Daarom kan KLM mijn rug op en ik ben maar 1.85quote:Op woensdag 4 september 2013 09:35 schreef ShaoliN het volgende:
Alleen de beenruimte houd iets te wensen over. Maargoed dat vind ik van veel maatschappijen in de economy.
Die zul je daar niet zien hoorquote:Op woensdag 4 september 2013 23:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
Nee, dan deze
http://www.earthcam.com/frenchwestindies/stbarts/
Zon zee strand bikini's en af en toe een 747 door het beeld
Alhoewel ik er geen gezien heb moet ik er bij zeggen...
Ik zou er in ieder geval niet in willen zitten als die daar wil landen.quote:Op woensdag 4 september 2013 23:56 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Nee, daar ben ik inmiddels ook achter..
Het personeel was nu overdreven behulpzaam en vriendelijk. Echt opvallend gewoon. Ik denk dat ze de concurrentie hard voelen en een mentaliteitsverandering doorgevoerd hebben. Ik kon kiezen uit pasta of rijst & kip, maargoed het blijft vliegtuig voer natuurlijk. Vond het redelijke kwaliteit. Het entertainment systeem is echt heel erg verbeterd. De beeldkwaliteit houd niet over, maar de keuze is enorm.quote:Op woensdag 4 september 2013 23:31 schreef APK het volgende:
[..]
Daarom kan KLM mijn rug op en ik ben maar 1.85
Veel te duur, lomp personeel, keuze uit vis of vis om te eten, oude roestige 747's naar Azie (okay, dat was 5 jaar geleden met een VHS-tape als inflight entertainment)
Ik zie zelf voorlopig (en dan bedoel ik ook voor héél lange tijd) niets groters komen dan de A380. De markt is er nu niet voor en het kost ontzettend veel geld om zoiets te ontwikkelen. Airbus heeft nog lang niet genoeg A380's verkocht om de kosten eruit te halen.quote:Op zaterdag 7 september 2013 16:50 schreef Woods het volgende:
Hoe gaat de volgende generatie vliegtuigen eruit zien? Zal dit nog groter en efficiënter worden of hebben grote fabrikanten er geen baat meer bij om door te ontwikkelen?
Dat vindt ik ook wel.quote:Op zaterdag 7 september 2013 18:42 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het zou toch verdomd jammer zijn al de Boeing 747 uit de luchtvaart zou verdwijnen.
Zo'n beetje nog het enige herkenbare vliegtuig voor de gemiddelde toerist.
Dat is ook de/een reden dat een 747-8 Combi voor KLM is afgeketst. KLM heeft geloof ik wel interesse in zo'n toestel gehad maar kost te veel geld/moeite om dat voor een zo weinig toestellen te doen.quote:Op zaterdag 7 september 2013 18:49 schreef Piles het volgende:
Voor de Antonov 225 verwacht ik echt niks nieuws. Veel te duur om te ontwerpen voor enkele toestellen en net zo weinig vluchten.
Terwijl het eigenlijk helemaal niet zo is. Nu en op de iets lange termijn heb je bij de grotere kisten de 777 en A330 (en - toekomstige - varianten daarvan), bij Airbus de A350 en bij Boeing de 787 (en varianten daarvan).quote:Maar het wordt wel eenheidsworst allemaal ja.
Geluk is dat KLM een deel van hun 747's leased (10 v.d. 22) is de kans groot dat die nog wel even blijven vliegen.quote:Op zaterdag 7 september 2013 19:03 schreef blingbling11 het volgende:
Klopt, vind het ook superjammer dat de 747 op den duur gewoon bijna niet meer vliegt. Maar moet zeggen dat ik de 787 ook wel een mooie kist vind.
De 747 is er binnen 10 jaar zeker uit, die 10 jaar gaan ze niet meer volmaken. De 777/787 nemen het over op de lange afstanden en met de A330/350 voor de "kortere" afstanden, waarbij de A330 op een gegeven moment ook verdwijnt, maar dat duurt nog wel even.quote:Op zaterdag 7 september 2013 19:50 schreef Iemand91 het volgende:
Geluk is dat KLM een deel van hun 747's leased (10 v.d. 22) is de kans groot dat die nog wel even blijven vliegen.
De lease zal ondertussen wel zo weinig zijn, leasebedrijf kan dat spul toch niet aan de straatstenen kwijt (veel -400's gaan er nu uit en bijster efficiënt zijn ze niet meer in gebruik) en pas is nog van een de lease met 10 jaar verlengd.
Klopt, heb het ook niet over een paar jaar, maar als type zijn ze al best oud. De A350 komt in drie uitvoeringen waarbij de "kleinste" prima de a330 kan opvolgen. Na de 747 is dit het eerste type dat gaat verdwijnen bij KLMquote:Op zaterdag 7 september 2013 21:05 schreef blingbling11 het volgende:
De A330-300 is pas net in gebruik, dus die gaan nog wel een aantal jaren mee
Niet klakkeloos verkeerde info van andere sites overnemen voor wat SPL movements betreftquote:Op zaterdag 7 september 2013 16:27 schreef Iemand91 het volgende:
Oude kist vandaag op Schiphol. De C-GNLN (was de CN-RMN) die voor Royal Air Maroc vliegt.
Eerste vlucht was op 15 juni 1983! Overigens ook de eerste keer dat deze op Schiphol kwam.
Tikfout, zie flightradar. Dit was de CN-RNM, een doodgewone 737-700 die de reguliere vlucht Casablanca-Amsterdam vloog. De ex-CN-RMN vliegt ergens in Canada voor Nolinor zoals je op Tweakers al gelezen hebt.quote:Op zaterdag 7 september 2013 16:27 schreef Iemand91 het volgende:
Oude kist vandaag op Schiphol. De C-GNLN (was de CN-RMN) die voor Royal Air Maroc vliegt.
Eerste vlucht was op 15 juni 1983! Overigens ook de eerste keer dat deze op Schiphol kwam.
Telt uiteraard mee, maar ik zou niet verbaasd zijn ls ze die e190's helemaal uitmelken. Zowel de F50 als de F70 hebben ze veel langer in gebruik gehad dan dat ze zelf initieel dachten en tot nu toe is er niet echt een alternatief op die markt. Natuurlijk net weer 6 van die embraers gekocht/overgenomen, die dingen blijven nog wel even.quote:Op zaterdag 7 september 2013 22:57 schreef blingbling11 het volgende:
Ik zie de E-190 nog wel een stuk eerder verdwijnen, of telt KLC niet mee?
Die Fokkers zijn oersterke kisten. Ik begreep dat die een lifespan meekregen van rond de 20 jaar.quote:Op zondag 8 september 2013 10:11 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Telt uiteraard mee, maar ik zou niet verbaasd zijn ls ze die e190's helemaal uitmelken. Zowel de F50 als de F70 hebben ze veel langer in gebruik gehad dan dat ze zelf initieel dachten en tot nu toe is er niet echt een alternatief op die markt. Natuurlijk net weer 6 van die embraers gekocht/overgenomen, die dingen blijven nog wel even.
Tenzij er ineens een wonder op de markt verschijnt, maar dat is er nu niet. De bombardier mag nu pas gaan testen en ziet er niet uit als een vliegtuig wat zoveel beter is dat het als vervanging kan dienen, de fokker next gen is een doodgeboren kindje, boeing en airbus gaan niet kleiner en de Russen en Chinezen doen nog niet mee.
Onderhouds technisch vallen die embraers wel mee. Wat het grootste probleem is, is dat de mannen van de TD niet meer kunnen sleutelen, maar veel met computers mogen oplossen en dat is minder leuk. Ook die 8 jaar is niet helemaal juist, dat "gerucht" doet al de ronde sinds de aanschaf bij KLC, maar is niet op juiste feiten gebaseerd. Dat een fokker gebouwd is om langer rond te vliegen is juist, maar 8 jaar is dan weer onjuistquote:Op zondag 8 september 2013 10:49 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Die Fokkers zijn oersterke kisten. Ik begreep dat die een lifespan meekregen van rond de 20 jaar.
Die Embraertjes daarentegen maar 8 jaar. Dat zou dus betekenen dat na 8 jaar de onderhoudskosten gigantisch omhoog schieten. Ik heb sowieso al gehoord van verschillende mensen dat de Embraers onderhoudstechnisch echt een drama zijn.
Ik zou niet weten wat dit vliegtuig op de tafel legt om de e190 te doen vervangen. Ik denk zelf dat embraer een verbeterde versie gaat brengen (hebben ze al/zijn ze mee bezig) wat omscholing, certificering en gewoon gedoe scheelt. plus die kun je waarschijnlijk door elkaar vliegen, dus e190 en e190 next gen, wat heel veel personeel scheelt.quote:Die Fokker NG gaat nooit van de grond afkomen inderdaad. Maar ik heb nog wat hoop op de Bombardier CS.
Ik volg zelf een luchtvaart gerelateerde opleiding en het is all about efficiency tegenwoordig.. niet alleen in de lucht maar ook op de grond. Bezetting van kisten is momenteel om en nabij 80% dus ik ben benieuwd of je voorlopig grotere kisten dan de a380 gaat zien. Brandstof is een grote kostenpost die in de toekomst alleen maar gaat stijgen in prijs, dus ik verwacht dat ze daar ook nog wel grote stappen gaan maken het komende decennium.quote:Op zaterdag 7 september 2013 16:58 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik zie zelf voorlopig (en dan bedoel ik ook voor héél lange tijd) niets groters komen dan de A380. De markt is er nu niet voor en het kost ontzettend veel geld om zoiets te ontwikkelen. Airbus heeft nog lang niet genoeg A380's verkocht om de kosten eruit te halen.
Boeing had het voordeel dat ze voor de 747-8 gewoon de 747 konden door ontwikkelen wat kosten bespaart, maar de verkoop van de -8 is dramatisch. Deels vanwege de economie, deels vanwege efficiënter spul (waaronder hun eigen 777).
Ter vergelijking; van de -8 zijn er zo'n dikke 100 orders binnen en voor de A380 260 waarvan veruit de meeste (90 stuks) voor Emirates.
Efficiënter zijn ze altijd mee bezig en dergelijke ontwikkelingen zullen nooit stoppen.
Mij zou het ook wel verbazen hoor dat ze over 10 jaar nog vliegen, zeker nu alle kosten stijgen.quote:Op zaterdag 7 september 2013 20:24 schreef The_stranger het volgende:
De 747 is er binnen 10 jaar zeker uit, die 10 jaar gaan ze niet meer volmaken. De 777/787 nemen het over op de lange afstanden en met de A330/350 voor de "kortere" afstanden, waarbij de A330 op een gegeven moment ook verdwijnt, maar dat duurt nog wel even.
Ik heb inderdaad ook gelezen dat de A330 oorspronkelijk is bedoelt als korte tussenoplossing. Maar kan altijd veranderen natuurlijk.quote:Op zaterdag 7 september 2013 22:54 schreef The_stranger het volgende:
Klopt, heb het ook niet over een paar jaar, maar als type zijn ze al best oud. De A350 komt in drie uitvoeringen waarbij de "kleinste" prima de a330 kan opvolgen. Na de 747 is dit het eerste type dat gaat verdwijnen bij KLM
quote:Op zaterdag 7 september 2013 23:19 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Niet klakkeloos verkeerde info van andere sites overnemen voor wat SPL movements betreft
Ah, leek me opzich al raar om zo'n toestel hier te zien.quote:Op zondag 8 september 2013 10:11 schreef OEM het volgende:
Tikfout, zie flightradar. Dit was de CN-RNM, een doodgewone 737-700 die de reguliere vlucht Casablanca-Amsterdam vloog. De ex-CN-RMN vliegt ergens in Canada voor Nolinor zoals je op Tweakers al gelezen hebt.
Eens. Ik zie het in ieder geval voorlopig nog niet gebeuren, zelfs nog geen geruchten hierover.quote:Op zondag 8 september 2013 13:32 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Ik volg zelf een luchtvaart gerelateerde opleiding en het is all about efficiency tegenwoordig.. niet alleen in de lucht maar ook op de grond. Bezetting van kisten is momenteel om en nabij 80% dus ik ben benieuwd of je voorlopig grotere kisten dan de a380 gaat zien. Brandstof is een grote kostenpost die in de toekomst alleen maar gaat stijgen in prijs, dus ik verwacht dat ze daar ook nog wel grote stappen gaan maken het komende decennium.
Mooi toestel, en inderdaad in -600 variant door z'n vorm echt een sigaar.quote:
Que? Dat ding komt elke dagquote:Op zondag 8 september 2013 19:46 schreef Janeiros het volgende:
Gister even voor de gein langs de polderbaan gaan staan. Bleek dat de A380 net zijn landing aan het inzetten was.4e keer dit jaar als ik de berichten mocht geloven. Vroeg me al af waarom het zo druk was.
![]()
Leuk om eens te zien. Gigantisch..
[ afbeelding ]
Misschien omdat dit toestel (A6-EDC) gisteren voor de 5e keer op Schiphol kwam.quote:
Ah, dat zou kunnen, geen idee. Registraties boeien me echt niksquote:Op zondag 8 september 2013 19:50 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Misschien omdat dit toestel (A6-EDC) gisteren voor de 5e keer op Schiphol kwam.
(Als die bron dus klopt die dat zegt)
De markt voor 4-motorige vliegtuigen trekt wel weer aan als er 777's etc. boven de Atlantische Oceaan uitval van een motor krijgen. En volgens de wet van Murphy zal dat gaan gebeuren.quote:Op zondag 8 september 2013 19:31 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Maar de A340 heeft hetzelfde probleem als de 747; mindere efficiënte door o.a. het gebruik van 4 motoren. Ook een handige feature (grootste vliegbereik) heeft hij ook niet meer.
Dat ligt nu bij de 777-200LR al verbroken (17.000km.) en de toekomstige A350-900R zou zelfs de 19.000km. moeten kunnen bereiken.
Dan vlieg je vrolijk verder op 1 motor.quote:Op zondag 8 september 2013 20:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
De markt voor 4-motorige vliegtuigen trekt wel weer aan als er 777's etc. boven de Atlantische Oceaan uitval van een motor krijgen. En volgens de wet van Murphy zal dat gaan gebeuren.
En precies om die reden hebben ze ETOPS uitgevondenquote:Op zondag 8 september 2013 20:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
De markt voor 4-motorige vliegtuigen trekt wel weer aan als er 777's etc. boven de Atlantische Oceaan uitval van een motor krijgen. En volgens de wet van Murphy zal dat gaan gebeuren.
Mja, aan de andere kant: als het een keer of vaker misgaat wordt ETOPS strenger en moet je opeens toch weer over op 4 motoren. Wie zal het zeggenquote:Op zondag 8 september 2013 20:20 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
En precies om die reden hebben ze ETOPS uitgevonden
Maar als er zo vaak 1 motor uitvalt is het slechts een kwestie van tijd totdat er een keer 2 motoren uitvallen.quote:Op zondag 8 september 2013 20:19 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dan vlieg je vrolijk verder op 1 motor.
Gebeurd zo vak dat 1 motor wegvalt of uitgeschakeld moet worden.
Op papier zetten dat het mag wil nog niet zeggen dat ook altijd goed gaat.quote:Op zondag 8 september 2013 20:20 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
En precies om die reden hebben ze ETOPS uitgevonden
De kans dat beide motoren wegvallen is gewoon erg klein. Doorvliegen met 1 motor kan prima en je hebt meestal wel uitwijkmogelijkheden.quote:Op zondag 8 september 2013 20:29 schreef Piles het volgende:
[..]
Mja, aan de andere kant: als het een keer of vaker misgaat wordt ETOPS strenger en moet je opeens toch weer over op 4 motoren. Wie zal het zeggen
Dit dus.quote:Op zondag 8 september 2013 20:34 schreef blingbling11 het volgende:
Dan is het geen ETOPS meer. (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards)
En voor ETOPS wordt uitgegeven moet een kist eerst over flink wat veiligheidssystemen beschikken,
en een aantal test ondergaan. Dus het zal echt niet snel fout gaan.
Op een ETOPS vlucht het je niet meestal, maar altijd een uitwijk mogelijkheid. Zodra je het gebied invliegt waar de ETOPS regels gelden, moet er gechecked zijn of de uitwijkmogelijkheden nog voldoen (weer, open, brandweer, etc).quote:Op zondag 8 september 2013 20:36 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De kans dat beide motoren wegvallen is gewoon erg klein. Doorvliegen met 1 motor kan prima en je hebt meestal wel uitwijkmogelijkheden.
De wet van de luchtvaarteconomie zegt dat we nooit meer terug gaan naar 4 motoren. Te duur. Die paar kisten die uit de lucht vallen, zullen voor lief genomen worden.quote:Op zondag 8 september 2013 20:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
De markt voor 4-motorige vliegtuigen trekt wel weer aan als er 777's etc. boven de Atlantische Oceaan uitval van een motor krijgen. En volgens de wet van Murphy zal dat gaan gebeuren.
Zo had ik het inderdaad beter kunnen verwoorden.quote:Op zondag 8 september 2013 20:58 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Op een ETOPS vlucht het je niet meestal, maar altijd een uitwijk mogelijkheid. Zodra je het gebied invliegt waar de ETOPS regels gelden, moet er gechecked zijn of de uitwijkmogelijkheden nog voldoen (weer, open, brandweer, etc).
Elke twin moet op 1 motor kunnen opstijgen met een bepaalde minimale performance (eigenlijk is het: elke kist moet met 1 engine out kunnen opstijgen)quote:Op zondag 8 september 2013 20:36 schreef Iemand91 het volgende:
Ik weet het niet zeker, maar was de GE90 al niet krachtig genoeg om de 777 in z'n eentje van de grond te krijgen?
Behalve als er een consumentenstaking komt, dan gelden ineens heel andere economische wetten.quote:Op zondag 8 september 2013 20:59 schreef OEM het volgende:
[..]
De wet van de luchtvaarteconomie zegt dat we nooit meer terug gaan naar 4 motoren. Te duur. Die paar kisten die uit de lucht vallen, zullen voor lief genomen worden.
Die staking is zo over als de consumenten horen hoe duur de tickets dan worden.quote:Op zondag 8 september 2013 21:04 schreef Nieuwschierig het volgende:
Behalve als er een consumentenstaking komt, dan gelden ineens heel andere economische wetten.
Een enkel type is even wat anders dan de gehele etops-twin markt. Zeg maar dag tegen de hele luchtvaartsector als ETOPS wordt afgeschaft.quote:Op een bepaald moment wilde niemand meer in een DC10 vliegen toen ze het euvel hadden dat er een luik uitvloog en de vloer inklapte.
Dat lijkt me kras. Nu staan 4 motorigen ook niet aan de grond. En overleven is altijd meer waard dan 100 euro.quote:Op zondag 8 september 2013 21:11 schreef OEM het volgende:
[..]
Die staking is zo over als de consumenten horen hoe duur de tickets dan worden.
Na 11 september wilde ook niemand meer vliegen.quote:Op zondag 8 september 2013 21:22 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat lijkt me kras. Nu staan 4 motorigen ook niet aan de grond. En overleven is altijd meer waard dan 100 euro.
Die overigens nog steeds ingezet wordt. Geweldigquote:Op dinsdag 10 september 2013 13:09 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Doet mij erg denken aan de DC-8 van weleer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |