quote:Put out the lawn chair, set the alarm and maybe bring something to wet your whistle while you gaze into the nighttime sky — the year's best shooting star show has started.
August's annual Perseids meteor shower peaks Sunday and Monday, promising perhaps 70 meteors an hour those evenings.
"The Perseids are the good ones," says meteorite expert Bill Cooke of NASA's Marshall Space Flight Center in Huntsville, Ala.
The Perseids take their name from their apparent origin in the constellation Perseus, the hero of ancient Greek myth born from a shower of heavenly gold. Known for producing fireballs that might streak across a third of the sky, they owe their brilliance to the speed — nearly 134,000 mph — with which they smack into the upper atmosphere. "It's also because of the size of the meteors," Cooke says. The dust grains are about one-fifth of an inch across and burn nicely as they zip overhead.
Those dust grains come courtesy of Comet Swift-Tuttle, which circles the sun once every 133 years and leaves behind a debris trail. (Comets are basically dirty snowballs that develop tails when they approach the sun and start to melt. Different ones are responsible for other regular meteor showers, such as April's Lyrids, brought by Comet C/1861 G1 Thatcher, and November's Leonids brought by Comet 55P/Tempel-Tuttle.)
You will have to stay up late to see the Perseids at their peak; the best viewing comes from midnight to dawn, particularly after the half-full moon sets at 1 a.m. on Monday, says Astronomy magazine's Michael Bakich. But they should appear at night during the week before and after the peak as well.
"Get out of the city and the lights to give yourself a chance to see them," Bakich says. The rule of thumb is that you should be able to see all the stars of the Big Dipper — seven stars if you are counting — to give yourself enough darkness to catch the shooting stars. And give your eyes an hour to adjust.
"There will be a dozen 'ooh' moments in that hour," Bakich says. "Ones when everyone will say, 'Did you see that?'"
Although the shooting stars seem to come from the constellation Perseus, don't look there to see them, Bakich advises. Instead, look about one-third of the sky down and away from the constellation to spot meteors streaking across the sky. "That makes them easier to pick out," he says.
While you are enjoying the sky show, satellite operators are buttoning up spacecraft to protect them from the onslaught of comet dust, says Cooke, who prepares meteor shower forecasts each year for space businesses. While the 2013 Perseid shower won't affect the Hubble Space Telescope, according to Janet Anderson of NASA's Marshall Space Flight Center in Huntsville, Ala., at other times it might point the opening to its mirrors away from the direction of an outburst of meteors. Other satellites might turn vulnerable antennas away from them as well.
Clouds permitting, Cooke advises skywatchers this year to take their time and enjoy the nighttime show. "All you need is to lie flat on your back, and the reward is meteors."
http://www.usatoday.com/s(...)2013-meteor/2628521/
Best bewolkt hier in Zwollequote:Op zaterdag 10 augustus 2013 12:38 schreef aloa het volgende:
Kans dat je ze kan zien dus. Weinig bewolking volgens gfs.
Van die sterrenregen merk ik wel ietsquote:Op zondag 11 augustus 2013 23:45 schreef Vogeltje88 het volgende:
[..]
Best bewolkt hier in Zwollegeen idee of dat nog bij trekt.
De nacht is nog niet voorbijquote:Op maandag 12 augustus 2013 00:09 schreef Vogeltje88 het volgende:
Stadsverlichting is hier ook best wel een issueDaar gaat m'n wens
Hoe is de bewolking voor morgenavond?
quote:Maandagnacht veel vallende sterren te zien
In de nacht van maandag op dinsdag zijn er veel vallende sterren te zien. De aarde scheert langs de Perseïdenzwerm, gruisdeeltjes in de ruimte die zijn achtergebleven in de baan van de komeet Swift Tuttle. Tussen 23.00 uur en 05.00 uur zijn de meeste vallende sterren te zien. Op een aantal plaatsen in Nederland kan bewolking het zicht op de meteoren verhinderen.
De aarde beweegt elk jaar rond 12 augustus door de stofwolk. Het punt aan het heelal waar de meteoren vandaan lijken te komen ligt in het sterrenbeeld Perseus, waarnaar de zwerm is vernoemd.
Vooral in het zuiden van Nederland kan aanhoudende sluierbewolking het zicht op de meteorieten verhinderen, aldus een meteoroloog van weeronline.nl. "Ook langs de kust kunnen enkele buien ontstaan, maar er zijn ook perioden met opklaringen." Bij een heldere lucht is ongeveer een vallende ster per minuut te zien.
Naar dat ene sterrebeeldquote:Op maandag 12 augustus 2013 20:34 schreef StateOfMind het volgende:
Welke richting moeten we kijken? Noord, oost, zuid, west?
Nog close encounters met bronstige elanden gehad vandaag?quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:36 schreef Dven het volgende:
Leuk. Jammer dat ik in Lapland zit en het als het al donker wordt er toch megabewolking hangt
Ik ben bewapend met zaklamp dus laat ze maar komenquote:Op maandag 12 augustus 2013 20:38 schreef Geralt het volgende:
[..]
Nog close encounters met bronstige elanden gehad vandaag?
quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:31 schreef Greys het volgende:
Ik lig met een vriendin in het bos op ons rug in een grasveld vanaf half elf, zal mij benieuwen
Bedek je zaklamp met (liefst) met rode folie.quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:32 schreef Greys het volgende:
Gewapend met Heel Grote Zaklamp, want toch wel eng
Ok goede tip, dank je!quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:40 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Bedek je zaklamp met (liefst) met rode folie.
Want als je ogen aan de duisternis gewend zijn
en je maakt je zaklamp aan
Dan duurt het weer 20 minuten voordat je ogen
zich weer aangepast hebben aan de duisternis
Zo stoerquote:Op maandag 12 augustus 2013 21:31 schreef Greys het volgende:
Ik lig met een vriendin in het bos op ons rug in een grasveld vanaf half elf, zal mij benieuwen
Niet verdwijnen zoals Ryan3 en Stali in 2005!quote:Op maandag 12 augustus 2013 21:31 schreef Greys het volgende:
Te druk met watertrappelenquote:
quote:
Wel blijven kijken. Want ff kijken heeft geen nut.quote:Op maandag 12 augustus 2013 23:35 schreef tralalala het volgende:
In Rhenen vrij helder maar nog niets gezien.
Ik wil ook nog even naar buiten gaan.. (Wageningen) zitten er nog opklaringen ten westen van Rhenen?quote:Op maandag 12 augustus 2013 23:35 schreef tralalala het volgende:
In Rhenen vrij helder maar nog niets gezien.
Heb wel het idee dat het opklaart, maar je kan wel iets zien in Wageningen toch?quote:Op maandag 12 augustus 2013 23:37 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Ik wil ook nog even naar buiten gaan.. (Wageningen) zitten er nog opklaringen ten westen van Rhenen?
Hier is het nu weer dicht getrokken nl.
Ik ben te ongeduldig, maar ik ga nu even wat langer buiten zitten.quote:Op maandag 12 augustus 2013 23:36 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Wel blijven kijken. Want ff kijken heeft geen nut.
Al een stuk of 6 hier in twintig minuten ofzoquote:Op maandag 12 augustus 2013 23:42 schreef Toto69 het volgende:
Helder genoeg hier maar nog niks gespot
Waar is hier? Hier niksquote:Op maandag 12 augustus 2013 23:45 schreef Vogeltje88 het volgende:
[..]
Al een stuk of 6 hier in twintig minuten ofzorond 1 uur hoogtepunt dus? Denk dat ik dan nog weer even naar buiten ga.
Even...quote:Op maandag 12 augustus 2013 23:44 schreef tralalala het volgende:
[..]
Heb wel het idee dat het opklaart, maar je kan wel iets zien in Wageningen toch?
Lijkt mij sterk dat het in Wageningen potdicht zit en 5 km verderop niet.
[..]
Ik ben te ongeduldig, maar ik ga nu even wat langer buiten zitten.
Maakt niet veel uit...quote:
Ja, maar veel minder.quote:Op maandag 12 augustus 2013 23:52 schreef INViCTuS het volgende:
Gaat dat dan de komende week ook nog door na het hoogtepunt komende nacht?
vannacht... maxiquote:Op maandag 12 augustus 2013 23:52 schreef INViCTuS het volgende:
Ja, nog zeker een week te zien, maar het aantal vallende sterren per uur neemt wel rap af na morgen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 23:52 schreef INViCTuS het volgende:
Zwollequote:
3x in 5 minutenquote:Op maandag 12 augustus 2013 23:47 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Even...![]()
En dan net als je weer binnen bent
komen er 3 voorbij.
Ah zo, ik zit niet ver bij je vandaan, maar ik kijk in m'n achtertuinquote:Op maandag 12 augustus 2013 23:54 schreef Vogeltje88 het volgende:
[..]
ZwolleEn inderdaad richting oost/noordoost kijken, zoals -CRASH- zei. Ben nu weer eventjes binnen, paar nuttige dingen doen (je moet wat met je tijd
) en dan weer naar buiten
Dan hopelijk ook minder autoverkeer, ik werd zelfs nog nagetoeterd
Nou het is me toch net wat te bewolkt om naar de uiterwaarden te gaan ofzoiets..quote:Op maandag 12 augustus 2013 23:44 schreef tralalala het volgende:
[..]
Heb wel het idee dat het opklaart, maar je kan wel iets zien in Wageningen toch?
Lijkt mij sterk dat het in Wageningen potdicht zit en 5 km verderop niet.
Pics van je......quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 00:32 schreef S-te-Fan het volgende:
Net met mijn 13 jarig zusje op de trampoline gelegen en een aantal mooie vallende sterren gezien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Beter dan op je 13-jarige zusje liggen zullen we maar zeggen...quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 00:32 schreef S-te-Fan het volgende:
Net met mijn 13 jarig zusje op de trampoline gelegen en een aantal mooie vallende sterren gezien.
En hoe nietig dit kleine blauwe bolletje is vooral...quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 00:45 schreef StateOfMind het volgende:
Ondanks de bewolking die er zo nu en dan voor schiet toch nog een stuk of 7 gezien tot nu toe.
Blijft toch een fascinerende gedachte, het heelal. Als je je bedenkt dat al die stipjes zo onvoorstelbaar groot zijn en dat zij op onbevattelijke afstanden staan
Ik vraag me altijd af als ik naar een vallende ster kijk of er een alien op een planeet zat die om die ster draaide en ondertussen werd bekeken door een alien vanaf een andere ster die niet viel en of ze elkaar dan hard uitlachen omdat de planeet zonder de ster niets meer waard is.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 00:49 schreef Sterrenstof86 het volgende:
Ik vraag me altijd af als ik naar een ster kijkt of daar dan een planeet omheen draait met daarop een alien die naar de zon kijk en zich afvraagt of daar een planeet omheen draait met een alien die naar zijn ster kijkt.
Die vergelijkings plaatjes en filmpjes blijven schitterend (en onvoorstelbaar)quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 00:48 schreef roislecxe het volgende:
[..]
En hoe nietig dit kleine blauwe bolletje is vooral...
Echt onvoorstelbaar inderdaad. Hele planeten die gewoon in hun eentje nog veel groter zijn dan ons hele zonnestelsel. En het kan er bij dan ook niet in dat wij de enige levende wezens in het heelal zijn.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 00:53 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Die vergelijkings plaatjes en filmpjes blijven schitterend (en onvoorstelbaar)
Kijk deze maar eens. Onvoorstelbaar.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 01:01 schreef Sterrenstof86 het volgende:
Dat zijn wel flinke planeten dan zeg.
Misschien komt het warmer worden van de Aarde wel door het groeien van de zonquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 01:14 schreef Sterrenstof86 het volgende:
Zo'n grote vuurbal jonguh!!
Het is wel bizar groot. De zon wordt uiteindelijk ook een red giant. Maar heeft dan ongeveer een doorsnede van 300 miljoen km geloof ik.
Maar das een end wegquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 02:15 schreef Sterrenstof86 het volgende:
Ik zie nu wel stukjes heldere lucht in Amsterdam
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |