abonnement Unibet Coolblue
pi_129671475


Welkom in het topic over de TU/e. Dé plaats in het hart van Eindhoven waar bijna 7500 studenten er iets van proberen te begrijpen.


De campus:



Op de TU/e zijn er 9 faculteiten:

☣ Biomedische technologie
★ Bouwkunde
★ Electrical engineering
★ Industrial design
★ Industrial Engineering & Innovation Sciences,
★ Scheikundige technologie
☢ Technische Natuurkunde
★ Werktuigbouwkunde
★ Wiskunde & Informatica


De studenten:

Amoeba (Technische Wiskunde - jaar 1)
Unsub (Technische Wiskunde - jaar 2
Bram_van_Loon (Electrical Engineering)
Genecyll (Software Science & Technische Wiskunde - jaar 1)
Wil je in de OP? Vermeld even studierichting + jaar en 't wordt geregeld!

In 2012 waren we de heuse wereldkampioen robotvoetbal. :)



[ Bericht 2% gewijzigd door Amoeba op 17-09-2013 21:34:45 ]
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_129671519
TS begint:

Aankomend jaar start ik vol moed aan de studie Technische wiskunde. Appartementje geregeld in Woensel-Zuid, op pakweg 5 minuten fietsen van de TU/e. Niet echt nodig daar ik al uit de omgeving kwam, maar enfin.

Uiteraard vertegenwoordigd bij de introductie deze maand.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  zondag 4 augustus 2013 @ 09:42:56 #3
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_129672433
Ik dacht dat er al een TU/e-topic was?
Enfin, komend jaar tweedejaars Technische Wiskunde, gooi me maar in de OP ;)
26"
Fading slowly.
pi_129933675
quote:
3s.gif Op zondag 4 augustus 2013 09:42 schreef Unsub het volgende:
Ik dacht dat er al een TU/e-topic was?
Enfin, komend jaar tweedejaars Technische Wiskunde, gooi me maar in de OP ;)
Enfin, zoals in DM besproken is dat dus ver weggezakt.

Even edit rechten aanvragen..
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130006254
quote:
3s.gif Op zondag 4 augustus 2013 09:42 schreef Unsub het volgende:
Ik dacht dat er al een TU/e-topic was?
Enfin, komend jaar tweedejaars Technische Wiskunde, gooi me maar in de OP ;)
Weet jij een beetje of er een boekenlijst is voor het eerste jaar, of is gewoon alles in PDF vorm op het wijde internet te vinden? Ik heb Calculus variant C, als dat iets uitmaakt.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 16:52:47 #6
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_130023650
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 04:41 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Weet jij een beetje of er een boekenlijst is voor het eerste jaar, of is gewoon alles in PDF vorm op het wijde internet te vinden? Ik heb Calculus variant C, als dat iets uitmaakt.
Er is zover ik weet geen boekenlijst.
Quote van mezelf uit een PM:

- Calculus -> Calculus, a complete course, by Adams & Essex (wij gebruikten de 7e druk)
- Verzamelingenleer & algebra -> Dictaat van TU/e
- Lineaire Algebra I & II -> Dictaten
- Physics -> University Physics, by Young & Freedman (wij gebruikten de 13e druk)
- Analyse 1 & 2 -> A friendly introduction to analysis, by *Japanse naam* (redelijk duur en klein boek, maar erg nodig )
- Inleiding modelleren -> dictaat/reader/online (ik heb bij dit vak geen boek nodig gehad)
- USE -> boek ethiek (Ibo van de Poel and Lambèr Royakkers, Ethics, Technology and Engineering. An Introduction) + reader history van de TU
- Programmeren -> dictaat TU (gratis, online)
- Keuzevakken -> afhankelijk van je gekozen vakken

Dit zijn de boeken die we afgelopen jaar hebben gebruikt. Ik weet niet of het handig van tevoren al boeken te kopen, ik denk dat je vanzelf te horen krijgt wat je moet aanschaffen.
26"
Fading slowly.
pi_130046981
Thanks.

Jij een idee om dit topic onder de aandacht van onze medestudenten te krijgen? Het verbaast me altijd hoe weinig mensen FOK!forum kennen.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130258703
Amoeba ben jij Hossein?
pi_130388841
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 00:01 schreef Cianosandro het volgende:
Amoeba ben jij Hossein?
Nee. DM me liever even, want ik heb geen flauw idee wie jij bent.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130419533
Oh dan vergis ik me. Volgens mij kennen we elkaar niet.
pi_130420584
Amoeba moet nog starten met de opleiding (TW) dus de kans is klein dat iemand van ons hem al kent.
Amoeba, ik ga hier op de voet volgen wat jouw ervaringen zijn. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130420937
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 04:41 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Weet jij een beetje of er een boekenlijst is voor het eerste jaar, of is gewoon alles in PDF vorm op het wijde internet te vinden? Ik heb Calculus variant C, als dat iets uitmaakt.
Dat gaat via jouw studievereniging.
Calculus variant C wordt enkel gebruikt voor TW en TN, er zijn weinig belangrijke verschillen met calculus B qua stof. Hier vind je een volledige uitleg voor dat vak: http://www.win.tue.nl/onderwijs/modulen/
Het calculusboek wat werd genoemd is best oké maar vooral voor het monovariabele deel, bij het multivariabele deel laten ze didactisch wat steken vallen. Je kan uitwerkingen downloaden van een oudere editie.

Nogmaals, informeer bij Gewis welke boeken je nodig hebt, 1 mailtje zou moeten volstaan.
Hier heb je een overzicht van de vakken die je kan volgen:
https://planapp-bc.tue.nl/ (het handigste)
onderwijs.tue.nl (minder handig)
owinfo.tue.nl
Voor een vakomschrijving wil je de eerste of de derde link gebruiken.
Wen er maar alvast aan dat je vaak pas lastminute weet of dat er een handboek wordt gebruikt en welke er wordt gebruikt. Alle docenten staan op een eilandje, hooguit samen met de mededocenten die hetzelfde vak geven. ;)

Dat analyseboek wat jullie gebruiken wordt trouwens behoorlijk afgekraakt bij de revieuws op Amazon, deze reviews (i.h.a.) zijn goed onderbouwd voor dit boek. Geen klachen a la "dit is te moeilijk" maar goede gefundeerde kritiek. Het schijnt dat het werk van Rudin een van de standaardwerken is. Dat kan je vrij gemakkelijk downloaden dus dat is misschien wel interessant. Deze wil je zeker downloaden als je die nog niet hebt: http://www.trillia.com/zakon-analysisI.html
Ik heb lovende kritieken gehoord van meer gevorderde wiskundestudenten die aangeven hier veel aan te hebben gehad.

Edit: ik wist het nog niet maar hier kan je zien dat het geen toeval is dat die studenten zo enthausiast zijn: http://www.trillia.com/zakon-analysisI-reviews.html
Voor de duidelijkheid, de auteurs geven toestemming aan alle studenten (en andere geïnteresseerden) om het boek te downloaden. 100% legit dus. ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door Bram_van_Loon op 24-08-2013 19:41:02 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130422316
Inderdaad, voor Calculus moesten we een boek kopen (het is te piraten, maar ach), de rest zou met dictaten gaan die we bij de TU/e zouden krijgen.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130422546
Gouden tip: meerdere bronnen gebruiken. Het helpt enorm om de stof goed te begrijpen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130446562
Er was al een TU/e topic maar om de een of andere reden is dat nu gesloten...

En Amoeba, wie ben jij? http://gewis.nl/fotos/index.php?Jaar=2013%2F2014&Gal=760
  zondag 25 augustus 2013 @ 17:00:41 #16
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_130448354
quote:
7s.gif Op zondag 25 augustus 2013 16:04 schreef Dale. het volgende:
Er was al een TU/e topic maar om de een of andere reden is dat nu gesloten...

En Amoeba, wie ben jij? http://gewis.nl/fotos/index.php?Jaar=2013%2F2014&Gal=760
Ik weet in ieder geval op welke foto's hij niet staat ;)
Het was weer een toffe intro, vond ik. Je hebt neem ik aan wel intro gedaan, Amoeba?

EDIT: ik sta dus ook op een van de foto's, maar in een blauw shirt.
26"
Fading slowly.
pi_130449489
quote:
3s.gif Op zondag 25 augustus 2013 17:00 schreef Unsub het volgende:

[..]

Ik weet in ieder geval op welke foto's hij niet staat ;)
Het was weer een toffe intro, vond ik. Je hebt neem ik aan wel intro gedaan, Amoeba?

EDIT: ik sta dus ook op een van de foto's, maar in een blauw shirt.
Oh oh? Wie dan? Ik ben ook in 't blauw ;)
  maandag 26 augustus 2013 @ 16:45:22 #18
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_130481499
quote:
7s.gif Op zondag 25 augustus 2013 17:41 schreef Dale. het volgende:

[..]

Oh oh? Wie dan? Ik ben ook in 't blauw ;)
Dat houd ik liever nog even voor me :)
26"
Fading slowly.
pi_130482796
quote:
3s.gif Op zondag 25 augustus 2013 17:00 schreef Unsub het volgende:

[..]

Ik weet in ieder geval op welke foto's hij niet staat ;)
Het was weer een toffe intro, vond ik. Je hebt neem ik aan wel intro gedaan, Amoeba?

EDIT: ik sta dus ook op een van de foto's, maar in een blauw shirt.
Dat moet je toch weten als je weet op welke foto ik wel sta. Jazeker heb ik meegedaan. Het was ons idee om die dubbele molenwiek uit te laten voeren. :D

quote:
7s.gif Op zondag 25 augustus 2013 16:04 schreef Dale. het volgende:
Er was al een TU/e topic maar om de een of andere reden is dat nu gesloten...

En Amoeba, wie ben jij? http://gewis.nl/fotos/index.php?Jaar=2013%2F2014&Gal=760
Ik was onderdeel van The Pink Panthers. Succes met zoeken. :D

[ Bericht 29% gewijzigd door Amoeba op 26-08-2013 17:39:20 ]
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130482853
De dubbele molenwiek. _O_
Wel een matige uitvoering. Die moet over met de FLUP. :|W

Je zult mij niet op de video zien om de eenvoudige reden dat ik aan het filmen was en dit dus vanaf mijn positie is opgenomen. ;)


We hebben een kutjeroen .. ! :@

[ Bericht 27% gewijzigd door Amoeba op 26-08-2013 17:50:56 ]
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130483074
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 18:30 schreef Cianosandro het volgende:
Oh dan vergis ik me. Volgens mij kennen we elkaar niet.
Het leuke is dat ik Hossein wel ken. Althans, als je met Hossein een eerstejaars student Technische wis- en natuurkunde bedoelt. Sterker nog, Hossein heeft zelfs de hele intro bij mij geslapen m.u.v. de geslaagde donderdagavond. Hossein heeft ook niet in dit topic gepost, maar ik weet wel wie hij is. Natuurlijk weet Hossein ook wie ik ben.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130484785
quote:
14s.gif Op maandag 26 augustus 2013 17:29 schreef Amoeba het volgende:
The Pink Panthers
Oh nu weet ik het al ;)
pi_130484807
quote:
2s.gif Op maandag 26 augustus 2013 17:31 schreef Amoeba het volgende:
We hebben een kutjeroen .. ! :@
:')_!11!!1einzzz!11!111!!!
pi_130484990
quote:
2s.gif Op maandag 26 augustus 2013 17:31 schreef Amoeba het volgende:
De dubbele molenwiek. _O_
Wel een matige uitvoering. Die moet over met de FLUP. :|W

Je zult mij niet op de video zien om de eenvoudige reden dat ik aan het filmen was en dit dus vanaf mijn positie is opgenomen. ;)
[ afbeelding ]

We hebben een kutjeroen .. ! :@
Ik heb even moeten zoeken maar weet nu wie je bent ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 18% gewijzigd door Dale. op 26-08-2013 18:51:56 ]
pi_130485297
Helaas!
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130485315
Btw je mag alleen kutjeroen zeggen als je ook weet waar t vandaan komt... anders is het niet leuk.
pi_130485407
quote:
7s.gif Op maandag 26 augustus 2013 18:57 schreef Dale. het volgende:
Btw je mag alleen kutjeroen zeggen als je ook weet waar t vandaan komt... anders is het niet leuk.
Vertel?

En ik sta niet op die foto.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130485414
quote:
14s.gif Op maandag 26 augustus 2013 18:56 schreef Amoeba het volgende:
Helaas!
Jawel hoor. Jij bent die gast die er alleen met zijn mobiel op staat en zijn zwarte horloge + ring om je middelvinger. Vervolgens nog even andere foto's natrekken en je weet wie jij bent ;)
pi_130485431
quote:
7s.gif Op maandag 26 augustus 2013 19:00 schreef Dale. het volgende:

[..]

Jawel hoor. Jij bent die gast die er alleen met zijn mobiel op staat en zijn zwarte horloge + ring om je middelvinger. Vervolgens nog even andere foto's natrekken en je weet wie jij bent ;)
Ringvinger, niet middelvinger.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130485461
quote:
2s.gif Op maandag 26 augustus 2013 19:00 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ringvinger, niet middelvinger.
Hehehe ;) true

Maar gotta love the internet <3
pi_130487434
quote:
7s.gif Op maandag 26 augustus 2013 19:01 schreef Dale. het volgende:

[..]

Hehehe ;) true

Maar gotta love the internet <3
Maar nu weet wel iedereen wie ik ben.


Horloge. Ring. Ultrabaas. Ik.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130607574
quote:
7s.gif Op maandag 26 augustus 2013 18:57 schreef Dale. het volgende:
Btw je mag alleen kutjeroen zeggen als je ook weet waar t vandaan komt... anders is het niet leuk.
Ha, ik heb even aan ons geachte bestuurslid Jos gevraagd waarom Jeroen zijn naam draagt. Ik had het al ooit gehoord tijdens de intro. :')

Maar Unsub of Dale., heeft een van jullie beiden eens met mij gesproken (nu iedereen weet wie ik ben)..?

[ Bericht 5% gewijzigd door eriksd op 19-09-2013 20:04:54 ]
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130621597
Oh en nooit boeken kopen. Tenzij er expliciet op de lijst staat mandatory of als de prof het aan het begin van het college zegt.
pi_130733267
Eerste college! Zit nu m'n koffie naar binnen te werken, en dan zo maar aanfietsen. :D
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  maandag 2 september 2013 @ 08:08:44 #35
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_130733353
quote:
14s.gif Op maandag 2 september 2013 07:56 schreef Amoeba het volgende:
Eerste college! Zit nu m'n koffie naar binnen te werken, en dan zo maar aanfietsen. :D
Ik begin met een vrije dag :P
26"
Fading slowly.
pi_130733582
quote:
3s.gif Op maandag 2 september 2013 08:08 schreef Unsub het volgende:

[..]

Ik begin met een vrije dag :P
Kwaliteit.

Ach, enkel calculus vandaag.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  maandag 2 september 2013 @ 08:41:06 #37
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_130733661
quote:
14s.gif Op maandag 2 september 2013 08:32 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Kwaliteit.

Ach, enkel calculus vandaag.
Oh, dat is dan ook praktisch een vrije dag; de eerste weken calculus zullen voor jou niet bepaald boeiend zijn ;) (en de laatste misschien ook niet).
26"
Fading slowly.
pi_130733907
quote:
3s.gif Op maandag 2 september 2013 08:41 schreef Unsub het volgende:

[..]

Oh, dat is dan ook praktisch een vrije dag; de eerste weken calculus zullen voor jou niet bepaald boeiend zijn ;) (en de laatste misschien ook niet).
Haha, standaard gelul nu, dus FOK!ken.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130860675
Lachertje die toets. Wel het pils bij GEWIS gemist doordat ik om half 7 moest aantreden.

Begon wat zenuwachtig, kwadraatje gemist, stond ik even raar te kijken. Maar uiteindelijk volgens mij wel 22/22 goed. :)
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130868010
Welke toets is een lachtertje? Ik heb een sterk vermoeden, voor de zekerheid vraag ik het eventjes.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130872552
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 23:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Welke toets is een lachtertje? Ik heb een sterk vermoeden, voor de zekerheid vraag ik het eventjes.
Die instaptoets voor calculus, die was gisteren.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  vrijdag 6 september 2013 @ 10:52:43 #42
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_130876295
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2013 05:30 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Die instaptoets voor calculus, die was gisteren.
Ik kan me herinneren dat er vorig jaar toch veel mensen (waaronder veel wiskundestudenten) gefaald hadden bij deze instaptoets. De toets werd toen erg onderschat :)
26"
Fading slowly.
pi_130881400
Ergernisje van de dag.

Ik was ijverig aan het doorwerken om 12u30 aan een best wel serieus vak, werd ik het lokaal uitgekickt vanwege een ... mentoruurtje. Het is al belachelijk dat mentoruurtjes bestaan op een universiteit, de TU/e wordt met het jaar minder academisch. Ik kan daar nog wel een paar voorbeelden van geven.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130881483
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2013 05:30 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Die instaptoets voor calculus, die was gisteren.
Daar word ik niet wijzer van. ;)
Heb jij het nu wel of niet over dat toetsje wat alle studenten van de "T"U's moeten maken (voor alle studenten hetzelfde) wat enkel een hele beschieden basis van monovariabele calculus toetst? Daar dacht ik aan. Dat toetsje stelt namelijk ook niets voor: wat tweedegraadsvergelijkinkjes oplossen, een klein beetje differentiëren en integreren, wat rekenen met letters, logarithmes en machten.
Hoe dan ook, technische-wiskundestudenten die met dit toetsje of een van beide toetsjes moeite hebben kunnen wellicht beter van opleiding veranderen? :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130887036
Tweede ergernisje, de e-mail-website van de TU/e ligt al even plat terwijl ik dringend moet mailen. Het valt me op dat dat elk jaar weer tijdens de start van het jaar is. What's up with that? :?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130889265
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 14:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar word ik niet wijzer van. ;)
Heb jij het nu wel of niet over dat toetsje wat alle studenten van de "T"U's moeten maken (voor alle studenten hetzelfde) wat enkel een hele beschieden basis van monovariabele calculus toetst? Daar dacht ik aan. Dat toetsje stelt namelijk ook niets voor: wat tweedegraadsvergelijkinkjes oplossen, een klein beetje differentiëren en integreren, wat rekenen met letters, logarithmes en machten.
Hoe dan ook, technische-wiskundestudenten die met dit toetsje of een van beide toetsjes moeite hebben kunnen wellicht beter van opleiding veranderen? :)
We hebben van onze jaarlaag een groep op Facebook.

Na afloop van de toets waar je over spreekt plempte ik daar iets neer in de trant van eitje, een beetje wiskundestudent heeft gewoon 22/22 goed.

Maar uiteraard moest een of andere griet die van het conservatorium ( :') ) kwam weer reageren dat sommige mensen een andere vooropleiding hebben genoten en wellicht niet zo begaafd zijn als mijn persoontje. Ofwel, ik beledig mensen door te zeggen dat die toets een eitje was, daar kwam het op neer. Kreeg uiteraard daarna een vriendschapsverzoek, maar daar ben ik maar niet op ingegaan. Ik had ook zoiets van als je dit al lastig vond ben je overduidelijk nog niet bij Analyse II geweest.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 14:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ergernisje van de dag.

Ik was ijverig aan het doorwerken om 12u30 aan een best wel serieus vak, werd ik het lokaal uitgekickt vanwege een ... mentoruurtje. Het is al belachelijk dat mentoruurtjes bestaan op een universiteit, de TU/e wordt met het jaar minder academisch. Ik kan daar nog wel een paar voorbeelden van geven.
Precies. A.s. maandag heb ik zo'n studentmentor uur en donderdag 19 september voor college nog een docentcoach uur. Ik vraag me werkelijk af of dit van enige toegevoegde waarde is.

En week 1 heeft me al meer huiswerk opgeleverd dan compleet 6 vwo. En dit is geen leugen. :')
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130890220
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 14:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar word ik niet wijzer van. ;)

Het zal grosso modo wel om de stof van dit dictaat zijn gegaan, inderdaad stof die elke VWO'er met Wiskunde B zou moeten kunnen dromen (let wel: ik schrijf moeten).
pi_130890259
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 september 2013 17:48 schreef Amoeba het volgende:
Van het conservatorium naar technische wiskunde. :)
Wie weet gaat ze het redden maar dat is wel een heel grote overstap, zeker als zij geen VWO-diploma zou hebben. Er zijn trouwens conservatoriumstudenten die erg intelligent zijn, idem voor andere opleidingen van kunstacademies, waaronder leerlingen die met 8+ slaagden voor VWO met wiskunde B, natuurkunde en scheikunde. Robert Dijkgraaf is een bekend voorbeeld (begon op de Rietveldacademie (HBO kunstacademie). Maar zo te horen geldt dit niet voor haar aangezien zij moeite had met dit toetsje.

quote:
Ofwel, ik beledig mensen door te zeggen dat die toets een eitje was, daar kwam het op neer.
Je beledigt er niemand mee maar sommige mensen zijn hier nu eenmaal gevoelig voor. Niet iedereen kan er goed mee omgaan als hij met zijn zwaktes wordt geconfronteerd. Zij heeft nu eventjes op een niet mis te verstane wijze gemerkt wat het niveauverschil is tussen haar en veel medestudenten, dat kan even hard aankomen. Ik had zelf trouwens de afgelopen week tegen een studiegenoot een zeer goed bedoelde opmerking gemaakt die verkeerd viel in eerste instantie omdat het verkeerd werd geïnterpreteerd. Communicatie kan soms lastig zijn als twee mensen op een verschillende manier denken.

quote:
Ik vraag me werkelijk af of dit van enige toegevoegde waarde is.
Mijn antwoord kan je raden. ;)
Nee! Geen enkele toegevoegde waarde. Je hoeft ook niet mee te doen als je niet wil, als je liever studeert...
Ze gaan misschien zeuren maar ach, laat ze. Zolang jij jouw EC's haalt maakt het niet uit.

Welke vakken volg jij nu? Lineaire algebra I, calculus en verzamelingenleer en algebra?

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-09-2013 18:35:46 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130890282
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 18:21 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het zal grosso modo wel om de stof van dit dictaat zijn gegaan, inderdaad stof die elke VWO'er met Wiskunde B zou moeten kunnen dromen (let wel: ik schrijf moeten).
Dat sowieso ja. Ik heb dat dictaat ergens liggen, eerlijk gezegd was het geldverspilling, ik wist toen nog niet dat dit online stond. Maar ach, laat ik een gegeven paard niet in de bek mond kijken. Het is uiteindelijk alleen maar fijn als je die stof bij de start beheerst. Ik had een 10 voor het eerste toetsje. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130890544
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat sowieso ja. Ik heb dat dictaat ergens liggen, eerlijk gezegd was het geldverspilling. Maar ach, laat ik een gegeven paard niet in de bek mond kijken. Het is uiteindelijk alleen maar fijn als je die stof bij de start beheerst. Ik had een 10 voor het eerste toetsje. ;)
Als je het gewoon kunt downloaden is het sowieso geldverspilling (tenzij het printen ervan je meer kost dan je voor je hardcopy hebt betaald en je het per se op papier wil hebben). Ik gaf het linkje hier nog maar even omdat het gezien het hedendaagse niveau van het VWO vast wel nuttig is voor anderen die zich op een soortgelijke instap- of toelatingstoets willen voorbereiden. Niet dat ik de uitleg nou zo denderend vind overigens, verre van dat (kijk bijvoorbeeld maar eens wat ze doen in paragraaf 3.3 bij het ontbinden van kwadratische veeltermen: niet handig).
pi_130890707
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 18:32 schreef Riparius het volgende:
Niet dat ik de uitleg nou zo denderend vind overigens, verre van dat (kijk bijvoorbeeld maar eens wat ze doen in paragraaf 3.3 bij het ontbinden van kwadratische veeltermen: niet handig).
Inderdaad niet erg handig. Eigenlijk zou de universiteit een link moeten plaatsen naar enkele goede bronnen (en die updaten!). Ik denk aan een aantal Vlaamse en Duitse dictaten en aan die boeken van Zakon.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130891109
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 18:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Inderdaad niet erg handig. Eigenlijk zou de universiteit een link moeten plaatsen naar enkele goede bronnen (en die updaten!). Ik denk aan een aantal Vlaamse en Duitse dictaten en aan die boeken van Zakon.
Links naar externe bronnen doen ze niet graag, want dat staat vrijwel gelijk aan toegeven dat niemand in house in staat zou zijn iets van gelijk niveau te produceren (waarbij ik dan maar even in het midden laat of dat ook werkelijk zo is). Bovendien heb je als organisatie nooit controle over externe links: het materiaal kan van de ene dag op de andere verdwijnen of zijn aangepast op een manier die misschien niet wenselijk is.
pi_130892072
Er zijn natuurlijk zat medewerkers die een prima dictaat kunnen schrijven, het probleem is dat het onderwijs aan alle Nederlandse universiteiten (behalve de dure UC's misschien?) een stiefkindje is. Ze besteden liever extra geld en manuren aan onderzoek dan aan onderwijs. Bovendien speelt de mentaliteit een rol, je hebt een samenwerking van een aantal voldoende kritische mensen nodig, dat zal je eerder hebben als je een commerciëel boek schrijft dan als je een dictaat schrijft. Zo is een student/docent ratio van 30 op 1 normaal bij de instructiecolleges (overwegend begeleide zelfstudie) en komt zelfs een student/docent ratio van 40 op 1 voor voor practica, zo worden veel presentaties en zelfs dictaten niet nagekeken op fouten getuige allerlei typfouten. Het feit dat er tegenwoordig weinig dictaten worden geschreven spreekt ook boekdelen. De overheid heeft de afgelopen decennia de universiteiten uitgekleed, met Rutte als het zwartste schaap van de politieke familie. Universiteiten waren en zijn niet verplicht om het onderwijsgeld aan het onderwijs te besteden en dus werd het onderwijs een stiefkindje. Begrijpelijk maar niet wenselijk. Nu moet ik zeggen dat er best interessante onderzoeksmogelijkheden zijn dankzij de omliggende bedrijven maar leuk is anders. Nederland moet eens gaan inzien dat bèta-onderzoek een fantastische investering is. Ik heb niets tegen anderssoortig onderzoek maar daar kan je helaas niet het financiële argument voor gebruiken en onze politici lijken alleen daar gevoelig voor te zijn.

Als je er interesse in hebt dan kunnen wij jou toegang geven tot wat meer dictaten, bijv. verzamelingenleer en algebra. Ik ben benieuwd wat jij daarvan vindt. Alleen heb ik buiten Dropbox geen account waarmee ik iets kan uploaden zo dat jij het kan downloaden, misschien Amoeba wel?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130892359
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 19:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er zijn natuurlijk zat medewerkers die een prima dictaat kunnen schrijven, het probleem is dat het onderwijs aan alle Nederlandse universiteiten (behalve de dure UC's misschien?) een stiefkindje is. Ze besteden liever extra geld en manuren aan onderzoek dan aan onderwijs. Bovendien speelt de mentaliteit een rol, je hebt een samenwerking van een aantal voldoende kritische mensen nodig, dat zal je eerder hebben als je een commerciëel boek schrijft dan als je een dictaat schrijft. Zo is een student/docent ratio van 30 op 1 normaal bij de instructiecolleges (overwegend begeleide zelfstudie) en komt zelfs een student/docent ratio van 40 op 1 voor voor practica, zo worden veel presentaties en zelfs dictaten niet nagekeken op fouten getuige allerlei typfouten. Het feit dat er tegenwoordig weinig dictaten worden geschreven spreekt ook boekdelen. De overheid heeft de afgelopen decennia de universiteiten uitgekleed, met Rutte als het zwartste schaap van de politieke familie. Universiteiten waren en zijn niet verplicht om het onderwijsgeld aan het onderwijs te besteden en dus werd het onderwijs een stiefkindje. Begrijpelijk maar niet wenselijk. Nu moet ik zeggen dat er best interessante onderzoeksmogelijkheden zijn dankzij de omliggende bedrijven maar leuk is anders. Nederland moet eens gaan inzien dat bèta-onderzoek een fantastische investering is. Ik heb niets tegen anderssoortig onderzoek maar daar kan je helaas niet het financiële argument voor gebruiken en onze politici lijken alleen daar gevoelig voor te zijn.

Als je er interesse in hebt dan kunnen wij jou toegang geven tot wat meer dictaten, bijv. verzamelingenleer en algebra. Ik ben benieuwd wat jij daarvan vindt. Alleen heb ik buiten Dropbox geen account waarmee ik iets kan uploaden zo dat jij het kan downloaden, misschien Amoeba wel?
Ik heb het dictaat van Lineaire Algebra voor 7,50 bij de Student Shop gehaald. Wel zo eenvoudig. Dat dictaat Rekenvaardigheden heb ik niet eens ingekeken, ik had dan ook weinig moeite met de toets. De resultaten zouden op Oase of OnCourse komen, maar volgens mij maandag pas o.i.d.
Ik heb maandagochtend Calculus, dus dan zal ik nog even gaan navragen bij de docent hoe en wat.
Ik heb een account bij Mediafire, evenals Riparius. Dus dat gaat wel lukken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 18:21 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het zal grosso modo wel om de stof van dit dictaat zijn gegaan, inderdaad stof die elke VWO'er met Wiskunde B zou moeten kunnen dromen (let wel: ik schrijf moeten).
De juffrouw in kwestie waar ik over sprak zou nu beginnen over kwetsende opmerkingen en respect voor niveauverschil. De juffrouw in kwestie lijkt niet te beseffen dat een BSA gebaseerd is op niveauverschil en je dus maar beter kan zorgen dat je bij de bovenste laag zit.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130892442
Voor calculus gebruiken jullie hetzelfde boek als basis wat alle studenten van de TU/e als basis gebruiken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130892501
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 september 2013 19:25 schreef Amoeba het volgende:
De juffrouw in kwestie waar ik over sprak zou nu beginnen over kwetsende opmerkingen en respect voor niveauverschil. De juffrouw in kwestie lijkt niet te beseffen dat een BSA gebaseerd is op niveauverschil en je dus maar beter kan zorgen dat je bij de bovenste laag zit.
Het voornaamste is dat zij het recht heeft om die opleiding te volgen maar niet het recht heeft dat de opleiding zich aanpast aan mensen die zichzelf onvoldoende hebben voorbereid. Let op, ik ben een voorstander van veel individuele begeleiding als dat nodig is maar je moet zelf ook wat verantwoordelijkheid nemen. Dat BSA is vaak in de praktijk niet zo onverbiddelijk als dat wordt gesuggereerd: minder studenten => minder geld. Als er problemen zijn en je geeft ze op tijd aan dan loopt dat wel los. Ik weet zelfs van een student die voor (nagenoeg) geen enkel theoretisch vak slaagde en het nog een jaar mocht proberen wat ik net zo ridicuul vind als een BSA van 60 EC's met compensatiepunten, wel bij een andere faculteit (het schijnt dat die faculteit vorig jaar iets strenger is geworden).

quote:
2s.gif Op vrijdag 6 september 2013 19:25 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ik heb het dictaat van Lineaire Algebra voor 7,50 bij de Student Shop gehaald. Wel zo eenvoudig. Dat dictaat Rekenvaardigheden heb ik niet eens ingekeken, ik had dan ook weinig moeite met de toets. De resultaten zouden op Oase of OnCourse komen, maar volgens mij maandag pas o.i.d.
Geef volgende week eens een ruwe indicatie hoe jouw jaargenoten het hebben gedaan (hoeveel procent een zware onvoldoende, voldoende, goed, 10)?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130892632


[ Bericht 100% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-09-2013 19:33:53 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130893343
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 19:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er zijn natuurlijk zat medewerkers die een prima dictaat kunnen schrijven, het probleem is dat het onderwijs aan alle Nederlandse universiteiten (behalve de dure UC's misschien?) een stiefkindje is. Ze besteden liever extra geld en manuren aan onderzoek dan aan onderwijs.
Ik zie (op het gebied van de wiskunde) bijvoorbeeld bij de Universiteit van Utrecht toch wel een paar goede dictaten staan (en nee, ik heb hier geen relatie mee, ik heb ze gewoon gevonden).
quote:
Bovendien speelt de mentaliteit een rol, je hebt een samenwerking van een aantal voldoende kritische mensen nodig, dat zal je eerder hebben als je een commerciëel boek schrijft dan als je een dictaat schrijft.
Er worden toch nog wel goede boeken geschreven in Nederland ten behoeve van het (academisch) onderwijs. Ken je de Epsilon uitgaven?
quote:
Zo is een student/docent ratio van 30 op 1 normaal bij de instructiecolleges (overwegend begeleide zelfstudie) en komt zelfs een student/docent ratio van 40 op 1 voor voor practica, zo worden veel presentaties en zelfs dictaten niet nagekeken op fouten getuige allerlei typfouten.
Inderdaad, ik ontdek nogal eens flagrante typfouten in dictaten. Merkwaardig dat de auteur(s) zelf of hun proofreaders die niet hebben opgemerkt. Nog merkwaardiger dat de versies inclusief typefouten vaak gewoon jarenlang online blijven staan, terwijl het toch niet om een gedrukte (en vervolgens ingescande) tekst gaat en correctie dus eenvoudig zou zijn.
quote:
Het feit dat er tegenwoordig weinig dictaten worden geschreven spreekt ook boekdelen.
Mooi oxymoron ...
quote:
De overheid heeft de afgelopen decennia de universiteiten uitgekleed, met Rutte als het zwartste schaap van de politieke familie. Universiteiten waren en zijn niet verplicht om het onderwijsgeld aan het onderwijs te besteden en dus werd het onderwijs een stiefkindje. Begrijpelijk maar niet wenselijk.
Inderdaad. Als ze die 4,5 miljard nu eens in onderwijs staken in plaats van in oorlogstuig ...
quote:
Nu moet ik zeggen dat er best interessante onderzoeksmogelijkheden zijn dankzij de omliggende bedrijven maar leuk is anders.
Ik ben zelf altijd wat huiverig voor onderzoek gesponsord door bedrijven. Die kant moeten we niet op, want dan komt fundamenteel onderzoek of anderzoek waarvan men anderszins niet het (economische) nut inziet (of dat inderdaad geen economisch nut heeft) in het verdomhoekje, en dat is niet goed.
quote:
Nederland moet eens gaan inzien dat bèta-onderzoek een fantastische investering is. Ik heb niets tegen anderssoortig onderzoek maar daar kan je helaas niet het financiële argument voor gebruiken en onze politici lijken alleen daar gevoelig voor te zijn.
Dat is te ongenuanceerd. Onderzoek in bijvoorbeeld veel α-wetenschappen kost maar een fractie van onderzoek op natuurwetenschappelijk terrein. Trouwens, ook (zuiver) wiskundig onderzoek kost zo goed als niets aan materiële middelen.
quote:
Als je er interesse in hebt dan kunnen wij jou toegang geven tot wat meer dictaten, bijv. verzamelingenleer en algebra. Ik ben benieuwd wat jij daarvan vindt. Alleen heb ik buiten Dropbox geen account waarmee ik iets kan uploaden zo dat jij het kan downloaden, misschien Amoeba wel?
Ik heb toegang tot nagenoeg alles waar ik ooit behoefte aan zou kunnen hebben in diverse disciplines, maar evengoed dank voor het aanbod. Het hier openlijk delen van niet publiekelijk toegankelijk materiaal zou overigens problemen kunnen geven met de policy van FOK.
pi_130894612
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 19:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het voornaamste is dat zij het recht heeft om die opleiding te volgen maar niet het recht heeft dat de opleiding zich aanpast aan mensen die zichzelf onvoldoende hebben voorbereid. Let op, ik ben een voorstander van veel individuele begeleiding als dat nodig is maar je moet zelf ook wat verantwoordelijkheid nemen. Dat BSA is vaak in de praktijk niet zo onverbiddelijk als dat wordt gesuggereerd: minder studenten => minder geld. Als er problemen zijn en je geeft ze op tijd aan dan loopt dat wel los. Ik weet zelfs van een student die voor (nagenoeg) geen enkel theoretisch vak slaagde en het nog een jaar mocht proberen wat ik net zo ridicuul vind als een BSA van 60 EC's met compensatiepunten, wel bij een andere faculteit (het schijnt dat die faculteit vorig jaar iets strenger is geworden).

[..]

Geef volgende week eens een ruwe indicatie hoe jouw jaargenoten het hebben gedaan (hoeveel procent een zware onvoldoende, voldoende, goed, 10)?
Ik ga dat niet inventariseren. Het schijnt dat mijn mening nu al gevoelig ligt, dus ik heb geen zin om nog harder tegen het verkeerde been te gaan schoppen en cijfertjes te gaan inventariseren. Dat zou vrij eenvoudig opgepakt kunnen worden als cijfertje vergelijken en dat is nu daadwerkelijk iets voor het primair onderwijs. Ga ik me niet aan wagen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 19:51 schreef Riparius het volgende:
Ik heb toegang tot nagenoeg alles waar ik ooit behoefte aan zou kunnen hebben in diverse disciplines, maar evengoed dank voor het aanbod. Het hier openlijk delen van niet publiekelijk toegankelijk materiaal zou overigens problemen kunnen geven met de policy van FOK.
Correct. Daarom zouden we dat kunnen PM'en.

Daarnaast is het dictaat Verzamelingenleer en Algebra niet schokkend.

Dat college Lineaire Algebra vandaag was weer gezapig, in tegenstelling tot verzamelingenleer. Hij begon met wat logische operatoren en nieuwe tekens (voor alle, in existentie) en toen ineens ging hij even een bewijs geven waarom een bepaalde functie ineens continue was in het punt (1, f(1)) met die epsilondelta methode. Geen idee wat het met verzamelingenleer te maken had dus, net zoals iedereen. Volgens mij snapte niemand er iets van, dus dat ga ik ook nog maar even goed doornemen.

College calculus is trouwens wel perfect. Redelijk tempo, goed voorbereid. Zeker doordat we met pakweg 200 studenten tegelijk dat college hebben. Aardig georganiseerd dus.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130895323
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 september 2013 20:17 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ik ga dat niet inventariseren. Het schijnt dat mijn mening nu al gevoelig ligt, dus ik heb geen zin om nog harder tegen het verkeerde been te gaan schoppen en cijfertjes te gaan inventariseren. Dat zou vrij eenvoudig opgepakt kunnen worden als cijfertje vergelijken en dat is nu daadwerkelijk iets voor het primair onderwijs. Ga ik me niet aan wagen.
Als jij dat niet wil doen dan moet jij dat niet doen, jij bent ten slotte wat minder anoniem dan veel anderen hier op dit forum. Ik zie er echter geen kwaad in zolang je geen namen noemt. Ik ben gewoon benieuwd hoe het gesteld is met de basis van de eerstejaarsstudenten die voor een opleiding technische wiskunde kiezen.

quote:
Correct. Daarom zouden we dat kunnen PM'en.
Het was inderdaad een impliciete uitnodiging om het via PM te laten weten. ;)

quote:
Dat college Lineaire Algebra vandaag was weer gezapig...
Lineaire algebra is een beetje een apart wiskundevak, niet alle concepten zijn even gemakkelijk uit te leggen hoewel ze niet moeilijk zijn. Het begint gemakkelijk maar doordat je stelling op stelling stapelt wordt het op een gegeven moment abstract en krijg je een probleem als je de basis hebt verwaarloosd. Ik raad dan ook aan om dat vak goed bij te houden. De combinatie van het lastig kunnen uitleggen van bepaalde concepten en het stapelen van stellingen maakt het vak wat saaier.
Wat hebben ze tot nu toe behandeld voor LA? Het vegen van matrices en een deel van de determinanten en de inverse matrices?

Ik ben benieuwd naar Riparius zijn mening over dat dictaat aangezien hij beter dan wij allerlei nuances kan overzien. Leuk voor ons om van te leren. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130895628
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 19:51 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik zie (op het gebied van de wiskunde) bijvoorbeeld bij de Universiteit van Utrecht toch wel een paar goede dictaten staan (en nee, ik heb hier geen relatie mee, ik heb ze gewoon gevonden).
Van Utrecht ken ik ze nog niet. Linkje? Ik ken wel de algebra-dictaten van Leiden maar dat wist je al.

quote:
Er worden toch nog wel goede boeken geschreven in Nederland ten behoeve van het (academisch) onderwijs. Ken je de Epsilon uitgaven?
Natuurlijk worden er wel nog goede boeken geschreven. Maar voor zo'n boek ben je toch wat professioneler dan voor een dictaat wat je even als extraatje schrijft voor de eerstejaarsstudenten die het slachtoffer zijn geworden van slecht VWO-onderwijs en het grafische rekenmachientje, nietwaar?

quote:
Inderdaad. Als ze die 4,5 miljard nu eens in onderwijs staken in plaats van in oorlogstuig ...
Amen. Wij hebben 3 grote buurlanden die ons assisteren als het nodig is. ;)

quote:
Ik ben zelf altijd wat huiverig voor onderzoek gesponsord door bedrijven. Die kant moeten we niet op, want dan komt fundamenteel onderzoek of anderzoek waarvan men anderszins niet het (economische) nut inziet (of dat inderdaad geen economisch nut heeft) in het verdomhoekje, en dat is niet goed.
Voor mijn toekomstige tak van sport komt het fundamentele aardig overeen met het toegepaste. ;)
Maar inderdaad, ik vind het belangrijk dat Nederland weer eens wat meer gaat investeren in dat onderzoek. Met name jokkebrok Rutte was wel een hele grove slachter van het onderzoek en het onderwijs.

quote:
Dat is te ongenuanceerd. Onderzoek in bijvoorbeeld veel α-wetenschappen kost maar een fractie van onderzoek op natuurwetenschappelijk terrein.
Leg mij dan eens uit hoe het CPB er bij komt dat investeringen in wetenschappelijk onderzoek een negatieve ROI hebben, dit staat in de modellen die zij gebruiken. Insidersinformatie, helaas heb ik zelf geen inzage in die modellen.

quote:
Trouwens, ook (zuiver) wiskundig onderzoek kost zo goed als niets aan materiële middelen.
Ik weet het. Het is mede daarom een prachtige discipline: een briljante geest, veel ijver, veel creativiteit, pen en papier, meer is er niet nodig voor wiskunde.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130897236
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 20:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Lineaire algebra is een beetje een apart wiskundevak, niet alle concepten zijn even gemakkelijk uit te leggen hoewel ze niet moeilijk zijn. Het begint gemakkelijk maar doordat je stelling op stelling stapelt wordt het op een gegeven moment abstract en krijg je een probleem als je de basis hebt verwaarloosd. Ik raad dan ook aan om dat vak goed bij te houden. De combinatie van het lastig kunnen uitleggen van bepaalde concepten en het stapelen van stellingen maakt het vak wat saaier.
Wat hebben ze tot nu toe behandeld voor LA? Het vegen van matrices en een deel van de determinanten en de inverse matrices?

Complexe getallen man. :') In 2 colleges heeft hij het tot de formule van Euler (zonder bewijs) kunnen schoppen en de formule van De Moivre heeft hij zelfs overgeslagen. M.i. zeker de moeite waard om te bespreken, maar enfin. Hij is nu net aanbeland bij polynomen, en wist zelfs de Hoofdstelling van de Algebra nog uit te leggen in de laatste 10 seconden van het college toen niemand buiten ik nog luisterde blijkbaar.

quote:
Ik ben benieuwd naar Riparius zijn mening over dat dictaat aangezien hij beter dan wij allerlei nuances kan overzien. Leuk voor ons om van te leren. :)
Ik wacht even zijn antwoord af. Hij gaf net aan het niet te hoeven.

quote:
[..]

Als jij dat niet wil doen dan moet jij dat niet doen, jij bent ten slotte wat minder anoniem dan veel anderen hier op dit forum. Ik zie er echter geen kwaad in zolang je geen namen noemt. Ik ben gewoon benieuwd hoe het gesteld is met de basis van de eerstejaarsstudenten die voor een opleiding technische wiskunde kiezen.
'
Bij mijn weten kent slechts één persoon van mijn jaarlaag mijn identiteit op FOK!. Ik weet niet of hij dit topic nog leest (zo actief is hij niet), maar dat valt dus ook wel mee. Verder maak ik wel weer een nieuw account als ik het nodig vind om weer volstrekt anoniem te zijn. Heeft ook wel z'n charmes.

Over dat meisje, je zult altijd mensen houden die je op de een of andere manier minder mag. Zonder dat ik ook maar één woord met haar persoonlijk heb uitgewisseld buiten Facebook weet ik nu al dat wij geen vrienden gaan worden ondanks haar poging tot een verzoening via Facebook. Nu ben ik niet kinderachtig, ook dat meisje dat ik probeerde te versieren praat ik 'normaal' mee. Maar ik houd mijn afstand, en zo doe ik dat met meer mensen.

Maar Bram, ik stel voor dat wij in de loop van volgende week een geschikt moment zoeken om even kennis te maken? Volgens mij is jouw naam ook een publiek geheim. :)
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  vrijdag 6 september 2013 @ 21:18:12 #63
308998 Fenomeno
Wearing sunglasses at night
pi_130897762
Algemene rekenvaardigheden toets was wel heel simpel deze keer ja, makkelijker dan de oefentoetsen op de wistue site en een heel stuk makkelijker dan de opleidingsspecifieke versie die ik een aantal jaar heb gekregen toen ik begon aan de werktuigbouwkunde bachelor.
pi_130898663
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 21:18 schreef Fenomeno het volgende:
Algemene rekenvaardigheden toets was wel heel simpel deze keer ja, makkelijker dan de oefentoetsen op de wistue site en een heel stuk makkelijker dan de opleidingsspecifieke versie die ik een aantal jaar heb gekregen toen ik begon aan de werktuigbouwkunde bachelor.
Maar dat mag je dan niet zeggen he. :')

Geeft wel weer aan dat het vwo niet meer dan een cursus GR was.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  vrijdag 6 september 2013 @ 21:37:19 #65
308998 Fenomeno
Wearing sunglasses at night
pi_130898970
Meeste was toch gewoon VWO stof? Tenminste, wat ik destijds op het VWO gehad heb. Ben nu met een omweg (VWO -> TU bachelor -> hbo en nu schakelprogramma) weer terug op de TU waardoor ik die toets weer moest maken maar alles van wat er gevraagd werd heb ik destijds op het VWO gehad.
pi_130899072
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 september 2013 21:09 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Complexe getallen man. :') In 2 colleges heeft hij het tot de formule van Euler (zonder bewijs) kunnen schoppen en de formule van De Moivre heeft hij zelfs overgeslagen. M.i. zeker de moeite waard om te bespreken, maar enfin. Hij is nu net aanbeland bij polynomen, en wist zelfs de Hoofdstelling van de Algebra nog uit te leggen in de laatste 10 seconden van het college toen niemand buiten ik nog luisterde blijkbaar.
Alleen uitleggen wat de hoofdstelling van de algebra inhoudt neem ik aan? Want een 'bewijs' in 10 seconden ... En waarom geen bewijs voor de formule van Euler? De meetkundige interpretatie en motivatie hiervan die ik wel eens op het forum heb uiteengezet (en heel kort aangeef in mijn PDF over goniometrische identiteiten) lijkt me uitermate geschikt voor een inleiding.
quote:
[..]

Ik wacht even zijn antwoord af. Hij gaf net aan het niet te hoeven.

[..]
Ik wil je dictaat best wel eens doornemen als je het hebt als PDF. Zet het maar op Mediafire en PM me het linkje.
pi_130899240
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 21:39 schreef Riparius het volgende:

[..]

Alleen uitleggen wat de hoofdstelling van de algebra inhoudt neem ik aan? Want een 'bewijs' in 10 seconden ... En waarom geen bewijs voor de formule van Euler? De meetkundige interpretatie en motivatie hiervan die ik wel eens op het forum heb uiteengezet (en heel kort aangeef in mijn PDF over goniometrische identiteiten) lijkt me uitermate geschikt voor een inleiding.

[..]

Ik wil je dictaat best wel eens doornemen als je het hebt als PDF. Zet het maar op Mediafire en PM me het linkje.
Hij begon zo

Dus mensen, nu ga ik laten zien dat de functies van de sinus, cosinus en e-machten allemaal een grote familie zijn blabla

Ik definieer:

eit = cos(t) + i*sin(t)


En verder liet hij aan de hand van de afgeleide, zoals hij het noemde op de achterkant van een viltje, want we mogen nog niet differentiëren in C, zien dat deze 2 dingen hetzelfde gedrag vertoonden. Daarna liet hij zien dat was basale rekenregels juist waren en that's it. M.i. geen bewijs dat dit ook daadwerkelijk klopt.

Je PDF komt eraan.

De hoofdstelling van de Algebra benoemde hij als volgt: Hij ging laten zien dat een n-degraads polynoom ook n nulpunten had. Waardeloze uitleg vind ik, maar goed. Toffe vent, maar ik vind z'n colleges maar matig.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130903433
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 september 2013 21:42 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Hij begon zo

Dus mensen, nu ga ik laten zien dat de functies van de sinus, cosinus en e-machten allemaal een grote familie zijn blabla

Ik definieer:

eit = cos(t) + i*sin(t)

Tja, zo wordt het nogal eens gedaan, maar dat is een deus ex machina en ik heb er meermaals op gewezen (hier en hier) dat het didactisch (en historisch) helemaal fout is om het zo te doen. En ik ben niet de enige die dat vindt. Tristan Needham noemt in zijn boek Visual Complex Analysis deze werkwijze a low blow to Euler, reducing one of his greatest achievements to a mere tautology.
quote:
En verder liet hij aan de hand van de afgeleide, zoals hij het noemde op de achterkant van een viltje, want we mogen nog niet differentiëren in C, zien dat deze 2 dingen hetzelfde gedrag vertoonden. Daarna liet hij zien dat was basale rekenregels juist waren en that's it. M.i. geen bewijs dat dit ook daadwerkelijk klopt.
Als je echt een bewijs wil geven, dan moet je wel eerst definiëren wat je precies onder eit verstaat zonder direct of indirect terug te vallen op cos t + i·sin t, en dat is voor een eerste inleiding niet triviaal. Eigenlijk is exp(z) een analytische voortzetting van de reële functie exp(x), maar dan moet je wel eerst wat complexe functietheorie gehad hebben om te begrijpen wat dat is, en tegen die tijd ben je allang in aanraking gekomen met de formule van Euler.
quote:
Je PDF komt eraan.
Met dank. Het is een flinke lap tekst, dus het zal wel even duren voordat ik het een beetje door heb kunnen nemen.
quote:
De hoofdstelling van de Algebra benoemde hij als volgt: Hij ging laten zien dat een n-degraads polynoom ook n nulpunten had. Waardeloze uitleg vind ik, maar goed. Toffe vent, maar ik vind z'n colleges maar matig.
Nu ja, dat is eigenlijk niet de hoofdstelling van de Algebra, maar wel een (vrijwel triviaal) gevolg daarvan. Het is heel eenvoudig te bewijzen dat een (niet-constant) polynoom P(z) een factor (z − a) heeft dan en slechts dan als z = a een nulpunt is van P(z). Maar de crux zit hier in het woordje als. Je moet eerst bewijzen dat elk niet-constant polynoom P(z) tenminste één nulpunt heeft in C, en dat is nu precies wat de hoofdstelling zegt (en een bewijs daarvan is niet zo eenvoudig). Heb je dit eenmaal bewezen (of neem je dit zonder bewijs aan) dan volgt door een herhaalde toepassing van de factorstelling inderdaad heel eenvoudig dat een polynoom P(z) van de graad n precies n nulpunten heeft in C, vooropgesteld dat je eventuele meervoudige nulpunten elk net zo vaak meetelt als hun multipliciteit bedraagt. Het ligt dus allemaal wel wat subtieler, en ik neem niet aan dat hij dit in 10 seconden heeft weten over te brengen.
pi_130903819
Exact, maar als je stelt dat C algebraïsch gesloten is heb je m.i. een uitleg gegeven die in 10 seconden de hoofdstelling samenvat.

Daarom vond ik het college ookzo matig. Veel dingen werden gesteld zonder bewijs, en dat getuigt van weinig academisch niveau.

Dat brengt ons bij je PM waarin je zei dat je een intuïtief bewijs had voor de hoofdstelling dat eenieder met wisD kon begrijpen. Ik ben het nog niet vergeten. :P
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130903902
En 90% heeft een woordenboek nodig omdat ze de wiskundige terminologie nog helemaal niet beheersen. :')
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130904441
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 september 2013 22:53 schreef Amoeba het volgende:
Exact, maar als je stelt dat C algebraïsch gesloten is heb je m.i. een uitleg gegeven die in 10 seconden de hoofdstelling samenvat.

Daarom vond ik het college ook zo matig. Veel dingen werden gesteld zonder bewijs, en dat getuigt van weinig academisch niveau.
Je bent net een week bezig, geef het even wat tijd. Als het goed is worden veel zaken later (in hetzelfde college of in een ander college) wel uitgediept.
quote:
Dat brengt ons bij je PM waarin je zei dat je een intuïtief bewijs had voor de hoofdstelling dat eenieder met wis D kon begrijpen. Ik ben het nog niet vergeten. :P
Ja. Maar het kost erg veel tijd om dat begrijpelijk en kernachtig op te schrijven in een post en er komt ook wat voorwerk aan te pas, zoals een uitleg van de meetkundige interpretatie van een vermenigvuldiging met een complex getal als een draaistrekking. Moet ik dus ook wat geschikte plaatjes bij maken (of vinden).
pi_130904500
quote:
13s.gif Op vrijdag 6 september 2013 22:55 schreef Amoeba het volgende:
En 90% heeft een woordenboek nodig omdat ze de wiskundige terminologie nog helemaal niet beheersen. :')
Dat zijn dan mensen die geen Grieks en Latijn kennen (wat mij dan overigens weer niet verbaast).
pi_130904735
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 23:11 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat zijn dan mensen die geen Grieks en Latijn kennen (wat mij dan overigens weer niet verbaast).
C'est moi. Maar ik doe kennis op hier.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130904830
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 23:10 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je bent net een week bezig, geef het even wat tijd. Als het goed is worden veel zaken later (in hetzelfde college of in een ander college) wel uitgediept.

[..]

Ja. Maar het kost erg veel tijd om dat begrijpelijk en kernachtig op te schrijven in een post en er komt ook wat voorwerk aan te pas, zoals een uitleg van de meetkundige interpretatie van een vermenigvuldiging met een complex getal als een draaistrekking. Moet ik dus ook wat geschikte plaatjes bij maken (of vinden).
Ik was inderdaad niet van plan om nu al van studie te wisselen.

Neem de tijd. Ik heb na even doorklikken je beschouwing over de functie z(t) = eit gebookmarked, dat is voor morgen in de trein. :)


SES / [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic

Deze post dus.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130905017
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2013 23:21 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ik was inderdaad niet van plan om nu al van studie te wisselen.

Neem de tijd. Ik heb na even doorklikken je beschouwing over de functie z(t) = eit gebookmarked, dat is voor morgen in de trein. :)

SES / [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic

Deze post dus.
Neem dan ook deze even mee, met plaatjes die ik eigenlijk in de eerdere post had moeten opnemen.
pi_130905075
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 23:26 schreef Riparius het volgende:

[..]

Neem dan ook deze even mee, met plaatjes die ik eigenlijk in de eerdere post had moeten opnemen.
Handig zo'n index.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130905151
En óók die post bevat een sneer naar al het volk dat vwo wiskunde B niet kan dromen en een technische studie gaat doen. _O-
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130905261
lol sommigen dingen weet ik ook zo niet uit het hoofd. als ik iets nodig heb dan lees ik het wel weer na en hopelijk begrijp ik het dan weer haha
pi_130905289
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 september 2013 23:34 schreef Cianosandro het volgende:
lol sommigen dingen weet ik ook zo niet uit het hoofd. als ik iets nodig heb dan lees ik het wel weer na en hopelijk begrijp ik het dan weer haha
Op je tentamen ook zeker.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130905543
vakken van dit kwartiel hou ik gewoon goed bij tot het tentamen. Je kan niet alles onthouden na het tentamen. Groot deel van de stof van voorgaande kwartielen ben ik allang vergeten. Als ik die kennis nog nodig heb bij vervolgvakken dan ga ik teruglezen :p
pi_130905616
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 september 2013 23:42 schreef Cianosandro het volgende:
vakken van dit kwartiel hou ik gewoon goed bij tot het tentamen. Je kan niet alles onthouden na het tentamen. Groot deel van de stof van voorgaande kwartielen ben ik allang vergeten. Als ik die kennis nog nodig heb bij vervolgvakken dan ga ik teruglezen :p
Van wiskunde B wel, immers dat is je basis. En dat moet je kunnen dromen als je een studie wiskunde begint.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130905781
true
pi_130910311
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 september 2013 22:53 schreef Amoeba het volgende:
Exact, maar als je stelt dat C algebraïsch gesloten is heb je m.i. een uitleg gegeven die in 10 seconden de hoofdstelling samenvat.

Daarom vond ik het college ookzo matig. Veel dingen werden gesteld zonder bewijs, en dat getuigt van weinig academisch niveau.
Het getuigt van een grote mate van slordigheid, wellicht bewust omdat hij het niet nog moeilijker wil maken voor de jongens en meisjes die net van het VWO komen. Het zal later in de opleiding wel alsnog goed worden uitgelegd. Ik vind het trouwens een onverstandige aanpak, m.i. leer je het best alles vanaf de start grondig, liever in 1 keer goed behandelen om te voorkomen dat er misverstanden ontstaan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130910328


[ Bericht 100% gewijzigd door Bram_van_Loon op 07-09-2013 09:59:29 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130910372
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 september 2013 23:42 schreef Cianosandro het volgende:
vakken van dit kwartiel hou ik gewoon goed bij tot het tentamen. Je kan niet alles onthouden na het tentamen. Groot deel van de stof van voorgaande kwartielen ben ik allang vergeten. Als ik die kennis nog nodig heb bij vervolgvakken dan ga ik teruglezen :p
Doe wat je wil maar weet dat als je de stof goed bijhoudt dat je dan automatisch meer inzicht ontwikkelt en alles beter onthoudt. Ik kan je uitleggen waarom dat zo is door het een en ander over de werking van de hersenen uit te leggen maar dat doe ik nu even niet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130916598
Ik heb laatst gehoord dat er veel minder mensen zijn afgevallen in het eerste jaar. Hebben andere opleidingen op de TU/e dit ook gemerkt? Ik heb sowieso het idee dat het niveau de laatste 3 jaar flink gedaald is.
pi_130918404
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 14:50 schreef Paganitzu het volgende:
Ik heb laatst gehoord dat er veel minder mensen zijn afgevallen in het eerste jaar. Hebben andere opleidingen op de TU/e dit ook gemerkt? Ik heb sowieso het idee dat het niveau de laatste 3 jaar flink gedaald is.
Minder mensen afvallen =/= niveau daling, en daarnaast baseer je je vermoeden ook nog iets op wat je gehoord hebt? Het lijkt wel alsof mensen per se willen zien dat er een grote hoeveelheid mensen afvallen en als dat niet het geval is dan kan de enige oorzaak een niveau daling zijn...
pi_130918517
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 15:47 schreef tacos049 het volgende:

[..]

Minder mensen afvallen =/= niveau daling, en daarnaast baseer je je vermoeden ook nog iets op wat je gehoord hebt? Het lijkt wel alsof mensen per se willen zien dat er een grote hoeveelheid mensen afvallen en als dat niet het geval is dan kan de enige oorzaak een niveau daling zijn...
Het zou wel een verklaring kunnen zijn. Dus je mag niet stellen dat minder mensen afvallen gelijk of ongelijk is aan een daling van het niveau. Je moet het wel even goed zeggen.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130918520
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 14:50 schreef Paganitzu het volgende:
Ik heb laatst gehoord dat er veel minder mensen zijn afgevallen in het eerste jaar. Hebben andere opleidingen op de TU/e dit ook gemerkt? Ik heb sowieso het idee dat het niveau de laatste 3 jaar flink gedaald is.
Het niveau daalde daarvoor al, vooral in de breedte (minder grote hoeveelheid stof om het langstuderen te beperken). Maar dat geldt voor heel Nederland. Docenten staan onder druk om het slagingspercentage niet te laag te laten zijn. Je kan er zelf gelukkig nog wat aan doen door voor moeilijkere keuzevakken te kiezen en door extra keuzevakken te volgen. Ik denk dat het met het bachelorcollege gemakkelijker is geworden doordat je minder verplichte vakken hebt. Anderzijds geeft het je wel de vrijheid om het jezelf wat moeilijker te maken.
Mij bevalt het trouwens niet dat de TBK-studenten dezelfde calculusvariant krijgen als de technische faculteiten, dat zou wel eens niveauverlagend kunnen werken, ik hoef zeker niet uit te leggen waarom ik dat vrees?

Welke opleiding volg jij? Als jij dat wil zeggen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130918638
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 15:47 schreef tacos049 het volgende:

[..]

Minder mensen afvallen =/= niveau daling, en daarnaast baseer je je vermoeden ook nog iets op wat je gehoord hebt? Het lijkt wel alsof mensen per se willen zien dat er een grote hoeveelheid mensen afvallen en als dat niet het geval is dan kan de enige oorzaak een niveau daling zijn...
Het is helaas zo dat de gemakkelijkste manier om het slagingspercentage te verhogen is door het niveau te verlagen of de hoeveelheid stof te verminderen. Aan motivatie en intelligentie van de studenten kan je weinig veranderen. Het is niet het enige middel maar het speelt mee. Daarnaast proberen ze het slagingspercentage te verhogen met deeltoetsen, verplicht oefeningen maken in groepjes, examens te spreiden en dat soort gedoe.
Ik wil niet dat er veel mensen afvallen, ik wil me wel kunnen onderscheiden. Maar daar zorg ik zelf wel voor door moeilijke keuzevakken en extra keuzevakken te kiezen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130923287
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 15:47 schreef tacos049 het volgende:

[..]

Minder mensen afvallen =/= niveau daling, en daarnaast baseer je je vermoeden ook nog iets op wat je gehoord hebt? Het lijkt wel alsof mensen per se willen zien dat er een grote hoeveelheid mensen afvallen en als dat niet het geval is dan kan de enige oorzaak een niveau daling zijn...
Ik heb inderdaad mensen horen zeggen dat er slechts enkelen het BSA niet gehaald hebben. Daarnaast staat er dit in het faculteitsnieuwsbrief.

quote:
Wat wel duidelijk is geworden, is dat het eerste jaar minder goed lijkt te werken als selectiejaar dan voorheen. Dit is vastgesteld aan de hand van de hoge slagingspercentages onder de huidige eerstejaars
De faculteit claimt dat het komt door een betere begeleiding. Ik ben hier niet van overtuigd, zo weet ik dat bepaalde struikelvakken qua inhoud uitgekleed zijn in de laatste paar jaren. Daarnaast heb je nu regelmatig 'extra' opdrachten voor het tentamen welken al een aanzienlijk deel van je cijfer bepalen en waarop vaak uitstekend gescoord wordt.

Ik vroeg me af of de hogere slagingspercentages bij eerstejaars een universiteitsbreed fenomeen is.
pi_130923403
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 18:34 schreef Paganitzu het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad mensen horen zeggen dat er slechts enkelen het BSA niet gehaald hebben. Daarnaast staat er dit in het faculteitsnieuwsbrief.

[..]

De faculteit claimt dat het komt door een betere begeleiding. Ik ben hier niet van overtuigd, zo weet ik dat bepaalde struikelvakken qua inhoud uitgekleed zijn in de laatste paar jaren. Daarnaast heb je nu regelmatig 'extra' opdrachten voor het tentamen welken al een aanzienlijk deel van je cijfer bepalen en waarop vaak uitstekend gescoord wordt.

Ik vroeg me af of de hogere slagingspercentages bij eerstejaars een universiteitsbreed fenomeen is.
Tsjah, dat krijg je dan. Je moet hoe dan ook een natuurlijke selectie op basis van prestaties handhaven. Het is aan de universiteiten om die afweging tussen aantal studenten en reputatie van de universiteit (niveau) te maken.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130923680
Jullie maken het te zwartwit. Kies de zwaardere vakken, volg meer zware vakken, kies voor de moeilijkere specialisaties en je niveau zal straks prima zijn. Dat neemt niet weg dat ik het eens ben met jullie dat het een kwalijke zaak is dat de eisen wat zijn verlaagd. Voor mijn eigen faculteit constateer ik dat er vooral in de breedte is gesneden, de diepgang lijkt niet echt te zijn veranderd. Dit speelde al voor de invoering van het Bachelorcollege. Wel zijn er wat wijzigingen waardoor het voor sommige studenten wat gemakkelijker is geworden maar m.i. heeft dat weinig met de vakinhoud te maken.

Wat mij vooral tegenvalt is dat met het Bachelorcollege allerlei onzinvakken verplicht zijn geworden, vakken die voor veel studenten gemakkelijker zullen zijn en waarbij er genivelleerd wordt via dat verplichte groepswerkgezever, terwijl belangrijkere vakken ineens niet meer verplicht zijn. Als de universiteit er daadwerkelijk naar zou streven om studenten meer keuzevrijheid te geven verplicht dan niet zevervakjes zoals die USE-vakken en die twee andere blablavakjes. Dit zijn juist geen kernvakken! Laat de meer nerderige studenten wat extra wiskundevakken en/of natuurkundevakken of extra major-keuzepakketjes volgen, daar hebben ze veel meer aan! Daarnaast vind ik dat een groter aantal wiskunde- en natuurkundevakken verplicht zou moeten worden voor alle studenten van de technische faculteiten maar biedt in ieder geval studenten de optie om niet die zevervakjes te volgen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130924982
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 20:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Van Utrecht ken ik ze nog niet. Linkje? Ik ken wel de algebra-dictaten van Leiden maar dat wist je al.

Je zou deze dictaten gemakkelijk zelf moeten kunnen vinden. Maar omdat ze wellicht ook nuttig zijn voor anderen post ik hier een kleine selectie:

Van den Ban, Inleiding Analyse
http://www.staff.science.uu.nl/~ban00101/lecnotes/inlan2011.pdf

Van den Ban, Notes to the course Complex Functions
http://www.staff.science.uu.nl/~ban00101/compfunc2007/cf07.pdf

Beukers, Lineaire Algebra A
http://www.staff.science.uu.nl/~beuke106/linalg/linalg.pdf

Beukers, Basic Mathematics
http://www.staff.science.uu.nl/~ban00101/ucu2008/sci112_notes.pdf

Beukers, Elementary Number Theory
http://www.staff.science.(...)orie/getalscript.pdf

Bruggeman, Van de Leur, Kolk, Infinitesimaalrekening A
http://www.staff.science.uu.nl/~elder104/files/INFIDICT11.pdf

Duistermaat, Functies en reeksen
http://www.staff.science.uu.nl/~ban00101/funcr2012/fr_2012.pdf
pi_130931404
Even die dictaten lokaal opslaan. Altijd handig om te hebben als aanvulling op de dictaten van de TU/e.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_130952700
Jij hebt nu ook die dictaten van Zakon gedownload?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131011679
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 16:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij hebt nu ook die dictaten van Zakon gedownload?
Nee. Wat/waar?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131011760
Die ik jou eerder in deze draad had aanbevolen.
http://www.trillia.com/zakon-analysisI.html
Download ook het eerste boek, het is minder basic dan dat de titel suggereert en het sluit mooi aan bij het vak wat je nu volgt.

Het zijn professionele boeken die sterk gewaardeerd worden door critici, het is louter omwille van idealisme dat je het legaal gratis mag downloaden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131011774
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2013 00:50 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Nee. Wat/waar?
Misschien is het handig als je je eigen topic een beetje beter leest.
pi_131011777
Jij bent de laatste tijd een beetje streng Riparius.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131013447
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 00:56 schreef Riparius het volgende:

[..]

Misschien is het handig als je je eigen topic een beetje beter leest.
Ik kon me alleen deze post herinneren.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 18:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Inderdaad niet erg handig. Eigenlijk zou de universiteit een link moeten plaatsen naar enkele goede bronnen (en die updaten!). Ik denk aan een aantal Vlaamse en Duitse dictaten en aan die boeken van Zakon.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131013464
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 00:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij bent de laatste tijd een beetje streng Riparius.
Och hij heeft wel gelijk. Ik had die post wel gelezen waar hij naar linkte.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131065756
Het is nu al de tweede keer in een paar dagen tijd dat de mailserver van de TU/e platligt, net op het moment dat ik bij een mail moet. ;)
Wat is er toch aan de hand met die servers van de TU/e? De website onderwijs.tue.nl draait immers ook voor geen meter in de eerste twee weken (nog trager dan anders). Elk jaar draait het de eerste weken rotslecht. Waarom steeds die eerste weken? Zouden ze slecht anticiperen op het aantal studenten (toegenomen door de oprichting van extra quasi-technische opleidingen)? Zouden de IT-jongens het zelf veroorzaken door weer schillen te bouwen omheen de reeds vele aanwezige schillen?

Weet iemand trouwens hoe het zit met die loopbruggen? Die naar het Metaforum zijn nu allemaal afgesloten. Ik had begrepen dat dat is omdat er 1 is ingestort.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131065771
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 september 2013 07:37 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Och hij heeft wel gelijk. Ik had die post wel gelezen waar hij naar linkte.
Jij hebt ze nu gedownload?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131066041
Nee, moet ik nog doen. Stervensdruk hier.
Vandaag hoorde ik iemand over asbest. Wel klote, wij moeten altijd van het Auditorium naar het MetaForum.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  woensdag 11 september 2013 @ 21:20:47 #106
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_131073891
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 17:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Weet iemand trouwens hoe het zit met die loopbruggen? Die naar het Metaforum zijn nu allemaal afgesloten. Ik had begrepen dat dat is omdat er 1 is ingestort.
Ik denk dat het om algemene renovatie gaat. Op de schuifdeuren in MF bij de loopbrug van MF naar HG hangt (of hing in ieder geval) een blaadje met data wanneer welke loopbrug gesloten is. De brug van HG naar audi gaat volgens mij ook nog gesloten worden.
26"
Fading slowly.
pi_131077661
quote:
3s.gif Op woensdag 11 september 2013 21:20 schreef Unsub het volgende:

[..]

Ik denk dat het om algemene renovatie gaat. Op de schuifdeuren in MF bij de loopbrug van MF naar HG hangt (of hing in ieder geval) een blaadje met data wanneer welke loopbrug gesloten is. De brug van HG naar audi gaat volgens mij ook nog gesloten worden.
Kunnen ze dat niet direct doen? Als je van Auditorium naar MF loopt moet je óók door die brug dus als HG -> MF straks weer open is en die dicht kunnen wij alsnog buitenom. :')
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131080471
LOL
Het bleek straks dat op het moment dat ik nog steeds niet bij mijn e-mail kon op de gewone manier (webmail.tue.nl) dat ik wel via de link van onderwijs.tue.nl (ander adres) er bij kon. Vreemd! :?
Waarom 2 verschillende websites voor het inloggen? :?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131080646
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2013 18:10 schreef Amoeba het volgende:
Nee, moet ik nog doen. Stervensdruk hier.
Binnen 1 minuut heb je ze alle 4 gedownload. Professionele boeken ook nog eens, geen dictaten. Echt eens doen! Zeker voor de analysevakken gaan die boeken erg goed van pas komen. Niet mijn mening, de mening van gevorderde wiskundestudenten die mij deze boeken hebben aanbevolen.

Waar zit die asbest waar jij het over hebt? Ik weet dat er sowieso asbest is gebruikt voor veel gebouwen op dat terrein, dat was helaas standaard in de tijd waarin die werden gebouwd. Ik weet alleen niet over welk gebouw jij het nu hebt. Toch niet het Auditorium (dat lijkt mij een nieuw gebouw) of het Metaforum? Hoe dan ook, ik vind dat de universiteit hier veel meer voorlichting over moet geven! Vooral hoe wordt getest of dat het nog veilig is en of dat dit wel genoeg gebeurt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131080868
quote:
2s.gif Op woensdag 11 september 2013 22:18 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Kunnen ze dat niet direct doen? Als je van Auditorium naar MF loopt moet je óók door die brug dus als HG -> MF straks weer open is en die dicht kunnen wij alsnog buitenom. :')
Geschiedenistriviaatje: die loopbruggen zijn gebouwd met de intentie de faculteiten dichter bij elkaar te brengen, dit naar voorbeeld van het vroeger zeer succesvolle NatLab wat loopbruggen had.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131082681
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 23:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Geschiedenistriviaatje: die loopbruggen zijn gebouwd met de intentie de faculteiten dichter bij elkaar te brengen, dit naar voorbeeld van het vroeger zeer succesvolle NatLab wat loopbruggen had.
Ik vind dat ze zeer nuttig zijn voor als het regent. :D

Geen idee, iemand had mensen in witte pakken gezien en dan volgt het een uit het ander etcetera.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131083846
Witte pakken, dan zal het om asbest gaan. (in deze context)
Waarom anders zouden ze zulke pakken aandoen?

Voor wanneer het regent zijn ze inderdaad wel handig, ook als je haast hebt. Ik maak me nu toch wat zorgen nu ik vermoed dat er asbest is geconstateerd. Wanneer werd de op een na laatste controle ingevoerd? Hoeveel asbestvezels hebben de studenten ingeademd die daar vorig jaar regelmatig liepen?

Uit de 'oude' doos:
http://www.omroepbrabant.(...)steld+om+asbest.aspx
Is de vroegere W-hal niet het huidige Metaforum?

Ook in o.a. Delft en Groningen hebben ze er last van.
http://www.delta.tudelft.(...)teld-aan-asbest/1693
https://intranet.tudelft.nl/arbeidsomstandigheden/milieu/asbest/
http://www.volkskrant.nl/(...)brand-TU-Delft.dhtml

[ Bericht 41% gewijzigd door Bram_van_Loon op 12-09-2013 01:27:20 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131085181
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 01:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Witte pakken, dan zal het om asbest gaan. (in deze context)
Waarom anders zouden ze zulke pakken aandoen?

Voor wanneer het regent zijn ze inderdaad wel handig, ook als je haast hebt. Ik maak me nu toch wat zorgen nu ik vermoed dat er asbest is geconstateerd. Wanneer werd de op een na laatste controle ingevoerd? Hoeveel asbestvezels hebben de studenten ingeademd die daar vorig jaar regelmatig liepen?

Uit de 'oude' doos:
http://www.omroepbrabant.(...)steld+om+asbest.aspx
Is de vroegere W-hal niet het huidige Metaforum?

Ook in o.a. Delft en Groningen hebben ze er last van.
http://www.delta.tudelft.(...)teld-aan-asbest/1693
https://intranet.tudelft.nl/arbeidsomstandigheden/milieu/asbest/
http://www.volkskrant.nl/(...)brand-TU-Delft.dhtml
Ik heb echt geen idee, zeg ook maar wat ik gehoord heb.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131091157
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 01:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Witte pakken, dan zal het om asbest gaan. (in deze context)
Waarom anders zouden ze zulke pakken aandoen?

Voor wanneer het regent zijn ze inderdaad wel handig, ook als je haast hebt. Ik maak me nu toch wat zorgen nu ik vermoed dat er asbest is geconstateerd. Wanneer werd de op een na laatste controle ingevoerd? Hoeveel asbestvezels hebben de studenten ingeademd die daar vorig jaar regelmatig liepen?
Zolang asbest niet beschadigd raakt, is er niets aan de hand. Moeten we er voorzichtig mee omgaan? Ja. Moeten mensen direct in de kramp schieten bij het woord "asbest"? Nee, maar dat gebeurt helaas wel voortdurend.
quote:
Uit de 'oude' doos:
http://www.omroepbrabant.(...)steld+om+asbest.aspx
Is de vroegere W-hal niet het huidige Metaforum?
Ja. Ik zie nu op een plattegrond van de TU/e dat de oude benamingen bijna geheel zijn verdwenen. Alleen N-laag is nog origineel.
quote:
Asbest is sowieso veel gebruikt in de wederopbouwperiode en de jaren daarna. Waarschijnlijk bevatten bijna alle gebouwen uit die periode asbest.
pi_131095465
quote:
Zolang asbest niet beschadigd raakt, is er niets aan de hand.
Ik weet het, mijn zorg zit hem in het feit dat de TU hier geen of weinig voorlichting over geeft. Het feit dat ze daar nu met witte pakken rondliepen suggereert dat bij een controle iets is vastgesteld wat aanleiding gaf om tot asbestgerelateerde werkzaamheden over te gaan. Wat is er bij die controle vastgesteld? Hoe lang speelde dat mogelijk al? Met welke frequentie en hoe wordt er überhaupt gecontroleerd? Vragen die de TU zou moeten beantwoorden zonder dat ze gesteld worden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131095586
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 15:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik weet het, mijn zorg zit hem in het feit dat de TU hier geen of weinig voorlichting over geeft. Het feit dat ze daar nu met witte pakken rondliepen suggereert dat bij een controle iets is vastgesteld wat aanleiding gaf om tot asbestgerelateerde werkzaamheden over te gaan. Wat is er bij die controle vastgesteld? Hoe lang speelde dat mogelijk al? Met welke frequentie en hoe wordt er überhaupt gecontroleerd? Vragen die de TU zou moeten beantwoorden zonder dat ze gesteld worden.
Asbestsaneerders lopen standaard in witte pakken rond. Iets wat ik me wel kan voorstellen, want voor dergelijke mensen is er sprake van een cumulatief risico. Open communiceren over wat er aan de hand is en wat er aan wordt gedaan is natuurlijk wel aan te raden.
pi_131168957
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 september 2013 21:09 schreef Amoeba het volgende:
Bij mijn weten kent slechts één persoon van mijn jaarlaag mijn identiteit op FOK!. Ik weet niet of hij dit topic nog leest (zo actief is hij niet), maar dat valt dus ook wel mee. Verder maak ik wel weer een nieuw account als ik het nodig vind om weer volstrekt anoniem te zijn. Heeft ook wel z'n charmes.
Ik ben er nog. Maar ik zit in m'n laatste jaar hier aan de uni ;)
pi_131169405
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2013 17:53 schreef Dale. het volgende:

[..]

Ik ben er nog. Maar ik zit in m'n laatste jaar hier aan de uni ;)
Maar ik ken jou niet.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131292568
Op de een of andere vage wijze ben ik geselecteerd om mijn mening te geven in het KRINGGESPREK (jaja) met docenten en studieadviseurs. Nu heb ik wel het e.e.a. aan te merken op Lineaire Algebra, maar om dat dan recht in het gezicht van de verantwoordelijk docent te zeggen heb ik dan toch wel moeite mee. Ik wil absoluut geen kritiek leveren op zijn colleges, immers mag ik zijn schoenveters nog niet strikken. Wat nu?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131292640
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 15:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik weet het, mijn zorg zit hem in het feit dat de TU hier geen of weinig voorlichting over geeft. Het feit dat ze daar nu met witte pakken rondliepen suggereert dat bij een controle iets is vastgesteld wat aanleiding gaf om tot asbestgerelateerde werkzaamheden over te gaan. Wat is er bij die controle vastgesteld? Hoe lang speelde dat mogelijk al? Met welke frequentie en hoe wordt er überhaupt gecontroleerd? Vragen die de TU zou moeten beantwoorden zonder dat ze gesteld worden.
Over voorlichting gesproken, ik kreeg mail van de heer Van der Meer:

Verplichte RSI voorlichting. Verplicht.. :') Waarom dit hoe dat?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  dinsdag 17 september 2013 @ 21:01:00 #121
308998 Fenomeno
Wearing sunglasses at night
pi_131292784
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2013 20:57 schreef Amoeba het volgende:
Op de een of andere vage wijze ben ik geselecteerd om mijn mening te geven in het KRINGGESPREK (jaja) met docenten en studieadviseurs. Nu heb ik wel het e.e.a. aan te merken op Lineaire Algebra, maar om dat dan recht in het gezicht van de verantwoordelijk docent te zeggen heb ik dan toch wel moeite mee. Ik wil absoluut geen kritiek leveren op zijn colleges, immers mag ik zijn schoenveters nog niet strikken. Wat nu?
Als je het enigsinds tactisch brengt en kan beargumenteren kunnen docenten het prima hebben is mijn ervaring :P.
pi_131293314
Hallo, ik studeer nu het eerste jaar Wiskunde & Software Science.
http://genecyll.com
pi_131293497
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2013 21:01 schreef Fenomeno het volgende:

[..]

Als je het enigsinds tactisch brengt en kan beargumenteren kunnen docenten het prima hebben is mijn ervaring :P.
Even nadenken over mijn tekst. Ik wil sowieso aankaarten dat de overlap tussen Calculus en Lineaire Algebra voor één week heel groot is geweest met kruisproducten, inproducten en vectorvoorstellingen. Ik begrijp dat het moeilijk ligt omdat Lineaire Algebra voor sommigen een keuzevak is, maar 90% van de zaal had dit al van de heer Habets gehoord.

Daarnaast mag het college van mij persoonlijk veel formeler. Ik vind dat de materie net allemaal wat te licht wordt aangepakt.

Laat ik 2 voorbeelden nemen:

1. Hoofdstelling van de Algebra. Dr. Sterk introduceerde dat als volgt: Iedere polynoom van de graad n heeft over het algemeen n nulpunten, maar uiteraard is dit een vrijwel triviaal gevolg (met dank aan Riparius) van de hoofdstelling van de algebra.

2. Het inleiden van de formule van Euler was natuurlijk gewoon ondermaats. Er is geen enkel bewijs gegeven, en dat is zonde.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131294230
Met de overlap ben ik het eens. Maar 1 en 2 heb ik dan gemist tijdens het college (maarja, ik doe wiskunde ook "erbij" :P).
http://genecyll.com
pi_131294678
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 21:22 schreef Genecyll het volgende:
Met de overlap ben ik het eens. Maar 1 en 2 heb ik dan gemist tijdens het college (maarja, ik doe wiskunde ook "erbij" :P).
Kijk terug in je aantekeningen. Daarnaast viel me dit gewoon tijdens het college op, en jazeker, ik stoor mij er dan ook tijdens het college aan.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131298210
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2013 20:58 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Over voorlichting gesproken, ik kreeg mail van de heer Van der Meer:

Verplichte RSI voorlichting. Verplicht.. :') Waarom dit hoe dat?
Omdat je waarschijnlijk nog veel aan verslaglegging zal moeten doen. Dat betekent dat je nog de nodige uurtjes achter de computer zal doorbrengen en dan ligt RSI op de loer. Wordt er nog steeds standaard anti-RSI-software geïnstalleerd op de TU-laptop?
pi_131303083
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2013 20:57 schreef Amoeba het volgende:
Op de een of andere vage wijze ben ik geselecteerd om mijn mening te geven in het KRINGGESPREK (jaja) met docenten en studieadviseurs. Nu heb ik wel het e.e.a. aan te merken op Lineaire Algebra, maar om dat dan recht in het gezicht van de verantwoordelijk docent te zeggen heb ik dan toch wel moeite mee. Ik wil absoluut geen kritiek leveren op zijn colleges, immers mag ik zijn schoenveters nog niet strikken. Wat nu?
Gewoon eerlijk zeggen wat je denkt! Het is niet omdat jouw niveau nog veel lager is dan dat van de docenten dat je daarom bepaalde zaken niet kan opmerken die zij niet kunnen opmerken. Overlap tussen vakken, onduidelijke definities (als je vindt dat die er zijn), te veel of te weinig oefeningen voor bepaalde zaken, ... , dit soort zaken kan je prima vaststellen als student. Het gaat er niet om dat je als student de docent wijs op fouten die een docent maakt, het gaat er om dat de docent een ander referentiekader heeft dan de student, zo is het voor de docent bijv. moeilijker om te begrijpen of dat een bepaalde tekst duidelijk is voor de student dan dat het voor de student is. Voor het overbruggen van dit verschil in referentiekader is het nuttig dat docenten feedback krijgen van studenten, het is dan ook goed dat dit bij jullie gebeurt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131303130
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 september 2013 20:58 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Over voorlichting gesproken, ik kreeg mail van de heer Van der Meer:

Verplichte RSI voorlichting. Verplicht.. :') Waarom dit hoe dat?
Bot gezegd, omdat er studenten zijn die niet hun verstand gebruiken en hierdoor klachten krijgen door het heel de dag met de laptop werken/spelen. Er zijn jaarlijks X studenten, met name hogerejaarsstudenten die RSI-klachten krijgen, die gaan langzaam over en dus proberen ze universiteitsbreed met voorlichting te voorkomen dat studenten RSI krijgen. Helaas wordt hier niet erg consequent mee gehandeld aangezien studenten ondertussen wel in auditoria met hun laptop moeten werken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 22:21 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Omdat je waarschijnlijk nog veel aan verslaglegging zal moeten doen. Dat betekent dat je nog de nodige uurtjes achter de computer zal doorbrengen en dan ligt RSI op de loer.
Dat op zichzelf is niet echt een probleem (RSI-gewijs, ik ken geen grotere rotklus ;)). Het gaat er om hoe je het doet: gewoon een muis gebruiken, af en toe eventjes pauze houden en liefst dan ook even niet zitten, met 10 vingers typen, ...

quote:
Wordt er nog steeds standaard anti-RSI-software geïnstalleerd op de TU-laptop?
Ken jij iemand die dit aan liet staan?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131303244
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 21:22 schreef Genecyll het volgende:
Met de overlap ben ik het eens. Maar 1 en 2 heb ik dan gemist tijdens het college (maarja, ik doe wiskunde ook "erbij" :P).
Hoezo?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131304620
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 00:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bot gezegd, omdat er studenten zijn die niet hun verstand gebruiken en hierdoor klachten krijgen door het heel de dag met de laptop werken/spelen. Er zijn jaarlijks X studenten, met name hogerejaarsstudenten die RSI-klachten krijgen, die gaan langzaam over en dus proberen ze universiteitsbreed met voorlichting te voorkomen dat studenten RSI krijgen. Helaas wordt hier niet erg consequent mee gehandeld aangezien studenten ondertussen wel in auditoria met hun laptop moeten werken.

[..]

Dat op zichzelf is niet echt een probleem (RSI-gewijs, ik ken geen grotere rotklus ;)). Het gaat er om hoe je het doet: gewoon een muis gebruiken, af en toe eventjes pauze houden en liefst dan ook even niet zitten, met 10 vingers typen, ...

[..]

Ken jij iemand die dit aan liet staan?
Precies. Die onzin kan toch nooit de verantwoordelijkheid van de universiteit zijn? Net als inderdaad die zaken zoals presentaties en shit. Het mooie is dat we een voldoende moeten halen voor die onzin, anders kunnen we Lineaire Algebra en/of Verzamelingenleer niet halen.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131312382
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 00:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat op zichzelf is niet echt een probleem (RSI-gewijs, ik ken geen grotere rotklus ;)). Het gaat er om hoe je het doet: gewoon een muis gebruiken, af en toe eventjes pauze houden en liefst dan ook even niet zitten, met 10 vingers typen, ...
Ik ben van mezelf al onrustig genoeg om geen RSI te ontwikkelen bij het gebruik van een computer.

Al dat geschrijf vond ik ook de grootste rotklus, met name omdat ik altijd het gevoel heb gehad dat ik het voor niets deed. Datzelfde geldt overigens voor al die presentaties en OGO. Ik krijg sterk de indruk dat er met al dat geklets alleen maar bureaucraten worden opgeleid in plaats van technici. Daarmee gaan we de strijd op de wereldmarkt echt niet winnen. :N
quote:
[..]

Ken jij iemand die dit aan liet staan?
Zelf heb ik dat programma ongeveer een maand de kans gegeven, maar toen was ik het echt wel zat. Daarna heb ik het eerst niet meer automatisch laten opstarten en later heb ik het helemaal verwijderd.
pi_131314035
quote:
Dus wat hebben we geleerd vandaag? Fibonacci hield zich bezig met konijnenseks en we weten niet wat bomen zijn.
http://genecyll.com
pi_131315225
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:42 schreef Genecyll het volgende:

[..]

_O-

Meneer Cuijpers geeft wel echt geniaal college inderdaad.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131320323
quote:
13s.gif Op woensdag 18 september 2013 07:17 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Precies. Die onzin kan toch nooit de verantwoordelijkheid van de universiteit zijn? Net als inderdaad die zaken zoals presentaties en shit.
Ik ben dat volledig met je eens amoeba! Dit hoort absoluut niet thuis in academisch onderwijs! Net als een aantal zevervakken die jij nog gaat moeten volgen (alle USE-vakken), net als een bibliotheek met lage boekenkasten zodat mensen er over heen kunnen kijken (waardoor weer veel boeken zijn verkocht of weggegooid en waardoor je minder rustige plekken hebt) en gaten tussen de verdiepingen (meer lawaai). Ik krijg plaatsvervangende schaamte wanneer ik dit soort zaken zie bij de TU/e. Het niveau van de inhoudelijke vakken (in contrast met bijv. USE-vakken) is best goed maar zoals bij alle Nederlandse universiteiten lopen er ook mensen rond die met dit soort onzin op de proppen komen.

Let wel, je moet natuurlijk bijvoorbeeld een fatsoenlijke presentatie kunnen geven maar dit is inderdaad je eigen verantwoordelijkheid. Het gaat om een competentie, niet om iets wat je per se moet leren in een schoolse omgeving. Je kan dit prima jezelf aanleren en ach, als je het echt nodig gaat hebben dan leer je het vanzelf, of niet maar dan heb je dat vermogen niet en dan ga je het in een schoolse omgeving ook niet leren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131320739
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 13:45 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ik ben van mezelf al onrustig genoeg om geen RSI te ontwikkelen bij het gebruik van een computer.
Ik ook. Ooit kreeg ik lichte symptoompjes toen ik een groot aantal dagen achter elkaar veel te veel gamede maar gelukkig zijn de periodes dat ik helemaal niet game lang genoeg om daar goed van te herstellen. :)

quote:
Al dat geschrijf vond ik ook de grootste rotklus, met name omdat ik altijd het gevoel heb gehad dat ik het voor niets deed.
Ofwel dat ofwel je moet een vraag beantwoorden die je niet kan beantwoorden. Eerlijk waar, bij mijn faculteit zijn er practica waarbij je onmogelijk alle vragen kan beantwoorden zonder om extra uitleg te vragen aan de docent/assistent. Bij de een gaat dat wel fatsoenlijk (eventjes een afspraak maken en wat vragen stellen), bij de ander niet (1 iemand op 40 studenten en geen seconde buiten de lestijd :')).
De conclusie is voor mij hetzelfde, het is redelijk zinloos. Ik kan het trouwens wel redelijk goed als die paar onduidelijkheiden zijn weggenomen maar leuk, nee.

quote:
Datzelfde geldt overigens voor al die presentaties en OGO. Ik krijg sterk de indruk dat er met al dat geklets alleen maar bureaucraten worden opgeleid in plaats van technici. Daarmee gaan we de strijd op de wereldmarkt echt niet winnen. :N
Eens! Op zich ben ik niet tegen het doen van projecten maar in de huidige vorm schiet het niet op. Ik ben er sterk een voorstander van dat er meer projecten komen zoals het ontwerpen van een electrische auto, een auto die op zonne-energie rijdt etc. en dat je als student dit mag doen in plaats van die OGO's. Je leert er veel meer van en het is veel realistischer. Een van de redenen dat die OGO's niet werken (deze stelling durf ik inmiddels in te nemen) is dat ze tijdens de bachelorfase worden gegeven. Je moet eerst eens fatsoenlijk de basis hebben geleerd (theorie en vaardigheden) en pas dan hiermee aan de slag gaan. Maar goed, dat doe je al voor de BEP en de thesis dus maak van die OGO's maar keuzevakken. Persoonlijk vind ik het ook jammer dat die OGO's, net als die competenties en die USE-vakken tijd en energie vreten waardoor je veel minder tijd en energie overhoudt voor datgene wat wij tegenwoordig flink tekort komen: wiskunde, fysica, chemie. Meer diepte en meer breedte voor deze vakken.

quote:
Zelf heb ik dat programma ongeveer een maand de kans gegeven, maar toen was ik het echt wel zat. Daarna heb ik het eerst niet meer automatisch laten opstarten en later heb ik het helemaal verwijderd.
Ik had het na 1 dag verwijderd. Al is het maar omdat het niet praktisch was en omdat ik uit ervaring weet dat ik niet snel RSI-klachten krijg bij een normaal gebruik van een computer (ik typ met 10 vingers, ik maak rustige bewegingen, ik blijf nooit lang stil zitten, ...).

Terzijde: ik volg nu een vak wat een zeer sterke overlapping heeft met een vak wat ik mogelijk in de toekomst nog ga moeten volgen. Hoe ga ik dit oplossen? Dat beetje andere stof is niet de moeite waard maar ik zal zeker geen vrijstelling krijgen? Dat beetje andere stof is dan ook nog eens een allegaartje. Eens aan de studie-adviseur vragen hoe ik een vrijstelling kan regelen door een ander keuzevak er bij te doen of zo iets?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131320873
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2013 15:26 schreef Amoeba het volgende:

[..]

_O-

Meneer Cuijpers geeft wel echt geniaal college inderdaad.
Bedoel je dat serieus, sarcastisch of beide?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131321846
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 18:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben dat volledig met je eens amoeba! Dit hoort absoluut niet thuis in academisch onderwijs! Net als een aantal zevervakken die jij nog gaat moeten volgen (alle USE-vakken), net als een bibliotheek met lage boekenkasten zodat mensen er over heen kunnen kijken (waardoor weer veel boeken zijn verkocht of weggegooid en waardoor je minder rustige plekken hebt) en gaten tussen de verdiepingen (meer lawaai). Ik krijg plaatsvervangende schaamte wanneer ik dit soort zaken zie bij de TU/e. Het niveau van de inhoudelijke vakken (in contrast met bijv. USE-vakken) is best goed maar zoals bij alle Nederlandse universiteiten lopen er ook mensen rond die met dit soort onzin op de proppen komen.

Let wel, je moet natuurlijk bijvoorbeeld een fatsoenlijke presentatie kunnen geven maar dit is inderdaad je eigen verantwoordelijkheid. Het gaat om een competentie, niet om iets wat je per se moet leren in een schoolse omgeving. Je kan dit prima jezelf aanleren en ach, als je het echt nodig gaat hebben dan leer je het vanzelf, of niet maar dan heb je dat vermogen niet en dan ga je het in een schoolse omgeving ook niet leren.
Ik ben nog niet in de bibliotheek (MetaForum?) geweest. Maar zoals je het omschrijft klinkt het als pure bullshit.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 18:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bedoel je dat serieus, sarcastisch of beide?
Ik vind hem beter dan bijvoorbeeld Hans Sterk. Het is niet altijd even duidelijk, maar zijn colleges worden over het algemeen leuk gevonden. En dat is niet omdat het niet over wiskunde gaat.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131321869
En nu LaserQuesten met de studievereniging.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131331223
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2013 19:02 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ik ben nog niet in de bibliotheek (MetaForum?) geweest. Maar zoals je het omschrijft klinkt het als pure bullshit.
Daar zit nochtans jouw studievereniging. ;)

Daar zit een voorgeschiedenis aan vast. Vroeger had elke faculteit een eigen bibliotheek in het faculteitsgebouw, zoals het hoort. Die bibliotheken moesten weg. Raad eens waarom.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze verhuisden een deel van de boeken, naar ik heb begrepen een minderheid van de boeken, naar een centrale bibliotheek, De Hal of zoiets heet dat gebouw. Deze werd vorig jaar ingeruild voor het Metaforum wat volgens de bibliotheekmedewerkers (en volgens mijn eigen waarneming) weer een kleinere capaciteit heeft voor boeken dan de voormalige centrale bibliotheek. Dit geheel onnodig dus, enkel omdat de architect, of wat voor titel die man ook heeft, had besloten dat een open ontwerp wel leuk zou zijn zonder ook maar enigszins naar de functie te kijken. Gevolg: gaten tussen verdiepingen (open) en lage boekenkasten waar de gemiddelde meerderjarige persoon over heen kan kijken. Zonde! Bij een bibliotheek moet je geen nichterige ontwerpers betrekken, dat moet gewoon functioneel goed zijn. Veel boeken stapelen, knusse hoekjes waar het stil is en waar niemand komt, hoge kasten.
Oh ja, een leuke bonus: de onderste verdieping is zogenaamd ontworpen als stille verdieping, daar zitten holtes om het geluid wat te dempen maar ja, lekker nuttig als je gaten in de vloeren daarboven hebt en daar (op die verdieping vlak bij de tafels waar je kan zitten) een printer staat. Om het af te maken staan er dan ook nog stoelen en banken waarvan het de bedoeling is dat het gezellig wordt. IK hou van gezelligheid maar ik ga niet naar een bibliotheek, zeker niet de zogenaamd stille verdieping om het gezellig te hebben. :')

quote:
Ik vind hem beter dan bijvoorbeeld Hans Sterk. Het is niet altijd even duidelijk, maar zijn colleges worden over het algemeen leuk gevonden. En dat is niet omdat het niet over wiskunde gaat.
Ik ken Sterk (nog)niet. Dat een college leuk is is prettig, dan gaat de tijd wat minder traag (bij wijze van spreken) maar het is toch ook wel fijn als je alles kan begrijpen, alles van het bord kan lezen etc.
Helaas beheersen weinig docenten beide. Dat kan je hen niet al te veel verwijten maar ik vraag me wel hoe langer hoe meer af waarom ze niet gepromoveerde mensen inhuren die enkel lesgeven en die enkel les willen geven.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131335140
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 18:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Terzijde: ik volg nu een vak wat een zeer sterke overlapping heeft met een vak wat ik mogelijk in de toekomst nog ga moeten volgen. Hoe ga ik dit oplossen? Dat beetje andere stof is niet de moeite waard maar ik zal zeker geen vrijstelling krijgen? Dat beetje andere stof is dan ook nog eens een allegaartje. Eens aan de studie-adviseur vragen hoe ik een vrijstelling kan regelen door een ander keuzevak er bij te doen of zo iets?
Vragen staat natuurlijk vrij. En mocht er geen vrijstelling te regelen zijn, dan zal het weinig moeite gaan kosten om dat verplichte vak succesvol af te ronden.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 22:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar zit nochtans jouw studievereniging. ;)

Daar zit een voorgeschiedenis aan vast. Vroeger had elke faculteit een eigen bibliotheek in het faculteitsgebouw, zoals het hoort. Die bibliotheken moesten weg. Raad eens waarom.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze verhuisden een deel van de boeken, naar ik heb begrepen een minderheid van de boeken, naar een centrale bibliotheek, De Hal of zoiets heet dat gebouw. Deze werd vorig jaar ingeruild voor het Metaforum wat volgens de bibliotheekmedewerkers (en volgens mijn eigen waarneming) weer een kleinere capaciteit heeft voor boeken dan de voormalige centrale bibliotheek. Dit geheel onnodig dus, enkel omdat de architect, of wat voor titel die man ook heeft, had besloten dat een open ontwerp wel leuk zou zijn zonder ook maar enigszins naar de functie te kijken. Gevolg: gaten tussen verdiepingen (open) en lage boekenkasten waar de gemiddelde meerderjarige persoon over heen kan kijken. Zonde! Bij een bibliotheek moet je geen nichterige ontwerpers betrekken, dat moet gewoon functioneel goed zijn. Veel boeken stapelen, knusse hoekjes waar het stil is en waar niemand komt, hoge kasten.
Oh ja, een leuke bonus: de onderste verdieping is zogenaamd ontworpen als stille verdieping, daar zitten holtes om het geluid wat te dempen maar ja, lekker nuttig als je gaten in de vloeren daarboven hebt en daar (op die verdieping vlak bij de tafels waar je kan zitten) een printer staat. Om het af te maken staan er dan ook nog stoelen en banken waarvan het de bedoeling is dat het gezellig wordt. IK hou van gezelligheid maar ik ga niet naar een bibliotheek, zeker niet de zogenaamd stille verdieping om het gezellig te hebben. :')
Wat het Metaforum heet, heette vroeger de W-Hal. Daar zat de WenSt-bibliotheek (werktuigbouwkunde en scheikundige technologie, en later aangevuld met boeken voor biomedische technologie en industrial design).

De leukste bibliotheek zat toch wel bij technische natuurkunde. Het leek heel krap, maar ze hadden allerlei kamertjes bij die ruimte getrokken en de deuren er tussenuit gehaald. Als in de grote ruimte een kast bij het gat van zo'n deur ophield, moest je een klein kamertje in, waar de kasten dan rondom tegen alle muren stonden en de volgende kast stond dan weer in de hoofdruimte. Het was daar knus, maar ook rustig, wat natuurlijk een voorwaarde is voor een bibliotheek.
pi_131336025
Ik moet ook zeggen dat het Metaforum met zijn immense trappenhuizen en gaten op MF1 niet bepaald ruimtebesparend is ingericht.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131337924
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 23:28 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Vragen staat natuurlijk vrij. En mocht er geen vrijstelling te regelen zijn, dan zal het weinig moeite gaan kosten om dat verplichte vak succesvol af te ronden.
Dat is waar, als je het eenmaal goed beheerst dan heb je het zo weer opgehaald. Maar toch, het is leuker om die tijd te besteden aan een compleet nieuw vak.

quote:
De leukste bibliotheek zat toch wel bij technische natuurkunde. Het leek heel krap, maar ze hadden allerlei kamertjes bij die ruimte getrokken en de deuren er tussenuit gehaald. Als in de grote ruimte een kast bij het gat van zo'n deur ophield, moest je een klein kamertje in, waar de kasten dan rondom tegen alle muren stonden en de volgende kast stond dan weer in de hoofdruimte. Het was daar knus, maar ook rustig, wat natuurlijk een voorwaarde is voor een bibliotheek.
Dat zou echt iets voor mij zijn! Ik begrijp dat niet, ontwerpers voor modieuze fratsjes laten kiezen in plaats van dat er eerst naar de functievereisten wordt gekeken, dan houd je altijd nog een bandbreedte over voor de vormgeving. We hebben het nu over een slecht ontworpen bibliotheek (zonde gezien de kosten dat de TU daar nu decennialang mee zit opgescheept) maar je ziet het bijv. ook bij meubels.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131337955
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 23:52 schreef Amoeba het volgende:
Ik moet ook zeggen dat het Metaforum met zijn immense trappenhuizen en gaten op MF1 niet bepaald ruimtebesparend is ingericht.
Inderdaad. Ondertussen zijn er om die redenen (die jij noemt en die ik noemde) heel veel boeken, artikelen etc. weggegooid of verkocht. Zonde! Dat is echt niet allemaal digitaal te verkrijgen. Daarover gesproken, ik ging vandaag naar een winkel toe die kantoorartikelen en creabea-artikelen verkoopt. Ik had verwacht dat ze daar ook wel een goed aantal verschillende (soorten) schriften zouden verkopen. Viel dat even tegen. Ik hoefde niets te zeggen (behalve een wat teleurgestelde blik dat ze geen grote, dikke schriften verkopen behalve een die een nette harde kaft heeft en dus duurder is) en de medewerkster legde mij uit dat het assortiment sterk is afgenomen omdat bijna niemand meer schriften koopt. Nu ben ik echt geen schrijver (met pen) maar een schrift is voor ons nu eenmaal veel handiger dan een computer wanneer we eventjes wat moeten puzzelen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131973139
http://connect.newsletter(...)961&cHash=3652862b00

Niet te geloven!
Het Metaforum, een gebouw wat totaal antifunctioneel is ontworpen wint een ontwerpprijs. Nu worden ze nog beloond ook voor hun prutswerk.
- gigantische gaten tussen verdiepingen waardoor het overal lawaaierig is
- lage boekenkasten waardoor het geluid minder wordt gedempt, het onrustiger is en er veel minder boeken kunnen worden gestapeld
- hangplekken, ook op de zogenaamde stilteverdieping, waardoor het onrustiger wordt
- een printer op diezelfde stilteverdieping precies daar waar de meeste zitplaatsen zijn

Het zal vast en zeker knap architectuurwerk zijn maar kom op jongens, het is een universitaire bibliotheek. Er moet eerst en vooral naar de functie worden gekeken:
- zo veel mogelijk boeken stapelen
- stille ruimtes waarin je goed kan werken
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131973265
Ik lees net dat de TU/e door Elsevier is uitgeroepen tot de beste universiteit van Nederland. Heeft iemand het artikel van Elsevier?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 17:33:44 #146
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_131975199
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 16:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik lees net dat de TU/e door Elsevier is uitgeroepen tot de beste universiteit van Nederland. Heeft iemand het artikel van Elsevier?
Kan het zelfs op de website van Elsevier niet vinden.
Heb je er ook altijd zo'n last van dat je een specifiek moment in een videocollege niet kunt vinden? Wellicht is het weggevallen ofzo.

Het ging tijdens Calculus C over een moment waarop hij 1/(ex + e-x) ging primitiveren. Op het einde zei hij zoiets als: Nouja, en als je daar zo 1,2,3 niets in ziet dan kun je met wat gepruts toch wel een primitieve vinden.

Dus ik merkte terecht op dat hier gewoon een standaardintegraal voor was, te weten de standaardintegraal van de secans hyperbolicus maal 1/2 o.i.d.

"Moet je die standaardintegraal wel uit je hoofd weten!" kreeg ik te horen :')
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131976758
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 17:33 schreef Amoeba het volgende:
Heb je er ook altijd zo'n last van dat je een specifiek moment in een videocollege niet kunt vinden? Wellicht is het weggevallen ofzo.
Ik heb tot nu toe nog niet echt naar de videocolleges van de TU/e gekeken, ik heb ze wel eens uitgeprobeerd om vast te stellen wat de kwaliteit van de registratie is.

quote:
Het ging tijdens Calculus C over een moment waarop hij 1/(ex + e-x) ging primitiveren. Op het einde zei hij zoiets als: Nouja, en als je daar zo 1,2,3 niets in ziet dan kun je met wat gepruts toch wel een primitieve vinden.

Dus ik merkte terecht op dat hier gewoon een standaardintegraal voor was, te weten de standaardintegraal van de secans hyperbolicus maal 1/2 o.i.d.

"Moet je die standaardintegraal wel uit je hoofd weten!" kreeg ik te horen :')
Hij heeft een punt. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 18:40:13 #148
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_131976867
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 18:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb tot nu toe nog niet echt naar de videocolleges van de TU/e gekeken, ik heb ze wel eens uitgeprobeerd om vast te stellen wat de kwaliteit van de registratie is.

[..]

Hij heeft een punt. ;)
Natuurlijk, dacht je dat ik ze uit m'n hoofd kende? Ik ging alleen even de kutstudent uithangen. _O-
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_131976951
Afgaande op wat jij zegt was zijn punt volgens mij dat je evengoed zo'n integraal zou moeten kunnen oplossen, of dat het nu wel of niet een standaardintegraal is. Deze keer is het een standaardintegraal, de volgende keer niet. Plan van aanpak voor dit te primitiveren?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 13 oktober 2013 @ 12:13:35 #150
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_132119513
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 18:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Afgaande op wat jij zegt was zijn punt volgens mij dat je evengoed zo'n integraal zou moeten kunnen oplossen, of dat het nu wel of niet een standaardintegraal is. Deze keer is het een standaardintegraal, de volgende keer niet. Plan van aanpak voor dit te primitiveren?
Ik weet het niet meer. Ik was te druk bezig met het omschrijven naar een sech(x) zodat ik een standaardintegraal kon toepassen, maar nu weet ik niet hoe ik dat ding zó moest primitiveren. _O-

Had van dat stuk geen notitie gemaakt, daarom zocht ik het ook op in het videocollege.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  zondag 13 oktober 2013 @ 12:20:12 #151
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_132119647
Maar hij is wel fucking makkelijk.

∫dx/(ex+e-x) = ∫exdx/(e2x+1)

u = ex
du = exdx

dus
∫exdx/(e2x+1) = ∫du/(u2+1) = arctan(u) + C = arctan(ex) + C

Dat was in ieder geval het vraagstuk. sech(x) scheelt een constante 1/2 volgens mij.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_132177366
quote:
2s.gif Op zondag 13 oktober 2013 12:20 schreef Amoeba het volgende:
Maar hij is wel fucking makkelijk.

∫dx/(ex+e-x) = ∫exdx/(e2x+1)

u = ex
du = exdx

dus
∫exdx/(e2x+1) = ∫du/(u2+1) = arctan(u) + C = arctan(ex) + C

Dat was in ieder geval het vraagstuk. sech(x) scheelt een constante 1/2 volgens mij.
Wat studeer je als ik vragen mag? Niet voor elke bètastudent is zo een opgave supermakkelijk.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_132179451
Het is gemakkelijk te volgen, de intrigerende vraag is of dat hij het zelf heeft ontdekt. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 07:29:03 #154
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_132180155
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 02:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is gemakkelijk te volgen, de intrigerende vraag is of dat hij het zelf heeft ontdekt. ;)
Ik wist natuurlijk wel hoe de primitieve eruit zag (ongeveer), maar de afleiding heb ik inderdaad zelf gedaan met pen en papier.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 07:29:34 #155
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_132180157
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:58 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Wat studeer je als ik vragen mag? Niet voor elke bètastudent is zo een opgave supermakkelijk.
Wiskunde.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_132195264
quote:
Ik wist natuurlijk wel hoe de primitieve eruit zag (ongeveer), maar de afleiding heb ik inderdaad zelf gedaan met pen en papier.
Je wist dus dat je de vorm 1/(1+x2) moest krijgen. Was dat de reden dat je een vermenigvuldiging probeerde met e^x probeerde?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:50:43 #157
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_132195335
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 17:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je wist dus dat je de vorm 1/(1+x2) moest krijgen. Was dat de reden dat je een vermenigvuldiging probeerde met e^x probeerde?
Yap.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:56:39 #158
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_132195491
En anders is het nog niet zo lastig.

Stel a = ex

dan

1/a = e-x

en dus

1/(ex+e-x) = 1/(a+1/a)

En dan moet een vermenigvuldiging met a toch wel voor de hand liggen.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_132195843
Die a voegt niets toe als je een beetje rekenvaardig bent, dan zie je immers direct dat a-b = 1/ab. ;)
Op zich ligt een vermenigvuldiging inderdaad voor de hand wanneer je een breuk in de noemer hebt maar ga jij maar eens zonder te weten wat de primitieve van de arctangens is 1/(1+x2) primitiveren. Mijn punt is dat de integraal op zich niet gemakkelijker wordt, je kan gebruik maken van de kennis die je hebt over deze primitieve.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:31:16 #160
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_132198612
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 18:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Die a voegt niets toe als je een beetje rekenvaardig bent, dan zie je immers direct dat a-b = 1/ab. ;)
Op zich ligt een vermenigvuldiging inderdaad voor de hand wanneer je een breuk in de noemer hebt maar ga jij maar eens zonder te weten wat de primitieve van de arctangens is 1/(1+x2) primitiveren. Mijn punt is dat de integraal op zich niet gemakkelijker wordt, je kan gebruik maken van de kennis die je hebt over deze primitieve.
Dat is dan precies wat ik ook doe. Ik snap je punt niet.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_132199412
Mijn punt is dat het wergwerken van een breuk in een breuk niet per se de integraal gemakkelijker op te lossen maakt. Het werkt nu toevallig omdat je uit je hoofd weet wat de primitieve is van 1/(1+x2)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_132204883
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 19:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mijn punt is dat het wergwerken van een breuk in een breuk niet per se de integraal gemakkelijker op te lossen maakt. Het werkt nu toevallig omdat je uit je hoofd weet wat de primitieve is van 1/(1+x2)
Het wordt pas echt leuk als iemand je zegt dat je hebt

∫ dx/(ex + e−x) = arctan(ex) + C

en een ander zegt

∫ dx/(ex + e−x) = arctan(tanh(x/2)) + C

terwijl je toch zeker weet dat

tanh(x/2) ≠ ex

Wat denk je daarvan?
pi_132213180
De constante verschilt?

[ Bericht 74% gewijzigd door Bram_van_Loon op 16-10-2013 00:08:36 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_132214790
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 23:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De constante verschilt?
En wat is dat verschil volgens jou?
pi_132216342
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 19:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mijn punt is dat het wergwerken van een breuk in een breuk niet per se de integraal gemakkelijker op te lossen maakt. Het werkt nu toevallig omdat je uit je hoofd weet wat de primitieve is van 1/(1+x2)
Als er staat ∫1dx is het ook lastig op te lossen als je niet weet wat de primitieve van 1 is.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_132216346
Nouja, eigenlijk niet, maargoed. Iets met een rechthoek enzo.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_132766903
Ik zag dat mijn studie in de OP niet meer klopt, ik ben inmiddels gestopt met TW.
http://genecyll.com
pi_133229311
Wat is het STU toch een vreselijke kutinstantie als het om tentamencijfers gaat. :')
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  donderdag 17 juli 2014 @ 03:58:00 #169
385968 LompeWorst
Mijn huid, wat doe je D:
pi_142387739
Volgend jaar ga ik naar de Tu/e.

Nou is de aller belangrijkste vraag natuurlijk.
Wat is de beste turk in de omgeving?
Kapsalon, durum etc
Op woensdag 3 oktober 2012 23:33 schreef Fopje het volgende:
Ik ben nu gewoon serieus bang dat de worst uit het bakje tot leven in gekomen en een account heeft aangemaakt. Fuck.
Op zaterdag 29 maart 2014 00:54 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Ik mag jou _O_
pi_142501137
quote:
16s.gif Op donderdag 17 juli 2014 03:58 schreef LompeWorst het volgende:
Volgend jaar ga ik naar de Tu/e.

Nou is de aller belangrijkste vraag natuurlijk.
Wat is de beste turk in de omgeving?
Kapsalon, durum etc
Ik ben bij bijna alle turkse zaken in Eindhoven geweest en voor Doner Kebab is Senkaya aan de Marconilaan echt de nummer 1. Het is een slagerij met daaraan een luik waar ze dit verkopen. Daar vlakbij zit ook een tent genaamd Avrasya. Die is ook niet verkeerd. Het voordeel van Avrasya is dat ie elke dag tot 01:45 open is.

Voor kapsalons is eethuis De Gulden in de Tongelresestraat de beste. Zit ook een goede frituur aan de overkant genaamd Thijsco.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 15:36:47 #171
385968 LompeWorst
Mijn huid, wat doe je D:
pi_143125782
Iemand een plek over tijdens introweek?
Op woensdag 3 oktober 2012 23:33 schreef Fopje het volgende:
Ik ben nu gewoon serieus bang dat de worst uit het bakje tot leven in gekomen en een account heeft aangemaakt. Fuck.
Op zaterdag 29 maart 2014 00:54 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Ik mag jou _O_
  woensdag 6 augustus 2014 @ 16:50:43 #172
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_143128639
quote:
16s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 15:36 schreef LompeWorst het volgende:
Iemand een plek over tijdens introweek?
Non. Probeer het anders via de studentenverenigingen (Demos, SSRE, ESC)? Die hebben altijd flink wat plekken beschikbaar.
26"
Fading slowly.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 11:18:15 #173
385968 LompeWorst
Mijn huid, wat doe je D:
pi_143227535
Jezus er zijn veel verenigingen.

En ik heb helemaal niks met roeien :(
Op woensdag 3 oktober 2012 23:33 schreef Fopje het volgende:
Ik ben nu gewoon serieus bang dat de worst uit het bakje tot leven in gekomen en een account heeft aangemaakt. Fuck.
Op zaterdag 29 maart 2014 00:54 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Ik mag jou _O_
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:10:39 #174
389399 jelfrikandel
speciaal met ketchup
pi_143339001
Boem. Kick. Volgende week introweek! Wie gaan er allemaal? Je suis present.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:35:03 #175
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_143339814
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 14:10 schreef jelfrikandel het volgende:
Boem. Kick. Volgende week introweek! Wie gaan er allemaal? Je suis present.
Ik ook weer :)
26"
Fading slowly.
pi_143340460
Ik niet.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:19:23 #177
385968 LompeWorst
Mijn huid, wat doe je D:
pi_143341469
Ik ook, eerste keer natuurlijk.

Wat staat me te wachten?
Op woensdag 3 oktober 2012 23:33 schreef Fopje het volgende:
Ik ben nu gewoon serieus bang dat de worst uit het bakje tot leven in gekomen en een account heeft aangemaakt. Fuck.
Op zaterdag 29 maart 2014 00:54 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Ik mag jou _O_
pi_143342036
Aapjes.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 17:26:51 #179
389399 jelfrikandel
speciaal met ketchup
pi_143346100
Voor mij ook eerste keer :P
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 20:47:17 #180
423383 levson
you mirin brah ?
pi_143354980
Ik heb volgende week ook intro :P. En aanstaande vrijdag heb ik een matchingsdag.

Hoe zit het met de boeken trouwens? Ik heb nog steeds niks gehoord over hoe en wanneer ik mijn boeken moet bestellen enzo. Weet iemand ook hoeveel dat kost?
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 20:50:28 #181
389399 jelfrikandel
speciaal met ketchup
pi_143355122
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 20:47 schreef levson het volgende:
Ik heb volgende week ook intro :P. En aanstaande vrijdag heb ik een matchingsdag.

Hoe zit het met de boeken trouwens? Ik heb nog steeds niks gehoord over hoe en wanneer ik mijn boeken moet bestellen enzo. Weet iemand ook hoeveel dat kost?
Heb k ook niks over gehoord. Ontvangen die vrijdag van de intro geloof ik wel de laptops 8-)
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 21:04:44 #182
423383 levson
you mirin brah ?
pi_143355843
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 20:50 schreef jelfrikandel het volgende:

[..]

Heb k ook niks over gehoord. Ontvangen die vrijdag van de intro geloof ik wel de laptops 8-)
Okeuj. :)
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 21:31:24 #183
389399 jelfrikandel
speciaal met ketchup
pi_143357143
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 21:04 schreef levson het volgende:

[..]

Okeuj. :)
Welke opleiding ga jij doen?
pi_143358217
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 20:47 schreef levson het volgende:
Ik heb volgende week ook intro :P. En aanstaande vrijdag heb ik een matchingsdag.

Hoe zit het met de boeken trouwens? Ik heb nog steeds niks gehoord over hoe en wanneer ik mijn boeken moet bestellen enzo. Weet iemand ook hoeveel dat kost?
Zulk soort dingen worden (meestal) via de studievereniging geregeld. Dat leer je wel tijdens de intro.
pi_143358528
Boeken kun je overigens hier bestellen... https://tue.itdepartment.nl
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:57:39 #186
385968 LompeWorst
Mijn huid, wat doe je D:
pi_143363247
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 21:56 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Zulk soort dingen worden (meestal) via de studievereniging geregeld. Dat leer je wel tijdens de intro.
Ik had gebeld om te vragen hoe en wat. Volgens het STU krijgen we alle info met de intro
Op woensdag 3 oktober 2012 23:33 schreef Fopje het volgende:
Ik ben nu gewoon serieus bang dat de worst uit het bakje tot leven in gekomen en een account heeft aangemaakt. Fuck.
Op zaterdag 29 maart 2014 00:54 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Ik mag jou _O_
pi_143364074
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 23:57 schreef LompeWorst het volgende:

[..]

Ik had gebeld om te vragen hoe en wat. Volgens het STU krijgen we alle info met de intro
Ja merk je allemaal vanzelf.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 17:39:08 #188
423383 levson
you mirin brah ?
pi_143384356
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 21:31 schreef jelfrikandel het volgende:

[..]

Welke opleiding ga jij doen?
Technische informatica jij? Tot nu toe ben ik nog niemand tegengekomen (inclusief mensen in het echt) die dat ook gaat studeren haha
  woensdag 13 augustus 2014 @ 18:04:40 #189
389399 jelfrikandel
speciaal met ketchup
pi_143385062
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 17:39 schreef levson het volgende:

[..]

Technische informatica jij? Tot nu toe ben ik nog niemand tegengekomen (inclusief mensen in het echt) die dat ook gaat studeren haha
Automotive :) same here :P Heb alleen ee handje vol mensen gezien op de matchingsdag:P Maarja, er zijn er ook maar een stuk of 50 die t gaan doen :P

Ik ben met de NED wel wat mensen gehoord over technische informatica geloof ik :) Van de week zie je genoeg lotgenoten ;) wordt vast tof!
pi_143385174
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 17:39 schreef levson het volgende:

[..]

Technische informatica jij? Tot nu toe ben ik nog niemand tegengekomen (inclusief mensen in het echt) die dat ook gaat studeren haha
Bereid je vast maar voor op de intro http://www.gewis.nl/~intro14/
pi_143463364
quote:
7s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:08 schreef Dale. het volgende:

[..]

Bereid je vast maar voor op de intro http://www.gewis.nl/~intro14/
Oh god, Gewis :N
pi_143502017
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 22:49 schreef Saind het volgende:

[..]

Oh god, Gewis :N
ESC?
  zondag 17 augustus 2014 @ 11:17:09 #193
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_143503313
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 22:03 schreef Dale. het volgende:
Boeken kun je overigens hier bestellen... https://tue.itdepartment.nl
Moet je als hogerejaars die shit nu gaan bestellen zeker?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')