abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 juli 2013 @ 12:32:03 #1
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
  dinsdag 30 juli 2013 @ 12:32:36 #2
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_129501716
hoe kan het zijn dat er alleen adam en eva waren in het begin? (incest much)?
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  dinsdag 30 juli 2013 @ 12:33:19 #3
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_129501733
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 12:32 schreef cherrycoke het volgende:
hoe kan het zijn dat er alleen adam en eva waren in het begin? (incest much)?
Ja, zie ook weer zondeval
pi_129501814
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 12:33 schreef xzaz het volgende:

[..]

Ja, zie ook weer zondeval
Dus jij gelooft ook echt dat Dinosaurussen en de Homo-erectus samen met Adam en Eva leefden in Eden?
Alpha kenny one
  dinsdag 30 juli 2013 @ 12:39:57 #5
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_129501934
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 12:35 schreef falling_away het volgende:

[..]

Dus jij gelooft ook echt dat Dinosaurussen en de Homo-erectus samen met Adam en Eva leefden in Eden?
Dat ze samen konden leven in het paradijs ja; ik zie het niet dat ze saampjes 3 dagen in een Paradijs hebben gezeten en daarna er uit zijn getyft. Daar kunnen miljoenen jaren of minuten tussen hebben gezeten. Dat is aan de lezer om te beslissen. Er wordt ook geen tijdsbestek gegeven; alleen bij het creëren van de aarde.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door xzaz op 30-07-2013 12:45:18 ]
  dinsdag 30 juli 2013 @ 12:52:24 #6
16305 Jappie
parttime reverend
pi_129502338
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 12:26 schreef xzaz het volgende:

[..]

Ik lees hem letterlijk als in; God heeft de aarde gemaakt en geschapen in dagen die danwel 24 uur duurden of dagen. Een tijdseenheid, God maakt de aarde uit zijn eigenhand in een aangeduide mens tijd-eenheid; een dag.

Dus, lees ik dat God de wereld en Adam en Eva en de zondeval echt hebben bestaan; ja.
Snap je dat als je genesis letterlijk leest zoals je zegt er voldoende ruimte is om Piets kijk op de zaak als redelijk accuraat te beschouwen ?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 13:03:20 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_129502661
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 12:52 schreef Jappie het volgende:

[..]

Snap je dat als je genesis letterlijk leest zoals je zegt er voldoende ruimte is om Piets kijk op de zaak als redelijk accuraat te beschouwen ?
Dat snap jij, dat snap ik, maar het probleem is data men altijd de bijbel gebruikt als rechtvaardiging voor een eigen agenda.
Zo ontstaan de problemen
Ik vraag me dus altijd af of iemand die zijn moraal baseert op het oude boek ook bv geen varkensvlees eet, zich niet scheert, geen kleding draagt die gemaakt is van meer dan 1 stofsoort,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 13:11:31 #8
16305 Jappie
parttime reverend
pi_129502923
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat snap jij, dat snap ik, maar het probleem is data men altijd de bijbel gebruikt als rechtvaardiging voor een eigen agenda.
Zo ontstaan de problemen
Ik vraag me dus altijd af of iemand die zijn moraal baseert op het oude boek ook bv geen varkensvlees eet, zich niet scheert, geen kleding draagt die gemaakt is van meer dan 1 stofsoort,
Ik begrijp je kritiek maar welk nut dient de moraal zou mijn wedervraag dan zijn ?
Wat ik ermee bedoel is dat ik de bijbel gebruik om spiritueel inzicht te verkrijgen. Dat is in mijn optiek de meest zinnige bezigheid waar iemand geboren in de 20e eeuw zich mee bezig kan houden wanneer hij de bijbel probeert te doorgronden. Of dat waar is is een tweede maar ik hou mij dus net zo min bezig met de moraal of de ethiek die er in sommige gevallen in te vinden is om de moraal of de ethiek zelf als dat ik mij bezig houd met het letterlijk lezen van versen die in mijn ogen als symboliek zijn bedoeld.

Is dat een antwoord op je vraag ?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 13:16:27 #9
45206 Pietverdriet
pi_129503060
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:11 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik begrijp je kritiek maar welk nut dient de moraal zou mijn wedervraag dan zijn ?
Wat ik ermee bedoel is dat ik de bijbel gebruik om spiritueel inzicht te verkrijgen. Dat is in mijn optiek de meest zinnige bezigheid waar iemand geboren in de 20e eeuw zich mee bezig kan houden wanneer hij de bijbel probeert te doorgronden. Of dat waar is is een tweede maar ik hou mij dus net zo min bezig met de moraal of de ethiek die er in sommige gevallen in te vinden is om de moraal of de ethiek zelf als dat ik mij bezig houd met het letterlijk lezen van versen die in mijn ogen als symboliek zijn bedoeld.

Is dat een antwoord op je vraag ?
Had ik een vraag gesteld?
En denk je niet dat het veel zinniger en bevredigender is andere mensen te helpen of wat ze voor te betekenen?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 13:21:59 #10
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_129503230
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 12:52 schreef Jappie het volgende:

[..]

Nee want als je hem letterlijk leest is het niet zo dat men pijn en verdriet kende in het paradijs voor de zondeval.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 13:22:26 #11
16305 Jappie
parttime reverend
pi_129503243
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Had ik een vraag gesteld?
En denk je niet dat het veel zinniger en bevredigender is andere mensen te helpen of wat ze voor te betekenen?
Geen idee ik interpreteerde het als een vraag.;)

Anyway ik zie niet zo goed hoe het een het ander uitsluit. Ik kan mijn spirituele behoeften laven door o.a. het lezen van de bijbel en tegelijkertijd zingeving en bevrediging halen uit bijvoorbeeld het trainen en coachen van jongeren binnen een sport in een leeftijdscategorie waarvan ik denk dat ik ze mentaal iets kan bijbrengen waar ze de rest van hun leven ook nog wat aan kunnen hebben.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 13:49:24 #12
16305 Jappie
parttime reverend
pi_129504102
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:21 schreef xzaz het volgende:

[..]

Nee want als je hem letterlijk leest is het niet zo dat men pijn en verdriet kende in het paradijs voor de zondeval.
Laten we Piet's post er nog eens bijpakken;

quote:
Stel je bent adam, je hebt niets om aan te trekken en enige vreten wat er is, is een appel waar je niet aan mag komen. Je hebt ook niets te neuken
Toch wordt je verteld dat je in het paradijs woont.
Vervolgens krijg je wat te neuken, let wel, door de grote baas voor jou uitgezocht.
Die snol laat zich bekletsen door een slang en vervolgens wordt jij met die snol die de grote baas je in je maag splitste dat "paradijs" uitgeflikkert

En dat is een liefdevolle god?
Wil dan niet weten wat een klootzak van een god is.
Er kan in genesis wel staan dat Adam geen pijn en verdriet kende maar als dat waar is kon hij ook geen kennis hebben van liefde en vreugde deze zijn in een materiele wereld namelijk alleen te kennen op basis van hun tegenhangers aangezien het relatieve begrippen zijn. Ah wel..daar zit je dan in je eentje en nu ? (dat viel niet alleen Piet op maar tevens God die vervolgens besloot een "mannin" te creeeren om de eenzame toestand van Adam te verlichten)

Adam had indien letterlijk gelezen dus geen zeggenschap over zijn eigen bestaan en tevens was het Gods idee om hem gelukkig te maken met een hulp welke zich niet alleen liet inpalmen door de slang maar tevens in staat bleek te zijn de perfecte Adam uit zijn staat van perfectie te halen. Tevens bleek er in het hof een slang aanwezig te zijn vol met valse voornemens waarvan je je toch ook in alle oprechtheid mag afvragen hoe komt zo'n vals creatuur in het perfecte paradijs als alles pais en vree was ?

Als icing on the cake wordt je vervolgens uit het so called paradijs geflikkerd zoals Piet terecht opmerkt terwijl je overduidelijk kunt zien dat het paradijs vanaf het begin al aan alle kanten rammelt.
Ik heb er niet zoveel problemen mee om Piet's gedachtengang en bedenkingen volkomen te onderschrijven indien Genesis letterlijk gelezen zou moeten worden eerlijk gezegd.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 14:30:48 #13
45206 Pietverdriet
pi_129505445
Sowieso is de god van het oude testament een verschrikkelijk naar figuur.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 14:52:34 #14
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_129506185
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:49 schreef Jappie het volgende:

[..]

Laten we Piet's post er nog eens bijpakken;

[..]

Er kan in genesis wel staan dat Adam geen pijn en verdriet kende maar als dat waar is kon hij ook geen kennis hebben van liefde en vreugde deze zijn in een materiele wereld namelijk alleen te kennen op basis van hun tegenhangers aangezien het relatieve begrippen zijn. Ah wel..daar zit je dan in je eentje en nu ? (dat viel niet alleen Piet op maar tevens God die vervolgens besloot een "mannin" te creeeren om de eenzame toestand van Adam te verlichten)
De keuze om Eva te maken kwam overigens niet van Adams zijn kant maar God zelf zegt dat de Mens niet alleen dient te leven en een metgezel nodig zal hebben. De kracht ging dus van God uit niet van de mens; hoe goed kan een God zijn dat hij zo aan je denkt!
quote:
Adam had indien letterlijk gelezen dus geen zeggenschap over zijn eigen bestaan en tevens was het Gods idee om hem gelukkig te maken met een hulp welke zich niet alleen liet inpalmen door de slang maar tevens in staat bleek te zijn de perfecte Adam uit zijn staat van perfectie te halen. Tevens bleek er in het hof een slang aanwezig te zijn vol met valse voornemens waarvan je je toch ook in alle oprechtheid mag afvragen hoe komt zo'n vals creatuur in het perfecte paradijs als alles pais en vree was ?
Wij hebben nog steeds geen zeggenschap over ons eigen bestaan (abortus, levensbeeindiging al die thema's komen dus voort uit dit), we mogen wel eigen keuzes maken (goed of fout) maar die gevolgen moeten we ook dragen. Dat Eva uiteindelijk viel voor de sluwheid van de slang was niet een foute keuze van de vrouw maar van de mens, Adam hielt haar nou niet echt tegen zoals we lezen in Genesis.
quote:
Als icing on the cake wordt je vervolgens uit het so called paradijs geflikkerd zoals Piet terecht opmerkt terwijl je overduidelijk kunt zien dat het paradijs vanaf het begin al aan alle kanten rammelt.
Ik heb er niet zoveel problemen mee om Piet's gedachtengang en bedenkingen volkomen te onderschrijven indien Genesis letterlijk gelezen zou moeten worden eerlijk gezegd.
De veronderstelling dat het paradijs dus rammelt aan alle kanten is iets waarin niet in mee kan gaan. Het was de mens die met zijn keuze de gevolgen moet ondergaan.

Deze discussie wordt overigens erg vaak gevoerd binnen de kerk; de strekking is altijd

quote:
Hoe kan god een mens maken die een verkeerde keuze maakt
:)

[ Bericht 1% gewijzigd door xzaz op 30-07-2013 14:58:10 ]
  dinsdag 30 juli 2013 @ 14:59:17 #15
45206 Pietverdriet
pi_129506428
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 14:52 schreef xzaz het volgende:

[..]

De keuze om Eva te maken kwam overigens niet van Adams zijn kant maar God zelf zegt dat de Mens niet alleen dient te leven en een metgezel nodig zal hebben. De kracht ging dus van God uit niet van de mens; hoe goed kan een God zijn dat hij zo aan je denkt!

[..]

Wij hebben nog steeds geen zeggenschap over ons eigen bestaan (abortus, levensbeeindiging al die thema's komen dus voort uit dit), we mogen wel eigen keuzes maken (goed of fout) maar die gevolgen moeten we ook dragen. Dat Eva uiteindelijk viel voor de sluwheid van de slang was niet een foute keuze van de vrouw maar van de mens, Adam hielt haar nou niet echt tegen zoals we lezen in Genesis.

[..]

De veronderstelling dat het paradijs dus rammelt aan alle kanten is iets waarin niet in mee kan gaan. Het was de mens die met zijn keuze de gevolgen moet ondergaan.

Deze discussie wordt overigens erg vaak gevoerd binnen de kerk; de strekking is altijd

[quote]Hoe kan god een mens maken die een verkeerde keuze maakt[/spoiler]

:)
Als jij een kind hebt, die een vriendje "geeft" die vervolgens de snoeptrommel plundert dan straf jij je kind?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 15:04:27 #16
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_129506687
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 14:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als jij een kind hebt, die een vriendje "geeft" die vervolgens de snoeptrommel plundert dan straf jij je kind?
Ja, daar is een complete leer over: http://nl.wikipedia.org/wiki/Erfzonde
Sterker nog; het is een pijler, een hoeksteen 1 van de belangrijke dingen uit de Christelijke leer; zeker voor het geloof wat ik aanhang. Het loopt als een rode draad door de Bijbel.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 15:37:25 #17
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129508030
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 14:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

quote:
Sterker nog; het is een pijler, een hoeksteen 1 van de belangrijke dingen uit de Christelijke leer; zeker voor het geloof wat ik aanhang. Het loopt als een rode draad door de Bijbel.
En de kinderen van dat kind? Want dat is eerlijk en rechtvaardig en in proportie tot het vergrijp? Als we god's ego en ( zelfgekozen ) reputatie buiten beschouwing laten, dan is er toch totaal geen reden voor god om die straf uit te delen ( even aangenomen dat er gestraft moest worden )?

Als ik de onsterfelijke kinderen van mijn kind bij hun geboorte een injectie geef zodat ze uiteindelijk komen te overlijden, ben ik dan rechtvaardig bezig? Welk doel wordt er dan nog gediend met dat lijden buiten mijn eigen zoektocht naar eeuwige wraak? Waarom volstond het niet om alleen A&E te straffen voor hun zonde? Christenen hameren toch graag op eigen verantwoordelijkheid? En vrije wil? Maar dat telt niet als er gestraft moet worden tot in het oneindige?

Natuurlijk krijg je dan weer het antwoord: ja maar jij bent god niet. Nee, maar dat is een Christen ook niet. Als ik niet mag bepalen of dat verkeerd is omdat ik god niet ben, dan mag een Christen ook niet bepalen dat dat goed is, aangezien hij evenmin god is...

Even een hele vage vraag die opeens in me opkwam: zegt het ( Christelijk ) geloof ook iets over waar je bent voordat je geboren wordt? Zijn daar überhaupt theorieën over?

[ Bericht 18% gewijzigd door Uitstekelbaars op 30-07-2013 15:49:32 ]
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_129509421
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:21 schreef xzaz het volgende:

[..]

psst het is een verzonnen verhaal uit de 6e eeuw voor christus tijdens de Babylonische ballingschap. Geschreven door de levieten (priesters van de leviathan) die waren slangaanbidders en wilden de jahwisten in een kwaad daglicht stellen door de Scheppergod zwart af te schilderen als de brenger van de dood en de slang als de brenger van de kennis van goed en kwaad. De slangenpriesters werden later in de monotheīstische religie ingelijfd. Slangenhandlers werden door de eeuwen heen als sjamaan geraadpleegd zie ook bijvoorbeeld de esculaap: de slang als symbool voor artsen.

[ Bericht 0% gewijzigd door de_tevreden_atheist op 30-07-2013 16:18:26 ]
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_129510083
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:04 schreef xzaz het volgende:

[..]

En het laat goed zien dat Christenen er een verderfelijke moraal op na houden.
Je kan het vergelijken met de straf die je je kind geeft nadat hij iets stouts gedaan heeft.
Als straf sla je je kind het ziekenhuis in met verwondingen waar hij vele jaren later aan zal overlijden en deze straf geef je ook aan de kinderen van je kinderen en diens kinderen en ALLE generaties die daarna komen.
Elk weldenkend mens zou een dergelijke straf buitenproportioneel vinden, maar Christenen hebben er geen probleem mee, sterker nog ze zien het als iets goeds en de vader (god) wordt gezien als liefdevol.
pi_129511391
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 16:29 schreef TerryStone het volgende:

[..]

En het laat goed zien dat Christenen er een verderfelijke moraal op na houden.
Je kan het vergelijken met de straf die je je kind geeft nadat hij iets stouts gedaan heeft.
Als straf sla je je kind het ziekenhuis in met verwondingen waar hij vele jaren later aan zal overlijden en deze straf geef je ook aan de kinderen van je kinderen en diens kinderen en ALLE generaties die daarna komen.
Elk weldenkend mens zou een dergelijke straf buitenproportioneel vinden, maar Christenen hebben er geen probleem mee, sterker nog ze zien het als iets goeds en de vader (god) wordt gezien als liefdevol.
ja en dan stuurt vader god je ook nog een "verlosser", die er helemaal niks aan verandert. Goed in de "verlosser" geloven want anders wordt je vervolgens na je lijdende leven ook nog eens eeuwig gestraft omdat je die onzin niet hebt willen geloven.
pi_129511948
..

[ Bericht 74% gewijzigd door gembird op 30-07-2013 17:24:27 ]
pi_129512416
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 16:12 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

psst het is een verzonnen verhaal uit de 6e eeuw voor christus tijdens de Babylonische ballingschap. Geschreven door de levieten (priesters van de leviathan) die waren slangaanbidders en wilden de jahwisten in een kwaad daglicht stellen door de Scheppergod zwart af te schilderen als de brenger van de dood en de slang als de brenger van de kennis van goed en kwaad. De slangenpriesters werden later in de monotheīstische religie ingelijfd. Slangenhandlers werden door de eeuwen heen als sjamaan geraadpleegd zie ook bijvoorbeeld de esculaap: de slang als symbool voor artsen.
Die achtergrond kende ik niet. Heb je een bron voor me?

Het klinkt iig zeer aannemelijk aangezien ik me er de laatste tijd idd weer over zit te verbazen dat mensen in het verhaal over de boom van kennis van goed en kwaad de slang als de slechte en god als de goede zien. Terwijl dat natuurlijk andersom is, idd de slang als degene die mens kennis wil geven, en god die de mens dom wil houden.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 17:48:53 #23
45206 Pietverdriet
pi_129512832
quote:

[..]

En weer beantwoord je de vraag niet.
pi_129513933
quote:

[..]

Helemaal niet kerel, het loopt enkel in de paulinische draag. De rest van de bijbel leert helemaal geen erfzonde.

Waarom gebruik jij je logica niet om de erfzonde als dom af te kunnen doen? Jantje steelt een appel en Qung-Jun-Wong uit China draait hiervoor op en moet zeven jaar de gevangenis in. Klopt dit dan ook, volgens jouw logica?
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  dinsdag 30 juli 2013 @ 19:19:45 #25
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_129515797
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En weer beantwoord je de vraag niet.
Jawel, erfzonde is er maar je vind het geen bevredigend antwoord. Wat je wilt horen krijg je niet te horen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 18:21 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Helemaal niet kerel, het loopt enkel in de paulinische draag. De rest van de bijbel leert helemaal geen erfzonde.

Waarom gebruik jij je logica niet om de erfzonde als dom af te kunnen doen? Jantje steelt een appel en Qung-Jun-Wong uit China draait hiervoor op en moet zeven jaar de gevangenis in. Klopt dit dan ook, volgens jouw logica?
Jawel, zonder de erfzonde zijn wij niet noodzakelijk om Jezus Christus als redder te zien en dus dat God nooit voor onze zonden heeft betaald. Dat is de rode draad door heel de Bijbel.

En de erfzonde is ook niet logisch maar het is er en daarmee is de Mens ten allen tijden zondig. Dit is waar geloof begint en velen zullen hier over vallen. Als je dit niet kan geloven kan je ook niet geloven dat Christus voor je gestorven is; immers, wanneer er geen zonde is waarom is hij dan als mens voor eens en voor altijd gestorven.

En nee; de erfzonde gaat niet over de huidige zonde maar over de zonde in het algemeen. Immers, geloof je oprecht dat je zonden zijn vergeven dan mogen we het aannemen dat ze zijn vergeven.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 19:39:17 #26
45206 Pietverdriet
pi_129516540
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 19:19 schreef xzaz het volgende:

[..]

Jawel, erfzonde is er maar je vind het geen bevredigend antwoord. Wat je wilt horen krijg je niet te horen.

Ik vroeg je of jij je kind zou bestraffen en je begint over erfzonde, jij bent of een troll of knettergek
pi_129520807
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 17:35 schreef UltraR het volgende:

[..]

Die achtergrond kende ik niet. Heb je een bron voor me?

Het klinkt iig zeer aannemelijk aangezien ik me er de laatste tijd idd weer over zit te verbazen dat mensen in het verhaal over de boom van kennis van goed en kwaad de slang als de slechte en god als de goede zien. Terwijl dat natuurlijk andersom is, idd de slang als degene die mens kennis wil geven, en god die de mens dom wil houden.
http://universalheretic.w(...)ient-snake-handlers/
pi_129521113
quote:

En nee; de erfzonde gaat niet over de huidige zonde maar over de zonde in het algemeen. Immers, geloof je oprecht dat je zonden zijn vergeven dan mogen we het aannemen dat ze zijn vergeven.
Het criminele aan die theologie is, dat als je niet gelooft dat je zonden zijn vergeven door het lijden van Jezus je alsnog in de eeuwige hel terecht komt.

Dat is dus voorwaardelijke vergeving.
  woensdag 31 juli 2013 @ 08:05:50 #29
45206 Pietverdriet
pi_129533718
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 21:18 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Het criminele aan die theologie is, dat als je niet gelooft dat je zonden zijn vergeven door het lijden van Jezus je alsnog in de eeuwige hel terecht komt.

Je mag dus nooit twijfels hebben, wat een kadaver discipline
  woensdag 31 juli 2013 @ 11:32:52 #30
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129538354
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 12:39 schreef xzaz het volgende:

[..]

Dat ze samen konden leven in het paradijs ja; ik zie het niet dat ze saampjes 3 dagen in een Paradijs hebben gezeten en daarna er uit zijn getyft. Daar kunnen miljoenen jaren of minuten tussen hebben gezeten. Dat is aan de lezer om te beslissen. Er wordt ook geen tijdsbestek gegeven; alleen bij het creëren van de aarde.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De leeftijd van Adam en zijn nakomelingen worden genoemd in de bijbel.
pi_129549837
quote:

Jawel, zonder de erfzonde zijn wij niet noodzakelijk om Jezus Christus als redder te zien en dus dat God nooit voor onze zonden heeft betaald. Dat is de rode draad door heel de Bijbel.
Sorry hoor, maar hier zit je een cirkelredenering te verzinnen die gewoon niet klopt.
Wat als je het hele Jezus verhaal niet klopt? Dan is het inderdaad niet noodzakelijk om Jezus Christus als redder te zien, en heeft God inderdaad nooit voor onze zonden betaald. Je kan niet iets nemen en dan zeggen "daarom moet de rest ook kloppen".

quote:
En de erfzonde is ook niet logisch maar het is er en daarmee is de Mens ten allen tijden zondig.
Waarom is het er? Heb je daar al een afdoende antwoord op gevonden?

quote:
Dit is waar geloof begint en velen zullen hier over vallen. Als je dit niet kan geloven kan je ook niet geloven dat Christus voor je gestorven is; immers, wanneer er geen zonde is waarom is hij dan als mens voor eens en voor altijd gestorven.
Zo moeilijk is dat niet hoor.
Het is een "heidens" fenomeen (vanuit de joden gezien dan) dat er iemand moet sterven voor de zonden van de mensheid. In het OT komt dit niet voor.

quote:
Ik neem enkel 1000 euro aan, de rest is onzin. De rest is geloven, en dat is niet beter dan dingen weten. Het geeft je ook nergens recht op.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  woensdag 31 juli 2013 @ 20:03:23 #32
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129554472
quote:

[..]

Niet volgens de Hebreeuwse bijbel
quote:
de joodse theologie en de islam erkennen het begrip niet.
Dus niet volgens het oude testament.
The view from nowhere.
  woensdag 31 juli 2013 @ 20:31:01 #33
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_129555483
wow, zo veel (inhoudelijke) reacties ^O^

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 21:18 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Dat is niet persé zo; uiteindelijk is het zo dat God beslist. Dat het een voorwaardelijke vergeving is zit wat in; zal ik even iemand anders mee aan de tand voelen, bedankt!

quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2013 08:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je mag dus nooit twijfels hebben, wat een kadaver discipline
Jawel twijfels zijn zeer mensen en dat heeft een Christen elke dag; net zoals een Atheist zich dingen afvraagt. Gelukkig maar anders was de mens nooit ver gekomen :)

quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 11:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De leeftijd van Adam en zijn nakomelingen worden genoemd in de bijbel.
Klopt, maar geen duidelijke cijfers. Kijken we naar Methusalem, die is bijna 969 jaar geworden; mij lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat deze persoon 1/6de van de tijd op deze aarde heeft rondgelopen als je de cijfers op de eenheid overneemt. Voor mij zijn deze jaartallen dan ook jaartallen;

1) Fictief om een belangrijk persoon aan te duiden
2) Geteld in een andere tijdseenheid
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 17:25 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar hier zit je een cirkelredenering te verzinnen die gewoon niet klopt.
Wat als je het hele Jezus verhaal niet klopt? Dan is het inderdaad niet noodzakelijk om Jezus Christus als redder te zien, en heeft God inderdaad nooit voor onze zonden betaald. Je kan niet iets nemen en dan zeggen "daarom moet de rest ook kloppen".
Het is geen cirkelredenatie; dit is puur het geloof; je gelooft dat Jezus voor je gestorven is omdat je inziet dat een mens en vooral jezelf niet in staat is tot enigs goed.
quote:
[..]

Waarom is het er? Heb je daar al een afdoende antwoord op gevonden?
De erfzonde is het gevolg van het kwaad, het verkeerde in de mens waar wij als mensen mee moeten leven.
quote:
[..]

Zo moeilijk is dat niet hoor.
Het is een "heidens" fenomeen (vanuit de joden gezien dan) dat er iemand moet sterven voor de zonden van de mensheid. In het OT komt dit niet voor.
Klopt, ik spreek dan ook vanuit mijn eigen geloof; Christelijk gereformeerd vrijgemaakt.
quote:
[..]

Ik neem enkel 1000 euro aan, de rest is onzin. De rest is geloven, en dat is niet beter dan dingen weten. Het geeft je ook nergens recht op.
1000 Euro zal ik ook niet afslaan, de rest is inderdaad geloven.
  woensdag 31 juli 2013 @ 20:55:13 #34
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129556641
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 20:31 schreef xzaz het volgende:
Het is geen cirkelredenatie; dit is puur het geloof; je gelooft dat Jezus voor je gestorven is omdat je inziet dat een mens en vooral jezelf niet in staat is tot enigs goed.
Kom op zeg. Dit is je reinste dogmatiek en klinkklare onzin. Wil je echt beweren dat God een mens schept naar zijn evenbeeld als niet niet is staat is enig goeds te doen?

In de bijbel staat meermaals dat mensen dingen doen die God gunstig stemmen. Job bijvoorbeeld. En David. Ja die deed ook slechte dingen, net als ieder mens. Maar dus ook goede.
pi_129558501
Wie Genesis 2 en 3 onbevangen leest, herkent een allegorie van een "coming of age" volwassenwording. Een kind heeft geen kennis van goed en kwaad (dat krijgt het pas tijdens de opvoeding) en is zich evenmin bewust van de eindigheid van het menselijk leven, evenmin is het bewust van zijn naaktheid. Bij de pubertijd wordt alles anders, er komt een schaamtegevoel, kennis van goed en kwaad en een besef van de dood.
De leviet die dit geschreven heeft, heeft heel kundig de slang in de voorlichtingsrol geplaatst en de Scheppergod als de boeman neergezet.

Was Adam perfect? Weet ik niet, hij was namelijk een literair verzinsel, daar kun je alles over fantaseren.
pi_129559915
quote:

Even terug naar onze meningsverschil xzaz. Jij stelde dat zonder erfzonde wij niet noodzakelijk zijn om jezus christus als redder te zien. Eigenlijk begon jij bij deel B (NT) en daarom stelde je dat het wel moest dat de bijbel erfzonde leerde. Maar wat als er in deel A (OT) niets staat van een erfzonde? Dan is Jezus inderdaad niet voor onze zonden gestorven. Dus probeer eerst het oudste gedeelte te lezen voor je aan de rest begint.

quote:
De erfzonde is het gevolg van het kwaad, het verkeerde in de mens waar wij als mensen mee moeten leven.
Nogmaals: Waarom is er volgens jou sprake van erfzonde? Met andere woorden, waar lees je dit in jouw bijbel?

quote:
Klopt, ik spreek dan ook vanuit mijn eigen geloof; Christelijk gereformeerd vrijgemaakt.
Daar ben ik ook lid van (in mijn hart geweest, maar op papier nog steeds). Waar ze precies van vrijgemaakt zijn weet ik niet, want mensen die de erfzonde leren zijn de zieligste mensen die ik ken. (een baby wordt geboren, hartstikke leuk maar hij staat wel onder de toorn van God)

quote:
1000 Euro zal ik ook niet afslaan, de rest is inderdaad geloven.
Precies, en die is niet belangrijker dan echt lezen wat er staat.
Friedrich Nietzsche
pi_129560105
quote:

Klopt, maar geen duidelijke cijfers. Kijken we naar Methusalem, die is bijna 969 jaar geworden; mij lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat deze persoon 1/6de van de tijd op deze aarde heeft rondgelopen als je de cijfers op de eenheid overneemt. Voor mij zijn deze jaartallen dan ook jaartallen;

1) Fictief om een belangrijk persoon aan te duiden
2) Geteld in een andere tijdseenheid
Wat te denken van de optie dat de aarde wellicht meer dan 6000 jaar oud is?

quote:
[..]

Oei, wat een zwarte kijk op de wereld en de mens zeg. Ik herken het idd uit mijn Nederlands/christelijk gereformeerde opvoeding en kerkgang.
Ik zie dagelijks mensen hele goede dingen doen. En om voor mezelf te spreken; ik zal niet zeggen dat ik zonder zonde ben, maar ik durf wel de stelling aan dat ik nog nooit iets heb gedaan dat zo slecht was dat het een mensenoffer vereist om het uit te wissen (ik zie sowieso niet in wat dat voor goeds doet, hoe dat iets veranderd, waarom moet er zo nodig bloed vloeien?). Om nog maar te zwijgen over het gegeven dat ik me natuurlijk gewoon voor mijn eigen daden moet verantwoorden, het is totaal ridicuul dat iemand anders de doodstraf zou krijgen voor iets wat ik heb gedaan, ook al biedt diegene zich min of meer vrijwillig aan. Ik zou dat offer dan ook sowieso niet accepteren omdat ik niet wegloop voor mijn eigen verantwoordelijkheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door UltraR op 31-07-2013 22:23:45 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  woensdag 31 juli 2013 @ 22:21:04 #38
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129560789
quote:
Ik zou dat offer dan ook sowieso niet accepteren omdat ik niet wegloop voor mijn eigen verantwoordelijkheid.
Of die van een ander. Als gelovige moet je immers de klus opknappen om de fout van Eva weer goed te maken. Straks is god weer boos op iemand en dan komt er een nieuw eisenpakket. Schiet lekker op.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_129638627
Adam was niet perfect, anders had hij niet gezondigd. Hij hield zich niet aan het eerste gebod (God liefhebben met heel je hart ziel en verstand en je naaste als jezelf), omdat hij God niet kende. Als hij van de levensboom had gegeten, had hij van die andere nooit meer gehoeven, want dan was hij wel perfect geweest en gelijk aan God, netzoals de tweede Adam, Jezus, die niet zondigde en wel perfect was, omdat Hij de Vader kende en Hem liefhad.
Levensboom: Dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen. Dan had hij geweten dat God alleen maar liefde is en hem alleen voor de duivel wilde behoeden en dat hij wel aan Hem gelijk mocht worden.
pi_129639007
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 22:00 schreef BerjanII het volgende:

Nogmaals: Waarom is er volgens jou sprake van erfzonde? Met andere woorden, waar lees je dit in jouw bijbel?
Zondenatuur is de natuur van de oude mens, Romeinen 6:6
6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn
Door die zondeval kun je niet ervoor kiezen om gewoon nooit iets verkeerd te doen. Je kunt niet anders dan zondigen, je bent er een slaaf van. De een wat meer dan de ander. Al leef je nog zo goed, echt nooit iets verkeerd doen en volmaakt zijn in de liefde kan niet vanuit onszelf.
pi_129640778
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 01:53 schreef cobybryant het volgende:
Adam was niet perfect, anders had hij niet gezondigd. Hij hield zich niet aan het eerste gebod (God liefhebben met heel je hart ziel en verstand en je naaste als jezelf), omdat hij God niet kende.
De 10 geboden zijn pas later aan Mozes gegeven. Adam kende god wel. Lees nog maar eens Genesis.
quote:
Als hij van de levensboom had gegeten, had hij van die andere nooit meer gehoeven, want dan was hij wel perfect geweest en gelijk aan God,
Ook dat is niet juist. Als hij van de levensboom had gegeten was hij wel onsterfelijk maar zonder moreel besef gebleven, gezien dit de vrucht was van de boom van kennis. 8-)
pi_129640796
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 02:09 schreef cobybryant het volgende:

[..]

6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn
Door die zondeval kun je niet ervoor kiezen om gewoon nooit iets verkeerd te doen. Je kunt niet anders dan zondigen, je bent er een slaaf van. De een wat meer dan de ander. Al leef je nog zo goed, echt nooit iets verkeerd doen en volmaakt zijn in de liefde kan niet vanuit onszelf.
Protestant ? :{
pi_129640954
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 02:09 schreef cobybryant het volgende:

[..]

Dit is een verzinsel van Paulus (ik noem het liever een verkeerd geinterpreteerde stelling van Paulus die hier een gnostisch idee oppert).

quote:
En? Wat is hier nou het probleem?
Friedrich Nietzsche
pi_129641029
God maakte Adam en Eva in het begin der tijd. En later Jezus destijds. Althans, dit word beweerd in de verhalen.

Maar nu de wereld er zo aan toe is als nu, doet hij er niks aan dit te veranderen? Of een 2e profeet deze kans op sturen om de wereld wakker te schudden?

Er zijn meerdere oorlogen met geloofsovertuiging als reden, waarom zou hij hier niet tegen op treden?

Als God echt zo machtig was, zou alles er anders uit zien denk ik. Sowieso je 'kinderen' eeuwig laten branden in de hel omdat ze niet weten of hij bestaat ja of nee is ziek. Het is niet mijn schuld dat hij te lui is de huidige generatie ook levend bewijs te geven dat hij bestaat. Zeker nu de mens slimmer word en doordenkt over dingen.

Daarom geloof ik niet dat God bestaat, en zo wel, kan ik niet geloven dat hij samen wilt leven in het paradijs met de mens. Aangezien we de grootste parasieten van deze planeet zijn :p
pi_129641990
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 09:43 schreef BerjanII het volgende:
Dit is een verzinsel van Paulus (ik noem het liever een verkeerd geinterpreteerde stelling van Paulus die hier een gnostisch idee oppert).
Ach Berjan, laat maar zitten, dat snapt ie toch niet.
pi_129641995
Ik heb zojuist het hele verhaal nog eens gelezen in de bijbel en ik heb wederom een gevoel gekregen van 'HOE heb ik hier OOIT in geloofd!!'.

Vooral inderdaad de stukken die Aton al eens aanhaalde, dat God door de tuin van Eden liep Adam te zoeken al roepende "Adam. waaaaar beeeenn jeeeeee"

Of het feit dat hij ze snel uit de tuin moest zetten zodat ze niet van de boom des levens zouden eten. Blijkbaar was god dan niet almachtig genoeg om ze alsnog te doen sterven als ze dat deden?

Ook zouden vrouwen voor de zondeval blijkbaar een elastische vagina hebben aangezien ze pas na de zondeval pijn zouden hebben tijdens de bevalling?? Zou god dit ook zo geregeld hebben voor alle andere dieren die pijn hebben tijdens het bevallen? Misschien hebben die ook wel van de boom gesnoept!

Ook zo'n vreemd gebeuren is het feit dat god kleding voor Adam en Eva ging maken van dierenvellen. Het is geschreven alsof hij echt letterlijk in de tuin rondliep als een mens en een dier is gaan slachten hiervoor.

Toch geloven honderden miljoenen of zelfs Miljarden mensen hier letterlijk in! Sommige zaken in dit verhaal moet je 'niet zo letterlijk' lezen blijkbaar zoals god die door de tuin wandelt. Maar hoe weet je dan of je dit verhaal in zijn totaliteit uberhaubt letterlijk moet nemen?
Alpha kenny one
pi_129642224
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 10:53 schreef falling_away het volgende:
Ik heb zojuist het hele verhaal nog eens gelezen in de bijbel en ik heb wederom een gevoel gekregen van 'HOE heb ik hier OOIT in gelooft!!'.

Vooral inderdaad de stukken die Aton al eens aanhaalde, dat God door de tuin van Eden liep Adam te zoeken al roepende "Adam. waaaaar beeeenn jeeeeee"

Of het feit dat hij ze snel uit de tuin moest zetten zodat ze niet van de boom des levens zouden eten. Blijkbaar was god dan niet almachtig genoeg om ze alsnog te doen sterven als ze dat deden?

Ook zouden vrouwen voor de zondeval blijkbaar een elastische vagina hebben aangezien ze pas na de zondeval pijn zouden hebben tijdens de bevalling?? Zou god dit ook zo geregeld hebben voor alle andere dieren die pijn hebben tijdens het bevallen? Misschien hebben die ook wel van de boom gesnoept!

Ook zo'n vreemd gebeuren is het feit dat god kleding voor Adam en Eva ging maken van dierenvellen. Het is geschreven alsof hij echt letterlijk in de tuin rondliep als een mens en een dier is gaan slachten hiervoor.

Toch geloven honderden miljoenen of zelfs Miljarden mensen hier letterlijk in! Sommige zaken in dit verhaal moet je 'niet zo letterlijk' lezen blijkbaar zoals god die door de tuin wandelt. Maar hoe weet je dan of je dit verhaal in zijn totaliteit uberhaubt letterlijk moet nemen?
Om dit te begrijpen moet je dit verhaal in zijn context plaatsen. Van oorsprong is dit een Soemerisch verhaal wat de Judeeęrs hebben overgeschreven tijdens hun ballingschap. Hier is er nog sprake van meerdere goden en kan men onmogelijk plaatsen naast het ( monotheīstisch ) godsbegrip wat wij als de schepper van alles zien.
http://www.ancienttexts.org/library/mesopotamian/enuma.html
Het is dan ook totale waanzin om Genesis letterlijk historisch en waar gebeurd verhaal te zien. Dat doen enkel kleuters en lichtgelovigen. De Judeeërs hebben dit ook niet gezien als een letterlijk historisch correct verhaal, maar hadden de bedoeling om hiermee een antwoord te geven op de vraag van ongeletterde bewoners uit het brons-en steentijdperk waar en hoe alles is ontstaan.
pi_129642281
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 10:53 schreef falling_away het volgende:
Ik heb zojuist het hele verhaal nog eens gelezen in de bijbel en ik heb wederom een gevoel gekregen van 'HOE heb ik hier OOIT in geloofd!!'.

allegorien moet je nooit letterlijk nemen. "De letter doodt, en de geest maakt levend"

Als je het als allegorie leest dan maakt het niks uit dat god door een tuin wandelde of riep "waar bist du?"

Je zou het kunnen lezen zoals hier werd geopperd dat men de volwassen wording van de mens beschrijft. Alhoewel kinderen zich vaak wel bewust zijn van de dood, daar heeft men de puberteit niet voor nodig.
Ik lees het gewoon als een verhaal om aan te tonen dat de mens denkvermogen kreeg (in veel mythen van andere volkeren komt dit ook aan bod, zoals in de Chinese mythen) en dat dit kwam door het eten van een vrucht (niet letterlijk natuurlijk) en door de slang (die staat voor wijsheid).
Friedrich Nietzsche
pi_129642328
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 11:06 schreef ATON het volgende:

[..]

Het is dan ook totale waanzin om Genesis letterlijk historisch en waar gebeurd verhaal te zien. Dat doen enkel kleuters en lichtgelovigen.
Toch doen zeer velen dit.. zelfs zogenaamde 'wetenschappers' die er alles aan doen om het ongelijk van de evolutietheorie te bewijzen.. of die jaren van hun leven spenderen aan het zoeken naar de Ark van Noach. Of nog erger, mensen in de politiek die lobbyen om creationisme op scholen te laten onderwijzen. Allemaal gebaseerd op dit kleuterverhaal.

Ik weet het, dit is niks nieuws... maar ik verbaas me er nog altijd heel erg over.
Alpha kenny one
pi_129643880
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 11:13 schreef falling_away het volgende:

[..]

Toch doen zeer velen dit.. zelfs zogenaamde 'wetenschappers' die er alles aan doen om het ongelijk van de evolutietheorie te bewijzen.. of die jaren van hun leven spenderen aan het zoeken naar de Ark van Noach. Of nog erger, mensen in de politiek die lobbyen om creationisme op scholen te laten onderwijzen. Allemaal gebaseerd op dit kleuterverhaal.

Ik weet het, dit is niks nieuws... maar ik verbaas me er nog altijd heel erg over.
Tja, dat zijn de ' gelovigen ' die nog steeds denken dat de slang, het symbool voor wijsheid zoals Berjan terecht opmerkt, nog steeds zien als het kwaad. En als wijsheid gelijk staat met kwaad is het niet zo verwonderlijk dat de wereld vol domoren zit. ;)
pi_129658500
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 09:24 schreef ATON het volgende:

[..]

De 10 geboden zijn pas later aan Mozes gegeven. Adam kende god wel. Lees nog maar eens Genesis.

[..]

Ook dat is niet juist. Als hij van de levensboom had gegeten was hij wel onsterfelijk maar zonder moreel besef gebleven, gezien dit de vrucht was van de boom van kennis. 8-)
Hij kende Hem wel, misschien de duivel ook wel. Maar hij was onschuldig. Hij kende kwaad niet door ervaringskennis. Hij wist niet hoe slecht de duivel was. Vergelijk het met een kind dat geen snoepje van een vreemde aan mag nemen. Dat kind heeft geen idee. Die van mij denken dat ze vergiftigde snoepjes hebben. Het zou ook slecht zijn als ik het ze probeerde uit te leggen hoe het echt zat, dat kunnen ze niet aan. Hij kende God niet echt door ervaring. Hij wist dat Hij alles had gemaakt en aardig was, maar hij kende Hem niet echt. Als hij Gods liefde echt had doorgrond had hij geen behoefte gehad aan die andere vrucht. Ik denk echt dat het de bedoeling was dat hij als God werd, want in Openbaringen staat dat als we vervolmaakt zijn we zullen eten van de levensboom die in het paradijs, de hemel is. God kende ook goed en kwaad, maar Hij was Zelf niet kwaad en Hij zondigde niet. Hij had wel moreel besef. Adam was geworden als een Hunner, maar met het verschil dat hij nou ook half zondig was.
pi_129658625
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 09:43 schreef BerjanII het volgende:

En? Wat is hier nou het probleem?
Nou, God is heilig, dus als je bij Hem wilt komen moet je ook heilig zijn en dat kunnen we niet, daarom was het offer nodig. Dan kun je zeggen wat overdreven, zo slecht ben ik toch niet= Jij misschien niet, maar er lopen sinds die zondeval ook moordenaars rond. Abel was rechtvaardig, Adam en Eva gingen elkaar niet ineens vermoorden, maar Kain vermoordde wel gelijk zijn broer.
pi_129658770
-

[ Bericht 100% gewijzigd door cobybryant op 04-08-2013 10:50:48 ]
pi_129663925
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 21:19 schreef cobybryant het volgende:
Hij kende Hem wel, misschien de duivel ook wel. Maar hij was onschuldig.
Wat zal het nu wezen ? Kende hij god dan wel ? Waarom schrijft je dan eerst dat ie hem niet kende ? Lees je nooit eens zelf wat je schrijft ?
quote:
Adam was niet perfect, anders had hij niet gezondigd. Hij hield zich niet aan het eerste gebod (God liefhebben met heel je hart ziel en verstand en je naaste als jezelf), omdat hij God niet kende.
quote:
Hij kende kwaad niet door ervaringskennis.
Heeft iemand dat beweerd ??
quote:
Hij wist niet hoe slecht de duivel was.
Er is in Genesis zelfs geen sprake van een duivel. Waar heb je het eigenlijk over ???
quote:
Vergelijk het met een kind dat geen snoepje van een vreemde aan mag nemen. Dat kind heeft geen idee. Die van mij denken dat ze vergiftigde snoepjes hebben. Het zou ook slecht zijn als ik het ze probeerde uit te leggen hoe het echt zat, dat kunnen ze niet aan. Hij kende God niet echt door ervaring. Hij wist dat Hij alles had gemaakt en aardig was, maar hij kende Hem niet echt.
En nu kent hij god weer niet. Wat zal het wezen ? Wel-niet-wel-niet ?
quote:
Als hij Gods liefde echt had doorgrond had hij geen behoefte gehad aan die andere vrucht.
Waar slaat dat nu weer op ? Eigen verhaaltje aan het verzinnen ?
quote:
Ik denk echt dat het de bedoeling was dat hij als God werd, want in Openbaringen staat dat als we vervolmaakt zijn we zullen eten van de levensboom die in het paradijs, de hemel is. God kende ook goed en kwaad, maar Hij was Zelf niet kwaad en Hij zondigde niet. Hij had wel moreel besef. Adam was geworden als een Hunner, maar met het verschil dat hij nou ook half zondig was.
Wie zijn nu weer " een hunner " ? Dan toch meerdere goden ? En hoe kan iemand die de spelregels bepaald deze zelf overtreden ? Wat voor absurde wartaal kraam jij toch uit!! Niet gelezen wat ik hierover heb geschreven ? Mijn link niet geopend ? Dit is in oorsprong een Soemerisch verhaal wat totaal een andere bedoeling heeft dat wat jij hier bij elkaar zit te fantaseren.
pi_129663991
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 21:23 schreef cobybryant het volgende:

[..]

Nou, God is heilig, dus als je bij Hem wilt komen moet je ook heilig zijn en dat kunnen we niet, daarom was het offer nodig. Dan kun je zeggen wat overdreven, zo slecht ben ik toch niet= Jij misschien niet, maar er lopen sinds die zondeval ook moordenaars rond. Abel was rechtvaardig, Adam en Eva gingen elkaar niet ineens vermoorden, maar Kain vermoordde wel gelijk zijn broer.
De zondeval is een verzinsel van NA christus. In het O.T. is er totaal geen sprake van.
pi_129681538
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 21:19 schreef cobybryant het volgende:

[..]

Hij kende Hem wel, misschien de duivel ook wel. Maar hij was onschuldig. Hij kende kwaad niet door ervaringskennis. Hij wist niet hoe slecht de duivel was. Vergelijk het met een kind dat geen snoepje van een vreemde aan mag nemen. Dat kind heeft geen idee. Die van mij denken dat ze vergiftigde snoepjes hebben. Het zou ook slecht zijn als ik het ze probeerde uit te leggen hoe het echt zat, dat kunnen ze niet aan.
De duivel? Wat heeft de duivel precies van doen in het verhaal rond Genesis? Vergeet niet dat het een christelijke gedachte is dat de slang stond voor duivel. In de oudheid daarentegen werd de slang vereert wegens wijsheid, en ook vanwege de onsterfelijkheid (slang met staart in eigen bek).

quote:
Hij kende God niet echt door ervaring. Hij wist dat Hij alles had gemaakt en aardig was, maar hij kende Hem niet echt.
Hij wandelde met God door het paradijs, dus hoezo niet echt door ervaring?

quote:
Als hij Gods liefde echt had doorgrond had hij geen behoefte gehad aan die andere vrucht.
Ja hoor, en waarom denk je dit?

quote:
Ik denk echt dat het de bedoeling was dat hij als God werd, want in Openbaringen staat dat als we vervolmaakt zijn we zullen eten van de levensboom die in het paradijs, de hemel is. God kende ook goed en kwaad, maar Hij was Zelf niet kwaad en Hij zondigde niet. Hij had wel moreel besef. Adam was geworden als een Hunner, maar met het verschil dat hij nou ook half zondig was.
Openbaring is een kabbalistisch boek, die snappen wij niet (meer).
Friedrich Nietzsche
pi_129681605
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 21:23 schreef cobybryant het volgende:

[..]

Boeit mij het nou wat jij hier zegt. Je gaat helemaal niet in op de vraag. Maar ik zal die vraag duidelijker stellen: WAAR in het OT lees je iets van erfzonde? Erfzonde is een verzinsel door christenen door onder meer Paulus verkeerd te begrijpen.
Friedrich Nietzsche
pi_129684088
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 16:20 schreef BerjanII het volgende:

[..]

De duivel? Wat heeft de duivel precies van doen in het verhaal rond Genesis? Vergeet niet dat het een christelijke gedachte is dat de slang stond voor duivel. In de oudheid daarentegen werd de slang vereert wegens wijsheid, en ook vanwege de onsterfelijkheid (slang met staart in eigen bek).
Waarom de Judeeërs niet zo tuk waren op de slang:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leviathan_%28mythisch_wezen%29

;)
  zondag 4 augustus 2013 @ 21:29:15 #59
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129692924
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 01:53 schreef cobybryant het volgende:
Adam was niet perfect, anders had hij niet gezondigd.
Ai ai. God had het kroonstuk van zijn schepping gemaakt, de mens. Hij zag dat het zeer goed was.

Dus God had een niet-perfecte mens neergezet? Dan zijn we weer bij af.
pi_129697526
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 21:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ai ai. God had het kroonstuk van zijn schepping gemaakt, de mens. Hij zag dat het zeer goed was.

Naar zijn beeld en gelijkenis... dus ook met een hoek af, maar dat was me al jaren duidelijk.
pi_129697854
quote:

[..]

Hahaha. Oeps. Perfect zei Hij niet, nee weet ik veel, ik verzin ook maar wat. Ik dacht alleen hij kende Hem nog maar net, je hebt kennen en kennen.
  zondag 4 augustus 2013 @ 23:12:48 #62
399754 schnitzeljansen
The one and only
pi_129698416
Ik vind het geloof een beetje vaag want als ik het even samen vat klinkt het best raar. Want volgens de bijbel geloven wij in iets wat wij niet kunnen horen zie ruiken of voelen en daar praten we dan mee via telepathische krachten en we geloven ook in een zoon (jezus) die een zombie is omdat hij uit de dood is opgestaan en dat is duistere magie en dat mag niet. En we praten dus met jezus alias die zombie zodat we het kwaad in ons kunnen verdrijven die in ons is gekomen omdat een vrouw een vrucht aannam van een pratende slang in een paradijs
pi_129701826
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 12:12 schreef Natural-Cool het volgende:
De Koran laat geen steekjes vallen en houdt zich strikt aan de kern, bij het overbrengen van het verhaal/gebeurtenis. De mensen die het interpreteren laten wel eens ( vaker ) steekjes vallen en/of voegen onzin toe, vooral in de onbeschermde overleveringen.
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 13:10 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

alleen zijn de "correcties" fouter dan de originelen, zo is bijvoorbeeld Maria geen onderdeel van de drie-eenheid en ook geen zuster van Aaron, dat was een andere Maria.
Met de drie-eenheid bedoel je toch de Vader, de Zoon en de heilige geest ?
De Koran zegt luid en duidelijk dat God de enige is zonder een gelijke en alles en iedereen aan Hem ondergeschikt is.

Bedoel je dat bij de katholieken er een vierde god is met mede-zeggenschap namelijk moeder God ???

God behoede dat deze het oneens zijn dan breekt me toch de hel los ~O> }) O~) ......... >:O

Welke Maria bedoel je eigenlijk, trouwens Aaron is een naam wat generatie op generatie steeds vaker voorkomt. In mijn omgeving ken ik al enkele Aaron's, wat heb je daarmee willen zeggen ?
pi_129702471
quote:

[..]

De mens bezit een bepaalde eigenschap in de hoogste mate, keuzevrijheid in zijn natuurlijke omgeving.

Wat is er nou mis met het leren en je eigenschappen vervolmaken ( bv : kieskeurig, geduldig zijn ) door begane fouten en jezelf trachten te corrigeren op basis van je ervaring en leermomenten ?

Slaafse gehoorzaamheid hebben mensen Godzijdank niet, bewuste en weloverwogen keuze's kunnen maken en/of zelfs heroverwegingen bedenken heeft zijn rijpingsproces / tijd nodig. ;)
  maandag 5 augustus 2013 @ 21:25:52 #65
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129730728
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 00:59 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

De mens bezit een bepaalde eigenschap in de hoogste mate, keuzevrijheid in zijn natuurlijke omgeving.

Wat is er nou mis met het leren en je eigenschappen vervolmaken ( bv : kieskeurig, geduldig zijn ) door begane fouten en jezelf trachten te corrigeren op basis van je ervaring en leermomenten ?

Slaafse gehoorzaamheid hebben mensen Godzijdank niet, bewuste en weloverwogen keuze's kunnen maken en/of zelfs heroverwegingen bedenken heeft zijn rijpingsproces / tijd nodig. ;)
Keuzevrijheid? Hoe kan ik er bijvoorbeeld voor kiezen om te gaan geloven in een God?

En vrijheid van keuze is ook zeer beperkt he? Helemaal als je gelooft in een almachtige god. Die alles weet. Ook wat je zult gaan doen. Dus dan kun je niets anders dan datgene doen wat die god al weet. Is geen echte vrijheid maar een schijnvrijheid.
pi_129734281
De Babylonische geleerde en hoofd van de academie in het Babylonische Soera Saaidia ben Josef HaGaon in de tiende eeuw zei dat 'de mens het doel is van de schepping'
Op grond van dit inzicht, namelijk dat mensen geschapen zijn 'naar het beeld van G''d' en daarom de hoogste uitdrukkingsvorm van G'ds macht en liefde zijn., concludeerden de joodse leermeesters dat elk mensenleven heilig is. Daarom moeten mensen zich niet alleen bekommeren om de wereld waarin zij leven, maar hebben zij ook de plicht te geven om elkaar.

De joodse traditie leert ons dat elk mensenleven als heilig dient beschouwen te worden. We zijn de beschermers of hoeders van elkaar. Kain bijv vermoorde zijn broer omdat hij niet kon begrijpen dat hij de 'hoeder' of 'beschermer' van zijn broer was.
De Tora vertelt ons dat G'd , toen hij zag wat Kain had gedaan vroeg: 'Waar is jouw broer Hewel? En Kain antwoorde : 'ik weet het niet. Ben ik mijn broeders hoeder?'
Het woord voor 'hoeder' in het Hebreeuws is sjomer wat ook 'beschermer' betekent , of diegene die verantwoordelijk is voor de veiligheid van anderen.

Een beroemde chassidische leraar zei :

'Vergeet niet zorg te dragen voor je eigen ziel en voor het lichaam van een ander en niet voor je eigen lichaam en voor de ziel van een ander'

De boodschap uit de Sidra Beresjit 1:1 - 6:8 is dat wij 'hoeders' van de aarde zijn en voor elkaar.

De hemel behoort tot de Eeuwige, de aarde heeft hij aan ons gegeven.
Zorgen we niet goed voor de aarde (broeikast effect en noem maar op is het onze eigen schuld)Zorgen we niet voor andere mensen (doden we hele bevolkings groepen )dood men niet alleen die mensenmaar vernietigd men het gehele nageslacht.
G'd zei tegen Kain ook : ' jij bent niet alleen verantwoordeijk voor het vermoorden van je broer, maar je hebt ook zijn ongeboren nageslacht vermoord. De stem van het bloed van je broer en van al zijn nakomemlingen schreeuwt tot mij ( uit Midrasj)

Daarom stelt de joodse traditie dat elk mensenleven als Heilig dient beschouwen te worden. We zijn elkaar hoeders en dienen om anderen te bekommeren.

Het is onze plicht elkaar zowel fysiek als spiritueel te beschermen. We hebben de plicht ons te bekommeren om elkaars veiligheid, gezondheid en welzijn. Mensen zijn verantwoordelijk voor elkaar. zo ook met de aarde. Het is allemaal gegeven aan ons. Wij zijn de hoeders.

Bij het verklaren van de zinsnede 'laat de aarde vegetatie voortbrengen ' (1:11) zegt Aderet Ellijahoe uit dat G'd de aarde voorzag van de potentie tot groei. Het is aan de mensheid om te zaaien.
pi_129734748
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 21:19 schreef cobybryant het volgende: Als hij Gods liefde echt had doorgrond had hij geen behoefte gehad aan die andere vrucht.
Of juist wel natuurlijk. En dat mag je opvatten zoals je zelf wil ;)
pi_129735320
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 21:25 schreef hoatzin het volgende:
Keuzevrijheid? Hoe kan ik er bijvoorbeeld voor kiezen om te gaan geloven in een God?
Kunnen kiezen betekent vrijheid.

quote:
En vrijheid van keuze is ook zeer beperkt he?
Er zijn oneindig veel keuzemogelijkheden in ieder mensenleven

quote:
Helemaal als je gelooft in een almachtige god. Die alles weet. Ook wat je zult gaan doen. Dus dan kun je niets anders dan datgene doen wat die god al weet.
Door te beseffen dat de vrijheid om bewust te kunnen kiezen meer verantwoordelijkheid met zich brengt is een lichtpuntje om te stoppen met in hetzelfde kringetje te blijven lopen.

quote:
Is geen echte vrijheid maar een schijnvrijheid.
Als je denkt dat je vastzit en dat het haast onmogelijk is dat er ooit nog iets gaat veranderen, onderzoek dan je eigen overtuigingen omtrent de situatie. Bedenk dat het jouw leven is en dat jij het recht hebt om te bepalen hoe jouw leven eruit zal zien.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 09:30:55 #69
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129744771
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 22:52 schreef Natural-Cool het volgende:
Als je denkt dat je vastzit en dat het haast onmogelijk is dat er ooit nog iets gaat veranderen, onderzoek dan je eigen overtuigingen omtrent de situatie. Bedenk dat het jouw leven is en dat jij het recht hebt om te bepalen hoe jouw leven eruit zal zien.
Ik zit niet vast. Maar ik word dan ook niet gehinderd door de wetenschap dat er een almachtige god is die mijn keuzevrijheid beperkt. ;)
pi_129750130
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 09:30 schreef hoatzin het volgende:
Ik zit niet vast.
Ben je gewoon stiekem niet een determinist ?

quote:
0s.gif
Maar ik word dan ook niet gehinderd door de wetenschap dat er een almachtige god is
SPOILER
In je enigma doe je voorkomen alsof ijzeren logica vanzelfsprekend en betekenisvol is.
In een verder onbepaalde en klaarblijkelijk zinloze wereld.

Door het frequent herhalen van een mantra, een woord of korte frase maak je de eigen geest leeg maar of je daarmee nutteloze illusies overboord gooit. Het is iig niet aantrekkelijk om kennis te maken met een door jou ridicuul beschreven en afgewezen God.

quote:
0s.gif
die mijn keuzevrijheid beperkt.
Volgens mij gaat het o.a. erom dat mensen hun geweten volgen en hoe de mens met zijn en andermans vrijheid omgaat. Een goed functionerend geweten betekent dat jezelf herinnert aan wat je eigenlijk al weet over wat je wel of niet moet doen.

Luister maar naar dit liedje, misschien trapt je zielsverwant erin _O- , Tip wel intensief blijven herhalen :s)

dinsdag 6 augustus 2013 @ 18:29:11 #71
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129760937
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 12:53 schreef Natural-Cool het volgende:
In je enigma doe je voorkomen alsof ijzeren logica vanzelfsprekend en betekenisvol is.
In een verder onbepaalde en klaarblijkelijk zinloze wereld.
Logica is niet vanzelfsprekend maar ik zie het wel als betekenisvol. Mijn wereldbeeld is er wel op gebaseerd. Of die wereld onbepaald en zinloos is, tsja.... Ik zie er geen "groot plan" achter en zeker niet hetgeen de grote religies mij willen doen geloven.
pi_129762026
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 18:29 schreef hoatzin het volgende:
Logica is niet vanzelfsprekend maar ik zie het wel als betekenisvol. Mijn wereldbeeld is er wel op gebaseerd. Of die wereld onbepaald en zinloos is, tsja..
God heeft twee simpele kernopdrachten gegeven: "doe niet anderen aan wat jij niet wilt dat anderen jou aandoen" en "wie goed doet, goed ontmoet".
Zelfs zonder religie is dit met logica te bevatten. Zo perfect is de in ontwikkeling zijnde wezenlijke natuur van de mens. Elke grote wereldreligie vervat ook deze wijsheden.

quote:
0s.gif Of die wereld onbepaald en zinloos is, tsja....
Het Godsbeeld van een gebiedende, straffende of wrekende God is meer het beeld van de machthebbers, de beheersing van bovenaf structuren, de georganiseerde religies / elite's die een moraal of een wet willen opleggen, en die willen dat de mensen aan hen gebonden blijven, voor hen werken, lijden, vechten, bommen leggen, doodgaan.

quote:
0s.gif Ik zie er geen "groot plan" achter en zeker niet hetgeen de grote religies mij willen doen geloven.
Het is daarentegen God die niets verlangt van de mensen behalve een aantal elementaire fatsoen regels, een aantal basis moraal principe's met de kernconcepten eerlijkheid, rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 19:33:31 #73
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129763221
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 19:03 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

God heeft twee simpele kernopdrachten gegeven: "doe niet anderen aan wat jij niet wilt dat anderen jou aandoen" en "wie goed doet, goed ontmoet".
Zelfs zonder religie is dit met logica te bevatten. Zo perfect is de in ontwikkeling zijnde wezenlijke natuur van de mens. Elke grote wereldreligie vervat ook deze wijsheden.
Da's mooi van God, maar dat had de mens zelf ook al uitgevonden.

Wiki: Soortgelijke, negatief of positief geformuleerde, kernspreuken of leerstellingen, met verschillende betekenissen, werden vanaf de 7e-eeuw v.Chr. overgeleverd in religieuze en filosofische teksten uit China, India, Perzië, het oude Egypte en Griekenland.

Daar is dus geen God voor nodig.
quote:
[..]

Het Godsbeeld van een gebiedende, straffende of wrekende God is meer het beeld van de machthebbers, de beheersing van bovenaf structuren, de georganiseerde religies / elite's die een moraal of een wet willen opleggen, en die willen dat de mensen aan hen gebonden blijven, voor hen werken, lijden, vechten, bommen leggen, doodgaan.
ok
quote:
[..]

Het is daarentegen God die niets verlangt van de mensen behalve een aantal elementaire fatsoen regels, een aantal basis moraal principe's met de kernconcepten eerlijkheid, rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid.
Nou da's een aardige god. Een heel andere dan die ik gekend heb, of meende te kennen.
pi_129766987
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 19:33 schreef hoatzin het volgende:
Nou da's een aardige god. Een heel andere dan die ik gekend heb, of meende te kennen.
Waarom zou God niet aardig zijn? Dan had Hij ons toch niet kunnen scheppen?
Dit is ware religie: omzien naar weduwen en wezen in hun druk.
Romeinen 2:
Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen.
Het enige wat God vraagt is dat je je naaste liefhebt als jezelf, dan heb je namelijk zonder het misschien te weten Hem lief. Dat is het werk der wet.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 21:42:14 #75
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129768998
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 20:58 schreef cobybryant het volgende:

[..]

Romeinen 2:
Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen.
Het enige wat God vraagt is dat je je naaste liefhebt als jezelf, dan heb je namelijk zonder het misschien te weten Hem lief. Dat is het werk der wet.
Je kent de bijbel blijkbaar. Zeg eens eerlijk, maakt de God van het oude testament op jou een aardige indruk?
pi_129773148
quote:
Dat predikte Plato reeds 500 jaar eerder. Niks nieuws hoor.
pi_129773733
quote:

[..]

Romeinen 2:
Romeinen?? Welke G-d aanbid jij??? Romeinen is de vijand ,de codenaam "EDOM' kregen ze ook. Joodse rabbijnen hebben ook gezegd dat G'd edom-rome uit de hemel zal gooien, edome - rome zal worden afgeslacht. Edom-rome zal worden vernietigd door vuur ( Pesikta de-Rav Kahana 4:9)

Wat heb jij met de romeinen?
pi_129774301
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 23:21 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Romeinen?? Welke G-d aanbid jij??? Romeinen is de vijand ,de codenaam "EDOM' kregen ze ook. Joodse rabbijnen hebben ook gezegd dat G'd edom-rome uit de hemel zal gooien, edome - rome zal worden afgeslacht. Edom-rome zal worden vernietigd door vuur ( Pesikta de-Rav Kahana 4:9)

_O- Dat staat in deel 2 van het sprookjesboek!!
En het is overigens een brief van Paulus aan de christelijke gemeente in Rome
Alpha kenny one
pi_129780252
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 21:42 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je kent de bijbel blijkbaar. Zeg eens eerlijk, maakt de God van het oude testament op jou een aardige indruk?
Niet als je dat direct gaat lezen. Daar heb je eerst het N.T. voor nodig, anders begrijp je er niks van. Niet dat ik er nu zoveel van begrijp, maar wat meer. Jezus zei toen Filippus naar de God van het O.T. vroeg: Ben Ik zolang bij u Filippus en kent gij Mij niet? Hij kwam om te laten zien wie de Vader is, anders begrijp je er niks van. Jezus was alleen onaardig tegen de Farizeeen.
pi_129780254
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 23:10 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat predikte Plato reeds 500 jaar eerder. Niks nieuws hoor.
Nou kijk eens. De Romeinenbrief klopt dus. Nooit geweten trouwens, lachen.

[ Bericht 3% gewijzigd door cobybryant op 07-08-2013 05:24:43 ]
pi_129780299
dubbel
pi_129780314
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 04:59 schreef cobybryant het volgende:

[..]

Nou kijk eens. De Romeinenbrief klopt dus. Nooit geweten trouwens, lachen.
Juist. Is wel degelijk om te lachen.
pi_129836166
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 23:21 schreef Skillsy het volgende:

[..]

En trouwens, voordat je andere geloven gaat bekritiseren zou ik eens goed bekijken wat jouw 'heilige' volkje allemaal uit vreet

https://secure.avaaz.org/(...)loc/?bcNwUdb&v=27775
Alpha kenny one
pi_129836508
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 17:07 schreef falling_away het volgende:

[..]

En trouwens, voordat je andere geloven gaat bekritiseren zou ik eens goed bekijken wat jouw 'heilige' volkje allemaal uit vreet

Ik heb niet eens op je link geklikt want ik zie al dat een 1 grote hoop shit is.
Veder : NWS / Palestina en Israel #125 Shalom Salaam Peace

Gr gr gr
pi_129838762
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 17:20 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ik heb niet eens op je link geklikt want ik zie al dat een 1 grote hoop shit is.
Veder : NWS / Palestina en Israel #125 Shalom Salaam Peace

Gr gr gr
De Duitsers dachten ook dat ze niks fout deden in de 2de wereldoorlog.. goed voorbeeld gehad?

gr gr
Alpha kenny one
pi_129840059
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 18:44 schreef falling_away het volgende:

[..]

De Duitsers dachten ook dat ze niks fout deden in de 2de wereldoorlog.. goed voorbeeld gehad?

gr gr
Wat heeft WO2 te maken met de vraag of de mens perfect was?
pi_129841152
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 19:25 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Wat heeft WO2 te maken met de vraag of de mens perfect was?
wat hebben de Romeinen ermee te maken?
Alpha kenny one
pi_129841651
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 19:58 schreef falling_away het volgende:

[..]

wat hebben de Romeinen ermee te maken?
Exact! Dat vroeg ik mij namelijk ook af....

quote:

[..]

Romeinen 2:
Wat heeft Romeinen te maken met ware religie? Totdat ik las op Wiki :

'De Brief van Paulus aan de Romeinen (vaak kortweg Romeinen genoemd) is een boek in het Nieuwe Testament van de christelijke Bijbel'

Werd het mij duidelijk.

Maar nu antwoord op mijn vraag: wat heeft WO 2 te maken met de mens ( Adam)?
pi_129844197
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 20:14 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Exact! Dat vroeg ik mij namelijk ook af....

[..]

Wat heeft Romeinen te maken met ware religie? Totdat ik las op Wiki :

'De Brief van Paulus aan de Romeinen (vaak kortweg Romeinen genoemd) is een boek in het Nieuwe Testament van de christelijke Bijbel'

Werd het mij duidelijk.

Yep.. precies zoals ik al zei.. Deel 2 van jouw fabeltjeskrant

quote:
Wat heeft Edom te maken met de mens (Adam)?

Laat ik het zo zeggen: Als jouw GOD een echte god is die zowel de gruweldaden in het OT heeft uitgevoerd en nu ook deze gruweldaden goedkeurt (om hetzelfde stukje ingepikt land), dan zou ik nog liever branden in de hel dan in de hemel te zijn met die saddist.

Off topic genoeg?
Alpha kenny one
pi_129844864
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 21:24 schreef falling_away het volgende:

[..]

Yep.. precies zoals ik al zei.. Deel 2 van jouw fabeltjeskrant
Fabeljeskrant is beindigd op 22 juni 1972

quote:
Wat heeft Edom te maken met de mens (Adam)?
Zoals ik al schreef in mijn vorige posten : Ik dacht dat hij het over romeinse goden had. Maar ik had hem verkeerd begrepen. Ik had werkelijk nog nooit van een brief aan de romeinen gehoord
Dus mijn opmerking over Edom is ook niet juist.

quote:
Laat ik het zo zeggen: Als jouw GOD
Is mijn G'd niet.

quote:
een echte god is die zowel de gruweldaden in het OT heeft uitgevoerd en nu ook deze gruweldaden goedkeurt (om hetzelfde stukje ingepikt land), dan zou ik nog liever branden in de hel dan in de hemel te zijn met die saddist.

Off topic genoeg?
Voor de derde keer: Wat heeft WO2 te maken met de OP 'Was Adam perfect'? Of wat heeft de Russische staat te maken met Adam??? :?
pi_129845645
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 21:39 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Voor de derde keer: Wat heeft WO2 te maken met de OP 'Was Adam perfect'? Of wat heeft de Russische staat te maken met Adam??? :?
Draai maar lekker om de hete brij heen.. zijn Joden goed in! ;)
Alpha kenny one
pi_129845924
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 21:56 schreef falling_away het volgende:

[..]

Draai maar lekker om de hete brij heen.. zijn Joden goed in! ;)
Flauwekul , ik heb je netjes beantwoord.
jij begint uit het niets over een schurkenstaat , en dan de WO2

Waarom?
  donderdag 8 augustus 2013 @ 22:23:02 #93
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_129847078
quote:

[..]

Misschien iets te vroeg gejuicht, het is inmiddels behoorlijk offtopic de laatste tientallen posts. ;(

Terug naar Adam?

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 8 augustus 2013 @ 23:43:01 #94
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129850467
quote:
4s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 22:23 schreef Perrin het volgende:

[..]

Misschien iets te vroeg gejuicht, het is inmiddels behoorlijk offtopic de laatste tientallen posts. ;(

Terug naar Adam?

[ afbeelding ]
(allebei een navel he?)
pi_129851647
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 20:14 schreef Skillsy het volgende:
HIj/zij gebruikte de nazis als voorbeeld van mensen die absoluut zeker waren dat ze goed en nobel bezig waren.

Dit om een vergelijking te maken met gelovigen die absoluut zeker zijn dat het volgen van God/G-d/Adonai/Allah/Jehova/Brahma/FSM/Odin/Zeus/Ra/Whatever betekent dat ze goed en nobel bezig zijn.

Dat heeft verder idd weinig met Adam te maken; afgezien van de invalshoek "als God een sadistische klootzak is, waarom zou zijn evenbeeld Adam dat dan niet zijn".

Een vrij simpele gedachtengang die eenvoudig te volgen zou moeten zijn...
pi_129852404
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 00:14 schreef Grouch het volgende:

[..]

HIj/zij gebruikte de nazis als voorbeeld van mensen die absoluut zeker waren dat ze goed en nobel bezig waren.

Dit om een vergelijking te maken met gelovigen die absoluut zeker zijn dat het volgen van God/G-d/Adonai/Allah/Jehova/Brahma/FSM/Odin/Zeus/Ra/Whatever betekent dat ze goed en nobel bezig zijn.

Dat heeft verder idd weinig met Adam te maken; afgezien van de invalshoek "als God een sadistische klootzak is, waarom zou zijn evenbeeld Adam dat dan niet zijn".

Een vrij simpele gedachtengang die eenvoudig te volgen zou moeten zijn...
Mooie vergelijking ! Hij heeft een fan erbij zie ik , maar dat was zijn verwijzing niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 17:07 schreef falling_away het volgende:

[..]

Vandaar dat ik hem verwijs dat het NWS Topic over Palestina en Israel , gezien het politiek is en niet religieus. Niks met G'd /Allah / Zeus / Krisna / vruchtgodinnen/ Spagettimonsters/ Fabeltjeskranten enz enz enz
pi_129853182
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 00:14 schreef Grouch het volgende:

[..]

en iedereen dus in feite
Maar kennelijk schept een rotgod vriendelijke mensen, wat knap.
Ik wil wel wat zeggen over de holocaust en de sadistische rotgod en Israel. Is het weleens iemand opgevallen dat de Mufti Hitler hielp en op de hoogte was als een van de eersten van zijn plannen en dat daar nooit afstand van is genomen?De god van deze wereld wil Gods volk uitroeien o.a. Iedereen het liefst. Mijn God is alleen maar goed, daarom hou ik van Hem en de duivel is een boze duivel. Daar kom je achter als je Hem leert kennen. Vandaar dat ik dacht: Adam kende Hem niet, anders had ie niet naar de satan of draak (het was een slang met poten), net wat je wilt, geluisterd.
pi_129875007
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 01:35 schreef cobybryant het volgende:

[..]

en iedereen dus in feite
Maar kennelijk schept een rotgod vriendelijke mensen, wat knap.
Ik wil wel wat zeggen over de holocaust en de sadistische rotgod en Israel. Is het weleens iemand opgevallen dat de Mufti Hitler hielp en op de hoogte was als een van de eersten van zijn plannen en dat daar nooit afstand van is genomen?De god van deze wereld wil Gods volk uitroeien o.a. Iedereen het liefst. Mijn God is alleen maar goed, daarom hou ik van Hem en de duivel is een boze duivel. Daar kom je achter als je Hem leert kennen. Vandaar dat ik dacht: Adam kende Hem niet, anders had ie niet naar de satan of draak (het was een slang met poten), net wat je wilt, geluisterd.
Houdt eens op met trollen Coby, dan doe je eens wat nuttigs. "Mijn god is alleen maar liefde" het moet niet gekker worden. Heb je het OT weleens gelezen? Heb je er wel weet van dat hij zowel daders als onschuldigen straft voor een klein vergrijpje? Dat hij niet gelovigen eeuwig straft?
Dat hij verantwoordelijk is te houden voor miljoenen doden in het OT (als je net zo letterknecht bent als jij en je mede christenen)?
En even iets over de WOII: Veel mensen hielpen Hitler, of zeiden er in elk geval niks van. Niet alleen de moslimleiding, ook de christelijke leiding. En ook moslims waren erop tegen, en ook christenen waren erop tegen. De WOII was een menselijke aangelegenheid, geen "goddelijke".

Wedstrijdje "wie was het meest tegen Hitler" doen we hier niet.
Friedrich Nietzsche
pi_129876670
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 19:51 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Houdt eens op met trollen Coby, dan doe je eens wat nuttigs. "Mijn god is alleen maar liefde" het moet niet gekker worden. Heb je het OT weleens gelezen? Heb je er wel weet van dat hij zowel daders als onschuldigen straft voor een klein vergrijpje? Dat hij niet gelovigen eeuwig straft?
Dat hij verantwoordelijk is te houden voor miljoenen doden in het OT (als je net zo letterknecht bent als jij en je mede christenen)?
En even iets over de WOII: Veel mensen hielpen Hitler, of zeiden er in elk geval niks van. Niet alleen de moslimleiding, ook de christelijke leiding. En ook moslims waren erop tegen, en ook christenen waren erop tegen. De WOII was een menselijke aangelegenheid, geen "goddelijke".

Wedstrijdje "wie was het meest tegen Hitler" doen we hier niet.
Het is geen wedstrijdje, het gaat er meer om: wie inspireerde hem? Waarom doen apen zoiets niet?Het was mensenwerk inderdaad, de duivel kan niks doen zonder dat ie toestemming krijgt van een mens om door 'm heen te werken. Ik vind het inconsequent als er gezegd wordt dat God een bozo is omdat Hij de nazi's niet vermoordde en ook is Hij een bozo als Hij Zijn volk in het O.T. wel beschermde en hun tegenstanders wel doodde, ook omdat anders Jezus niet kon komen om iedereen te redden. Waarom moet Hij zonodig slecht zijn als Hij toch niet bestaat? Maar goede raad van je om te stoppen met trollen en iets nuttigs te gaan doen. Voor jou ook een goede raad: Ga eens kijken of het wel klopt dat Hij alleen maar slecht kan zijn. Dan had Hij jou niet kunnen scheppen. Onmogelijk. Maar je gelooft toch al niet dat Hij bestaat, dus waar maak je je druk om? Ga netzoals ik iets nuttigs doen. Naar de camping of zo.
pi_129877093
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 18:59 schreef hoatzin het volgende:
Mijn overpeinzing:
Hoe kan God ons zonden verwijten als zelfs de meest perfecte, meest intelligente mens, door God zčlf geschapen, niet in staat blijkt te zijn om te gehoorzamen?
Back to Adam, want ik peins met je mee ;)

Hoe kan God ons zonden verwijten is het overpeinzen waard, we hebben eerder al e.e.a. hierover geschreven, nu zou ik ook een aantal vragen willen stellen en ben benieuwd naar de antwoorden.

Waarom was Adam niet in staat om te gehoorzamen is eigenlijk een leuke denksport. Even voor het gemak ervan uitgaand dat Adam door God is gecreëerd en de gehele aarde tot zijn beschikking en beheer heeft gesteld.

Kwam het door de vrucht van de ene verboden boom, was het een te kinderachtig verbod of een te grote verleiding ?
Waren Eva en Adam gezwicht door naīviteit, door een nieuwsgierigheid of door een illusie van een groot voordeel in het vooruitzicht ?
Was Adam nog onverschrokken juist omdat hij niet wist wat de gevolgen zouden kunnen zijn ?

Is God een wijze doch te strenge opvoeder ?
Is Satan, tevens een deel van je Ego, bezeten van grootheidswaanzin en vertikt hij het om een stap terug te nemen ?

Wanneer een gebod/advies van God over de drempel wordt getild, mogen wij dan concluderen dat een corrigerende toezegging en/of ontzegging niet altijd even doeltreffend is ?

Is keuzevrijheid voor de mens een te gedurfde werkwijze, onhandelbaar door mensen in samenlevingen ?
Is onze menselijke intelligentie bij voorbaat niet geschikt om van foutjes te leren ?
Is wat we allemaal weten en kunnen niet voldoende om veranderingen teweeg te brengen ?

Weten we waarom God wil dat we niet in de spelletjes van de jaloerse en obsessieve verleider trappen ?

Waarom is ( blijven ) zondigen eigenlijk fout en mogen we niet van God los breken ?

Hoe komt het dat wij als mensen liever met hoop en illusie vooruit branden dan met geduld en ijver vooruitgang boeken ?

Is het vinden van een uitgelanceerd evenwicht in wat je doet en zegt niet een perfecte uitdaging voor de mens ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')