Nouja van de andere kant je komt wel weer op plekken waar je normaal niet komt, dus het komt ook je rijles ten goede in dat opzicht. Zeker als je wat verder met je rij-opleiding bent heb je ook niet meer nodig dat de instructeur alles voor je dubbel checkt, althans dat lijkt mij.quote:Op dinsdag 3 september 2013 22:26 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Nouja blijkbaar, maar het geeft niet echt het gevoel dat je rij-instructeur 100% met jou bezig is als hij alweer met z'n hoofd bij de volgende leerling zit.
Waarom zou je jezelf minimumloon betalen als je een eigen bedrijf hebt en je jezelf meer kan betalen,en veel rijscholen zijn gewoon eenpitters.quote:Op dinsdag 3 september 2013 22:29 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Rij-instructeurs verdienen maar minimum loon of zo, en ze krijgen alleen de tijd betaald dat ze ook daadwerkelijk een leerling hebben, dus als ze het thuisbrengen/ophalen zelf moeten doen/in eigen tijd moeten doen blijft er helemaal weinig loon over.
ik heb het natuurlijk niet over de rijschoolhouder zelf, maar lang niet alle instructeurs zijn zelf rijschoolhouder.quote:Op dinsdag 3 september 2013 22:31 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Waarom zou je jezelf minimumloon betalen als je een eigen bedrijf hebt en je jezelf meer kan betalen,en veel rijscholen zijn gewoon eenpitters.
Nouja, als je hier rond kijkt bestaat het merendeel van de rijscholen gewoon uit eenmanszaken met gewoon de rijschoolhouder zelf als instructeur.quote:Op dinsdag 3 september 2013 22:32 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
ik heb het natuurlijk niet over de rijschoolhouder zelf, maar lang niet alle instructeurs zijn zelf rijschoolhouder.
oh, als ik hier rondkijk is dat niet het gevalquote:Op dinsdag 3 september 2013 22:35 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Nouja, als je hier rond kijkt bestaat het merendeel van de rijscholen gewoon uit eenmanszaken met gewoon de rijschoolhouder zelf als instructeur.
Wellicht verschilt het per geografisch gebied.quote:Op dinsdag 3 september 2013 22:37 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
oh, als ik hier rondkijk is dat niet het geval
Precies.quote:Op dinsdag 3 september 2013 22:30 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Nouja van de andere kant je komt wel weer op plekken waar je normaal niet komt, dus het komt ook je rijles ten goede in dat opzicht. Zeker als je wat verder met je rij-opleiding bent heb je ook niet meer nodig dat de instructeur alles voor je dubbel checkt, althans dat lijkt mij.
Dat vind ik lastig te zeggen, ik zit niet bij je in de auto namelijk. Maar als je geen ingrepen hebt moet je wel heel erg wazig rijden wil je er echt niks van kunnen.quote:Op woensdag 4 september 2013 01:55 schreef LompeWorst het volgende:
Is het normaal dat ik met ongeveer 20 lessen nog steeds af en toe denk dat ik het nooit ga leren? Ook al heb ik al een aantal lessen geen ingrepen meer gehad?
Daar heeft iedere instructeur zo zijn eigen ideeën over. Volgende les gewoon vragen aan hem.quote:Op woensdag 4 september 2013 07:47 schreef Susteren het volgende:
Vanaf hoeveel lessen eig autosnelweg? Na 14 lessen nog steeds niet erop geweest, terwijl rijden + kijktechniek prima gaat.
Snelweg leer je in 1 a 2 lessen. Zo boeiend is het niet.quote:Op woensdag 4 september 2013 07:47 schreef Susteren het volgende:
Vanaf hoeveel lessen eig autosnelweg? Na 14 lessen nog steeds niet erop geweest, terwijl rijden + kijktechniek prima gaat.
Ik zou me eens afvragen waarom dat dan komt? Ben je onzeker? is je instructeur te kritisch? Maak je overtredingen? Gaat het schakele lastig.quote:Op woensdag 4 september 2013 01:55 schreef LompeWorst het volgende:
Is het normaal dat ik met ongeveer 20 lessen nog steeds af en toe denk dat ik het nooit ga leren? Ook al heb ik al een aantal lessen geen ingrepen meer gehad?
Gefeliciteerdquote:Op woensdag 4 september 2013 10:27 schreef pietkanarie het volgende:
Zo, mijn autotheorie is binnen. Tot mijn eigen verbazing... ik had goed geleerd maar maakte met oefenen veel 'domme' fouten. Blijkbaar van geleerd want tijdens het examen maakte ik geen onnodige fouten. Of, bijna niet. Eén vraag net te laat gecorrigeerd, waardoor het telt als: geen antwoord gegeven.
Dank je! Ja, het praktijkexamen... die is naar, denk ik. Zo'n momentopname waarbij je in een half uurtje moet laten zien wat je kan, terwijl je letterlijk op je vingers wordt gekeken. Maar als je die eenmaal gehaald hebt, heb je ook wel iets moois. Vrijheid qua vervoer, kan niet wachtenquote:Op woensdag 4 september 2013 11:19 schreef Downstar het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, nu je praktijkexamen nog
!
Dat verschilt, ik zat bij m`n 10e les nogsteeds af en toe van "Ja, ik ga nooit kunnen rijden Jan, doe mij maar een automaat "quote:Op woensdag 4 september 2013 01:55 schreef LompeWorst het volgende:
Is het normaal dat ik met ongeveer 20 lessen nog steeds af en toe denk dat ik het nooit ga leren? Ook al heb ik al een aantal lessen geen ingrepen meer gehad?
Zelfverzekerd rijden is iets anders dan goed rijden. Feit is dat je na je rij examen een basiskennis voertuigbeheersing hebt, evenals enige kennis van wat er in het verkeer kan gebeuren en je een kennis van de verkeersregels, tekens, borden en aanwijzingen hebt. Rijervaring doe je pas op in de jaren erna, zo nu en dan met vallen en opstaan. En ja, zelfverzekerd rijden is zeker van belang met bijvoorbeeld invoegen of oversteken, dus dat is alleen maar een pluspunt, zo lang je niet te zelfverzekerd bent.quote:Op woensdag 4 september 2013 13:18 schreef Braddie het volgende:
En sinds m`n 15e les krijg ik steeds complimentjes dat ik heel zelfverzekerd rij, ondanks dat ik op de snelweg soms niet ver genoeg vooruit kijk.
Toen ik me theorie nog niet had nadat ik voor de eerste keer gefaald had ging ik maar 1X uurtje per week zodat ik het niet verleerdequote:Op woensdag 4 september 2013 16:14 schreef Braddie het volgende:
Morgen om 1 uur een rijles tot 10 voor 2, dus een krappe 50 minutenMaar het is iets, dat scheelt.
En volgende week 1 les van 2 uur. Toch maar weer ff wat lessen, veelste bang dat ik het verleer.
Ligt eraan hoe lang de invoegstrook is, hoe druk het is en hoe hard ze rijden. Als ik wat ruimte heb nog op de invoeger wil ik hem er vaak wel voorbij zetten, omdat ik toch altijd doorrijd. En ja, dat mag gewoon, rechts van de blokmarkering mag je voertuigen die links rijden voorbij gaan.quote:Op woensdag 4 september 2013 17:14 schreef SugarEvans het volgende:
Deze invoegstroken hadden ook niet heel goed zicht dus ik kon het niet heel goed uitmikken. Wat doen jullie dan meestal? Één maal ging een auto voor mij een baan opzij, dat was wel ideaal daardoor kon ik meteen invoegen. De andere keer gaf ik wat gas bij en ging ik dus ervoor invoegen (geen idee of dit eigenlijk gewoon mag.. neem aan van wel had weinig keus).
Idd een mooi voorbeeld dat je constant moet anticiperen op wat er zou kunnen gebeurenquote:Op woensdag 4 september 2013 17:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe lang de invoegstrook is, hoe druk het is en hoe hard ze rijden. Als ik wat ruimte heb nog op de invoeger wil ik hem er vaak wel voorbij zetten, omdat ik toch altijd doorrijd. En ja, dat mag gewoon, rechts van de blokmarkering mag je voertuigen die links rijden voorbij gaan.
Dat een auto voor jou op zij ging is soms heel fijn, maar het kan ook heel irritant zijn: ik heb regelmatig, als ik zo'n 130/140 rijd waar je 130 mag, dat ik vol in de remmen kan omdat er iemand die rechts rijdt met 100 naar links komt om een invoeger de ruimte te geven. Gevolg daarop is dat je ziet dat veel mensen met 60 bij het eerste blokje al naar links komen.
Het is echt niet erg om met invoegen die motor even een keertje op zijn donder te geven. Trek maar door naar 3000 tot 3500 toeren, gaat ie echt niet stuk van, zeker niet als je niet de eerste bent die moet rijden, want dan is die diesel toch al warm.
Van niet op snelheid invoegen krijg je dit soort dingen, niet mijn filmpje overigens:
Let ook even op de auto die links nog voorbij komt: die rijdt al deels op rijstrook 1 omdat degene die uitwijkt voor de invoeger op rijstrook 2 en 3 rijdt (rijstroken tel je vanaf de middenberm). Hier zie je ook meteen het nut van constant spiegelen, de chauffeur in dit filmpje weet dus dat er een auto zich schuin achter hem bevindt. Had hij dat niet geweten en hem klakkeloos naar links gegooid, dan had er een aanrijding gevolgd en was hij de schuldige geweest, want de invoeger merkt hier niets van en zal ook doodleuk doorrijden.
Zou je denken? Veel mensen snappen, denk ik, niet helemaal waar die glimmertjes bij de voorportieren voor zijn. Nog een voorbeeldje, geen echte invoeger, maar een voorsorteerder die het fout doet en iemand flink hindert:quote:Op woensdag 4 september 2013 17:41 schreef SugarEvans het volgende:
Maar als je opzij gaat voor iemand die in moet voegen, neem ik aan dat je inderdaad wel al weet dat er niet iemand met behoorlijke snelheid op de linker baan aankomt.
Vraag me toch af wat in deze nou de situatie was. Ben het met je eens hoor, dat je met 100 km p/uur niet altijd kan uitwijken voor iemand die komt invoegen, waardoor je iemand die harder rijdt hindert omdat je zo nodig 'een heer in het verkeer' wilt zijn ofzoquote:Op woensdag 4 september 2013 17:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe lang de invoegstrook is, hoe druk het is en hoe hard ze rijden. Als ik wat ruimte heb nog op de invoeger wil ik hem er vaak wel voorbij zetten, omdat ik toch altijd doorrijd. En ja, dat mag gewoon, rechts van de blokmarkering mag je voertuigen die links rijden voorbij gaan.
Dat een auto voor jou op zij ging is soms heel fijn, maar het kan ook heel irritant zijn: ik heb regelmatig, als ik zo'n 130/140 rijd waar je 130 mag, dat ik vol in de remmen kan omdat er iemand die rechts rijdt met 100 naar links komt om een invoeger de ruimte te geven. Gevolg daarop is dat je ziet dat veel mensen met 60 bij het eerste blokje al naar links komen.
Het is echt niet erg om met invoegen die motor even een keertje op zijn donder te geven. Trek maar door naar 3000 tot 3500 toeren, gaat ie echt niet stuk van, zeker niet als je niet de eerste bent die moet rijden, want dan is die diesel toch al warm.
Van niet op snelheid invoegen krijg je dit soort dingen, niet mijn filmpje overigens:
Let ook even op de auto die links nog voorbij komt: die rijdt al deels op rijstrook 1 omdat degene die uitwijkt voor de invoeger op rijstrook 2 en 3 rijdt (rijstroken tel je vanaf de middenberm). Hier zie je ook meteen het nut van constant spiegelen, de chauffeur in dit filmpje weet dus dat er een auto zich schuin achter hem bevindt. Had hij dat niet geweten en hem klakkeloos naar links gegooid, dan had er een aanrijding gevolgd en was hij de schuldige geweest, want de invoeger merkt hier niets van en zal ook doodleuk doorrijden.
Je omschrijft hier dus precies de situatie. De invoeger kijkt niet (of wel, maar heeft er schijt aan) en gaat gewoon, maar de filmauto zit klem tussen de invoeger rechtsvoor en een achterop komend voertuig linksachter.quote:Op woensdag 4 september 2013 18:41 schreef princess-a het volgende:
Maar bij dat filmpje krijg ik meer het idee dat de invoeger de chauffeur in dit filmpje opzij dwingt. Hij rijdt langzaam, dwingt door zijn knipperlicht aan te zetten wat betekent dat je nú gaat, bevindt zich op een stuk waar hij helemaal nog niet in mág voegen en als ik de ruimte zo zie tussen de chauffeur en de invoeger lijkt die me ook niet heel ruim (iig niet de ruimte die je zou geven als je iemand rustig in laat voegen). De invoeger zit dus ook behoorlijk fout
Ooh pardon! omdat je zei dat het soms irritant is als een auto voor je aan de kant gaat, dacht ik dat je dit als voorbeeld daarvan bedoelde.. terwijl ik meer het gevoel had dat de chauffeur niet echt anders kon. Maar we zijn het dus eensquote:Op woensdag 4 september 2013 19:41 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je omschrijft hier dus precies de situatie. De invoeger kijkt niet (of wel, maar heeft er schijt aan) en gaat gewoon, maar de filmauto zit klem tussen de invoeger rechtsvoor en een achterop komend voertuig linksachter.
Wat had hij moeten doen dan? Er zitten twee secondes tussen het richting aangooien en gaan van de invoeger, dus remmen had die nooit op tijd kunnen doen. Een rijstrook opzij schuiven is niet verplicht(wel aan te raden als je op een lege snelweg bevindt, vlot doorrijdt en hierdoor aardig wat snelheidsverschil met de invoegende auto's is), maar er zat een (inhalende) auto links van hem, dus dat was ook geen mogelijkheid. De invoeger had veel beter de snelheid van de auto moeten inschatten(goed, 's avonds heb ik nog steeds wat moeite mee) en gewoon op de invoegstrook moeten blijven totdat de auto voorbij was.quote:Op woensdag 4 september 2013 19:46 schreef Harde_Mepper het volgende:
Bestuurder van die auto waaruit het opgenomen is heeft het lesje anticiperen ook nog niet gehad.
gast, ben je ongesteld ofzoquote:Op woensdag 4 september 2013 18:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Verder, zeg eens rijstrook? Een rijbaan heeft meerdere rijstroken.
Bestuurder van de invoegende auto heeft de volgende lesjes nog niet gehad:quote:Op woensdag 4 september 2013 19:46 schreef Harde_Mepper het volgende:
Bestuurder van die auto waaruit het opgenomen is heeft het lesje anticiperen ook nog niet gehad.
Neehoor, maar gewoon een stukje basiskennis dat ook als je ooit een ongeval moet doorgeven, het een en ander stukken makkelijker maakt. Je hebt namelijk de rijbaan links en de rijbaan rechts. De ene rijbaan gaat de ene kant op en de andere rijbaan gaat de andere kant op. Sta jij dus op rijbaan rechts op de meest linker rijstrook en je zegt aan de telefoon met bijv. Rijkswaterstaat dat je op de linker rijbaan staat, dan kunnen ze, als ze niet doorvragen of alvast gaan doorschakelen, dus de andere rijbaan laten afkruizen.quote:
Het zou helemaal niet lastig worden, ware het niet dat de invoegende auto besluit om vol over de dubbele doorgetrokken streep te gaan. Had deze gewoon zijn gas ingedrukt en was die met een km of 100 per uur een stukje verderop ingevoegd, was de filmauto al lang en breed voorbij geweest. Damn, ik zeg het niet vaak, maar ik hoop jou niet tegen te komen in het wild.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:45 schreef Harde_Mepper het volgende:
Je zag die auto op de invoegstrook al lange tijd aankomen. Als je beetje snelheid van de auto en van jezelf kunt inschatten kon je al langere tijd zien dat het lastig zou worden. Gewoon tijd van te voren auto een baan naar links schuiven, de auto erachter ziet dat ook en schuift er ook eentje op (om dat moment zat de auto er nog niet langs).
Eventueel iets gas los en het was ook gelukt...
Ok, natuurlijk niet verplicht de invoeger de ruimte te geven, maar door nu domweg rechtdoor te blijven rijden maakt hij het de andere 2 auto's allemaal maar gevaarlijker.
Snelweg is juist het simpelste wat er is... Als jij op de snelweg niet ver genoeg vooruit kijkt, doe je dat dus ook niet binnen de bebouwde kom. En laten daar nou net voetgangers, fietsers en andere personen zijn die je veel sneller over het hoofd ziet. Je rijdt zeker niet in een grote stad met lessen? Want dan zou je zelfverzekerdheid snel afnemen als er een keer een voetganger oversteekt zonder dat jij dat zag.quote:Op woensdag 4 september 2013 13:18 schreef Braddie het volgende:
[..]
Dat verschilt, ik zat bij m`n 10e les nogsteeds af en toe van "Ja, ik ga nooit kunnen rijden Jan, doe mij maar een automaat "
En sinds m`n 15e les krijg ik steeds complimentjes dat ik heel zelfverzekerd rij, ondanks dat ik op de snelweg soms niet ver genoeg vooruit kijk.
Ik kijk in de bebouwde kom heel goed vooruit, ik zie volgens m`n instructeur altijd alles keurig op tijd, alleen op de snelweg niet.quote:Op donderdag 5 september 2013 16:34 schreef Kartmans het volgende:
[..]
Snelweg is juist het simpelste wat er is... Als jij op de snelweg niet ver genoeg vooruit kijkt, doe je dat dus ook niet binnen de bebouwde kom. En laten daar nou net voetgangers, fietsers en andere personen zijn die je veel sneller over het hoofd ziet. Je rijdt zeker niet in een grote stad met lessen? Want dan zou je zelfverzekerdheid snel afnemen als er een keer een voetganger oversteekt zonder dat jij dat zag.
Gewenningquote:Op donderdag 5 september 2013 17:06 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ik kijk in de bebouwde kom heel goed vooruit, ik zie volgens m`n instructeur altijd alles keurig op tijd, alleen op de snelweg niet.
De eerste 2-3 lessen vond ik het ook eng om op 80km wegen te rijden en deed ik eigenlijk hetzelfde als op de snelweg (niet ver genoeg vooruit kijken en eigenlijk net voor m`n motorkap kijken) en dat gaat nu ook super.
Dus het zal een kwestie van gewenning zijn.
Is het tegenwoordig nieuw dat mensen niet kunnen lezen? Ik heb het zeker al 4x gemeld in dit topic.quote:Op donderdag 5 september 2013 18:06 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Gewenning
Maar braddo op hoeveel lessen zit je nu?
OKE< MAAR NIET IEDEREEN LEEST HET HELE TOPIC DOOR OMDAT NIET IEDEREEN EEN NEUK GEEFT OM JE SORES.quote:Op donderdag 5 september 2013 18:08 schreef Braddie het volgende:
[..]
Is het tegenwoordig nieuw dat mensen niet kunnen lezen? Ik heb het zeker al 4x gemeld in dit topic.
IK. ZIT. OP. 30 LESUREN, 15 LESSEN VAN 2 UUR.
Zeg dan ook gewoon meteen 30 uur les ipv 15 lessen, want 15 lessen zegt natuurlijk niks. Dat klinkt dan als heel weinig, terwijl je er eigenlijk al 30 gehad hebt.quote:Op donderdag 5 september 2013 18:08 schreef Braddie het volgende:
[..]
Is het tegenwoordig nieuw dat mensen niet kunnen lezen? Ik heb het zeker al 4x gemeld in dit topic.
IK. ZIT. OP. 30 LESUREN, 15 LESSEN VAN 2 UUR.
Als je 30/50 rijdt en rustig ver vooruit zit te kijken, maar als je de 100 aan tikt vlak voor je auto gaat koekeloeren, heb je er geen kaas van gegeten.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:06 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ik kijk in de bebouwde kom heel goed vooruit, ik zie volgens m`n instructeur altijd alles keurig op tijd, alleen op de snelweg niet.
De eerste 2-3 lessen vond ik het ook eng om op 80km wegen te rijden en deed ik eigenlijk hetzelfde als op de snelweg (niet ver genoeg vooruit kijken en eigenlijk net voor m`n motorkap kijken) en dat gaat nu ook super.
Dus het zal een kwestie van gewenning zijn.
Die auto die invoegt:quote:Op woensdag 4 september 2013 20:45 schreef Harde_Mepper het volgende:
Je zag die auto op de invoegstrook al lange tijd aankomen. Als je beetje snelheid van de auto en van jezelf kunt inschatten kon je al langere tijd zien dat het lastig zou worden. Gewoon tijd van te voren auto een baan naar links schuiven, de auto erachter ziet dat ook en schuift er ook eentje op (om dat moment zat de auto er nog niet langs).
Eventueel iets gas los en het was ook gelukt...
Ok, natuurlijk niet verplicht de invoeger de ruimte te geven, maar door nu domweg rechtdoor te blijven rijden maakt hij het de andere 2 auto's allemaal maar gevaarlijker.
True, hij kan er geen reed aan doen dus. Tenzij het veilig is om op de snelweg op je rem te gaan trappenquote:Op vrijdag 6 september 2013 10:44 schreef delano.888 het volgende:
De filmauto kon niet eens naar links, daar kwam een inhalende auto aan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |