quote:
quote:
Het maakt niet uit hoe joden zich wel of niet gedragen. Vroom of niet. Ze blijven altijd vreemd in de ogen van de niet joden.
Een historisch feit uiteindelijk, daar heb jij als ultraorthodoxe joodse (antizionistische) FOK!-deelnemer gelijk in.
quote:
Als ze wapens pakken zijn ze wel een verrijking wil je zeggen? Mensen kidnappen, kinderen in gevangenis pleuren. (nog niet de spreken over de nazi praktijken tegen over de Palestijnen/ Arabieren) Synagoges kapot trappen . Vrome joden , of zoals zionisten ze graag noemen: ''de zwarten' in elkaar schoppen, aan hun pijpekrullen trekken.
Het zijn vaak 'modern-orthodoxe' religieus-zionistische Israëli's en kolonisten die de ultraorthodoxe joden (niet-zionistisch of zelfs anti-zionistisch) beschimpen en aan hun pijpekrullen trekken in Mea Shearim (maar daar durven modern-orthodoxen met gestikte keppel vaak niet te komen meer).
quote:
Zelfs stroomstoten worden niet geschuwd. Wat een 'licht' is de staat Israel!!! Het is gewoon een terreurstaat zoals elk ander.
Het zijn terroristen, (zionistische) beesten. Kiijk eens goed: wie gebruikt geweld?
Een terreurstaat niet altijd, zo zijn er wel meer. De Verenigde Staten of Nederland of Groot-Brittannië gebruiken ook zulke methoden tegen dissidenten en spionnen.
In Israël worden ultraorthodoxe joden die het zionisme niet steunen helaas als verraders gezien. Maar niet doodgemaakt, hoor.
quote:
Ze zijn geen ''verrijking' voor Israel omdat de zionisten ze gewoonweg niet moeten en waarom? Omdat het zionisme een nieuw Hebreeuwse mens wil, ze willen niet meer de Jiddische diaspora jood. DAT is de reden.
Het Zionisme wil een nieuwe Hebreeuwse sterke mens, een soldaat-krijger-nationalist.
De jood uit de diaspora, de orthodoxe Jiddisch sprekende joden uit alle landen, wordt gezien als symbool van zwakte en onderwerping. Van 'ghetto-mentaliteit', zoals veel Israëlische historici beweren.
Alsof er geen rijke cultuur onder deze 'ghetto'-Jidden bestaan heeft.
In feite vind ik zelfs deze indruk door zionisten een bewijs voor het verwantschap van Zionisme van Theodor Herzl met het 19e en 20e eeuwse Duits-völkische nationalisme. Dezelfde toon van minderwaardigheid naar de Joodse rabbinale wijken en de geïsoleerde ultraorthodoxe joodse levensstijl (nu nog in Antwerpen deels).
Alsof 'zwak' ook slecht is. Alsof 'stateloos en arm' ook 'onbeschaafd en verworpen' is. Het Zionisme en moderne nationalismes in andere volken zijn uiteindelijk ook een soort zelfverheerlijking van materie, ras, erfgoed, genetica, biologische trekken.
'Zwakte' is voor ons (jij ultraorthodoxe jood, ik rooms-katholiek) als godsdienstige mensen niet per se een vloek, maar soms als nederigheid en zelfkennis ook een zegen. Een materialist, een biologische vitalist, immanentist enz. zal dat echter altijd als zwakheid zijn.
Ondanks dat ik katholiek ben, vind ik joodse shtetls en ook de Joodse wijk in Antwerpen prachtig. Er wonen dan ook (niet-joodse) vrienden van me.
quote:
nou bravo , moeten we er trots op zijn?
?
quote:
Laat je niks wijs maken door de zionistische propaganda of de christelijke lobbys met hun ' Christians for Israel'.
Dat zijn geen christenen.
De Katholieke Kerk, de oosters-orthodoxe kerken, de oriëntaals-orthodoxe kerken, de luthers-protestantse en veel andere protestantse kerkgenootschappen steunen in overgrote meerderheid de rechten en terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen.
De evangelicale protestanten uit de Verenigde Staten, de mega-evangelicals en televisiepredikanten zijn verschijnselen uit oppermachtig Noord-Amerika. En zelfs al groeien deze evangelicale sektes met Amerikaanse dollarmiljarden nu sterk in arme delen van Brazilië en Latijns-Amerika, in Zuid-Amerika is de tendens nog steeds pro-Palestijns.
Christians for Israel vertegenwoordigt alleen zichzelf.
Het feit is echter dat Nederland als calvinistisch, gereformeerd land bij uitstek van allerlei evangelische, gereformeerde, hervormde enz. afsplitsingen een 'kleine geestelijke broer' van de VS lijkt. Voor 1948 waren ook die kleine protestants-evangelische genootschappen niet per se pro-zionistisch, dat is een erfenis van de naoorlogse Amerikaanse invloed van tv-predikanten en -dominees uit Noord-Amerika.
quote:
Wat daar in Israel gebeurd schaad alle joden, dus ja het maakt wel degelijk ,zoals jij het zo mooi kan zeggen, een FLIKKER uit. Na verschillende acties van de terreurstaat (Russische) Israel werden joden oa in Turkije bang, ze konden zelfs niet meer naar de synagoge .
Natuurlijk heeft het een terugslag op niet-zionistische herkenbare (orthodoxe) joden in alle landen van de wereld.
Tegelijkertijd is het volkse nationalisme en volkse antisemitisme niet alleen te herleiden op het zionisme en Israël. In Turkije misschien deels, maar daar speelt toch ook echt de islam en het islamisme rondom Palestina mee. Niet het Arabische nationalisme van de Palestijnen. Bovendien bestaat er ook onder seculiere Turken een sterk nationalistisch antisemitisme uit de contacten van neutraal Turkije met Hitler-Duitsland. Duitsland en Turkije kennen een lange bondgenootschapsgeschiedenis. Voor en tijdens de Eerste Wereldoorlog vooral, maar ook daarna toen de leiderscultus rondom Mustafa Kemal Atatürk geënt leek op de Hitler-cultus vanaf 1935-1938 en bij diens dood.
quote:
We hebben de wet van Moshe gekregen. Het jodendom is een religie van vrede en barmachtigheid.
Als christen zeg ik daarop, dat de rabbijnen de wet van Mozes verkeerd verstaan hebben sinds de School van Jamnia (Jamne) na 79 n. Chr. Na de val van Jeruzalem en de verwoesting van de tempel is de Talmoed (Babylonisch en Jeruzalem-) ontstaan met de eigen mondelinge en schriftelijke overleveringen van geleerden. Dit terwijl uiteindelijk slechts de wet, de profeten en de tempelcultus van belang waren in het Oude Jodendom.
Ook het ultraorthodoxe huidige jodendom is dus een 'modern' en menselijk (rabbinaal) geïnspireerd jodendom zonder directe legitimiteit uit Torah en Tenach.
Het Kruisoffer van Christus (HaMoschiach) op Golgotha is de vervulling van alle onvolmaakte dierenoffers in de (eerste en tweede) Tempel.
Door hun uitlevering van Christus aan het kruis van de heidense Romeinse autoriteiten in Eretz, hebben de hogepriesters indirect het laatste volkomen Goddelijke verzoeningsoffer gebracht (daaraan meegewerkt). Aan de genaden ervan wilden zij echter part noch deel hebben. Een deel van het Joodse volk ging overigens wel over tot de Messias en werd christen. Die toenmalige Israëlitische bekeerlingen vormen (een zeker deel van) de voorouders van de huidige Palestijnen (die later deels gedwongen geïslamiseerd werden door de Arabische zuidelijke invasoren).
quote:
Ik wil er wel bij zeggen dat ik zionisten wel begrijp, de gedachtengoed, maar het is verkeerd. De staat is opgericht uit angst, angst dat we er niet meer zouden bestaan , maar, WE ZIJN ER NOG STEEDS
Natuurlijk. Bovendien zijn er overal goyim (zoals mijn grootouders) geweest die joden beschermden bij vervolgingen. In de Middeleeuwen beschermde de Kerk de synagoge en joden, omdat godsdienst geen dwang in geweten moet behelzen. Ook de bisschoppen en prinsen beschermden de joden tegen de woede en haat van het 'gewone' volk. Dat volk wilde dat joden 'gewoon als de massa' zouden worden en gedragen. (Verder ging het helaas om rente, woekerrente, daarbij behorende welstand en later afgunst tegenover rijke joodse families. De arme eenvoudige joden kregen echter vaak de schuld als zondebokken.)
quote:
En straks is er van 'hun' heilige land niks meer over (wat de reden ook mag zijn) , en dan zullen ze wenen, maar WIJ zijn er nog steeds hier in Nederland, Europa , Azie en overal ter wereld.
Het Heilige Land is het gebied van Jeruzalem, de profeten, het oude Volk Israëls en de plaatsen waar de Messias - Jezus Christus - gelopen en geleefd heeft. Het gehele land. Bethlehem (nu staat Palestina sinds 22 november 2012), Tyrus, Sidon (Libanon), Nazareth, Golgotha, Bethanië, Hebron, enz. enz.
Overigens vrees ik niet zozeer het vernietigen van de Staat Israël alswel de Samson-Optie (lees Martin van Creveld, Nederlands-Israëlische Rotterdammer en professor in Israël) van de Israëlische nucleaire luchtmacht. Met de val van de Staat Israël zouden dan ook onze hoofdsteden en culturele steden worden gebombardeerd met nucleaire raketten van de IDF. Een dergelijk bloedbad op miljoenen zou alleen maar een enorme aanwakkering van bestaand antisemitisme tot gevolg hebben. En wat zou er van het H. Land (Palestina, Eretz Yisroel) overblijven? Een bloedplas?
Dat vrees ik meer dus. Die Samson Option.
Maar goed, Theodor Herzl beschouwde het antisemitisme al als een "goede vriend" voor het project voor een joods thuisland. Misschien dat men dan Argentinië kiest? (Nu ja, zonder Crístina Kirchner, die is namelijk nogal pro-Iran.)