ja, geef de mensen uit 1893 maar de schuldquote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:02 schreef Sterrenstof86 het volgende:
[..]
Het is niet de beperking ervan die desastreuze gevolgen heeft. Het was de INVOERING van de HRA.
Helaas moeten we nu eenmaal door de zure appel heen bijten die het gevolg is van bubbles creëren.
1893, sorry de feiten zijn jammer genoeg eenmaal niet andersquote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:07 schreef Sterrenstof86 het volgende:
Minder trollen?
Volgens mij is het gewoon zo dat als je stimuleert dat mensen meer schulden aangaan en dat gebruiken om de economie te laten groeien op een gegeven moment gewoon misgaat.
Dat gaat dan pijn doen, het is erg jammer maar zo is het nu eenmaal.
quote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:02 schreef Sterrenstof86 het volgende:
Het was de INVOERING van de HRA.
Helaas moeten we nu eenmaal door de zure appel heen bijten die het gevolg is van bubbles creëren.
Ik ben echt!quote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:08 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
1893, sorry de feiten zijn jammer genoeg eenmaal niet anders
het is allemaal de schuld van onze over over over grootouders hoor, de afgelopen vijf jaar. Echt.
Is u echt?
Het is niet de schuld van 'ze' dat je geen cent te makken hebt hoor, neem een baanquote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:13 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Ze hadden de HRA af moeten schaffen in de tijd toen het nog goed ging, 1998 ofzo. Maar alle politici waren weer bang om stemmen te verliezen.
smoke if you got 'mquote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:15 schreef Sterrenstof86 het volgende:
[..]
Ik ben echt!
Maar ik ga eerst even sigaretten kopen alvorens een al dan niet intelligente reactie te geven.
In Belgie en Duitsland is het goedkoper. Dat is niet al sinds 1893, maar van de laatste jaren. Doe er je voordeel mee.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:15 schreef Sterrenstof86 het volgende:
Maar ik ga eerst even sigaretten kopen alvorens een al dan niet intelligente reactie te geven.
40 centen in Burma. Longkanker garantie. Geen aanbeveling, maar alleen een hint voor de goeiekooperts onder onsquote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
In Belgie en Duitsland is het goedkoper. Dat is niet al sinds 1893, maar van de laatste jaren. Doe er je voordeel mee.
In Belgie ¤ 2,60 goedkoper per pakje van 50 gram. (¤ 6,20 versus ¤ 8,80) Exact dezelfde kwaliteit.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:21 schreef crashbangboom het volgende:
40 centen in Burma. Longkanker garantie. Geen aanbeveling, maar alleen een hint voor de goeiekooperts onder onsHey, goedkoper dan in Nederland
Als het goeiekoper is, maakt het immers verder niet uit qua genot
Nog veel goedkoper. Maar volgens mij geen reden om dat op te zoeken. Zelfde als de huizenmarkt. Tenzij je verslaafd ben aan risico - dan moet je vooral speculerenquote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
In Belgie ¤ 2,60 goedkoper per pakje van 50 gram. (¤ 6,20 versus ¤ 8,80) Exact dezelfde kwaliteit.
Je punt met Burma?
Als jij in België exact hetzelfde huis & grondoppervlak 30% goedkoper kunt krijgen en gratis in NL kan laten plaatsen op welke locatie je maar wilt, dan doe jij dat nietquote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:24 schreef crashbangboom het volgende:
Nog veel goedkoper. Maar volgens mij geen reden om dat op te zoeken. Zelfde als de huizenmarkt.
Kom maar op met het voorbeeld.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als jij in België exact hetzelfde huis& grondoppervlak 30% goedkoper kunt krijgen en gratis in NL kan laten plaatsen op welke locatie je maar wilt, dan doe jij dat niet
Nee, jij. Jij vergeleek net rookwaren met de huizenmarkt.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:29 schreef crashbangboom het volgende:
kom maar op met het voorbeeld.
bluff calledquote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, jij. Jij vergeleek net rookwaren met de huizenmarkt.
AEX / Nederlandse Woningmarkt #2: Waar we de weg omhoog inslaan!
Nevermind. Na nogmaals lezen begrijp ik je achterliggende gedachte wel. Je kwam wat rot uit je woorden, maar ansich heb je vanuit jouw point of view gelijk. (Ik ook, maar die discussie ga ik vanavond niet meer aan)quote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:32 schreef crashbangboom het volgende:
bluff calledkomop, je kunt het
Jij denkt toch niet echt dat ik tussen die kaeskoppen wil wonen?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nevermind. Na nogmaals lezen begrijp ik je achterliggende gedachte wel. Je kwam wat rot uit je woorden, maar ansich heb je vanuit jouw point of view gelijk. (Ik ook, maar die discussie ga ik vanavond niet meer aan)
maar bedenk hoe rijk je wordt als je huur betaalt?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:45 schreef By1 het volgende:
In deze tijd is een eigen huis wat minder doordat het minder waard wordt maar als je vandaag weer die inflatie ziet van 3,1%!
Das wel weer lekker als je een eigen huis hebt.
Want? Het is nog steeds mijn eigen huis, mijn woonlasten stijgen er niet door, en het maandelijkse voordeel qua woonlasten t.o.v. huur stijgt elk jaar.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:45 schreef By1 het volgende:
In deze tijd is een eigen huis wat minder doordat het minder waard wordt
Ik zeg niet dat het voor mensen die in hun huis blijven wonen minder is maar als je het technisch bekijkt zou het het mooiste zijn als je je huis verkocht begin 2008 en dat weer instapt wanneer de markt beter wordt (maar dat weet niemand).quote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Want? Het is nog steeds mijn eigen huis, mijn woonlasten stijgen er niet door, en het maandelijkse voordeel qua woonlasten t.o.v. huur stijgt elk jaar.
Ik zie het probleem niet.
Het is een vervelende verslaving eigenlijkquote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:21 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
40 centen in Burma. Longkanker garantie. Geen aanbeveling, maar alleen een hint voor de goeiekooperts onder onsHey, goedkoper dan in Nederland
Als het goeiekoper is, maakt het immers verder niet uit qua genot
Ja hoor, dat doe je wel::quote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:59 schreef By1 het volgende:
Ik zeg niet dat het voor mensen die in hun huis blijven wonen minder is
quote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:45 schreef By1 het volgende:
In deze tijd is een eigen huis wat minder doordat het minder waard wordt maar als je vandaag weer die inflatie ziet van 3,1%!
quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:01 schreef Sterrenstof86 het volgende:
[..]
Het is een vervelende verslaving eigenlijk. Ik heb zo mijn tekortkomingen.
Maar over de HRA..
Als je 10 huizen hebt en 10 mensen die een huis willen kopen volgt er een bepaalde marktprijs. Is er een HRA dan werkt dat indirect als een subsidie. Mensen gaan tegen elkaar opbieden en de marktprijs wordt hoger. Als normale burger heb je daar dus niets aan? De subsidies gaan naar de banken.
De banken lenen vervolgens meer geld uit. Prima, totdat veel mensen problemen krijgen met overwaarde (edit: ik bedoel dat de hypotheek meer waard is dan het huis) en de banken opeens liquiditeit tekort komen. Het lijkt me dus beter om de HRA geleidelijk af te schaffen.
Ik probeer trouwens echt niet te trollen en ik geef toe dat mijn kennis wat betreft de huizenmarkt beperkt is dus je mag aangeven waarom ik het mis heb. Ik vind het wel een interessant onderwerp om me in te verdiepen omdat ik volgend jaar ga afstuderen en ik probeer om voor mezelf duidelijk te maken hoe het allemaal werkt voordat ik eventueel iets wil kopen.
Zodat steeds minder mensen aan hun betalingsverplichting kunnen voldoen? (Ik gok zomaar dat 25% van de 4,3 miljoen woningeigenaren zonder HRA niet meer kunnen rondkomen)quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:01 schreef Sterrenstof86 het volgende:
Het lijkt me dus beter om de HRA geleidelijk af te schaffen.
Nou vind ik het nogal bizar dat je een huis (kan) koopt een jaar nadat je afstudeert, maar dat zal vast aan mij liggen. Tenzij je ontzettend lang gestudeerd hebt, althans dan vat ik qua leeftijd, maar nog steeds niet qua anders. Serieus, pardon......? Hoog in de bol, ambitie een beetje uit proportie? Zomaar? Misschien moet je eerst eens een paar jaar iets presteren, ofzo?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:01 schreef Sterrenstof86 het volgende:
[..]
Het is een vervelende verslaving eigenlijk. Ik heb zo mijn tekortkomingen.
Maar over de HRA..
Als je 10 huizen hebt en 10 mensen die een huis willen kopen volgt er een bepaalde marktprijs. Is er een HRA dan werkt dat indirect als een subsidie. Mensen gaan tegen elkaar opbieden en de marktprijs wordt hoger. Als normale burger heb je daar dus niets aan? De subsidies gaan naar de banken.
De banken lenen vervolgens meer geld uit. Prima, totdat veel mensen problemen krijgen met overwaarde en de banken opeens liquiditeit tekort komen. Het lijkt me dus beter om de HRA geleidelijk af te schaffen.
Ik probeer trouwens echt niet te trollen en ik geef toe dat mijn kennis wat betreft de huizenmarkt beperkt is dus je mag aangeven waarom ik het mis heb. Ik vind het wel een interessant onderwerp om me in te verdiepen omdat ik volgend jaar ga afstuderen en ik probeer om voor mezelf duidelijk te maken hoe het allemaal werkt voordat ik eventueel iets wil kopen.
Volgens mij zit je niet op fok om te communiceren maar denk je altijd in wel en niet, en winnen of verliezen. Was vorige keer ook al het geval.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja hoor, dat doe je wel::
[..]
Dat stel ik niet, dat stel jij. Zeg het maar, de gebruikelijke trol/kortzichtigheid. Vergelijk het maar met landen waar geen HRA is, maar de huizenprijzen een veelvoud zijn, omdat rente op investeringspanden aftrekbaar is, maar rente op particuliere panden niet. Zeg maar in het monkyyy model.Is dat beter voor je? Me lijkt niet?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:12 schreef Sterrenstof86 het volgende:
Ik verwacht niet meteen iets te (kunnen) kopen. Maar hoezo zorgt de HRA niet voor hogere prijzen?
Ik zou niets eens echt iets tegen de HRA hebben als de hogere prijzen ook tot een substantieel hogere woningproductie zou leiden maar met het beleid dat overheden volgen loopt dat ook niet echt vlotjes.
Nou, fiscale les, omdat renteaftrek voor investeerders en geen renteaftrek voor particulieren een feestje voor huisjesmelkers zijnquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:17 schreef Sterrenstof86 het volgende:
Nou, omdat subsidies bij een gelijkblijvend aanbod voor hogere prijzen zorgen. (bron: economie les op het vwo)
Ik lees vanuit de praktijk. Vanuit jouw optiek is dat wellicht 'niet begrijpend' maar daar kan ik niks aan doen he....quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:15 schreef By1 het volgende:
Wanneer je begrijpend leest dan is het in deze tijd inderdaad minder om een huis te hebben want het is over het algemeen sinds 2008 20% minder waard geworden en als je die tijd uit had kunnen stappen was dat lekkerder geweest.
+100quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:18 schreef crashbangboom het volgende:
Nou, fiscale les, omdat renteaftrek voor investeerders en geen renteaftrek voor particulieren een feestje voor huisjesmelkers zijn(wereldles, misschien dat VWOers daar pas later achter komen, dat kan)
Ik moet er even over nadenken.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:18 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nou, fiscale les, omdat renteaftrek voor investeerders en geen renteaftrek voor particulieren een feestje voor huisjesmelkers zijn(wereldles, misschien dat VWOers daar pas later achter komen, dat kan)
Dat kan ik me goed voorstellen het is naast een goede zienswijze (in jouw situatie) ook een prettige instelling.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik lees vanuit de praktijk. Vanuit jouw optiek is dat wellicht 'niet begrijpend' maar daar kan ik niks aan doen he....
Mij boeit het niet of ik 10 jaar geleden uit had kunnen stappen, daarna weer in had kunnen stappen, weer uit had kunnen stappen en nu te hopen op een 'buitenkansje'.
Ik ben blij dat ik van die horror af ben, en prima naar mijn zin woon.
Nog logischer zou zijn: Voor 95% van de mensen maakt het inderdaad niet uit, want die blijven toch zitten waar ze zitten.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:28 schreef By1 het volgende:
Logischer zou het dan zijn om te schrijven: 'Over het algemeen is het inderdaad minder maar het maakt voor mij niet uit want ik blijf toch zitten waar ik zit.'
No issues. Maar dat is wel de reden waarom de Nederlandse huizenmarkt vooralsnog minder verneukt is dan de buitenlandse. Elders is de huizenmarkt vooral speelbal van speculanten en huizenmelkers, waar je je volstrekt scheel mag betalen aan huur.. Veel eigendom in bezit van weinigen. DAT is waar Remcodelft en ComplexConjugate voor pleiten. Vraag je af waarom.....quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:23 schreef Sterrenstof86 het volgende:
[..]
Ik moet er even over nadenken.
Zoiets als de serie 'Friends' waar twintigers/dertigers massaal een appartement moet delen om de huur te kunnen betalen?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:31 schreef crashbangboom het volgende:
No issues. Maar dat is wel de reden waarom de Nederlandse huizenmarkt vooralsnog minder verneukt is dan de buitenlandse. Elders is de huizenmarkt vooral speelbal van speculanten en huizenmelkers, waar je je volstrekt scheel mag betalen aan huur.. Veel eigendom in bezit van weinigen. DAT is waar Remcodelft en ComplexConjugate voor pleiten. Vraag je af waarom.....
Volgens mij is het gras groener hier in Nederland. Incluis Fries stamboekvee. Behalve voor die drieeneenhalve internetheld, die ziet wat weet ik niet wat voor troep in de wei ?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zoiets als de serie 'Friends' waar twintigers/dertigers massaal een appartement moet delen om de huur te kunnen betalen?
Yup. Het gras is groener in het buitenland.
Dan drijf je van de kern af want je gaat nu door op je eigen inslag en daar gaat het dus niet over.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nog logischer zou zijn: Voor 95% van de mensen maakt het inderdaad niet uit, want die blijven toch zitten waar ze zitten.
Maar dat begreep je zelf ook al wel. Toch?
Het gaat toch over de huizenmarkt in zijn geheel? Jouw standpunt is niet zaligmakend, de mijne ook niet. Beetje jammer dat je mijn standpunt al bij voorbaat als niet terzake doende neer probeert te zettenquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:37 schreef By1 het volgende:
Dan drijf je van de kern af want je gaat nu door op je eigen inslag en daar gaat het dus niet over.
Mja. Dat geld alleen als je last hebt van korte-termijn-visie denk ik. Of perse wilt/moet verhuizen. Maar dat is procentueel gezien te verwaarlozen schat ik?quote:Waar het over gaat is dat het als huizenbezitter minder is als de huizenprijzen dalen en leuker als de huizenprijzen stijgen, punt.
Jouw definitie van 'kern' is kennelijk sterk afwijkend van die van mij....quote:Het staat helemaal los van of je blijft zitten of niet of allerlei andere situaties. Het gaat om de kern.
Is het niet andersom? Dat jij niet begrijpt dat het werkelijk niet uitmaakt.?quote:Maar als je dat niet begrijpt, dan ga je zeggen: 'ja maar mij maakt het niet uit.'
Nee, dat moest er nog eens bijkomen...quote:Ik zeg ook niet dat het jou wel wat uit maakt.
Je trekt de inflatie af van de prijsdaling of zo?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:45 schreef By1 het volgende:
Huizen goedkoper : prijzen omlaagquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 07:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je trekt de inflatie af van de prijsdaling of zo?
Huizen waren vorige maand (okee in juni) 9,6% goedkoper dan een jaar eerder, terwijl het geld 3,x% minder waard was. Dat geeft een reele daling van 12,x%!
Serieus noem je nu de sociale huurwoningen aantrekkelijk?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 08:32 schreef Sedakat het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op donderdag 8 augustus 2013 17:42 schreef blomke het volgende:
500 - 600 ¤ voor een hok met wat gras eromheen vind ik niet goedkoop...nog afgezien van de tokkies.
¤600,-- is niet veel als je bedenkt dat het incl. volledige financiering, overdrachtsbelasting, onderhoud, risico etc. is, in de commerciele verhuur red je het vaak niet daarvoor. Verder krijgen de lage inkomens voor wie dit bedrag veel is huurtoeslag en is dit gelijk de groep die weinig aan de renteaftrek heeft en die geen financiele risico's kan lopen en voor wie een eigen huis dus niet is weggelegd.
Huren vrijheid? Mensen blijven er heel lang hangen; zo vrij zijn ze zeker niet....
Ik heb nooit gezegd dat huren vrijheid is. De mensen blijven er zo lang hangen omdat het voor hen aantrekkelijk is; zie bovenstaande redenen. Verder is sociale mobiliteit ook steeds meer een illusie waardoor de meeste mensen aan de onderkant daar blijven.
Hier in de buurt: twee-onder-een-kap, recent van binnen en van buiten gerenoveerd, redelijk ruim kavel (zeg maar 2 keer zo groot als nieuwbouw twee-onder-een-kap koopwoningen hier in de buurt), garage, twee verdiepingen plus zolder. En oja, een rijtje Mercedes en BMW voor de deur.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 08:36 schreef Sjabba het volgende:
Serieus noem je nu de sociale huurwoningen aantrekkelijk?
Nee, waar lees je dat. Ik geef alleen aan waarom mensen aan de onderkant van de samenleving er in wonen. Het systeem werkt als een zeef d.m.v. hypotheekrenteaftrek en huursubsidie wordt de 50% aan de onderkant naar sociale huurwoningen geduwt en de 50% aan de bovenkant naar koopwoningen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 08:36 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Serieus noem je nu de sociale huurwoningen aantrekkelijk?
En dat voor minder dan 650 euro per maand. Voorwaar een prestatie van die corporatie.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 08:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hier in de buurt: twee-onder-een-kap, recent van binnen en van buiten gerenoveerd, redelijk ruim kavel (zeg maar 2 keer zo groot als nieuwbouw twee-onder-een-kap koopwoningen hier in de buurt), garage, twee verdiepingen plus zolder. En oja, een rijtje Mercedes en BMW voor de deur.
En dat is precies wat er mis is met de sociale sector: het was ooit opgericht als fatsoenlijke huisvesting voor arbeiders die weinig te besteden hebben. Het is nu in sommige gevallen doorgeschoten naar veel te riant, waardoor ook mensen die het kunnen betalen wel gek zouden zijn om te vertrekken.
En de Nederlandse belastingbetaler.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dat voor minder dan 650 euro per maand. Voorwaar een prestatie van die corporatie.
Hoe betaalt die precies mee aan zo'n huurwoning?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:12 schreef Sedakat het volgende:
[..]
En de Nederlandse belastingbetaler.
Dat zijn de uitzonderingssituaties, daar een compleet systeem op afrekenen is mij wat kort door de bocht.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:12 schreef GSbrder het volgende:
Het gaat vooral om de toewijzing die mank loopt. Iedereen kan een keer tegenwind tegenkomen, maar als je net op dat moment in je leven een sociale huurwoning weet te bemachtigen, dan ga je daar nooit meer weg.
Het is geen uitzonderingssituatie dat het toewijzen van een woning een momentopname is die verstrekkende gevolgen heeft voor de voorraad voor de komende 20 jaar. De druk zal met de inkomensgrens van 34000 p/jaar alleen maar groter worden om vanaf je 18e inschrijfjaren te sprokkelen en vlak voor je carrière goed van start gaat er goed bij te zitten.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat zijn de uitzonderingssituaties, daar een compleet systeem op afrekenen is mij wat kort door de bocht.
De meeste mensen hebben niet zo'n rotte geest hoorquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:22 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het is geen uitzonderingssituatie dat het toewijzen van een woning een momentopname is die verstrekkende gevolgen heeft voor de voorraad voor de komende 20 jaar. De druk zal met de inkomensgrens van 34000 p/jaar alleen maar groter worden om vanaf je 18e inschrijfjaren te sprokkelen en vlak voor je carrière goed van start gaat er goed bij te zitten.
Tot aan +/- 1990 werden deze woningen gefinancierd door het rijk en soms gemeenten; de woningwetwoningen. Daarna is dat wat vrijer gelaten maar hielden woningstichtingen alerhande fiscale voordelen. De exacte details ken ik ook niet maar het is uiteindelijk gemeenschapsgeld.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe betaalt die precies mee aan zo'n huurwoning?
Ik wil ze de kost niet geven.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De meeste mensen hebben niet zo'n rotte geest hoor.
Het heeft niets met een rotte geest te maken; 38 % van de mensen die nu in een koopwoning zitten verwachten dat hun volgende woning een huurwoning zal worden. 4 miljoen koopwoningen, 3,2 miljoen sociale huurwoningen, 265.000 vrije sectorwoningen. Met andere woorden; meer mensen willen huren, vrije sector is lang niet voldoende/voor iedereen betaalbaar, dus we moeten die sociale huurwoningen beter verdelen dan dat wij nu deden.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De meeste mensen hebben niet zo'n rotte geest hoor.
De architecten hebben ontslag genomen..quote:Deze Spaanse wolkenkrabber heeft geen lift
Dit, dames en heren. Dit is geen wolkenkrabber. Dit is een clusterfuck. U kijkt hier naar de crisis in Spanje in één treffend beeld. Dit is namelijk de InTempo-wolkenkrabber in het Spaanse Benidorm. Van 47 verdiepingen hoog. Zonder lift. Want die zijn ze vergeten.
Het originele ontwerp was namelijk voor 20 verdiepingen en toen sloeg de megalomanie toe. Europa betaalt dus gingen we naar 47 bemmende etages. Honderden paren ogen gingen over de aanpassingen voor het ontwerp. En niemand dacht eraan de liftinstallatie ook aan te passen aan de verdubbeling van de hoogte van het gebouw.
Prima natuurlijk! Maar dat red je niet met 6% huurverhoging op een lage huur.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:31 schreef GSbrder het volgende:
Het heeft niets met een rotte geest te maken; 38 % van de mensen die nu in een koopwoning zitten verwachten dat hun volgende woning een huurwoning zal worden. 4 miljoen koopwoningen, 3,2 miljoen sociale huurwoningen, 265.000 vrije sectorwoningen. Met andere woorden; meer mensen willen huren, vrije sector is lang niet voldoende/voor iedereen betaalbaar, dus we moeten die sociale huurwoningen beter verdelen dan dat wij nu deden.
Als je een koopwoning hebt is de kans dat je in aanmerking kont voor sociale huur niet zo gek groot. Daarnaast zou ik een de hondje niet zo letterlijk naar de werkelijkheid durven te vertalenquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:31 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het heeft niets met een rotte geest te maken; 38 % van de mensen die nu in een koopwoning zitten verwachten dat hun volgende woning een huurwoning zal worden. 4 miljoen koopwoningen, 3,2 miljoen sociale huurwoningen, 265.000 vrije sectorwoningen. Met andere woorden; meer mensen willen huren, vrije sector is lang niet voldoende/voor iedereen betaalbaar, dus we moeten die sociale huurwoningen beter verdelen dan dat wij nu deden.
Ik denk dat een paar procent huurverhoging best kan helpen, maar de grens blijft natuurlijk 660 euro. Ga je daar overheen, dan loop ook direct de huurtoeslag mis. Dan gaat het pas echt in de papieren lopen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:48 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Prima natuurlijk! Maar dat red je niet met 6% huurverhoging op een lage huur.
Als je op korte tijd spijkers moet koppen wilt slaan zou je een actief uitzettingsbeleid kunnen voeren, te beginnen met de hoogste inkomens en zo jaarlijks bijvoorbeeld 50.000 sociale huurwoningen vrijmaken voor sociale huurders.
Het eerste probleem is natuurlijk dat die vrijkomende woningen in de verkoop gaan. Op zich ook een optie, als de huidige bewoner het huis koopt. Maar degene op de wachtlijst heeft daar alsnog niets aan, tenzij de woningcorporatie het vrijkomende geld gebruikt om een nieuwe sociale huurwoning neer te zetten. En in dat geval heeft degene die moet verhuizen wellicht zelf liever die nieuwe woning dan het oude huis te kopen...
De grote vraag is wat de politiek echt wil. Een paar procent huurverhoging zet niet aan, met name voor lage huren. Wellicht de huur verhogen tot een bepaald percentage van het inkomen?
OMG, dit is toch hopelijk geen grap?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:44 schreef Perrin het volgende:
Even een uitstapje naar de Spaanse woningmarkt..![]()
[ afbeelding ]
[..]
De architecten hebben ontslag genomen..
Kun je nagaan dat de koopsector nog tot op de dag van vandaag met 15 miljard euro per jaar wordt gesubsidieerd (en er praktisch niet gebouwd wordtquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:27 schreef Sedakat het volgende:
[..]
Tot aan +/- 1990 werden deze woningen gefinancierd door het rijk en soms gemeenten; de woningwetwoningen. Daarna is dat wat vrijer gelaten maar hielden woningstichtingen alerhande fiscale voordelen. De exacte details ken ik ook niet maar het is uiteindelijk gemeenschapsgeld.
Die loop je al heel snel mis door überhaupt werk te hebben.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:52 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik denk dat een paar procent huurverhoging best kan helpen, maar de grens blijft natuurlijk 660 euro. Ga je daar overheen, dan loop ook direct de huurtoeslag mis. Dan gaat het pas echt in de papieren lopen.
hoe kom jij aan 38%?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:31 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Woningcorporaties krijgen nog steeds "subsidie" met fiscale voordelen net als eigenwoningbezitters. En woningcorporaties bouwen ook nauwelijks.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:54 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kun je nagaan dat de koopsector nog tot op de dag van vandaag met 15 miljard euro per jaar wordt gesubsidieerd (en er praktisch niet gebouwd wordt).
Kunnen we beter weer de subsidies voor de woningcorporaties invoeren want die gaan het geld wel stoppen in stenen.
Het probleem is te veel overheid dat ga je echt niet op lossen met nog meer overheid. Je kunt het beter aantrekkelijker maken voor particulieren om woningen te verhuren door om te beginnen de huurbescherming te reduceren.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:48 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Prima natuurlijk! Maar dat red je niet met 6% huurverhoging op een lage huur.
Als je op korte tijd spijkers moet koppen wilt slaan zou je een actief uitzettingsbeleid kunnen voeren, te beginnen met de hoogste inkomens en zo jaarlijks bijvoorbeeld 50.000 sociale huurwoningen vrijmaken voor sociale huurders.
Het eerste probleem is natuurlijk dat die vrijkomende woningen in de verkoop gaan. Op zich ook een optie, als de huidige bewoner het huis koopt. Maar degene op de wachtlijst heeft daar alsnog niets aan, tenzij de woningcorporatie het vrijkomende geld gebruikt om een nieuwe sociale huurwoning neer te zetten. En in dat geval heeft degene die moet verhuizen wellicht zelf liever die nieuwe woning dan het oude huis te kopen...
De grote vraag is wat de politiek echt wil. Een paar procent huurverhoging zet niet aan, met name voor lage huren. Wellicht de huur verhogen tot een bepaald percentage van het inkomen?
Klopt, die hebben vooral vanuit speculatief oogpunt geld in stenen gestopt de laatste jaren.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:57 schreef Sedakat het volgende:
[..]
Woningcorporaties krijgen nog steeds "subsidie" met fiscale voordelen net als eigenwoningbezitters. En woningcorporaties bouwen ook nauwelijks.
Waarbij ze door hun fiscale voordelen ook nog eens projectontwikkelaars oneerlijk beconcurreren, zo betalen ze pas sinds een paar jaar vennootschapsbelasting.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 11:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt, die hebben vooral vanuit speculatief oogpunt geld in stenen gestopt de laatste jaren.
Die emotie zorgt er onder andere voor dat in een tijd van economische tegenwind, zoals nu, mensen meer flexibiliteit verlangen, zich liever niet committeren aan een lange lening en al helemaal niet met dubbele lasten willen komen te zitten. Veel mensen zouden er goed aan doen te gaan kopen, puur rationeel gezien, maar willen toch huren vanwege het gevoel. En mensen die aflossingsvrij gekocht hebben, kunnen best voor een sociale huurpositie in aanmerking komen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 10:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je een koopwoning hebt is de kans dat je in aanmerking kont voor sociale huur niet zo gek groot. Daarnaast zou ik een de hondje niet zo letterlijk naar de werkelijkheid durven te vertalen![]()
En waar ik vooral op doelde, voor de meeste mensen is wonen gelukkig niet een puur rationele economische beslissing maar zit er ook veel toeval en emotie in.
Dat gaat niet om de hele groep woningbezittersquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 11:06 schreef GSbrder het volgende:
[..]
http://www.nugeld.nl/wone(...)opers-wil-huren.html
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |