Ik ga het gewoon proberen en als het mislukt krijgen de gasten een speklapquote:Op dinsdag 10 september 2013 22:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar zoals gezegd, ik heb geen goede ervaringen met staartstuk, taai
Herrencreme?quote:Op woensdag 11 september 2013 23:02 schreef emmyemmy het volgende:
Ik kwam er achter dat de duitse supermarkt hier echt geweldig is. Naast heel goedkoop vlees van de slager hebben ze een heel schap met moninsiropen. Ik heb een flesje vanille meegenomen. Weet jij iets lekkers wat ik hiermee kan doen(alcohol mag, maar wel maar een beetje)? En zijn er andere smaken die je aanraad?
Een meringue kan niet te luchtig zijn, imho, maar hoe maak je hem? Giet je hete suikerstrook bij het eiwit als je het klopt?quote:Op donderdag 12 september 2013 10:24 schreef RenRen- het volgende:
Halloo![]()
Ik heb net een citroen meringue-taart gemaakt. Op zich is hij goed gelukt (Behalve dat Martha Steward OVERAL zout in wil mikken), maar ik heb het luxeprobleem dat mijn meringue te luchtig is. Ik ben alleen bang dat als ik te weinig klop, het eiwit gewoon van mijn taart afglijdt. Zijn er andere manieren om misschien het eiwit stijf te krijgen zonder al te luchtig te kloppen?
Hij is zo luchtig dat je hem bijna niet proeft, en dat vind ik zonde. Ik zou liever een zijde-achtige meringue hebben die je wel voelt in je mond maar wel lekker luchtig is.quote:Op donderdag 12 september 2013 10:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een meringue kan niet te luchtig zijn, imho, maar hoe maak je hem? Giet je hete suikerstrook bij het eiwit als je het klopt?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mag het eiwit al stijf zijn? Of een beetje lobbig? Ik zal het proberen, ik krijg nooit vloeibare suiker, het kristaliseert altijd (ook als ik niet roer) en dan gaat het onderin verbranden. Dus ik zal het nog een keertje proberen, misschien iemand vragen met een ijzeren koekepanquote:Op donderdag 12 september 2013 12:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Doe een eetlepel water bij je suiker in een pannetje en breng aan de kook, terwijl je je eiwit stijfslaat, even laten doorkoken en dan in een dun straaltje bij je eiwit gieten.
Wordt dan negerzoenvulling achtig
Gewoon rvs steelpannetje, vuur niet te hoog zetten, en eiwit moet al stijfgeslagen zijnquote:Op donderdag 12 september 2013 13:10 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Mag het eiwit al stijf zijn? Of een beetje lobbig? Ik zal het proberen, ik krijg nooit vloeibare suiker, het kristaliseert altijd (ook als ik niet roer) en dan gaat het onderin verbranden. Dus ik zal het nog een keertje proberen, misschien iemand vragen met een ijzeren koekepan
Dat doe ik al, mijn kleinste pitje, vuur op zijn laagst. Nieuwe poging volgende week donderdag dan maarquote:Op donderdag 12 september 2013 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gewoon rvs steelpannetje, vuur niet te hoog zetten, en eiwit moet al stijfgeslagen zijn
Ook met een eetlepel water in je pan?quote:Op donderdag 12 september 2013 13:13 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Dat doe ik al, mijn kleinste pitje, vuur op zijn laagst. Nieuwe poging volgende week donderdag dan maar
Met een kopje water in de pan zelfs nog. Ik heb een gave, alles kan schiften en verbrandenquote:Op donderdag 12 september 2013 13:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ook met een eetlepel water in je pan?
Is je kleinste pit wel klein genoeg?quote:Op donderdag 12 september 2013 13:13 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Dat doe ik al, mijn kleinste pitje, vuur op zijn laagst. Nieuwe poging volgende week donderdag dan maar
Als je van je wijsvinger en duim een rondje maakt, zo groot is het pitje ongeveer, misschien iets groter, en het vuur kan vrij laag. We zouden een verdeler moeten hebben ergens, ik zal nog eens aan mijn moeder vragen waar hij is, want ze schuift altijd dingen heen en weerquote:Op donderdag 12 september 2013 15:01 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Is je kleinste pit wel klein genoeg?
Ik heb hier zelf een vrij goedkoop gasstel en ik merk ook dat de kleinste pit veel te warm wordt, weinig verschil met de middelgrote pitten.
Ik gebruik zelf dus vrij vaak een sudderplaatje, scheelt een hoop.
Voordeel is wel weer dat de grote pit bijna een wokbrander is
Opzich net zo groot denk ik maar er komt redelijk wat gas doorheen, ook als het gas laag staat is het nog een redelijke vlam.quote:Op donderdag 12 september 2013 15:02 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Als je van je wijsvinger en duim een rondje maakt, zo groot is het pitje ongeveer, misschien iets groter, en het vuur kan vrij laag. We zouden een verdeler moeten hebben ergens, ik zal nog eens aan mijn moeder vragen waar hij is, want ze schuift altijd dingen heen en weer![]()
Hoe groot is jouw kleinste pitje dan? Ter vergelijking?
Ik maak zo even een foto van het pitje op z'n laagstquote:Op donderdag 12 september 2013 15:06 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Opzich net zo groot denk ik maar er komt redelijk wat gas doorheen, ook als het gas laag staat is het nog een redelijke vlam.
Ik ben verliefd.quote:Op dinsdag 10 september 2013 23:23 schreef RobinOok het volgende:
Mijn picanha:
[ link | afbeelding ]
Staartstuk by FotoosVanRobin, on Flickr
Dan eet je je merengue eigenlijk gewoon rauw? Dat lijkt me echt helemaal niet lekker.quote:Op donderdag 12 september 2013 10:30 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Hij is zo luchtig dat je hem bijna niet proeft, en dat vind ik zonde. Ik zou liever een zijde-achtige meringue hebben die je wel voelt in je mond maar wel lekker luchtig is.
Nee, ik heb het volgens het recept gedaan en die wou dat ik gewoon zo het suiker erin deed. Ik heb dus het suiker er in delen bijgedaan toen ik er al wat lucht in had zitten. (En ik ben niet zo heel erg goed met verhitte suiker, dat verbrandt altijd. Al-tijd. Wat ik ook probeer)
Ja, is beter dan klutsei hoorquote:Op donderdag 12 september 2013 17:25 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik ben verliefd.
[..]
Dan eet je je merengue eigenlijk gewoon rauw? Dat lijkt me echt helemaal niet lekker.
Ja dat weet ik wel, alleen kan ik nu ff niet weg, straks wel. Knoflook it is danquote:Op vrijdag 13 september 2013 14:37 schreef SiGNe het volgende:
Als je geen knoflook en kruiden in huis hebt kanje die natuurlijk ook kopen, 't is geen avond of weekend dus de winkels zijn open.
Ik zou er een pasata van maken, neutrale saus, kan je het meest mee.
Denk er nog een dag over na en maak er dan van wat jij wilt!quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:52 schreef PureEvil het volgende:
[ afbeelding ]
Net ff gele tomaten geplukt, inmiddels staat er dus zo'n hoeveelheid op mij te wachten...Maar wat gaan we ermee doen? Ik had zelf bedacht om er een saus van te maken en in te vriezen. Maar op internet zie ik verschillende recepten voorbij komen met knoflook en verse kruiden....en dat heb ik natuurlijk allemaal niet in huis.... Dus wat nu? Gewoon in het water gooien en kijken wat er van komt? Ik kan ze later wel door een zeef duwen ivm de velletjes van de tomaat.
In de suikerpot om vanillesuiker te maken.quote:Op zondag 15 september 2013 11:26 schreef Tinuviel het volgende:
Piet is er nog een tip voor het vanillestokje? Is al wel uitgeschraapt en meegekookt in de slagroom. Moet ik hem weggooien of heb je nog een tip daarvoor?
Kan het nadat het stokje weer opgedroogd is?quote:Op zondag 15 september 2013 11:43 schreef RobinOok het volgende:
Ja, lekker, zo'n doorweekt, in room uitgekookt vanillestokje in je suiker. *not*
Weggooienquote:Op zondag 15 september 2013 11:26 schreef Tinuviel het volgende:
Piet is er nog een tip voor het vanillestokje? Is al wel uitgeschraapt en meegekookt in de slagroom. Moet ik hem weggooien of heb je nog een tip daarvoor?
Nee, niet echt, maar wel een tip, gebruik ipv bloem maizena, of half bloem, half maizena. Omdat maizena geen gluten bevat wordt je structuur losser.quote:Op zondag 15 september 2013 13:55 schreef leeell het volgende:
He piet, heb jij een goed recept voor "plain cake" dus als bodem te gebruiken en/of vanillecake
'gewoon' ?
ik ga het zo eens proberen danquote:Op zondag 15 september 2013 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, niet echt, maar wel een tip, gebruik ipv bloem maizena, of half bloem, half maizena. Omdat maizena geen gluten bevat wordt je structuur losser.
En scheidt je eieren en sla het eiwit stijf dan wordt ie nog luchtiger
Als je ook een vette botercreme wil gebruiken, zoals bv bij mokkataart, zou ik biscuitdeeg gebruiken. Met bloem en maizena idd. Ik gebruik een glazen kom om het te kloppen, zodat ik zie of het mengsel luchtig genoeg is.quote:Op zondag 15 september 2013 13:55 schreef leeell het volgende:
He piet, heb jij een goed recept voor "plain cake" dus als bodem te gebruiken en/of vanillecake
'gewoon' ?
Je maakt een roomsaus en doet daar dun gesneden (verse of uit een potje) truffels door? Let wel, truffels zijn prijzig. Zeer prijzig. Wat men vaak doet in de Hoereca is truffelolie gebruiken, wat een synthetisch product is, een kunstmatig aroma.quote:Op woensdag 18 september 2013 11:27 schreef Helsinki het volgende:
In Kroatiė heb ik gnocchi met een truffelroomsaus gegeten. Ik zou dit graag na willen maken, hoe?
(kan dit overigens zonder verse truffels?)
gewoon weglaten, of vervangen door Ajvar, een soort condiment uit rode paprika en aubergine (bij turkse winkels hebben ze dat). Let wel, er zijn twee soorten, mild en pittigquote:Op woensdag 18 september 2013 14:04 schreef zeeuws_meisje het volgende:
Aanstaande zaterdag komen mijn ouders helpen klussen en die blijven dan ook eten.
Mijn vriend heeft dan zin in cottage pie. Dat is ook handig, want die kan ik vrijdag al maken en dan hoeft ie zaterdag alleen nog even in de oven.
In de meeste recepten die ik tegenkom zit tomaat, in welke vorm dan ook, puree, blokjes, vers, etc.
Probleem is dat mijn vader daar altijd last van krijgt. Daar hoor je'm nooit over hoor, maar ik vind het zonde dat hij voor ons komt werken, en ik schotel hem dan iets voor waar hij maagpijn van krijgt.
Weten jullie dus een lekker recept voor cottage pie waar geen tomaat in gaat?
Dat ga ik misschien wel doen inderdaad, gewoon een lekker stoofpotje maken met rode wijn etc, en daar dan met wat extra groente (boontjes, doperwten) en aardappelpuree een ovenschotel van maken.quote:Op woensdag 18 september 2013 15:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
gewoon weglaten, of vervangen door Ajvar, een soort condiment uit rode paprika en aubergine (bij turkse winkels hebben ze dat). Let wel, er zijn twee soorten, mild en pittig
Maak je het op basis van sudderlappen die je stooft in plaats van gehakt, veel lekkerder structuur krijg je dan.
Waar kan ik het beste truffels kopen?quote:Op woensdag 18 september 2013 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je maakt een roomsaus en doet daar dun gesneden (verse of uit een potje) truffels door? Let wel, truffels zijn prijzig. Zeer prijzig. Wat men vaak doet in de Hoereca is truffelolie gebruiken, wat een synthetisch product is, een kunstmatig aroma.
Weet je hoe je een roomsaus maakt?
Zou de groenten onderin blancherenquote:Op woensdag 18 september 2013 15:50 schreef zeeuws_meisje het volgende:
[..]
Dat ga ik misschien wel doen inderdaad, gewoon een lekker stoofpotje maken met rode wijn etc, en daar dan met wat extra groente (boontjes, doperwten) en aardappelpuree een ovenschotel van maken.
Als ik daar bv diepvriesdoperwtjes voor gebruik en ik doe die rechtstreeks uit de vriezer als laagje op het gestoofde vlees, ik doe daar dan de aardappelpuree overheen, en ik zet het een nacht in de koelkast. Worden die erwtjes dan in de oven wel gaar genoeg, of zou ik ze even moeten blancheren?
Specialiteiten/delicatessezaak, let wel, ook truffels worden genept, uit china en australie komen truffels die geen smaak hebben.quote:Op woensdag 18 september 2013 15:53 schreef Helsinki het volgende:
[..]
Waar kan ik het beste truffels kopen?
Geen idee hoe je een roomsaus maakt.
Ik zou het gewoon weglaten. Mijn vader kon niet tegen uien. Ik heb het vaak weggelaten en ik miste het niet.quote:Op woensdag 18 september 2013 14:04 schreef zeeuws_meisje het volgende:
Aanstaande zaterdag komen mijn ouders helpen klussen en die blijven dan ook eten.
Mijn vriend heeft dan zin in cottage pie. Dat is ook handig, want die kan ik vrijdag al maken en dan hoeft ie zaterdag alleen nog even in de oven.
In de meeste recepten die ik tegenkom zit tomaat, in welke vorm dan ook, puree, blokjes, vers, etc.
Probleem is dat mijn vader daar altijd last van krijgt. Daar hoor je'm nooit over hoor, maar ik vind het zonde dat hij voor ons komt werken, en ik schotel hem dan iets voor waar hij maagpijn van krijgt.
Weten jullie dus een lekker recept voor cottage pie waar geen tomaat in gaat?
Hartstikke bedankt! Ik kan niet wachten om aan de slag te gaan. Heb er al weken trek in!quote:Op woensdag 18 september 2013 16:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Specialiteiten/delicatessezaak, let wel, ook truffels worden genept, uit china en australie komen truffels die geen smaak hebben.
10 g Boter
10 g Meel
Wat kalfsfond of ingekookte kippenboullion (zelfgemaakte zonder zout)
200 ml room
Zout en peper
Smelt de boter in een pan, niet laten bruinen (laag vuur)
Voeg het meel toe, gaar dit een tijdje
Voeg de fond toe (of de kippenboullion) en kook dit een paar minuten maar blijf roeren
Voeg de room toe en breng aan de kook
Smaak af met peper, zout
Dit is een basissaus.
Je kan hier bv blauwschimmelkaas aan toevoegen, of gebakken paddestoelen, of kappertjes, wat je wilt dus ook fijngesneden of gehakte truffels.
komt door het poreuze oppervlak van het kunststof, de tomaten "zinken" daar in , en schuursponsje werkt niet omdat je het dan alleen verdeeld binnen de poriėn van het materiaal en het komt niet naar het oppervlak.quote:Op vrijdag 20 september 2013 09:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Piet heeft eens een vraag
Gisteren tomatensoep gemaakt van eigen tomaten, die dieprood en zeer goed rijp waren, aan de plant gerijpt. Heerlijk
Tot ik vanmorgen de afwasmachine uitruimde en vast moest stellen dat de kunststof snijplanken en de witte plastic trommeltjes oranjerood waren uitgeslagen. Het kunststof is een reactie aangegaan met de rode kleurstoffen uit de tomaten. Nog nooit gehad met gekochte tomaten.
Iemand een idee hoe dit precies werkt?
Dat vermoede ik alquote:Op vrijdag 20 september 2013 10:37 schreef leeell het volgende:
[..]
komt door het poreuze oppervlak van het kunststof, de tomaten "zinken" daar in , en schuursponsje werkt niet omdat je het dan alleen verdeeld binnen de poriėn van het materiaal en het komt niet naar het oppervlak.
Ik lees dat het oxideert, dus met peroxide zal het waarschijnlijk het best gaan.quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:43 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, de gekochte tomaten zullen niet genoeg kleurstof bevatten, maar jouw tomaten dus wel. Dat is dus de stof lycopeen. Dat is een apolaire stof, zeer slecht oplosbaar in water. Wat jij beschrijft zie ik ook vaak bij bakjes waar tomatensaus in gezeten heeft. (Tomaten uit blik vaak).
Misschien helpt schoonmaken met bv benzeen of ethanol. Of veel zeep gebruiken.
Oh en een reactie is het natuurlijk niet, dan zou de structuur van de kleurstof veranderen, en dan is ie dus niet meer rood.
Zuiveringszout heb ik niet, maar peroxide en andere zuurstofrijke middelen wel/quote:
zoiets, ik ga iig geen peroxide verbindingen in de vaatwasser gooien.quote:Op vrijdag 20 september 2013 10:49 schreef leeell het volgende:
peroxide/bleek met bij voorkeur een microvezeldoek of gewoon ouderwets onderdompelen
1. Maak een vanille extract door vanillepeulen in pure alcohol te zetten en een paar maanden te laten trekken. Gebruik daarvoor bv wodka, of als je er aan kan komen, likeuralcohol (96%). Dit maakt een mooi en helderbruin vanille extract wat je zonder de zaadjes (zakken naar de bodem) in je recept kan gebruiken.quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:47 schreef Snarf het volgende:
Beste Piet, als ik crčme brūlée maak dan zakt de vanille altijd naar de bodem van het schaaltje, en dan vooral tegen de rand. Niet echt fraai om te zien.
Ik wil de vanillezaadjes graag door de creme hebben, maar dat lukt me niet? Weet jij hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?
Appelmoes kan je ook wecken, dan hoef je het niet allemaal nu op te eten. Je kan er ook sap van maken, met een sapcentrifuge en dan ook wecken in dichte flessen of er cider van maken.quote:Op woensdag 25 september 2013 17:26 schreef Gwywen het volgende:
Piet, ik heb zo ontzettend veel appeltjes van de appelboom in onze tuin. Het zijn appeltjes die rotten als je ze langer dan een paar dagen bewaart, dus ik moet ze meteen verwerken.
Behalve vier keer per week appelmoes en elk weekend een appeltaart kan ik niet zo veel bedenken (tenzij gerechten waarvan je dichtgroeit), weet jij nog iets?
Bedankt Piet!quote:Op woensdag 25 september 2013 17:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Appelmoes kan je ook wecken, dan hoef je het niet allemaal nu op te eten. Je kan er ook sap van maken, met een sapcentrifuge en dan ook wecken in dichte flessen of er cider van maken.
Hete bliksem (stampot half aardappels half appels)
Beter op het laatst afsmaken met versgemalen peper, minder aroma verlies, en als je het meekookt kan het snel te scherp worden en dan zit je met de gebakken peren, euh, hete appelsquote:Op woensdag 25 september 2013 17:38 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Bedankt Piet!
En hete bliksem, dat heb ik lang niet gegeten!
Kan ik dan een paar peperkorreltjes meekoken voor extra hete bliksem?
Klinkt goed inderdaad.quote:Op woensdag 25 september 2013 17:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Curry met appels is ook erg lekker trouwens
Zelfde probleem hierquote:Op woensdag 25 september 2013 17:26 schreef Gwywen het volgende:
Piet, ik heb zo ontzettend veel appeltjes van de appelboom in onze tuin. Het zijn appeltjes die rotten als je ze langer dan een paar dagen bewaart, dus ik moet ze meteen verwerken.
Behalve vier keer per week appelmoes en elk weekend een appeltaart kan ik niet zo veel bedenken (tenzij gerechten waarvan je dichtgroeit), weet jij nog iets?
Das best lastig, onze huizen zijn te goed geisoleerd tegenwoordigquote:Op woensdag 25 september 2013 18:22 schreef Aiko_ het volgende:
Kunnen jullie die appeltjes niet drogen?
quote:Op woensdag 25 september 2013 18:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Das best lastig, onze huizen zijn te goed geisoleerd tegenwoordig
Sushi rijst kleeft een beetje, ketan kleeft veel meer.quote:Op donderdag 26 september 2013 15:43 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Hoezo niet? Is toch ook kleefrijst? Wat is het verschil?
Tnx voor de toelichting. Is de smaak btw erg verschillend? Heb al een hele tijd geen sushi meer gegeten, dus weet de smaak daar zo snel niet meer van.quote:
Op donderdag
26 september 2013 17:07 schreef
Pietverdriet het
volgende:
[..]
Sushi rijst kleeft een beetje, ketan kleeft veel meer.
Ik ben ben geen sushifanquote:Op donderdag 26 september 2013 18:02 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Tnx voor de toelichting. Is de smaak btw erg verschillend? Heb al een hele tijd geen sushi meer gegeten, dus weet de smaak daar zo snel niet meer van.
Nu is de tijd om jam te maken van bramen en andere bessen die niet veel pectine bevatten. Mijn ervaring is dat je er dan heel goed wat valappels bij kan doen. Die bevatten pectine en de smaak is neutraal.quote:Op woensdag 25 september 2013 17:26 schreef Gwywen het volgende:
Heel goed idee!quote:Op donderdag 26 september 2013 19:57 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Nu is de tijd om jam te maken van bramen en andere bessen die niet veel pectine bevatten. Mijn ervaring is dat je er dan heel goed wat valappels bij kan doen. Die bevatten pectine en de smaak is neutraal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |