abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 juli 2013 @ 18:59:16 #1
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129015685
Ik lees net op een christelijke site een mooi verhaal over Adam.

http://www.christiananswe(...)-adamforkids-nl.html

Deze pagina vertelt ons het één en ander over Adam en Eva. Zij hadden uiteraard géén navel, want dat zou impliceren dat ze geboren waren. Die navel zou vanzelf ontstaan bij de voortplanting. Verder staan er nog wat kostelijke wetenswaardigheden over die twee.

Onder andere dat ze perfect waren. Daar is wat voor te zeggen. God heeft natuurlijk een perfecte mens geschapen.

de site:
quote:
Hij was zo intelligent als een mens ooit maar zijn kan.
Adam was dus de meest perfecte, meest intelligente mens die ooit geleefd heeft. (ok, ik reken JC even niet mee). Toch heeft hij gezondigd.

Mijn overpeinzing:
Hoe kan God ons zonden verwijten als zelfs de meest perfecte, meest intelligente mens, door God zèlf geschapen, niet in staat blijkt te zijn om te gehoorzamen?
pi_129016484
Er zal best een Adam zijn geweest,maar ook heel veel mensen die een andere naam hadden,en er was nooit 1 man en 1 vrouw alleen op de wereld die perfect waren...Kortom,sprookjes!!
pi_129016786
JC? Johan Cruijff? Julius Caesar?
  dinsdag 16 juli 2013 @ 19:29:49 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_129016788
God's wegen zijn ondoorgrondelijk, daarmee is de kous af.
pi_129016918
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 18:59 schreef hoatzin het volgende:
Ik lees net op een christelijke site een mooi verhaal over Adam.

http://www.christiananswe(...)-adamforkids-nl.html

Deze pagina vertelt ons het één en ander over Adam en Eva. Zij hadden uiteraard géén navel, want dat zou impliceren dat ze geboren waren. Die navel zou vanzelf ontstaan bij de voortplanting. Verder staan er nog wat kostelijke wetenswaardigheden over die twee.

Onder andere dat ze perfect waren. Daar is wat voor te zeggen. God heeft natuurlijk een perfecte mens geschapen.

de site:

[..]

Adam was dus de meest perfecte, meest intelligente mens die ooit geleefd heeft. (ok, ik reken JC even niet mee). Toch heeft hij gezondigd.

Mijn overpeinzing:
Hoe kan God ons zonden verwijten als zelfs de meest perfecte, meest intelligente mens, door God zèlf geschapen, niet in staat blijkt te zijn om te gehoorzamen?
Ik geloof niet dat God ons zonden verwijt, volgens mij wil God dat wij om vergeving vragen voor onze zonden. Dat is wat ik heb geleerd, want geen mens is zonder zonden. Behalve natuurlijk JC weer dan.
pi_129017552
Wat is me dat een kut-site in de O.P. Nu bak je ze wel heel bruin Hoatzin. c_/
pi_129018199
Niet één menselijk lichaam is perfect dus die van Adam was dat ook niet. Zit vol met ontwerpfouten.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 20:34:49 #8
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129019044
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 19:33 schreef DaKKiE1984 het volgende:
Ik geloof niet dat God ons zonden verwijt, volgens mij wil God dat wij om vergeving vragen voor onze zonden
Dat komt op hetzelfde neer he? Noem het verwijten, of kwalijk nemen. Hij rekent ze ons in ieder geval aan.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 20:40:47 #9
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129019271
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 19:50 schreef ATON het volgende:
Wat is me dat een kut-site in de O.P. Nu bak je ze wel heel bruin Hoatzin. c_/
Die site is inderdaad hilarisch. Je moet voor de lol eens dat stuk over Jericho lezen.

Maar goed, de site is wat ongelukkig, maar dat maakt voor de stelling niets uit.
pi_129023298
De Jehovah's getuigen geloven iig dat Adam inderdaad volmaakt was en daarom geen recht had op vergeving. Zijn nageslacht was vervolgens de dupe door de erfzonde en heeft wel recht op vergeving mits de zonde beleden wordt en er berouw is etc. Het slachtoffer van de volgende volmaakte 'mens' JC heeft ervoor gezorgd dat de zonde zonder dierlijke slachtoffers vergeven kan worden.

Als Adam dus kinderen had gekregen vóórdat hij zondigde zou er volmaakt nageslacht zijn geweest.

tsja je moet iets verzinnen om het een beetje recht te kunnen lullen he.
Alpha kenny one
  dinsdag 16 juli 2013 @ 22:27:12 #11
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129024773
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 20:10 schreef RobbieRonald het volgende:
Niet één menselijk lichaam is perfect dus die van Adam was dat ook niet. Zit vol met ontwerpfouten.
Zou Adam zijn luchtweg apart hebben gelopen van zijn slokdarm? Of verslikte hij zich nooit? Hèhè, zie je het al voor je? Adam die rood aangelopen op de grond ligt terwijl Eva op zijn rug klopt?

http://www.amc.nl/web/Zor(...)-en-verslikken-1.htm
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_129024806
Muah, Lucifer was ook perfect, totdat hij ging zondigen.
En Lucifer is ook heel slim en sluw als we de Bijbel erop nalezen.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  dinsdag 16 juli 2013 @ 22:28:37 #13
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129024862
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:27 schreef man1986 het volgende:
Muah, Lucifer was ook perfect, totdat hij ging zondigen.
En Lucifer is ook heel slim en sluw als we de Bijbel erop nalezen.
Kon Lucifer zich eerst ook niet verslikken en later wel?
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_129024910
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:28 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Kon Lucifer zich eerst ook niet verslikken en later wel?
Engelen hebben geen voedsel en water nodig.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  dinsdag 16 juli 2013 @ 22:30:55 #15
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129024989
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:29 schreef man1986 het volgende:

[..]

Engelen hebben geen voedsel en water nodig.
Ohja, dat is waar. En Adam?
pi_129025067
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:30 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Moet je het hem gaan vragen ;)
  dinsdag 16 juli 2013 @ 22:36:48 #17
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129025318
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:32 schreef man1986 het volgende:

[..]

Moet je het hem gaan vragen ;)
Ja ik vind het sowieso maar speculatie allemaal. Filosofisch kan het soms leuk zijn. Maar het doet mij denken aan vragen als: had Pinokkio een navel?
  dinsdag 16 juli 2013 @ 22:39:07 #18
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129025443
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:30 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Volgens de site van de OP, die inderdaad van de JG beweging is, was Adam een soort superman. Hij had een fotografisch geheugen, was even muzikaal als Mozart, briljant als Einstein, kortom alle menselijke superlatieven bezat Adam. Vergeet even niet dat zijn kleinzonen al brons en ijzer bewerkten. En steden konden bouwen. Verbijsterend om te constateren dat Adam, veel intelligenter dan wij, zo'n ingrijpende fout maakte.

In mijn beeld was Adam altijd een beetje een sullige nitwit, die maar wat rondkuierde en dieren benoemde. Maar deze site heeft mij de ogen geopend.
pi_129025509
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:36 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Ja ik vind het sowieso maar speculatie allemaal. Filosofisch kan het soms leuk zijn. Maar het doet mij denken aan vragen als: had Pinokkio een navel?
Had jouw over-overgrootvader een moedervlek op zijn rechterdijbeen? Ja, ik vind dat allemaal speculatie. Filosofisch kan het soms leuk zijn.
pi_129025716
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Volgens de site van de OP, die inderdaad van de JG beweging is, was Adam een soort superman. Hij had een fotografisch geheugen, was even muzikaal als Mozart, briljant als Einstein, kortom alle menselijke superlatieven bezat Adam. Vergeet even niet dat zijn kleinzonen al brons en ijzer bewerkten. En steden konden bouwen. Verbijsterend om te constateren dat Adam, veel intelligenter dan wij, zo'n ingrijpende fout maakte.
Nee die site is niet van de JG's. Die hebben met name alleen www.jw.org.
Maar het is natuurlijk te zot voor woorden dat een perfect mens zo'n basale fout zou maken inderdaad.
Alpha kenny one
  dinsdag 16 juli 2013 @ 22:46:00 #21
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129025796
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]

In mijn beeld was Adam altijd een beetje een sullige nitwit, die maar wat rondkuierde en dieren benoemde. Maar deze site heeft mij de ogen geopend.
Herstel. het is vlgs mij niet van de JG beweging, want ze omarmen de drie-éénheid.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 23:00:52 #22
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129026587
quote:
Had jouw over-overgrootvader een moedervlek op zijn rechterdijbeen?
Nee, want die was de perfecte mens!! >:O

Sowieso heb ik hier weleens eerder betoogd dat de term perfect al bizar is. Perfect voor wat dan? Voor een bepaald doel? Kun god geen beter mens maken dat beter was in het mens-zijn dan Adam?

Perfectie wordt al heel gauw een logische contradictie tot in het absurde. Ohja, nu weet ik het weer. Omdat we het hadden over een perfect boek. Dan kun je zeggen: een perfect boek moet kennis overbrengen dus er moet een perfecte hoeveelheid kennis in staan. Maar tegelijkertijd moet hij superlicht zijn. En wel zo licht dat in theorie er geen lichter boek kan zijn met evenveel ( dus oneindig veel ) kennis want als er wel een lichter boek was dan is dat dus weer perfecter. Maarja, een boek dat zo licht is, is misschien niet meer goed leesbaar. Etc etc etc....

Perfectie betekent dat je tegengestelde (of het elkaar in ieder geval moeilijk makende) eigenschappen tot in het oneindige uitvergroot en dat weer samen zou moeten voegen in één object. Kan niet.

Het is dus een volstrekt onlogisch geheel waar geen zinnig woord over te zeggen valt in mijn opinie. Daarom vind ik uitspraken als 'God is perfect' ook zo triest want je kunt je er gewoon niks bij voorstellen en dus maakt dat discussiëren over zoiets eigenlijk net zo zinvol als discussiëren over de stelling: god bestaat uit 24 dimensies met ieder een eigen snaar-theorie...

F&L / Hoe perfect mag een perfect boek zijn?

Dezennnnnnnn. Pareltje, al zeg ik het zelf :P
pi_129026976
Perfect geschapen, maar toen er een rib uit zijn lijf getrokken werd omdat hij solosex zat begon te worden, werd hij minder perfect.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_129027182
We gebruiken nu voor het gemak het woord 'perfect', maar de Bijbel gebruikt daar eigenlijk een andere benaming voor.
Adam werd gemaakt en God zei: het is 'goed'. En dus niet 'perfect' :)
  dinsdag 16 juli 2013 @ 23:47:53 #25
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_129029047
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 23:11 schreef man1986 het volgende:
We gebruiken nu voor het gemak het woord 'perfect', maar de Bijbel gebruikt daar eigenlijk een andere benaming voor.
Adam werd gemaakt en God zei: het is 'goed'. En dus niet 'perfect' :)
God vindt niet gauw iets goed. Hij is perfect. Als hij iets maakt is dat ook perfect. Als hij dat niet kan is hij het zelf ook niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')