abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129788644
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:30 schreef HD9 het volgende:

[..]

soms wel van een gemeentehuis of een wijkgebouw
Klopt maar dat is geen gigantisch nieuw winkelcentrum :+
pi_129788646
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:27 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat wil nog niet zeggen dat het een nieuw Detroit gaat worden... De uitgangspositie is vooralsnog gewoon nog veel te goed voor.
Dat gaat alleen in Delfzijl of Den Helder gebeuren en zelfs daar verwacht ik niet zulke toestanden in NL
Het lijkt me wel goed om de beperkte ruimte eens wat handiger te gaan gebruiken ipv met zijn allen op een kluitje in de randstad te gaan zitten.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 13:32:22 #78
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129788669
quote:

[..]

Dat wil nog niet zeggen dat het een nieuw Detroit gaat worden... De uitgangspositie is vooralsnog gewoon nog veel te goed voor.
ze moeten bij een nieuwe stad eerst een centrum bouwen in oude stijl, met een gemeentehuis in oude stijl, en een groot plein, dat kan best en dan eromheen lekker royaal woningen met veel groen
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_129788703
quote:

[..]

Verder tolereert de Nederlandse sameleving geen nieuw Detroit. Detroit is een monster onder het bed.
pi_129788714
quote:
3s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:31 schreef sig000 het volgende:

[..]

Dat gaat alleen in Delfzijl of Den Helder gebeuren en zelfs daar verwacht ik niet zulke toestanden in NL
Het lijkt me wel goed om de beperkte ruimte eens wat handiger te gaan gebruiken ipv met zijn allen op een kluitje in de randstad te gaan zitten.
Maar mensen willen juist bij elkaar zitten. Kijk naar de users in dit topic die zeggen dat er niets betaalbaars is, dan worden en betaalbare dingen in noordoost groningen of zuid limburg gepresenteerd en is het ook weer niet goed omdat dat toch te ver van hun werk en familie is. :D
  woensdag 7 augustus 2013 @ 13:34:16 #81
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129788744
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:33 schreef Sedakat het volgende:

[..]

Verder tolereert de Nederlandse sameleving geen nieuw Detroit. Detroit is een monster onder het bed.
Ik heb begrepen dat nergens ter wereld de huizenprijzen sneller stijgen als in Detroit centrum momenteel
pi_129788762
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:33 schreef Sedakat het volgende:

[..]

Klopt, het is hier totaal niet aan de orde
pi_129788794
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:34 schreef HD9 het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat nergens ter wereld de huizenprijzen sneller stijgen als in Detroit centrum momenteel
Zou best kunnen als je wil instappen moet je dat op het dieptepunt doen.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 13:45:53 #84
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_129789132
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:32 schreef HD9 het volgende:

[..]

ze moeten bij een nieuwe stad eerst een centrum bouwen in oude stijl, met een gemeentehuis in oude stijl, en een groot plein, dat kan best en dan eromheen lekker royaal woningen met veel groen
Historiserende bebouwing is meestal geen sleutel tot succes.
Iets creeren wat er nooit was is zelden fraai.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_129789356
quote:
15s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:45 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het probleem is niet zozeer de historiserende bebouwing maar het is de verkeerd volgorde. Infrastructuur moet niet leidend zijn maar volgend, sociale stuctuur moet leidend zijn.
pi_129789362
quote:

[..]

Het is vaak wel wat 'de mensen' mooi vinden, als het langdurig in de smaak valt is het in die zin al een succes. Maar goed, organisch groeien is wel meest kansrijke model.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 13:54:35 #87
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_129789452
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:51 schreef Sedakat het volgende:

[..]

Het probleem is niet zozeer de historiserende bebouwing maar het is de verkeerd volgorde. Infrastructuur moet niet leidend zijn maar volgend, sociale stuctuur moet leidend zijn.
Hoe kan je dat betalen? Pleinen zijn makkelijk te creeren als het gebruikt wordt voor markten, ooit is platgegooid door een bommenwerper of een ander duidelijk doel dient. Wanneer een gemeente een plein van 20 x 40 moet aankopen en vrij moet waren van bebouwing gaat daar een lieve duit in zitten, om maar eens iets te noemen.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 13:55:53 #88
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_129789495
quote:
2s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is vaak wel wat 'de mensen' mooi vinden, als het langdurig in de smaak valt is het in die zin al een succes. Maar goed, organisch groeien is wel meest kansrijke model.
Deels; een project zoals Brandevoort kan, als vinex-alternatief, maar niet als stadshart.
Het is verdraaid moeilijk een centrum te creeren, zeker als je het wil laten aanvoelen als een laan vol vrijstaande kantoorvilla's, statige gemeentehuizen en andere woningen met een detailleringsniveau die niet meer van deze tijd zijn.
pi_129789637
quote:
15s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:55 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Deels; een project zoals Brandevoort kan, als vinex-alternatief, maar niet als stadshart.
Het is verdraaid moeilijk een centrum te creeren, zeker als je het wil laten aanvoelen als een laan vol vrijstaande kantoorvilla's, statige gemeentehuizen en andere woningen met een detailleringsniveau die niet meer van deze tijd zijn.
Een compleet nieuw stadscentrum creëren is een bijzonder lastige opgave inderdaad. Al is het maar omdat wat 'mooi' is vaak zo verdomde slecht aansluit op wat 'rendabel' is.
pi_129789700
quote:
15s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:54 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Hoe kan je dat betalen? Pleinen zijn makkelijk te creeren als het gebruikt wordt voor markten, ooit is platgegooid door een bommenwerper of een ander duidelijk doel dient. Wanneer een gemeente een plein van 20 x 40 moet aankopen en vrij moet waren van bebouwing gaat daar een lieve duit in zitten, om maar eens iets te noemen.
Sorry als ik niet helemaal duidelijk was maar ik bedoelde dat het bij het creeren van een nieuwe stad een illusie is dat je dit goed kunt doen nog afgezien van de kosten of praktische uitvoerbaarheid. Het hele idee dat je een omgeving in hoge mate kunt plannen is een illusie.
pi_129789736
quote:

[..]

Dit dus.

De gebouwen die nu als historisch belangrijk/mooi worden bestempeld werden vroeger sterk bekritiseerd omdat ze afweken van de oude gebouwen die er omheen stonden.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 14:05:19 #92
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_129789837
quote:
2s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Een compleet nieuw stadscentrum creëren is een bijzonder lastige opgave inderdaad. Al is het maar omdat wat 'mooi' is vaak zo verdomde slecht aansluit op wat 'rendabel' is.
Daarnaast heeft een historische binnenstad ook een filterwerking op schoonheid, functionaliteit en belevingswaarde. De paar gebouwen die wij nu nog gebruiken uit 1900 of eerder zijn lang niet de enige gebouwen die er in die tijd gebouwd zijn. Het merendeel heeft de tand des tijds gewoon niet overleefd. Mensen zonder oog voor dit filter nemen aan dat gebouwen vroeger automatisch karakter hadden, of mooier, of beter zelfs. Maar ook tussen 1800 en 1950 waren er vinex/volkshuisvestings-achtige gebouwen, die niet meer bruikbaar waren in hun taak en dus zijn afgebroken. Als je dat met overinvesteringen (want dat vraagt historiserend bouwen) na gaat spelen kom je er al snel achter dat slechts één op de vier gebouwen van dezelfde kwaliteit is als de voorbeelden in andere steden die hebben gewerkt. Dat is met publieke middelen simpelweg niet uit te leggen.
pi_129789842
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:02 schreef krapula het volgende:

[..]

Dit dus.

De gebouwen die nu als historisch belangrijk/mooi worden bestempeld werden vroeger sterk bekritiseerd omdat ze afweken van de oude gebouwen die er omheen stonden.
Deze stelling heeft maar een beperkte geldigheid naar mijn idee.
pi_129789878
quote:
15s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:05 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Daarnaast heeft een historische binnenstad ook een filterwerking op schoonheid, functionaliteit en belevingswaarde. De paar gebouwen die wij nu nog gebruiken uit 1900 of eerder zijn lang niet de enige gebouwen die er in die tijd gebouwd zijn. Het merendeel heeft de tand des tijds gewoon niet overleefd. Mensen zonder oog voor dit filter nemen aan dat gebouwen vroeger automatisch karakter hadden, of mooier, of beter zelfs. Maar ook tussen 1800 en 1950 waren er vinex/volkshuisvestings-achtige gebouwen, die niet meer bruikbaar waren in hun taak en dus zijn afgebroken. Als je dat met overinvesteringen (want dat vraagt historiserend bouwen) na gaat spelen kom je er al snel achter dat slechts één op de vier gebouwen van dezelfde kwaliteit is als de voorbeelden in andere steden die hebben gewerkt. Dat is met publieke middelen simpelweg niet uit te leggen.
Daarom ook mijn term 'organische groei' ;). Juist die wisselende stijlen en korrelgrootte geven de gewenste meerwaarde.
pi_129789905
quote:
15s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:55 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dit dus en het gaat er, als je genoeg geld hebt, uitzien als downtown Disney of, als je niet genoeg geld hebt, als maasmechelen Shopping Village. Beide zijn over 15 jaar over hun houdbaarheid heen en ik hoop dat er dan een buldozer doorheen gaat.
pi_129789928
quote:
2s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:05 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Deze stelling heeft maar een beperkte geldigheid naar mijn idee.
Absoluut. Naoorlogse architectuur is in veel gevallen niet te verantwoorden. :).
  woensdag 7 augustus 2013 @ 14:09:09 #97
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_129789962
quote:
2s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:06 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Daarom ook mijn term 'organische groei' ;). Juist die wisselende stijlen en korrelgrootte geven de gewenste meerwaarde.
Organische groei gaat gepaard met een lange horizon en met sloop op het moment dat onderdelen niet juist zijn ingeschat. Dat wil er vaak niet in ;).
  woensdag 7 augustus 2013 @ 14:10:20 #98
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_129790014
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:08 schreef krapula het volgende:

[..]

Absoluut. Naoorlogse architectuur is in veel gevallen niet te verantwoorden. :).
Qua architectuur misschien niet; functioneel gezien is het prima te verantwoorden.
Dat wij grachtenpanden gebruiken als kantoren is functioneel weer niet te verklaren.
pi_129790121
quote:
15s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:10 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Qua architectuur misschien niet; functioneel gezien is het prima te verantwoorden.
Dat wij grachtenpanden gebruiken als kantoren is functioneel weer niet te verklaren.
Daar zit em geloof ik ook de crux; iets enkel op functie of esthetiek beoordelen is nooit voldoende. Functioneel lijken de naoorlogse bouwwerken veelal redelijk in elkaar te zitten, maar op een stedenbouwkundige schaal is dit een heel ander verhaal. En dan heb ik het nog niet over de esthetische waarde.
pi_129790321
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:13 schreef krapula het volgende:

[..]

Daar zit em geloof ik ook de crux; iets enkel op functie of esthetiek beoordelen is nooit voldoende. Functioneel lijken de naoorlogse bouwwerken veelal redelijk in elkaar te zitten, maar op een stedenbouwkundige schaal is dit een heel ander verhaal. En dan heb ik het nog niet over de esthetische waarde.
Zo geweldig functioneel zijn veel van de naoorlogse bouwwerken ook niet. Bouwkwaliteit is vaak erg laag, slecht geisoleerd, veelal vol asbest, moeilijk of niet te onderhouden constructies, moeilijk aanpasbaar noem maar op. Vooroorlogse gebouwen die het tot 2013 overleefd hebben zijn meestal makkelijker en beter.
pi_129790491
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:18 schreef Sedakat het volgende:

[..]

Zo geweldig functioneel zijn veel van de naoorlogse bouwwerken ook niet. Bouwkwaliteit is vaak erg laag, slecht geisoleerd, veelal vol asbest, moeilijk of niet te onderhouden constructies, moeilijk aanpasbaar noem maar op. Vooroorlogse gebouwen die het tot 2013 overleefd hebben zijn meestal makkelijker en beter.
Met functioneel doel ik meer op grotere kamers, ruimere loopruimten, riantere woonkamers en meer daglicht. En meer groen in de nabijheid.

Wat betreft bouwkwaliteit is de naoorlogse bebouwing inderdaad meestal redelijk beroerd te noemen.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 14:24:57 #102
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_129790576
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:18 schreef Sedakat het volgende:

[..]

Dat vind ik nogal een opzienbarende stelling; vooroorlogse bebouwing heeft te maken met grotere constructieve problemen zoals verzakkingen, scheuren, funderingsproblemen, te kleine vertrekken etc. Die los je niet met een nieuw geveltje of asbestruiming op.
pi_129790856
quote:
15s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:24 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat vind ik nogal een opzienbarende stelling; vooroorlogse bebouwing heeft te maken met grotere constructieve problemen zoals verzakkingen, scheuren, funderingsproblemen, te kleine vertrekken etc. Die los je niet met een nieuw geveltje of asbestruiming op.
Dat klopt. Maar toch zie je veel vooroorlogse bebouwing nog gebruikt worden. Soms getransformeerd tot een nieuwe functie, soms aangepast aan de huidige eisen, etc. Dit zie ik minder gebeuren met naoorlogse bebouwing. Dit zal deels komen door de beperkte aanpasbaarheid van naoorlogse woningen en deels doordat men het simpelweg niet waard vind om een naoorlogs bouwwerk grondig te renoveren.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 14:33:34 #104
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_129790906
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:32 schreef krapula het volgende:
Dat klopt. Maar toch zie je veel vooroorlogse bebouwing nog gebruikt worden. Soms getransformeerd tot een nieuwe functie, soms aangepast aan de huidige eisen, etc. Dit zie ik minder gebeuren met naoorlogse bebouwing. Dit zal deels komen door de beperkte aanpasbaarheid van naoorlogse woningen en deels doordat men het simpelweg niet waard vind om een naoorlogs bouwwerk grondig te renoveren.
Klopt; kernwoorden zijn zeldzaamheid en uniciteit. Vooroorlogse gebouwen die het hebben overleefd zijn van een dusdanige esthetische kwaliteit dat de functionele deficiënties op de koop toegenomen worden.
pi_129791055
quote:
15s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:24 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Qua indeling klopt het dat vooroorlogse gebouwen vaker niet aansluiten op het huidige gebruik. Maar qua bouwkundige problemen is in mijn ervaring jaren '70 bouw toch wel nummer 1. Dan vooral het soort problemen dat je enkel kunt pappen en nathouden tot de sloop. Te licht en ondiep gefundeerd, te lichte balklagen, in elkaar geflanste riolering, slechte spouwankers (een typisch wederopbouwbouwprobleem), te weinig betondekking van wapening noem maar op. Tot en met de jaren '50 was er een meer ambachtelijke benadering wat vaak tot betere en in elk geval meer repareerbare gebouwen leiden. Daarna vond de wegwerpmaatschappij ook zijn weg tot de bouw.
pi_129791202
quote:
15s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:33 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Klopt; kernwoorden zijn zeldzaamheid en uniciteit. Vooroorlogse gebouwen die het hebben overleefd zijn van een dusdanige esthetische kwaliteit dat de functionele deficiënties op de koop toegenomen worden.
Zeldzaam valt volgens mij wel mee, toch? In de woningbouw is het iig zo dat de meeste grote steden een flink aantal vooroorlogse woonwijken heeft. Ikzelf heb begin dit jaar ook een oude woning gekocht, waarbij de plattegrond qua maten nauwelijks afwijkt van nieuwbouwwoningen. Functioneel deficiënt zou ik mijn woning niet durven te noemen. Esthetische kwaliteit heeft het echter wel. :+.
pi_129791951
quote:
15s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:33 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Er ligt hier erg de nadruk op esthetische kwaliteit terwijl voor het grootste deel van de gebouwenvoorraad geld dat deze niet in eigendom zijn van de gebruiker en zeker in het verleden was dit het geval. Dit betekent dat exploitatiekosten tesamen met bruikbaarheid en de daaruit volgende verhuurbaarheid doorslaggevend zijn en in elk geval meer bepalend dan estetica.
pi_129797720
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:32 schreef krapula het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk ook zo met vooroorlogse gebouwen. Zit dat hem gewoon niet meer in de grote van een gebouw en ook nog een hoopje andere afmeting eisen. Gewoon iets wat klein is kan niet groter worden zonder nieuw te bouwen. Iets wat groot is kan wel kleiner worden met verbouwen.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_129798283
Veel vooroorlogse huizenbouw is natuurlijk ook verdwenen, alleen het beste deel heeft "standgehouden". Na-oorlogse bouw is ook een rekbaar begrip;; jaren '70 kenmerkt zich door slechte kwaliteit bouwmaterialen (denk aan betonrot) en gebrek aan normen en eisen conform "een bouwbesluit". Recent heb ik een neiuwbouwhui van begin tot eind kunnen volgen; met gebruik van goede bouwmaterialen, maar de binnenafwerking....om te janken :')
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_129799657
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 23:18 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik lees dat vaker. Iemand enig idee waarom dat is? 't Is tenslotte niet alsof de bankier zelf het huis gaat bekijken en het daarom niet te ver weg mag zijn.
Jawel, Duitse banken willen wel zelf (of een club die ze vertrouwen) het huis laten taxeren. Ze willen de regio "snappen". Net zoals Amsterdam duurder zou zijn dan huizen in Groningen.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 19:51:44 #111
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_129802631
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 18:35 schreef mistere2002 het volgende:

[..]

Jawel, Duitse banken willen wel zelf (of een club die ze vertrouwen) het huis laten taxeren. Ze willen de regio "snappen". Net zoals Amsterdam duurder zou zijn dan huizen in Groningen.
En dat is volgens jou niet zo?
  donderdag 8 augustus 2013 @ 00:05:44 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129816125
Tjonge jonge, terwijl wij vanmiddag een huis kochten hebben jullie dit topic even halfvol gepost :o
Nou ja, aan ons zal het iig niet liggen, wij hebben onze inzet weer getoond de huizenmarkt vlot te trekken :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_129816808
quote:
Een op vijf woningverkopers wil huren

Een op de vijf Nederlanders die hun huis te koop hebben staan, willen na de verkoop een huurwoning betrekken.
© ANP

Nog eens 18 procent geeft aan nog niet te weten na de verkoop te gaan huren of opnieuw te kopen. Dat blijkt uit onderzoek van makelaarstijdschrift Vastgoed en website KijkMijnHuis.nl.

Bijna de helft van de huurders verwacht dat hun volgende huis opnieuw een huurwoning is. Bijna twee op de vijf denken te verhuizen naar een koopwoning.

Huren

De belangrijkste reden voor huurders om te huren is vrijheid (29 procent), geen hypotheek kunnen krijgen (25 procent) en onzekerheid over de economische situatie (18 procent).

In minder mate worden onzekerheid over ontwikkeling huizenprijzen (12 procent), huren is voordeliger (10 procent) en onzekerheid oer hypotheekrenteaftrek (6 procent) genoemd.

Huurwoning

Maandag bleek uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat in 2011 ruim 57.000 huishoudens verhuisden van een koop- naar een huurwoning. Ook kiest zeven op de tien starters voor een huurwoning.

In beide categorieën was sprake van een toename.

bron:nu.nl
Huren == vrijheid

Kopen op de top van een speculatieve zeepbel == slavernij

Het eigen huis als 'verstandige belegging' komt steeds verder onder vuur te liggen, de mythe brokkelt langzaam maar zeker af. Een huis is om in te wonen en kost je nu eenmaal geld.

Als het dan toch geld gaat kosten? Waarom je dan vastketenen aan overgewaardeerd vastgoed waar je in een mensenleven niet meer vanaf kan komen? YOLO beste mensen :P
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_129816875
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 00:05 schreef Leandra het volgende:
Tjonge jonge, terwijl wij vanmiddag een huis kochten hebben jullie dit topic even halfvol gepost :o
Nou ja, aan ons zal het iig niet liggen, wij hebben onze inzet weer getoond de huizenmarkt vlot te trekken :+
Gefeliciteerd met de aankoop van je leven maar waar slaat dat 'vlot trekken' nu eigenlijk op?
Vergeet niet dat in de ogen van makelaars, banken en beleidsmakers dat vlot trekken vooral bestaat uit stijgende prijzen van vastgoed. Immers hoe krijgen ze anders miljarden aan nieuw krediet om het fiat ponzi spel in stand te kunnen houden?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  donderdag 8 augustus 2013 @ 00:26:15 #115
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_129816909
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 00:23 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Huren == vrijheid
Verhuren is pas vrijheid. Maandelijkse cashflow en iemand anders die je hypotheek afbetaalt. Geen gezeur van huurders want je zet er een makelaar tussen. :7

[ Bericht 47% gewijzigd door monkyyy op 08-08-2013 00:34:44 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 8 augustus 2013 @ 00:33:48 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129817206
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 00:25 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Gefeliciteerd met de aankoop van je leven maar waar slaat dat 'vlot trekken' nu eigenlijk op?
Vergeet niet dat in de ogen van makelaars, banken en beleidsmakers dat vlot trekken vooral bestaat uit stijgende prijzen van vastgoed. Immers hoe krijgen ze anders miljarden aan nieuw krediet om het fiat ponzi spel in stand te kunnen houden?
Het was een grapje, want de enigen die iets van deze verkoop merken zijn de notaris en het kadaster.
En de parketmeneer, en de novilonmeneer, en de schilder, en de slotenmaker en en en :')

Het zal best als een verkoop in de statistieken komen, maar niet in de makelaarsstatistieken, want er is geen makelaar aan te pas gekomen, in feite heeft het huis dus ook niet te koop gestaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_129819836
quote:
Eigendomssituatie Gemeentelijke erfpacht (einddatum erfpacht: 31-12-2999)
http://www.funda.nl/koop/(...)lsemeer-9/kenmerken/

Waarom is hier niet gewoon sprake van verkoop inclusief de grond? wat zou nou het belang zijn voor de gemeente van het bestaan van erfpacht dat over 900+ jaar afloopt?

Regeren is vooruitzien maar dit lijkt mij wat extreem, iemand een idee?
  donderdag 8 augustus 2013 @ 06:31:52 #118
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129820438
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 02:50 schreef WammesWaggel het volgende:
Waarom is hier niet gewoon sprake van verkoop inclusief de grond? wat zou nou het belang zijn voor de gemeente van het bestaan van erfpacht dat over 900+ jaar afloopt?
Er staat "eeuwigdurend afgekocht", die 2999 zal een Funda-beperking zijn.

Ik stelde dezelfde vraag eerder: wellicht heeft het te maken met de vrijheid van de gemeente om leidingen in die grond te leggen o.i.d. Of wellicht is het gewoon een machtgeile ambtenaar die graag wat te zeggen heeft op het werk.

Plattegronden bij zulke huizen geven altijd mooi aan hoe klein het is: 5 meter smal, piepkleine woonkamer, piepkleine slaapkamers, etc. En niet te vergeten een piepkleine tuin.
Gisteravond moest ik m'n slaapkamerraam weer dichtdoen omdat de buurkinderen in de "tuin" (en dus vrijwel onder mijn raam) zaten te paffen. Een huis langs een snelweg of onder een hoogspanningsmast bouwen mag niet, maar gedwongen meeroken met de buren wel -O-
censuur :O
  donderdag 8 augustus 2013 @ 07:11:59 #119
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_129820559
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 00:23 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Huren == vrijheid

Het eigen huis als 'verstandige belegging' komt steeds verder onder vuur te liggen, de mythe brokkelt langzaam maar zeker af. Een huis is om in te wonen en kost je nu eenmaal geld.

Als het dan toch geld gaat kosten? Waarom je dan vastketenen aan overgewaardeerd vastgoed waar je in een mensenleven niet meer vanaf kan komen? YOLO beste mensen :P
Natuurlijk heeft een huurder meer vrijheid om (nagenoeg) per direct van zijn woning af te komen, daar betaal je dan ook voor. Een koper heeft dan weer meer vrijheid om te doen en laten met zijn huis wat hij wil.

Het verschil zit hem in de termijn van je visie. Als je 30 jaar op dezelfde plek wil blijven wonen heb je 2 keuzes: Huren of kopen. Bij huren zijn je woonlasten variabel, hij kan stijgen of dalen (:;)). Bij kopen blijven je woonlasten gelijk. Waarschijnlijk heb je ook je huis na 30 jaar afbetaald als je hetzelfde bedrag inlegt als je zou huren.

Het verschil tussen huren en kopen ga je over 30 jaar merken, ongeacht of je huis nu verdubbeld of gehalveerd is in prijs.

Indien je tussentijds gaat verhuizen kan het zijn dat je (flink) verlies of winst maakt. Daar zeur jij de hele tijd over, beetje kortzichtig.
If you can't beat them, join them.
  donderdag 8 augustus 2013 @ 08:20:53 #120
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129820942
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 07:11 schreef 44pje het volgende:
Een koper heeft dan weer meer vrijheid om te doen en laten met zijn huis wat hij wil.
Verf je voorgevel eens roze, bouw 12 meter aan aan de achterkant, en zeg dan nog eens "doen en laten wat hij wil"...

quote:
Het verschil zit hem in de termijn van je visie. Als je 30 jaar op dezelfde plek wil blijven wonen heb je 2 keuzes: Huren of kopen. Bij huren zijn je woonlasten variabel, hij kan stijgen of dalen (:;)). Bij kopen blijven je woonlasten gelijk.
Vertel dat aan de mensen wiens rentevaste periode afloopt...
En daarbij: 30 jaar vooruit plannen met absolute zekerheid? Dat kan niemand...

Andere stelling: de kopers die nu gaan huren, kunnen mooi hun overwaarde cashen en over een paar jaar weer met volledige HRA opnieuw een goedkoper en groter huis kopen!
pi_129820949
quote:
Bijna twee op de vijf denken te verhuizen naar een koopwoning
Kijk eens aan zelfs 40% van de huurders willen naar een koopwoning. :D

Maar dan zien we dus duidelijk dat er een probleem gaat optreden.

Er zijn 2.9 miljoen huurhuizen, * 0.4 = 1.1 miljoen willen naar een koop woning.
Er zijn 4.4 miljoen koophuizen * 0.2 = 0.8 miljoen willen naar een huur woning.

Dat is een tekort van 300.000 huizen aan de koop kant. Dit zal dus een druk op de prijzen blijven veroorzaken.
pi_129821009
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 08:20 schreef RemcoDelft het volgende:

Andere stelling: de kopers die nu gaan huren, kunnen mooi hun overwaarde cashen en over een paar jaar weer met volledige HRA opnieuw een goedkoper en groter huis kopen!
Geen volledige HRA meer, de jaren die men opgesoupeerd heeft van de 30 waar men recht op heeft zijn toch vervallen. Verder moeten ze dan wel een annuitaire hypotheek nemen terwijl ze nu vaak een complexe constructie hebben.

En dat goedkopere en groter huis tegen 7% rente die het over paar jaar kan zijn kan dan opeens veel hogere maandlasten opleveren als ze nu hebben. _O-
pi_129821231
quote:

[..]

Verf je voorgevel eens roze, bouw 12 meter aan aan de achterkant, en zeg dan nog eens "doen en laten wat hij wil"...

[..]
Ahhh. Fixeren op een zwarte zwaan. Daar komt bij dat het wel degelijk mogelijk is je huis roze te verven, 12 meter aan de achterzijde te plaatsen of een fallus in de voortuin te zetten. Het zal alleen óf iets langer duren óf je hebt een minder fijne relatie met de buren.
  donderdag 8 augustus 2013 @ 08:48:59 #124
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_129821286
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 08:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Er zijn 2.9 miljoen huurhuizen, * 0.4 = 1.1 miljoen willen naar een koop woning.

Dat is een tekort van 300.000 huizen aan de koop kant. Dit zal dus een druk op de prijzen blijven veroorzaken.
waarvan 400.000 kopers geen hypotheek krijgen en 300.000 huurders 65 jaar worden
pi_129821318
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 07:11 schreef 44pje het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft een huurder meer vrijheid om (nagenoeg) per direct van zijn woning af te komen, daar betaal je dan ook voor. Een koper heeft dan weer meer vrijheid om te doen en laten met zijn huis wat hij wil.

Het verschil zit hem in de termijn van je visie. Als je 30 jaar op dezelfde plek wil blijven wonen heb je 2 keuzes: Huren of kopen. Bij huren zijn je woonlasten variabel, hij kan stijgen of dalen (:;)). Bij kopen blijven je woonlasten gelijk. Waarschijnlijk heb je ook je huis na 30 jaar afbetaald als je hetzelfde bedrag inlegt als je zou huren.

Het verschil tussen huren en kopen ga je over 30 jaar merken, ongeacht of je huis nu verdubbeld of gehalveerd is in prijs.

Indien je tussentijds gaat verhuizen kan het zijn dat je (flink) verlies of winst maakt. Daar zeur jij de hele tijd over, beetje kortzichtig.
Dit en verder is huren vooral goedkoop als het een sociale huurwoning is en nog afgezien van het feit dat je hier niet snel voor in aanmerking komt moet er ook maar in willen wonen. Met een horizon van 5 jaar is het wel te doen maar 30 jaar is het alleen vol te houden als je een hekel aan jezelf hebt. Verder moeten huurwoningen ook gewoon gefinancierd worden door een bank alleen betaal je dit dit direct.
  donderdag 8 augustus 2013 @ 09:11:24 #126
37248 BertV
Klei indiaan
pi_129821591
quote:

[..]

Huren == vrijheid

http://www.nugeld.nl/wone(...)opers-wil-huren.html

quote:
Een op vijf woningverkopers wil huren
Een op de vijf Nederlanders die hun huis te koop hebben staan, wil na de verkoop een huurwoning betrekken.
Geld hebben om te KOPEN = vrijheid.
Niet dat gebedel bij banken (en de overheid)

Ter nuancering, ik zou ook absoluut gebruik maken van hypotheekrente aftrek als ik hypotheekbezitter was. :D

[ Bericht 5% gewijzigd door BertV op 08-08-2013 09:17:33 ]
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
pi_129821932
quote:
2s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 00:26 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Verhuren is pas vrijheid. Maandelijkse cashflow en iemand anders die je hypotheek afbetaalt. Geen gezeur van huurders want je zet er een makelaar tussen. :7
Jezelf verhuren is ultieme vrijheid. Geen hypotheek, alleen huurinkomsten.
pi_129822690
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 09:11 schreef BertV het volgende:

[..]

http://www.nugeld.nl/wone(...)opers-wil-huren.html

[..]

Geld hebben om te KOPEN = vrijheid.
Niet dat gebedel bij banken (en de overheid)

Ter nuancering, ik zou ook absoluut gebruik maken van hypotheekrente aftrek als ik hypotheekbezitter was. :D
Een hypotheekvrij huis lijkt me ideaal. Houdt je de HRA in je zakken, want je betaald geen rente en bovendien betaal je ook al geen 'rentevergoeding aan de bank'...de resterende 48% bij een IB van 52%.
  donderdag 8 augustus 2013 @ 10:21:14 #129
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_129822945
quote:

[..]

Huren == vrijheid

Een huurstijging van minimaal 4,5% een inflatie van 3,1% op je "verzilverde overwaarde" jaja dat is de prijs van vrijheid. Een vrijheid die ook alleen een gevoelskwestie is want als je wilt verhuizen kan je wel makkelijk de huur opzeggen maar aanspraak maken op een nieuwe huurwoning met nieuwe voorwaarden en prijs. Als die überhaupt al beschikbaar is.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_129824254
Die vrijheid heeft natuurlijk iedereen. Opzeggen kan altijd en verkopen ook. Bij huurders is het dan maar de vraag wanneer er dan een nieuwe woning is. Bij kopers is het maar de vraag wanneer verkocht. Vrijheid betekent natuurlijk niet dat alle wensen die je hebt morgen al uitkomen.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_129825259
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 10:21 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Een huurstijging van minimaal 4,5% een inflatie van 3,1% op je "verzilverde overwaarde" jaja dat is de prijs van vrijheid. Een vrijheid die ook alleen een gevoelskwestie is want als je wilt verhuizen kan je wel makkelijk de huur opzeggen maar aanspraak maken op een nieuwe huurwoning met nieuwe voorwaarden en prijs. Als die überhaupt al beschikbaar is.
1.8% rente, bij
1.2% belasting eraf
7.6% huurverhoging minimaal eraf

en als je wil verhuizen ben je aangewezen op huisjesmelkers als monky. Brrrr.
so long and thanks for all the fish
pi_129825725
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 08:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het artikel heeft het over 1 op de 5 woningverkopers, niet over 1 op de 5 woningeigenaren.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_129825787
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 11:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het artikel heeft het over 1 op de 5 woningverkopers, niet over 1 op de 5 woningeigenaren.
Dan schiet de verhouding nog meer door in een tekort aan koopwoningen. :P
pi_129825982
voor de liefhebbers van goedkoper bouwen - winstmarges afromen mantra

pi_129826199
Wat is de bdb index?
  donderdag 8 augustus 2013 @ 12:20:49 #136
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129826360
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 12:06 schreef crashbangboom het volgende:
voor de liefhebbers van goedkoper bouwen - winstmarges afromen mantra

[ afbeelding ]
Even los van waar deze getallen vandaan komen: max. 12% schaarstepremie in bouwkosten. De schaarstepremie in grondprijs is veel hoger. Dit betekent hooguit dat gemeenten in 2002 nog iets meer hadden kunnen afromen.
pi_129826505
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 12:20 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Even los van waar deze getallen vandaan komen: max. 12% schaarstepremie in bouwkosten. De schaarstepremie in grondprijs is veel hoger. Dit betekent hooguit dat gemeenten in 2002 nog iets meer hadden kunnen afromen.
Ohja, maximaal 10.000 euro voor een ruime kavel in een woonrijp gemaakte buurt was het toch?
pi_129826731
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 12:15 schreef Basp1 het volgende:
Wat is de bdb index?
http://www.bdb-index.nl/ - Bureau Documentatie Bouwwezen
  donderdag 8 augustus 2013 @ 12:50:12 #139
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_129827175
quote:

[..]

Jaja, trek het maar weer door tot in het extreme. "Meer vrijheid" is iets anders dan onbeperkte vrijheid natuurlijk.

quote:
Vertel dat aan de mensen wiens rentevaste periode afloopt...
En daarbij: 30 jaar vooruit plannen met absolute zekerheid? Dat kan niemand...

Geneuzel in de marge die paar procentpunten. En wie heeft het nou weer over absolute zekerheid? Hoe langer je blijft wonen hoe goedkoper je uit bent. Als je 30 jaar blijft zitten woon je gratis, als je binnen 1 jaar weer wil verhuizen schiet je erbij in, en alles wat daar tussenin zit. Simpel zat.

Niet alles is zwart/wit er is ook nog zoiets als grijs
heb je xeno je inloggegevens gegeven ofzo?

quote:
Zal best in een aantal gevallen zo zijn ja, als je toevallig in die situatie zit.

[ Bericht 5% gewijzigd door 44pje op 09-08-2013 06:42:59 (quotes mis) ]
If you can't beat them, join them.
pi_129837195
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 08:51 schreef Sedakat het volgende:

Dit en verder is huren vooral goedkoop als het een sociale huurwoning is
500 - 600 ¤ voor een hok met wat gras eromheen vind ik niet goedkoop...nog afgezien van de tokkies.

quote:
moet er ook maar in willen wonen.
Moet er niet aan denken.

quote:

het alleen vol te houden als je een hekel aan jezelf hebt.
Huren vrijheid? Mensen blijven er heel lang hangen; zo vrij zijn ze zeker niet....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_129840507
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 17:42 schreef blomke het volgende:

[..]

500 - 600 ¤ voor een hok met wat gras eromheen vind ik niet goedkoop...nog afgezien van de tokkies.

[..]

Moet er niet aan denken.

[..]

Huren vrijheid? Mensen blijven er heel lang hangen; zo vrij zijn ze zeker niet....
Niet alle sociale huur is kommer en kwel hoor.
Ik zit bijvoorbeeld in een nieuwbouw appartement op een uitstekende locatie.
pi_129840875
Ik geloof dat ik beter mijn Duits kan bijspijkeren en iets over de grens kopen.
pi_129840977
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 19:50 schreef Sterrenstof86 het volgende:
Ik geloof dat ik beter mijn Duits kan bijspijkeren en iets over de grens kopen.
En dan meemaken dat je kinderen van school komen en 'gutenmittag' tegen je zeggen zeker? :o
pi_129841020
Elk voordeel heb zijn nadeel :)
pi_129841948
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 19:54 schreef Sterrenstof86 het volgende:
Elk voordeel heb zijn nadeel :)
Dat is waar, geld ist wichtiger dan leben ;)
pi_129847650
Vnavond in nieuwsuur: één van de grootste problemen van de Nl. economie is de teruglopende huizenmarkt: 1.000.000 huishoudens hebben een hypotheekschuld > huiswaarde.

Die sparen tegen de klippen om dat verschil af te (kunnen) lossen. Gevolg: consumentenbestedingen kelderen, vertrouwen neemt af -> werkeloosheid -> slechte economische cijfers.

Geen bank doet nog een voorspelling over de bodem van de huizenmarkt -> ze gaan nat.
pi_129847864
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 22:36 schreef blomke het volgende:
Vnavond in nieuwsuur: één van de grootste problemen van de Nl. economie is de teruglopende huizenmarkt:
Zozo... Kijken ze zeker weinig op Fok!. Dat werd in voorgangers van dit topic al ettelijke jaren geleden voorspeld. (Toen de mensen nog juichten over een stagnering van de huizenmarkt. Nu voelen ze zelf de consequenties....)

quote:
1.000.000 huishoudens hebben een hypotheekschuld > huiswaarde.
Die sparen tegen de klippen om dat verschil af te (kunnen) lossen. Gevolg: consumentenbestedingen kelderen, vertrouwen neemt af -> werkeloosheid -> slechte economische cijfers.
Ja. Alle 1.000.000. Behalve de 95% die het zijn tijd wel zal duren en prima woont.

quote:
Geen bank doet nog een voorspelling over de bodem van de huizenmarkt -> ze gaan nat.
Waarna de belastingbetaler ze weer mag redden. Oh wacht....

EDIT: Kun je nagaan wat een verdere inperking van de HRA voor desastreuze gevolgen zou hebben :D
pi_129848022
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 22:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Zozo... Kijken ze zeker weinig op Fok!. Dat werd in voorgangers van dit topic al ettelijke jaren geleden voorspeld. (Toen de mensen nog juichten over een stagnering van de huizenmarkt. Nu voelen ze zelf de consequenties....)
Ik sta te popelen om de huizencijfers over juli 2013 te ontvangen.
pi_129848094
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 22:44 schreef blomke het volgende:
Ik sta te popelen om de huizencijfers over juli 2013 te ontvangen.
Mja. Ieder zijn hobby en geneugten zeg maar. Je hebt ook heel fanatieke vliegtuigspotters bijvoorbeeld.

50% omhoog, of 50% omlaag, mij maakt het geen reet uit.
pi_129848753
quote:
EDIT: Kun je nagaan wat een verdere inperking van de HRA voor desastreuze gevolgen zou hebben :D
Het is niet de beperking ervan die desastreuze gevolgen heeft. Het was de INVOERING van de HRA.
Helaas moeten we nu eenmaal door de zure appel heen bijten die het gevolg is van bubbles creëren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')