Ook wetenschappers beweerden dat. Maar het gaat er niet om dat mensen beweren. Het voorspellen van X is over 20 jaar mogelijk blijft heel vaak gewoon koffiedik kijken. Je weet niet waar je nog tegenaan gaat lopen. Bovendien zijn er voor elke wetenschapper die iets dergelijks beweert 10 die het tegendeel beweren. Kijk bijvoorbeeld naar de op maat gemaakte kankerbestrijding waar onlangs die campagne voor is gestart.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar toen dachten "mensen" dat. Nu beweren zelfs wetenschappers dat wij over 20 jaar erg ver kunnen zijn.
Motorische aansturing is echt behoorlijk complex. Er komt een enorme berg aan parallelle verwerking van gegevens bij kijken die weer moet leiden tot veel gecoördineerde aansturing van de motoriek. Er is ook nog steeds geen complete analyse van het zenuwstelsel van een individueel insect bij mijn weten. Dat is natuurlijk ook al een voorwaarde om iets adequaat te kunnen simuleren.quote:Maar hoe komt het eigenlijk dat wij nog geen robots kunnen bouwen die de motoriek van simpele insecten kunnen na bootsen? Waarom is dat zo moeiijk? (jij hebt er immers veel meer verstand van dan ik).
1: Het is inderdaad koffiedik kijken. Maar het eerste wat in mij opkomt is dat een wetenschapper niet zomaar gaat speculeren.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ook wetenschappers beweerden dat. Maar het gaat er niet om dat mensen beweren. Het voorspellen van X is over 20 jaar mogelijk blijft heel vaak gewoon koffiedik kijken. Je weet niet waar je nog tegenaan gaat lopen. Bovendien zijn er voor elke wetenschapper die iets dergelijks beweert 10 die het tegendeel beweren. Kijk bijvoorbeeld naar de op maat gemaakte kankerbestrijding waar onlangs die campagne voor is gestart.
[..]
Motorische aansturing is echt behoorlijk complex. Er komt een enorme berg aan parallelle verwerking van gegevens bij kijken die weer moet leiden tot veel gecoördineerde aansturing van de motoriek. Er is ook nog steeds geen complete analyse van het zenuwstelsel van een individueel insect bij mijn weten. Dat is natuurlijk ook al een voorwaarde om iets adequaat te kunnen simuleren.
Men stapt verder nog wel vaak over het feit in dat van theoretisch concept naar in de praktijk werkbare oplossing een enorm traject is waarbij nog van alles mis kan gaan.
Ik vind dat deze vergelijking niet helemaal op gaat.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is alleszins relevant. Als het niet smaakt naar 'echt vlees', dan kun je net zo goed efficiëntere, al bestaande vleesvervangers hanteren. Ik kan me niet voorstellen dat dergelijke kweek een echt efficiënt proces oplevert. Hooguit zou het een interessante toepassing kunnen zijn om net als in science fiction series e.d. je eigen eten te kunnen 3D printen.
Iets 'hoort'quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:50 schreef arjan1212 het volgende:
Vlees hoort gewoon van echte dieren te komen, het liefst wild
Ach, mensen verzetten zich altijd tegen vernieuwing. Als het een paar jaar bestaat eet jij het ook gewoon hoor.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:52 schreef arjan1212 het volgende:
Het is mijn mening. Als jij graag kunstmatig voedsel eet moet je zelf weten, ik vind het niks.
Het punt is dat dat gewoon niet vol te houden is op termijn.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:50 schreef arjan1212 het volgende:
Vlees hoort gewoon van echte dieren te komen, het liefst wild
Heb jij enig idee hoe de huidige vleesvervangers zich verhouden tot dit stukje gekweekt vlees qua smaak? Voor zover ik het begreep benaderde dit stukje vlees nog lang niet de smaak van echt vlees.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:41 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik vind dat deze vergelijking niet helemaal op gaat.
Vleesvervangers smaken immers helemaal niet naar vlees. Terwijl deze hamburger alleen het beetje vet miste
http://www.nieuws.nl/econ(...)aakt-echt-naar-vleesquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 13:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Heb jij enig idee hoe de huidige vleesvervangers zich verhouden tot dit stukje gekweekt vlees qua smaak? Voor zover ik het begreep benaderde dit stukje vlees nog lang niet de smaak van echt vlees.
Al geproefd? Of is het een psychische kwestie?quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:52 schreef arjan1212 het volgende:
Het is mijn mening. Als jij graag kunstmatig voedsel eet moet je zelf weten, ik vind het niks.
Alles wat jij eet is puur natuur?quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:52 schreef arjan1212 het volgende:
Waarom? Je maakt gebruik van zoveel dingen die kunstmatig zijn. Kunstmatig staat niet gelijk aan slecht.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:52 schreef arjan1212 het volgende:
Er zijn vleesvervangers die wel in de buurt komen.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:41 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik vind dat deze vergelijking niet helemaal op gaat.
Vleesvervangers smaken immers helemaal niet naar vlees. Terwijl deze hamburger alleen het beetje vet miste
De cellen die in dit "cultured beef" zitten, zijn precies hetzelfde als normale koeiencellen in een lap vlees. Ze zijn alleen niet binnen een koe gegroeid, dat is het enige verschil.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 13:14 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Waarom? Je maakt gebruik van zoveel dingen die kunstmatig zijn. Kunstmatig staat niet gelijk aan slecht. Of het nou cellen zijn van een voorheen levend wezen of van kunstmatig gegroeid vlees.
En waarom is dat erg?quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:55 schreef arjan1212 het volgende:
Ja over 20 jaar denkt iedereen dat deze kunstmatige zooi vlees is... en als iemand dan een keer echt vlees eet, verbaast ie zich erover dat het echt 25 keer zo lekker is
Zooi die niet nodig is als vlees in de steriele omgeving van een laboratorium wordt gekweekt.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 13:14 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Helaas niet, want bijna alles wat je in de supermarkt koopt zit vol met zooi
Goed punt. Het zijn inderdaad dezelfde cellen afkomstig van een organisme.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 13:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
De cellen die in dit "cultured beef" zitten, zijn precies hetzelfde als normale koeiencellen in een lap vlees. Ze zijn alleen niet binnen een koe gegroeid, dat is het enige verschil.
Als echt vlees 25 keer zo lekker is als kweekvlees dan wordt kweekvlees nooit een succes.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:55 schreef arjan1212 het volgende:
Ja over 20 jaar denkt iedereen dat deze kunstmatige zooi vlees is... en als iemand dan een keer echt vlees eet, verbaast ie zich erover dat het echt 25 keer zo lekker is
Oh het is ook wel een 'educated guess'. Maar vergelijk het met voetbal. Analytici die een voorspelling doen over wie dit jaar de eredivisie wint, doen dat echt niet op basis van een willekeurige gok. Dit jaar wordt Ajax onder de analytici toch wel als grote favoriet gezien. Er zijn echter natuurlijk legio factoren die ervoor kunnen zorgen dat Ajax dit seizoen geen kampioen wordt.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Het is inderdaad koffiedik kijken. Maar het eerste wat in mij opkomt is dat een wetenschapper niet zomaar gaat speculeren.
Welnee, het is vrijwel altijd alsof je karton aan het eten bent.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 13:14 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Er zijn vleesvervangers die wel in de buurt komen.
Je kan varieren met soorten vlees. En wie zegt dat ze dezelfde koe zullen gebruiken voor al het kweekmateriaal? In theorie zou je juist een perfect stukje vlees kunnen ontwikkelen wat gezonder is dan elke keer vlees eten van een andere koe.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 14:04 schreef Leipo666 het volgende:
wat zal het effect zijn op de mens als je steeds dezelfde stukjes vlees binnenkrijgt?
Nu is het zo dat als de koe op is je weer een andere koe op gaat eten
nu kun je de situatie krijgen dat je jarenlang dezelfde koe op gaat eten omdat ze de hele tijd dezelfde koe/stamcellen gaan gebruiken voor hun kweek....
Hoeveel heb je er geprobeerd?quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 13:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Welnee, het is vrijwel altijd alsof je karton aan het eten bent.
Dat is geen science fiction meer he:quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:12 schreef Monolith het volgende:
Hooguit zou het een interessante toepassing kunnen zijn om net als in science fiction series e.d. je eigen eten te kunnen 3D printen.
Precies.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 17:41 schreef Dagonet het volgende:
Een volgende stap is natuurlijk van voedsel naar replacement limbs.
Spierweefsel plakken op een kunstmatig bot met kunstmatige zenuwen, op zich niet geheel out of the realm of possibilities.quote:
Het voornaamste verschil met traditioneel vlees is dat het organisme in kwestie ervoor moet overlijden. De koe waarvan deze gekweekte hamburger is gemaakt, huppelt nog vrolijk door de wei.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 13:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Goed punt. Het zijn inderdaad dezelfde cellen afkomstig van een organisme.
Prachtig toch.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 18:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het voornaamste verschil met traditioneel vlees is dat het organisme in kwestie ervoor moet overlijden. De koe waarvan deze gekweekte hamburger is gemaakt, huppelt nog vrolijk door de wei.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |