekte.
4) Strijdgroepen
De vierde partij bestaat uit strijdgroepen (zoals Ahrar-as-Sham) die vinden dat het FSA niet islamitisch genoeg en te veel pro-Westen is. Zij willen van Syrië een theocratie maken en hebben voor de rest geen grote internationale inspiraties betreffende jihad of het plegen van aanslagen in het Westen.
5) Al-Qaeda
De vijfde groep die vecht is Al-Qaeda; de meest radicale club aan de zijde van de Syrische oppositie. Zij bestaan uit de groepen Jabhat an Nusra en ISIS (Islamic State of Iraq and Shaam/Syria). Ze willen eerst van Syrië een theocratie maken. En vervolgens Syrië gebruiken voor aanvallen op buurlanden en de rest van de wereld. Al-Qaeda in Syrië wordt steeds populairder en sterker. Een groot deel van haar strijders zijn niet-Syriers. Ze zijn inmiddels de dominante strijdgroepen in de oostelijk gelegen steden Raqqa, Deir-el-Zor en oost-Aleppo. Ook controleren ze grotendeels de provincie Idlib en hebben ze enkele grensovergangen met Turkije in handen.
6) Buitenlandse strijders
De zesde groep zijn de buitenlandse strijders die nauw verbonden zijn met Al-Qaeda in Syrië. Volgens schattingen ter plekke zijn tot nu toe tussen de tienduizend en vijftigduizend jihadisten vanuit de hele wereld via Turkije naar Syrië gereisd om in Syrië met de oppositie mee te vechten tegen het Assad-regime. Een deel van deze jihadisten heeft zich ondertussen aangesloten bij brigades van Al-Qaeda in Syrië. Een ander deel vormt haar eigen strijdgroepen genaamd Muhajireen. Ze staan bekend als onbevreesd. Tegenstanders noemen hen “gestoord”, voorstanders spreken van “helden die nergens bang voor zijn.” Volgens de Amerikanen bevinden er zich ongeveer 2000 internationale jihadisten in Syrië aan de zijde van de oppositie. Ander bronnen spreken van tussen de vijf- en zevenduizend strijders. Gebaseerd op een groot aantal factoren ben ik persoonlijk tot de slotsom gekomen dat er tussen de 20.000 en 40.000 buitenlandse strijders meevechten aan de zijde van de oppositie. Een onbekend deel daarvan is reeds gesneuveld.
7) Koerden
Ten slotte vechten Syrië’s Koerden als zevende groep in de oorlog. De ongeveer twee miljoen Koerden in Syrië controleren in het noordoosten hun eigen gebied, genaamd Rojava. Hun strijdgroep heet de YPG en is nauw verbonden met de Koerdische Arbeiderspartij PKK in Turkije. De YPG is niet pro-regime en niet pro-oppositie maar slechts gericht op het verdedigen van plekken waar Koerden wonen.
Meer Doornbos? Neem een abonnement!
Je kunt iets pas echt begrijpen als je het met je eigen ogen ziet. Journalist en nieuwsjager Harald Doornbos woont daarom al meer dan tien jaar in het Midden Oosten en Pakistan (daarvoor tien jaar in ex-Joegoslavië). Syrië, Libië, Egypte – Als er een oorlog uitbreekt is hij er vaak bij. Verwacht hier geen abstracte bureauverhalen vanuit het altijd gevaarlijke Nederland (wolven!), maar concrete en rauwe observaties uit het veld.
Volg Harald via Twitter of per mail
Het belangrijkste en meest spraakmakende onderdeel van DNP &...
Volgens TMG-CEO Cees van Steijn blijven er in Nederland nog ...
Het aanbod van hengelsportprogramma’s blijft groeien. ...
Sinds de vorige Pakistaanse regering van president Asif Ali ...
“Wat zit er veel woede in jou,” schreef iemand m...
Het is dat hij zo'n zuinig mondje heeft, anders had Jero...
Alles in DNP Vandaag
Ik checkte het onmiddellijk via de website http://www.marinetraffic.com/ais/. Toen ik...
Iedere keer als ik vanuit de Verenigde Arabische Emiraten het vliegtuig neem richting...
Het was al een tijdje na het einde van de Bosnische oorlog. Op een doordeweekse dag v...
Een man met een geweer duwt het hek open op de grens tussen Turkije en Syrië. &l...
Alles van Harald Doornbos
Bron: www.denieuwepers.com
hetgeen verstandig was geweest, ma ja, Amerikanen en verstandigquote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:23 schreef Peunage het volgende:
[..]
Hoezo dat? Wat in Syrië gebeurt heeft helemaal niks met Bush te maken. Obama had ook kunnen zeggen "dit is een interne aangelegenheid, ik bemoei me er voor de verandering niet mee".
Basta, klaar.
Hou toch eens op met deze subjectiviteit. Stom gebash is het, en niet anders.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:35 schreef Jian het volgende:
[..]
hetgeen verstandig was geweest, ma ja, Amerikanen en verstandig
Toffifee stop eens met je onzin in dit topic a.u.b.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:36 schreef DeToffifee het volgende:
[..]
Hou toch eens op met deze subjectiviteit. Stom gebash is het, en niet anders.
Waarom? En wat is er onzin wat ik zeg?quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:38 schreef Terminator2000bc het volgende:
[..]
Toffifee stop eens met je onzin in dit topic a.u.b.
Een complete ramp.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:17 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ja, maar wat hebben ze in 10 jaar tijd voor Irak betekend?
Datzelfde staat Syrië te wachten.
yepquote:
Baat hebben bij Iran.quote:Iran boeit hun geen flikker. De milities bestaan vooral uit minderheden en Soennieten die baat hebben bij de regering. Die vechten met de rug tegen de muur. Iran heeft daar niks mee te maken.
Onzin. Bewijs.quote:Pro-Salafi bron en geen onderbouwing.
En elkaar ondertussen de tent uit vechten.quote:Deze vrijwilligers beschermen wat heilige plaatsen voor Sji'iten. Meer niet.
50k per jaar is niet bepaald veel. Zelfs al zou het waar zijn, dan bewijst het enkel en alleen dat het Assad-regime tot het bot corrupt is.quote:[..]
zoals ik al zei, met dat plan gaat dat niet door.quote:En waarom niet?
Als de militaire elite daar is, ze hebben daar kustverdediging, luchtverdediging en meerdere havens om goederen uit Iran/Rusland te ontschepen. Bovendien hebben ze veel wapens en een goed verdedigbare positie in de bergen. Tel daar een bevolking bij op die moet vechten op leven en dood en die al duizend jaar ervaring heeft met het doden van vervelende Soennieten.
Top!quote:
De meeste van jouw posts bestaan uit niet meer dan één zin en missen vaak de nodige onderbouwing/bronnen.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 13:39 schreef DeToffifee het volgende:
[..]
Waarom? En wat is er onzin wat ik zeg?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |