abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130114216
Leuk As!
Veel plezier morgen! Een 3 jarige *O*
pi_130114446
Bedankt. Komt vast goed. Zo leuk om te zien hoe hij nu met zijn verjaardag om gaat.
pi_130120374
As, gefeliciteerd *O*
pi_130120458
Gefeliciteerd As! *O*
pi_130120469
As gefeliciteerd.
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 08:15:23 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_130120884
As, gefeliciteerd! *O* :*
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_130120901
As gefeliciteerd met je 3-jarige! *O*
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 08:28:41 #158
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_130121006
As, gefeliciteerd met je 3 jarige! Je hebt prachtig weer vandaag, veel plezier!

Hier een dame van net twee jaar en 13,5 kilo.
En ze eet helemaal niet enorm veel, maar blijft toch gestaag groeien.

Ontbijt: een boterham of schaaltje brinta
Tussendoor: diksap of water, fruit en koekje/liga
Lunch: een boterham en beker halfvolle melk
Tussendoor: fruit/groente/koekje/soms een ijsje (zo'n staafje zonder kleurstoffen oid.)
Avondeten: een klein bordje warm eten, bewust nog altijd weinig vlees en soms een toetje.

Bij geen toetje krijgt ze nog wat halfvolle melk voor t slapen. De boterhammen gaan niet altijd op, de tussendoortjes wel en het avondeten vaak in ieder geval de helft, maar zelden echt haar bord leeg.
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 08:45:05 #160
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_130121197
quote:
Bevat wel veel suiker en dat wist ik al wel dus toch maar niet over alles heen :P
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:22:24 #161
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_130121807
Ventje eet zo 4 boterhammen. Hij zou er ook 5 kunnen eten maar dat geef ik liever niet ( liever fruit of iets anders).
pi_130126254
Ik heb net byte-x op de vingertjes van mijn peuter gesmeerd. Ik voel me wel een beetje een slechte moeder, maar ik zit er niet op te wachten dat L. een nagelbijter wordt. Ze is er sinds een week of twee mee begonnen en herhaaldelijk waarschuwen dat het niet mag heeft niet geholpen. Nu dus maar the hard way. :@ Ik hoop echt dat we het hiermee snel kunnen stoppen, want ik heb het tot mijn 20e gedaan en ondanks dat ik echt van de lelijke nagels baalde kon ik echt niet stoppen.
Anyway, net gingen de vingertjes voor het eerst het mondje in en daar kwam een heel vies gezichtje bij kijken. Fingers crossed dat het helpt.
pi_130144257
Bedankt voor de felicitaties. Deel 1 was erg geslaagd. Ook heeft Yaro vanmorgen zelf zijn flesjes weggegooid. Vandaag ging goed maar heel de dag weg. Ben benieuwd naar de nacht.

Morgen zijn feestje. Hij en wij hebben er zin in.
pi_130145091
Mooi dat je het eerste goeie feest al binnen hebt :)

Hier een ontwikkelend slaapdrama. Sinds mevrouw V zwanger en daar vaak moe of ziek van is, reageert Dot op sommige dingen anders. Een van die dingen is sinds een ruime week ofzo dat ze niet gaat slapen.
Avondritueel gaat prima, maar daarna blijft ze zingen, kletsen, gillen en roepen dat ze bij mama in bed wil. Die lag de laatste tijd ongeveer tegelijk erin, en nam haar nog wel eens erbij. In ons bed gaat ze vrij snel slaan. Dat mag niet, 3x slaan is terug naar t eigen bed.

Nu zitten we dus opeens aan dat ritueel vast. Kind komt, als wij naar bed gaan, even bij ons (kan rustig as omb22.00u zijn, ze houdt goed vol), slaat, wordt teruggelegd en gaat dan vrij snel slapen. Ivm de enorme moeheid van mevr V, zien we het nu niet zitten om het uit te laten doven door niet reageren, die heeft haar slaap echt nodig.

Ik heb het gevoel dat ze liever in haar eigen bed ligt, maar even de bevestiging nodig heeft dat wij haar er wel bij willen hebben.
Iemand tips hoe dit op te lossen zonder uitzitten van het lawaai?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_130145218
Herkenbaar vanyel. Hier lig ik ook regelmatig tegelijk met Ean in bed en wil ze per se bij mij liggen. Wij hebben hier nooit aan toegegeven maar ze blijft wel langer kletsen en roepen in haar eigen bed. Ze is ook ineens vroeger wakker. Volgens mij om te kijken of we er nog zijn. En ik hoor nu de hele dag papa want mama is seejk.

Ik heb helaas dus geen oplossing voor jullie. Ik ging er nog weleens uit om Ean nog even mee in bed te leggen en liep dan ook even naar beneden zodat ze hoorde dat ik ook wegging.

As fijn dat het geslaagd was.
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:22:53 #166
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_130145230
Zelf even bij haar in bed gaan liggen?
pi_130145420
Lastig Vanyel, ik heb het ook gehad met onze L. Vlak na mijn miskraam vorig jaar heb ik L. vaak bij me in bed genomen, ik had gewoon knuffelbehoefte met mijn ukkie. Maar het resultaat was dat ze elke keer bij ons in bed wilde slapen. Wij hebben uiteindelijk voor de hard way gekozen omdat uitleggen etc. niet werkte. Het was een paar dagen volhouden en afzien, maar ik denk dat het drama met ongeveer een dag of drie vier over was. Toen had ze door dat we echt niet meer toe gingen geven aan haar wensen. Maargoed, het is natuurlijk de vraag of je achter een methode staat waarbij je je kind laat huilen. Het heeft wel max. een half uur geduurd bij ons en werd elke dag minder. We zijn de eerste dag wel af en toe naar boven gegaan en hebben alleen verteld dat het bedtijd was en dat ze in haar eigen bed moest slapen. Omdat er na zo'n bezoekje boven alleen maar meer drama kwam hebben we dat de overige dagen niet meer gedaan want het werkte averechts.
Succes ermee in ieder geval!

Ik kom hier trouwens vaker klagen over de eetissues van L. Vandaag heeft ze zonder dat we erom hebben hoeven vragen een heel bord macaroni leeggegeten en een toetje erachteraan. :o
pi_130145507
Nikki *O*
Hier ook opeens een eter *O*
Ze at 5 rauwe wortels tijdens het schoonmaken van de wortels op en daarna nog gewoon wat aardappels. Alleen het vlees hoefde ze nu niet.
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:32:44 #169
259886 pessie
pi_130145617
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 21:29 schreef ferrari_rood het volgende:
Nikki *O*
Hier ook opeens een eter *O*
Ze at 5 rauwe wortels tijdens het schoonmaken van de wortels op en daarna nog gewoon wat aardappels. Alleen het vlees hoefde ze nu niet.
AH, die van jou eet ook het liefst de wortels nog rauw? :P
pi_130146004
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 21:22 schreef pessie het volgende:
Zelf even bij haar in bed gaan liggen?
Dat wil ze niet want is haaar mooie en vrij nieuwe bed. Een peutermaatje, dus ook niet zo comfy. Ik zat wel te denken aan er een tijdje bij gaan zitten, maar ze houdt het zo lang vol, dat ik daar eigenlijk weinig hoop op heb.
Vandaag was het van ongeveer half 8 tot kwart over 9, toen ben ik in bed gaan liggen met haar erbij en inmiddels slaapt ze heerlijk stil. Het duurt ook wel eens 2,5 uur... Tip van NIKKI is echt de laatste optie, ook omdat het zo lang duurt.
Fr, uberhaupt niet aan toegeven helpt dus ook niet begrijp ik?

Mobiel, geen multiquote
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_130146048
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 21:32 schreef pessie het volgende:

[..]

AH, die van jou eet ook het liefst de wortels nog rauw? :P
Wij ook :@
pi_130146066
Toch fijn dat de fokwet ook andersom werkt, gezien jullie eters. Wie weet hier ook wel ;)
pi_130146084
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 21:43 schreef ferrari_rood het volgende:

[..]

Wij ook :@
:D
pi_130146162
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 21:42 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dat wil ze niet want is haaar mooie en vrij nieuwe bed. Een peutermaatje, dus ook niet zo comfy. Ik zat wel te denken aan er een tijdje bij gaan zitten, maar ze houdt het zo lang vol, dat ik daar eigenlijk weinig hoop op heb.
Vandaag was het van ongeveer half 8 tot kwart over 9, toen ben ik in bed gaan liggen met haar erbij en inmiddels slaapt ze heerlijk stil. Het duurt ook wel eens 2,5 uur... Tip van NIKKI is echt de laatste optie, ook omdat het zo lang duurt.

Mobiel, geen multiquote
Hier de i-pad dus ook geen multi quote.
Ze kletst iets langer dan normaal maar wij hebben haar er nooit uitgehaald als het echt niet nodig was. Bij poep wel of bij echt huilen ga ik met haar op de stoel naast d'r bed zitten. Ze gaat iets later dan normaal maar wel gewoon in d'r eigen bed slapen. Wel geeft ze elke dag aan in ons bed te willen slapen.
  Moderator vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:48:18 #175
5428 crew  miss_sly
pi_130146224
quote:

[..]

Mobiel, geen multiquote
Erbij zitten met boek/e-reader? Dan heb je in ieder geval iets te doen terwijl je er zit en wellicht wordt ze het dan door gebrek aan contact ook eerder zat?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:49:30 #176
259886 pessie
pi_130146285
quote:

[..]

Mobiel, geen multiquote
Nathan heeft trouwens ook lang gespookt tot 's avonds half 10 of zo. Z'n slaap je overdag eraf gehaald en nu slaapt ie om half 8.
pi_130146301
Dat maakt het wel een stuk minder vervelend. Met mobiel spelen is iig geen optie, die vindt ze veel te mooi.

Slaapje overdag kan ze eigenlijk niet missen. Dan is ze tegen 4 uur al niet te genieten. Maar dat probeer ik misschien nog wel liever weer een tijdje, als t helpt met ritme terugkrijgen, kan het misschien weer terug. Morgen testen.
pi_130146393
Wij laten haar gewoon kletsen zolang het geen gehuil of echt constant roepen is gaan we niet. Ze meld het ook wel als er echt iets is. Bv pooh val papa pooh val. Dat werkt hier het beste. Ga ik er naast zitten dan gaat ze niet slapen.

Ze slaapt 's middags nog maar is wel tussen 06:00 en 06:30 's morgens wakker -O-
pi_130146402
Wat miss sly zegt is ook nog een optie. Al weet ik nietnof ik er het geduld voor zou hebben. Het is wel de mildere variant en eigenlijk ben ik best wel anti laten huilen.
pi_130146536
Morgen eerst het slaapje eraf. Als dat werkt, hoef ik mijn geduld niet te testen.
  Moderator vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:59:09 #181
5428 crew  miss_sly
pi_130146680
Bij ons heeft het maar kort geduurd dat we er lang bij moesten zitten. Het werd al snel een stuk korter en waren we met 5-10 minuten weg.

Middag slaap skippen is ook een goede, inderdaad. Rond vier uur even helpen om het vol te houden, dan hoef je 's avondspits misschien niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_130146719
Bij ons is het verschil tussen wel en niet een uurtje dutten 's middags enorm. Wel dutten is pas om 22:00 uur slapen, niet dutten is 19:30 a 20:00 uur slapen.
pi_130146820
Wij moeten nog steeds bij hem zitten om in slaap te komen. Als we weg gaan is het drama. Als hij te veel contact zoek benoemen we dat hij moet slapen en we hem negeren. Eigenlijk werk dat altijd en slaapt hij binnen 5-10 min.
pi_130146866
Oh en sinds 18 maanden geen middag dutje. Als hij een keer in de auto in slaap valt slaapt hij niet voor 21.00 uur. Dus hier ook groot verschil.
pi_130146992
Hoe oud is dot nu vanyel?

Zou een couveuse kindje versus niet couveuse kindje toch van invloed zijn op het wel of niet goed zelf in slaap vallen? Wij hebben er bij ean nooit bijgezeten. Max 5 x is ze naast mij in slaapgevallen omdat ze niet zelf wilde. Dan hield ik haar ook echt tegen mij aan. Toen was ze nog erg jong en ik hield het op prikkelverwerking.

Zelf heb ik ook even in de couveuse gelegen en daarna geïsoleerd en ik slaap ook het liefst van kleins af aan alleen.
pi_130147092
2,5.
Normaal slaapt ze heel goed, houdt van haar bed en van slapen. Het is nu pas moeilijk met de 'onbetrouwbaarheid' van mijn lief.

Wat een grote verschillen ook bij jullie allemaal in slaaptijd met of zonder middagdutje!
pi_130147156
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 22:08 schreef Vanyel het volgende:
2,5.
Normaal slaapt ze heel goed, houdt van haar bed en van slapen. Het is nu pas moeilijk met de 'onbetrouwbaarheid' van mijn lief.
Stabiele factor die wegvalt. En ze krijgen toch veel mee van de gemoedstoestand van je vrouw. Hoe goed je ook je best doet om het niet te laten merken.
pi_130147584
As van harte gefeliciteerd! Fijn dat het een leuke dag was en nog veel plezier morgen!!

Ik moet er nog elke avond bij zitten bij Mex, kind valt echt niet vanzelf in slaap. We hebben al zoveel geprobeerd, ik wacht de dag nu maar af dat we het gewoon uit kunnen leggen, nu lijkt het allemaal niet binnen te komen.
pi_130157871
Sofie valt prima alleen in slaap. Toen ze pas een keer wel drama had (een uitzondering) toen zijn we r bij gaan zitten.Dat was 1 groot feest. Ze slaapt overdag nog 2 uur meestal en ligt rond 20.00 in bed.
*poef* nu is het weg
  zaterdag 17 augustus 2013 @ 08:51:06 #190
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_130158489
Na de eerste 14 maanden van zijn leven gespookt te hebben is mijn jommetje nu echt de gemakkelijkste slaper ooit.
Daar mag ik echt mee in mijn handjes knijpen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_130159239
Pfsh, ons plan is nu al mislukt. Kind heeft vannacht nog geen 8 uur geslapen, dus lag er om 9 uur alweer in. Naarmate, dit is zo vroeg, dat ik nog steeds wel hoop heb op een goeie afloop ;)
pi_130159311
ravi slaapt vaak ook pas rond een uur of 9. maar die gaat lief spelen met zn autootjes. dat mag bij ons. zolang ze de boel maar niet op stelten zetten mogen ze gerust nog wat spelen/lezen/liedje zingen
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_130159344
quote:

[..]

Mobiel, geen multiquote
Wat lastig. Maar op zich niet zo gek. Je hebt iets nieuws geïntroduceerd, of eigk mevr. V. en nu wil je het weer andersom, dus voor Dot valt de duidelijkheid weg, wat is het nou? mag ik nou in bed daar of mag ik alleen in mn eigen bed? Als je er een paar avonden op rij bij blijft zitten dan is het echt met een week al enorm verbeterd hoor. Als het je tegen staat zou ik zeker geen 'laten huilen' perikelen toepassen, want met erbij blijven zitten ben je er binnen een paar keer ook waarschijnlijk.
Inderdaad pak er een e-reader bij, desnoods je laptop of ipad ofzo, eventueel iets anders wat je nog moest doen zoals je administratie, en vermaak jezelf.
Dot blij want mama in de buurt = veilig gevoel, jij 'blij' want geen gedoe en je hebt je tijd niet volkomen zinloos besteed.

En slaapje overdag proberen te skippen ja, ik ging dan meestal juist rond die tijd boodschappen doen, vroeg eten, dan uitgebreid in bad enz. Ze waren niet altijd op hun best rond dat tijdstip :') maar het hielp wel qua afleiding om ze over dat moment heen te tillen en dan lagen ze ineens van 19;00 tot 07:00 ofzo op bed.
:)
pi_130159362
Maar met ipad enzo er bij gaan zitten? Werkt dat echt bij jullie? Mex zou dan zelf op de ipad willen.
pi_130159409
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 10:13 schreef Troeta het volgende:
Maar met ipad enzo er bij gaan zitten? Werkt dat echt bij jullie? Mex zou dan zelf op de ipad willen.
weet ik het, ik heb geen ipad :+

en mijn dames mogen niet op mijn laptop en ook niet op mijn mobiel. Die zijn voor mij, niet voor hen en dat weten ze dus mja. Ik geloof niet dat we dat probleem hier hebben vooralsnog.
pi_130159442
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 20:58 schreef As1981 het volgende:
Bedankt voor de felicitaties. Deel 1 was erg geslaagd. Ook heeft Yaro vanmorgen zelf zijn flesjes weggegooid. Vandaag ging goed maar heel de dag weg. Ben benieuwd naar de nacht.

Morgen zijn feestje. Hij en wij hebben er zin in.
nog gefeliciteerd en dat jullie maar plezier hebben vandaag *O*
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_130159488
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 22:44 schreef laziness het volgende:
Ja die ene glas melk en krentenbol. Ik hoor het mezelf nog roepen naar mijn vent en in het dreumestopic. Toen hij dus nog wel goed at :')

Het valt in de praktijk vies tegen om maar gewoon toe te kijken en het te laten gaan.
:*

zijn lijfje verandert ook hè. Ik merkte bij allebei mijn dames rond die 2,5 jaar echt zo'n omslag in dat lijfje, dat dreumesspek wat eraf ging en dat peuterlijfje wat ervoor terugkwam.
Mijn oudste verandert nu ook weer heel erg, die krijgt weer een kinderlijfje nu.
Het gaat tegen je gevoel in om toe te kijken hoe ze vermageren, maar idd ze hebben niet zoveel nodig en kunnen een hoop hebben.

Ze moeten hier idd ook wel proeven, ik sta niet voor de kat zn kont te koken :') en ze moeten wel even aan tafel blijven zitten, ook als ze niets eten. Ik wil dus niet hebben dat ze dan koud zitten en direct zeggen hoeffiknie lussiknie ik ga weer spelen doeeeei! Eerst proeven, je blijft even zitten, even rust in de dag enz.

Toetje hebben we eigk nooit meer bedenk k me nu. Ik vind vla en dergelijke echt heel smerig dus dat haal ik nooit, Turkse yoghurt enzo haal ik wel eens, lekker met een beejte honing.
Maar ik ontbijt zelf altijd met yoghurt en dan voelt het zo vreemd om dat na de avondmaaltijd ook weer op tafel te gooien :D
pi_130159708
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 20:30 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Ik ken het, maar dan van mijn oudste, daar heerst dat probleem als sinds ze 2 is. Een fase..... Zeiden ze op het cb. Nou niet dus. We klooien nog steeds aan. Maar we maken geen big deal meer ervan. Heeft helemaal geen zin. Ze eet maar wat ze wil, toetje mag ook altijd, want is onderdeel van de maaltijd. Mar daarna krijgen ze niks meer, of ze nou wel of niet hebben gegeten. En af en toe laat ik haar kiezen wat ze wil eten en dan mag het niet met een p beginnen.
_O-
geniaal! :D

patat, pannenkoeken en pizza direct off limits xD
tot ze met frietjes aan komt :P

Lazi ik had nog niet gelezen dat je het sowieso niet wil laten gaan.

Nouja wij doen het denk ik wel min of meer hetzelfde als wat je omschrijft, er wordt sowieso geproefd, je moet wel aan tafel blijven zitten en als je het niet wil eten dan niet, maar wel eerst proeven van alles wat op je bord ligt.

En ik zet overdag dus zo'n monkeyplatter op tafel, dat blijft er dan rustig een paar uur staan en mogen ze onbeperkt vanaf "snoepen", op die manier hebben ze in elk geval hun vitamines voor die dag binnen. Ik zorg er doorgaans ook voor dat er iets op ligt qua gezonde vetten en dergelijke zoals nootjes, kaas etcetera. Ik zet hem meestal rond 10:00 op tafel, als de eerste maaahaaam ik heb hommer! tevoorschijn komt ;) op die manier zit het ook niet in de weg met het avondeten.

die van ons had je al gezien, was niet ideaal qua wat erop lag omdat ik geen kaas of crackertjes of iets in huis had :P

zoiets kan ook:

[ Bericht 0% gewijzigd door mignonne op 17-08-2013 12:17:16 ]
pi_130160018
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 10:11 schreef mignonne het volgende:

[..]

Wat lastig. Maar op zich niet zo gek. Je hebt iets nieuws geïntroduceerd, of eigk mevr. V. en nu wil je het weer andersom, dus voor Dot valt de duidelijkheid weg, wat is het nou? mag ik nou in bed daar of mag ik alleen in mn eigen bed? Als je er een paar avonden op rij bij blijft zitten dan is het echt met een week al enorm verbeterd hoor. Als het je tegen staat zou ik zeker geen 'laten huilen' perikelen toepassen, want met erbij blijven zitten ben je er binnen een paar keer ook waarschijnlijk.
Inderdaad pak er een e-reader bij, desnoods je laptop of ipad ofzo, eventueel iets anders wat je nog moest doen zoals je administratie, en vermaak jezelf.
Dot blij want mama in de buurt = veilig gevoel, jij 'blij' want geen gedoe en je hebt je tijd niet volkomen zinloos besteed.

En slaapje overdag proberen te skippen ja, ik ging dan meestal juist rond die tijd boodschappen doen, vroeg eten, dan uitgebreid in bad enz. Ze waren niet altijd op hun best rond dat tijdstip :') maar het hielp wel qua afleiding om ze over dat moment heen te tillen en dan lagen ze ineens van 19;00 tot 07:00 ofzo op bed.
Ik snap wel dat het voor haar onduidelijk is hoor, dat is niet het punt. Ik vind het voor mezelf ook onduidelijk ;)

iPad erbij werkt hier ook niet, daar mag ze te vaak mee spelen. Maar een boek met alleen lettertjes is misschien minder aantrekkelijk. En erbij zitten is makkelijker af te bouwen zonder extreem gedoe.

Goed idee trouwens, zo'n bord gezond voer. Dot eet meestal haar gezonde dingen wel zonder problemen, maar zo krijg je er nóg meer in.
pi_130160162
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 10:19 schreef simmu het volgende:

[..]

nog gefeliciteerd en dat jullie maar plezier hebben vandaag *O*
Vooralsnog is er niemand (naast mijn ouders) en het was vanaf 10 uur. En duurt het voor hem wel lang zo. Volgens de planning over 45 min de taart en over een uur die balonnen man.
En was er ook nog een afzegging vanmorgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')