abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5907986
Mel Gibson is van plan een film te regisseren over het leven Jezus Christus en dan specifiek de laatste 12 uur. Op zich al een bijzonder project, maar het wordt nog leuker...

De film zal geheel in het Latijn en Aramaic worden gesproken en ondertiteling komt er niet. Volgens Gibson zullen de twee oude talen geen probleem vormen voor kijkers van de film die vooralsnog de titel 'Passion' heeft gekregen.

Wel geeft hij toe dat het meer dan een beetje moeilijk is een distributeur te vinden voor zijn project.

"Niemand wil iets te maken hebben met een film in twee 'dode' talen. Ze zeggen dat ik geflipt ben, en misschien is dat wel zo," vertelde hij ABC online.

"Voor mij maakt het de film realistischer en hopelijk kan ik de taalbarrière ontstijgen door filmische verhaalvertelling."

"Het is erg visueel en het gaat over iets dat onze civilisatie op elke mogelijke manier heeft beïnvloed."

Ik zou het al een hele prestatie vinden als hij iemand zo gek krijgt om de film in de markt te zetten... Niet dat het niet machtig interessant is, maar de commerciële waarde van zoiets is nihil. Mocht het Mel lukken om de film te maken en in bioscopen te krijgen, dan ga ik zeker kijken!

The prettiest people do the ugliest things
pi_5908026
Leuk idee
Waarschijnlijk ook een onverstaanbaar idee
pi_5908151
Nou, die talen zullen wel voor mij een probleem zijn... Gaat Gibson trouwens zelf ook meespelen in de film en zo ja in welke rol?
Strijd tegen de Mc Donaldisering van de media
pi_5908173
echt zon mel gibson idee

maar ik denk dat het best een gigantisch succes kan worden, natuurlijk niet onder de doelgroep die alleem maar "hollywood" films kijkt

pi_5908192
quote:
Op zaterdag 21 september 2002 15:59 schreef Solomon het volgende:
echt zon mel gibson idee

maar ik denk dat het best een gigantisch succes kan worden, natuurlijk niet onder de doelgroep die alleem maar "hollywood" films kijkt

In het kader van de film kunnen we hier beter spreken over holy-wood
Strijd tegen de Mc Donaldisering van de media
pi_5908203
quote:
Op zaterdag 21 september 2002 15:56 schreef snoeki het volgende:
Nou, die talen zullen wel voor mij een probleem zijn... Gaat Gibson trouwens zelf ook meespelen in de film en zo ja in welke rol?
quote:
Mel Gibson zij het volgende:
"Voor mij maakt het de film realistischer en hopelijk kan ik de taalbarrière ontstijgen door filmische verhaalvertelling."
pi_5908338
Zonder ondertiteling

Dus net zoals wanneer ik naar een film op TRT kijk dus...

Meestal zap ik dan maar door, omdat ik door de taalbarriere -die daar niet ontstegen wordt blijkbaar- afgeleid raak van de beelden...

Enneuh "Filmische verhaalvertelling": Is dat nu niet juíst dé essentie van een film

"If flesh could crawl, my skin would roll off from my bones and run away from here, as far from God as heaven is wide, as far from God as angels can fly"
pi_5908380
quote:
Op zaterdag 21 september 2002 16:17 schreef brammus het volgende:
Zonder ondertiteling

Dus net zoals wanneer ik naar een film op TRT kijk dus...

Meestal zap ik dan maar door, omdat ik door de taalbarriere -die daar niet ontstegen wordt blijkbaar- afgeleid raak van de beelden...

Enneuh "Filmische verhaalvertelling": Is dat nu niet juíst dé essentie van een film

bij deze film nog meer, hij gaat er dus vanuit dat je geen latijn kunt, dus zal het verhaal nog duidelijker worden gemaakt
pi_11801444
schopje!

er is paar dagen geleden een teaser/trailer uitgekomen van deze film.

de trailer ziet er erg knap uit!

Monica Belucci looks good too

http://www.aintitcool.com/ThePassion.mov

of

http://www.themoviebox.net/trailers/thepassion/thepassion_tr_lo.htm

woensdag 16 juli 2003 @ 14:16:46 #10
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_11809104
quote:
Op woensdag 16 juli 2003 06:13 schreef goatpussy het volgende:
schopje!

of

Pardon? Monica Belluci? Ik ga deze film kijken!!! Ik houd van die vrouw.

Btw: Aramaic noemen wij Aramees hier.

Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_11810266
quote:
Op woensdag 16 juli 2003 06:13 schreef goatpussy het volgende:
schopje!

of

Ziet er erg mooi uit, en dat zeg ik als atheïst
Wel vreemd dat Mel Gibson dat zo snel voor elkaar heeft gekregen. Bovenstaande bericht is nog niet zo lang geleden verschenen.
pi_11811932
Ziet er erg goed uit - behoorlijk indrukwekkend
Nee.
  woensdag 16 juli 2003 @ 16:56:30 #13
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_11813379
Aramaic wordt normaliter Aramees genoemd. . En volgens mij wordt de film nu wel ondertiteld.
pi_11813491
quote:
Op woensdag 16 juli 2003 16:56 schreef freako het volgende:
Aramaic wordt normaliter Aramees genoemd. .
.
Wittgenstein
  woensdag 16 juli 2003 @ 20:33:58 #15
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_11818239
quote:
Op woensdag 16 juli 2003 17:01 schreef Koekepan het volgende:

[..]

[afbeelding].

Bij mij zeg je dat niet he, terwijl ik de opmerking eerder al maakte?
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_11826884
ik ben echt heel erg fucking benieuwd naar deze film!!

Tzou best eens 1 van de beste films ooit kunnen worden

.
  donderdag 17 juli 2003 @ 02:43:53 #17
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_11826958
Geinig... Ik las het vandaag in de Veronica gids en ik had het al eerder gehoord...

Die Mel schijnt gewoon heel vroom te zijn... Zou je niet echt achter hem zoeken...

Maar ik ben best benieuwd :-D...

When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_11826962
hopelijk flopt ie en raakt Gibson nooit meer aan de bak. Wat heb ik een hekel aan die vent zeg
Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
  donderdag 17 juli 2003 @ 03:19:27 #19
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_11827183
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 02:44 schreef Vision het volgende:
hopelijk flopt ie en raakt Gibson nooit meer aan de bak. Wat heb ik een hekel aan die vent zeg
Ik ben ooit vergeleken met Mel gibson's haar in braveheart (twijfelachtige eer, ik weet het )

Dus dimmen jij

When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_11827194
quote:
Op donderdag 17 juli 2003 03:19 schreef RedDevil085 het volgende:
Ik ben ooit vergeleken met Mel gibson's haar in braveheart (twijfelachtige eer, ik weet het )

Dus dimmen jij

hoor je mij zeggen dat ik vind dat ie eruit ziet alsof ie door een bus is aangereden

Ik vind dat ie kut films maakt, niet dat ie lelijk is

Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
  vrijdag 18 juli 2003 @ 13:18:55 #21
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_11857605
Ik heb de trailer net een paar keer bekeken, en ik moet zeggen dat ie erg indrukwekkend is. Die blikken van Maria, Pilatus en vooral die van Satan.....brrr.....ik maak me op voor een unieke filmervaring komende Pasen (2O04 dus).

[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Strangelove op 18-07-2003 13:27]

"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  vrijdag 18 juli 2003 @ 14:26:23 #22
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_11859414
Wie speelt onze favoriete Engel des Lichts dan?
  vrijdag 18 juli 2003 @ 14:34:54 #23
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_11859618
quote:
Op vrijdag 18 juli 2003 14:26 schreef Witchfynder het volgende:
Wie speelt onze favoriete Engel des Lichts dan?
Ene Rosalinda Celentano....nooit van gehoord...:

Kijk zelf de trailer anders zelf gewoon even:

Brr....

EDIT: vooral als z(h)ij in de "stoet" meeloopt:

Ook het shot van de zak met zilver die naar Judas gegooid wordt is klasse, evenals het shot van de in de camera kijkende Maria met Jezus in haar armen (let ook op Monica Bellucci als Maria Magdalena, helemaal links):

Ik houd alleen niet van trailers die het eind verraden.

[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Strangelove op 18-07-2003 15:02]

vrijdag 18 juli 2003 @ 15:04:53 #24
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_11860372
Aramaic moet worden Aramees. Modje kan het wel even aanpassen neem ik aan.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  vrijdag 18 juli 2003 @ 15:15:51 #25
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_11860607
Done.
  vrijdag 18 juli 2003 @ 15:19:25 #26
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_11860681
De fim heeft overigens wel ondertitels in zijn huidige vorm.

Het is alleen nog niet duidelijk of dit tijdelijk is, of dat de film zijn ondertitels zal behouden.....

vrijdag 18 juli 2003 @ 17:30:30 #27
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_11863723
quote:
Op vrijdag 18 juli 2003 14:34 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Ene Rosalinda Celentano....nooit van gehoord...:

Lucifer? Een vrouw? Dat kan niet!

Engelen zijn hermafrodieten immers.

dinsdag 5 augustus 2003 @ 22:33:01 #28
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_12245571
Nieuw beeldmateriaal:

http://www.harvest.org/special/index.php/1/2/6.html

De kus van Judas, Pilatus die zijn handen wast en een stukje van het laatste avondmaal hadden we o.a. nog niet gezien.

Het "ecce homo" van Pilatus is nog net te ontcijferen, maar wat heeft Jezus te vertellen wanneer hij aan het kruis hangt? Iemand?

dinsdag 5 augustus 2003 @ 22:43:49 #29
11875 beany
Qui ni fucis est, penis est
pi_12245877
Hmmm, gave trailer!! deze ga ik zeker zien(en ik ben nog wel een atheist)...

En Icon is niet de allerkleinste, dus de film zal wel redelijk verspreid worden(tot Nederland aan toe hoop ik )

Wees niet kritisch, praat met de menigte mee en val vooral niet op, alleen dan ben je welkom...
pi_12249310
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 22:43 schreef beany het volgende:
Hmmm, gave trailer!! deze ga ik zeker zien(en ik ben nog wel een atheist)...

En Icon is niet de allerkleinste, dus de film zal wel redelijk verspreid worden(tot Nederland aan toe hoop ik )

Ik ben zelf ook geen aanhanger van een of ander (bij)geloof, maar films over het geloof trekken me toch altijd wel. Denk bijvoorbeeld aan films van Carl Th. Dreyer en Ingmar Bergman.

Overigens is Icon volgens mij geen distributiemaatschappij en houden ze zich bezig met het produceren van films. Er wordt daarom nog naar een distributeur voor de film gezocht, en naar het schijnt zal Fox dit waarschijnlijk in Amerika gaan doen. Lijkt me goed nieuws....

woensdag 6 augustus 2003 @ 02:04:43 #31
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_12249472
Trailer net gezien, en was nogal... misselijk... Dat er gewoon mensen zijn die dat een mens of dier kunnen aandoen...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_12255735
quote:
Op woensdag 6 augustus 2003 02:04 schreef Skull-splitter het volgende:
Trailer net gezien, en was nogal... misselijk... Dat er gewoon mensen zijn die dat een mens of dier kunnen aandoen...
quote:
Dat hebben die Joden geflikt!

Sieg Heil, Sieg Heil, Sieg Heil!

Even een kleine enscenering van toestanden waar ze in Amerika bang voor zijn als gevolg van het zien van deze film.
pi_12256322
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 22:33 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Het "ecce homo" van Pilatus is nog net te ontcijferen, maar wat heeft Jezus te vertellen wanneer hij aan het kruis hangt? Iemand?
"Eloi, Eloi, lama sabachthani?" (1 van de 6 Griekse versies)
"Elohee! Elohee! L-mono shvaq-to-ni? (1 van de 5 Aramese versies)

En dat is:

"My God, My God, why hast Thou forsaken Me?"

Er zijn wel tien verschillende versies van die zin, afhankelijk van welk evangelie je leest en in welke taal.

[Dit bericht is gewijzigd door Joppe op 06-08-2003 13:57]

pi_12275504
lijkt me erg lastig aom zo'n film te maken, als je te maken hebt met een aantal soorten versies van de lijdens weg van jezus.

wel een mooi gegeven om dat in die talen te doen, ik hoop alleen niet dat mel gibson daar weer een of andere william wallace held neer gaat zetten, want dan wordhet weer zo'n typische gibson film, waarin hij de grote held is. en daar zijn er naar mijn idee al genoeg van.
ik ga zo ff de trailer kjken.....die plaatjes zagen er very bloody uit.

donderdag 7 augustus 2003 @ 11:43:27 #35
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_12275762
Mmm... kweenie...
Op zich een zeer interessant project, maar de trailer zag er naar mijn mening té mooi uit. Te gelikt, bombastisch.

The Last Temptation of Christ van Scorcese heeft hetzelfde onderwerp 15 jaar geleden al behandeld en deed dat veel realistischer.

Bovendien spreek je ecce homo uit als ekke homo en niet als etsje homo

vrijdag 8 augustus 2003 @ 02:14:43 #36
3604 MightyV
Just Breathe
pi_12294614
Is het niet zo dat die mensjes daar niet voornamelijk Oud Grieks en Aramees praten ipv Latijn en Aramees? Zal leuk worden voor Mel als ie er achter komt dat ze hele film gedeeltelijk in de verkeerde taal is gemaakt hehe.
pi_12294956
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2003 02:14 schreef MightyV het volgende:
Is het niet zo dat die mensjes daar niet voornamelijk Oud Grieks en Aramees praten ipv Latijn en Aramees? Zal leuk worden voor Mel als ie er achter komt dat ze hele film gedeeltelijk in de verkeerde taal is gemaakt hehe.
Meestal wordt er wel wat research gedaan hoor, voordat ze met een dergelijk project beginnen.
En ik denk niet dat er veel Grieks werd gesproken, het waren immers Romeinen? De Romeinse autoriteiten (ok, bezetters) spraken Latijn en de autochtone bevolking zal inderdaad Aramees hebben gesproken. Hmm nu ik er zo over nadenk; is het Hebreeuw een Aramese taal?
  vrijdag 8 augustus 2003 @ 17:01:20 #38
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_12305893
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 11:43 schreef Frollo het volgende:

Bovendien spreek je ecce homo uit als ekke homo en niet als etsje homo

Ik heb er zelf niet veel verstand van, maar feit is toch dat er twee soorten Latijn zijn: klassiek en ecclesiastisch (kerkelijk)?

Ik heb me laten vertellen dat het "ekke" is in klassiek Latijn, en "etsje" in kerkelijk Latijn. Niemand schijnt te weten wat ze toen, in die tijd en die streek gebruikten, dus lijkt Gibsons keuze me minimaal acceptabel te noemen.

vrijdag 8 augustus 2003 @ 17:04:02 #39
15967 Frollo
pi_12305947
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2003 17:01 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Niemand schijnt te weten wat ze toen, in die tijd en die streek gebruikten, dus lijkt Gibsons keuze me minimaal acceptabel te noemen.
In Jezus' tijd was er nog geen kerk dus het lijkt me sterk dat men toen al kerkelijk Latijn sprak
  vrijdag 8 augustus 2003 @ 17:05:08 #40
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_12305969
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 11:43 schreef Frollo het volgende:

The Last Temptation of Christ van Scorcese heeft hetzelfde onderwerp 15 jaar geleden al behandeld en deed dat veel realistischer.

Al die Amerikaanse acteurs kwamen inderdaad zeer realistisch over:

Hey Jezus, bro', whaddaya gonna do 'bout it?

Ik vond het in ieder geval niet echt geslaagd...

vrijdag 8 augustus 2003 @ 17:06:48 #41
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_12306015
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2003 17:04 schreef Frollo het volgende:

[..]

In Jezus' tijd was er nog geen kerk dus het lijkt me sterk dat men toen al kerkelijk Latijn sprak

Ja, en die tijd was toen ook nog niet klassiek (ze vonden zichzelf waarschijnlijk zeer modern), dus lijkt het me sterk dat ze toen wel klassiek Latijn spraken.
  vrijdag 8 augustus 2003 @ 17:11:53 #42
15967 Frollo
pi_12306113
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2003 17:05 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Al die Amerikaanse acteurs kwamen inderdaad zeer realistisch over:

Hey Jezus, bro', whaddaya gonna do 'bout it?

Ik vond het in ieder geval niet echt geslaagd...

Ben je niet in de war met Jesus Christ Superstar?
The Last Temptation is bloedserieus hoor.
  vrijdag 8 augustus 2003 @ 17:18:45 #43
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_12306241
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2003 17:11 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ben je niet in de war met Jesus Christ Superstar?
The Last Temptation is bloedserieus hoor.

Daarom komt Harvey Keithel als Judas misschien ook niet zo goed over.

Ik overdreef een klein beetje met mijn "quote", maar dat was ook de bedoeling.

EDIT: check ook even deze (positieve of cynische?) "user comment" op de IMDB:

quote:
Scorsese often uses Christ like imagery in his gangster epics. Here, he uses 20th century gangster movie themes and images in the telling of Jesus Christ and his apostles. Harvey Keitel (Judas) and Victor Argo (Peter) having thick New York accents could not have been miscasting. When does Martin Scorsese ever do anything unintentionally? Brilliant!
pi_12746868
Oké, heer verder .
quote:
Distributeurs vechten om jezus-film

UTRECHT - 26/08/03 - Mel Gibson's controversiële nieuwe film The Passion heeft de interesse gewekt van een hele schare film distributeurs, zelfs nog voordat ze de film gezien hebben.

De film over de laatste 12 uur van het leven van Jezus Christus voor zijn kruisiging heeft de aandacht getrokken van distributeurs als Newmarket, Paramount Classics, Sony Classics en Lion's Gate.

De distributiehuizen hopen allen de rechten te verkrijgen om de film in Noord-Amerika uit te brengen.

The Passion werd onlangs getoond aan een select gezelschap van religieuze leiders en de meningen waren zwaar verdeeld.

De organisatie tegen godslastering gelooft dat de film in zijn huidige vorm veel haat, intolerantie en antisemitisme teweeg zal brengen.

Dat had ik dus helemaal niet achter Mel Gibson gezocht.Hel beeld wat de meeste mensen van hebben is toch de man van aktie films.

Maar goed, ik ben zeer benieuwd naar deze film.

pi_12747806
Mel Gibson is zwaar gelovig hoor. Ik ben even de naam kwijt van de precieze Christelijke stroming waar hij toe behoord, maar ik weet wel dat het een strenge (met hele harde denkbeelden) tak is van de Katholieke Kerk.
pi_12748819
quote:
Op woensdag 6 augustus 2003 13:24 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

[..]

Even een kleine enscenering van toestanden waar ze in Amerika bang voor zijn als gevolg van het zien van deze film.

Ze kunnen tegenwoordig beter banger zijn voor
quote:
Dat hebben die Joden geflikt!
Allah Akbar, Allah Akbar, Allah Akbar!
.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_12828462
Mja ach, wat voegt zo'n film nou nog toe.

Het publiek gaat toch alleen maar kijken vanwege het vele ranzige, de zweepslagen, het bloed, en natuurlijk kijken of de spijkers er écht doorheen getimmerd worden he?

.

pi_12828853
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 02:11 schreef Joppe het volgende:
Mel Gibson is zwaar gelovig hoor. Ik ben even de naam kwijt van de precieze Christelijke stroming waar hij toe behoord, maar ik weet wel dat het een strenge (met hele harde denkbeelden) tak is van de Katholieke Kerk.
Er heeft een artikel van in de HP/De Tiijd gestaan.

De film krijgt kritiek omdat de schuld van de dood van Jezus helemaal op rekening van de joden zou worden geschreven.

De vader van Mel Gibson is fel tegen alle vernieuwingen die in de jaren zestig in de katholieke kerk zijn doorgevoerd tijdens het Tweede Vaticaans Concilie.

zaterdag 30 augustus 2003 @ 22:18:32 #49
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_12837880
De vader van Gibson was ook een holocaust ontkenner en was nog altijd van mening dat "de Joden" schuldig waren aan de dood van JC enzovoorts
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_12838001
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2003 22:18 schreef BAZZA het volgende:
De vader van Gibson was ook een holocaust ontkenner en was nog altijd van mening dat "de Joden" schuldig waren aan de dood van JC enzovoorts
In Nederland hebben we Jenny Goeree

Haar site is ook weer in de lucht .

pi_12838533
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2003 22:18 schreef BAZZA het volgende:
Dat tweede weet ik wel, maar het ontkennen van de holocaust???
pi_12838597
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2003 22:50 schreef Joppe het volgende:

[..]

Is the Pope Catholic...Enough?

[Dit bericht is gewijzigd door schatje op 30-08-2003 23:13]

zaterdag 30 augustus 2003 @ 23:03:03 #53
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_12838749
Stond gisteren of vandaag weer een heel stuk over in trouw.

De Joodse verenigingen zijn boos op Gibson, en op de christelijke verenigingen die de film al hebben gezien en hem heel erg goed vinden.

Maar goed, het duurt nog wel even voordat we het zelf kunnen zien.

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_12839180
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2003 23:03 schreef I.R.Baboon het volgende:

Maar goed, het duurt nog wel even voordat we het zelf kunnen zien.

Klik hier voor trailer, ziet er heftig uit.
  zaterdag 30 augustus 2003 @ 23:38:21 #55
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_12839420
Zo, hier maar even de artikelen uit trouw pasten:

Gisteren voorop:

quote:
Emoties rond Gibsons 'The Passion' lopen op

redactie religie & filosofie

DE VERDIEPING, PAGINA 14: GIBSONS PASSIE DRIJFT WIG IN ISRAËL-LOBBY VS

AMSTERDAM - Sommigen lazen het script, vrijwel niemand heeft de film gezien, maar de commotie rond 'The Passion' van Mel Gibson loopt hoog op. En de Amerikaanse pro-Israël-lobby lijdt eronder.

Rabbijn A. James Rudin is 'verontrust' over wat 'The Passion' vertelt: het verhaal van Jezus die wordt gekruisigd door Romeinen, die niet zijn opgewassen tegen de joodse moordzucht.

Verschillende joodse organisaties noemen de film onomwonden antisemitisch. Evangelicals -behoudende christenen- weten niet hoe hoog ze de Passie-volgens-Mel moeten prijzen en verwijten joden dat ze 'Michelangelo' Gibson zwartmaken.

Een van de weinigen die een ruwe voorversie van 'The Passion' zag, is Michael Novak, een conservatieve katholiek. De indringende beelden bleven hem nog lang bij; Gibson bespaart de kijker geen gruwelijk detail van Jezus' laatste uren. Als Novak één ding zeker weet is het dat Gibson geen antisemiet is.

Volgens verschillende joodse organisaties voedt 'The Passion' echter anti-joodse sentimenten. Hun bange verwachting dat de film de moeizaam opgebouwde relatie met christenen zou kunnen schaden, is al bewaarheid. De tegenstellingen zetten het Amerikaanse evangelisch-joodse pact vóór Israël onder druk.

Ds. Ted Haggard van de National Association of Evangelicals looft de Jezusfilm van 'Michelangelo' Gibson. Evangelicals vinden de film fantastisch, veel beter dan al die verfilmingen waarin Jezus als een mens blootstaat aan al te menselijke verleidingen. Ze zijn zwaar geërgerd over de joodse en progressief-christelijke kritiek. Joden zouden er volgens Harggard de steun van 'twee miljard christenen' mee in gevaar brengen.

Die opmerking schoot joden in het verkeerde keelgat. De samenwerking tussen beide groepen vertoont al haarscheuren. Bij de Joodse Anti Defamation League zijn de eerste e-mailtjes van joden binnengekomen die het zat zijn om met evangelicals samen te werken.

en verderop:
quote:
Gibsons Passie drijft wig in Israël-lobby VS

Lodewijk Dros

Sommigen lazen het script, vrijwel niemand heeft de film gezien, maar de commotie rond 'The Passion' van Mel Gibson loopt hoog op. Evangelicale christenen weten nu al dat het iets fantastisch wordt en reageren geërgerd op Joden die nu al weten dat het lijdensevangelie volgens Gibson antisemitisch is. 'The Passion' drijft een wig in de traditionele Amerikaanse Israël-lobby.

Het is 'de waarheid', 'het authentieke verhaal' van Jezus' laatste martelgang: het lijdensevangelie volgens Mel Gibson, geïnspireerd door de Heilige Geest, zoals hij zelf zegt. Gibson, als acteur bekend van de 'Lethal Weapon'-films, schreef mee aan het script van 'The Passion', de film die hij regisseerde en waar hij een hoop geld in stak.

Hij gunde half juli een select gezelschap een voorproefje van zijn film. Keurig in het Engels ondertiteld, want in 'The Passion' spreekt men Latijn en Aramees.

Een van de uitverkoren kijkers was Michael Novak, hoogleraar religie, filosofie en overheidsbeleid, aan het conservatieve American Enterprise Institute. Hij was laaiend enthousiast, kreeg de beelden niet uit zijn hoofd, vooral die van Jezus' lijden niet. Want geen detail van diens lijdensweg blijft de kijker bespaard. ,,Nog minuten na de vertoning bewoog noch sprak iemand. We voelden ons deel van een onbeschrijfelijk menselijk moment.''

Amerikaanse theologen die het eerste script hadden gelezen, vonden het een zeer antisemitisch stuk, maar van die kritiek distantieerde de Amerikaanse bisschoppenconferentie zich (Trouw, 3 juli). Novak weet het na het bioscoopbezoek helemaal zeker: aan 'The Passion' mankeert niets. De film over Jezus' laatste twaalf uren past keurig binnen wat het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) formuleerde over Joden: ze blijven God lief, want Hij blijft zijn keus aan het Joodse volk trouw. Wat Novak niet opmerkt is dat Gibson dergelijke moderne ideeën verafschuwt: hij is oprichter van The Holy Family, een ultraconservatief clubje dat Vaticanum II (en alle pausen sinds die tijd) als onwettig beschouwt.

Novak verwacht, erkent hij, dat het voor Joden geen pretje is om naar 'The Passion' te kijken, want het blijft een Joodse affaire, die kruisiging. Daar moeten ze niet te moeilijk over doen, vindt Novak. ,,Als katholiek vind ik het ook niet leuk als ik in het theater de paus, een kardinaal of een priester in een onflatteuze rol zie, zelfs niet als ze het verdienen.''

Volgens Novak zijn niet de Joden in 'The Passion' de schurken die de moord op Jezus' op hun geweten hebben, maar de Romeinen. En in laatste instantie ben ik het, ellendige zondaar, die Hem kruisigde.

Dat bevalt behoudende christenen wel. Op eerdere Jezus-films reageerden ze furieus: de Heiland was hun te menselijk voorgesteld, een zingende hippie ('Jesus Christ Superstar'), of seksueel aangetrokken tot Maria Magdalena ('The last Temptation of Christ'). De Jezus uit het evangelie naar Mel noemt zichzelf, aldus Novak, Zoon van God en ondergaat gewillig het lijden -niet de verleidingen van het vlees.

Novak zag maar één historisch foutje tijdens de preview: Pilatus sprak het Ecce homo (Zie de mens) te Italiaans uit. Dat zag rabbijn Marvin Hier van het Amerikaanse Simon Wiesenthal centrum na een andere voorvertoning van 'The Passion' toch echt anders: er moest flink aan de film gesleuteld worden, anders was publieke vertoning straks 'gevaarlijk' voor Joden, zei hij twee weken geleden. Hij had de eerste hatemails al binnen. Eerder drong de Joodse Anti-Defamation League al aan op aanpassingen in de film, want Joden werden erin afgeschilderd als 'bloeddorstige, wraakzuchtige geldwolven'.

Inmiddels tekenen de fronten van voor- en tegenstanders zich af. Joden en progressieve christenen noemen 'The Passion' een antisemitisch product; volgens Amerikaanse rabbijnen bedreigt het de in jaren moeizaam opgebouwde relaties tussen Joden en christenen. Conservatieven als Novak, en evangelicals zien in 'The Passion' juist een ongeëvenaard kunststuk over hun Heer. Ds. Ted Haggard, baas van de National Association of Evangelicals, noemde Gibsion al 'de Michelangelo van deze generatie'.

Joden versus evangelicals is in de Verenigde Staten een ongemakkelijke tegenstelling. Haggard wees fijntjes op de problemen waar Israël mee kampt en dat die staat het voor z'n steun vooral van christenen moet hebben. Haggard had de film óók gezien en hij vond het 'kortzichtig' van Joodse leiders als ze zich om een film zouden 'vervreemden van twee miljard christenen'. De directeur van de Anti-Defamation League reageerde gebeten. ,,Goede verhoudingen tussen religies bereik je niet door antisemitisme toe te laten. Ik dacht dat evangelische steun voor Israël een kwestie van goede wil was, niet gebonden aan steun voor welk onderwerp dan ook.''

Haggard haastte zich te verzekeren dat gedoe over 'The Passion' christelijke steun aan Israël niet zou beïnvloeden, maar de schade was al aangericht.

Verschillende Joodse leiders voelen zich bepaald onprettig bij de steun van christenen, in het bijzonder de christelijke zionisten. Die beschouwen het bestaan van de staat Israël als voorwaarde voor Christus' wederkomst, die zal worden voorafgegaan door veel geweld, waarbij een tweede Holocaust onder Joden zal moeten worden aangericht.

Dat geeft een wrange bijsmaak aan de vrijgevigheid van christenen die vorig jaar twintig miljoen dollar doneerden voor Joden die zich in Israël wilden vestigen.

Volgens Dave Blewett van de National Christian Leadership Conference of Israel lieten Joden die eigenlijk niet veel ophebben met evangelicals het ongemak maar voor wat het was, uit pragmatische overwegingen. De godsdienstige verschillen kwamen later wel. Dat moment is met 'The Passion' aangebroken, zegt Blewett. Dat wordt bevestigd door de Anti Defamation League. Die heeft de eerste e-mailtjes van Joden al ontvangen die niet meer willen samenwerken met evangelicals.

Gibson heeft aangekondigd de definitieve versie van zijn film wat Jood-vriendelijker te maken, met Joden die luid protesteren tegen de executie van volksgenoot Jezus. En Simon van Cyrene, die gedwongen wordt op weg naar Golgotha Jezus' kruis te dragen, zal duidelijker als Jood herkenbaar zijn. En hij wil 'het Joodse initiatief' oprichten, een organisatie die Joodse en christelijke leiders samen over de film moet laten praten.

Volgens Novak wordt volgend jaar, op Aswoensdag, de goede bedoeling van Gibson duidelijk. Dan gaat 'The Passion' wereldwijd de bioscopen in en zal daar 'verzoening en rust' brengen, omdat het de kijkers laat voelen 'welk lijden we elkaar aandoen'. Het is geen film maar een 'meditatie en gebed'. En wat vindt regisseur Gibson? Die heeft waarschijnlijk slechts één zorg: hoe houd ik de controverse gaande tot Aswoensdag 2004?

En vorige maand al:
quote:
Gibson bad bij maken omstreden

Ton Crijnen

De rk kerk mag dan (voorlopig?) door de knieën zijn, de Joden in Amerika blijven volhouden dat het script van Mel Gibsons speelfilm over de laatste dagen van Jezus in de revisie moet. ,,Het riekt naar antisemitisme.'' Maar de film blijkt al gedraaid en Gibson is zich van geen kwaad bewust.

De Amerikaanse bisschoppenconferentie buigt het hoofd. Ze distantieert zich van de bevindingen van een, mede door haar ingestelde, joods-katholieke groep theologen die forse kritiek heeft op de eerste versie van het script van 'The Passion', over de laatste twaalf dagen in het leven van Jezus. Deze speelfilm, geregisseerd door Mel Gibson -'Mad Max', 'The Man without a Face', 'Braveheart'-, draait als alles goed gaat volgend jaar rond Pasen in de bioscopen.

De Anti-Defamation League of America, een pressiegroep die opkomt voor de belangen van de Joodse gemeenschap in de VS, is vooralsnog niet gezwicht voor Gibsons advocaten. De ADL was mede-inspirator van het instellen van de groep theologen. ADL-directeur Abraham Foxman laat weten dat men nog altijd voluit de 'ernstige zorgen' deelt die met betrekking tot de film zijn geuit. ,,Het script riekt naar traditioneel antisemitisme.''

Kernbezwaar van de groep -dat ze nu niet meer namens de rk kerk mag uiten- betreft het feit dat de schuld voor de kruisdood van Jezus weer lijkt te zijn verschoven van Pilatus en de Romeinen in de richting van het Joodse volk. Deze eeuwenoude christelijke misvatting werd door het Tweede Vaticaans Concilie (1962-'65) openlijk veroordeeld.

Mel Gibson ontkent dat zijn film antisemitisch is. ,,'The Passion' (de Passie) wil inspireren, niet beledigen'', aldus de Amerikaanse regisseur. ,,Hij gaat over God die mens wordt en over de mensen die daarna God weer vermoorden.'' Volgens Gibson raakten bij de, inmiddels afgesloten, opnamen enkele islamitische medewerkers zo diep onder de indruk dat ze zich spontaan tot het christendom bekeerden. Wat op zich nog geen bewijs tegen een mogelijke anti-judaïstische strekking van de speelfilm vormt.

De producent van de film, Steve Mc Eveety, zegt dat de critici zich baseren op een verouderde versie van het script. Dat valt te hopen, want een katholiek lid van de theologengroep stelde dat hij nog nooit zo'n antisemitisch stuk onder ogen had gekregen als juist dat filmscript.

Het is niet zo vreemd dat sommigen de film met argwaan bekijken. De regisseur blijkt oprichter van 'The Holy Family', een ultraconservatieve katholieke splintergroep die de besluiten van Vaticanum II verwerpt. Gibson: ,,Deze hebben het kerkelijk instituut gecorrumpeerd. Kijk naar de voornaamste vruchten ervan: afnemend kerkbezoek en groeiende pedofilie.'' Zijn afwijzing geldt impliciet ook het conciliestuk Nostra Aetate, dat een einde maakte aan de mythe dat de Joden Christus hebben vermoord. Gibson en de zijnen beschouwen de drie laatste pausen onwettig. Inclusief de huidige (Johannes Paulus II), die als geen andere rooms-katholieke kerkvorst vóór hem zich heeft ingezet voor verzoening tussen Joden en christenen.

Vervolgens zijn er de woorden, door een Italiaanse journalist aan regisseur Gibson toegeschreven: ,,Het is onvermijdelijk de Joden te portretteren als schuldig aan het kruisigen van Christus. Zoals de Bijbel zegt: 'Hij kwam tot de zijnen en de zijnen erkenden hem niet.' Dat kun je niet wegpoetsen.'' Mocht Gibson dit beweerd hebben, dan staat hij niet alleen; 37 procent van alle Amerikanen gelooft dat de Joden schuldig zijn aan Jezus' dood.

En ten slotte is er het feit dat Gibson zijn film, behalve op de vier evangelisten, naar eigen zeggen ook baseert op de geschriften van twee mystieke nonnen: de Spaanse Maria de Jesús de Agreda (1602-1665) en de Duitse Anna Catherina Emmerich (1774-1824). De een was ervan overtuigd dat de Joden eeuwig moesten lijden omdat ze het bloed van de Verlosser hadden vergoten; de ander beschrijft een visioen waarin ze een oude Jodin van het hellevuur redt, nadat deze heeft bekend dat de Joden christenkinderen wurgen en hun bloed gebruiken voor rituelen.

Zelf zegt Gibson dat hij tijdens de opnamen elke dag de mis bijwoonde. Want: ,,We moeten volkomen zuiver zijn om zoiets te kunnen draaien''. En: ,,Ik ben geen predikant of priester, maar ik denk dat de Heilige Geest door mij en deze film werkzaam is''.

Gibsons epos -geschatte kosten: 25 miljoen dollar (ruim 26 miljoen euro)- draait vooral rond het verraad, het proces, de dood en de verrijzenis. Er wordt uitsluitend Latijn en Aramees gesproken, de (inmiddels dode) talen waarin ten tijde van Jezus de Romeinen, respectievelijk de Joden zich uitdrukten. Wie ondertiteling verwacht komt bedrogen uit, dat druist in tegen de authenticiteit die Gibson zijn werk wil meegeven. ,,Wel zullen we in de film veel visuele aanwijzingen geven, zodat ook mensen die minder bekend zijn met de Bijbel het een beetje kunnen volgen.''

De Christusfiguur wordt gespeeld door James Caviezel (,,Ik ben een gelovig katholiek''). Hij hing in totaal vijftien uur aan het kruis voordat de opnamen gelukt waren. ,,Op een zeker moment was de wind zo sterk dat ik bang was met kruis en al om te kieperen.'' De rol van Maria wordt vertolkt door de Roemeense actrice Maia Morgenstern, terwijl de Italiaanse seksdiva Monica Bellucci, bekend van 'The Matrix Reloaded', Maria Magdalena voor haar rekening neemt.

Hollywood staat belangstellend langs de zijlijn af te wachten of deze gewaagde en omstreden productie een flop wordt of een kassucces. Niet voor niets heeft zich nog geen distributeur gemeld en is Gibson gedwongen de film voor een groot deel uit eigen zak te betalen. Maar: ,,Al tien jaar voelde ik de behoefte dit te maken. Nu doe ik het, wat het me ook kost. Sommigen denken dat ik gek geworden ben, en misschien is dat ook wel zo.''

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zondag 31 augustus 2003 @ 00:01:24 #56
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_12839844
Volledig in het Latijn lijkt me wel interessant om te zien/
  zondag 31 augustus 2003 @ 00:06:16 #57
8502 BAZZA
pi_12839930
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2003 22:50 schreef Joppe het volgende:

Ja, hij kwam zelfs de bekende bij nazi's populaire rekensommen op de proppen blabla niet genoeg tijd om zoveel mensen te doden blabla met zoveel ovens blabla je kent het wel.
Stond een artikel over in "Het Parool" van vandaag.
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  zondag 31 augustus 2003 @ 00:09:33 #58
8502 BAZZA
pi_12839998
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2003 22:53 schreef schatje het volgende:

Is the Pope Catholic...Enough?

OMG wat een debiel
quote:
Across the table, Joye suddenly looked up from her plate. She was dressed in a stylish outfit for church, wearing a leather patchwork blazer and a felt beret in place of the traditional headdress. She had kept quiet most of the day, so it was a surprise when she cheerfully piped in. ''There weren't even that many Jews in all of Europe,'' she said.

''Anyway, there were more after the war than before,'' Hutton added.

pi_12845903
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 00:01 schreef Kang-He het volgende:
Volledig in het Latijn lijkt me wel interessant om te zien/
De film is dus idd opgenomen in de oorspronkelijke talen van die periode, het Latijn en het Aramees.De film wordt echter alsnog ondertiteld.
pi_12845949
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 00:09 schreef BAZZA het volgende:

[..]

OMG wat een debiel
[..]

En verder:
quote:
The intrigue got only murkier and more menacing from there. The next day after church, over a plate of roast beef at a buffet joint off the highway, conversation turned to the events of Sept. 11. Hutton flatly rejected that Al Qaeda hijackers had anything to do with the attacks. ''Anybody can put out a passenger list,'' he said.

So what happened? ''They were crashed by remote control,'' he replied.

He moved on to the Holocaust, dismissing historical accounts that six million Jews were exterminated. ''Go and ask an undertaker or the guy who operates the crematorium what it takes to get rid of a dead body,'' he said. ''It takes one liter of petrol and 20 minutes. Now, six million?''

.
  zondag 31 augustus 2003 @ 13:24:01 #61
21510 dr.Tesla
Gnothe seauton
pi_12846024
Lekker belangrijk allemaal mbt deze film
Alles is één
pi_12846411
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 13:24 schreef dr.Tesla het volgende:
Lekker belangrijk allemaal mbt deze film
De film is controversieel mede door de denkbeelden van Hutton Gibson, daarom is het dan ook volstrekt ontopic.
  zondag 31 augustus 2003 @ 17:00:35 #63
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_12851315
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 13:44 schreef schatje het volgende:

[..]

De film is controversieel mede door de denkbeelden van Hutton Gibson, daarom is het dan ook volstrekt ontopic.

Volgens mij maakt Mel toch echt de film.

Het is wel on-topic in zoverre dat er idioten schijnen te zijn die een film die ze niet gezien hebben in diskrediet willen brengen, op basis van de vader van de regisseur die er volgens mij nooit eerder van beschuldigd is verwerpelijke ideeën in zijn films te verwerken.

Maar er is goed nieuws voor de haters van kunst en vrijheid van expressie. Onder druk van een stel protesterende schapen die de film van horen zeggen niets vinden, ziet Fox van distributie af:
http://www.nydailynews.com/08-29-2003/front/story/113117p-102012c.html

Is er trouwens al één persoon geweest die de film gezien heeft, het een anti-semitische film vindt, én een inhoudelijke behandeling heeft geschreven van wat er precies anti-semitisch aan is?

pi_12851847
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 17:00 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Volgens mij maakt Mel toch echt de film.

Waar beweer ik van niet dan??
quote:
Het is wel on-topic in zoverre dat er idioten schijnen te zijn die een film die ze niet gezien hebben in diskrediet willen brengen, op basis van de vader van de regisseur die er volgens mij nooit eerder van beschuldigd is verwerpelijke ideeën in zijn films te verwerken.
Dat doet verder niets af aan de foute uitspraken die Hutton Gibson heeft gedaan.Logisch gevolg is dan of zijn zoon misschien ook dat soort denkbeelden deelt.Ik bedoel, ze hangen toch dezelfde religie aan.

En ja, tuurlijk zijn er groeperingen die de film in diskrediet willen brengen, maar dat heeft ook zo zijn reden, omdat men bang is dat er een toenemend antisemitisme zal onstaan.

quote:
Maar er is goed nieuws voor de haters van kunst en vrijheid van expressie. Onder druk van een stel protesterende schapen die de film van horen zeggen niets vinden, ziet Fox van distributie af:
Dat is jammer, maar in Europa zal het toch wel lukken om een distributeur te vinden??
quote:
Is er trouwens al één persoon geweest die de film gezien heeft, het een anti-semitische film vindt, én een inhoudelijke behandeling heeft geschreven van wat er precies anti-semitisch aan is?
Alleen de trailer .

Heeft Mel Gibson trouwens echt eerder films geregisseerd??

pi_12853378
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 17:25 schreef schatje het volgende:
Heeft Mel Gibson trouwens echt eerder films geregisseerd??
Passion, The (2004)
Braveheart (1995)
Man Without a Face, The (1993)
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 17:00 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Aanvankelijk las/hoorde ik ook dat Gibson moeilijkheden ondervond bij het zoeken naar een distributeur. Echter, een paar dagen geleden hoorde ik op televisie het gerucht dat de distributeurs juist in rijen voor Gibsons huis zouden staan. Blijkbaar zien veel hoge Hollywood piefen toch geld in een controversiele film (tenminste, voor zover we dat nu kunnen beoordelen). En gelukkig maar.
pi_12854202
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 18:31 schreef Joppe het volgende:

[..]

Aanvankelijk las/hoorde ik ook dat Gibson moeilijkheden ondervond bij het zoeken naar een distributeur. Echter, een paar dagen geleden hoorde ik op televisie het gerucht dat de distributeurs juist in rijen voor Gibsons huis zouden staan. Blijkbaar zien veel hoge Hollywood piefen toch geld in een controversiele film (tenminste, voor zover we dat nu kunnen beoordelen). En gelukkig maar.

Natuurlijk moet die film gewoon overal te zien .

Ik kan me echter ook voorstellen dat het voor sommige mensen wat gevoelig ligt.

pi_12857005
Die Joden zijn me toch een stelletje zeikerds!! Echt alles noemen ze antisemitisme.. rot toch op met dat gevoelige psychologische gedoe!

Ik ben ontzettend benieuwd naar deze film en dat wil ik me niet laten ontnemen door die Zionisten.

Ik denk dat ze die film trouwens beter kunnen ondertitelen, want niet iedereen is bekend met de Bijbel en de dood van JeZus.

Ik kan iig niet wachten, ik heb de trailer al gezien en ik kreeg KIPPENVEL!! ik was bang dat het een beetje te EO-achtig zou worden maar het is een juweeltje qua beeld, geluid, muziek, omgeving etc!

.
pi_12857598
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 20:52 schreef francia het volgende:

Ik denk dat ze die film trouwens beter kunnen ondertitelen, want niet iedereen is bekend met de Bijbel en de dood van JeZus.

Hij wordt ook ondertiteld als ik goed begrepen heb.
quote:
Ik kan iig niet wachten, ik heb de trailer al gezien en ik kreeg KIPPENVEL!! ik was bang dat het een beetje te EO-achtig zou worden maar het is een juweeltje qua beeld, geluid, muziek, omgeving etc!
*mee eens is*
pi_12857835
Ik kijk ook al een tijdje uit naar dit project, ik ben zelf niet religieus maar toch lijkt dit een zeer interessante ervaring te worden.
Tap tap tap
  maandag 1 september 2003 @ 09:46:46 #70
22713 maple-leaf
Terug van weggeweest...
pi_12865657
Ik heb net pas de trailer gezien en oi, oi, oi, heeel erg aangrijpend! Ik kijk erg naar het uiteindelijke resultaat uit.

pffwieuww, het heeft me wel geraakt, ik ben dus echt benieuwd hoe ik op de film reageer.

*Leve het hierNUmaals....Loesje©*
*Leven is het meervoud van lef....Loesje©*
pi_12866324
quote:
Op zondag 31 augustus 2003 21:21 schreef CherryLips het volgende:
Ik kijk ook al een tijdje uit naar dit project, ik ben zelf niet religieus maar toch lijkt dit een zeer interessante ervaring te worden.
Ik had hetzelfde. Gek genoeg interesseer ik me totaal niet in het Christendom en ben ik atheïst. Maar dit lijkt me toch echt een heel mooie film.
pi_12866381
quote:
Op maandag 1 september 2003 10:26 schreef Disorder het volgende:

[..]

Ik had hetzelfde. Gek genoeg interesseer ik me totaal niet in het Christendom en ben ik atheïst. Maar dit lijkt me toch echt een heel mooie film.

Ik interesseer me er wel in, maar ik heb er gewoon de ballen verstand van De EO-achtige films hebben mij nooit de volle 2 uur kunnen boeien, alleen één keer maar dat was omdat Gary Oldman meedeed, ik hoop gewoon dat deze film zijn naam eer aandoet en wat meer passie meebrengt.
Tap tap tap
  maandag 1 september 2003 @ 12:31:51 #73
64381 Achterhoekers_eerst
Als u alles op een rijtje hebt
pi_12868607
Maakt natuurlijk wel degelijk uit of je "christelijk" bent of niet, maar de bedoeling van Gibson met deze film is om de mensen te overtuigen van wat er in het verre verleden wel niet allemaal gebeurt is.......en ik denk dat dit heel erg goed gaat lukken.

Ik kijk nu al uit naar de film...bioscoop of niet.

....hoedt u voor het domino-effect ! !
pi_12874342
quote:

[..]

Heb je trailer al gezien Disorder??
pi_12929863
Ik zie dat mijn link voor de wat langere trailer niet meer werkt, dus nog even opnieuw:

http://media.trinetcom.com:8080/ramgen/harvest/realmedia/2003/church/special/thepassion-rmvhigh.rm

pi_12930239
quote:
Op donderdag 4 september 2003 00:55 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Ik zie dat mijn link voor de wat langere trailer niet meer werkt, dus nog even opnieuw:

http://media.trinetcom.com:8080/ramgen/harvest/realmedia/2003/church/special/thepassion-rmvhigh.rm

Zeer indrukwekkend.
pi_13256948
Crowe Passionately Drubs Gibson's 'Passion'

Australian Russell Crowe has cast a few stones at The Passion, a movie about the last hours of Jesus Christ, produced and directed by Mel Gibson who moved to Australia with his family at the age of 12, went to school there and made his first movies there. Using an Australian expression that is the equivalent of the American phrase "get real," Crowe said that if it is true that Gibson has shot the film in Aramaic and Latin and intends to release it without subtitles, then "I think he's got to get off the glue. ... What's the point of making a movie where people can't understand what's going on?" Advised that Gibson believes that most people already know what's going on, Crowe remarked, "Well, if we know the story, if we know it that well, why did [he] bother making it again?" Gibson made the comments on Mancow Muller's radio show in Chicago, and they were picked up Tuesday by MSNBC online columnist Jeannette Walls.

van Imdb

The choices we make, not the chances we take, determine our destiny
pi_13261095
Russell Crowe moet gewoon zijn bek dicht houden, wat een eikel is dat zeg.
pi_13261181
quote:
Op donderdag 18 september 2003 13:18 schreef schatje het volgende:
Russell Crowe moet gewoon zijn bek dicht houden, wat een eikel is dat zeg.
Vind dat 'ie wel een punt heeft eigenlijk. Niet iedereen heeft op het gymnasium gezeten. Om over dat Aramees maar te zwijgen.

Ga echt geen film kijken die waarschijnlijk boordevol dialoog zit waar je geen ruk van verstaat. What's the use?

Laters!

AA

MANTRONIX???
Positive Energy Activates Constant Elevation
pi_13261211
quote:
Op donderdag 18 september 2003 13:23 schreef AboruAsli het volgende:

[..]

Vind dat 'ie wel een punt heeft eigenlijk. Niet iedereen heeft op het gymnasium gezeten. Om over dat Aramees maar te zwijgen.

Ga echt geen film kijken die waarschijnlijk boordevol dialoog zit waar je geen ruk van verstaat. What's the use?

Laters!

AA

De film wordt wel ondertiteld, Gibson is erop teruggekomen.
pi_13261729
quote:
Op donderdag 18 september 2003 13:25 schreef schatje het volgende:

[..]

De film wordt wel ondertiteld, Gibson is erop teruggekomen.

Commercieel gezien een niet onverstandige keuze.

Laters!

AA

MANTRONIX???
Positive Energy Activates Constant Elevation
pi_13353438
Nog wat nieuws (in het Engels):

Vaticaan keurt The Passion goed.

Hoofd ADL bekritiseert Gibson.

Vooral het tweede bericht vind ik nogal bizar. Dat Mel Gibson de controversiële passage uit de Bijbel niet gebruikt dan wel aangepast heeft vind ik zelf tè politiek correct voor woorden, maar dat zoiets dan weer gebruikt wordt om anti-semitische denkbeelden "aan te tonen", toont in mijn ogen alleen aan dat ie het nooit goed kan doen.

Als je de Joodse menigte tegen Pilatus laat zeggen "zijn bloed kome over ons en onze kinderen" dan staat de politiek correcte wereld op zijn kop, maar als je het eruit haalt laat je zien waartoe je Joden allemaal in staat acht.....

Ik heb overigens begrepen dat de gewraakte passage niet geschrapt is, maar in een andere context geplaatst, door 'm in plaats van door de Joodse menigte slechts door een persoon, de Joodse hogepriester, te laten uitspreken.

[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Strangelove op 22-09-2003 10:23]

maandag 22 september 2003 @ 10:31:51 #83
59537 Korneel
DEATH TO OATMEAL!
pi_13353608
Aramees werd ook gesproken in de film "Fallen"
Het was vrij onverstaanbaar voor mij, en ik heb het vaak terug gespoeld
I must obey the inscrutable exhortations of my soul.
  woensdag 8 oktober 2003 @ 11:54:58 #84
4180 Hare
Come fly with me!
pi_13736033
quote:
Gibson Faces Distribution Problems Over 'The Passion'

Maverick superstar Mel Gibson is experiencing big problems in his quest to find a major studio willing to take on his controversial film The Passion. The Mad Max star directed the film about the last days of Jesus Christ, having got the production off the ground via his own company Icon Productions. However, now shooting has wrapped on the James Caviezel-starring project, Gibson has been trying to find a distributor - but only small, independent studios are interested. The Passion has already come under fire from Jewish leaders who fear the depiction of the murder of Christ will incite racial disharmony. But Gibson's epic film - which contains only Latin and Aramaic dialogue with no subtitles - has been given a seal of approval by the Vatican. Insiders believe the adverse attention given to studio Universal after it took on Martin Scorsese's The Last Temptation Of Christ has made other companies wary of handling such challenging material.

Lekker dan, toch geen ondertitels.
The Choices we make, not the chances we take, determine our destiny.
pi_13738324
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 11:54 schreef Hare het volgende:

[..]

Lekker dan, toch geen ondertitels.

Daar is hij inmiddels op teruggekomen.

*zucht*

pi_13842698
quote:

[..]

Pas maar op, voor je het weet ben je bekeerd
btw het schijnt dat Moslims en hindoes die meehelpen met de film spontaan christen zijn geworden, door wat ze zien en ervaren op de filmset.
quote:
Volgens Johannes proberen zij hem te stenigen, in de tempel nog wel! Ze schreeuwen 'aan het kruis met hem' en volgens Matteüs schreeuwt de joodse meute dat zijn bloed over ons en onze kinderen komt."
quote:
"Deze woorden", aldus de orthodoxe Klinghoffer, "worden nog steeds door christenen van alle denominaties gelezen. Als er nu nergens onrust tegenover joden smeult, geloof ik niet dat zij nu plotseling opgezweept zullen worden. (...) Wij joden moeten leren diep adem te halen en te ontspannen voor wij christenen vernederen omdat zij voor hun geloof uitkomen." Toch hebben we van de christenen niets te vrezen, waarschuwt de schrijver. De dreiging komt eerder van de moslims.
quote:
Klinghoffer wijst erop dat joden de schuld van Jezus' dood niet helemaal in de schoenen van de Romeinen kunnen schuiven. "Wij moeten loyaal zijn aan het judaïsme en de waarheid en niet aan een officieel goedgekeurde, geflatteerde versie van het judaïsme of de waarheid. Die kon wel eens joods noch waar zijn."
Ik begrijp niet waarom Joden er zo'n probleem van maken. Ten eerste geloven zij niet dat Jezus de messias is, dus waarom zouden zij zich dan schuldig of beschuldigd moeten voelen? En ten tweede kun je het christenen niet verwijten dat zij alleen maar laten zien wat ze geloven. En tenslotte schijnen ze te vergeten dat Christenen het beste voor hebben met de Joden. Christenen geloven dat Jezus moest sterven omdat God dat zo wilde. Dus een verwijt naar de Joden toe vind ik onrechtvaardig en zo zou het door hun ook niet gezien moeten worden.

[Dit bericht is gewijzigd door FBtje op 13-10-2003 09:06]

pi_13842794
quote:
Op maandag 22 september 2003 10:22 schreef Dr_Strangelove het volgende:

Vooral het tweede bericht vind ik nogal bizar. Dat Mel Gibson de controversiële passage uit de Bijbel niet gebruikt dan wel aangepast heeft vind ik zelf tè politiek correct voor woorden, maar dat zoiets dan weer gebruikt wordt om anti-semitische denkbeelden "aan te tonen", toont in mijn ogen alleen aan dat ie het nooit goed kan doen.

Als je de Joodse menigte tegen Pilatus laat zeggen "zijn bloed kome over ons en onze kinderen" dan staat de politiek correcte wereld op zijn kop, maar als je het eruit haalt laat je zien waartoe je Joden allemaal in staat acht.....

Ik heb overigens begrepen dat de gewraakte passage niet geschrapt is, maar in een andere context geplaatst, door 'm in plaats van door de Joodse menigte slechts door een persoon, de Joodse hogepriester, te laten uitspreken.

Ja en op deze manier geef je dus niet weer wat er in de bijbel staat en dat vind ik erg jammer.. Ik snap ook niet waar dat antisemitisme vandaan zou moeten komen als die passage niet geschrapt of aangepast was geweest. Ik denk namelijk niet die groepen mensen die vaak antisemitische uitspraken doen (rechts-extremisten, arabische wereld), zich wat van de film aan zouden trekken. Zij hechten sowieso al geen waarde aan het christelijke geloof.
pi_13863126
The Passion verandert van naam

Vandaag is bekend gemaakt dat Mel Gibsons veel besproken film The Passion van naam is veranderd en The Passion of Christ als officiële titel zal gaan dragen. De film, die de laatste twaalf uur van het leven van Jezus in beeld zal brengen, heeft tevens nog geen distributeur gevonden. Het doel is echter om de film op 25 februari 2004 uit te brengen in de Amerikaanse bioscopen.

Naast bovengenoemde problemen blijkt het ook zo te zijn dat componist James Horner, die onder meer verantwoordelijk was voor de muziek uit Titanic en A Beautiful Mind, zich terug heeft getrokken. Alhoewel hij geruime tijd gekoppeld was aan het project, zal hij de muziek van de film toch niet verzorgen. Wel is het gerucht opgedoken dat rockgroep The Cranberries een Latijns lied zal opnemen voor de soundtrack.

pi_14112291
Jezus-acteur door de bliksem getroffen:
quote:
UTRECHT - 24/10/03 Acteur Jim Caviezel is door de bliksem getroffen terwijl hij Jezus speelde in de controversiële film 'The Passion' van Mel Gibson. De bliksemschicht trof Caviezel en de assistent-regisseur Jan Michelini toen ze even buiten Rome op locatie aan het filmen waren. Geen van beide werd ernstig gewond door de inslag.

Voor Michelini was het al tweede keer dat hij tijdens de opnamen van de film door de bliksem werd getroffen. Bij het eerdere incident liep Michelini brandwonden op aan zijn vingers toen de bliksem in paraplu sloeg.

Een getuige van het incident zegt dat hij ongeveer dertig meter bij de slachtoffers vandaan stond, toen hij plots rook uit de oren van Caviezel zag komen.

bron

.

.

pi_14112881
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 18:54 schreef schatje het volgende:
bron
.
.
Dit geeft toch wel een beetje te denken
The prettiest people do the ugliest things
  vrijdag 24 oktober 2003 @ 20:15:17 #91
4180 Hare
Come fly with me!
pi_14114054
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 18:54 schreef schatje het volgende:
[..]

bron

.

.

Vast en zeker gods wil
pi_14114263
vast en zeker die vervloekte satan die aan het tegenwerken is
pi_14116208
Zo'n apart voorval overkwam Scorsese ook (Regisseur 'The Last Temptation of Christ')
quote:
According to director Martin Scorsese, the last shot was *not* intentional. The camera used to film this scene was faulty and light leaked in onto the the film, causing a white-out at the exact point in the scene at which Jesus expires, and this was not discovered until the film was processed. Serindipity or divine intervention, take your pick.
pi_14121728
check hier eens: http://www.passion-movie.com/nederlands/faq.html.
mensen die geinteresseerd zijn in de Aramese taal en geschiedenis vinden hier een link naar een artikel over het Aramees.

ben zelf een Arameeër en kom, ehum, houd je vast, uut Hengelo (Twente)!

op mijn homepage kun je wat meer informatie over het Aramese volk vinden. mocht ik er tijd voor hebben, dan plaats ik er binnenkort nog wat info + pics op.

pi_14623433
Er zijn tot nu distributeurs gevonden in Amerika, Engeland en Australie. Dat betekent dat in ieder geval in deze landen de film te zien zal zijn.. nu Nederland nog!

Als jij de film ook beslist wil zien, moet je even hier klikken:
http://www.passion-movie.com/english/support3.html

vrijdag 14 november 2003 @ 11:09:03 #96
4180 Hare
Come fly with me!
pi_14627022
quote:
Gibson Retitles His 'Passion' Movie Again

Mel Gibson's movie about the final hours in the life of Christ has reportedly been retitled again. Originally titled simply The Passion, it was retitled The Passion of Christ last month after it emerged that Miramax had also been developing a project called The Passion for some time. On Wednesday, the website Upcoming Movies (http://movies.yahoo.com/upcoming/) said that an additional "the" had been added to the title, so that it is now "The Passion of the Christ."

pi_14627129
quote:
Character Name Note: (10/26/03) Commmonly known today as "Jesus Christ", Jesus' full name in Hebrew, during his life, would have been "Yeshua bar Yosef", which translates as "Joshua, Son of Joseph." The "Christ" appellation is something he received after his death. During his life, he may also have been called "Jesus of Nazareth."
http://movies.yahoo.com/shop?d=hp&cf=prev&id=1808434069

pi_14632617
Ik ben echt benieuwd naar deze film. Lijkt me een topper worden.

Ik wordt alleen ziek van die mensen die dan weer die anti-semitisch is lopen te roepen. Als of de Joden van die lievertjes zijn.

Als je de bijbel goed leest weet je, dat de farizeers (geestelijk leiders van het Joodse volk) Jezus verschillende malen probeerden te vermoorden. Uiteindelijk is dat natuurlijk gelukt.

Dit heeft echter niets met anti-semitisme te maken. Immers er is een Jood vermoord dankzij andere Joden.

Als Jezus een Belg was, had niemand zo'n discussie gevoerd.

pi_14639665
In Nederland krijgen we hem ook wel te zien hoor .
  vrijdag 14 november 2003 @ 18:43:51 #100
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_14640096
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 14:28 schreef koninginnedag het volgende:
Ik ben echt benieuwd naar deze film. Lijkt me een topper worden.

Ik wordt alleen ziek van die mensen die dan weer die anti-semitisch is lopen te roepen. Als of de Joden van die lievertjes zijn.

Als je de bijbel goed leest weet je, dat de farizeers (geestelijk leiders van het Joodse volk) Jezus verschillende malen probeerden te vermoorden. Uiteindelijk is dat natuurlijk gelukt.

Dit heeft echter niets met anti-semitisme te maken. Immers er is een Jood vermoord dankzij andere Joden.

Als Jezus een Belg was, had niemand zo'n discussie gevoerd.

Als Belg zou ik me beledigd voelen, maar toen zag ik "ik wordt" met dt staan en heb ik eens hartelijk gelachen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_14679342
Ik ben blij dat je al kunt lachen om "wordt" met een t.
Heb je als Belg toch een lage lachdrempel...
En net zoals dit commentaar voegt het veel toe aan dit topic
pi_14933395
Jesus' Death Now Debated By Jews

..... He contends that Jewish interfaith representatives are not being honest in dialogue if they ignore the explicit Talmudic references to Jesus.

Bayme cites a passage from the Talmud, Sanhedrin 43a, which relates the fate of a man called Jesus who is hanged on the eve of Passover for practicing sorcery and leading the people of Israel astray.

"No effort is made to pin his death upon the Romans," Bayme said. "Pointedly, Jews did not argue that crucifixion was a Roman punishment and therefore, no Jewish court could have advocated it."

het hele artikel:
http://www.rense.com/general43/debated.htm

pi_15532084
film verschijnt eerder dan verwacht.. was maart of april.. is geworden 25 februari 2004!

trailers die ik nog niet had gezien:

http://trailer.ent.tom.com/trailers/passion-wmvhigh.wmv

http://66.132.169.215/ThePassion_hi.wmv

[Dit bericht is gewijzigd door FBtje op 19-12-2003 04:44]

pi_15532101
quote:
Op maandag 22 september 2003 10:22 schreef Dr_Strangelove het volgende:

Even n.a.v. bovenstaande quote van alweer een tijdje geleden en dan vooral dat vetgedrukte.. heb je zo'n hekel aan Joden of lijkt het maar zo?

[Dit bericht is gewijzigd door FBtje op 19-12-2003 05:07]

Redactie Frontpage vrijdag 19 december 2003 @ 09:12:17 #105
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_15533078
It Is As It Was"

Pope John Paul II's five-word review of Mel Gibson's The Passion of the Christ -- "It is as it was." -- is likely to rescue the film from the intense controversy it has generated, even before its completion. Although set to open on Ash Wednesday, Feb. 25, the $25-million has failed to find a major distributor, forcing Gibson into what is described as a "service deal" with Newmarket Films, which will handle such matters as shipping prints to theaters that Gibson's Icon Productions lines up. The pope's endorsement, reported by the National Catholic Reporter's Vatican correspondent, John L. Allen Jr., may offset criticism of the film that was ignited when the Anti-Defamation League, the Simon Wiesenthal Center, and other Jewish groups charged that it could foment anti-Semitic conflict by depicting Jews as being responsible for Christ's crucifixion. In a statement on Wednesday, William Donohue, president of the Catholic League, the nation's largest Catholic lay group, said that while he could understand the concerns some Jewish leaders may entertain about the film, he believes that an "ad hoc group of Catholic and Jewish theologians" are miffed because Gibson did not discuss the ramifications of the film with them first. Said Donohue: "He doesn't need to -- the pope's on board. This latter group has two choices: they can either find a spider hole and crawl in it, or they can just keep on talking. Call it a Hobson's choice."

woensdag 21 januari 2004 @ 15:11:07 #106
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_16459310
Wat een onzin dat het inhet latijn wordt gedaam. Ten tijde van Christus werd Koine Grieks gesproken. pas veel later is de invloed van het latijn uitgebreid..
Mel moet zijn huiswerk beter doen....

De samenleving was een hellenistische terwijl de joen onderling vaak Aramees (een vorm van Hebreeuws) gesproken....

maar ach. Mel zal wel gedacht hebben Quidquid Latien dictum sit altum viditur...

If my answers scare you.. stop asking scary questions.
pi_16461774
in de film wordt toch grotendeels Aramees gesproken of heb ik weer wat gemist?
Tap tap tap
pi_16461833
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 16:26 schreef CherryLips het volgende:
in de film wordt toch grotendeels Aramees gesproken of heb ik weer wat gemist?
.

De film wordt wel ondertiteld hoor.

pi_16463270
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 16:28 schreef schatje het volgende:

[..]

.

De film wordt wel ondertiteld hoor.

Gelukkig, al lijkt het me ook wel interessant als dat niet het geval was.
Hopelijk gaat de film niet alleen in 3 vage bioscoopjes draaien in NL...
Tap tap tap
  donderdag 22 januari 2004 @ 13:43:58 #110
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_16486239
Ik heb toch zo'n idee dat mensen alleen de laatste pagina van dit topic lezen...

JA DE FILM WORDT ONDERTITELD!

JA DE FILM IS GEDEELTELIJK IN HET ARAMEES!

maar dat terzijde..

Als hij niet on de bios in de bnuurt komt wacht ik wel op de DVD...
Die zal ook wel een keer komen denk ik...

If my answers scare you.. stop asking scary questions.
pi_16489280
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 13:43 schreef ds_polleke het volgende:
Ik heb toch zo'n idee dat mensen alleen de laatste pagina van dit topic lezen...

maar dat terzijde..

Dit topic heeft 5 pagina's, ik heb er al eerder in gepost maar had toch niet de zin om alles weer door te lezen, ik was even in de war omdat er ineens over Latijn etc gesproken werd, dus sorry?
Tap tap tap
pi_16490360
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 13:43 schreef ds_polleke het volgende:

maar dat terzijde..

.
quote:
Ja, ik ook .
pi_16647727
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 15:11 schreef ds_polleke het volgende:
Wat een onzin dat het inhet latijn wordt gedaam. Ten tijde van Christus werd Koine Grieks gesproken. pas veel later is de invloed van het latijn uitgebreid..

De samenleving was een hellenistische terwijl de joen onderling vaak Aramees (een vorm van Hebreeuws) gesproken....

maar ach. Mel zal wel gedacht hebben Quidquid Latien dictum sit altum viditur...

Jezus zelf sprak Aramees, Latijn en Aramees zijn de gesproken talen in de film
  woensdag 28 januari 2004 @ 12:29:04 #114
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_16653084
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 05:00 schreef FBtje het volgende:

[..]

Even n.a.v. bovenstaande quote van alweer een tijdje geleden en dan vooral dat vetgedrukte.. heb je zo'n hekel aan Joden of lijkt het maar zo?

Ook dit is alweer een tijdje geleden, maar je wordt niet elke dag van anti-semitisme beticht, dus vooruit dan maar:

Misschien ligt het aan het feit dat de link naar het artikel waarop ik reageerde het niet meer doet, maar ik snap niet hoe je iets anti-semitisch uit mijn tekst weet te halen. Die vetgedrukte tekst is niet mijn mening, maar de mening van het hoofd van de ADL.

Gibson kan het volgens die man niet goed doen, want zelfs het schrappen/aanpassen van een vermeend anti-semitsch bijbelstukje in de film wordt als anti-semitisch gezien, omdat Gibson daarmee volgens die man laat zien dat Joden in potentie gewelddadig zijn [immers: Gibson is bang dat "de Joden" hem iets aan gaan doen als ie de passage intact laat] . Met andere woorden, door iets vermeends anti-semitisch te schrappen, laat je [volgens die man dus] zien waartoe je Joden allemaal in staat acht. 'Slogisch.....

EDIT: Ik heb hier de laatste trailer:

http://homepages.nyu.edu/~scs273/01.mov

Geniaal! Wie nu nog zegt dat Gibson anti-semitisch is....

[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Strangelove op 28-01-2004 17:06]

woensdag 28 januari 2004 @ 14:00:29 #115
3604 MightyV
Just Breathe
pi_16655409
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 15:11 schreef ds_polleke het volgende:

Dit had ik al eerder in dit topic (pagina 2) gemeld. Idd een erg domme fout, aangezien Gibson juist heel trots is op het feit dat hij zogenaamd de film in de 'originele' talen heeft opgenomen (tensminste, zo lijkt het).
Overigens is Aramees geen vorm van Hebreeuws maar een Semitische taal.

Deze film ziet er prachtig uit en ik ga 'em dan ook zeker begrijpen. De controverse er omheen vind ik schitterend (lekker modder gooien door maffe religieus-fanatiekelingen) maar interesseert me verder echt niet.

pi_16669363
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 12:29 schreef Dr_Strangelove het volgende:

Ook dit is alweer een tijdje geleden, maar je wordt niet elke dag van anti-semitisme beticht, dus vooruit dan maar:

ok, dan had ik je verkeerd begrepen, sorry
pi_16669513
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 12:29 schreef Dr_Strangelove het volgende:

EDIT: Ik heb hier de laatste trailer:

http://homepages.nyu.edu/~scs273/01.mov

Geniaal! Wie nu nog zegt dat Gibson anti-semitisch is....

nou, ik weet het niet hoor, maar ik vind deze muziek de film nou niet bepaald goed doen.. het lijkt net of je naar de muziek van een andere film zit te kijken.. ik vind de allereerste trailer nog altijd het mooist.
pi_16670572
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 21:32 schreef FBtje het volgende:
nou, ik weet het niet hoor, maar ik vind deze muziek de film nou niet bepaald goed doen.. het lijkt net of je naar de muziek van een andere film zit te kijken.. ik vind de allereerste trailer nog altijd het mooist.
Ik hoop toch dat dit een grapje is..

De echte trailer is HIER te vinden. Ik vind em *insert understatement* erg mooi. The Passion of the Christ was al één van de films waar ik erg naar uitzag, maar nu staat Gibson's vertelling helemaal bovenaan m'n lijst. Wie had dat kunnen denken na Braveheart en The Patriot

[Dit bericht is gewijzigd door Joppe op 28-01-2004 22:07]

pi_16670692
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 22:00 schreef Joppe het volgende:

[..]

Ik hoop toch dat dit een grapje is.. Ik hoop het ten zeerste..

De echte trailer is HIER te vinden. Ik vind em *insert understatement* erg mooi. The Passion of the Christ was al één van de films waar ik erg naar uitzag, maar nu staat Gibson's vertelling helemaal bovenaan m'n lijst. Wie had dat kunnen denken na Braveheart en The Patriot

bedoel je nou dat je hoopt dat ik een grap maak of.. je quote mij in ieder geval en dat is dan wel een echte trailer, maar niet de eerste trailer die ik bedoel.. daarvan was de muziek nog mooier..

weet iemand waar ik 'm gratis kan uploaden? (ca. 15MB)

pi_16670789
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 22:03 schreef FBtje het volgende:

[..]

bedoel je nou dat je hoopt dat ik een grap maak of.. je quote mij in ieder geval en dat is dan wel een echte trailer, maar niet de eerste trailer die ik bedoel.. daarvan was de muziek nog mooier..

Ik hoop dat je een grapje maakt ja. Want die trailer die jij hierboven quote, is een fake trailer. Een trailer met de muziek van Kill Bill en met de tekst "In 2004, The Jews Will Kill Christ". Als je serieus denkt dat dat een trailer voor The Passion of the Christ is, dan is het slecht met je gesteld

En ja, de echte teaser en trailer ken ik ook wel..

pi_16670857
uuuuuuuuhm.. ik had 'm niet helemaal uitgekeken.. dus dat heb ik niet eens gezien.. *schaam*
pi_16675413
ik vind t wel een 'stoere' trailer zo eigenlijk, krijg je meteen een andere blik erop. alleen dat laatste regeltje ja, daar viel mn bek van open.
Tap tap tap
pi_16690061
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 22:03 schreef FBtje het volgende:

[..]

weet iemand waar ik 'm gratis kan uploaden? (ca. 15MB)

Die eerste trailer is inderdaad de sterkste IMO. Er was trouwens nog een langere versie van (met Gibson-intro), maar die is nergens meer te bekennen......

De muziek in die eerste trailer is trouwens Peter Gabriel met Running to the Rain, van het album Long Walk Home: Music from the Rabbit-Proof Fence [SOUNDTRACK] .

pi_16690379
Het spijt me om te zeggen, maar na een paar keer die trailer te hebben bekeken denk ik niet dat ik op deze film zit te wachten.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 23:31:13 #125
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_16865713
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 16:59 schreef Dr_Strangelove het volgende:

Die eerste trailer is inderdaad de sterkste IMO. Er was trouwens nog een langere versie van (met Gibson-intro), maar die is nergens meer te bekennen......

Toch wel...:

http://trailer.ent.tom.com/trailers/passion-wmvhigh.wmv

of:

http://www.hardwired.hu/dl2/2/9/passion-wmvhigh.asf

pi_16870448
In de spits! van gisteren stond een artikel dat christelijke en joodse "personen" alweer over de film hadden zitten zeiken, a la THE LAST TEMPTATION OF CHRIST...

pi_16871059
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 05:49 schreef kinky_queen het volgende:
In de spits! van gisteren stond een artikel dat christelijke en joodse "personen" alweer over de film hadden zitten zeiken, a la THE LAST TEMPTATION OF CHRIST...

Joodse en christelijke groepen beginnen een campagne van lezingen tegen de film The Passion of the Christ van regisseur Mel Gibson. Ze vrezen dat deze film antisemitisme in de hand werkt. Tot de campagne werd besloten na het zien van een eerste versie van de film. Dat meldde de joodse Anti-Defamation League op haar website.

Deze organisatie bestrijdt antisemitisme. De film, die op 25 februari (Aswoensdag) in de VS uitkomt, gaat over de kruisiging van Jezus en de gebeurtenissen die daaraan voorafgingen.

Volgens Rabbi David Elcott van de ADL ondermijnt The Passion of the Christ de vooruitgang die in Amerika op het gebied van wederzijds godsdienstrespect is geboekt. Elcott en andere critici menen dat de film de schuld van de kruisiging bij de joden neerlegt.

Met lezingen, interreligieuze gesprekken en andere programma's proberen zij de 'destructieve' stereotypen over joden die de film zou bevatten, te bestrijden. Het Amerikaans Joods Comite stuurt zijn leden een gids die uiteenzet hoe joodse zorgen over The Passion kunnen worden uitgelegd. Daarnaast heeft het christelijke groepen gevraagd de film niet te gebruiken als onderwijsmiddel. Er zijn geen boycots van bioscopen of protestdemonstraties tegen de film voorzien.

Regisseur Mel Gibson heeft altijd ontkend dat zijn film joden in een kwaad daglicht stelt. Veel evangelisten zijn het met hem eens. De bekende Amerikaanse predikant Billy Graham meent dat de film een zeer krachtige weergave is van de laatste uren van Jezus.

In Europa gaat The Passion of the Christ op 26 maart in première.

Bron: Telegraaf.nl

pi_16887903
Gibson haalt controversiële scène uit The Passion

Mel Gibson zal een controversiële scène uit The Passion of the Christ knippen voordat de film eind deze maand in première gaat. Een naaste medewerker van Gibson vertelde dit tegen The New York Times.

Het gaat om een scène waarin de Joodse Hogepriester Caiaphas een vloek uitroept over het Joodse volk omdat ze de kruisiging van Jezus hebben toegestaan. De passage uit Mattheüs 27:25 zou te gevoelig liggen bij veel Joodse groeperingen.

Gibson had de scène in de film gelaten tijdens een aantal screenings voor selecte groepen gelovigen. Hij scheen van mening te zijn dat zij de scène niet begrepen of verkeerd opvatten. Hij heeft gehoor gegeven aan de vele oproepen om de scène te verwijderen.

The Passion of the Christ gaat over de laatste twaalf uur in het leven van jezus Christus. Hoofdrollen in de film zijn voor Jim Caviezel en Monica Bellucci. Vanaf 8 (bij mijn weten 1 april) april draait de omstreden film in de Nederlandse bioscoop.
Filmfan.nl

woensdag 4 februari 2004 @ 19:24:51 #129
3604 MightyV
Just Breathe
pi_16888920
De geknipte scene zal me echt roesten... maar het laat wel weer mooi zien dat als je hard genoeg blijft zeiken je een hoop gedaan kan krijgen.
Beetje jammer maar wat verwacht je dan ook van Hollywood.
  dinsdag 10 februari 2004 @ 00:20:25 #130
34294 Flying_nomad
Kijkt nu waar het ziet en weet
pi_17046930
GIBSON ADDING PRO-JEWISH ENDING TO 'PASSION'?

Mel Gibson says, "Yes" to Mike Evans' recommendation
--
Het schijnt dat aan het einde van de film onderstaande tekst zal verschijnen om het gevaar van misbruik en antisemitisme te ontkrachten. I.p.v. antisemistisme te bevorderen zal het juist een getuigenis zijn van het lot van de Joodse bevolking gedurende de Romeinse overheersing..........
--

......."When the last scene ends go to black, scroll these words across the screen: "During the Roman occupation, 250,000 Jews were crucified by the Romans, but only One rose from the dead."......

--

Volledig artikel hier beneden.......

GIBSON ADDING PRO-JEWISH ENDING TO 'PASSION'?

Mel Gibson says, "Yes" to Mike Evans' recommendation

I was recently invited to a special screening of "The Passion of the Christ" in Dallas to make recommendations regarding the film. My agent-attorney, my pastor, and 30 other leaders were also invited. At the end of the screening, Mr. Gibson humbly asked if we felt the film could incite anti-Semitism and, if so, what could be done to avoid it.

Sign our Letter of Thanks to Mr. Gibson for his concern and response, now!

I explained to Mr. Gibson that the Crucifixion story had been used by anti-Semites to feed and fuel Jew-hatred throughout history, and that anti-Semitism has risen throughout the world to levels not seen since the days of Hitler. I further stated that the film, in its present form, could incite violence against Jews in the former USSR, Muslim countries and Europe, and could even result in Jews being killed.

I related to Mr. Gibson that the Christian church in Germany supported Hitler, and a major reason for that support was the belief that Jews were suffering for their sin of crucifying the Savior. Oswald J. Smith of the People's Church in Toronto, who visited Germany in 1936, said:

"Every true Christian in Germany is for Hitler. I know, for it was from the Christians that I got my information, and right or wrong they endorse Hitler." I also told him that great numbers in the Muslim world teach Hitler's evil myths to their children, even in the schools. This is the reason it is so very important to correct this. Purely and simply, the foundation of terrorism is firmly imbedded in bigotry!

Mr. Gibson listened intently, hung his head, and was deeply moved. "What can I do," he asked? I responded, "When the last scene ends go to black, scroll these words across the screen: "During the Roman occupation, 250,000 Jews were crucified by the Romans, but only One rose from the dead."

"By doing this," I said, "instead of feeding Jew-hatred, you will be fighting it. You will be communicating the suffering of all Jews under Roman occupation. By simply inserting this statement, those who desire to use the film to incite hatred toward Jews will be deterred.

"Those who might use the movie to incite Jew-hatred would know that they would be doing just the opposite - challenging the evil myths (that Jews are cursed for crucifying Christ and are Christ-killers) taught throughout history, and still today. In addition, 'The Passion of the Christ' would be the first Jesus film produced to fight anti-Semitism by telling the true story of Jewish suffering during the time of Christ."

Mel Gibson became very excited, and said, "Perfect! I will do it. Yes, I will do it. I needed something for that spot anyway. This is it. I will do it. Thank you."

At the showing in Dallas, no one was given a legal form to sign, so I am not bound to a confidentiality agreement. Why am I speaking out now? Because the film was screened when I was in Orlando on Jan. 21 and 22. I realized that leaders in the Jewish community were still extremely worried about increased anti-Semitism because of the film.

I became convinced it was time to let the Jewish community know that Mr. Gibson is very concerned, and is making a historic contribution to combat anti-Semitism. Never before has any effort been made in any Jesus film to correct the myths and misinformation propagated by Jew-hatred.

Please take this opportunity to thank Mel Gibson for his willingness to make this change. Let him know how much you appreciate it, and ask your friends to do the same because numbers of Jew-haters will try to persuade him to do otherwise.

"The Passion of the Christ" opens on Feb. 25, Ash Wednesday.

Jerusalem Prayer Team
PO Box 910
Euless, TX 76039
1-800-825-3872

Everything which has a beginning has a cause, the universe has a beginning, therefore it has a cause.........
pi_17051579
Ik heb gisteren de trailer gezien, ik vond het zwaar indrukwekkend! Kippenvel bij een trailer, dat gebeurt me niet vaak.
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
  dinsdag 24 februari 2004 @ 01:22:02 #132
17275 Mr_Brownstone
Believe it... or not.
pi_17343335
Ik kan niet wachten tot hij hier in debioscopen draait. Ik heb de trailer en teaser gezien en het heeft een grote indruk bij me achter gelaten.
Yes, that sequence of words I just said made perfect sense.
I've got my propaganda, I've got revisionism. I've got my violence in hi-def ultra-realism. All a part of this great nation. I've got my fist, I've got my plan, I've got survivalism.
  dinsdag 24 februari 2004 @ 08:32:37 #133
67640 SaintOfKillers
pi_17344392
Het bloed mag van het scherm stromen, met mensenlichamen mag vanalles gebeuren, kogels en raketten vliegen om de oren, films die drugs verheerlijken zijn geen probleem, pedofilie, necrofilie, laat maar komen etc...

Maar kritiek op Joden? Halt! Damagnie! Zouden ze zich niet beter wat bezig houden met hun illegaal muurtje in plaats van kritiek te geven op iemand die de bijbel gewoon letterlijk verfilmt? Of is de bijbel nu ook al antisemitisch
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_17347241
Als flinke fan van het prachtige en subtiele Il Vangelo Secondo Matteo van Pasolini zit ik niet echt te wachten op een verfilming van het Jezus-verhaal die zijn kracht (zo op het eerste gezicht) lijkt te halen uit liters bloed en veel lichamelijk leed. Ik vrees in ieder geval het ergste.
  woensdag 25 februari 2004 @ 08:50:37 #135
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_17348608
Nou, ik heb net de trailer gezien. En het enige waar ik kippevel van kreeg was de (mooie) muziek. Maar zo op het eerste gezicht lijkt me dit weer een standaard Hollywoodfilm. En dat was nou juist hetgene wat ik niet hoopte te zien . Maargoed, ik vind de hele keueze van Jim Caviezel als Jezus dan ook al lachwekkend bij zo'n zogenaamd grootse verfilming. Je gebruikt toch geen hedendaagse sterren om een zo belangrijk persoon (voor de Christenen en Joden iig) af te beelden? En dan ook nog zulke fouten maken als mensen Latijn laten spreken ipv Grieks. Jammer Mel, maar voortaan wat beter je huiswerk doen en niet proberen om het een kaskraker te laten zijn.. maar gewoon een goede verfilming .

Dit neemt niet weg dat ik 'm nog wil zien btw .
  woensdag 25 februari 2004 @ 12:29:20 #136
4180 Hare
Come fly with me!
pi_17351941
quote:
Movie Reviews: 'The Passion of the Christ'

Although film critics had been expected to crucify Mel Gibson when his The Passion of the Christ was released, the reviewers have turned out to be about equally divided over its merits. Roger Ebert in the Chicago Sun-Times, for example, anoints it with four stars, although commenting, "This is the most violent film I have ever seen." (Earlier in the week, Richard Roeper, Ebert's colleague on his syndicated TV show, commented "This is the most powerful, important and by far the most graphic interpretation of Christ's final hours ever put on film.") Ebert adds: "The film is unsuitable for younger viewers, but works powerfully for those who can endure it." Clearly, some critics have not been able to endure it. Writes Gene Seymour in Newsday: "This movie is little else besides a depiction of punishment so ruthless and unyielding that watching it unfold feels like punishment. (And what, one wonders, did we do to deserve such punishment?)" Indeed, some critics who find much to praise about the movie, wind up concluding that the unrelenting violence in it makes it virtually unwatchable. In the words of Lou Lumenick in the New York Post: "Passion is the closest we've come to a must-see movie this year, but the real question is: How many audience members will have the stomach to actually satisfy their curiosity?" There is also the criticism voiced by early viewers of the movie. Jami Bernard in the New York Daily News writes in a review published on the newspaper's front page: "Mel Gibson's The Passion of the Christ is the most virulently anti-Semitic movie made since the German propaganda films of World War II. It is sickening, much more brutal than any Lethal Weapon." Kenneth Turan of the Los Angeles Times is not among the film's boosters either, and he remarks that the polarized reaction to it has left him in "the grip of a profound despair." He writes: "What is profoundly disheartening is that people of goodwill will see this film in completely different ways. Where I see almost sadistic violence, they will see transcendence; where I see blame, they will see truth." Still others point out that the film represents Gibson's vision. Richard Corliss, in Time magazine, while critical of much of that vision, nevertheless writes: "In dramatizing the torment of Jesus' last 12 hours, [Gibson] has made a serious, handsome, excruciating film that radiates total commitment. Few mainstream directors have poured so much of themselves into so uncompromising a production. Whatever the ultimate verdict on Gibson's Passion, it's hard not to admire Gibson's passion."
Al ben ik een die hard atheist, deze film wil ik toch echt wel zien!!
pi_17352022
Ik ben wel benieuwd naar Mel als regisseur, de vorige keer verraste dat me aangenaam

Verder verwacht ik nu niet echt veel nieuws, hadden ze hem beter aan peter jackson kunnen geven, die had er met veel sfx en bombast weer een nieuw imdb toptienplaasting van gemaakt
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_17352132
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 08:50 schreef BlaatschaaP het volgende:
En dan ook nog zulke fouten maken als mensen Latijn laten spreken ipv Grieks. Jammer Mel, maar voortaan wat beter je huiswerk doen en niet proberen om het een kaskraker te laten zijn.. maar gewoon een goede verfilming .
Volgens mij werd er toen wel degelijk ook Latijn gesproken hoor. Althans, ik heb zat Latijnse teksten uit die tijd met dit onderwerp moeten vertalen op school.....
  woensdag 25 februari 2004 @ 13:14:17 #139
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_17352682
Recensie van Ebert:
quote:
Newmarket Films presents a film directed by Mel Gibson. Written by Gibson and Benedict Fitzgerald. Running time: 126 minutes. Rated R (for sequences of graphic violence). Opening Wednesday at local theaters, but selected locations will start screening the movie at midnight Tuesday.

BY ROGER EBERT FILM CRITIC

If ever there was a film with the correct title, that film is Mel Gibson's "The Passion of the Christ." Although the word passion has become mixed up with romance, its Latin origins refer to suffering and pain; later Christian theology broadened that to include Christ's love for mankind, which made him willing to suffer and die for us.

The movie is 126 minutes long, and I would guess that at least 100 of those minutes, maybe more, are concerned specifically and graphically with the details of the torture and death of Jesus. This is the most violent film I have ever seen.

I prefer to evaluate a film on the basis of what it intends to do, not on what I think it should have done. It is clear that Mel Gibson wanted to make graphic and inescapable the price that Jesus paid (as Christians believe) when he died for our sins. Anyone raised as a Catholic will be familiar with the stops along the way; the screenplay is inspired not so much by the Gospels as by the 14 Stations of the Cross. As an altar boy, serving during the Stations on Friday nights in Lent, I was encouraged to meditate on Christ's suffering, and I remember the chants as the priest led the way from one station to another:

At the Cross, her station keeping ...

Stood the mournful Mother weeping ...

Close to Jesus to the last.

For we altar boys, this was not necessarily a deep spiritual experience. Christ suffered, Christ died, Christ rose again, we were redeemed, and let's hope we can get home in time to watch the Illinois basketball game on TV. What Gibson has provided for me, for the first time in my life, is a visceral idea of what the Passion consisted of. That his film is superficial in terms of the surrounding message -- that we get only a few passing references to the teachings of Jesus -- is, I suppose, not the point. This is not a sermon or a homily, but a visualization of the central event in the Christian religion. Take it or leave it.

David Ansen, a critic I respect, finds in Newsweek that Gibson has gone too far. "The relentless gore is self-defeating," he writes. "Instead of being moved by Christ's suffering or awed by his sacrifice, I felt abused by a filmmaker intent on punishing an audience, for who knows what sins."

This is a completely valid response to the film, and I quote Ansen because I suspect he speaks for many audience members, who will enter the theater in a devout or spiritual mood and emerge deeply disturbed. You must be prepared for whippings, flayings, beatings, the crunch of bones, the agony of screams, the cruelty of the sadistic centurions, the rivulets of blood that crisscross every inch of Jesus' body. Some will leave before the end.

This is not a Passion like any other ever filmed. Perhaps that is the best reason for it. I grew up on those pious Hollywood biblical epics of the 1950s, which looked like holy cards brought to life. I remember my grin when Time magazine noted that Jeffrey Hunter, starring as Christ in "King of Kings" (1961), had shaved his armpits. (Not Hunter's fault; the film's Crucifixion scene had to be re-shot because preview audiences objected to Jesus' hairy chest.)

If it does nothing else, Gibson's film will break the tradition of turning Jesus and his disciples into neat, clean, well-barbered middle-class businessmen. They were poor men in a poor land. I debated Martin Scorsese's "The Last Temptation of Christ" with commentator Michael Medved before an audience from a Christian college, and was told by an audience member that the characters were filthy and needed haircuts.

The Middle East in biblical times was a Jewish community occupied against its will by the Roman Empire, and the message of Jesus was equally threatening to both sides: to the Romans, because he was a revolutionary, and to the establishment of Jewish priests, because he preached a new covenant and threatened the status quo.

In the movie's scenes showing Jesus being condemned to death, the two main players are Pontius Pilate, the Roman governor, and Caiaphas, the Jewish high priest. Both men want to keep the lid on, and while neither is especially eager to see Jesus crucified, they live in a harsh time when such a man is dangerous.

Pilate is seen going through his well-known doubts before finally washing his hands of the matter and turning Jesus over to the priests, but Caiaphas, who also had doubts, is not seen as sympathetically. The critic Steven D. Greydanus, in a useful analysis of the film, writes: "The film omits the canonical line from John's gospel in which Caiaphas argues that it is better for one man to die for the people [so] that the nation be saved.

"Had Gibson retained this line, perhaps giving Caiaphas a measure of the inner conflict he gave to Pilate, it could have underscored the similarities between Caiaphas and Pilate and helped defuse the issue of anti-Semitism."

This scene and others might justifiably be cited by anyone concerned that the movie contains anti-Semitism. My own feeling is that Gibson's film is not anti-Semitic, but reflects a range of behavior on the part of its Jewish characters, on balance favorably. The Jews who seem to desire Jesus' death are in the priesthood, and have political as well as theological reasons for acting; like today's Catholic bishops who were slow to condemn abusive priests, Protestant TV preachers who confuse religion with politics, or Muslim clerics who are silent on terrorism, they have an investment in their positions and authority. The other Jews seen in the film are viewed positively; Simon helps Jesus to carry the cross, Veronica brings a cloth to wipe his face, Jews in the crowd cry out against his torture.

A reasonable person, I believe, will reflect that in this story set in a Jewish land, there are many characters with many motives, some good, some not, each one representing himself, none representing his religion. The story involves a Jew who tried no less than to replace the established religion and set himself up as the Messiah. He was understandably greeted with a jaundiced eye by the Jewish establishment while at the same time finding his support, his disciples and the founders of his church entirely among his fellow Jews. The libel that the Jews "killed Christ" involves a willful misreading of testament and teaching: Jesus was made man and came to Earth in order to suffer and die in reparation for our sins. No race, no man, no priest, no governor, no executioner killed Jesus; he died by God's will to fulfill his purpose, and with our sins we all killed him. That some Christian churches have historically been guilty of the sin of anti-Semitism is undeniable, but in committing it they violated their own beliefs.

This discussion will seem beside the point for readers who want to know about the movie, not the theology. But "The Passion of the Christ," more than any other film I can recall, depends upon theological considerations. Gibson has not made a movie that anyone would call "commercial," and if it grosses millions, that will not be because anyone was entertained. It is a personal message movie of the most radical kind, attempting to re-create events of personal urgency to Gibson. The filmmaker has put his artistry and fortune at the service of his conviction and belief, and that doesn't happen often.

Is the film "good" or "great?" I imagine each person's reaction (visceral, theological, artistic) will differ. I was moved by the depth of feeling, by the skill of the actors and technicians, by their desire to see this project through no matter what. To discuss individual performances, such as James Caviezel's heroic depiction of the ordeal, is almost beside the point. This isn't a movie about performances, although it has powerful ones, or about technique, although it is awesome, or about cinematography (although Caleb Deschanel paints with an artist's eye), or music (although John Debney supports the content without distracting from it).

It is a film about an idea. An idea that it is necessary to fully comprehend the Passion if Christianity is to make any sense. Gibson has communicated his idea with a singleminded urgency. Many will disagree. Some will agree, but be horrified by the graphic treatment. I myself am no longer religious in the sense that a long-ago altar boy thought he should be, but I can respond to the power of belief whether I agree or not, and when I find it in a film, I must respect it.

Note: I said the film is the most violent I have ever seen. It will probably be the most violent you have ever seen. This is not a criticism but an observation; the film is unsuitable for younger viewers, but works powerfully for those who can endure it. The MPAA's R rating is definitive proof that the organization either will never give the NC-17 rating for violence alone, or was intimidated by the subject matter. If it had been anyone other than Jesus up on that cross, I have a feeling that NC-17 would have been automatic.

Copyright © Chicago Sun-Times Inc
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
pi_17359148
Denet was er bij 2Vandaag een interview met Mel Gibson over de film. Knap hij al die miljoenen $ zelf betaald heeft, lijkt me een zeer indrukwekkende film.
pi_17359222
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 19:06 schreef pberends het volgende:
Denet was er bij 2Vandaag een interview met Mel Gibson over de film. Knap hij al die miljoenen $ zelf betaald heeft, lijkt me een zeer indrukwekkende film.
zag 't ook net, volgens mij bedoelt hij er ook niks kwaads mee.
Overigens is het vanuit Communicatiewetenschappelijk-oogpunt onzin om te zeggen dat deze film een foute invloed heeft....
pi_17359501
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 12:42 schreef DonStefano het volgende:

[..]

Volgens mij werd er toen wel degelijk ook Latijn gesproken hoor. Althans, ik heb zat Latijnse teksten uit die tijd met dit onderwerp moeten vertalen op school.....
Inderdaad, degenen hierboven zeggen dat het een fout is zullen wel vergeten zijn dat de Romeinse bezetters uit, jawel, Rome kwamen, waar men volgens mij toch echt Latijn sprak. Maar volgens jullie hoort Pontius Pilatus dus Grieks te spreken?
.
  woensdag 25 februari 2004 @ 19:25:02 #143
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_17359521
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 19:23 schreef Toet het volgende:

[..]

Inderdaad, degenen hierboven zeggen dat het een fout is zullen wel vergeten zijn dat de Romeinse bezetters uit, jawel, Rome kwamen, waar men volgens mij toch echt Latijn sprak. Maar volgens jullie hoort Pontius Pilatus dus Grieks te spreken?
Ik zit ook maar na te babbelen wat hierboven geroepen werd hoor.
pi_17359802
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 19:25 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Ik zit ook maar na te babbelen wat hierboven geroepen werd hoor.
Maar goed, misschien zit ik er wel naast, degene die het als eerste postte kwam behoorlijk overtuigd over
.
pi_17360379
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 19:10 schreef DonStefano het volgende:

[..]

zag 't ook net, volgens mij bedoelt hij er ook niks kwaads mee.
Overigens is het vanuit Communicatiewetenschappelijk-oogpunt onzin om te zeggen dat deze film een foute invloed heeft....
Nee tuurlijk bedoeld hij er niets kwaads meer, maar die joden moeten weer zeiken over niets. Hoe kan hij er kwaad mee bedoelen, hij geloofd zelf in Jezus. Kijk als het nou door halve nazi's was gemaakt deze film.
pi_17360485
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 19:39 schreef Toet het volgende:

[..]

[afbeelding] Maar goed, misschien zit ik er wel naast, degene die het als eerste postte kwam behoorlijk overtuigd over
nee hoor, volgens mij heb je gewoon gelijk. Maar het klinkt wel quasi-intellectueel om te zeggen dat het Grieks ipv Latijn moet zijn
  woensdag 25 februari 2004 @ 21:59:26 #147
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_17363332
Typical dit... Een stel doorgeslagen Joden (goed lezen aub wat hier staat) vind het vertellen van het verleden anti-semitisme. Godver wat zijn de duitsers zielig met al die WO2 films .
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  donderdag 26 februari 2004 @ 00:11:04 #148
82910 Duritz
Tellende Kraai
pi_17365822
Nog meer commotie?
quote:
Woman Collapses During Showing of "The Passion Of The Christ"

A woman collapsed in an East Wichita theatre this morning, during a showing of "The Passion Of The Christ". The woman, in her 50's, was pronounced dead a short time later at a Wichita medical center.

People viewing the movie at the Warren Theatre East say the woman collapsed during the portion of the movie where the crucifixion of Christ was shown. Nurses who were in the audience gave the woman CPR.
http://www.kake.com/home/headlines/653662.html
"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)
pi_17367820
Ik heb de film net gezien, en ja, netjes in de bioskoop hier in Canada. Het was hier ala LOTR, eerste paar shows uitverkocht en lange rijen (ik had de kaartjes gisteren al gekocht).

Ik moet zeggen, een indrukwekkende film, je kijkt er niet met plezier naar maar het laat een grote indruk achter (bij mij dan). Ik heb veel negatieve verhalen gehoord en heb niets en dan ook niets terug kunnen vinden in de film (zoals de al uitgebreide topics over het antisemitisme en slecht acteerwerk). Natuurlijk is het hele verhaal bekend dus kan ik daar niet veel over zeggen, het is zoals het in de bijbel beschreven is.

En nu ga ik naar bed en fijn dromen over...hmmm...dat zullen we wel zien!
pi_17368197
de Romeinen spraken Latijn en Jezus sprak Aramees

maar goed, ik kan niet wachten tot ik de film te zien krijg
  donderdag 26 februari 2004 @ 10:35:30 #151
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_17369455
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 00:11 schreef Duritz het volgende:
Nog meer commotie?
Pas als die vrouw over een dag of 3 weer op zou staan uit de dood . .
  donderdag 26 februari 2004 @ 11:09:55 #152
4180 Hare
Come fly with me!
pi_17370053
quote:
Big First Day for The Passion of The Christ
Source: The Associated Press Wednesday, February 25, 2004

Mel Gibson's controversial The Passion of The Christ took in an estimated $15 million to 20 million from 3,006 theaters after just one day of release, reports The Associated Press.

The film, which chronicles the last twelve hours of Jesus of Nazareth's life, rang up $7 million in matinee ticket sales alone in the United States and Canada on Wednesday, said Rob Schwartz, head of distribution for Newmarket Films, which Gibson hired to release the movie after studios balked.

With an estimated $3 million from private screenings for church groups Monday and Tuesday in advance of Wednesday's official opening, grosses for the film were expected to climb as high as $20 million once evening screenings are counted, Schwartz said.

Final numbers were to be released Thursday. Sony Pictures' 2002 release of Spider-Man holds the single-day record of $43.6 million, but "Passion" has already passed the receipts that other modern religious films took in during their entire runs, among them The Last Temptation of Christ ($8.4 million) and The Omega Code ($12.5 million).

"I think the prospects are certainly good for at least hitting $100 million overall. Then again, we have to see how the rest of the weekend plays out," Schwartz added. "Hopefully, if we continue the torrid pace we're starting to set now, that's an achievable number."

Gibson put up the film's $25 million budget out of his own pocket. After theater owners take their cut, about half of the box office take will come back to Gibson, who then pays Newmarket a percentage fee for distribution.
Ik blijf het toch erg cool vinden dat een filmmaker zo 'gepassioneerd' is om een film te maken dat ie het uit eigen zak betaald. Dat ie het kan betalen is natuurlijk al om stil van te worden, maar dat ie het nu dik terug gaat verdienen en een aardig groot deel in eigen zak mag steken is wel errug leuk

pi_17370112
Door alle opschudding is het in ieder geval een gegarandeerde kaskraker voor Mel Gibson

pi_17374325
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 26 februari 2004 @ 15:11:20 #155
4180 Hare
Come fly with me!
pi_17374771
Hmm, laat me raden:

jezus gaat dood?
  donderdag 26 februari 2004 @ 22:59:27 #156
67640 SaintOfKillers
pi_17384202
Ik vraag me eigenlijk iets af. Deze film zou één van de meest getrouwe verfilmingen zijn van wat er echt gebeurd is. Vooral het martelen en vernederen van Jezus tijdens de kruisweg zou in deze film sterk naar voor komen.

Maar anderzijds heb ik gelezen dat Il Vangelo Secondo Matteo van Pasolini ook een zeer correcte, zij het wat minder emotionele, verfilming zou zijn van hoe het juist in mekaar zat, volgens het evangelie van Mattheus dan. In deze film loopt Jezus namelijk rustig wat te drinken, terwijl iemand anders z'n kruis draagt

Hoe zat het nu? Niet dat het lijden van Jezus me echt veel doet, maar ik dacht, ik vraag het even
pi_17395897
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 22:59 schreef SaintOfKillers het volgende:
In deze film loopt Jezus namelijk rustig wat te drinken, terwijl iemand anders z'n kruis draagt
Als ik het me goed herinner, neemt onderweg naar Golgotha (spelling?) een boer het kruis over van Jezus, omdat Jezus uitgeput is. Volgens de bijbel ging Jezus dus niet even "rustig wat drinken"
.
  vrijdag 27 februari 2004 @ 17:08:38 #158
67640 SaintOfKillers
pi_17396314
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 16:45 schreef Toet het volgende:

[..]

Als ik het me goed herinner, neemt onderweg naar Golgotha (spelling?) een boer het kruis over van Jezus, omdat Jezus uitgeput is. Volgens de bijbel ging Jezus dus niet even "rustig wat drinken"
Ik heb de scene nog eens bekeken en het komt op het volgende neer. Jezus legt een klein eindje van de kruisweg af terwijl hij zelf het kruis draagt, struikelt dan, waarna iemand uit het publiek het kruis overneemt om vervolgens bijna heel de kruisweg met dat kruis te zeulen, terwijl Jezus er rustig naast kuiert, enkel lastig gevallen door soldaten die hem absoluut wat te drinken willen aanbieden. Dit zou dus uit het evangelie van Mattheus komen. Hebben die andere evangelisten dan zo overdreven over die martelgang, of zou Mattheus gewoon full of shit zijn? Of suggereert Pasolini dit bewust verkeerd (zou kunnen, het blijft een marxist)

Zo énorm interesseert het me ook niet, maar ik lees toch veel beschrijvingen van The Passion Of The Christ waar de kruisweg vrij shockerend, grof en intens in beeld wordt gebracht, het zouden "zware" scenes zijn. Dit deed me denken aan die Pasolini (die ik nog maar pas heb gezien) waar dit heel anders is, terwijl ze beiden pretenderen het ware verhaal te vertellen. Het viel me gewoon op.
pi_17396974
Ik heb de hele film al gezien
pi_17397068
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 17:45 schreef Dipstaart het volgende:
Ikke lekker ohook
pi_17398195
En is het wat?!
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
pi_17398320
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 17:45 schreef Dipstaart het volgende:
Nu al op...??
pi_17398720
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 19:03 schreef spacemangraig het volgende:
En is het wat?!
De trailer is in ieder geval indrukwekkend. En bij mij heeft ie sowieso 'n streepje voor omdat iedereen 't een kutfilm vindt op basis van onzinargumenten.....
  vrijdag 27 februari 2004 @ 19:36:05 #164
67640 SaintOfKillers
pi_17398795
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 19:30 schreef DonStefano het volgende:

[..]

De trailer is in ieder geval indrukwekkend. En bij mij heeft ie sowieso 'n streepje voor omdat iedereen 't een kutfilm vindt op basis van onzinargumenten.....
Iedereen

Dat is echt maar een kleine groep, hoor. De meesten zijn gewoon heel benieuwd.
pi_17399515
Mja, das eigenlijk wel waar...
Maargoed, als ie net zo realistisch is als Life of Brian ben ik tevreden Overigens kunnen jullie -als bittorrent deze snelheid aanhoudt- over 593 uur een review van mij verwachten
  vrijdag 27 februari 2004 @ 20:18:06 #166
25797 Bolderbast
Nachoooooooooo
pi_17399554
de muziek van de 1e trailer van Peter Gabriel deed me veel meer dan de muziek die nu onder die nieuwe trailer zit?? jammer want ik denk dat de laatste de echte muziek al is.........
Nobody fucks with The Jesus
pi_17402599
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 17:08 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Dit zou dus uit het evangelie van Mattheus komen. Hebben die andere evangelisten dan zo overdreven over die martelgang, of zou Mattheus gewoon full of shit zijn? Of suggereert Pasolini dit bewust verkeerd (zou kunnen, het blijft een marxist)
Als het echt zo in Mattheus zou staan zou ik het me wel herinnerd hebben denk ik.
.
pi_17402643
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 20:15 schreef DonStefano het volgende:
Mja, das eigenlijk wel waar...
Maargoed, als ie net zo realistisch is als Life of Brian ben ik tevreden Overigens kunnen jullie -als bittorrent deze snelheid aanhoudt- over 593 uur een review van mij verwachten
had hem binnen 5 uur binnen
  vrijdag 27 februari 2004 @ 23:26:41 #169
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_17402807
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 15:11 schreef Hare het volgende:
Hmm, laat me raden:

jezus gaat dood?
Je mag nooit meer raden

Zag gisteren een reportage over deze film op CBS` "Goodmorning America" en daar waren ze er erg over te spreken. Of zoals ze zeiden:
quote:
A f***** good movie!!
Wil m ook zeker gaan in de BIOS en ga m dus niet downloaden
doe ik sowieso niet zo snel met films

Wanneer komt ie eik. in Nederland uit??
pi_17402928
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 20:15 schreef DonStefano het volgende:
Overigens kunnen jullie -als bittorrent deze snelheid aanhoudt- over 593 uur een review van mij verwachten
Ja, daar zit de wereld op te wachten; reviews gebaseerd op crappy cam versies
pi_17402974
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 23:36 schreef Joppe het volgende:

[..]

het gaat toch om de film en niet om het beeld & geluid?

pi_17402996
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 23:39 schreef kinky_queen het volgende:

[..]

het gaat toch om de film en niet om het beeld & geluid?

En waar bestaat een film uit?

of was dat geen serieuze opmerking ..
pi_17405947
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 23:36 schreef Joppe het volgende:

[..]

pffff.....beetje arrogant heh, je eigen mening verkondigen als datgene wat de hele wereld vindt
Overigens heb ik de film al met avipreview gechekt, en de kwaliteit viel me erg mee.
  zondag 29 februari 2004 @ 23:55:15 #174
78451 fille_fatale
** I spy... **
pi_17436136
Schijnt erg aangrijpend enzo te zijn... weet eigenlijk niet of ik m moet gaan kijken, durf niet zo goed... maar ben wel erg nieuwsgierig!
  maandag 1 maart 2004 @ 00:12:39 #175
16803 AntiChrist
Primitive Screwheads!!
pi_17436435
ik heb hem vandaag gezien moet zeggen dat de film aardig bloederig is voor een mainstream film (ichi the killer is er niks bij ) ik vond de film niet slecht maar om nou te zeggen dat het een wereldfilm is... NOPE kort samengevat zie je alleen maar jezus die 2 uur lang wordt geschopt, geslagen en gekruisigd, met af en toe een flashblack van het laatste avondmaal..
  Redactie Frontpage maandag 1 maart 2004 @ 04:03:04 #176
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17438488
Way to go Mel!!!!
quote:
76 miljoen in 3 dagen, 117 sinds woensdag!!!!!!!!!!!

THIS WEEKEND Fueled by an unprecedented tidal wave of publicity, Mel Gibson's controversial film The Passion of the Christ crucified all competitors in its opening weekend and surged past all industry expectations driving the North American box office to the biggest February weekend ever. The frame's three other new releases were all met with ticket sales that ranged from mediocre to dismal. Moviegoers rallied around Passion which grossed more than every other film in release combined.

Blasting past all pre-release projections, the immensely-anticipated religious drama The Passion of the Christ generated a heavenly $76.2M in opening weekend grosses, according to estimates, and has collected a jaw-dropping $117.5M since its midweek debut on Wednesday (including an estimated $3M in previews). Playing ultrawide in 3,043 theaters, the NewMarket Films release averaged a stunning $25,041 per location. Produced for just $30M, and carrying a relatively low cost marketing budget, Passion is set to become one of the year's most profitable films. The R-rated picture stars James Caviezal as Jesus Christ and chronicles the final 12 hours before his death. Subtitled in English, dialogue is presented in Latin and Aramaic.

Among Friday-to-Sunday opening weekend grosses, Passion ranked the seventh largest of all-time and third best among non-sequels after Spider-Man ($114.8M) and Harry Potter and the Sorcerer's Stone ($90.3M). Looking at five-day bows, Passion is the second best ever trailing only The Lord of the Rings: The Return of the King which pulled in $124.1M last December. Passion scored the biggest three-day opening outside of the key season-launching months of May and November and the second largest bow for an R-rated pic after the $91.8M of The Matrix Reloaded. The film industry was truly shocked that a subtitled movie with no stars could attract such a gigantic audience on its opening weekend.

For Gibson, who struggled to find a distributor that would want to release Passion, the Icon Productions film seems likely to become the biggest hit of his career. After just five days, the violent film already ranks eighth in domestic grosses on his actor/director resume and by the end of March, it could surpass the $228M of Signs, his current top grosser. All this without his face even appearing on screen. The Oscar winner has been one of Hollywood's most durable A-list stars and Passion has become his eleventh $100M
  maandag 1 maart 2004 @ 04:59:51 #177
16701 scanman01
Today's a good day
pi_17438710
Het onderwerp spreekt me alles behalve aan, maar toch zalik de film wel ooit gaan zien omdat het van Gibson is.
My soul is painted like the wings of butterflies
  Redactie Frontpage dinsdag 2 maart 2004 @ 08:54:54 #178
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17456770
83 miljoen dus in drie dagen, totaal 125 in 5 dagen
  Redactie Frontpage dinsdag 2 maart 2004 @ 08:55:30 #179
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17456775
En de opbrengst is grotendeels voor Gibson zelf omdat hij alles heeft betaald.
pi_17456817
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 08:55 schreef SunChaser het volgende:
En de opbrengst is grotendeels voor Gibson zelf omdat hij alles heeft betaald.
Wauw, dat wist ik niet.

Hoedanook, het kon ook niet anders met al die publiciteit. Ik ga (afgezien van het feit dat ik dat soort films altijd wel leuk vind) alleen al kijken omdat een paar kerkjes pissig zijn om die film. En natuurlijk een schopkont verhaal, bloed, geweld, verraad en een nobele held (veel nobeler dan "zoon van God" wordt het niet, me dunkt).
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 11:56:12 #181
4180 Hare
Come fly with me!
pi_17459194
quote:
Passion of The Christ Earns $125.2 Million in 5 Days Source: Coming Soon! Monday, March 1, 2004

The actual figures are in for the weekend and Mel Gibson's $30 million-budgeted The Passion of The Christ earned an incredible $83.8 million from 3,043 theaters just on the weekend, to bring its official five-day total to $125.2 million. That surpasses the first five-day total of The Lord of the Rings: The Return of the King ($124.1 million) and only trails Spider-Man ($135.8 million) and The Matrix Reloaded ($144.4 million) for best ever.

It is now the largest opening weekend for a film in February, and the sixth best opening weekend of all-time. For an R-rated film, "Passion" is only second to the three-day weekend record set by The Matrix Reloaded with $91.8 million.

"Passion" also had the eighth biggest day in the history of box office on Saturday, when it earned a massive $33.1 million
Netjes!
  dinsdag 2 maart 2004 @ 12:05:36 #182
67640 SaintOfKillers
pi_17459350
Die cijfers zijn wel een klein beetje een verkeerde weergave. Uiteraard is er zoveel volk gaan kijken, maar in de VS zitten dus hopen en hopen religieuze groeperingen die massaal tickets opkopen om die dan gratis (!) aan hun "volgelingen" te geven, zodat die allemaal gaan kijken, waarschijnlijk zelfs meerdere keren.

Dit wil natuurlijk niets zeggen over de kwaliteit van de film, maar het geeft wel een vertekend beeld van de echte interesse voor de film. Die is er natuurlijk wel, maar ik vind dat er dan toch sprake is van een half-geforceerd succes.

Mel kan er weinig aan doen, maar de conservatieve lobby in de VS doet er alles aan om die film aan de top in de box-office te krijgen en te houden.
  Redactie Frontpage dinsdag 2 maart 2004 @ 12:16:57 #183
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17459554
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 12:05 schreef SaintOfKillers het volgende:
Die cijfers zijn wel een klein beetje een verkeerde weergave. Uiteraard is er zoveel volk gaan kijken, maar in de VS zitten dus hopen en hopen religieuze groeperingen die massaal tickets opkopen om die dan gratis (!) aan hun "volgelingen" te geven, zodat die allemaal gaan kijken, waarschijnlijk zelfs meerdere keren.
bron?

Star Wars fans kopen trouwens altijd massaal kaartjes van andere films om de trailers te bekijken en dan gaan ze gewoon weer weg.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 12:33:51 #184
67640 SaintOfKillers
pi_17459834
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 12:16 schreef SunChaser het volgende:

[..]

bron?
Verschillende Vlaamse filmjournalisten vermelden dit in een pauze tijdens de uitzending van de Oscars hier in Vlaanderen. Zij zullen wel weten waarover ze het hebben, veronderstel ik.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 12:43:32 #185
56685 kinky_queen
B Movie Snob
pi_17460005
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 12:33 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Verschillende Vlaamse filmjournalisten vermelden dit in een pauze tijdens de uitzending van de Oscars hier in Vlaanderen. Zij zullen wel weten waarover ze het hebben, veronderstel ik.
ja het klopt idd, heb er ook verschillende verhalen over gehoord oa in het mag DVDREVIEW
  Redactie Frontpage dinsdag 2 maart 2004 @ 13:10:38 #186
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17460545
Nouja, maakt ook niet uit. Schindlers List had hetzelfde, dat alle scholen er heengingen als excursie zeg maar.

Oja, er was bijna geen distributeur te vinden, alleen NewLine Market, onafhankelijk durfde het aan en krijgt dus ook geld met hun gok/
  dinsdag 2 maart 2004 @ 16:05:20 #187
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_17463648
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 12:05 schreef SaintOfKillers het volgende:

Dit wil natuurlijk niets zeggen over de kwaliteit van de film, maar het geeft wel een vertekend beeld van de echte interesse voor de film. Die is er natuurlijk wel, maar ik vind dat er dan toch sprake is van een half-geforceerd succes.

Mel kan er weinig aan doen, maar de conservatieve lobby in de VS doet er alles aan om die film aan de top in de box-office te krijgen en te houden.
Het lijkt me toch vrij stug dat die religieuze groeperingen voor +/- 100 miljoen (!) aan tickets hebben opgekocht, om die daarna gratis weg te geven.

10, 20 of misschien 30 miljoen dollar aan collectieve kaartopkoop - maar dan houdt het een heel eind op. En natuurlijk is dat opvallend, maar om het collectief opkopen van kaarten als voornaamste reden te zien voor een vijfdaagse opening van $125M, gaat wel erg ver. Bovendien zou een groot deel van die "volgelingen" de film ook snel gaan zien zonder de gratis kaarten, op aanraden van de plaatselijke pastoor die nu de kaarten collectief heeft gekocht of laten kopen.

Ook moet niet vergeten worden dat TPOTC bij lange niet het aantal schermen van bijvoorbeeld Return Of The King haalt (3043 om 3703). TPOTC heeft de hoogste bezettingsgraad ooit tijdens de eerste vijf dagen. Bij evenveel theaters als Return Of The King, zou TPOTC dan ook vrij gemakkelijk de beste opening ooit gehaald hebben, in plaats van de 'magere' derde plaats die nu bezet wordt.

Het is natuurlijk afwachten of dit daadwerkelijk een nieuwe Titanic wordt (in streng Katholieke Zuid-Amerikaanse landen wordt ook een stormloop verwacht, Europa is moeilijk te voorspellen), maar de suggestie dat de film de eerste week artificieel hoog gehouden wordt door een "conservatieve lobby" is niet veel meer dan de zoveelste complottheorie die de toets der kritiek niet doorstaat.

The Passion vs Return Of The King vs The Phantom Menace

[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Strangelove op 02-03-2004 16:47:13 (spelfout(en)) ]
  dinsdag 2 maart 2004 @ 16:39:30 #188
67640 SaintOfKillers
pi_17464363
Ik beweer trouwens niets, het waren (zelfs vrij gereputeerde) filmjournalisten die dit beweerden, ik herhaal het gewoon, ik neem gewoon aan dat wat die mensen zeggen een beetje steek houdt.

Maar een nieuwe Titanic zie ik er zelf in de verste verte niet in. Ik betwijfel dat Europa en Azie hier massaal naar toe zullen trekken. Hij kan hier zeker op nr. 1 geraken, maar langer dan een week of 2 zie ik het hem daar niet uitzingen, om dan terug weg te zakken. Ik zie het hier niet gebeuren dat een aanzienlijk aantal mensen meerdere keren naar The Passion of the Christ gaat kijken, wat bij Titanic en Return of the King wel het geval was.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 17:00:49 #189
67640 SaintOfKillers
pi_17464789
Even iets anders, ik zie net dat hij bij IMDb een 7.8 op 10 krijgt. Als je votes uit mekaar haalt, blijkt hij in de VS een 8 haalt, maar bij de niet-VS voters, krijgt hij slechts een 6.8. Als ik zo bij andere films check, liggen deze cijfers normaal veel dichter bij mekaar. (behalve bij Bowling For Columbine, die krijgt buiten de VS een veel hogere quotering )

Benieuwd hoe de critici er hier op gaan reageren.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 17:03:58 #190
16701 scanman01
Today's a good day
pi_17464837
Ach ja... die cijfers zeggen me ook al niet zoveel meer. Als je ziet hoeveel mensen hier die 11 oscars van ROTK overdreven vonden én als je dan het cijfer op IMDB ziet ligt dat ook ver uit elkaar.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 17:16:59 #191
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_17465072
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 16:39 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik beweer trouwens niets, het waren (zelfs vrij gereputeerde) filmjournalisten die dit beweerden, ik herhaal het gewoon, ik neem gewoon aan dat wat die mensen zeggen een beetje steek houdt.
Mijn kritiek betrof dan ook die theorie, en was niet persoonlijk tegen je gericht.
quote:
Maar een nieuwe Titanic zie ik er zelf in de verste verte niet in. Ik betwijfel dat Europa en Azie hier massaal naar toe zullen trekken. Hij kan hier zeker op nr. 1 geraken, maar langer dan een week of 2 zie ik het hem daar niet uitzingen, om dan terug weg te zakken. Ik zie het hier niet gebeuren dat een aanzienlijk aantal mensen meerdere keren naar The Passion of the Christ gaat kijken, wat bij Titanic en Return of the King wel het geval was.
Wereldwijd geef ik je gelijk (TItanic haalde buiten de VS het ongelooflijke bedrag van 1,2 miljard dollar binnen), maar binnen America (Titanic: 600 miljoen) anything can happen. Jezus doet het beter bij de gemiddelde Christen (waarvan er America ongeveer 250 miljoen van zijn) dan Di Caprio bij de gillende tienermeisjes. Ik denk ook dat de plaatselijke pastoor voor of tijdens Pasen nog wel op een massaal bioscoopbezoekje zal aandringen.....

En dan nog even een preekje ten behoeve van aanschaf van de dvd, en de Star Wars set en ROTK staan zomaar op nummertje 2 en 3.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 17:31:41 #192
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_17465322
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 17:00 schreef SaintOfKillers het volgende:
Even iets anders, ik zie net dat hij bij IMDb een 7.8 op 10 krijgt. Als je votes uit mekaar haalt, blijkt hij in de VS een 8 haalt, maar bij de niet-VS voters, krijgt hij slechts een 6.8. Als ik zo bij andere films check, liggen deze cijfers normaal veel dichter bij mekaar. (behalve bij Bowling For Columbine, die krijgt buiten de VS een veel hogere quotering )

Benieuwd hoe de critici er hier op gaan reageren.
Een beetje moeilijk om hierop te reageren, omdat de film pas in een paar landen is uitgebracht.

Het percentage tienen dat gegeven wordt (63,5%) is zeer hoog, maar het percentage enen is met 9,4% ook opmerkelijk hoog. Misschien is het zo dat vanwege de controverse veel mensen zonder de film gezien te hebben een "politieke" één geven, meer dan bij andere films (hoewel dit natuurlijk bij elke film voorkomt)? Als dat het geval is, verklaart dat ook meteen het lagere buitenlandse gemiddelde, omdat er minder mensen de film gezien hebben die het gemiddelde op kunnen krikken.

En aangezien het percentage buitenlandse enen op bijna 15% ligt, lijkt dat een niet onwaarschijnlijk scenario.....
  woensdag 3 maart 2004 @ 10:09:19 #193
4180 Hare
Come fly with me!
pi_17476580
quote:
More 'Passion' Than Predicted

As several analysts had forecast, Mel Gibson's The Passion of the Christ far exceeded industry estimates at the box office over the weekend, taking in an astounding $125.2 million, including ticket sales on Wednesday and Thursday. The fact that the audience for the movie expanded on Sunday (it took in $5 million more on Sunday than it did on Friday) led box office mavens to speculate that the film will draw even bigger crowds over the Good Friday and Easter holidays. Although it had been expected to play well in the Bible Belt and in inner-city areas where Christian churches represent a forceful presence, analysts reported Monday that the film played well in all regions and with all demographics. Rob Schwartz, head of distribution for Newmarket Films, the independent distributor that Gibson hired when the major studios rejected the film, told the Associated Press Monday that he believes the film could take in $350 million in North America alone.
Dus overal, niet alleen in bepaalde christelijke brandhaarden
  woensdag 3 maart 2004 @ 18:26:16 #194
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_17485127
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 17:31 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Een beetje moeilijk om hierop te reageren, omdat de film pas in een paar landen is uitgebracht.

Het percentage tienen dat gegeven wordt (63,5%) is zeer hoog, maar het percentage enen is met 9,4% ook opmerkelijk hoog. Misschien is het zo dat vanwege de controverse veel mensen zonder de film gezien te hebben een "politieke" één geven, meer dan bij andere films (hoewel dit natuurlijk bij elke film voorkomt)? Als dat het geval is, verklaart dat ook meteen het lagere buitenlandse gemiddelde, omdat er minder mensen de film gezien hebben die het gemiddelde op kunnen krikken.

En aangezien het percentage buitenlandse enen op bijna 15% ligt, lijkt dat een niet onwaarschijnlijk scenario.....
Wellicht geven ook veel mensen m n laag cijfer omdat de gehele film in het Arameens is gesproken en t wellicht daardoor moeilijker te volgen is??
alhoewel me dat wel stug lijkt: tis toch in t Engels ondertiteld:P
pi_17489913
Gisteravond laat gekeken.... Erg indrukwekkende film, met een paar toch wel zeer extreme scenes (die scenes met die zwepen enzo had van mij wel iets korter mogen duren....)... Erg mooi gefilmd. Ik had verwacht dat het Latijn/Aramees me zou tegen staan, maar het voegde wel iets 'aparts' toe. Vond de rolverdeling af en toe wel een beetje vaag, maar ik ben dan ook niet thuis in de Bijbel. Was Monica Belluci nou z'n moeder of wat? En wie was die kale vrouw (engel ofzo??)?

edit: die kale vrouw was dus de duivel lees ik net

[ Bericht 6% gewijzigd door PimD op 04-03-2004 16:37:40 ]
Nee.
  Redactie Frontpage vrijdag 5 maart 2004 @ 00:42:35 #196
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17507233
maria magdalena was een vriendin, niet zijn moeder.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 13:11:21 #197
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_17532690
Ik heb de film ook gezien en hoef hem de komende 20 jaar niet meer te zien.

Martel-scene duurde te lang, en ook de scene waar Jezus met het kruis die berg oploopt duurde veels te lang. Ook al zouden die scenes korter zijn...dan nog hoef ik hem niet meer te zien.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  Redactie Frontpage zaterdag 6 maart 2004 @ 13:12:59 #198
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17532723
Wees blij dat de film geen realime is, de laatste 12 uur van Jezus.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 13:23:09 #199
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_17532901
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 13:12 schreef SunChaser het volgende:
Wees blij dat de film geen realime is, de laatste 12 uur van Jezus.
Die video heeft telsell al in de aanbieding.

Het leven van Jezus, Mozes en nog meer bijbelse figuren.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_17535081
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 13:23 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Die video heeft telsell al in de aanbieding.

Het leven van Jezus, Mozes en nog meer bijbelse figuren.
en best goede acteurs die meespelen in die films. Ben Kingsley, Sean Bean, Dennis Hopper, Lara Flyn Boyle...

Maar POTC ga ik zeker heen, alleen al door al die commotie die die film veroorzaakt.

btw:
En wie durft er in de bios "Always look on the bright side of life" in te zetten bij de kruisigingsscene?
  zaterdag 6 maart 2004 @ 15:27:03 #201
67640 SaintOfKillers
pi_17535149
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 15:23 schreef fratsman het volgende:

[..]

en best goede acteurs die meespelen in die films. Ben Kingsley, Sean Bean, Dennis Hopper, Lara Flyn Boyle...

Maar POTC ga ik zeker heen, alleen al door al die commotie die die film veroorzaakt.

btw:
En wie durft er in de bios "Always look on the bright side of life" in te zetten bij de kruisigingsscene?
Ik stel voor dat we hem als TPOTC afkorten. Anders wordt de verwarring met Pirates of the Caribbean te groot.
pi_17535741
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 15:27 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Ik stel voor dat we hem als TPOTC afkorten. Anders wordt de verwarring met Pirates of the Caribbean te groot.
Verrek! daar had ik nog niet eens bij stil gestaan!
  zaterdag 6 maart 2004 @ 20:25:22 #203
4180 Hare
Come fly with me!
pi_17540878
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 15:27 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Ik wou het net gaan zeggen
pi_17552661
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 15:23 schreef fratsman het volgende:
btw:
hehehe.....dat was ook al in me opgekomen. Denk dat zo'n grap erg gewaardeerd zou worden zo tijdens de film
  zondag 7 maart 2004 @ 14:01:30 #205
16715 Mylene
*schatje*
pi_17553643
Ik heb wat stukjes gekeken, maar wat veel bloed enzo. Ik werd er een beetje naar van. Ik ga 'm straks helemaal kijken.
  maandag 8 maart 2004 @ 10:27:35 #206
4180 Hare
Come fly with me!
pi_17569712
quote:
The Passion Crosses $200M Mark in 12 Days
Source: Coming Soon! Sunday, March 7, 2004

The Coming Soon! Box Office Report has been updated with the studio estimates for this weekend. Be sure to stay tuned there for the final figures on Monday afternoon.

Mel Gibson's The Passion of The Christ had another big weekend with the film adding $51.4 million. The $30 million-budgeted film, starring Jim Caviezel, passed the $200 million mark on Sunday, its twelfth day, to bring the massive total to $212 million. This is on-par with Star Wars: Episode II - Attack of the Clones and The Lord of the Rings: The Two Towers, which also reached the mark in twelve days. The movie is now the fifth-biggest R-rated movie ever and has already climbed to the 48th spot on the all-time domestic blockbuster list.

The new Warner Bros. action-comedy Starsky & Hutch, starring Ben Stiller and Owen Wilson, debuted in second place earning $29.1 million from 3,185 theaters. The film carried a budget of $60 million. Opening in third was Touchstone's $90 million-budgeted Hidalgo, starring Viggo Mortensen, which made $19.6 million from 3,063 theaters.

Columbia Pictures' romantic comedy 50 First Dates dropped to the fourth spot with $7.7 million. The $75 million film, starring Adam Sandler and Drew Barrymore, has earned $99.4 million in four weeks. Paramount thriller Twisted rounded out the top five with $5 million and has collected $16.4 million in two weeks.
pi_17569980
Ik heb gisteren een screener gezien, en vond em best goed.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Al met al geef ik em een 8.
Sterke vrouwenrollen trouwens, met Beluci als Maria Magdalena, en ook de rollen van de vrouw van Pilatus en Maria waren mooi.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
  Redactie Frontpage maandag 15 maart 2004 @ 09:29:38 #208
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17724358
de film gaat echt meer dan 350 miljoen USD ophalen in de VS en wereldwijd komt ie wel in de top 10 aller tijden.

Er zullen heel wat bobo's bij filmmaatschappijen de haren uit hun hoofd trekken
  maandag 15 maart 2004 @ 11:29:10 #209
4180 Hare
Come fly with me!
pi_17726441
quote:
Op maandag 15 maart 2004 09:29 schreef SunChaser het volgende:
Er zullen heel wat bobo's bij filmmaatschappijen de haren uit hun hoofd trekken
haha, idd:
quote:
Mel Gibson's The Passion of The Christ added yet another big $31.7 million in its third weekend in theaters to boost its total to a massive $264 million. The $30-million budgeted film, distributed by Newmarket Films, has moved up to the #23 spot on the all-time domestic blockbuster list, only three million behind Shrek ($267.7), and is now the second-biggest R-rated movie all-time, with only about $17 million to go to pass up The Matrix Reloaded for the top spot.
Gaat al het geld wat extra wordt verdiend nu allemaal naar Mel Gibson?

Er wordt al wel gespeculeerd dat deze film wel eens rond de miljard dollar kan gaan opbrengen, dan ook nog eens de dvd enzo, als ie dat voor een groot deel in eigen zak mag steken, zal hij de rest van zijn leven echt niet hoeven werken
  Redactie Frontpage maandag 15 maart 2004 @ 11:39:54 #210
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17726736
Gibson produceerde de film zelf met zijn Icon-productions en stak er zelf 30 miljoen euro in. NewLine Market verdiend er ook aan, die distributeren de film, niemand anders wilde dat doen, NLM is onafhankelijk, de andere zijn aangesloten bij filmmaatschappijen.

Het probleem is natuurlijk dat Hollywood grotendeels in handen is van de Joden, die zagen en zien de film helemaal niet zitten.
pi_17731776
ben benieuwd wat de film volgend jaar op de oscars gaat doen
  maandag 15 maart 2004 @ 15:50:42 #212
25527 FallenAngel666
Think of the kittens!
pi_17732490
Ik heb nog nooit van deze film gehoord eigenlijk.
Ben er ook niet erg benieuwd naar, klinkt niet als mijn soort film.
Signature:
Maximaal
4
regels
pi_17733073
quote:
Op maandag 15 maart 2004 15:50 schreef FallenAngel666 het volgende:
Ik heb nog nooit van deze film gehoord eigenlijk.
afgelopen half jaar onder een steen gewoond?

Is toch wel een van de films die het meeste in het nieuws enzo is geweest....
Nee.
pi_17756294
Okay, deze vraag gaat heel dom klinken, maargoed, ik ken de bijbel nu eenmaal voor geen meter

Wie is dat kereltje die een beetje op Gollum lijkt -met zo'n kap de hele tijd over z'n hoofd- die regelmatig op de achtergrond verschijnt???
pi_17756946
Dat is Satan
  dinsdag 16 maart 2004 @ 17:11:32 #216
76429 TuinSlang
Sproeiplicht
pi_17756981
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 16:43 schreef DonStefano het volgende:
Okay, deze vraag gaat heel dom klinken, maargoed, ik ken de bijbel nu eenmaal voor geen meter

Wie is dat kereltje die een beetje op Gollum lijkt -met zo'n kap de hele tijd over z'n hoofd- die regelmatig op de achtergrond verschijnt???
Yoda
I love the smell of wet grass in the morning.
pi_17757018
Vrijdag bij de persvoorstelling geweest - een zeer indrukwekkende film. Recensie volgt later
  Redactie Frontpage dinsdag 16 maart 2004 @ 20:34:30 #218
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17761697
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 17:11 schreef TuinSlang het volgende:

[..]

Yoda
pi_17762576
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 17:11 schreef TuinSlang het volgende:

[Okay, deze vraag gaat heel dom klinken, maargoed, ik ken de bijbel nu eenmaal voor geen meter

Wie is dat kereltje die een beetje op Gollum lijkt -met zo'n kap de hele tijd over z'n hoofd- die regelmatig op de achtergrond verschijnt???]

Yoda
  woensdag 17 maart 2004 @ 13:14:19 #220
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_17774622
quote:
Voorpremière Jezusfilm voor Aramese gemeenschap

ENSCHEDE - Enkele Aramese jongerenorganisaties hebben op 31 maart in Enschede een speciale voorpremière van de omstreden film The Passion of the Christ voor de Aramese gemeenschap in Nederland georganiseerd. Dat hebben de organisaties dinsdag laten weten.

De film van regisseur Mel Gibson over het lijden en sterven van Jezus is in Aramees en Latijn gesproken. Aramees was in Jezus' tijd een belangrijke voertaal in Israël en Latijn was de taal van Romeinse bezetters. De Arameeërs, die in Nederland vooral in Twente en Amsterdam en omgeving wonen, zijn Syrisch-orthodoxe christenen uit Mesopotamië. Dat ligt in het tegenwoordige grensgebied van Turkije, Syrië en Irak.

De Arameeërs en de Syrisch-Orthodoxe Kerk zijn er volgens de organisaties het levende bewijs van dat het Aramees geen dode taal is, zoals wel wordt beweerd. Tijdens de voorpremière in twee zalen van bioscoop Cinestar in Enschede kunnen ongeveer 850 Arameeërs The Passion of the Christ zien. Voorafgaand houden de bisschop van de Syrisch-Orthodoxe Kerk en een kenner van het Aramees lezingen.

De Aramese gemeenschap en de Syrisch-Orthodoxe Kerk zijn volgens de organisatoren positief over de film, die het lijden en sterven van Jezus tot in de meest bloederige details in beeld brengt. Joodse en sommige christelijke groepen vrezen dat de film onbedoeld antisemitisme in de hand werkt, doordat de joden de schuld voor Jezus' kruisdood in de schoenen geschoven krijgen. Evangelische christenen zien in The Passion of the Christ een prachtig evangelisatiemiddel.
  FOK!fotograaf vrijdag 19 maart 2004 @ 14:58:02 #221
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17825128
Ik heb net de film zitten kijken, en ik moet mensen toch waarschuwen dat het bijzonder ranzig is.
SPOILER
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  vrijdag 19 maart 2004 @ 14:59:24 #222
27074 Dezz
The Dog
pi_17825162
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 14:58 schreef freud het volgende:
Ik heb net de film zitten kijken, en ik moet mensen toch waarschuwen dat het bijzonder ranzig is.
SPOILER
Kicken
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  Redactie Frontpage vrijdag 19 maart 2004 @ 15:00:09 #223
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17825184
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 14:58 schreef freud het volgende:
Het zou in die tijd zeker zo gegaan kunnen zijn.
Het gebeurt nog steeds zo.

Waarom gebruiken jullie eigenlijk spoilertags, iedereen kent het verhaal toch?
  FOK!fotograaf vrijdag 19 maart 2004 @ 15:24:53 #224
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17825752
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 15:00 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Het gebeurt nog steeds zo.

Waarom gebruiken jullie eigenlijk spoilertags, iedereen kent het verhaal toch?
Ach, eigenlijk een automatisme. En tja, nu zijn het inderdaad raketten en palestijnen, de eigenwijsheid is gebleven.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  vrijdag 19 maart 2004 @ 23:15:03 #225
17275 Mr_Brownstone
Believe it... or not.
pi_17835981
Ik heb hem ook pas gezien. Ik kan er eigenlijk weinig zinnigs over zeggen behalve dat het heel erg veel indruk op mij maakte.
I've got my propaganda, I've got revisionism. I've got my violence in hi-def ultra-realism. All a part of this great nation. I've got my fist, I've got my plan, I've got survivalism.
  zaterdag 20 maart 2004 @ 01:35:47 #226
33569 Daniel.San
Manic Expressive
pi_17838195
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 15:00 schreef SunChaser het volgende:

[..]

iedereen kent het verhaal toch?
nee, ik nog niet. ik heb de bijbel nooit hoeven te lezen op school
  Redactie Frontpage zaterdag 20 maart 2004 @ 07:35:20 #227
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_17839353
Dan nog.
  zaterdag 20 maart 2004 @ 15:50:50 #228
33569 Daniel.San
Manic Expressive
pi_17846295
Ik heb de film net ook ff voor het gemak gezien.

zware film idd,..
SPOILER
pi_17885837
Ik heb hem gezien en ik vond hem best goed. Soms iets té dramatisch aangezet, maar meestal "net goed". Je kon wel echt met Jezus meeleven.

Ik ben niet gelovig en niet heel bijbelvast, dus of alles klopt met de bijbel kan ik niet beoordelen.

Niet kijken als je niet tegen bloed kan, hij is heel grof en geweldadig.
BEAR... FORCE... ONE! HOO HA!
  maandag 22 maart 2004 @ 13:22:15 #231
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_17885866
quote:
Op maandag 22 maart 2004 09:09 schreef Disorder het volgende:
'Dawn of the Dead' tops 'Passion'. Ergens vind ik het gewoon grappig dat een ordinaire zombiefilm Jezus van zijn troon stoot.
Films met mensen die uit de dood terugkeren doen het blijkbaar goed dit jaar......
pi_17885894
Volgend jaar The Return of the Passion of the Christ en in 2006 The Passion of the Christ in Space!
pi_17905016
in Brazilë is een priester overleden nadat hij een hartaanval kreeg na het kijken van deze film.

Priest dies at Passion screening

maakte wel indruk blijkbaar.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  dinsdag 23 maart 2004 @ 08:44:34 #234
4180 Hare
Come fly with me!
pi_17905698
Hmm, das dus al nummertje 2,

gaat lekker zo
  Moderator dinsdag 23 maart 2004 @ 11:15:20 #235
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_17908390
Complete onzin natuurlijk, die hartaanval berichten.

De film trekt ontzettend veel bezoekers...zal zelfs in de top10 van bestbezochte films ooit eindigen. Dan is statistisch de kans ook best groot dat er een aantal mensen een hartaanval krijgen. Bij Harry Potter zal dat ook wel gebeurd zijn, maar ja, dan is het weer geen spectaculair nieuws.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  dinsdag 23 maart 2004 @ 12:24:52 #236
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_17910131
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 08:44 schreef Hare het volgende:
Hmm, das dus al nummertje 2,

gaat lekker zo
TPOTC zit momenteel in zijn vierde week. De nr.1 van dit weekend, Dawn of the Dead, heeft (in zijn eerste week) $26,7 miljoen binnnengehaald. Het beste vierde weekend ooit is gehaald door Titanic met $28,7 miljoen. Met $19,4 miljoen staat TPOTC nog altijd op de achtste plaats in de lijst van beste vierde weekends ooit. En ik ben benieuwd wat ie nog met Pasen gaat doen......
  woensdag 24 maart 2004 @ 11:01:50 #237
70988 BatMat
Swallow This!
pi_17932966
Je kunt de hele film gewoon gratis op het internet bekijken!
http://www.ulita.com/passion.php
"I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that don’t work."
  woensdag 24 maart 2004 @ 11:18:33 #238
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_17933273
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 11:01 schreef BatMat het volgende:
Je kunt de hele film gewoon gratis op het internet bekijken!
http://www.ulita.com/passion.php

woensdag 24 maart 2004 @ 11:29:11 #239
4180 Hare
Come fly with me!
pi_17933488
quote:
Gibson Likely To Become Top Celebrity Money-Earner

Although Mel Gibson fell off the "Forbes Celebrity 100" list last year, the success of his The Passion of the Christ will likely push him to the top of the list this year, as his $30-million investment is likely to net him between $300 million and $400 million out of a gross of around $1 billion, Forbes senior editor Peter Newcomb has told the Los Angeles Times. "Given the money Gibson stands to make from The Passion and the media attention it generated, I'd be shocked if he wasn't No. 1. In this minute, Gibson is the 800-pound gorilla on the Hollywood landscape. The real question, since there's no possibility of a sequel, is just what's down the road." David Matalon, president and chief operating officer of New Regency Productions, told the newspaper that Gibson is now in a position to call the shots in studio deals "He was getting $25 million to star, plus a percentage of the gross _ and anyone doing business with him must be even more generous now," Matalon said.
OMG!!

woensdag 24 maart 2004 @ 12:05:24 #240
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_17934162
Gister gezien:

de titanic van dit decennium, in alle opzichten (we weten hoe het afloop, toch gaan hele volksstammen mensen hem meer dan eens in de bios bekijken)

Hij was wel goed al had er wel wat meer vaart in mogen zitten. Een uur lang 'martelen' gaat ook vervelen
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_17936134
quote:
Op maandag 15 maart 2004 11:29 schreef Hare het volgende:

Gaat al het geld wat extra wordt verdiend nu allemaal naar Mel Gibson?
Hij krijgt ongeveer 63% van de totale opbrengst. M.a.w. niet slecht!
Realist met politiek incorrecte denkbeelden...
  woensdag 24 maart 2004 @ 13:57:50 #242
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_17936443
en dat kleine distributeurtje wat als enige dedistributie aandurfde zal ook niet klagen
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  woensdag 24 maart 2004 @ 16:41:07 #243
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_17940472
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 13:57 schreef MikeyMo het volgende:
en dat kleine distributeurtje wat als enige dedistributie aandurfde zal ook niet klagen
Ze zullen niet klagen, maar het is bekend dat ze niet zo'n supergoede deal hebben. In tegenstelling tot de meeste distributeurs hebben ze geen eigen geld in promotie gestopt, en krijgen ze "slechts" 10% van de opbrengsten voor de relatief risicoloze distributie.
  woensdag 24 maart 2004 @ 16:50:38 #244
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17940724
Zijn nu al twee mensen aan overleden, deze film,
Als het een nieuwe soep was geweest van Unilever was ie al uit de handel
:-)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_17946518
Als deze film een tegelijktijdige werelwijde release had gehad had ie nog veel meer opgeleverd.

Want een Hype trekt meer bezoekers dan reviews.

Amerikanen gingen allemaal meteen naar de bios vanwege de hype rondom de film.

Maar in rest van de wereld gaan mensen de reviews lezen enzo en dan blijkt wel dat het een goede film is, maar veel meer ook niet. Het hypegevoel is weg en mensen zullen minder snel naar de bios willen om de film te gaan zien.

want zon hype maakt de film veel beter lijken dan dat hij is.. nu is het allemaal wat gekalmeerd.

Maar ik denk wel dat hij wereldwijd zo'n 750.000.000 gaat opbrengen
  † In Memoriam † dinsdag 30 maart 2004 @ 14:51:54 #246
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_18062703
Kerken in Friesland in touw bij Jezusfilm

DRACHTEN/HEERENVEEN

- Kerken in plaatsen met bioscopen haken deze week in op de donderdag in première gaande film 'The passion of the Christ'. Bezoekers van De Bios in Drachten krijgen twee keer per avond een korte inleiding op de film van Mel Gibson van leden van de vrije-baptistenkerk Bethel van Orlando Bottenbley, die de film als een welkom evangelisatiemiddel heeft begroet.
Na afloop kunnen bezoekers ook in de foyer in gesprek met kerkmensen. De film is omstreden vanwege het gewelddadige en bloedige karakter. Joodse instellingen en soms ook kerken waarschuwden dat de wijze waarop joden in de film worden opgevoerd kan zorgen voor antisemitisme.

,,Je valt pats-boem middenin het verhaal en vooral voor niet-christenen zoals ik zijn er nogal wat onduidelijke zaken in de film'', vertelt de Drachtster bioscoopeigenaar Anne Jongema. Daarom stemde hij in met de uitleg vooraf.

De Bethelkerk biedt in vervolg op de film ook ,,een ontdekkingstocht van zes avonden'' aan, omdat er veel vragen zullen zijn na het zien ervan. Leden van de Drachtster kerk hebben al duizend kortingsbonnen van ¤1 opgehaald om zelf naar de film te gaan en anderen te introduceren. De zaterdagavond is al uitverkocht, wat volgens Jongema wijst op grote belangstelling.

Ook De Bios in Heerenveen laat inleiders toe. Uitbater Hans Bosma overlegde dat met Fred Monsma uit Oudehaske, lid van de vrije baptisten in Heerenveen. Omdat het om zeventien voorstellingen in de week gaat, wordt driftig geworven onder predikanten en andere bijbels onderlegde mensen. ,,Na afloop zullen twee of drie mensen in T-shirts met vraagtekens beschikbaar zijn voor vragen'', vertelt Monsma.

Gereformeerd predikant Siebe Sijtsema heeft zich met zijn hervomde collega's Nel van den Briel en Coen Wessel beschikbaar gesteld voor telefonische (hulp)vragen van bioscoopbezoekers. Monsma heeft Sijtsma zelfs op een lijstje met inleiders van de film, maar zover wil de betrokkene niet gaan. ,,Ik wil de film eerst zien. Dat doe ik vrijdagavond met een groep belijdeniscatechisanten.''

,,Ik maak geen reclame of promotie, want ik begrijp dat het accent op het lichamelijke lijden ligt. Zestien minuten geseling hoef ik niet te zien. Als ik de film niet goed vind, zal ik zeker niet als inleider optreden. En voor anti-joodse elementen ben ik ook bang, die wijs ik af. Maar ik vind wel dat je als kerk aanwezig moet zijn, vooral voor nazorg en juist om uit te leggen hoe het dan wel zit.''

De predikant Marja van den Beld, lid van Platform Appèl Kerk en Israël, zag 'The Passion' in voorvertoning. Zij roept de Protestantse Kerk in oprichting in opinieblad Woord en Dienst op afstand te nemen van ,,deze zoveelste uiting van antisemitisme''. Op uiterst krachtige wijze wordt volgens Van den Beld in deze film ,,de oude leugen in onze hersens gepompt: de joden hebben Jezus vermoord''. De kerken moeten hier tegenin gaan, vindt ze, om de beleden 'onopgeefbare verbondenheid met het joodse volk' waar te maken.
  donderdag 1 april 2004 @ 11:20:25 #247
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_18103285
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 11:15 schreef Mike het volgende:
De film trekt ontzettend veel bezoekers...zal zelfs in de top10 van bestbezochte films ooit eindigen.
Dat zal er waarschijnlijk niet in zitten. De bezoekersaantallen in Europa vallen tegen. Gisteren tijdens de voorpremiere in Enschede zaten er ook hooguit 40 mensen in de zaal.
  donderdag 1 april 2004 @ 12:07:09 #248
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_18104358
quote:
Op donderdag 1 april 2004 11:20 schreef Gorro het volgende:

[..]

Dat zal er waarschijnlijk niet in zitten. De bezoekersaantallen in Europa vallen tegen. Gisteren tijdens de voorpremiere in Enschede zaten er ook hooguit 40 mensen in de zaal.
Gisteren waren er in Helmond ongeveer 60 bezoekers, waarvan een groot deel mensen die nooit naar de bioscoop gaan.
En hij zal in Nederland vast niet goed lopen, omdat we hier niet zo gelovig zijn.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
  donderdag 1 april 2004 @ 13:21:19 #249
4180 Hare
Come fly with me!
pi_18106081
Ik ben een vette atheist, maar ik ga vanavond toch maar even kijken hoor
pi_18106206
quote:
Op donderdag 1 april 2004 13:21 schreef Hare het volgende:
Ik ben een vette atheist, maar ik ga vanavond toch maar even kijken hoor
Atheïsme heeft niets te maken met Jezus Christus, over het algemeen.
  donderdag 1 april 2004 @ 13:27:23 #251
4180 Hare
Come fly with me!
pi_18106261
Niet? Hoezo dat?

Maar goed, ik zei wat ik zei omdat victorinox zei dat de film in Nederland niet zo goed zou lopen omdat we hier niet zo gelovig zijn. Ik dus ook niet, maar toch ga ik er heen
pi_18106314
Atheïsten geloven niet in een God. Dat wil nog niet zeggen dat je niet in Jezus Christus kan geloven. Al geef ik toe dat het wel gerelateerd is.
  donderdag 1 april 2004 @ 13:36:40 #253
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_18106518
quote:
Op donderdag 1 april 2004 13:27 schreef Hare het volgende:
Niet? Hoezo dat?

Maar goed, ik zei wat ik zei omdat victorinox zei dat de film in Nederland niet zo goed zou lopen omdat we hier niet zo gelovig zijn. Ik dus ook niet, maar toch ga ik er heen
Mensen die het verhaal niet kennen, zullen er niet veel van begrijpen.
Mensen die het verhaal enigszins kennen (ik), zullen ook problemen hebben met het volgen van de film.
Je valt midden in het verhaal, en de karakters worden vrijwel niet voorgesteld.
Op de spaarzame korte flashbacks na, krijg je alleen maar Jezus te zien die wordt gemarteld, geslagen en geschopt. Dat ben je na 2 uur ook wel zat.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_18107079
Ik snap nog steeds de insteek van deze film niet... na 2 dozijn christusverfilmingen vond Mel het weer ns de hoogste tijd dit fabeltje nieuw leven in te blazen..?
Deze film laat ik maar ns lekker lopen in de bios
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  donderdag 1 april 2004 @ 14:20:53 #255
4180 Hare
Come fly with me!
pi_18107561
quote:
Op donderdag 1 april 2004 13:29 schreef Disorder het volgende:
Atheïsten geloven niet in een God. Dat wil nog niet zeggen dat je niet in Jezus Christus kan geloven. Al geef ik toe dat het wel gerelateerd is.
Hèhè, hoe wou je dat dan doen? Jezus is toch de zoon van God? Hoe kun je dan wel in ene geloven en niet in de andere?

En het zou best kunnen dat ik nu iets heel doms zeg, maar goed, ik heb de bijbel ofzo dan ook niet gelezen
  donderdag 1 april 2004 @ 15:21:30 #256
49518 HetwasietsmeteenF
semi-sweet and nuts
pi_18108941
quote:
Op donderdag 1 april 2004 14:20 schreef Hare het volgende:

[..]

Hèhè, hoe wou je dat dan doen? Jezus is toch de zoon van God? Hoe kun je dan wel in ene geloven en niet in de andere?

En het zou best kunnen dat ik nu iets heel doms zeg, maar goed, ik heb de bijbel ofzo dan ook niet gelezen
Ik geloof niet in God, maar ik het zou best kunnen dat Jezus heeft bestaan vroeger. En dan niet als zoon van god, maar als zoon van maria en jozef. Waarom zou hij niet bestaan kunnen hebben? Hij kan zelf geloofd hebben de zoon van God te zijn geweest, en anderen willen helpen? Ik weet het verder ook niet hoor, ik hou me er ook niet echt mee bezig.

Overigens hoef ik de film niet te zien, hoewel ik wel benieuwd ben geraakt door alle nieuws eromheen. Maar alleen maar geweld in films is niet helemaal mijn ding.
Op 09-02-2008 13:35 schreef Triggershot:
Kanet Shay'an M3 Al-Fa O+
pi_18109175
quote:
Op donderdag 1 april 2004 13:57 schreef kamagurka het volgende:
Ik snap nog steeds de insteek van deze film niet... na 2 dozijn christusverfilmingen vond Mel het weer ns de hoogste tijd dit fabeltje nieuw leven in te blazen..?
Deze film laat ik maar ns lekker lopen in de bios
De insteek is juist heel anders dan bij de andere verfilmingen; dit is het lijdensverhaal. En het lijden speelde in de meeste andere christusverfilmingen vaak een ondergeschikte rol, hoewel het toch één van de belangrijkere aspecten is van het leven (vooral het einde) van Christus. Daarom vind ik het interessant om ook eens deze kant van het verhaal te zien. Zie ook hier
  donderdag 1 april 2004 @ 17:12:38 #258
17275 Mr_Brownstone
Believe it... or not.
pi_18111703
Ik vind het wel goed dat deze film er is. Als je een kerk binnenloopt en je ziet (bijv.) een prent of een beeld of whatever van Jezus als hij zijn kruis draagt, dan ziet hij er gewoon bijna gelukkig uit. Er staat vaak letterlijk een glimlach op z'n gezicht.

Dan vind ik het wel goed dat er eindelijk eens een tegenhanger van dat beeld is. Ik kan me zelf namelijk niet zo goed voorstellen dat hij het bovenstaande met een glimlach op z'n gezicht deed.

Ik heb hem al een keer op de computer gekeken (bad, bad, bad! etc.), maar morgen (als er niet ineens een terrasje in m'n gezichtsveld komt) ga ik hem in de bioscoop kijken.
  donderdag 1 april 2004 @ 18:59:23 #259
67640 SaintOfKillers
pi_18113910
Ik zat net naar de filmography van Gibson te kijken en de man lijkt een voorkeur te hebben voor historische films die de feiten compleet, maar dan ook compleet, verdraaien. De laatste 10 jaar zul je weinig "waargebeurde" films vinden die de feiten of de waarheid meer onrecht aandoen dan Braveheart en The Patriot.

De kruisweg zal heus geen pretje geweest zijn, maar of het nu echt het equivalent was van de doorsnee slasher..... ik weet het niet, hoor.
  donderdag 1 april 2004 @ 19:21:44 #260
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_18114352
Heb gisteren de film gezien in n voorpremiere.Kmoet zeggen dat ik zeer onder de indruk was van t hele visuele gebeuren. Het was best hard om te zien hoe Jezus zo hard en zo lang werd gemarteld. Vond t acteren goed.
Toen de film was afgelopen, moest ik al t geweld toch wel ff laten bezinken.Bleef best lang zitten na de aftiteling . Vond t ook speciaal omdat de film in t Arameens (toch??) werd gesproken.

Conclusie van n avondje Jezus: mooie film die zeker de moeite waard is om te gaan bekijken. Was wel erg grof, maar na de berichten in de media dacht ik dat er nog meer martelen in zou zitten. (ja nog meer ja )
Ga dat zien
  donderdag 1 april 2004 @ 21:54:28 #261
4180 Hare
Come fly with me!
pi_18118372
Wat een Butfilm

Tsjonge jonge zeg, ik ben al geen fan van het geloof, maar ben dat nu nog minder, die lui zijn allemaal

Zeg nou zelf zeg, gaat ie broodjes uitdelen alsof het zijn lichaam is enzo, en verdraagt al dat gemartel omdat hij zo het lijden van anderen verzacht. Jahoor, als die gast op dit moment zou leven zouden ze hem zo in een gekkenhuis zetten.

Maar goed, dat is gewoon mijn idee over het geloof, over de film zelf heb ik ook niks goeds te zeggen. Je kan in 5 minuten ook wel laten zien dat ie veel heeft moeten verdragen hoor, maar neehoor, eerst weet ik veel hoe lang beetje slaan en alles (ondertussen staat ie ook nog ff op, omdat ie meer wilt ), dan natuurlijk die tocht met zijn kruis....hallo, we weten heus wel dat ie het zwaar heeft hoor, hoeft ie niet vijf keer te vallen ofzo . En die romeinen ondertussen maar doorslaan.

En dan het kruis zelf, eerst ff armpje breken, dan het kruis ff omgooien, en weer terug, jaja, we weten wel dat ie veel heeft verdragen

Zeer, zeer matige film
pi_18120202
Ik vraag me af, aangezien de film in een andere taal is gesproken ... zit er ondertiteling bij? Ik hoorde and las van niet. Als het er niet bij zit, is het verhaal opzich wel te volgen?
En hij zei: "Ik ben de trotse bezitter van een lege ondertitel."
pi_18120306
Ik vond het een ontzettend indrukwekkende film (zeer zeker omdat ik zelf christen ben sinds 6 jaar), het heeft me erg aangegrepen en meer mensen zo te zien. Want er waren veel mensen zéér van onder de indruk.
pi_18120308
quote:
Op donderdag 1 april 2004 22:54 schreef caradoc het volgende:
Ik vraag me af, aangezien de film in een andere taal is gesproken ... zit er ondertiteling bij? Ik hoorde and las van niet. Als het er niet bij zit, is het verhaal opzich wel te volgen?
Ja, is inderdaad met ondertiteling
pi_18120392
quote:
Op donderdag 1 april 2004 22:59 schreef miendobbelsteen het volgende:

[..]

Ja, is inderdaad met ondertiteling
Waarom schreef ik in vredesnaam "and" inplaats van "en". Ik moet echt ophouden met engels te spreken elke dag hahaha.

Maar goed, bedankt voor je antwoord. Toch weet ik zeker dat ik ergens heb gelezen dat er geen ondertiteling bij zou zitten. Ach ja , des te beter.
En hij zei: "Ik ben de trotse bezitter van een lege ondertitel."
pi_18120396
Zo hij is binnen, eens kijken van de week.

Ben benieuwd na alle uiteenlopende reacties van "smakeloos" tot "anti semitisch" en "schitterend"...
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_18120962
quote:
Op donderdag 1 april 2004 21:54 schreef Hare het volgende:
gaat ie broodjes uitdelen alsof het zijn lichaam is enzo
  vrijdag 2 april 2004 @ 00:02:53 #268
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_18121786
quote:
- hoop geblaat -
als je toch al niet "gelooft" waarom kijk je de film dan uberhaupt?? dan kan je er al bijna vanuit gaan dat je t niets zult vinden...

Vraag ik me alleen 1 ding af: welke film van de afgelopen tijd (weken/maanden) vond jij dan beter dan The Passion???
pi_18121924
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 00:02 schreef Timo20 het volgende:

[..]

als je toch al niet "gelooft" waarom kijk je de film dan uberhaupt?? dan kan je er al bijna vanuit gaan dat je t niets zult vinden...

Vraag ik me alleen 1 ding af: welke film van de afgelopen tijd (weken/maanden) vond jij dan beter dan The Passion???
Along Came Polly
Just because you're paranoid doesn't mean they're not after you
  vrijdag 2 april 2004 @ 00:14:55 #270
74310 nanalune
Melancholische optimist..
pi_18122052
ik heb 'm net gezien...
Zeker een van de beste films die ik ooit heb gezien...
heel treffend, en een keertje niet veramerikaniseert, gewoon direct.
zeker geen film voor labiele mensen geloof ik..
ik was er ook stil van, aan het eind liep iedereen ook in stilte de bioscoop uit.
zeker een aanrader!

vrijdag 2 april 2004 @ 00:20:22 #271
4180 Hare
Come fly with me!
pi_18122153
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 00:02 schreef Timo20 het volgende:

[..]

Omdat er zo veel om te doen was, maar afgezien van het geloofselement, vond ik het plot ook erg slecht. (5 keer vallen en dat soort gedoe)
quote:
Films die zijn uitgekomen of films die ik gezien heb? (van die laatste zijn er wel errug veel, ben bezig met imdb top 250, en daar zitten zo veel geweldige films tussen, maar goed zal daar niet aan beginnen), maar goed, een paar die de laatste tijd zijn uitgekomen (dvd of bios):

Gister Dogville gezien, geweldig, Lost In Translation, 21 Grams, Matchstick Man, Love Actually,Big Fish, Ying Xiong.

Vraag ik me alleen 1 ding af: Waarom wil je dit weten?
  vrijdag 2 april 2004 @ 00:20:25 #272
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_18122155
quote:
Jahoor, als die gast op dit moment zou leven zouden ze hem zo in een gekkenhuis zetten.
ja, en Michael Jackson ernaast.. maar wie zijn nou de gekken.. het enige wat jij najaagt is seks en geld.. dan zit ik liever in het gekkenhuis
  vrijdag 2 april 2004 @ 00:21:21 #273
4180 Hare
Come fly with me!
pi_18122169
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 00:20 schreef Stanley_Climbfall het volgende:

[..]

ja, en Michael Jackson ernaast.. maar wie zijn nou de gekken.. het enige wat jij najaagt is seks en geld.. dan zit ik liever in het gekkenhuis
Wat? Hoezo zou ik alleen seks en geld najagen??
  FOK!fossiel vrijdag 2 april 2004 @ 00:27:48 #274
8443 cptmarco
it's captain...
pi_18122292
Ik heb net deze film gezien, en ik vond het absoluut een indrukwekkende film om te zien. Na afloop zat ik eventjes stil in mijn stoel naar de aftiteling te staren.
De film is trouwens niet voor mensen met een zwak gestel, ze laten weinig aan de verbeelding over.
  vrijdag 2 april 2004 @ 00:53:12 #275
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_18122589
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 00:20 schreef Hare het volgende:

Films die zijn uitgekomen of films die ik gezien heb?
uiteraard die je hebt gezien
quote:
Gister Dogville gezien, geweldig, Lost In Translation, Love Actually,Big Fish,
deze films zijn idd
de rest van de films uit jouw rijtje heb ik nog niet gezien
quote:
Vraag ik me alleen 1 ding af: Waarom wil je dit weten?
gewoon, uit nieuwsgierigheid
want ik vroeg eik. n beetje af: als je "The Passion" niet goed vond, wat vind je dan wel n goede film??
  vrijdag 2 april 2004 @ 01:21:02 #276
16701 scanman01
Today's a good day
pi_18122875
Ik heb de film nog niet gezien, maar aangezien het van Gibson is zal dat nog wel gebeuren. Over in hoeverre de film werkelijkheid is zullen we denk ik nooit weten. Ik weet wel wat er met een verhaal gebeurd als het vele malen wordt doorverteld. Dan verandert een klapje in het gezicht in "totaal in elkaar geslagen" en dat zal nu ook zijn gebeurd. Verder geloof ik wel dat er ooit iemand heeft rondgelopen die liep te verkondigen de zoon van God te zijn. Die persoon leek mij gewoon een zonderling die enigszins gestoord was. Misschien kon hij ook wel wat "vreemde" dingen, waardoor hij destijds het pispaaltje is geworden. Mensen worden vaak wat bang van iemand die anders is dan anderen.
Al met al lijkt het me een leuk fabeltje om te bekijken. Dat het vele geweld en hoe enorm erg Jezus heeft moeten lijden de gelovigen wel heel goed uitkomt, lijkt me ook duidelijk. Vandaar ook dat ze de film zo aanprijzen natuurlijk. Hij zou toch lullig zijn als dat lijden bleek te bestaan uit een paar mepjes in zijn gezicht Dat moeten de schrijvers ook bedacht hebben. Al met al blijf ik het verbazingwekkend vinden dat meer dan 2000 jaar later vele mensen nog zo "dwepen" met dat verhaal. Die man, of in ieder geval de vertellers van het verhaal, hebben wel wat teweeg gebracht
pi_18123595
quote:
Op donderdag 1 april 2004 18:59 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik zat net naar de filmography van Gibson te kijken en de man lijkt een voorkeur te hebben voor historische films die de feiten compleet, maar dan ook compleet, verdraaien. De laatste 10 jaar zul je weinig "waargebeurde" films vinden die de feiten of de waarheid meer onrecht aandoen dan Braveheart en The Patriot.

De kruisweg zal heus geen pretje geweest zijn, maar of het nu echt het equivalent was van de doorsnee slasher..... ik weet het niet, hoor.
Wil jij zeggen dat de bijbel een feit is dan. Zo ja, bewijs het maar eens.
  vrijdag 2 april 2004 @ 08:04:18 #278
4180 Hare
Come fly with me!
pi_18123933
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 00:53 schreef Timo20 het volgende:

gewoon, uit nieuwsgierigheid
want ik vroeg eik. n beetje af: als je "The Passion" niet goed vond, wat vind je dan wel n goede film??
Aha

En je dacht zeker eerst dat dat de hersenloze shit als stuck on you, of een of andere Jean Claude van Damme film was
  vrijdag 2 april 2004 @ 08:23:26 #279
67640 SaintOfKillers
pi_18124028
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 04:21 schreef chris het volgende:

[..]

Wil jij zeggen dat de bijbel een feit is dan. Zo ja, bewijs het maar eens.
Ik heb het niet over de Bijbel, ik heb het over het leven en vooral de dood van JC. Ik dacht toch dat de meeste historici het erover eens zijn dat er een profeet met die naam tijdens het begin van onze jaartelling heeft rondgelopen en dat die aan een kruis aan zijn einde is gekomen.

Over zoon van God-gezwets, wonderbaarlijke genezingen en opstaan uit de dood ga ik me niet uitlaten. Maar daar gaat het in de film dan ook minder over.

Sommige dingen zijn geweten of worden algemeen aanvaard. Wat daartussen zit (en de details) dient ingevuld te worden door de verteller. En die geeft er in de film wel een heel gewelddadige draai aan.

[ Bericht 3% gewijzigd door SaintOfKillers op 02-04-2004 09:54:12 ]
  vrijdag 2 april 2004 @ 09:44:56 #280
38812 ProPHeT0
Jiu-Jitsuka
pi_18124858
quote:
Hij zou toch lullig zijn als dat lijden bleek te bestaan uit een paar mepjes in zijn gezicht
Ik geloof dat men de wonden heeft gereconstrueerd aan de hand van de lijkwade van Jezus. Of deze lijkwade de echte is is natuurlijk maar de vraag.
"Though it was not our intention to disrupt the lives of millions of Poseurs, we consider it a Testament to Heavy Metal Might and Thunder that one power chord from our steeled hands could wreak such havoc in the lives of mortals." - Manowar
pi_18125402
Discovery zendt heel vaak een docu uit waarin wordt gesuggereerd dat de lijkwade in feite een primitieve foto van Leonardo da Vinci is... weet niet of het waar is maar wel een fascinerend gegeven.
  vrijdag 2 april 2004 @ 10:18:52 #282
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_18125422
Ik heb besloten dat ik hem maar niet ga kijken.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 2 april 2004 @ 10:38:09 #283
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_18125818
Ik ga hem op stille zaterdag kijken in Siegen, Duitsland, dus ik hoop dat ik het allemaal begrijp want m'n Aramees is een beetje roestig. Ik zorg er wel voor dat ik hem met iemand kijk die thuis is in de materie, dus het zal erg interessant en misschien ook wel emotioneel worden..
pi_18125868
Hij is gewoon ondertiteld hoor. Als je een beetje bijbelkennis hebt kan je 't allemaal wel volgen.

Jezus is de hoofdpersoon en beweert dat hij de zoon van god is en de koning der joden, Judas verraadt hem. De Romeinse consul is Pontius Pilatus, Herodes is de koning van de joden. Die joden met baarden in die apenpakkies zijn de Farizeeën. Meer hoef je niet te weten volgens mij.
  vrijdag 2 april 2004 @ 10:44:56 #285
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_18125952
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 10:40 schreef Kaensterle het volgende:
Hij is gewoon ondertiteld hoor. Als je een beetje bijbelkennis hebt kan je 't allemaal wel volgen.

Jezus is de hoofdpersoon en beweert dat hij de zoon van god is en de koning der joden, Judas verraadt hem. De Romeinse consul is Pontius Pilatus, Herodes is de koning van de joden. Die joden met baarden in die apenpakkies zijn de Farizeeën. Meer hoef je niet te weten volgens mij.
haha ja ok.. maar mijn Duits is ook niet super.. hetgeen misschien me nog meer van de beelden afhankelijk maakt.

Herodes is ook gewoon een Romein hoor.. koning van Judea..

Weet je wat ook nog wel apart is? Frequency is een van mijn favoriete films.. en daar speelt Jim Caviezel gewoon een All American politie agent. Om hem dan nu als Jezus te gaan zien..
  vrijdag 2 april 2004 @ 10:47:41 #286
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_18126000
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 10:44 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Weet je wat ook nog wel apart is? Frequency is een van mijn favoriete films.. en daar speelt Jim Caviezel gewoon een All American politie agent.
...met een van de zeldzaamste continue jankhoofden die ik ooit een acteur een film lang heb zien volhouden.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 2 april 2004 @ 12:16:29 #287
69464 Lisariya
After I became myself
pi_18128176
Net gisteren gezien. Ik vond het een enorm indrukwekkende film. Wel heel veel geweld. Ik dacht op een gegeven moment: en nou ophouden! Maar de Romeinen bleven doorgaan. Echt heel aangrijpend! De muziek was prachtig. Ik zal hem niet nog een keer willen zien, vanwege al dat geweld. Maar dat was wel Mel Gibsons's insteek dus wat dat betreft heeft hij zijn doel wel behaald.

Wat sommige lompe users hier betreft ... zo 'min' praten over Jezus is gewoon niet gepast. Dus of je nou gelovig bent of niet, bewaar wel even je respect. Dank je.
  vrijdag 2 april 2004 @ 12:36:31 #288
4180 Hare
Come fly with me!
pi_18128550
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 12:16 schreef Lisariya het volgende:
Wat sommige lompe users hier betreft ... zo 'min' praten over Jezus is gewoon niet gepast. Dus of je nou gelovig bent of niet, bewaar wel even je respect. Dank je.
Sorry hoor, waarom zou dat niet gepast zijn?

Wat al die geloven prediken vind ik ongepast, en dat moet ik zo nu en dan toch ook aanhoren?
pi_18128871
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 12:16 schreef Lisariya het volgende:

Nounounou. Sorry hoor maar ik A) ik ken de man niet. B) heb nooit sluitend bewijs gezien dat hij echt geleefd heeft en ook nog eens alle dingen gedaan heeft die in dat boek van Grimm staat.

Hij krijgt net zoveel respect als de gem. mens die ik niet ken, genoeg dus maar niet teveel. Respect moet je nl. verdienen.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 2 april 2004 @ 12:56:33 #290
4180 Hare
Come fly with me!
pi_18128961
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 12:52 schreef DarkElf het volgende:

[..]

Nounounou. Sorry hoor maar ik A) ik ken de man niet. B) heb nooit sluitend bewijs gezien dat hij echt geleefd heeft en ook nog eens alle dingen gedaan heeft die in dat boek van Grimm staat.

Hij krijgt net zoveel respect als de gem. mens die ik niet ken, genoeg dus maar niet teveel. Respect moet je nl. verdienen.
Juist! Niks meer aan toe voegen
  vrijdag 2 april 2004 @ 13:01:11 #291
20955 mgeelh
RMS Lusitania
pi_18129070
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 12:36 schreef Hare het volgende:

[..]

Sorry hoor, waarom zou dat niet gepast zijn?

Wat al die geloven prediken vind ik ongepast, en dat moet ik zo nu en dan toch ook aanhoren?
Gelovigen moeten jou toch ook aanhoren en de meesten vinden dat echt niet ongepast. Het respect gelovig-ongelovig is groter als andersom.
pi_18129103
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 13:01 schreef mgeelh het volgende:

[..]

Gelovigen moeten jou toch ook aanhoren en de meesten vinden dat echt niet ongepast. Het respect gelovig-ongelovig is groter als andersom.
hou toch op man.

Hoe vaak ik al niet doorgezaagd benover mijn heiden zijn, mijn ongeloof, en mijn scepsis!
Doe niet zo schijnheilig, alhoewel dat is idd waar gelovigen erg goed in zijn m.i.!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 2 april 2004 @ 15:55:24 #293
4180 Hare
Come fly with me!
pi_18133523
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 13:01 schreef mgeelh het volgende:

[..]

Ja, dus? Ik moet hen ook aanhoren, en vaker ik hun dan zij mij. Vaak kan je het wel wegzappen, of er vlug voorbij lopen, of de deur vlug weer dichtgooien, maar ze proberen het wel aan je op te dringen. Ook met al de kerken die hier maar in de buurt worden gebouwd, wij ongelovigen bouwen toch ook niks?
  vrijdag 2 april 2004 @ 16:04:01 #294
69464 Lisariya
After I became myself
pi_18133718
Wat een gezeik !Ik ben niet eens gelovig, maar maakte alleen het standpunt dat je gewoon niet moet zeiken over iets wat anderen WEL geloven. Of het nou Allah of Boeddha of weet ik veel wie is.
Als je je een beetje in kan leven, dan zul je het wel snappen.

Sommigen snappen er gewoon niks van die trekken hun bek gelijk open van: JA MAAR IK MAG ZEGGEN WAT IK WIL BLABLABLA

Yeah sure ... go ahead
  vrijdag 2 april 2004 @ 16:59:31 #295
89497 RealLife
Bless America!
pi_18135112
quote:
Wat een Butfilm

Tsjonge jonge zeg, ik ben al geen fan van het geloof, maar ben dat nu nog minder, die lui zijn allemaal

Zeg nou zelf zeg, gaat ie broodjes uitdelen alsof het zijn lichaam is enzo, en verdraagt al dat gemartel omdat hij zo het lijden van anderen verzacht. Jahoor, als die gast op dit moment zou leven zouden ze hem zo in een gekkenhuis zetten.

Maar goed, dat is gewoon mijn idee over het geloof, over de film zelf heb ik ook niks goeds te zeggen. Je kan in 5 minuten ook wel laten zien dat ie veel heeft moeten verdragen hoor, maar neehoor, eerst weet ik veel hoe lang beetje slaan en alles (ondertussen staat ie ook nog ff op, omdat ie meer wilt ), dan natuurlijk die tocht met zijn kruis....hallo, we weten heus wel dat ie het zwaar heeft hoor, hoeft ie niet vijf keer te vallen ofzo . En die romeinen ondertussen maar doorslaan.

En dan het kruis zelf, eerst ff armpje breken, dan het kruis ff omgooien, en weer terug, jaja, we weten wel dat ie veel heeft verdragen

Zeer, zeer matige film
Tja, aan zo'n mening hebben we natuurlijk weer geen enkele flikker. Als jij alles al afkraakt omdat 't je persoonlijk niet aanstaat, krijgen we niet echt een goed beeld van de film
  vrijdag 2 april 2004 @ 18:43:53 #296
69464 Lisariya
After I became myself
pi_18137079
En zo is het maar net!
pi_18137347
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 18:43 schreef Lisariya het volgende:
En zo is het maar net!
ja en die reactie van jou heeft wel toegevoegde waarde ofzo?

deze ook niet hoor, maar ik besef me dat wel......
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_18137441
The passion of the Jew heeft me overtuigd, ik ga deze film niet kijken...
pi_18137588
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 19:06 schreef Evil_Jur het volgende:
The passion of the Jew heeft me overtuigd, ik ga deze film niet kijken...
Ik zag The Passion of the Jew een uur nadat ik The Passion of the Christ in de bioscoop zag. Ik kreeg daar pas bijna een hersenbloeding van van het lachen..

Iedereen ook de South Park parodie "The Passion of the Jew" van deze week (afleving 8.4) al gezien??
  vrijdag 2 april 2004 @ 20:03:10 #300
56685 kinky_queen
B Movie Snob
pi_18138505
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 19:15 schreef Patvs het volgende:

[..]

Ik zag The Passion of the Jew een uur nadat ik The Passion of the Christ in de bioscoop zag. Ik kreeg daar pas bijna een hersenbloeding van van het lachen..

Iedereen ook de South Park parodie "The Passion of the Jew" van deze week (afleving 8.4) al gezien??
Yep, was een erg leuke aflevering, zeker als je THE PASSION OF THE CHRIST al gezien heb

pi_18139513
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')