Hier past maar één reactie bijquote:Uitkeringsinstantie UWV heeft sinds de oprichting in 2002 zo'n 3 miljard euro uitgegeven aan ICT. Dat blijkt uit onderzoek van het Leidsch Dagblad. Ondanks dat zijn er veel problemen rond de toegangssite Werk.nl.
De site werkt al tijden slecht. Hij ging afgelopen weekend helemaal uit de lucht voor een systeemupdate, en dinsdag kampte het digitale loket voor werkzoekenden door onbekende redenen met een storing. Hierdoor konden tijdelijk online geen uitkeringen worden aangevraagd of sollicitaties worden doorgegeven.
Uit jaarverslagen blijkt dat het UWV jaarlijks circa een kwart miljard euro uitgeeft aan automatisering; vorig jaar nog 235 miljoen. De hoge kosten komen volgens het UWV door de complexiteit van het werk.
Bron.
Lijkt me een goed idee om dan te beginnen met een bedrijf die informatie architectuur begrijpt en de boel minder complex maakt. Voor een kwart miljard per jaar kom je daarmee een heeeel eind.quote:door de complexiteit van het werk
In minder dan 10 jaar tijd:quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 09:13 schreef Matrixxx het volgende:
Lijkt me een goed idee om dan te beginnen met een bedrijf die informatie architectuur begrijpt en de boel minder complex maakt. Voor een kwart miljard per jaar kom je daarmee een heeeel eind.
Jah.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 09:16 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
In minder dan 10 jaar tijd:
- verplichte fusie van 5 ex-UVI's met elk hun eigen systeemlandschap.
- verplichte fusie met CWI.
- weet ik veel hoeveel regeringen met allerlei nieuwe plannen.
Als je requirements elke 2-3 jaar ingrijpend wijzigen ben je gewoon kansloos. Geen enkel bedrijf wat daar een systeem voor kan maken wat bestendig is.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 09:13 schreef Matrixxx het volgende:
[..]
Lijkt me een goed idee om dan te beginnen met een bedrijf die informatie architectuur begrijpt en de boel minder complex maakt. Voor een kwart miljard per jaar kom je daarmee een heeeel eind.
Het is wel de beste opdrachtgever die je kunt hebben alles fijn achteraf kunnen factureren ipv op voorcalculatie dingen te moeten maken en daar niet vanaf mogen wijken.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 09:20 schreef eleusis het volgende:
[..]
Jah.
Ik zou er voor bedanken zelfs met dit budget.
Onzin, met een juiste architectuur is dit prima op te vangen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 09:24 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als je requirements elke 2-3 jaar ingrijpend wijzigen ben je gewoon kansloos. Geen enkel bedrijf wat daar een systeem voor kan maken wat bestendig is.
De 360 graden architectuur zeker. Maar ik zou zeggen doe ze een aanbod, als je het echt kan ben je binnen voor de rest van je leven.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 09:29 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Onzin, met een juiste architectuur is dit prima op te vangen.
Ben jij gek? Altijd ja zeggen op dit soort dingen. Bij falen is het niet jouw schuld, er zijn immers steeds ingrijpende wijzigingen, budgetoverschrijdingen boeien niet, targets hoeven niet gehaald te worden, ideaal!quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 09:20 schreef eleusis het volgende:
[..]
Jah.
Ik zou er voor bedanken zelfs met dit budget.
Ken je de de systemen bij het UWV? Dramatische architectuur en dat komt niet alleen door de betrokken ICT partijen,maar door hoe de organisatie is opgezet.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 09:33 schreef Wokkel het volgende:
[..]
De 360 graden architectuur zeker. Maar ik zou zeggen doe ze een aanbod, als je het echt kan ben je binnen voor de rest van je leven.
De ICT van het UWV geeft inderdaad perfect aan hoe de organisatie zelf in elkaar zit. Net als hun systemen. Log, inefficiënt, slecht onderhouden, slecht uitgevoerde bagger die meer kwaad doet dan goed. Toepasbaar op elke afdeling van die imbiciele faalhazen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 09:51 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ken je de de systemen bij het UWV? Dramatische architectuur en dat komt niet alleen door de betrokken ICT partijen,maar door hoe de organisatie is opgezet.
Exact, plus het feit dat ze zoveel verschillende soorten wetten, oude regelingen en uitzonderingen daarop hebben dat het natuurlijk uiterst lastig samen te vatten is in een ICT-systeem.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 09:16 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
In minder dan 10 jaar tijd:
- verplichte fusie van 5 ex-UVI's met elk hun eigen systeemlandschap.
- verplichte fusie met CWI.
- weet ik veel hoeveel regeringen met allerlei nieuwe plannen.
Maar dat is dan ook je uitgangspunt. Dus je gaat niet een 'compleet' systeem bouwen, je bouwt modules, afzonderlijke projectjes en je definieert alleen de organisatorische interfaces ipv een complete architectuur in 1 keer.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 09:56 schreef themole het volgende:
[..]
Exact, plus het feit dat ze zoveel verschillende soorten wetten, oude regelingen en uitzonderingen daarop hebben dat het natuurlijk uiterst lastig samen te vatten is in een ICT-systeem.
Daarbij komt natuurlijk nog eens het Europees aanbesteden waardoor je soms ook nog echte jonge pulpbedrijven je ICT laat doen.
Dat is idd de beste optie, ik vrees alleen dat de overheid die requirements zo opstelt dat het ICT bedrijf er geen belang bij heeft om het zo op te zetten.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 10:04 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar dat is dan ook je uitgangspunt. Dus je gaat niet een 'compleet' systeem bouwen, je bouwt modules, afzonderlijke projectjes en je definieert alleen de organisatorische interfaces ipv een complete architectuur in 1 keer.
De laatste keer dat ik me verdiepte in de aanbesteding randvoorwaarden was het voor jonge bedrijven onmogelijk iets binnen te halen. De laatste keer dat ik een implementatie van dichtbij heb meegemaakt was van een van de grootste bedrijven. Zelden zo'n teringbende gezien.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 09:56 schreef themole het volgende:
Daarbij komt natuurlijk nog eens het Europees aanbesteden waardoor je soms ook nog echte jonge pulpbedrijven je ICT laat doen.
Precies.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 10:06 schreef themole het volgende:
[..]
Dat is idd de beste optie, ik vrees alleen dat de overheid die requirements zo opstelt dat het ICT bedrijf er geen belang bij heeft om het zo op te zetten.
En wat dacht je van de ICT bedrijven zelf, die hebben ook geen belang bij afzonderlijke projectjes, die hebben liever projecten met een zo groot mogelijke scope in één keer.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 10:06 schreef themole het volgende:
[..]
Dat is idd de beste optie, ik vrees alleen dat de overheid die requirements zo opstelt dat het ICT bedrijf er geen belang bij heeft om het zo op te zetten.
Dat mag dus niet.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 09:10 schreef Tem het volgende:
Misschien mensen inhuren die er wel iets van begrijpen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |