We staan nu in de top 5 samen met Zuid-Korea, Singapore, Zuid-Afrika en Belgie; de algemeen erkende top van de wetenschap in de wereld. Ze laten het nobelprijs winnend onderzoek, verricht aan universiteiten als Yale, Harvard, MIT, Stanford, Oxford en Cambridge, ver achter zich.quote:Samenwerking wetenschap en bedrijven gaat juist prima
Het bedrijfsleven en de universiteiten weten elkaar prima te vinden als het gaat om gezamenlijke onderzoeksprojecten. Dat concludeert Hans Clevers, president van de wetenschapsorganisatie KNAW, uit de resultaten van een onderzoek van Times Higher Education.
Daaruit blijkt dat het bedrijfsleven naar verhouding veel geld steekt in Nederlandse universiteiten. Per onderzoeker wordt er gemiddeld 72.800 dollar besteed, omgerekend bijna 55.000 euro, het hoogste bedrag van Europa.
Topsectorenbeleid
Volgens Clevers staan de uitkomsten van dit onderzoek haaks op de uitgangspunten van het topsectorenbeleid van de overheid, waarbij geld gestoken wordt in het stimuleren van een nauwere samenwerking tussen bedrijfsleven en wetenschap. 'Het topsectorenbeleid is gestoeld op de gedachte dat deze samenwerking niet goed loopt. Maar dat blijkt dus niet te kloppen', stelt Clevers.
Hij zou het dan ook goed vinden als er meer geld naar de wetenschap gaat 'om dit vliegwiel nog harder te laten draaien', in plaats van publiek geld naar private partijen te dirigeren.
Verenigde Staten
Alleen in Zuid-Korea en Singapore hebben bedrijven nog meer over voor het werk van academici dan in Nederland. Oude wetenschappelijke grootmachten staan juist laag op de lijst. Zo betalen de bedrijven maar 25.800 dollar per onderzoeker in de Verenigde Staten, het land van universiteiten als Yale, Harvard, MIT en Stanford. Groot-Brittannië krijgt zelfs nog minder, 13.300 dollar per onderzoeker, ondanks topuniversiteiten als Oxford en Cambridge.
Het zijn geen landen die in wetenschappelijk opzicht in hoog aanzien staan. Het werkt daar dus ook niet.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 02:27 schreef spiegelspel het volgende:
Zuid Korea en Singapore zijn allebij erg liberaal vooral als je dat vergelijkt met nederland. Kun je mij dan vertellen waarom dit in die landen wel werkt en in Nederland niet zou werken.
Enkele auteurs uit Singapore worden vaak aangehaald in de wetenschappelijke literatuur over havens en container transport. Niet een heel breed vakgebied, maar ze scoren er goed mee.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:09 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het zijn geen landen die in wetenschappelijk opzicht in hoog aanzien staan. Het werkt daar dus ook niet.
Dat is nauwelijks wetenschap te noemen. Kijk maar eens naar het werk van Nobelprijswinnaars om een idee te krijgen wat fundamenteel onderzoek is.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 23:36 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Enkele auteurs uit Singapore worden vaak aangehaald in de wetenschappelijke literatuur over havens en container transport. Niet een heel breed vakgebied, maar ze scoren er goed mee.
Geen wetenschap?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 23:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is nauwelijks wetenschap te noemen. Kijk maar eens naar het werk van Nobelprijswinnaars om een idee te krijgen wat fundamenteel onderzoek is.
Fundamenteel onderzoek is natuurlijk ook een beetje prijsschieten. Er is nauwelijks een garantie dat er ook maar iets uit komt waar een maatschappij ooit wat aan heeft.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 23:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is nauwelijks wetenschap te noemen. Kijk maar eens naar het werk van Nobelprijswinnaars om een idee te krijgen wat fundamenteel onderzoek is.
De wetenschap heeft niet alleen een economische doelstelling. De eerste doelstelling is het werken aan een zo correct mogelijk voorstelling van de werkelijkheid. Daar heeft een samenleving een groot belang bij. Kijk maar naar bijgeloof, ideologieen, misconcepties en alle ellende die dat teweeg brengt. Mensen die geloven dat zij de wereld hebben doorgrond vinden die niet belangrijk, en Juist zij veroorzaken een hoop ellende door domweg achter een trend aan te lopen, zoals het neoliberalisme.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:01 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Fundamenteel onderzoek is natuurlijk ook een beetje prijsschieten. Er is nauwelijks een garantie dat er ook maar iets uit komt waar een maatschappij ooit wat aan heeft.
Op de middelbare school staan ze op nummer 1 in wiskunde vanwege de disciplinaire aanpak.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 05:33 schreef spiegelspel het volgende:
[..]
Geen wetenschap?
Ze zijn de beste in dat gebied dat kun je niet zomaar zijn. Ze staan nummer 1 op wiskundig gebied . En jij denkt dat Nederland meer wetenschap heeft dan Singapore . Ja mischien in beroepen waar je niks aan hebt. En vergeet niet singapore heeft maar 5 miljoen inwoners
Een samenleving heeft daar niet direct belang bij. Wetenschap zoals jij hem neerzet is net zo goed een ideologie, daar waar je de zoektocht naar werkelijkheid (wat wetenschap niet is) neerzet als een allesomvattend antwoord op problemen. Wetenschap draagt echter niet bij aan ethiek, de grondvesten voor een samenleving.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De wetenschap heeft niet alleen een economische doelstelling. De eerste doelstelling is het werken aan een zo correct mogelijk voorstelling van de werkelijkheid. Daar heeft een samenleving een groot belang bij. Kijk maar naar bijgeloof, ideologieen, misconcepties en alle ellende die dat teweeg brengt. Mensen die geloven dat zij de wereld hebben doorgrond vinden die niet belangrijk, en Juist zij veroorzaken een hoop ellende door domweg achter een trend aan te lopen, zoals het neoliberalisme.
Jouw voorstelling van de wereld is waarschijnlijk grotendeel gebaseerd op de wetenschappelijke ontwikkelingen sinds renaissance. De opgebouwde kennis door de eeuwen heen is ons grootste culturele erfgoed. Maar door het hedendaagse economische denken, mag niemand daar meer aan werken, tenzij hij kan uitleggen hoe we daar geld mee gaan verdienen. Dat is toch absurd..quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:30 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Een samenleving heeft daar niet direct belang bij. Wetenschap zoals jij hem neerzet is net zo goed een ideologie, daar waar je de zoektocht naar werkelijkheid (wat wetenschap niet is) neerzet als een allesomvattend antwoord op problemen. Wetenschap draagt echter niet bij aan ethiek, de grondvesten voor een samenleving.
Dat is corruptie. Deze corruptie neemt sterk toe door de wetenschap in een bedrijfsmodel te proppen. Intellectuele eerlijkheid is een centrale waarde in de wetenschap. Maar naarmate marktcriteria de wetenschap gaan domineren, zul je meer corruptie krijgen.quote:Overigens mag ik nu lang genoeg meedraaien in de almachtige wetenschap om te weten dat binnen de wetenschap ook dingetjes worden verdraaid om 'het model van de werkelijkheid' te bekrachtigen. Een vuil politiek spel waaruit blijkt dat een menselijk instituut altijd corrupt zal worden.
En die renaissance is weer grotendeels gebouwd op wat kerken en guilds hebben ontwikkelt, je punt is? Ik zie altijd nog projecten als LHC uit de grond gestampt worden dus wat betreft is het geld echt niet op voor fundamenteel onderzoek. Ik wil graag bewijzen zien van jou dat het echt zo tragisch is. En voordat universiteiten meer naar marktwerking moesten sturen was er ook al veel corruptie. Beter nog, veel van die gestoorde projecten uit de jaren 50/60 hebben er toe geleid dat het vertrouwen in universiteiten minimaal is. Wat beter zou zijn is dat in plaats van wetenschap of marktdenken, het ethiek hoogtij viert in een maatschappij.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jouw voorstelling van de wereld is waarschijnlijk grotendeel gebaseerd op de wetenschappelijke ontwikkelingen sinds renaissance. De opgebouwde kennis door de eeuwen heen is ons grootste culturele erfgoed. Maar door het hedendaagse economische denken, mag niemand daar meer aan werken, tenzij hij kan uitleggen hoe we daar geld mee gaan verdienen. Dat is toch absurd..
Wat is jouw achtergrond. Want de wetenschap is divers. In ieder deelgebied krijgt men een andere indruk van de wetenschap.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:43 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
En die renaissance is weer grotendeels gebouwd op wat kerken en guilds hebben ontwikkelt, je punt is? Ik zie altijd nog projecten als LHC uit de grond gestampt worden dus wat betreft is het geld echt niet op voor fundamenteel onderzoek. Ik wil graag bewijzen zien van jou dat het echt zo tragisch is. Ik zie het namelijk niet, ook niet binnen universiteiten. Wat ik wel zie is dat wetenschappers zelf vaak niet begrijpen waarom en hoe ze iets efficient kunnen onderzoeken. Iteratief werken is nog steeds een nieuw begrip binnen faculteiten.
Geld investeren is niet direct gelijk aan ontwikkelen.
Onderzoek is geen efficient proces.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:43 schreef Prenzlauer het volgende:
Ik zie het namelijk niet, ook niet binnen universiteiten. Wat ik wel zie is dat wetenschappers zelf vaak niet begrijpen waarom en hoe ze iets efficient kunnen onderzoeken. Iteratief werken is nog steeds een nieuw begrip binnen faculteiten.
Nee, dit economisch principe past de wetenschap niet.quote:Geld investeren is niet direct gelijk aan ontwikkelen.
Waarom niet?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:49 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Onderzoek is geen efficient proces.
[..]
Nee, dit economisch principe past de wetenschap niet.
Omdat je geen idee hebt waar je op uit moet komen en welke aanpak vruchtbaar is. Wetenschap drijft op de interesse van mensen in hun onderwerp, en de diversiteit van mensen die ermee bezig zijn, die allemaal hun eigen vooroordelen en voorkeuren hebben.quote:
Je brengt een sterk punt naar voren wat betreft dat neoliberalisme leid tot reduceren van een maatschappij tot economisch goed.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Omdat je geen idee hebt waar je op uit moet komen en welke aanpak vruchtbaar is. Wetenschap drijft op de interesse van mensen in hun onderwerp, en de diversiteit van mensen die ermee bezig zijn, die allemaal hun eigen vooroordelen en voorkeuren hebben.
Wetenschap is van nature vrij en open. Door het in een kader de proppen, ga je ervan uit dat al weet hoe alles werkt. Als je het hoogste principe van de werkelijkheid al kent (de wet van vraag en aanbod), dan is de meeste fundamentele vraag al beantwoord. Als je daar dan ook nog een overtuigende wetenschappelijk onderbouwing voor geeft, is het mooi. Maar die onderbouwing is er niet.
Juist het geloof, dat de wet van vraag en aanbod uit de markteconomie overal het uitgangspunt is, is eigen aan het neoliberalisme. Deze politieke stroming is een ideologie en de wetenschap is er niet aan ondergeschikt. Als je dat toch doet, dan krijg je een gecastreerde wetenschap.
Niet alles dat onbehapbaar is geworden, is inherent complex.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:26 schreef Prenzlauer het volgende:
Je brengt een sterk punt naar voren wat betreft dat neoliberalisme leid tot reduceren van een maatschappij tot economisch goed.
Wetenschap heeft echter altijd in een kader gezeten. Wetenschap is nooit vrij geweest daar waar het een methode is, doorgaans uitgevoerd in een instituut kennende de universiteit. Deze universiteiten hebben van oudsher altijd afhankelijk moeten zijn van overheden. Veel takken komen nu op een punt waar onderzoek zo complex wordt dat er machines voor nodig zijn die heel duur zijn terwijl ze steeds kleinere stapjes vooruitgang bieden.
Het probleem van universiteiten ligt daarom niet simpel gezegd aan neoliberalisme. Het ligt aan verschillende factoren, met een wijdte van ethiek tot economische grondprincipes. Echter, sinds de economie gebaseerd wordt op hedonistische welvaartsprincipes in plaats van duurzaamheid van ons soort, zie ik niet hoe we met een ander economisch model de wetenschap wel weer vooruit kunnen brengen.
Interessant punt.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:26 schreef Prenzlauer het volgende:
Het probleem van universiteiten ligt daarom niet simpel gezegd aan neoliberalisme. Het ligt aan verschillende factoren, met een wijdte van ethiek tot economische grondprincipes. Echter, sinds de economie gebaseerd wordt op hedonistische welvaartsprincipes in plaats van duurzaamheid van ons soort, zie ik niet hoe we met een ander economisch model de wetenschap wel weer vooruit kunnen brengen.
Grofweg gezegd houdt hedonisme in dat alle acties goedgekeurd worden zolang het genot maar groter is dan een ander zijn pijn. Dit is langzaam in sociale systemen gekropen door de opkomst van het individualisme en wat sommigen een consumptiemaatschappij noemen. Hierdoor is het korte termijn denken veel belangrijker sinds het genot zo snel mogelijk moet geconsumeerd worden en het lijden vermeden. Mass-media zorgt op haar beurt als een soort catalysator voor dat dit effect sneller bereikt wordt.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 07:07 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Interessant punt.
Ik ben opgegroeid met het idee dat "kindertjes die vragen, worden overgeslagen". Dit staat lijnrecht tegenover mijn ervaring dat "onderzoekers met een grote bek die vragen, hebben niets te klagen". Nu zijn wetenschappers geen kinderen, maar het heeft mij een tijdje gekost om deze waarheid onder ogen te durven zien. Is dat hedonisme? Ik weet het niet, maar het is rete irritant.
Werken in de academische wereld is frustrerend, omdat je je als een ADHD kind zonder normen en waarden moet gedragen.
Je zou denken dat goed je onderzoek doen, een leuk artikel schrijven, een conferentie bezoeken en een onderzoeksvoorstel schrijven de ingrediënten zijn voor een carrière in de wetenschap.
Nope.
Een tijdje geleden werd ik gevraagd om een review te schrijven over een bepaald vakgebied. Het frappante was dat er de afgelopen twee jaar meer reviews over dat vakgebied zijn geschreven, dan wetenschappelijke artikelen. Een auteur had maar liefst twee reviews geschreven! Een hoop navelstaarderij. Yep, daar doe ik lekker aan mee.
Wetenschap doen is toch vooral jezelf profileren, en daarbij komen heel veel politieke spelletjes kijken. Dat zou niet zo moeten zijn, maar het blijft mensenwerk, dus je zult je als onderzoeker aan moeten passen.
Om terug te komen op het vette deel in de quote: er zijn wel wat aanpassingen mogelijk in de manier waarop de academische wereld, met name de onderzoekswereld, in elkaar zit. Nu hangt alles wel heel erg van vriendjespolitiek aan elkaar.
Anderzijds is techniek wel het hoogtepunt van toegepaste wetenschap wat steunt op fundamentele wetenschap.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:28 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Op de middelbare school staan ze op nummer 1 in wiskunde vanwege de disciplinaire aanpak.
Mensen die van de wetenschap niets weten, verwarren wetenschap altijd met techniek.
quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:26 schreef Prenzlauer het volgende:
Het probleem van universiteiten ligt daarom niet simpel gezegd aan neoliberalisme. Het ligt aan verschillende factoren, met een wijdte van ethiek tot economische grondprincipes.
Er zijn een aantal aspecten:quote:Op donderdag 29 augustus 2013 07:07 schreef Lyrebird het volgende:
It does not matter what you know, it matters who you know.
sterke analyse, ik hierop reflecteren en kom later terug.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 13:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
[..]
Er zijn een aantal aspecten:
1. Machtsspel (volgens mij een expressie van hierachievorming, eigen aan groepsdieren)
2. Markt (een meerlopersmodel: POL / De beperkingen van vrije marktwerking)
3. Gewoonten (mensen zijn gewoonte dieren)
4. Egocentrisme.
Het machtsspel zie je overal terug, maar wordt nooit openlijk gespeeld. Het wordt altijd met een objectief ogende ideologie gerechtvaardigd. Hoe verder je terug gaat in de geschiedenis hoe grover de verhoudingen zijn (klassen, kasten, vriendjespolitiek etc).
Door hierachievorming, wordt aan de onderkant van de piramide iedere eigenwilligheid onderdrukt. Mensen worden opgevoed in dienstbaarheid en ondergeschikheid aan anderen. Aan de bovenkant worden mensen bedient. De bovenste klasse heeft sterk de neiging zichzelf overbodig te maken, door alles uit te besteden aan hun ondergeschikten, en hun competentie neemt af. Het leidt tot een incompetente onderdrukkende elite en revoluties
De markt is enerzijds disciplinerend (aan de productie kant is er de tucht van de markt) en anderzijds hedonistisch (aan de consumenten kant worden mensen verleidt tot consumentisme). Hoe lager in de hierachie, hoe meer mensen in pure marktwerking tegen elkaar uitgespeeld worden en de tucht van de markt ervaren. Hoe hoger in de hierarchie, hoe meer marktwerking ondergeschikt wordt aan vriendjespolitiek. Mensen die niet de tucht van de markt voelen en vooral consumeren worden hedonistisch.
Mensen leunen op hun constitutie die de meeste zaken volautomatisch afhandelt (de werking van je eigen lichaam). Daarbovenop leren mensen vaardigheden en kennis die je pas goed onder de knie hebt door jaren lange oefening. Daarna kun je dat ook grotendeels op de automatische piloot. Mensen leunen op de aangeleerde patronen en die zijn hardnekkig. Het aanleren van goede gewoonten is van groot belang. Zonder deze patronen worden mensen hulpeloos, onhandig en onmachtig.
Mensen zijn egocentrisch. Ze zijn veel gevoeliger zijn voor wat hun direct aangaat en zich in hun directe omgeving afspeelt, dan de dingen die ze niet zien of ervaren. Denken in termen van het algemeen belang en inzicht in de samenhang der dingen schiet erbij in. Daaronder valt ook het korte termijn denken, want de gevolgen op de lange termijn merk je pas later.
Ethiek is lastig. Een deel van de ethiek bevestigd alleen de hierarchie (denk aan de wet van Manu in het Indiase kaste stelsel). Veel moralisme is een verkapte vorm van onderdrukking. Een deel van de ethiek bevestigd het egocentrisme. Fixatie op eigen voordeel en opportunisme / pragmatisme leidt tot 'might is right'. Het leidt tot problemen en de aard van het probleem bepaalt de reactie daarop. Veel morele bewegingen zijn een reactie op de 'might is right' moraal (zoals vrijheid, gelijkheid en broederschap) en kan zelf weer ontaarden in lichtzinnig idealisme.
De middenweg bestaat uit een gezonde interesse in je omgeving, plezier is eigen kunnen, een welwillende constructieve houding en humane waarden. Deze middenweg blijkt erg moeilijk te bewandelen. Veel mensen groeien niet op in een omgeving, waarin je de benodigde goede gewoonte en vaardigheden aanleert, en primitieve vormen van groepsgedrag ondermijnen het. Als mensen in een goed spoor zitten, is een verantwoordelijkheid nemen / dragen niet zo moeilijk.
Je poneert dit hier nu, maar ik zie dit in de praktijk niet direct terug. Veel mensen die boven me staan zijn uitermate competent, en zorgen er voor dat de toko hier prima draait. Er is wel eens sprake van het Peter principle, waarbij mensen een stapje hoger terecht komen dan waar ze daadwerkelijk thuis zouden horen, maar ik zou dat nu niet direct een incompetente onderdrukkende elite durven noemen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 13:00 schreef deelnemer het volgende:
De bovenste klasse heeft sterk de neiging zichzelf overbodig te maken, door alles uit te besteden aan hun ondergeschikten, en hun competentie neemt af. Het leidt tot een incompetente onderdrukkende elite en revoluties
Ik schetste een grote lijn. In de academische wereld kun je niet zomaar een hoge functie krijgen. De wetenschappelijke criteria om je inzichten te onderbouwen zijn redelijk objectief. Zeker in de natuurkunde zul je het zonder veel competentie niet ver schoppen. Bestuursfuncties binnen de universiteiten wordt al twijfelachtiger.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 13:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je poneert dit hier nu, maar ik zie dit in de praktijk niet direct terug. Veel mensen die boven me staan zijn uitermate competent, en zorgen er voor dat de toko hier prima draait. Er is wel eens sprake van het Peter principle, waarbij mensen een stapje hoger terecht komen dan waar ze daadwerkelijk thuis zouden horen, maar ik zou dat nu niet direct een incompetente onderdrukkende elite durven noemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |