Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Waar jij spreekt in algemeenheden, spreek ik direct op de persoon, in dit geval een zij. Dát is de context.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 21:36 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Wat probeer je nu te bereiken met je posts? Je zit me tevergeefs te corrigeren, want je begrijpt in meerdere gevallen de context overduidelijk niet.
Dat is waar, voor hetzelfde geld is het een ouwe dikke zwetende zolderautist.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 21:51 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Das geen garantie dat het een zij is, niet op dit forum!
Laat ook maarquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 22:26 schreef Gray het volgende:
[..]
Waar jij spreekt in algemeenheden, spreek ik direct op de persoon, in dit geval een zij. Dát is de context.
[..]
Dat is waar, voor hetzelfde geld is het een ouwe dikke zwetende zolderautist.
Dank! Ik kan serieus niet wachten tot EMDR! Al worden de nachten er voor en er na echt even slikken. Het is me meerdere malen verteld dat ik na EMDR gewoon nul contact meer mag(!) hebben want anders is de therapie volstrekt zinloos.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 12:12 schreef Murmeli het volgende:
[..]![]()
Hou vol lieve se! Bijna emdr toch? Gisteren nog iemand gesproken bij wie emdr heel goed heeft geholpen, dus er is zekerweten hoop dat je er vanaf komt!
No man's land, here I come!quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 00:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dank! Ik kan serieus niet wachten tot EMDR! Al worden de nachten er voor en er na echt even slikken. Het is me meerdere malen verteld dat ik na EMDR gewoon nul contact meer mag(!) hebben want anders is de therapie volstrekt zinloos.
Dus je twijfelt dan wel in de zin van; "Any last words?"
[ afbeelding ]
Heb jij eigenlijk wel eens nachtmerries gehad Gray? En dan heb ik het niet over die incidentele nachtmerrie, maar zulke drastische nachtmerries die het dagelijkse leven uit elkaar kunnen trekken waardoor het slapen an sich, een vreselijke happening begint te worden?quote:
Ik denk dat het voor jou belangrijk is om wat rustiger te worden, desnoods met hulp en medicijnen.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 09:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Heb jij eigenlijk wel eens nachtmerries gehad Gray? En dan heb ik het niet over die incidentele nachtmerrie, maar zulke drastische nachtmerries die het dagelijkse leven uit elkaar kunnen trekken waardoor het slapen an sich, een vreselijke happening begint te worden?
[ afbeelding ]
Die rust komt gemoedelijk door de dag heenquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 10:16 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor jou belangrijk is om wat rustiger te worden, desnoods met hulp en medicijnen.
In mijn eentje op stap gaan voelt echt kut. Dat wil ik gewoon niet doen, ook al heb ik niets te verliezen. Ik moet wel het idee hebben dat ik ergens gewoon terecht kan. Ik moet proberen te voorkomen dat de situatie heel vervelend voor me uit kan pakken. Ik ben wel eens een paar keer in mijn eentje op stap gegaan, maar ik ben nog nooit in een situatie terechtgekomen waar jij op een gegeven moment in zat. Je doet het echt veel beter dan ik.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 11:04 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Die rust komt gemoedelijk door de dag heen. Als de avond en nacht weer komt is die rust weer weg. Je blijft malen in je hoofd (slaaf van mijn gedachten) en nachtmerries, echt heftige nachtmerries creeeren een enorme panische angst. Misschien is angst niet het juiste woord, gewoon 'kut gevoel' is wel voldoende.
Medicatie is leuk maar het is meer overbruggings materiaal. Ik heb nooit medicatie nodig gehad (vroeger), en ook al weet ik dat een trauma de chemische samenstelling in het hoofd enigszins kan veranderen, ik probeer er mentaal uit te komen.
Dingen doen.
Vakanties.
Werk
Vriendin
Maar een royal sadness gevoel blijft over. En dan niet het gevoel van; "weeeeh, ik voel me zo kut, de wereld is ellendig en het is allemaal de schuld van andere mensen". Nee. Het is mijn eigen schuld, ik ben zelf rationeel in een relatie gestapt met iemand die destijds al enorme trekken van Borderline en sociale fobie vertoonde en ik heb bewust al die rode vlaggetjes lopen negeren. Ik had het veel te gezellig om dat ze mij op een pedestal heeft gezet en de honey moon phase met een borderliner is like being 24/7 on cocaine. Een relatie met iemand met borderline kun je niet vergelijken met een 'normale' relatie. Het werkt volledig anders.
Ik weet zelf ook wel, ik vertoon ook wel zelfmedelijden, maar het zijn vaak de mensen die zeggen stop met zwelgen die zelf nog nooit in zo'n soort situatie hebben gezeten. Ik heb ze op het werk ook wel gezien. Het zijn immers allemaal van die 'keiharde bikkels' in de financiele sector, nou ik kan je garanderen als je vrouw je opeens bedriegt met een ander of je wordt ontslagen biggelen er opeens tranen en word je als een soort van zwart schaap gezien tussen je collega's. Net alsof huilen of emoties vertonen een 'zwakte' is. En 'gewoon weer aan het werk', kop er voor werkt echt niet. Een mens moet tijd hebben om dat soort issues psychologisch op te lossen. Gelukkig zit ik wel in een sector waar er tijd voor dit soort problemen wordt genomen.
En betreffende jezelf Lex... Je hebt al vaak genoeg aangegeven dat je het spuugzat bent, dat zelfmoord een optie is als alles niet werkt. Maar serieus gast, anderen hier op FOK die je op een meet hebben gezien vinden dat je niet lelijk bent. Het feit dat jij de gedachten van andere mensen om je heen wel zo invult is echt je eigen probleem, maar als jij suicidale gedachtes door je hoofd laat spoken, kun jij net zo goed juist wel in je eentje op stap gaan. Je hebt immers dan niks meer te verliezen. Stap op een dame af, loop een blauwtje. Loop er nog 1. Echt, ik kan je nog een beter verhaal vertellen, toen ik na mijn ex relatie op stap ging in Oost Europa ben ik ook sad en lonely een kroeg binnen gestapt. Zelfs dat trok de aandacht van anderen en ben die avond ge-eindigd met 2 dames, gekletst over het leven en alles en nog wat.
Herken ik wel. Als ik bijvoorbeeld in m'n 1tje zomaar ergens heen ging, dan gebeurde er nooit zoiets spectaculairs.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 11:37 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik ben wel eens een paar keer in mijn eentje op stap gegaan, maar ik ben nog nooit in een situatie terechtgekomen waar jij op een gegeven moment in zat. Je doet het echt veel beter dan ik.
Lex, de situatie kan altijd slecht voor je uit pakken. Altijd! Ik had ook gasten naar me toe kunnen krijgen en tegen me zeggen, gast, wtf zit je hier een beetje depri te doen in deze tent een pilsje te drinken, flikker een end op!quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 11:37 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
In mijn eentje op stap gaan voelt echt kut. Dat wil ik gewoon niet doen, ook al heb ik niets te verliezen. Ik moet wel het idee hebben dat ik ergens gewoon terecht kan. Ik moet proberen te voorkomen dat de situatie heel vervelend voor me uit kan pakken. Ik ben wel eens een paar keer in mijn eentje op stap gegaan, maar ik ben nog nooit in een situatie terechtgekomen waar jij op een gegeven moment in zat. Je doet het echt veel beter dan ik.
Ik moet het rustig opbouwen met hulp. Ik moet rustig de wereld verkennen en kijken hoe het gaat.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 12:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Lex, de situatie kan altijd slecht voor je uit pakken. Altijd! Ik had ook gasten naar me toe kunnen krijgen en tegen me zeggen, gast, wtf zit je hier een beetje depri te doen in deze tent een pilsje te drinken, flikker een end op!
De situatie kan altijd, overal, heel vervelend uit pakken. Altijd. Dat mag nooit een reden zijn om iets niet te doen. Je ziet in R&P hier vaak topics over; "Ik vind een meisje leuk, wat moet ik nu doen"? Op haar afstappen en vragen. Weet je het direct zo niet krijg je (misschien wel jaren) spijt... een rejectie, een; "Ik vind je niet leuk genoeg" is geen issue. Sommige mensen vinden mij ook niet leuk. So what? Die mensen kom je overal tegen.
Stel je komt in een situatie waar het heel vervelend kan worden, waarom zou je je daarin dan toelaten? Eh?
[ afbeelding ]
Waarom moet het rustig?quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 13:22 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik moet het rustig opbouwen met hulp. Ik moet rustig de wereld verkennen en kijken hoe het gaat.
Omdat de stress mij anders kan overweldigen.quote:
Het kan! Alles kan. So?quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 13:49 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Omdat de stress mij anders kan overweldigen.
Het valt bij mij helaas niet mee, ook al valt het objectief gezien wel mee. Ik heb altijd last van stress, ook als het goed gaat.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 14:06 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het kan! Alles kan. So?
De stress kan mij ook overweldigen. Dat doet het soms ook wel, soms wordt het zwart voor de ogen, zoiets heet een burn out, been there done that. Ook ben ik wel eens iemand tegen gekomen waar ik van onder de indruk was en dan sta ik soms ook met de mond vol tanden.
Toen het net uit was, was een koppeltje in de supermarkt zien al 'te overweldigend'. Het punt is alleen, ik zal toch echt naar de supermarkt moeten. Je stapt er dus over heen.
En als je iets rustig doet, kan het je ook overweldigen. Weetje wat ik juist heb geleerd? Dat als je ergens in duikt en dat je dus een duik in het diepe neemt, je wel moet zwemmen en dan merk je dat het allemaal wel meevalt.
Sorry lex, als het objectief mee valt, dan valt het toch ook echt mee? Toch?quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 14:31 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Het valt bij mij helaas niet mee, ook al valt het objectief gezien wel mee. Ik heb altijd last van stress, ook als het goed gaat.
Ik heb ook altijd stress op een paar weken in de zomervakantie na, als het mee zitquote:Op zaterdag 3 augustus 2013 15:05 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Sorry lex, als het objectief mee valt, dan valt het toch ook echt mee? Toch?
Heb jij ook last van stress als jij een tv-serie ziet, of een f1 wedstrijd op je eigen kamer? In je vertrouwde omgeving?
Als ik alleen ben dan heb ik geen stress. Ik heb bij andere mensen altijd last van een bepaalde hoeveelheid stress, ook bij familieleden.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 15:05 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Sorry lex, als het objectief mee valt, dan valt het toch ook echt mee? Toch?
Heb jij ook last van stress als jij een tv-serie ziet, of een f1 wedstrijd op je eigen kamer? In je vertrouwde omgeving?
Waarom?quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 15:11 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Als ik alleen ben dan heb ik geen stress. Ik heb bij andere mensen altijd last van een bepaalde hoeveelheid stress, ook bij familieleden.
Ik heb met name stress om domme dingen.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 15:10 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Ik heb ook altijd stress op een paar weken in de zomervakantie na, als het mee zit
Zoals?quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 15:27 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb met name stress om domme dingen.
De vraag in de supermarkt nadat je alles hebt gekocht, heb ik nog wc papier of niet?quote:
En dat levert stress op omdat? Je bent dan toch al op weg naar huis, die paar minuten extra maken ook geen reet uit.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 15:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De vraag in de supermarkt nadat je alles hebt gekocht, heb ik nog wc papier of niet?
Je bent weg en plots vraag je je af of je je huis wel op slot hebt gedaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |