abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131657669
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:32 schreef hmesker het volgende:
Voor wie het leuk lijkt om eens een Chinese invalshoek te krijgen (en om E_O te ontlasten ;) ) wil ik wel weer eens de Yijing raadplegen. Dat werkt voor mij het handigste als je een vraag hebt. Vragen over het hier-en-nu zijn oké, dus vragen in de trant van
- wat moet ik doen?
- wat is de oorzaak van...?
- in welke fase (van mijn leven/werk/relatie etc.) zit ik nu?
- waar moet ik me nu op focussen?
etc.

Vragen over de toekomst zijn niet oké, daar kan ik niks mee. Dus geen vragen als
- wordt ik rijk?
- krijg ik die baan?
- komt het weer goed?
- ga ik verhuizen?
etc.

Meer info over de Yijing vind je hier: http://www.yjcn.nl/wp/wat-is-de-i-tjing/
oeps, verkeerd gelezen

[ Bericht 7% gewijzigd door EilandjeOnline op 30-09-2013 11:10:23 ]
pi_131658188
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:32 schreef hmesker het volgende:
Voor wie het leuk lijkt om eens een Chinese invalshoek te krijgen (en om E_O te ontlasten ;) ) wil ik wel weer eens de Yijing raadplegen. Dat werkt voor mij het handigste als je een vraag hebt. Vragen over het hier-en-nu zijn oké, dus vragen in de trant van
- wat moet ik doen?
- wat is de oorzaak van...?
- in welke fase (van mijn leven/werk/relatie etc.) zit ik nu?
- waar moet ik me nu op focussen?
etc.

Vragen over de toekomst zijn niet oké, daar kan ik niks mee. Dus geen vragen als
- wordt ik rijk?
- krijg ik die baan?
- komt het weer goed?
- ga ik verhuizen?
etc.

Meer info over de Yijing vind je hier: http://www.yjcn.nl/wp/wat-is-de-i-tjing/
Oke, dan vraag ik in welke fase ik me bevind van mijn leven.
Hallo
pi_131674608
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2013 22:10 schreef clavier het volgende:

[..]

in welk gebied van die fase ?
pi_131678569
'Ik weet niet in welke levensfase ik me bevind', 'Welk gebied van die fase bedoel je?'
Kan het nog vager? _O-
pi_131681558
Voorbeeld vragen als Zal ik slagen voor huppeldepup examen, zal ik die baan krijgen, hoe zal m'n liefdesleven er in de komende 3 maanden uit zien, zal ik een relatie hebben aan het eind van het jaar, met dat soort gerichte vragen kan ik aan de slag.
Je krijgt dan meteen een duidelijk antwoord terug.

Maar ik zal een poging wagen met de volgende vraag ookal vind ik het nog steeds te breed gesteld:

quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2013 22:10 schreef clavier het volgende:
Vogels weg bouquet hond kind

Ik zie dat je moeite hebt in het maken van een keuze/ het nemen van een beslissing in een relatie.
Het maakt je nerveus, een relatie met een schijnbaar goede integere vriend(in) wordt misschien losgelaten.
pi_131684140
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2013 17:09 schreef dikke_donder het volgende:

[..]

Klinkt goed maar geen idee wat ik moet verwachten :)
Ik ga me morgen eens wagen aan een interpretatie :)
pi_131684169
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 19:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik ga me morgen eens wagen aan een interpretatie :)
nothing else but _O_
pi_131684830
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 18:36 schreef EilandjeOnline het volgende:
Voorbeeld vragen als Zal ik slagen voor huppeldepup examen, zal ik die baan krijgen, hoe zal m'n liefdesleven er in de komende 3 maanden uit zien, zal ik een relatie hebben aan het eind van het jaar, met dat soort gerichte vragen kan ik aan de slag.
Omdat clavier reageerde op mijn bericht heb ik het idee dat de vraag van hem/haar voor de Yijing bedoeld was. Maar dat hoor/lees ik dan nog wel.
pi_131684911
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 20:11 schreef hmesker het volgende:

[..]

Omdat clavier reageerde op mijn bericht heb ik het idee dat de vraag van hem/haar voor de Yijing bedoeld was. Maar dat hoor/lees ik dan nog wel.
Het lijkt me juist leuk als meerdere mensen met meerdere systemen zich over één vraag buigen.. Kun je zien of de antwoorden een beetje met elkaar overeenkomen.
pi_131685140
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 20:13 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Het lijkt me juist leuk als meerdere mensen met meerdere systemen zich over één vraag buigen.. Kun je zien of de antwoorden een beetje met elkaar overeenkomen.
Ok. Laten we dat aan de vragensteller over of doet ieder z'n ding? Ik zou me kunnen voorstellen dat bij tegenstrijdige info de vragensteller in verwarring wordt gebracht. Dan schiet de hele exercitie z'n doel voorbij.
pi_131685274
quote:

[..]

Dat was inderdaad de bedoeling. Bij je voorbeeldvragen zat ook de vraag die ik stelde. Vandaar dat ik met die vraag kwam. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat de vraag vaag is, maar als je er ook wat mee kan, dan ben ik benieuwd.
Hallo
pi_131686687
quote:

[..]

oeps verkeerd gelezen

[ Bericht 31% gewijzigd door EilandjeOnline op 30-09-2013 11:11:00 ]
pi_131687859
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2013 20:23 schreef clavier het volgende:

[..]

Dat was inderdaad de bedoeling. Bij je voorbeeldvragen zat ook de vraag die ik stelde. Vandaar dat ik met die vraag kwam. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat de vraag vaag is, maar als je er ook wat mee kan, dan ben ik benieuwd.
De vraag is voor de Yijing zeker niet te vaag - uit het antwoord komen doorgaans wel de elementen die e.e.a. wat meer specificeren. Hierbij wat ik voor jou kreeg + mijn interpretatie:

Dit is hexagram 7 uit de Yijing. We kunnen een hexagram opsplitsen in 2 stukjes van elk drie lijnen: het onderste en bovenste trigram.

Het onderste trigram, wat doorgaans de vragensteller verbeeldt (jij dus), is Water. Water staat in de Yijing voor een risicovolle situatie waarin je niet in staat bent zelf sturing te geven, maar eerder door de omstandigheden gestuurd wordt. Omdat dit het onderste trigram is gaat het hier om interne factoren - emoties, twijfels, angsten, onzekerheden die te maken hebben met jezelf, los van de buitenwereld. Uitgaand van de vraag die je hebt gesteld, 'in welke fase van mijn leven bevind ik me', duidt dit op een fase waarin je bezig bent met twijfels en emoties, maar het is lastig voor je om deze duidelijk benoembaar te krijgen, het enige wat je kan doen is meestromen (als water) en zien waar het naartoe leidt. Dit is een lastige periode omdat je zo weinig concreet krijgt over wat je drijfveren zijn, de keuzes die je maakt of wilt maken - het lijkt allemaal ongrijpbaar te zijn en je kan je af en toe wellicht een speelbal van je emoties voelen. De kunst is om het allemaal te laten komen zoals het komt; pas later, als je weer met je voeten op het droge staat, zul je zien waar het je heeft gebracht. De weg is nu belangrijker dan het doel.

Het bovenste trigram is Aarde, en dit trigram laat zien hoe jij op dit moment in de buitenwereld staat. De Aarde is de moeder van alle trigrammen, zij staat voor het verzorgende, het (niet negatief bedoeld) passieve, het openstaan, het naar je toe laten komen. Het betekent dat het nu niet de tijd is voor vernieuwing en initiatieven, maar dat je moet werken met wat je hebt en dit verder laten groeien. De basis waarop je kunt bouwen is er. Je hebt behoefte aan tastbaarheid, concreetheid (is dat een bestaand woord?), duidelijkheid in de manier waarop je in het leven staat. Dit kan bv. betekenen dat een vaste baan en regelmatigheid nu je voorkeur hebben boven een spannend leven vol veranderingen en onverwachte gebeurtenissen. Het is nu niet de tijd voor nieuwe plannen, maar het is wel de tijd om oude plannen uit de kast te halen en concreet in de buitenwereld te zetten - van idee naar vorm. Het is de tijd om ideeën zichtbaar te maken. Werk op gevoel, je ratio is nu een slechte raadgever.

Je ziet dat in de eerste (=onderste) lijn van het hexagram een kruisje staat, dit geeft aan dat deze lijn 'bewegend' is en dat op die lijn wat nadruk wordt gelegd. De eerste lijn zegt dan dat je net aan een nieuwe fase bent begonnen, en wat ik schreef over het trigram Water (want daar zit deze lijn in) is nog maar recent aan de orde. Een nieuwe start, maar wel eentje die je emotioneel enigszins uit balans gooit en je confronteert met het feit dat het enige wat zeker is in het leven is dat er niets zeker is. De eerste lijn geeft ook aan dat je kwesties hebt afgerond om de nieuwe start te kunnen maken, goed zo! Er staat niets je in de weg om vooruit te kijken, hoewel dit hexagram wel aangeeft dat dit niet altijd makkelijk zal zijn.

Je hebt ook de vijfde lijn (van onderaf gerekend) bewegend - dit is de lijn van 'ik heb de touwtjes in handen, ik bepaal wat er gaat gebeuren'. Deze lijn geeft aan dat je de behoefte hebt om grip te krijgen op de situaties waar je op dit moment in verkeert; doordat deze lijn in het trigram Aarde zit, wat moet werken met wat er op haar afkomt, gaat dit je nu niet makkelijk af. Tegelijkertijd geeft dit trigram, in combinatie met deze lijn, aan hoe je de situatie kunt laten groeien in jouw voordeel: door open te staan, het op je af te laten komen en dit naar jouw hand te vormen. De verandering die je nu nodig hebt is groei, dit zou je focus kunnen zijn voor de fase waar je nu in zit.

HM
pi_131703283
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 20:20 schreef hmesker het volgende:

[..]

Ok. Laten we dat aan de vragensteller over of doet ieder z'n ding? Ik zou me kunnen voorstellen dat bij tegenstrijdige info de vragensteller in verwarring wordt gebracht. Dan schiet de hele exercitie z'n doel voorbij.
Ik denk dat we dat aan de vragensteller moeten overlaten, anders krijgt ie idd een overflow aan informatie.
Als experiment is het wel leuk, natuurlijk.
pi_131703819
oeps, ik zit hier totaal verkeerd te lezen, al mn reacties die nergens op slaan heb ik weer ff verder verwijderd, we hebben dus nu 3 amateurlezers, ook leuk ! :)
pi_131706432
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2013 19:52 schreef dikke_donder het volgende:

[..]

nothing else but _O_
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 2 oktober 2013 @ 22:05:26 #92
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_131793786
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 00:59 schreef Dindymene het volgende:
Dank je wel!

Veel dingen komen me bekend voor. Heb op dit moment ontzettend last van mijn knieën, ben snel uitgeput tijdens het sporten en na een dag werken krijg ik hoofdpijn waardoor ik niets meer kan doen.
Ik heb een paar weken geleden een baan aangeboden gekregen bij mijn oude stageplek (terwijl ik nog niet mijn diploma in handen heb; moet mijn scriptie aanpassen en verdedigen). Dit stukje:

[..]

is de reden dat ze voor mij hebben gekozen in plaats van mensen die gesolliciteerd hebben op de functie. Ik werk er nu een aantal dagen en wat ik ervan opmaak is dat ze ontzettend tevreden zijn met me. Dat zorgt er voor dat ik meer in mezelf vertrouw en risico's durf te nemen die uiteindelijk altijd goed aflopen.

Dan even 2 vragen aan jou:
- Je hebt de Keltische Kruis legging gebruikt toch? Wat is dan kaart nummer 0? Wat ik heb gelezen over het Keltische Kruis is dat er maar 10 kaarten worden gebruikt en jij gebruikt er 11. - Hoe interpreteer jij de kaarten? Ze hebben naar mijn idee allen een ander betekenis, maar toch lijk jij er één duidelijk geheel van te maken.
Ik ben nog maar een leek in dit gebied, maar wat ik begrepen heb uit 'De 78 graden der wijsheid' van Rachel Pollack (dat boek gebruik ik om de tarot te bestuderen) is dat als de legging via het Keltische Kruis niet helemaal duidelijk is (of dat er geen sluitend 'verhaal' uit de lezing komt) er nog wat extra kaarten getrokken kunnen worden om het antwoord op de vraag 'duidelijker te krijgen'. De schrijfster ontraadt het beginners om dat te doen, omdat het in het begin verwarrend kan zijn. Het is meer voor ervaren lezers volgens haar.

Maar goed, in ieder geval ga ik deze maand mijn eerste legging doen voor een vriend! :)
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_131804300
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 22:05 schreef Atmosphere82 het volgende:

[..]

Ik ben nog maar een leek in dit gebied, maar wat ik begrepen heb uit 'De 78 graden der wijsheid' van Rachel Pollack (dat boek gebruik ik om de tarot te bestuderen) is dat als de legging via het Keltische Kruis niet helemaal duidelijk is (of dat er geen sluitend 'verhaal' uit de lezing komt) er nog wat extra kaarten getrokken kunnen worden om het antwoord op de vraag 'duidelijker te krijgen'. De schrijfster ontraadt het beginners om dat te doen, omdat het in het begin verwarrend kan zijn. Het is meer voor ervaren lezers volgens haar.

Maar goed, in ieder geval ga ik deze maand mijn eerste legging doen voor een vriend! :)
oh dat had ik nog niet gehoord, maar volgens mij heeft iedereen wel zo'n beetje zijn eigen systeem, of althans, een paar eigen huisregels.
Wat spannend! Ik heb inmiddels ook een aantal leggingen 'live' gedaan.. Ik vind dat eerlijk gezegd moeilijker dan hier online, omdat je stante pede een verhaal moet zien in de legging.
Maar goed, al doende leert men en als je je geroepen voelt ben je welkom om het hier ook eens te proberen.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 17:28:25 #94
341900 Atmosphere82
pi_131848877
Ja precies, zij schrijft dat ook (dat er ontzettend veel eigen manieren/regels zijn, evenals even zovele soorten leggingen). Oké, ik zal eerst eens die legging bij die vriend dan en kijken hoe dat bevalt. Daarna wil ik denk ik best eens hier wat proberen (als het allemaal goed gaat)! ;)
pi_131854113
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 17:28 schreef Atmosphere82 het volgende:
Ja precies, zij schrijft dat ook (dat er ontzettend veel eigen manieren/regels zijn, evenals even zovele soorten leggingen). Oké, ik zal eerst eens die legging bij die vriend dan en kijken hoe dat bevalt. Daarna wil ik denk ik best eens hier wat proberen (als het allemaal goed gaat)! ;)
Ik hou me aanbevolen! Je mag een legging voor mij doen :)
pi_131868080
En volgende week heb ik zelf ook wel weer tijd om een lezing te doen..
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 22:04:12 #97
341900 Atmosphere82
pi_131884089
Oké E_O! Dat zal dan waarschijnlijk begin november worden, is dat goed? :)
pi_131885147
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 22:04 schreef Atmosphere82 het volgende:
Oké E_O! Dat zal dan waarschijnlijk begin november worden, is dat goed? :)
Ja hoor, is goed :)
pi_131902990
Mag ik ook een legging aanvragen?
pi_131903398
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 16:15 schreef fleurop het volgende:
Mag ik ook een legging aanvragen?
Met plezier! In de loop van de week heb ik wel tijd. :) Ik gebruik de klassieke tarotkaarten en ik leg het keltisch kruis. Als je voorkeur mocht hebben voor een andere methode, laat het dan gerust weten. We hebben nog twee amateurlezers hier :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')