Ik vind de onderbouwing persoonlijk erg discutabel.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:12 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vergat te zeggen: een compliment aan deze rechter is zonder meer op z'n plaats.
Ah, op die manier. Dat ben ik wel met je eens.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:14 schreef Marrije het volgende:
[..]
Jij vroeg of ik altijd alles zie.
Ik denk dat helemaal niemand altijd alles ziet.
Maar sommige verkeerssituaties vragen meer aandacht omdat ze complexer zijn.
Bron: http://nos.nl/artikel/535(...)odrijder-donnie.htmlquote:Toch celstraf voor doodrijder Donnie
De man die met zijn auto de 13-jarige Donnie Rog uit Scheveningen doodreed, heeft van de rechtbank in Den Haag negen maanden cel gekregen, waarvan twee voorwaardelijk. Ook is hij zijn rijbewijs voor vier jaar kwijt.
De straf is zwaarder dan de eis van het Openbaar Ministerie. Het OM eiste tot woede van de nabestaanden twee weken geleden 240 uur werkstraf, vier maanden voorwaardelijke celstraf en een rijontzegging van drie jaar. De rechtbank vindt dat het OM bij de beoordeling van de mate van schuld te terughoudend is geweest.
Onbegrijpelijk
Milen Y, een Bulgaar van 21, reed naar schatting tussen de 65 en 75, terwijl op de plaats van het ongeluk een maximumsnelheid geldt van 50 kilometer per uur. Na de aanrijding heeft hij zich volgens de rechtbank in de auto omgedraaid en de jongen op het trottoir zien liggen. Hij zag ook de fiets van het slachtoffer.
Dat de man vervolgens doorreed, vindt de rechtbank onbegrijpelijk. Ook wordt hem zwaar aangerekend dat hij in de periode na het ongeluk nog vier snelheidsovertredingen beging.
Twee weken geleden liep de zitting in de Haagse rechtbank uit op een chaos, nadat het Openbaar Ministerie de eis had voorgelezen. De vader van Donnie en enkele familieleden gingen door het lint en belaagden de verdachte uit boosheid over de naar hun mening te lage eis. De rechtbank kwam daar vandaag op terug en noemde de rechtszaal geen plek voor vergelding.
Discussie
In de media ontstond de afgelopen tijd een discussie over de strafmaat bij fatale verkeersongelukken. Gisteravond nog gingen Donnies ouders en de Haagse plaatsvervangend hoofdofficier van justitie met elkaar in debat in het tv-programma Hollandse Zaken.
Dat is zeer uitzonderlijk. Normaal gesproken gaat het OM niet al voor een vonnis in op kritiek over zijn afwegingen in een specifieke zaak.
Mag ik dan even een citaat uit het vonnis waaruit blijkt dat de rechtbank zijn eerdere boetes heeft meegewogen bij het bepalen van zijn schuld?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:02 schreef Kreator het volgende:
Heerlijk hoe alle 'experts' uit vorige topics geen gelijk hebben gekregen trouwens.
"nee, een rechter zal die boetes van na het ongeluk niet aanrekenen. Doorrijden mag prima hoor na een ongeluk, als je maar binnen 12 uur op het bureau komt.."
Nou, kennelijk wordt dat allemaal mooi meegewogen.
En een passende snelheid.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:14 schreef Marrije het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:14 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Je hebt door dat de rechter heeft geoordeeld op basis van overwegingen die in deze topicreeks niet aan de orde zijn geweest?
De algemene leefregel is toch dat je altijd jouw aandacht bij het verkeer moet hebben, het is dan discutabel om te stellen dat je extra aandacht moet hebben bij complexe situaties want je kunt niet meer aandacht hebben dan je hebt. Dat je de snelheid moet aanpassen dat klopt.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:14 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ik niet. Ik vind dat de rechter uitstekend handelt. Zie de vetgemaakte stukken in het NOS-artikel hierboven. Precies daarom ben ik het eens met wat de rechter doet.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik vind de onderbouwing persoonlijk erg discutabel.
Vreemd dat de NOS wel een relatief accurate schatting van de snelheid durft te makenquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:16 schreef Elfletterig het volgende:
Complete bericht op de website van de NOS:
[..]
Bron: http://nos.nl/artikel/535(...)odrijder-donnie.html
Hulde aan die rechter, echt. Ik kan niet anders zeggen. Ik vind de straf nog steeds aan de lage kant, maar het lijkt in elk geval ergens op. De vertoning van het OM twee weken geleden was een aanfluiting voor onze rechtsstaat.
Zijn latere gedragingen hebben geen rol gespeeld in de schuldvraag, terwijl de discussie hoofdzakelijk over die schuldvraag ging.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:18 schreef Elfletterig het volgende:
[..]Ik zou als topicstarter niet weten wat in deze reeks aan bod is geweest? Ik ga even lachen nu - en hard ook:
![]()
Ik nodig je van harte uit om de vorige delen terug te lezen. De rechter neemt overwegingen mee die ik hier letterlijk heb aangedragen; en anderen met mij. Bijvoorbeeld het feit dat de dader na het ongeval doodleuk doorging met wangedrag op de weg.
Ja hoor, het totale falen van het OvJ is niet de boosdoener maar de slachtoffers hebben het gedaan.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:19 schreef RAVW het volgende:
En dan hoor ik nog mensen zeggen dat geweld niets oplevert ....
dus wel want de straf is wel hoger uit gevallen en heeft dus de rechtbank weer gebukt gegaan onder geweld ...
ben benieuwd hoe de volgende zaken gaan lopen want nu weet je ook dat je bij een rechtbank als aanklager gewoon een hoop heibel moet schoppen met geweld , zolang er maar camera's staan
ik vind de straf trouwen niet onterecht maar de manier waarop dit gebeurd verre weg van goed te noemen.
Quote maar dan. Misschien heb ik het mis.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:18 schreef Elfletterig het volgende:
[..]Ik zou als topicstarter niet weten wat in deze reeks aan bod is geweest? Ik ga even lachen nu - en hard ook:
![]()
Ik nodig je van harte uit om de vorige delen terug te lezen. De rechter neemt overwegingen mee die ik hier letterlijk heb aangedragen; en anderen met mij. Bijvoorbeeld het feit dat de dader na het ongeval doodleuk doorging met wangedrag op de weg.
Die schatting is er ook wel, hij is alleen niet op basis daarvan veroordeeld. Klein detail.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:19 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Vreemd dat de NOS wel een relatief accurate schatting van de snelheid durft te maken
inderdaad en dan nogquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:19 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Vreemd dat de NOS wel een relatief accurate schatting van de snelheid durft te maken
Klein detail? Het maakt een wezenlijk verschil in de beeldvorming.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:22 schreef Saysem het volgende:
[..]
Die schatting is er ook wel, hij is alleen niet op basis daarvan veroordeeld. Klein detail.
Misschien niet in de schuldvraag, maar in de bepaling van een passende straf. Zie ook dit fragment uit een ANP-bericht (bron: Volkskrant)quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:21 schreef justanick het volgende:
[..]
Zijn latere gedragingen hebben geen rol gespeeld in de schuldvraag, terwijl de discussie hoofdzakelijk over die schuldvraag ging.
De rechter heeft dat - terecht - wel degelijk in ogenschouw genomen.quote:Volgens de rechtbank reed de 21-jarige Milen Y. veel te hard toen hij in juli vorig jaar Donnie schepte op de Van Boetzelaerlaan in Scheveningen. Het was druk op het kruispunt en de Bulgaar had zijn snelheid, van ten minste 51 tot 60 kilometer per uur, op de verkeerssituatie aan moeten passen. Dat de Van Boetzelaerlaan een voorrangsweg is, doet daar volgens de rechtbank niets aan af.
Na het ongeluk reed Y. door en liet Donnie 'in hulpeloze toestand achter'. Ook dat rekent de rechtbank de man zwaar aan. 'Dat kan de rechtbank niet begrijpen. Er is sprake van zeer laakbaar gedrag.' Bovendien maakte hij na het ongeluk nog vier keer een verkeersovertreding. Volgens de rechtbank een teken dat hij weinig inzicht heeft in zijn eigen fouten.
Dat brandweerautostuk vind je prima te begrijpen? Je ziet niet dat die redenatie gewoonweg niet klopt?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik niet. Ik vind dat de rechter uitstekend handelt. Zie de vetgemaakte stukken in het NOS-artikel hierboven. Precies daarom ben ik het eens met wat de rechter doet.
Recht zegeviert vandaag. Dat is pure winst voor dit land.
Eens.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:19 schreef RAVW het volgende:
En dan hoor ik nog mensen zeggen dat geweld niets oplevert ....
dus wel want de straf is wel hoger uit gevallen en heeft dus de rechtbank weer gebukt gegaan onder geweld ...
ben benieuwd hoe de volgende zaken gaan lopen want nu weet je ook dat je bij een rechtbank als aanklager gewoon een hoop heibel moet schoppen met geweld , zolang er maar camera's staan
ik vind de straf trouwen niet onterecht maar de manier waarop dit gebeurd verre weg van goed te noemen.
Nee, ik weet echt wel wat ik zelf heb gezegd. Je zoekt het maar fijn zelf terug als je eraan twijfelt.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:22 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Quote maar dan. Misschien heb ik het mis.
Daar men hier de rechter altijd gelijk geeft, immers dat is men het er hier natuurlijk helemaal mee eens neem ik aan?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 13:41 schreef Friek_ het volgende:
Originele OP van Elfletterig:
Zo, mag die vreselijke vent toch nog zitten. Een goede keuze van de rechtbank. De cel in met dat schorem!!
Juist wel op de schuldvraag! De straf is hoger uitgevallen omdat de rechter een hogere mate van schuld bewezen acht.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Misschien niet in de schuldvraag, maar in de bepaling van een passende straf. Zie ook dit fragment uit een ANP-bericht (bron: Volkskrant)
[..]
De rechter heeft dat - terecht - wel degelijk in ogenschouw genomen.
Bron?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:22 schreef RAVW het volgende:
een gemiddelde mens rijd in de stad al 60 a 65 dit is meer gebruikelijk dan 50
Voor het laten liggen heeft hij een maand gekregen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zie de vetgemaakte stukken in het NOS-artikel hierboven.
Ja, schuld als in verwijtbaarheid. Dat is anders dan "schuldschuld"quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Juist wel op de schuldvraag! De straf is hoger uitgevallen omdat de rechter een hogere mate van schuld bewezen acht.
Maar je zegt helemaal niets over het feit dat de verdachte puur en alleen schuldig is bevonden omdat hij achter een brandweerauto reed en derhalve zijn snelheid naar beneden had moeten aanpassen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:24 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee, ik weet echt wel wat ik zelf heb gezegd. Je zoekt het maar fijn zelf terug als je eraan twijfelt.
Ja ja, zie je wel vaker. Als het ze niet uitkomt draaien ze als blaadjes op een boom.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 13:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Want? Het past niet in jouw straatje?
Eerst nam je het zo fanatiek op voor de rechtspraak en nu deugt het niet meer?
Ik kan verwijzen naar de opmerking van DonJames hierboven. Een terechte opmerking van hem, inderdaad. Zie het NOS-artikel:quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:25 schreef justanick het volgende:
[..]
Dus geef je toe dat het geen rol heeft gespeeld in de schuldvraag. Terwijl de discussie hoofdzakelijk over de schuldvraag ging.
In dit topic is de schuldvraag uitvoerig behandeld, maar er is zonder meer ook aandacht besteed aan het doorrijden en het gedrag van de dader vóór en na de aanrijding.quote:De rechtbank vindt dat het OM bij de beoordeling van de mate van schuld te terughoudend is geweest.
Onzin. Ik weet echt wel wat ik zelf in deze topicreeks heb gezegd. Je zoekt het maar fijn terug als het je zo dwarszit.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:26 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Maar je zegt helemaal niets over het feit dat de verdachte puur en alleen schuldig is bevonden omdat hij achter een brandweerauto reed en derhalve zijn snelheid naar beneden had moeten aanpassen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |